Ἡ καθημερινή μελέτη τῆς Ἁγίας Γραφῆς εἶναι ἀπαραίτητη γιά τόν Χριστιανό. Ὅπως ὁ ἄρτος γιά τό σῶμα ἔτσι καί ὁ Λόγος τοῦ Θεοῦ γιά τήν ψυχή ἀποτελεῖ ζωτική ἀνάγκη. Ὁ Κύριος μᾶς εἶπε ὅτι ὁ ἄνθρωπος δέν ζεῖ μόνο μέ ψωμί. ἀλλά καί μέ κάθε λόγο πού ἐκπορεύεται ἀπό τό στόμα τοῦ Θεοῦ (Ματθ. 4, 4): «Οὐκ ἐπ’ ἄρτῳ μόνο ζήσεται ἄνθρωπος ἀλλ’ ἐπί παντί ρήματι ἐκπορευομένῳ διά στόματος Θεοῦ».
Εἴθε καθημερινά νά μελετοῦμε τό λόγο Του καί νά τρέφουμε τήν ψυχή μας μ’ αὐτόν. Μαζί μέ τά Ἅγια Μυστήρια καί τόν Πνευματικό ἀγῶνα, ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ συντηρεῖ ἀναμμένη τήν λαμπάδα τῆς πίστεως μέσα μας καί μᾶς καθιστᾶ ζωντανά κυτταρα τοῦ Σώματος τοῦ Χριστοῦ, πού εἶναι ἡ Ἁγία Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία μας.
Σύν Θεῷ θά ἀναρτῶνται τά ἀναγνώσματα πού ἔχει ὁρίσει ἡ Ἁγία Μας Ἐκκλησία νά ἀναγινώσκονται καθημερινά ἀπό τούς Χριστιανούς γιά τό 2011.
Κάνετε κλίκ πάνω στήν εἰκόνα καί μεγενθύνετε γιά νά διαβάσετε.
Απόστολος: Προς Γαλάτας κεφ. ε΄ 22 - 26 & στ΄ 1 - 2
ε΄ 22 - 26 & στ΄ 1 - 2
Ευαγγέλιον: Κατά Ματθαίον Κεφ. ΙΑ΄ 27 - 30
ΙΑ΄ 27 - 30
Εὐχαριστοῦμε τήν ἀδελφότητα Θεολόγων «Ὁ Σωτήρ» γιά τήν ὁλοπρόθυμη ἄδεια χρήσης καί ἀναδημοσίευσης τοῦ κειμένου μετά τῆς συντόμου ἑρμηνείας, πού ἔχει ἐκπονήσει ὁ μακαριστός Θεολόγος Π. Τρεμπέλας.
Αν η εικόνα του Αγιογραφικού Αναγνώσματος δεν είναι ευκρινής, παρακαλούμε πατήστε κλικ στο "http://hristospanagia1.wordpress.com/"
ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΟ ΣΤΟΝ ΚΥΡΙΟ ΜΑΣ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΥΠΕΡΑΓΙΑ ΘΕΟΤΟΚΟ
Σελίδες
▼
Κυριακή 4 Δεκεμβρίου 2011
Άγιος Σάββας
Άγιος Σάββας
1. Παιδική Ηλικία του Αγίου Σάββα, και αποταγή του κόσμου. Ασκητικοί αγώνες εις την Μονήν των Φλαβιανών (439-456)
Ο
Όσιος Πατήρ ημών Σάββας ο Ηγιασμένος εγεννήθη κατά το έτος 439 από της
Χριστού Γεννήσεως υπό γονέων ευσεβών και πλουσίων, του Ιωάννου και της
Σοφίας, εις την κώμην Μουταλάσκην της Καππαδοκίας. Ο πατήρ του,
στρατιωτικός ων και αναγκασθείς να μεταβή μετά της συζύγου του Σοφίας
εις την Αλεξάνδρειαν δια υπηρεσιακούς λόγους, ανέθεσε την ανατροφήν του
μικρού Σάββα εις τον εκ μητρός θείον του Ερμίαν, ότε ο Άγιος ήτο πέντε
μόλις ετών.
Μάθε να σιωπάς
Θα στο ξαναπώ άλλη μια φορά. Μάθε να σιωπάς.Μην αφήνεις να βλέπουν οι άλλοι τι κρατάς στα χέρια σου. Δουλεύεις για τον Αόρατο. Ας είναι και το έργο σου αόρατο. Όταν σκορπίζει κανείς γύρω του ψίχουλα, μαζεύονται τα πουλιά που στέλνει ο διάβολος, λένε οι άγιοι. Πρόσεξε την αυτοϊκανοποίηση. Γι'αυτό οι άγιοι δίνουν την συμβουλή: Να ενεργείς με διάκριση.Βρίσκεσαι κάπου και σου προσφέρουν κάτι. Διάλεξε το μικρότερο κομμάτι. Αν, όμως, κάποιος ή κάποιοι βλέπουν τι θα κάνεις, τότε προτίμησε ν'ακολουθήσεις τη μέση οδό που θα προκαλούσε την πιο μικρή αίσθηση στους άλλους.
Ο Άγιος Νικόλαος σώζει από τη θάλασσα (πνιγμό) ευσεβή χριστιανό
Κάποτε στην Κωνσταντινούπολη ζούσε κάποιος χριστιανός ευλαβής και πιστός, ο οποίος υπεραγαπούσε τον Άγιο Νικόλαο, όπως και ο Άγιος τον αγαπούσε πολύ. Θέλησε κάποτε να ταξιδέψει με καράβι για ατομική του υπόθεση. Πήγε πρώτα στο ναό του Αγίου Νικολάου στην Κωνσταντινούπολη που τον είχε κτίσει ο αυτοκράτορας Ιουστινιανός, για να προσκυνήσει προτού ξεκινήσει για το ταξείδι του. Έπειτα, αφού αποχαιρέτησε τους συγγενείς και τους φίλους του, μπήκε στο καράβι. Κατά τη νύχτα οι ναύτες ξύπνησαν για να διορθώσουν τα πανιά γιατί είχε αλλάξει η διεύθυνση του ανέμου. Την ίδια στιγμή ξύπνησε και ο καλός αυτός χριστιανός και πήγαινε για φυσική του ανάγκη. Πέρασε απ' εκεί που κατεγίνοντο οι ναύτες με τα σύνεργά τους και περιπλεχθείς με τα πανιά έπεσε στη θάλασσα. Οι ναύτες πρόσεξαν τον άνθρωπο που έπεσε στη θάλασσα, αλλά δεν μπόρεσαν να τον σώσουν, γιατί ο άνεμος ήταν πολύ δυνατός. Το μόνο που έκαναν ήταν να τον κλαίνε συνέχεια για τον τραγικό θάνατό του.
Ο άνθρωπος αυτός, καθώς ήταν ντυμένος, καταποντίστηκε στο βυθό της θάλασσας,
θυμήθηκε και έλεγε νοερά: " Άγιε Νικόλαε, βοήθησέ με ".
Ταπείνωση καὶ ἀνιδιοτέλεια στὴ λατρεία τοῦ Θεοῦ. Γέροντας Πορφύριος
“Μὴ γνώτω ἡ ἀριστερά σου τί ποιεῖ ἡ δεξιά σου”
Κανεὶς νὰ μὴ σᾶς βλέπει, κανεὶς νὰ μὴν καταλαβαίνει τὶς κινήσεις τῆς λατρείας σας πρὸς τὸ θεῖον. Ὅλ’ αὐτὰ κρυφά, μυστικά, σὰν τοὺς ἀσκητές. Θυμᾶστε ποὺ σᾶς ἔχω πεῖ γιὰ τ’ ἀηδονάκι; Μὲς στὸ δάσος κελαηδάει. Στὴ σιγή.
Νὰ πεῖς πὼς κάποιος τὸ ἀκούει, πὼς κάποιος τὸ ἐπαινεῖ; Κανείς. Πόσο ὡραῖο κελάηδημα μὲς στὴν ἐρημιά! Ἔχετε δεῖ πῶς φουσκώνει ὁ λάρυγγάς του; Ἔτσι γίνεται καὶ μ’ αὐτὸν ποὺ ἐρωτεύεται τὸν Χριστό; Ἅμα ἀγαπάει, “φουσκώνει ὁ λάρυγγας, παθαίνει, μαλλιάζει ἡ γλώσσα”.
Πιάνει μιὰ σπηλιά, ἕνα λαγκάδι καὶ ζεῖ τὸν Θεὸ μυστικά, “στεναγμοῖς ἀλαλήτοις”. Σημεῖον ὅτι ζεῖ τὸν Θεό, “ἐν ᾧ τὰ πάντα ζῇ καὶ κινεῖται”, διότι “ἐν αὐτῷ ζῶμεν καὶ κινούμεθα καὶ ἐσμέν”.
Ἔ, ὅταν φτάσεις σὲ μιὰ τέτοια ταπείνωση κι ἐξαναγκάσεις τὴν χάρη τοῦ Θεοῦ νὰ κατοικήσει μέσα σου, τότε τὰ κέρδισες ὅλα. Ὅταν ἔχεις τὴν ταπείνωση, ὅταν γίνεις αἰχμάλωτος τοῦ Θεοῦ, αἰχμάλωτος μὲ τὴν καλὴ ἔννοια, δηλαδὴ δοχεῖο τῆς θείας χάριτος, τότε μπορεῖς νὰ πεῖς μὲ τὸν Ἀπόστολο Παῦλο: “Ζῶ δὲ οὐκέτι ἐγώ, ζῇ δὲ ἐν ἐμοὶ Χριστός”. Εἶναι πάρα πολὺ εὔκολο νὰ πραγματοποιηθεῖ αὐτό, νὰ κάνουμε, δηλαδή, αὐτὰ ποὺ θέλει ὁ Θεός. Ὄχι ἁπλῶς εὔκολο, ἀλλὰ εὐκολότατο. Ἀρκεῖ νὰ κάνουμε τὸ ἄνοιγμα.
Αγάπη προς τον πλησίον. Οσίου Ισαάκ του Σύρου
Βίασε τον εαυτό σου, σαν συναντήσεις τον διπλανό σου, να τον τιμήσεις παραπάνω από το μέτρο του. Φίλησε τα πόδια του και τα χέρια του, και κράτησέ τα πολλές φορές με πολλή τιμή, και βάλε τα επάνω στα μάτια σου, και παίνεψέ τον ακόμα και για κείνα που δεν έχει.
Και σαν χωριστεί από σένα, πες γι' αυτόν κάθε καλό και τιμημένο, γιατί μ’ αυτά και με τέτοια τον τραβάς στο καλό και τον κάνεις να ντρέπεται από τα καλά τα λόγια που του είπες, και σπέρνεις σ’ αυτόν σπόρους της αρετής.
Κι’ από την τέτοια συνήθεια πού συνηθίζεις τον εαυτό σου, τυπώνεται μέσα σου τύπωμα καλό, και θ’ αποκτήσεις ταπείνωση μέσα σου, και χωρίς κόπο κατορθώνεις τα μεγάλα.
Κι όχι μονάχα αυτό, μα κι αν έχει κάποια ελαττώματα, σαν τιμηθεί από σένα, εύκολα παραδέχεται από σένα τη γιατρειά του, επειδή ντρέπεται από την τιμή πού του έδωσες.
Τούτον τον τρόπο να ‘χεις πάντα, να γλυκομιλάς και να τιμάς όλους τούς ανθρώπους, και να μην ερεθίζεις κανέναν, είτε να τον πεισμώνεις, μήτε για την πίστη του, μήτε για τα κακά τα έργα του.
Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός
ΒΙΟΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΤΟΥ ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΥ
ΠΡΟΛΟΓΟΣ
ΠΡΟΛΟΓΟΣ
Η ζωή του αγίου Ιωάννου του Δαμασκηνού υπήρξε ζωή συνεχών αγώνων. Αγωνίστηκε εναντίον της νέας αιρέσεως των εικονομάχων γιατί έζησε κατά τον 8ον αιώνα που η εικονομαχία συγκλόνιζε τα θεμέλια της Εκκλησίας. Εναντίον της υπερηφάνειας και της υψηλοφροσύνης, γιατί ήταν κάτοχος όλης της επιστημονικής γνώσεως της εποχής του, όπως φαίνεται και από έργα του που μας άφησε.
Εναντίον της αγάπης του πλούτου και της ανθρώπινης δόξας, γιατί και θέση επίζηλη κατείχε, αλλά και πλούτη είχε άφθονα.
Παρ' όλα αυτά, επειδή αγάπησε τη μοναχική πολιτεία, εγκατέλειψε τα πάντα στον κόσμο αυτό και έγινε υποτακτικός σ' εάν αυστηρό γέροντα. Και στη ζωή της υποταγής όμως έδειξε ότι είχε πάρει απόφαση να πεθάνει για την αγάπη του Χριστού ο παλαιός άνθρωπος μέσα και να γεννηθεί ο νέος, ο κατά Χριστόν πλασθείς.
Νους οξύς και πολυμαθής μας άφησε σπουδαία έργα δογματικά, αλλά και σπουδαιότατα τροπάρια και ύμνους της Εκκλησίας και δικαίως θεωρείται σαν ένας από τους κορυφαίους υμνογράφους.
Τό σφράγισμα τοῦ ἀγγέλου. «Ἐμφανίσεις καὶ θαύματα τῶν Ἀγγέλων»
Ἀπόσπασμα ἀπὸ τὸ βιβλίο
«Ἐμφανίσεις καὶ θαύματα τῶν Ἀγγέλων» (σελ.154-155)
Ἱερᾶς Μονῆς Παρακλήτου
Ὠρωπὸς Ἀττικῆς 2007
Ο ΑΒΒΑΣ Δωρόθεος, διδάσκοντας κάποιαν ἄλλη φορά τούς μαθητές του γιά τήν πρόθυμη συμμετοχή στή νυκτερινή ἀκολουθία, διηγήθηκε τό ἀκόλουθο περιστατικό:
‘‘ Ἄκουγα γιά κάποιον μεγάλο καί διορατικό γέροντα, ὅτι, καθώς στεκόταν στήν ἐκκλησία, ἔβλεπε στήν ἀρχή τῆς ἀκολουθίας ἕναν λαμπροφορεμένο ἄνδρα νά βγαίνει ἀπό τό ἱερό. Κρατοῦσε ἕνα μικρό σκεῦος μέ ἁγίασμα κι ἕνα χριαλίδιο, πού τό βουτοῦσε μέσα στό ἁγίασμα καί σταύρωνε μέ τή σειρά ὅλους τούς ἀδελφούς.
Τίς θέσεις ὅσων ἔλειπαν ἄλλοτε τίς σφράγιζε μέ τό σημεῖο τοῦ σταυροῦ, ἐνῶ ἄλλοτε προσπερνοῦσε χωρίς νά τίς σφραγίσει.
’’Στήν ἀπόλυση τῆς ἀκολουθίας, τόν ἔβλεπε πάλι νά βγαίνει ἀπό τό ἱερό καί νά κάνει τό ἴδιο. Μιά μέρα λοιπόν τόν σταμάτησε ὁ γέροντας καί τόν ρωτάει:
’’-Πές μου, σέ παρακαλῶ, ποιός εἶσαι καί τί νόημα ἔχει αὐτό πού κάνεις;
’’-Ἐγώ, ἀποκρίθηκε ἐκεῖνος, εἶμαι ἄγγελος Κυρίου καί ἔχω ἐντολή νά σφραγίζω ὅσους βρίσκονται στήν ἐκκλησία ἀπ’ τήν ἀρχή τῆς ἀκολουθίας μέχρι τό τέλος, γιά τήν προθυμία καί τήν ἐπιμέλειά τους.
’’-Τότε γιατί σφραγίζεις καί τίς θέσεις μερικῶν πού λείπουν;
Ἡ Ὀρθοδοξία μας. «Ὁ ἐκκλησιασμός τῶν πιστῶν». Π. Ἀντώνιος Ἀλεβιζόπουλος
Ἡ Ὀρθοδοξία μας
π.Ἀντώνιος Ἀλεβιζόπουλος
Δρ. Θεολογίας, Δρ. φιλοσοφίας
ιε) Ὁ ἐκκλησιασμός τῶν πιστῶν (σελ.268-273)
Τό βασικότερο στοιχεῖο
στίς συνάξεις τῶν χριστιανῶν, τό ὁποῖο μεταβάλλει μιά ἁπλῆ συνάθροιση σέ Ἐκκλησία,
εἶναι ἡ τέλεση τοῦ μυστηρίου τῆς θείας εὐχαριστίας (Α΄ Κορ. ια΄ 23. Ἑβρ.
ιγ΄10).
Ὁ ἅγιος Ἰγνάτιος
προτρέπει τούς χριστιανούς τῆς Ἐφέσου: «Σπουδάζετε οὗν πυκνότερον συνέρχσθαι εἰς
εὐχαριστίαν Θεοῦ καί εἰς δόξαν. Ὅταν γάρ πυκνῶς ἐπί τό αὐτό γίνεσθε, καθαιροῦται
αἱ δυνάμεις τοῦ σατανᾶ, καί λύεται ὁ ὄλεθρος αὐτοῦ ἐν τῇ ὁμονοίᾳ τῆς πίστεως». Ἡ
ἑνότητα τῶν πιστῶν μέσα στήν Ἐκκησία ἐξουδετερώνει κάθε ἐπιβουλή τοῦ Σατανᾶ.
Τό νά χαλαρώσει κανείς
τό σύνδεσμο μέ τήν Ἐκκλησία, τό νά βρίσκεται «ἐκτός τοῦ θυσιαστηρίου», ὅπως τό
διατυπώνει ὁ ἅγιος Ἰγνάτιος, εἶναι ἐπικίνδυνο.
Γι’ αὐτό ὑπογραμμίζει ὁ ἴδιος ἅγιος: «Κανείς ἄς μή σᾶς πλανήσει. Ἐάν
κάποιος δέν βρίσκεται ἐντός τοῦ θυσιαστηρίου, στερεῖται τοῦ Σώματος τοῦ
Κυρίου.
Διότι ἐάν ἡ προσευχή ἑνός ἤ δύο ἐνώπιον
τοῦ Θεοῦ ἔχει τέτοια δύναμη, πόση περισσότερη δύναμη ἔχει ἡ προσευχή τοῦ ἐπισκόπου
καί ὁλόκληρης τῆς Ἐκκλησίας;
Ὅποιος δέν ἔρχεται στήν κοινή σύναξη, ἐκεῖνος
φέρεται ἐγωϊστικά καί ἔχει καταδικάσει τόν ἑαυτό του, ἐπειδή εἶναι γραμμένο ὅτι
ὁ Θεός ἀντιτάσσεται στούς ὑπερηφάνους (Παροιμ. γ΄34. Α΄ Πέτρ. ε΄ 5.)
Ἄς
προσέξουμε λοιπόν νά μήν ἀντιτασσόμαστε στόν ἐπίσκοπο γιά νά εἴμαστε ὑποταγμένοι
στόν Θεό».
4 Δεκεμβρίου Συναξαριστής. Βαρβάρας Μεγαλομάρτυρος, Ιωάννου του Δαμασκηνού, Ιωάννου Επισκόπου, Ιουλιανής, Χριστοδούλου και Χριστοδούλης, Μνήμη των 12 Προφητών, Σεραφείμ του νέου Ιερομάρτυρα, Κασσιανού Οσίου, Κρύσπου, Δαμάσου.
Ἡ Ἁγία Βαρβάρα ἡ Μεγαλομάρτυς
Ἀποτελεῖ κόσμημα τῶν μαρτύρων τοῦ 3ου αἰώνα μ.Χ. Ὁ πατέρας της ἦταν ἀπὸ τοὺς πιὸ πλούσιους εἰδωλολάτρες τῆς Ἠλιουπόλεως καὶ ὀνομαζόταν Διόσκορος.
Μοναχοκόρη ἡ Βαρβάρα, διακρινόταν γιὰ τὴν ὀμορφιὰ τοῦ σώματός της, τὴν εὐφυΐα καὶ σωφροσύνη της. Στὴν χριστιανικὴ πίστη κατήχησε καὶ εἵλκυσε τὴν Βαρβάρα μία εὐσεβῆς χριστιανὴ γυναίκα. Τὴν ζωή της μέσα στὸ εἰδωλολατρικὸ περιβάλλον ἡ Βαρβάρα περνοῦσε «ἐν πάσῃ εὐσεβείᾳ καὶ σεμνότητι». Δηλαδὴ μὲ κάθε εὐσέβεια καὶ σεμνότητα.
Ὅμως τὸ γεγονὸς αὐτό, δὲν ἔμεινε γιὰ πολὺ καιρὸ μυστικό. Ὁ Διόσκορος ἔμαθε ὅτι ἡ κόρη του εἶναι χριστιανὴ καὶ ἐκνευρισμένος διέταξε τὸν αὐστηρὸ περιορισμό της. Ἀλλὰ ἡ Βαρβάρα κατόρθωσε καὶ δραπέτευσε. Ὁ πατέρας της τότε ἐξαπέλυσε ἄγριο κυνηγητὸ μέσα στὶς σπηλιὲς καὶ τὰ δάση, ὅπου κρυβόταν ἡ κόρη του. Τελικά, κατόρθωσε καὶ τὴν συνέλαβε.
Ἀλλὰ ὁ ἄσπλαχνος καὶ πωρωμένος εἰδωλολάτρης πατέρας, παρέδωσε τὴν κόρη του στὸν ἡγεμόνα Μαρκιανό. Αὐτός, ἀφοῦ στὴν ἀρχὴ δὲν κατόρθωσε μὲ δελεαστικοὺς τρόπους νὰ μεταβάλει τὴν πίστη της, διέταξε καὶ τὴν μαστίγωσαν ἀνελέητα. Κατόπιν τὴν φυλάκισε, ἀλλὰ μέσα ἐκεῖ ὁ Θεὸς θεράπευσε τὶς πληγὲς τῆς Βαρβάρας καὶ ἐνίσχυσε τὸ θάρρος της.