Εκδοσις: Συνοδία Σπυρίδωνος Ιερομονάχου. Νέα Σκήτη - Άγιον Όρος - 1997.
Κύριο περιεχόμενο
|
|
|
Ανάμεσα στα προβλήματα
πού αντιμετωπίζει ο άνθρωπος πού προσεύχεται, είναι και το πρόβλημα των
λογισμών. Το βιβλιαράκι αυτό δεν αποτελεί μία εμπεριστατωμένη μελέτη στο
σοβαρό αυτό θέμα των λογισμών είναι μία ομιλία πού έχει γίνει πριν από
αρκετό καιρό. Εδώ παρουσιάζεται αρκετά βελτιωμένη χωρίς να έχει χάσει
την αρχική της μορφή ως ομιλίας. Και επειδή πολλοί είναι αυτοί πού
παλεύουν με τους αισχρούς λογισμούς και περισσότεροι αυτοί πού 'τα
χάνουν', καταβάλλεται μία προσπάθεια να καταλάβει ο χριστιανός πού
αγωνίζεται τι είναι οι λογισμοί, από που προέρχονται, ποια τα
αποτελέσματα τους και πώς αντιμετωπίζονται. Αν από την μικρή αυτή
εργασία κάποιος ωφεληθεί, ας προσεύχεται για εκείνους πού κοπίασαν.
1. Ο σκληρός πόλεμος. Πολλές φορές έχει
λεχθεί ότι η προσευχή γι' αυτόν που προσεύχεται είναι μια πράξη
δυναμική, ωφέλιμη και θεάρεστη. Το πραγματικό αυτό γεγονός ερεθίζει τον
διάβολο και τον κάνει να αντιμάχεται τον προσευχόμενο.
Έτσι ο πιστός
επιθυμώντας την ένωση του με τον Θεό, συναντά δαιμονικά εμπόδια,
οργανωμένα σε σύστημα και με φοβερά προγραμματισμένη επίθεση.
Εξαιτίας αυτής της
προγραμματισμένης επιθέσεως η προσευχή γίνεται μια κοπιαστική πράξη και
προξενεί κόπο μεγαλύτερο από οποιαδήποτε άλλη εργασία. Γι' αυτό και
τονίζει κάποιος από του πατέρες της ερήμου: "Ουκ εστίν έτερος κάματος ως
το ευξάσθαι τω Θεώ, το εύξασθαι έως εσχάτης αναπνοής αγώνος χρήζει".
Δηλαδή, δεν υπάρχει μεγαλύτερος κόπος από το να προσεύχεται κάποιος στον
Θεό. Το να προσεύχεται κάποιος μέχρι την τελευταία του αναπνοή,
χρειάζεται αγώνα.
Δεν είναι μόνο η
προσευχή που κουράζει. Είναι κυρίως ο σκληρός και αδυσώπητος πόλεμος των
δαιμόνων που την κάνει περισσότερο κοπιαστική.
Το μίσος, λοιπόν, των
δαιμόνων εναντίον εκείνων που προσεύχονται είναι δεδομένο. Υπάρχει
πόλεμος των πονηρών δαιμόνων εναντίον τους σε δύο μορφές: στην ορατή και
στην αόρατη, για αρχάριους και τέλειους. Στους αρχάριους πολλές φορές
χρησιμοποιεί και τον ορατό πόλεμο. Χρησιμοποιεί τον ήχο, αντικείμενα,
προξενεί θορύβους για να μπορέσει να τους αποσπάσει από την προσευχή.
Αρχάριους, όμως, και
τέλειους, πολεμά κυρίως με τους λογισμούς. Έναν σκληρό, λοιπόν, αγώνα
έχει αναλάβει όποιος έχει αρχίσει τον αγώνα εναντίον των λογισμών. Διότι
οι λογισμοί είναι το μεγαλύτερο εμπόδιο στον άνθρωπο για την πνευματική
του κατάρτιση και τελείωση. Και η τελείωση αυτή δεν επιτυγχάνεται
αλλιώς, παρά μόνο με την συνεχή επίκληση του ονόματος του Κυρίου μας
Ιησού Χριστού. Και μάλιστα τόσο συχνή πρέπει να είναι ώστε, όπως τονίζει
ο άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος: "Προτιμότερο είναι κανείς να μνημονεύει
κανείς τον Θεό, παρά να αναπνέει".
Υπάρχει, όμως, ο
εσωτερικός αυτός πόλεμος. Κανένας πόλεμος δεν είναι τόσο άγριος, όσο
ένας παράλογος λογισμός, που φωλιάζει στην ψυχή μας. Όλα, όσο
προέρχονται από μέσα μας, είναι βαρύτερα από εκείνα που μας προσβάλλουν
από έξω. Το σκουλήκι, που γεννιέται μέσα στο ξύλο, τρώει περισσότερο την
ψυχή του ξύλου. Οι αρρώστιες, που γεννιούνται από μέσα μας, είναι
ύπουλες και προξενούν μεγαλύτερη καταστροφή από αυτήν που προκαλούν τα
εξωτερικά αίτια. Και τα κράτη δεν τα διέλυσαν τόσο οι εξωτερικοί εχθροί,
όσο οι εσωτερικοί.
Έτσι, λοιπόν, και την
ψυχή δεν μπορούν να την καταστρέψουν τόσο τα μηχανήματα που έρχονται από
έξω, όσο τα νοήματα που φυτρώνουν μέσα μας, δηλαδή, οι αισχροί και οι
βλάσφημοι λογισμοί.
Συνεχίζεται...http://agiosmgefiras.blogspot.gr/2012/07/blog-post_6497.html |
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου