Ψυχὴ καὶ Νοερὰ Ἐνέργεια
Ἔχει λεχθεῖ ὅτι ἡ Ἐκκλησία, ἡ Ὀρθοδοξία ἔχει σκοπὸ νὰ μᾶς θεραπεύσει, νὰ μᾶς κάνει πνευματικὰ ὑγιεῖς. Οἱ Πατέρες μᾶς λένε ὅτι ἡ πρώτη παρακοὴ ποὺ ἔκανε ὁ ἄνθρωπος (ὁ Ἀδὰμ) στόν Θεό εἶχε σὰν ἀποτέλεσμα τὸ χάσιμο τῆς κοινωνίας του μὲ τὸν Θεό. Ἔγινε αὐτὸ ποὺ λέμε: ἀμαύρωση τοῦ «κατ’ εἰκόνα».
Γνωρίζουμε ὅτι στὴν ψυχὴ μᾶς εἶναι ἀποτυπωμένη ἡ εἰκόνα τοῦ Χριστοῦ. Ἡ εἰκόνα, ὅμως, αὐτὴ τοῦ Χριστοῦ ἔχει ἀμαυρωθεῖ, ἔχει «μουτζουρωθεῖ» λόγω τῆς ἁμαρτίας. Τὸ ἀποτέλεσμα τῆς ἀμαύρωσης εἶναι τὸ ἑξῆς: αὐτὴ ἡ εἰκόνα τοῦ Θεοῦ ποὺ ἔχουμε μέσα μας νὰ μὴν γίνεται πλέον φανερὴ στὶς ἐνέργειές μας, στή ζωή μας.
Ἔτσι, λοιπόν, ὅλος ὁ ἄνθρωπος εἶναι ἀσθενής, εἶναι ἄρρωστος. Ὁ ἄνθρωπος εἶναι, δυστυχῶς, «μουτζουρωμένος»… ἀπ’ τὴν κορφὴ ὡς τὰ νύχια! Οἱ ἐνέργειες ποὺ κάνει, οἱ ἐνέργειες τῆς ψυχῆς, ὅπως οἱ σκέψεις ἢ τὰ συναισθήματα καὶ οἱ ἐπιθυμίες, εἶναι ὅλες ἄρρωστες.
Εἶναι ἀπαραίτητο κατ’ ἀρχήν νὰ σημειώσουμε ὅτι ὁ Θεός ἔχει οὐσία καί ἐνέργειες. Ἡ ἀνθρώπινη ψυχὴ «ἡ κατ’ εἰκόνα Θεοῦ κτισθεῖσα» ἔχει ἐπίσης οὐσία (διαφορετική ἀπό τήν τοῦ Θεοῦ), ἔχει καὶ ἐνέργειες. Ὁ Θεὸς ἔχει: α)οὐσία, ποὺ δὲν ξέρουμε τί εἶναι (καθόλου δὲν ξέρουμε τί εἶναι ὁ Θεὸς στὴ οὐσία Του), καί β) ἐνέργειες(οἱ ἐνέργειες τοῦ Θεοῦ εἶναι μεθεκτές ἀπό ἐμᾶς, δηλαδή μποροῦμε νά μετέχουμε σ’ αὐτές, νά τίς ζοῦμε).
Τὶς ἐνέργειες τὶς καταλαβαίνουμε λίγο. Μποροῦμε νὰ «μποῦμε» μέσα στὶς ἐνέργειες -νὰ μετέχουμε, ὅπως εἴπαμε- σ’ Αὐτὲς. Γιὰ παραδειγνα μποροῦμε νὰ ζήσουμε τὴν ἀγάπη Του, τὴν δικαιοσύνη Του, νὰ βιώσουμε τὸ ὅτι ὁ Θεὸς εἶναι Φῶς κ.λ.π. Αὐτὰ μποροῦμε λίγο νὰ τὰ «καταλάβουμε» δηλαδὴ νὰ τὰ ζήσουμε. Δὲν τὰ καταλαβαίνουμε ἐγκεφαλικά, ἀλλὰ μετέχουμε σ’ αὐτά, τά βιώνουμε.
Ἡ ψυχὴ μας ἔχει: α)οὐσία ποὺ δὲν ξέρουμε ἀκριβῶς τί εἶναι, καὶ β)ἐνέργειες. Ἐπειδὴ ἡ οὐσία εἶναι ἄρρωστη λόγῳ τῆς ἁμαρτίας, ἔτσι καὶ οἱ ἐνέργειες ποὺ παράγονται εἶναι ἄρρωστες.
-Ἡ Ἐκκλησία τί σκοπὸ ἔχει τώρα;
- Νὰ μᾶς θεραπεύσει τὴν ψυχή. Ἀπὸ ἄρρωστη νὰ τὴν κάνει ὑγιῆ. Νομίζω, μέχρι ἐδῶ, εἶναι ἁπλὰ τὰ πράγματα.
Τὴν ἐνέργεια τῆς ψυχῆς τὴν λέμε «νοερὰ ἐνέργεια». «Νοερὰ ἐνέργεια» τὴν εἶπαν οἱ ἅγιοι Πατέρες. Αὐτὴ ἡ «νοερὰ ἐνέργεια», ὅταν βρίσκεται μέσα στὴν καρδιὰ τοῦ ἀνθρώπου, οἱ Πατέρες τὴν ὀνόμασαν «νοῦ» (ὅταν λειτουργεῖ ἐκεῖ μέσα). Ὅταν εἶναι στὸν ἐγκέφαλο, τὴν ὀνόμασαν «λογικὴ» ἢ ἀλλιῶς «διάνοια». Εἶναι δύο διαφορετικὲς περιοχὲς ὅπου φανερώνεται ἡ ἐνέργεια τῆς ψυχῆς μας κι ἔχει διαφορετικὲς ἐκδηλώσεις ἀνάλογα μέ τό ποῦ βρίσκεται, θὰ λέγαμε. Ἡ «λογικὴ» ἡ ὁποία φανερώνεται στὸν ἐγκέφαλο εἶναι γιὰ νὰ σκέπτεται καὶ νὰ διατυπώνει αὐτὰ ποὺ καταλαβαίνει ὁ «νοῦς», αὐτὰ ποὺ γνωρίζει ὁ «νοῦς», ὁ ὁποῖος, ὅπως εἴπαμε, εἶναι στὴν καρδιά.
Ἐπαναλαμβάνω καί ὑπενθυμίζω ὅτι ὅλα αὐτὰ εἶναι ἀρρωστημένα, ὅσο ὁ ἄνθρωπος δὲν ἔχει ἀκόμη μὲ τὴν Χάρη τοῦ Θεοῦ θεραπευθεῖ, ὅσο δὲν ἔχει ἀκόμη καθαριστεῖ. Τότε εἶναι ἀκόμη «ἀμαυρωμένο» (σκοτεινιασμένο, «μουτζουρωμένο») τὸ «κατ’ εἰκόνα», τὸ ὁποῖο εἶναι ἀποτυπωμένο πάνω στὴ ψυχή μας.
Ὁ ρόλος τῆς Ἐκκλησίας στὴν κάθαρση τῆς ψυχῆς τοῦ ἀνθρώπου
Ἡ Ἐκκλησία κάνει αὐτὴν τὴ θεραπεία: θεραπεύει τὴν ψυχή μας. Θεραπεύει τὸν «νοῦ», θεραπεύει καὶ τὴ «λογική»… αὐτὰ τὰ δύο πράγματα. Ὅταν ὁ «νοῦς» εἶναι θεραπευμένος, λειτουργεῖ σωστά. Λειτουργεῖ τότε σωστὰ ἡ «νοερὰ ἐνέργεια» μέσα στὴν καρδιὰ τοῦ ἀνθρώπου. Λειτουργεῖ σωστὰ καὶ ἡ Λογική.
Ποιὰ εἶναι ἡ σωστὴ λειτουργία τοῦ «νοῦ»;
Νὰ τὸ ποῦμε ἀπὸ τὴν ἀρχή: Ἡ σωστή λειτουργία τοῦ νοῦ μας εἶναι νὰ κοινωνεῖ μὲ τὸν Θεό, νά προσεύχεται, νά «βλέπει» τόν Θεό. Ὅταν λειτουργεῖ κατ΄ αὐτόν τόν τρόπο τότε ἔχει Φῶς, δέχεται τό φῶς τοῦ Θεοῦ... Αὐτὸ τὸ Φῶς ποὺ χάσαμε μὲ τὴν παρακοὴ τὸ ξανααποκτοῦμε μὲ τὴν Χάρη τοῦ Θεοῦ, διὰ τῆς ζωῆς μέσα στὴν Ἐκκλησία (Μετάνοια, ἀσκητικὴ καὶ μυστηριακὴ ζωή).
- ΕΚΚΛΗΣΙΑ (4)
- ΝΟΕΡΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑ (2)
- ΝΟΕΡΑ ΠΡΟΣΕΥΧΗ (7)
- ΝΟΕΡΑ ΠΡΟΣΕΥΧΗ: ΠΟΙΟΙ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΚΑΡΠΟΙ ΤΗΣ (ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΔΗΜΟΥ (1)
- ΝΟΕΡΑ ΠΡΟΣΕΥΧΗ: ΓΙΑΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΡΟΦΥΛΑΣΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΚΑΡΔΙΑ(mp3) (1)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου