ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Στην
αντίληψη των κοσμικών ανθρώπων είναι αδιανόητο και άξιο περιφρόνησης να
απαρνηθεί κανείς το συμφέρον του και την κοινωνική του επιφάνεια για την
ελπίδα των αιωνίων αγαθών[1]. Εάν η ίδια η κατά Χριστόν ζωή και
περισσότερο η αποταγή των μοναχών για τους κοσμικούς αποτελεί αφροσύνη,
πόσο μάλλον η σαλότητα είναι γι’ αυτούς αφροσύνη, η οποία αποτελεί μια
ακόμα πιο ακραία μορφή άσκησης από αυτή των μοναχών. Όσο η άσκηση
προχωρεί σε ανώτερα στάδια και ο αγώνας του μοναχού γίνεται τραχύτερος,
τόσο ενισχύεται η εντύπωση και εδραιώνεται η βεβαιότητα για την τρέλα
τους.
Αυτού του
είδους η πνευματική άσκηση ήταν πολύ δύσκολη και μάλιστα επικίνδυνη,
καθώς οδηγούσε το μοναχό έξω από τα μοναχικά και ασκητικά του αιτήματα. Η
Εκκλησία απέναντι σ’ αυτούς που την ασκούσαν, έπαιρνε επιφυλακτική ή
ακόμη και αυστηρή στάση. Η στάση της αυτή οφείλεται στο γεγονός ότι,
πολλοί μοναχοί υποκρίνονται τη σαλότητα για δικό τους έπαινο[2].