ΤΑ ΑΣΚΗΤΙΚΑ ΤΗΣ ΕΝΟΡΙΑΣ
Β΄ Η ΜΟΝΑΧΙΚΗ ΚΑΙ Η ΚΟΣΜΙΚΗ ΕΝΟΡΙΑ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ
3.Η ΠΡΩΤΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ
Ἡ ἐργασία
Διαβάζουμε
πάλι στίς Διαταγές τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων,
διά Κλήμεντος Ρώμης στά κεφάλαιο ξ΄-ξα΄
(60-61) πού φέρει τόν τίτλο: «Ὅτι δέν εἶναι
Ὅσιο νά προτιμᾶ κανείς τά βιωτικά ἀντί
τά θεῖα», τά ἑξῆς: «Ἐάν κάποιος ὀλιγωρεῖ,
προφασιζόμενος τά δικά του ἔργα,
«προφασιζόμενος προφάσεις μέσα σέ
ἁμαρτίες», ἄς γνωρίζει ὁ τοιοῦτος ὅτι
οἱ τέχνες τῶν πιστῶν εἶναι ἐπέργια,
δηλ. πάρεργα, ἐνῶ (τό κύριο) ἔργο εἶναι
ἡ θεοσέβεια. Τίς τέχνες σας λοιπόν νά
τίς κάνετε ὡς πάρεργο μέ σκοπό τήν
διατροφή σας. Ὡς κύριο ἔργο δέ νά ἀσκεῖτε
τήν θεοσέβεια. Ὅπως ἔλεγε καί ὁ Κύριος:
‘’Μήν ἐργάζεσθε τήν τροφή πού χάνεται,
ἀλλά αὐτήν πού μένει καί συντελεῖ στήν
αἰώνια ζωή’’. Καί πάλι:
‘’Αὐτό εἶναι τό ἔργο τοῦ Θεοῦ,
νά πιστεύσετε σ’ Αὐτόν πού ἀπέστειλε
Ἐκεῖνος’’. Ἄς προσπαθεῖτε λοιπόν μέ
προθυμία νά μήν ἐγκαταλείπετε ποτέ τήν
Ἐκκλησία τοῦ Θεοῦ»15.
Ἀκριβῶς
ἡ ἴδια ἀντίληψη γιά τό ἐργόχειρο
ἐπικρατεῖ σήμερα –ὅπως καί πάντοτε–
στόν μοναχισμό.