Σελίδες

Τρίτη 22 Μαρτίου 2011

Πολεμικές τέχνες: Ὁ Δούρειος Ἵππος τῆς Νέας Ἐποχῆς.

ΠΟΛΕΜΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ

Ο Δούρειος Ίππος
της "Νέας Εποχής"





Το σχέδιο της κίνησης "Νέα Εποχή" για μιά ολοκληρωτική, ανελεύθερη και αρνησίχριστη παγκόσμια κοινωνία έχει τρεις τομείς εφαρμογής, τον οικονομικό, τον πολιτικό και τον θρησκευτικό, αλλά και πολλούς συνειδητούς ή ασυνείδητους προπαγανδιστές που απλώνουν τα δίχτυα της από το πόστο του ο καθένας. Ένα δίχτυ που καθημερινά πιάνει "φρέσκα" ψάρια, με το αζημίωτο μάλιστα, είναι οι πολεμικές τέχνες (Karate, Kung Fu, Aikido κ.τ.λ.).
ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΙΜΗ ΚΑΙ ΤΟ ΧΡΗΜΑ!
Οι πολεμικές τέχνες είναι από τα πιο διαδεδομένα νεοεποχίτικα μαγαζάκια. Εισβάλλουν καθημερινά στο σπίτι μας μέσω τηλεόρασης με ταινίες και σειρές και διαθέτουν:

  • πρόσβαση σε ραδιόφωνο και τηλεόραση όπου υπάρχουν και ειδικές εκπομπές,
  • εξειδικευμένα περιοδικά (Budo & Sport κ.ά.),
  • αφιερώματα σε εφημερίδες και περιοδικά ποικίλης ύλης,
  • άμεση υποστήριξη και διαφήμιση από τον τύπο της "Νέας Εποχής" (Τρίτο Μάτι, Ανιχνεύσεις, Ανεξήγητο, Ατραπός κ.ά.),
  • καταστήματα που πουλούν σχετικά είδη,
  • μία ή και περισσότερες σχολές σε κάθε γειτονιά της Ελλάδας,
  • διδασκαλία σε ιδιωτικά κολλέγια και ποικίλες νεοεποχίτικες οργανώσεις, αλλά και μέσα στο ίδιο το Πολυτεχνείο.
Ακόμα χειρότερα, δάσκαλοι που τις διδάσκουν τις προωθούν και μέσω των δημοσίων σχολείων, όπου εργάζονται αμειβόμενοι από τον Χριστιανό Έλληνα φορολογούμενο! Αραιά και πού, κάποιος πρώην μαθητής διακηρύσσει την αντίθεσή του μ' αυτές, συχνά αποκαλύπτοντας σημεία και τέρατα για τα τεκταινόμενα στο χώρο τους, και τότε όλοι οι δάσκαλοι σπεύδουν να δηλώσουν αθώοι φορτώνοντας όλα τα κακά σε κάποιους μη κατονομαζόμενους αποδιοπομπαίους τράγους. Πρόσφατο παράδειγμα, η τηλεοπτική εκπομπή ιδιωτικού διαύλου, όπου δύο πρώην μαθητές από διαφορετικές σχολές αποκάλυψαν μερικά από τα πράγματα που αγνοεί το ευρύ κοινό: ο μαθητής υφίστατο θρησκευτικό προσηλυτισμό από εκπαιδευτή - οπαδό του Ινδού γκουρού Σάι Μπάμπα, και η μαθήτρια είχε ενστερνιστεί αποκρυφιστικά δόγματα και πρακτικές υπό την καθοδήγηση "Χριστιανού"(!) δασκάλου, ενώ ερευνώντας περισσότερο για την συγγραφή σχετικού βιβλίου, ανακάλυψε διασυνδέσεις σχολών με γνωστές παραθρησκευτικές οργανώσεις. Οι δύο πρώην μαθητές εξήγησαν ότι η "φιλοσοφία" που διδάσκεται στις σχολές πολεμικών τεχνών είναι θρησκευτικού περιεχομένου και περιλαμβάνει εξάσκηση θρησκευτικών πρακτικών ανατολικού τύπου, όπως τον πολυδιαφημιζόμενο διαλογισμό. Αμέσως οι πλούσια αμειβόμενοι ιδιοκτήτες σχολών έσπευσαν να υπερασπίσουν την τιμή τους απαντώντας με συζήτηση σε δική τους εκπομπή, 3 που χορηγείται από καταστήματα του χώρου: Όλοι παρουσιάστηκαν αθώοι, εκτός από κάποιους άγνωστους "κακούς". Μάλιστα, ένας δάσκαλος, που όπως είπε "διδάσκει φιλοσοφία των πολεμικών τεχνών", επιτίμησε τον ιερέα που επιβεβαίωσε τους δύο πρώην μαθητές στην παραπάνω εκπομπή, γιατί, λέει, προσφώνησε "άγιο" τον βουλευτή που παρίστατο εκεί, και έσταξε η ουρά του γαϊδάρου! Αυτό τον μάρανε... ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΕΙΣ ΜΕ ΤΗ "ΝΕΑ ΕΠΟΧΗ"
Οι εκδότες - πάτρονες της "αναζήτησης" στη χώρα μας προβάλλουν με το παραπάνω τις πολεμικές τέχνες, και μάλιστα φέρνουν διάσημους δασκάλους από το εξωτερικό για να κάνουν πανάκριβα σεμινάρια όπου διδάσκουν μαγικές τεχνικές (όπως "ενεργειακές εμπειρίες με τα σύμβολα του Ι - Τσινγκ", ενός κινέζικου συστήματος μαντείας!). Αντιπροσωπευτικό παράδειγμα της στενής συνεργασίας των δασκάλων πολεμικών τεχνών με το κύκλωμα της "Νέας Εποχής" είναι η τακτική αρθρογραφία γνωστών δασκάλων σε νεοεποχίτικα περιοδικά (π.χ. ο Π. Κονταξάκης, ο Κ. Δερβένης, αλλά και οι κ. Δ. Τσετσέλης και Α. Προβελέγγιος που διδάσκουν πολεμικές τέχνες σε δημόσια σχολεία!). Επιπλέον, ο δάσκαλος Νιντζούτσου Κ. Δερβένης, που δηλώνει Ταοϊστής, 1 συμμετείχε στην έκδοση περιοδικού για τις πολεμικές τέχνες που χρηματοδοτήθηκε από την παραθρησκευτική οργάνωση των Γνωστικών, ενώ το νεοεποχίτικο περιοδικό "Ατραπός", στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, εκδίδεται τώρα από το αποκρυφιστικό υπερ-κέντρο Αλντεμπαράν.
Πρώην μαθητές πολεμικών τεχνών καταμαρτυρούν τα μύρια όσα για τις διασυνδέσεις των σχολών: μιλούν για σχέσεις με αποκρυφιστικές οργανώσεις όπως η "Αρμονική Ζωή" του Ρόμπερτ Νάτζεμυ, μαθητή του Σάι Μπάμπα, οι Γνωστικοί, το "Ήλιον φως" του Παναγιώτη Τουλάτου, η "Ενωτική Εκκλησία" του Κορεάτη ψευδομεσσία Σαν Μυουνκ Μουν, αλλά και για εμπλοκή δασκάλων σε μαύρη μαγεία! Ο εναγκαλισμός σχολών και οργανώσεων είναι σφιχτός και οι σχέσεις συχνά αμφίδρομες. Έτσι, οργανώσεις όπως η "Νέα Ακρόπολη", το "Όσιρις - Ίσις", η "Αρμονική Ζωή" κ.ά. προσφέρουν μαθήματα πολεμικών τεχνών, τα οποία σε κάποιες περιπτώσεις διδάσκουν νέοι που προσηλυτίστηκαν από το δάσκαλο της σχολής όπου γράφτηκαν για να κάνουν "αθλητισμό". Κάποιοι δάσκαλοι διαφημίζουν τις σχέσεις τους με τον αποκρυφισμό: Ο "γυμναστικός και μορφωτικός σύλλογος Sagittarius, αναγνωρισμένος από τη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού", οργανώνει κάθε χρόνο ετήσιο σεμινάριο με θέματα όπως "Hatha και Raja Yoga, διαλογισμό, θετική σκέψη" κ.ά. Στη βιβλιογραφία του σεμιναρίου περιλαμβάνονται βιβλία του "Χριστού της Νέας Εποχής" Sai Baba και του εδώ υπασπιστή του Robert Najemy, του Μεσσία της Σαηεντολογίας Ron Hubbard, της Νέας Ακρόπολης κ.ά. αποκρυφιστικών οργανώσεων και μεμονωμένων αποκρυφιστών. 1 Άλλοι δάσκαλοι όμως διδάσκουν διαλογισμό και τεχνικές μαγείας ακόμη και σε μικρά παιδιά, χωρίς να εξηγούν τι ακριβώς είναι αυτά! Όλα αυτά μπορούν να συμβούν ακόμα και σε κάποιο γυμναστήριο, του οποίου ο ιδιοκτήτης αποφάσισε να συνεργαστεί με κάποιο δάσκαλο πολεμικών τεχνών για να εκσυγχρονιστεί... Ο κύκλος κλείνει με διάφορα "κέντρα ψυχοθεραπείας, βιοενεργειακής εξισορρόπησης", βελονιστές "γιατρούς" και άλλους παρόμοιους νεοεποχίτες "επιστήμονες", που συνεργάζονται ή προωθούν σχολές πολεμικών τεχνών ή μεμονωμένους δασκάλους. 1 
 
 
 

ΤΟ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟ ΥΠΟΒΑΘΡΟ ΤΩΝ ΠΟΛΕΜΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ
Κύριο συστατικό του θρησκευτικού υποβάθρου των πολεμικών τεχνών είναι ο Βουδισμός, σύμφωνα με τον οποίο "όλα προκύπτουν από την κενότητα, την απρόσωπη ενέργεια χωρίς μορφή, η οποία μορφοποιείται. Δεν υπάρχει πίστη σ' ένα Δημιουργό Θεό. Κατά τον Βούδα, οι αντιλήψεις περί Δημιουργού είναι προϊόντα του "δυαδικού νου", δηλαδή του νου που, μη έχοντας κατακτήσει τη "φώτιση", (δηλ. μη έχοντας κάνει βίωμά του τις πνευματικές πλάνες αυτής της θρησκείας), δεν καταλαβαίνει (δηλαδή, δεν πιστεύει) ότι όλα στο σύμπαν είναι κενά και αποτελούν ενότητα. Στις Σούτρες (ιερά κείμενα του Βουδισμού), ο Βούδας διδάσκει τους μαθητές του ότι η ανθρωπότητα προέρχεται από ένα άλλο ηλιακό σύστημα, που καταστράφηκε και οι κάτοικοί του ενσαρκώθηκαν εδώ, λόγω του "καλού κάρμα" που είχαν συσσωρεύσει. το πρώτο ον που γεννήθηκε σε κάποιο υψηλό επίπεδο, πριν ακόμα σχηματιστεί η γη, φαντάστηκε πως αυτό δημιούργησε ό,τι έβλεπε γύρω του, επειδή γεννήθηκε χωρίς γονείς (!) και έχοντας χάσει τη μνήμη του. στη συνέχεια, καθώς γύρω του γεννιούνταν κι άλλα όντα από το προηγούμενο ηλιακό σύστημα (χωρίς γονείς κι αυτά!), θεώρησε ότι εκείνο τα δημιούργησε, οπότε τα οργάνωσε σε ουράνιες ιεραρχίες και αυτοαποκλήθηκε "Μαχαμπράχμα", δηλαδή μεγάλος δημιουργός. Αργότερα σχηματίστηκε ο πλανήτης γη (από μόνος του!) κι άρχισαν να ενσαρκώνονται σ' αυτόν όντα (από μόνα τους!) αρχίζοντας από αμοιβάδες για να καταλήξουν σε ανθρώπους, ενώ ο Μαχαμπράχμα, πάντα κατά τον Βούδα, θεωρούσε ότι ήταν δημιουργός τους". 1 Αυτές τις διδασκαλίες "εμπνεύσθηκε" ο Βούδας όταν αποφάσισε να βρει μόνος του με διαλογισμό την αλήθεια για τον άνθρωπο και τον κόσμο, γιατί πρώτα, που ήταν απλά ένας πιστός του Ινδουϊσμού, πίστευε ότι "ο κόσμος είναι ένα όνειρο των θεών, που προκύπτει από την αναπνοή του θεού Βράχμα... αν και τροποποίησε τις κοσμολογικές και κοινωνικές απόψεις που είχε διδαχθεί ως Ινδουϊστής, (τις κλειστές κοινωνικές τάξεις - κάστες), διατήρησε ωστόσο τη θεωρία περί της μετενσάρκωσης (ότι ένας άνθρωπος γεννιέται πολλές φορές μέχρι να φτάσει στη "φώτιση"), του κάρμα (ότι κάθε πράξη του ανθρώπου, καλή ή κακή, θα του ανταποδοθεί σε κάποια επόμενη ζωή του) και του ντάρμα (ότι το είδος του δρόμου προς τη "φώτιση" καθορίζεται από το κάρμα)".
"Διατήρησε επίσης τη θεωρία περί αλλεπάλληλων καταστροφών κι αναδημιουργιών του κόσμου (κάλπας), που κατά τον Ινδουϊσμό συμβαίνουν κάθε 4.320 εκατομμύρια χρόνια. την ασυνείδητη κατάσταση που ο Ινδουϊσμός θεωρεί ως μακαριότητα (και η οποία πετυχαίνεται με το διαλογισμό), ο Βούδας την ονόμασε Νιρβάνα. Σκοπός της βουδιστικής άσκησης είναι η διάλυση της προσωπικότητας στο "κενό" της αδιαμόρφωτης ενέργειας, ώστε να αποφευχθούν οι δήθεν μελλοντικές μετενσαρκώσεις σ' αυτό τον κόσμο, ο οποίος θεωρείται μιά ψευδαίσθηση γεμάτη πόνο."
Μετά το θάνατο του Βούδα διαμορφώθηκαν δύο βουδιστικά ρεύματα: η Χιναγιάνα, που ήταν πιστή στην παράδοση, και η Μαχαγιάνα, που τόνιζε το διαλογισμό περισσότερο από τη μελέτη των γραφών και τη διάπραξη καλών έργων. Στην Κίνα, η Μαχαγιάνα ενώθηκε με τις ποικίλες αστρολογικές, γεωμαντικές, προγονολατρικές, αλχημιστικές κ.ά. δοξασίες και προλήψεις, καθώς και με τον φιλοσοφικό και θρησκευτικό Ταοϊσμό. Ο Ταοϊσμός διδάσκει ότι ο κόσμος και ο άνθρωπος δεν είναι δημιουργήματα του Θεού αλλά εκδηλώσεις Του (πανθεϊσμός), ότι υπάρχει μιά "μυστηριώδης και θεία ενέργεια" που λέγεται τσι και ο καθένας μπορεί να την χρησιμοποιήσει με κάποιες τεχνικές, και ότι το κακό αποτελεί κι αυτό ισότιμο μέρος του Θεού, όπως δίδασκε ο περσικός ζωροαστρισμός, ο μανιχαϊσμός και άλλες δυαδιστικές θρησκείες. Έτσι δημιουργήθηκε ο Βουδισμός Τσαν, που, σε συνδυασμό με πολεμικές τεχνικές, διδάχθηκε στο μοναστήρι Σαολίν από τον Ινδό Μποντιντάρμα. Ο Τσαν, που όταν μεταφέρθηκε στην Ιαπωνία ονομάστηκε Ζεν, αποτελεί το θρησκευτικό υπόβαθρο των πολεμικών τεχνών που διδάσκονται σήμερα σ' όλο τον κόσμο - και στη χώρα μας. Η σχέση των πολεμικών τεχνών και των θρησκειών που τις ενέπνευσαν με τη μαγεία είναι τόσο μεγάλη, που σε σχετικό βιβλίο 1 υπάρχει κεφάλαιο 43 σελίδων ειδικά για τη σχέση αυτή! Αλλά και ο πρώην μάγος Ευ. Κουτρουμπέλης στο βιβλίο του "Ο λαοπλάνος" αφιερώνει ειδικό κεφάλαιο στις πολεμικές τέχνες, αναφέροντας δασκάλους που έκαναν μαγικά κατορθώματα. 6





 

Κι όμως, γεννήθηκαν Έλληνες!




ΓΙΑΤΙ ΠΡΟΩΘΟΥΝΤΑΙ ΟΙ ΠΟΛΕΜΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ
"Η "Νέα Εποχή" προωθεί τη διάδοση των πολεμικών τεχνών γιατί δεν είναι νέα, αλλά ένα συνοθύλευμα μαγείας και αρχαίων ειδωλολατρικών θρησκειών και πρακτικών (αστρολογία, διαλογισμός, διάφορα είδη μαντείας κ.ά.). Κεντρική ιδέα της είναι ότι ο Θεός είναι απρόσωπος και ότι η ανθρωπότητα εξελίσσεται κλιμακωτά, σαν ένας άνθρωπος, προς την ένωση με το θείο. Την άνοδό της αυτή θα πετύχει με διάφορες τεχνικές, - κυρίως με διαλογισμό - και με τη βοήθεια διαφόρων "σοφών" και "εξελιγμένων", οι οποίοι θα κυβερνήσουν τους "ανεξέλικτους". Υποτίθεται ότι με την εξάσκηση των πολεμικών τεχνών ο άνθρωπος μπορεί να γίνει ένας τέτοιος "σοφός".
Η διάδοση της φιλοσοφίας των πολεμικών τεχνών ισοδυναμεί ουσιαστικά με διάδοση των ιδεών της "Νέας Εποχής", και μάλιστα προσδίδει στη "Νέα Εποχή" το κύρος και τη γοητεία της "αρχαίας σοφίας" την οποία κατέπνιξε ο "κακός, αντιδραστικός, ελευθεριοκτόνος" Χριστιανισμός... Ξαφνικά, ένα σύμβολο όπως ο δράκοντας, περιγραφή που ο ίδιος ο Θεός, στην Παλαιά Διαθήκη, αποδίδει στο Διάβολο, γίνεται το σύμβολο του "πνεύματος", του οποίου τις τεχνικές μελετάμε με προσοχή, προσπαθώντας να μιμηθούμε την "αέρινη" αποτελεσματικότητά του, κι αντί να προσπαθούμε να μοιάσουμε στον πέρα από την κτίση Θεό, προσπαθούμε να "ενωθούμε με τη φύση" μιμούμενοι διάφορα ζώα! (τίγρη, γερανό κ.τ.λ.). Τις κινήσεις μας στο χώρο καθορίζουν μαγικά - αποκρυφιστικά σύμβολα όπως η σβάστικα, ενώ η ιδέα της ισοθεΐας και συμπληρωματικότητας του καλού και του κακού, ιδέα την οποία καταπολέμησε η Εκκλησία από την πρώτη μέρα της σύστασής της, καταπίνεται με μιά χαψιά μέσα στο σύμβολο του γιν - γιανγκ.
Δεν είμαστε πια ελεύθεροι. Τις πράξεις μας καθορίζει η αδίστακτη "νομοτέλεια της φύσης", το αδυσώπητο κάρμα. Είμαστε καταδικασμένοι, θέλουμε δεν θέλουμε, να γεννηθούμε πολλές φορές! Διδασκόμενοι τα περί ενεργείας, εδραιώνεται μέσα μας η βασική ιδέα της "Νέας Εποχής" ότι "όλες οι θρησκείες λένε τα ίδια με διαφορετικό όμως τρόπο", και φτάνουμε να συγχέουμε το "τσι" με το Άγιο Πνεύμα! Η χριστιανική πίστη υποβιβάζεται σε έναν ακόμα "δρόμο" προς τη θέωση, και ο Χριστός, παρ' ότι δήλωσε ότι κανείς δεν φτάνει στον Πατέρα παρά μέσω Εκείνου, κι ότι είναι "η Οδός, η Αλήθεια και η Ζωή", εκλαμβάνεται σαν ένας "σοφός διδάσκαλος" παρόμοιος με το Λάο Τσε, το Βούδα και τους υπόλοιπους ανθρώπους.
Η φύση των πολεμικών τεχνών που απαιτεί ψυχική και σωματική συμμετοχή, εθίζει τον άνθρωπο στη διαρκή ενασχόληση με τον εαυτό του και την εξέλιξή του, κι έτσι υιοθετεί στην πράξη την ουσιαστική εγωλατρία των ανατολικών θρησκειών, απομακρυνόμενος από τη χριστιανική θέση πως ό,τι κάνουμε πρέπει να έχει χαρακτήρα προσφοράς προς τον προσωπικό Θεό και να συμβαδίζει οπωσδήποτε με το θέλημά Του. Η απομάκρυνση από την Εκκλησία είναι αναπόφευκτη, αφού ο πολεμοτεχνίτης ζει μιά ζωή βασισμένη σε εξωεκκλησιαστικά πρότυπα και νοοτροπίες, ενώ η χρήση του διαλογισμού ανοίγει τη θύρα στα πνεύματα της πλάνης και τους επιτρέπει τη νοητική και συναισθηματική κατοχή πάνω στον άνθρωπο. Όταν γίνεται αυτό, η φυσική κατοχή (δαιμονισμός) δεν είναι απαραίτητη - παρ' όλο που σε μερικές περιπτώσεις υφίσταται και αυτό.
Επιπλέον, οι πολεμικές τέχνες δημιουργούν εθισμό λόγω της σωματικής εξάσκησης. Ο άνθρωπος που τις κάνει τρόπο ζωής, εξαιτίας αυτού του εθισμού δέχεται σιγά - σιγά και τη φιλοσοφία τους στις περισσότερες περιπτώσεις. Έτσι, ενώ η παραδοσιακή δομή της κοινωνίας, όπου το ομόθρησκον ήταν βασικό, εξασθενίζει σιγά - σιγά και, διακριτικά, εισάγεται μιά έννοια παγκοσμιότητας: η "παγκόσμια οικογένεια των πολεμικών τεχνών", τα μέλη της οποίας αποδέχονται τα ίδια σύμβολα, ασχολούνται με τα ίδια πράγματα και γνωρίζουν την ίδια ορολογία σ' όλο τον κόσμο. Σκεφθείτε ότι σε όλες τις σχολές καράτε από τη Ζιμπάμπουε μέχρι την Ιρλανδία, φοριέται η ίδια στολή (Karate - Gi), ακολουθείται το ίδιο ιεραρχικό σύστημα με ζώνες και διδάσκεται η ίδια φιλοσοφία και οι ίδιες τεχνικές, οι οποίες μάλιστα διδάσκονται παντού με τα ιαπωνικά τους ονόματα, κι όχι μεταφρασμένες στη γλώσσα της χώρας όπου βρίσκεται η σχολή. Οι σημαίες και τα σύμβολα ενός ιαπωνικού ή κορεατικού ή κινέζικου συστήματος, αποτελούν σήμερα σημεία αναφοράς για ανθρώπους από όλα τα μέρη του κόσμου. Έτσι, ο άνθρωπος προετοιμάζεται ασυνείδητα, μ' έναν ακόμη τρόπο, για περαιτέρω παγκόσμιες ενώσεις, με μιά μέθοδο που είναι συναισθηματικά αποδεκτή κι όχι απόμακρη, όπως π.χ. η "παγκόσμια ημέρα κατά του AIDS".
Η αποδοχή, από όσο το δυνατόν μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού, των ιδεών ότι ο Θεός είναι απρόσωπος κι ότι ο άνθρωπος μπορεί να κατακτήσει τη θέωση με "τεχνικές" και να μετατρέψει τη γη σε παράδεισο "ενούμενος" με τη φύση, θα συντελέσει τα μέγιστα στην ομαλή ενθρόνιση του "ανθρωποθεού", ο οποίος θα κάθεται "στην κορυφή της πυραμιδωτής εξέλιξης της ανθρωπότητας", ως απόλυτος ηγεμόνας και κυρίαρχός της: δηλαδή, του Αντιχρίστου. Παράλληλα, η αποδοχή της μοιρολατρικής πίστης του Ζεν θα εδραιώσει την κυριαρχία του, μιά και αυτή (η κυριαρχία) θα θεωρηθεί ως "κάρμα της ανθρωπότητας", ενώ οι άνθρωποι θ' ασχολούνται με την επίτευξη της "θέωσής" τους μέσω των διαφόρων "τεχνικών" κι όχι με τον "κόσμο της ψευδαίσθησης", και για οποιαδήποτε καταδυνάστευσή τους από το σύστημα της "Νέας Εποχής" θα θεωρείται υπεύθυνο το κάρμα τους, δηλαδή οι ίδιοι! Έτσι θα επιτευχθεί "ησυχία, τάξη και ασφάλεια", όπως γίνεται αιώνες τώρα στην Ινδία, όπου το άδικο και απάνθρωπο σύστημα των καστών δεν συναντά κάποια κοινωνική αντίσταση: οι καταπιεσμένοι στρέφονται σε κάποιους "ανθρωποθεούς" γκουρού και προσδοκούν να γλυτώσουν από τις υποτιθέμενες "συνεχείς μετενσαρκώσεις"..."1
ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΜΟΝΟ Ο ΑΠΟΚΡΥΦΙΣΜΟΣ...
Οι σχολές πολεμικών τεχνών ξεφυτρώνουν χωρίς να ελέγχονται για τις "υπηρεσίες" που προσφέρουν. Όπως δήλωσε Έλληνας δάσκαλος, "το κράτος δίνει τη δυνατότητα σ' οποιονδήποτε ν' ανοίξει μιά σχολή κι ας είναι κι αεροπόρος... Συνήθως τα παιδιά είναι που την πληρώνουν έτσι, γιατί κυκλοφορούν κι αυτά τα περιοδικά που βάζουν ό,τι να 'ναι μέσα, απλά για να εισπράξουν τη διαφήμιση". Άλλος δάσκαλος λέει ότι "πολλές φορές αυτά τα υποκριτικά παραμύθια για το διαλογισμό κ.τ.λ. χρησιμεύουν για να καλύψουν έναν ανεπαρκή αθλητή". Ακόμα χειρότερα, φαίνεται ότι ενώ οι περισσότεροι δάσκαλοι δεν συμβουλεύονται αθλητιάτρους, κάποιοι προσπαθούν να τους αντικαταστήσουν, μάλιστα με ανατολίτικους τσαρλατανισμούς. 1
Πολλοί εκπαιδευτές καταγγέλλουν περιπτώσεις απάτης στο χώρο τους, καθώς συνάδελφοί τους, που διατηρούν σχολές και εισπράττουν δίδακτρα, έχουν μάθει αυτά που διδάσκουν από βιντεοταινίες, ενώ άλλοι διαφημίζονται ως ιερείς του Ζεν και άλλοι εμφανίζονται ως μαθητές Θιβετιανών δασκάλων, με τους οποίους επικοινωνούν τηλεπαθητικά! Όπως λέει χαρακτηριστικά ένας δάσκαλος, "αυτό το μυστήριο που υπάρχει προσελκύει ψώνια".
Αλλά οι απάτες που συμβαίνουν σ' αυτό το χώρο δεν είναι πάντα αστείες: σε επιστολή του σε περιοδικό πολεμικών τεχνών, δάσκαλος αποκαλύπτει ότι κάποιοι "δίνουν εξετάσεις, δεν περνούν, και την άλλη μέρα, αφού μεσολαβεί κάποιος για το συμφέρον της σχολής του, εμφανίζονται αυτά τα άτομα με μαύρη ζώνη και δεύτερο ή τρίτο νταν", και ότι "λέμε στον Ιάπωνα εξεταστή ποιους να περάσει και ποιους όχι, γιατί είναι από άλλη σχολή... όλα γίνονται παρουσία όλων μας χωρίς να μπορεί κανείς να κάνει τίποτε, γιατί αυτοί που τα κάνουν έχουν δύναμη στα χέρια τους αφού κατέχουν θέση σε ομοσπονδίες και οργανώσεις"! Παράλληλα, μαθητές αποκαλύπτουν ότι κάποια διπλώματα δασκάλων δεν είναι γνήσια, και άλλα πολλά και φοβερά που δεν αναφέρουμε λόγω χώρου.
Σχετικά με τις ομοσπονδίες, "που υποτίθεται ότι μας προφυλάσσουν από αυτή την απαράδεκτη κατάσταση, μιά και είναι επιφορτισμένες να ελέγχουν την τεχνική ικανότητα και την ηθική ποιότητα των μελών τους", δάσκαλος δηλώνει ότι "σήμερα υπάρχουν τόσες και τόσες ομοσπονδίες - μαϊμούδες, που είναι δικαιολογημένα δύσκολο να βγάλει κανείς άκρη", ενώ "τα γεγονότα έχουν δείξει ότι ακόμα και μιά αρχικά αξιόπιστη ομοσπονδία ή οργάνωση μπορεί να δώσει τελικά μαϊμουδίσια διπλώματα και βαθμούς". 1
Για τέτοιες ατασθαλίες έχει καταγγείλει επίσημα και ο εκπαιδευτής Κ. Δερβένης τον Ιάπωνα δάσκαλό του. 1 Δυστυχώς, ακόμα και μιά Ομοσπονδία που θεωρείται έγκυρη, όπως η Ε.Ο.Ε.Κ. (ελληνική ομοσπονδία ερασιτεχνικού καράτε), "δεν μπορεί να ελέγχει τα πάντα, ούτε και τις συνεργασίες των μελών της. Έτσι, ο τηλεοπτικός "Μεσσίας" (και απατεώνας, σύμφωνα με δηλώσεις πρώην οπαδών του στην τηλεόραση) Τουλάτος, απόφοιτος της αποκρυφιστικής σχολής της Αμερικής "Astara" έκανε ομιλίες σε σχολή Wado Ryu μέλους της Ε.Ο.Ε.Κ. στη Νέα Σμύρνη..." 1
Κατά την εκπαίδευση στις πολεμικές τέχνες υπάρχουν σοβαροί κίνδυνοι για την υγεία, όπως τραυματισμοί κατά την προπόνηση. Η προπόνηση προκαλεί μη αναστρέψιμες κακώσεις στα γόνατα, στη μέση κι άλλα σημεία του σώματος. Μεγάλοι δάσκαλοι προειδοποιούν για τα προβλήματα αυτά. 1
Επίσης "δεν είναι σπάνια και τα θανατηφόρα ατυχήματα. Ο Κ. Δερβένης αναφέρει ότι πρόσφατα είχαμε 4 θανάτους εκπαιδευομένων σε Αμερική και Καναδά, 2 στην Ευρώπη και πληθώρα τραυματισμών και επεισοδίων. (Αυτά σε βιβλίο που εκδόθηκε το 1991, όμως μέχρι τώρα τα περιστατικά αυτά έχουν πολλαπλασιαστεί.) Την αιτία (ο Κ. Δερβένης) την αποδίδει σε ανώριμους και άσχετους δασκάλους. Ποιος όμως μπορεί να μας εγγυηθεί την ωριμότητα και την εμπειρία όλων των "δασκάλων", οι οποίοι βρίσκονται σε κάθε συνοικία, σε κάθε επαρχιακή πόλη της πατρίδας μας; Ποιος μπορεί να εγγυηθεί ακόμα και τη σωματική ασφάλεια των νέων μας, πέραν της πνευματικής αλλοτρίωσης, που είναι πιθανόν να υποστούν από την επίδραση της Ανατολικής θρησκείας και φιλοσοφίας;".
"Ατυχήματα συμβαίνουν σε αγώνες... (αρκετοί) μετά από τραυματισμό χρειάστηκε να κυκλοφορούν για καιρό με διάφορα ορθοπεδικά κολάρα κ.τ.λ. Σ' αυτό συντείνει η τακτική κάποιων σχολών να κατεβάζουν σε αγώνες αθλητές τους αποκρύπτοντας το πραγματικό τους επίπεδο, ώστε να πάρουν πιο εύκολα κάποια διάκριση". Όμως στους κινδύνους για την υγεία περιλαμβάνεται... και η εξάσκηση της γιόγκα την οποία διδάσκουν πολλές σχολές, και μπορεί να επιφέρει μόνιμες βλάβες στο νευρικό σύστημα". 1
Παράλληλα, ο πρώην μαθητής Γ. Τουμανίδης παρατηρεί: "...τις πολεμικές τέχνες μπορεί να τις μάθει ο καθένας πληρώνοντας τα δίδακτρα μόνο. Έτσι η εγκληματικότης ή ανισορροπία ή η τρέλλα, οπλισμένες και με πρόσθετη δύναμη, γίνονται ακόμη πιο επικίνδυνες και απειλητικές". 4
Ένας δάσκαλος δηλώνει: "... άλλος έχει τ' απωθημένα του και μόλις αποκτήσει λίγη δύναμη χρησιμοποιεί το καράτε για κακούς σκοπούς. Στην ουσία, τους δίνεις ένα όπλο στα χέρια, αλλά δεν ξέρεις πώς θα το χρησιμοποιήσουν αυτοί". 1 Από συνεντεύξεις μαθητών διαγράφεται ένα πολύ αρνητικό κλίμα μέσα στις σχολές. Αλήθεια, σκέφτηκε κανένας γονιός με τι είδους ανθρώπους φέρνει σ' επαφή το παιδί του όταν το στέλνει σε μιά τέτοια σχολή; Και ποιος μπορεί να ξέρει τι κρύβεται πίσω από μιά επιφανειακή ευγένεια;

 

Εξευγενισμός του πνεύματος...
 
 
 
 

ΑΣΥΜΒΙΒΑΣΤΕΣ ΜΕ ΤΟ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟ
"Σε εκπομπή του "Ράδιο Παράγκα" σχετικά με τις πολεμικές τέχνες, όπου παραβρέθηκαν πολλοί και γνωστοί δάσκαλοι πολεμικών τεχνών, ο δάσκαλος του Νιντζούτσου Κ. Δερβένης, απευθυνόμενος στο συντονιστή π. Κωνσταντίνο Στρατηγόπουλο, είπε ότι δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας για τα παιδιά της Ελλάδας, μιά που λίγο - πολύ κανένας δάσκαλος πολεμικών τεχνών στην Ελλάδα δεν γνωρίζει καλά τις ανατολικές θρησκείες. "Το αν ο "Τάσος Καραμήτρος" βάζει στη σχολή του ένα σιντοϊστικό ναό, αυτό δεν σημαίνει ότι είναι σε θέση να διδάξει και Σιντοϊσμό ή Βουδισμό ή οτιδήποτε τέτοιο, αλλά το κάνει για να δημιουργήσει μιά ανατολίτικη ατμόσφαιρα", είπε. Ο εκπαιδευτής Λυκούργος αντέτεινε σ' αυτό ότι ακόμα κι αν ο δάσκαλος είναι ημιμαθής ή και άσχετος, οι μαθητές βρίσκουν μόνοι τους βιβλία με ανατολική φιλοσοφία εφόσον έχουν αποκτήσει μιά τέτοια περιέργεια, κι ανέφερε παραδείγματα. Τελικά, το θέμα για το Χριστιανό δεν είναι αν διδάσκεται σωστό ή λάθος Βουδισμό ή Ταοϊσμό ή οτιδήποτε άλλο, αλλά ότι χάνει το Ορθόδοξο ήθος χωρίς καλά - καλά να το καταλάβει". 1
Όπως παρατηρεί ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών πρωτ. π. Γεώργιος Μεταλληνός, οι πολεμικές τέχνες βρίσκονται σε "διαμετρική αντίθεση με την Ορθόδοξη χριστιανική πίστη μας. Ο Χριστιανός δεν μπορεί να ασχολείται μ' αυτές, διότι αυτόματα απορρίπτει την πίστη του στη χάρη του Θεού, που μόνη μπορεί να γεννήσει μέσα του την αγάπη, ως ανιδιοτέλεια και θυσία για το συνάνθρωπο. Ο Χριστιανός μαθαίνει, μέσα στην άκτιστη χάρη, να βλέπει τον άλλο ως δυνατότητα σωτηρίας και όχι ως εχθρό του. Γι' αυτό, Χριστιανός είναι εκείνος που χαρισματικά φθάνει στο ν' αγαπά τους εχθρούς του και να θυσιάζεται γι' αυτούς". 1
Παρ' όλα αυτά, κάποιοι επιμένουν να διδάσκουν πολεμικές τέχνες λέγοντας μάλιστα ότι είναι Χριστιανοί. Πολλοί από αυτούς "αναλύουν ένα σωρό θρησκευτικά, ουσιαστικά, θέματα, και μετά λένε ότι δεν διδάσκουν κάποια θρησκεία... Όλοι αυτοί οι άνθρωποι μπορεί να πιστεύουν ότι είναι Χριστιανοί... Το πιστεύουν πλανημένοι γιατί δεν γνωρίζουν σε τι συνίσταται η ορθόδοξη θεολογία, έχουν πέσει θύματα ενός νεοεποχίτικου συγκρητισμού που, σύμφωνα με τη λαϊκή έκφραση, φοριέται πολύ στις μέρες μας". 5
Άλλοι πάλι λένε ότι δεν διδάσκουν διαλογισμό, αλλά κάνουν ένα μαχητικό σπορ, "για να έχουμε ένα τρόπο άμυνας στη σύγχρονη κοινωνία" κι ότι "το να είμαστε μαχητές, μας προάγει εθνικά". Ο π. Γ. Μεταλληνός όμως είναι κατηγορηματικός: "Οι πατέρες της Εκκλησίας Μέγας Βασίλειος και Μέγας Αθανάσιος διευκρινίζουν ότι ο πόλεμος είναι σατανική κατάσταση και δεν γίνεται δεκτός αλλά ανεκτός. Σε περίπτωση που μας επιτεθούν, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τα σύγχρονα μέσα που υπάρχουν ώστε να υπερασπίσουμε την πατρίδα μας. Δεν χρειάζεται να μαθαίνουμε πολεμικές τέχνες, οι οποίες είτε με διαλογισμό είτε χωρίς, είναι προϊόντα ενός άλλου πολιτισμού, ο οποίος δεν είναι πολιτισμός θεώσεως. Ο Σωκράτης έλεγε ότι είναι καλύτερα να αδικείται κανείς παρά να αδικεί... Η έννοια της αυτοάμυνας είναι κάτι σατανικό γιατί πηγάζει από τον εγωισμό. Για τον χριστιανό υπάρχει μόνο η ετεροάμυνα, δηλαδή να υπερασπίσει κάποιον άλλο που κινδυνεύει... Η χριστιανική αυτοάμυνα είναι να στρέφουμε και το άλλο μάγουλο, αλλά κανείς δεν λέει ν' αντιμετωπίσουμε το κακό με αγιότητα. Μιλάνε για το εύκολο. Η Ορθοδοξία δεν έχει ανάγκη να χρησιμοποιήσει προϊόντα άλλων πολιτισμών, πολιτισμών δαιμονίων, και αυτές οι μέθοδοι δεν μπορούν να σταθούν χριστιανικά". 1
...Μάλιστα "το παράξενο είναι ότι οι επιθέσεις κατά των γυναικών που γνωρίζουν πολεμικές τέχνες, αντί να μειώνονται, αυξάνονται, κι αυτό γιατί αυξάνεται η αυτοπεποίθηση της γυναίκας, που κυκλοφορεί πια χωρίς φόβο σε ώρες και περιοχές που εγκυμονούν τέτοιους κινδύνους". 1

 
 

Η συγκεκριμένη σχολή πολεμικών τεχνών χαρακτηρίζεται από διορθόδοξες συνδιασκέψεις των εντεταλμένων των Ιερών Μητροπόλεων για θέματα αιρέσεων και παραθρησκείας ως "ασυμβίβαστη με την Ορθόδοξη πίστη και ζωή".
 
 

ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΟΥΝ ΟΙ ΠΟΛΕΜΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ;
Οι δάσκαλοι πολεμικών τεχνών ισχυρίζονται πως η ζωή είναι πολύ επικίνδυνη και ο άνθρωπος πρέπει να ξέρει αυτοάμυνα για να τα βγάλει πέρα. Έλληνας δάσκαλος πολεμικής τέχνης σχολιάζει αυτή τη θέση ως εξής: "δεν νομίζω ότι η ζωή είναι πια τόσο επικίνδυνη, αυτά λέγονται κυρίως για διαφήμιση, για να πηγαίνει κόσμος. Εξάλλου, για να μπορέσεις να χρησιμοποιήσεις καλά όσα μαθαίνεις, θες καμμιά δεκαριά χρόνια, μην ακούτε αυτούς που λένε για γρήγορα συστήματα: αν λέγανε πόσος καιρός χρειάζεται για να μάθεις καλά, δεν θα πήγαινε ο κόσμος. και πόσες φορές πια θα σου χρειαστεί, κάθε μέρα ξύλο θα παίζουμε; Οποιοσδήποτε έχει καλή φυσική κατάσταση μπορεί να αντεπεξέλθει. Νομίζετε ότι αν δεχτεί επίθεση ένας μπασκετμπολίστας δεν θα μπορέσει να αμυνθεί αποτελεσματικά; Άμα κιόλας κάποιος έχει φοβία, πάει και παίρνει ένα όπλο και δεν μαθαίνει τίποτα". 1
Άλλοι δάσκαλοι που θεωρούνται αυθεντίες προειδοποιούν ότι οι πολεμικές τέχνες δεν προστατεύουν από τα πυροβόλα όπλα - μεταξύ αυτών και ο Μπρους Λη. Όμως ακόμα και τα παιδιά γνωρίζουν ότι οι εγκληματίες χρησιμοποιούν τέτοια όπλα στις μέρες μας... Φαίνεται ότι οι ασκούμενοι σε πολεμικές τέχνες μάλλον μπαίνουν σε περισσότερους μπελάδες, αντί να γλυτώνουν από αυτούς, όπως ομολογούν και οι ίδιοι. 1
ΠΟΛΕΜΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΙΚΟΤΗΤΑ
"Από τη σύσταση του νεοελληνικού κράτους, οι Έλληνες τείνουν ν' ακολουθούν τις προτιμήσεις της Εσπερίας, περιφρονώντας της δική τους κληρονομιά. Αυτό συνέβη και με τις πολεμικές τέχνες: Ο Μποντιντάρμα ήρθε και για μας από τη Δύση, όχι από την Ινδία ή την Κίνα. Αφού η Δύση διέστρεψε την ελληνική κλασική παιδεία σε "Δυτικό Ορθολογισμό", κατευθύνεται τώρα στη "Σοφία της Ανατολής", σαν να λέμε από τη Σκύλλα στη Χάρυβδη... Ο Ινδοβουδισμός, ωμός ή επεξεργασμένος στα μαγειρεία εξουσίας της "Νέας Εποχής", έρχεται να συμπληρώσει το έργο του Ορθολογισμού, δηλ. την καταστροφή της σχέσης του ανθρώπου με την Αλήθεια, και κατά συνέπεια τον ίδιο τον άνθρωπο". 1
"Οι πολεμικές τέχνες έχουν μείνει στην προ Χριστού εποχή, όπου οι άνθρωποι ήταν εχθροί και όχι αδέλφια μεταξύ τους. Ίσως αυτός είναι και ο μεγαλύτερος βαρβαρισμός τους και η μεγαλύτερη αντίθεσή τους με τον Ελληνισμό, μιά και η Εθνοσυνέλευση του '21 αναγνώριζε ως Έλληνες μόνον όσους πίστευαν στο Χριστό. Κι επειδή ως Έλληνες αναφερόμαστε στην ουσία των πραγμάτων και όχι στην επιφάνεια, δεν μιλάμε για πίστη χωρίς έργα, που είναι νεκρή, ούτε για αίρεση, ούτε για προσποίηση εις άγραν πελατών... Χρειάζεται να ζήσουμε την παράδοσή μας και να αναμορφώσουμε την παιδεία μας, αντιμετωπίζοντας με κριτικό πνεύμα τους βαρβαρισμούς Ανατολής και Δύσης. Ας εξοστρακίσουμε τους βαρβαρισμούς από την παιδεία μας, αρχίζοντας από την ιδιωτική, που είναι πιο άμεσα στο χέρι μας". 1
ΟΙ ΠΟΛΕΜΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ ΚΙ ΕΜΕΙΣ "...
"...Οι σχολές πολεμικών τεχνών υπάρχουν βέβαια, όπως και οι άλλες οργανώσεις της "Νέας Εποχής", και οι μασονικές στοές ακόμη. Κανείς όμως δεν υποχρεώνει εμάς και τα παιδιά μας να γραφόμαστε εκεί. Ακόμα κι αν κάποιος καθηγητής στο σχολείο διδάσκει τέτοια πράγματα, τα παιδιά μας δεν είναι υποχρεωμένα να τα διδαχθούν. Αυτό θα αποτελούσε κατάφωρη παραβίαση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων των γονέων, οι οποίοι βαπτίζοντας τα παιδιά τους απέδειξαν ότι θέλουν να τα διαπαιδαγωγήσουν ορθόδοξα. Τέλος, είναι λάθος να νομίζουμε ότι στο χώρο των πολεμικών τεχνών βρίσκονται μόνο άνθρωποι που διψούν για εξουσία και όχι για το Θεό, και που όταν τους μιλάς για Αλήθεια είναι σαν να χτυπάς την πόρτα του κουφού. Υπάρχουν στο χώρο αυτό και ειλικρινείς αναζητητές της Αλήθειας, που για διάφορους λόγους έχασαν το δρόμο τους κι εγκλωβίστηκαν εκεί μέσα". 1
Πολύ μεγάλο ρόλο στον εγκλωβισμό ανθρώπων σε αποκρυφιστικά και αντιχριστιανικά συστήματα παίζουν τα ερεθίσματα κατά την παιδική ηλικία. Πρώην μαθήτρια, συγγραφέας βιβλίου για τις πολεμικές τέχνες, δήλωσε σε σχετική ραδιοφωνική εκπομπή ότι και η ίδια αλλά και όλοι οι δάσκαλοι και μαθητές με τους οποίους συζήτησε γράφοντας το βιβλίο, παρακολουθούσαν τη σειρά "κουνγκ - φου" στην παιδική ηλικία τους. 5 .

 

David Carradine, ο πρωταγωνιστής της σειράς "Kung Fu", η οποία μύησε εκατομμύρια τηλεθεατών στη φιλοσοφία των πολεμικών τεχνών.
 
 

Άλλοι δάσκαλοι δήλωσαν ότι επηρεάστηκαν από τις ταινίες καράτε αλλά και μυθιστορήματα με τέτοια θέματα. 1
Προς τις πολεμικές τέχνες οδηγεί και η βίαιη ατμόσφαιρα στο οικογενειακό περιβάλλον, αλλά και η διαπαιδαγώγηση με κανόνα το ξύλο, που γεμίζει απωθημένα τις παιδικές ψυχές (τάσεις επιβολής και αντεκδικήσεως κ.τ.λ.).
Είναι καιρός οι γονείς που ενδιαφέρονται πραγματικά για την ψυχική, την πνευματική και την σωματική υγεία των παιδιών τους να παραμερίσουν για λίγο τις τόσες δουλειές τους, να προσέξουν με τι ασχολούνται τα παιδιά τους και για ποιο λόγο. Ας τα μάθουμε να μην πέφτουν θύματα της εκάστοτε μόδας, που "μπορεί να είναι και επικίνδυνη" 5 και ας ακούσουμε Εκείνον που λέει: "Αφήστε τα παιδιά να έρθουν κοντά μου". Γιατί ο Χριστός είναι η μόνη πραγματική δύναμη στον κόσμο και η ζωή κοντά Του είναι η μόνη που διαμορφώνει ανθρώπους ελεύθερους από κάθε εθισμό, ανασφάλεια και πλάνη.
Βιβλιογραφία
Βιβλίο Κας Μαρίας Δημητριάδου
 

Το κείμενο γράφτηκε βάσει του βιβλίου με δείκτη βιβλιογραφίας [1], βλ. παρακάτω.
 

Λήφθηκαν υπ' όψιν και οι παρακάτω πηγές:
  1. "Η αλήθεια για τις πολεμικές τέχνες" της Μ. Δημητριάδου,( πρόλογος π. Γ. Μεταλληνού), Εκδ. Ν. Παναγόπουλος, Αθήνα 1997.
  2. Τηλεοπτική εκπομπή "Ζήτημα αγάπης", MEGA CHANNEL, 3-11-1997.
  3. Τηλεοπτική εκπομπή "Πολεμικές τέχνες", Κανάλι 5, 8-11-1997.
  4. "Η εξομολόγηση ενός πρώην καρατίστα", άρθρο Γ. Τουμανίδη στην εφημερίδα "Μαθητική Αστραπή", Ιαν. - Φεβρ. 1996.
  5. Συνέντευξη Μαρίας Δημητριάδου στη ραδιοφωνική εκπομπή "Ο ρυθμός της πρωίας", 89,4 FM., 1-6-98.
  6. "Ο λαοπλάνος", βιβλίο του Ευ. Κουτρουμπέλη, Αθήνα 1994. 
  7. ΠΗΓΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ:ΕΛΛΗΝΕΣ ΠΟΥ ΑΓΡΥΠΝΟΥΝ, Ηttp://www.fortunecity.com/marina/pitcairn/1421/marts.htm

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου