Σελίδες

Παρασκευή 21 Οκτωβρίου 2011

Το άβατο του Αγίου Όρους

undefined
Στο Άγιον ΄Ορος δεν επιτρέπεται να εισέλθει γυναίκα. Αυτό λέγεται άβατο.
Το άβατο κατοχυρώθηκε με αυτοκρατορικά χρυσόβουλα, πατριαρχικά σιγγίλια, με σουλτανικά φυρμάνια , με άρθρα διεθνών κανονισμών , με όλα τα ελληνικά Συντάγματα και με νομοθετικό διάταγμα. ( Φ.Ε.Κ. 268/28.9.1953 ) .
Η γυναίκα απαγορεύεται να πάει στο Άγιον Όρος. Όχι γιατί υποτιμάται το φύλο, ίσα ίσα τιμά το Άγιον Όρος την Υπεραγία Θεοτόκο , δια της οποίας ενηνθρώπησεν ο Υιός και Λόγος του Θεού. Εξ άλλου και το Άγιον Όρος ονομάζεται και « Περιβόλι της Παναγίας » .
Τούτο γίνεται για να μπορούν οι Μοναχοί, απερίσπαστοι να προσεύχονται νύχτα και ημέρα και να δοξολογούν τον Θεό.
Γιa αυτό στο Άγιον Όρος δεν απαγορεύεται μόνο η παρουσία της γυναίκας, αλλά και όπως λέει ο γέρων Γεδεών , « παντός θήλεως εμψύχου, λογικού ή αλόγου ,ημέρου και τιθασσευομένου » . Το ίδιο πράγμα μου είπε κάποτε και ένας Ρουμάνος ασκητής που μένει στη Ρουμανική Σκήτη, πιο κάτω από τη Μεγίστη Λαύρα. « Αγράμματος είμαι. Τι να σας πω » . Όταν τον ρωτήσαμε μαζί με άλλους 2 φοιτητές γιατί δεν έρχονται γυναίκες στο Άγιον Όρος, απάντησε με όλη την απλότητα : « Παιδιά μου. Το αλάτι βγαίνει από το νερό , αλλά αν πέσει μέσα στο νερό, λειώνει και χάνεται.
Έτσι και οι μοναχοί γεννιούνται από τις γυναίκες που είναι πλάσματα του Θεού , όπως όλοι οι άνθρωποι, αλλά αν πέσουν μέσα στις κακές γυναίκες , διαλύονται και χάνονται ». Αυτά μας είπε, γιατί ήθελε να τονίσει την αγνότητα και παρθενία των μοναζόντων.
Επίσης στο Άγιον Όρος λέγεται ότι όταν η Πλακηδία, κόρη του Μεγάλου Θεοδοσίου (379-395μ.Χ.)
θέλησε να έλθει στη Μονή Βατοπεδίου, άκουσε φωνή: « Τί θέλεις εσύ εδώ; Εδώ είναι μοναχοί. Εσύ είσαι γυναίκα, γιατί δίνεις στον εχθρό αφορμή να τους πολεμά; » . Στο σημείο εκείνο , που ακούστηκε η φωνή, αγιογραφήθηκε εικόνα της Παναγίας και υπάρχει μέχρι σήμερα ακοίμητη κανδύλα .
Η εικόνα αυτή ονομάστηκε ΑΝΤΙΦΩΝΗΤΡΙΑ. (βιβλ. Μαξίμου Μοναχού, Πλατυτέρα των Ουρανών).
Άβατον σημαίνει υποτίμηση της γυναίκας;
Την ερώτηση αυτή υπεβάλαμε σε ένα λόγιο μοναχό, που μένει στη μονή των Ιβήρων και ο οποίος μας απάντησε ότι : Το Άβατον σαν θεσμός έχει ενταχθεί στο ασκητικό πνεύμα του Ορθοδόξου μοναχισμού. Είναι ένας τρόπος για την εν Χριστώ Πνευματική ζωή είτε είναι ανδρική ή γυναικεία η Μονή. Για το Άβατον τονίζουν ο Μ. Αντώνιος, ο Άγιος Σάββας, ο Άγιος Αθανάσιος ο Αθωνίτης.
http://paravouniotissa.gr/index.php?option=com_k2&view=item&id=155:%CF%84%CE%BF-%CE%AC%CE%B2%CE%B1%CF%84%CE%BF-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CE%B1%CE%B3%CE%AF%CE%BF%CF%85-%CF%8C%CF%81%CE%BF%CF%85%CF%82&Itemid=76

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου