Ο ΙΕΡΟΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ
Για την Σταύρωση του Ιησού Χριστού
Ν. Δρατσέλλα, Θεολόγου, M.Th.
Με την ευκαιρία της ελεύσεως της Μεγάλης Εβδομάδος θα επιχειρήσουμε μία
Πατερική προσέγγιση του Πάθους του Ιησού Χριστού. Ειδικότερα, θα
αναφερθούμε στον λόγο του Ιερού Χρυσοστόμου εις τον σταυρόν και εις τον
ληστήν, και περί της δευτέρας του Χριστού παρουσίας, και περί του
συνεχώς εύχεσθαι υπέρ των έχθρων (M.P.G. 49, 399-408).
Ο
άγιος πατήρ αρχίζει την ομιλία του με την αναφορά στην επιτέλεση της
πανηγύρεως. Ο σταυρός ήταν για την προ Χριστού εποχή σύμβολο καταδίκης,
στη συνέχεια όμως κατέστη αντικείμενο τιμής. Αποτελεί αναίρεση της
έχθρας μεταξύ Θεού και ανθρώπων, ασφάλεια της πνευματικής ειρήνης και
θησαυρό άπειρων αγαθών (πρβλ. M.P.G. 49, 399). Ο Απόστολος Παύλος
αναφέρει σχετικά με τον Σταυρό: εορτάζωμεν μη εν ζύμη παλαιά... αλλ' εν
αζύμοις ειλικρίνειας και αληθείας (Α' Κορ. 5, 8, M.P.G. 49, 399). Ως
αιτία του εορτασμού προβάλλει το ότι το Πάσχα ημών υπέρ ημών ετύθη
Χριστός (Α' Κορ. 5, 7).
Αξίζει
να σημειωθεί ότι ο Ιησούς Χριστός έγινε και θυσία και ιερέας, ενώ ο
Σταυρός κατέστη το θυσιαστήριο. Η θυσία έγινε έξω από την πόλη και τα
τείχη, διότι ήταν καθολική και διότι ήταν προσφορά για όλη την γη και
όχι μόνο για τους Ιουδαίους. Επειδή, λοιπόν, ο Χριστός καθάρισε όλη την
οικουμένη από την αμαρτία, όλος ο κόσμος έγινε χώρος προσευχής. Αυτή
είναι και η έννοια των λόγων του Αποστόλου Παύλου βούλομαι ουν
προσεύχεσθαι τους άνδρας εν παντί τόπω, επαίροντας όσιους χείρας (Α'
Τιμ. 2, 8, M.P.G. 49, 401).
Αλλά
το ύψιστο κατόρθωμα του Σταυρού ήταν το άνοιγμα του Παραδείσου.