ΟΙ ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΕΣ ΕΝΟΣ ΠΡΟΣΚΥΝΗΤΟΥ, ΣΤ΄ ΜΕΡΟΣ,ΙΕΡΟΜΟΝΑΧΟΣ ΣΑΒΒΑΣ
ΑΓΙΟΡΕΙΤΗΣ-Ὁμιλία τοῦ π. Σάββα στίς 26-04-2012 (Συνάξεις Νέων στό
Πνευματικό Κέντρο τοῦ Ἱ. Ν. Ἁγίων Κωνσταντίνου καί Ἑλένης)
ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΟ ΣΤΟΝ ΚΥΡΙΟ ΜΑΣ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΥΠΕΡΑΓΙΑ ΘΕΟΤΟΚΟ
Σελίδες
▼
Τετάρτη 8 Οκτωβρίου 2014
Πῶς διορθώνουμε τήν φαντασία μας, α΄καί β' μέρος_Ἁγίου Νικοδήμου_Ἀόρατος πόλεμος_κείμενο+ mp3
Π. Σάββας 2010-10-21_Πῶς διορθώνουμε τήν φαντασία μας_Ἁγίου Νικοδήμου_Ἀόρατος πόλεμος_mp3
Ὁμιλία τοῦ π. Σάββα στό Φροντιστήριο Κυκλαρχισσῶν Ἱερᾶς Μητροπόλεως Θεσσαλονίκης στίς 21-10-10.
Γιά νά κατεβάσετε καί νά ἀποθηκεύσετε τήν ὁμιλία πατῆστε ἐδῶ (δεξί κλίκ, 'Ἀποθήκευση προορισμοῦ ὡς, ἄν ἔχετε Interntet Explorer ἤ Ἀποθήκευση δεσμοῦ ὡς, ἄν ἔχετε Mozilla. Στή συνέχεια δῶστε τό ὄνομα πού θέλετε καί πατῆστε ΟΚ γιά νά ἀποθηκευθεῖ ἡ ὁμιλία).
Τό κείμενο πού ἀναλύεται στήν ὀμιλία παρατίθεται ἐδῶ:
+
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΕΣ ΣΥΝΑΞΕΙΣ ΕΡΜΗΝΕΙΑΣ ΑΓΙΑΣ ΓΡΑΦΗΣ
ΚΑΙ ΠΑΤΕΡΙΚΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
ΕΤΟΣ 2009-2010
Βιβλίο πρός μελέτην: ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΤΗΣ ΘΕΙΑΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ,
Ἁγίου Νικολάου Καβάσιλα, PG 150, 368-492.
ΣΥΝΑΞΙΣ ΚΒ’: Προετοιμασία γιά τή Θεία Λειτουργία
Πῶς διoρθώνουμε τήν φαντασία μας (β‘ μέρος).
ἀπό τό βιβλίο τοῦ Ἁγίου Νικοδήμου, Ἀόρατος πόλεμος, Α΄μέρος, κεφ. ΚΕ΄
Ὅταν βλέπεις ὅτι ὁ νοῦς σου κουράζεται καί δέν μπορεῖ πιά νά μείνει μέσα στήν καρδιά καί στήν προσευχή τοῦ νοῦ πού γίνεται μέσα σ’ αὐτή, τότε χρησιμοποίησε καί τόν β΄ τρόπο, δηλαδή, ἄφησέ τον νά βγαίνει ἔξω καί νά ἀσχολεῖται μέ μελέτες καί παρατηρήσεις καί σέ νοήματα θεία καί πνευματικά, τόσο σ’ αὐτά πού περιέχονται μέσα στίς Γραφές, ὅσο καί αὐτά πού βρίσκονται στά κτίσματα, ἰδιαίτερα στά νοητά, τά ὁποῖα λέγονται στήν καθομιλουμένη μεταφυσικά καί ἀφηρημένα τῆς ὕλης.
Τό σύμβολο τῆς πίστεως, μέρος α'
ΤΟ
ΣΥΜΒΟΛΟ
ΤΗΣ
ΠΙΣΤΕΩΣ
μερος
α΄
Μετά
τόν ἀσπασμό τῆς ἀγάπης καί τήν ὁμολογία
τῆς πίστεως στόν Τριαδικό Θεό, ἀκολουθεῖ
ἡ ἐκφώνησις τοῦ Διακόνου ἤ τοῦ
Λειτουργοῦ Ἱερέως:
“ΤΑΣ
ΘΥΡΑΣ, ΤΑΣ ΘΥΡΑΣ. ΕΝ ΣΟΦΙΑ ΠΡΟΣΧΩΜΕΝ”
Καί
εὐθύς ἀμέσως ἀπαγγέλλεται τό “ΣΥΜΒΟΛΟΝ
ΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ”.
Ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστός ἔδωσε
στούς Μαθητές Του καί δι᾿ αὐτῶν σέ
ὅλους μας τήν ἑξῆς ἐντολή: “Μή
δῶτε τό ἅγιον τοῖς κυσί μηδέ βάλητε
τούς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν
χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αὐτούς
ἐν τοῖς ποσίν αὐτῶν καί στραφέντες
ρήξωσιν ὑμᾶς. “1.
Τί
σημαίνουν τά λόγια αὐτά τοῦ Χριστοῦ;
Ἐάν ἔχετε, λέγει ὁ Χριστός, μαργαριτάρια,
πολύτιμα πετράδια, μήν τά πετάξετε στούς
χοίρους. Γιατί δέν εἶναι σέ θέσι αὐτά
τά τετράποδα νά ἐκτιμήσουν τήν ἀξία,
πού ἔχουν τά μαργαριτάρια, καί θά
ὁρμήσουν ἐπάνω σας. Οἱ χοῖροι δέν
θέλουν μαργαριτάρια, ἀλλά ἀρέσκονται
νά ζοῦν στή λάσπη. Ἐπίσης στά σκυλιά
δέν ρίχνει κανείς πράγματα ἀξίας.
Ποιοί είναι οι κυριότεροι συμβολισμοί που υπάρχουν στην Εκκλησία; Γιατί επικράτησε ο βυζαντινός ρυθμός στην ορθόδοξη ναοδομία;
Ο σχεδιασμός ιερού ναού, ασφαλώς, αποτελεί μείζον συνθετικό πρόβλημα για την αρχιτεκτονική τέχνη. Ο άγιος Γρηγόριος Νύσσης αναρωτιέται για το θείον και, στην ουσία, στοιχειοθετεί και το πρόβλημα της ναοδομίας: "Πώς παραστήσω το άυλον; Πώς να δείξω το αιδές; Πώς διαλάβω το αμέγεθες, το άποσον, το άποιον, το ασχημάτιστον, το μήτε τόπω, μήτε χρόνω ευρισκόμενον, το εξώτερον παντός πειρασμού, και πάσης οριστικής φαντασίας; Όμως, δίνει την απάντηση οραματιζόμενος έναν νέο τύπο ναού τον οποίο, σε επιστολή που απευθύνει στον επίσκοπο Ικονίου Αμφιλόχιον στα τέλη του 4ου αι. μ.Χ., με ακρίβεια περιγράφει και με σοφία αντιμετωπίζει την κατασκευή του.
Πιστεύεται ότι ο ιερός αυτός ναός, κατά τις αρχές σχεδιασμού του και ορισμένους τύπους κατασκευών του, ιστορικά, αποτελεί το αρχαιότερο υπόδειγμα ορθόδοξης ναοδομίας.
Πιστεύεται ότι ο ιερός αυτός ναός, κατά τις αρχές σχεδιασμού του και ορισμένους τύπους κατασκευών του, ιστορικά, αποτελεί το αρχαιότερο υπόδειγμα ορθόδοξης ναοδομίας.
«Θά γίνεις μοναχή»
Μία φορά επισκέφθηκε τον Γέροντα μία γυναίκα με την κόρη της οκτώ
χρονών. Ο Γέροντας τους έδωσε καραμέλες και ένα πορτοκάλι. Πριν φύγουν
τους είπε·
-Αν στο δρόμο σας συναντήσετε σκυλί και θέλει να σάς δαγκώσει διαβάστε το «Θεοτόκε Παρθένε» και το «Πάτερ ημών» και το σκυλί θα φύγει.
Πραγματικά, κοντά στο σπίτι τους, συνάντησαν ένα σκυλί πού ήθελε να τους δαγκώσει. Τότε το κορίτσι είπε στη μητέρα του·
-Μη φοβάσαι μαμά, θυμάσαι ότι ο παππούλης μάς είπε να διαβάσουμε ευχές!
Διάβασαν μαζί τις ευχές και το σκυλί έφυγε…
Την άλλη φορά πού το κορίτσι αυτό επισκέφθηκε τον Γέροντα εκείνος του έδωσε ένα κλαδί από ροδόδενδρο και του είπε· -Αυτό το κλαδί με τριαντάφυλλα είναι από την Παναγία, φύλαξέ το.
-Αν στο δρόμο σας συναντήσετε σκυλί και θέλει να σάς δαγκώσει διαβάστε το «Θεοτόκε Παρθένε» και το «Πάτερ ημών» και το σκυλί θα φύγει.
Πραγματικά, κοντά στο σπίτι τους, συνάντησαν ένα σκυλί πού ήθελε να τους δαγκώσει. Τότε το κορίτσι είπε στη μητέρα του·
-Μη φοβάσαι μαμά, θυμάσαι ότι ο παππούλης μάς είπε να διαβάσουμε ευχές!
Διάβασαν μαζί τις ευχές και το σκυλί έφυγε…
Την άλλη φορά πού το κορίτσι αυτό επισκέφθηκε τον Γέροντα εκείνος του έδωσε ένα κλαδί από ροδόδενδρο και του είπε· -Αυτό το κλαδί με τριαντάφυλλα είναι από την Παναγία, φύλαξέ το.
Μνήμη δικαίων μετ' ἐγκωμίων, ὄνομα δέ ἀσεβοῦς σβέννυται (Παροιμ. 10:7).
Μνήμη δικαίων μετ' εγκωμίων, όνομα δε ασεβούς
σβέννυται (Παροιμ. 10:7).
Συμπληρώνονται την 6-10-2014, 40 ημέρες από
την ημέρα που εκοιμήθη εν Κυρίω1, ο ομολογητής μέχρι θανάτου2
της Ορθοδόξου Πίστεως3, θεολόγος, δεινός αντιαιρετικός
συγγραφέας και διδάσκαλός μου της Ορθόδοξης ερμηνείας της Αγίας Γραφής,
αγαπητός εν Χριστώ αδελφός Νικόλαος Σωτηρόπουλος. Την 4-10-2014 θα τελεστεί το
40ήμερο μνημόσυνό του στην Ι.Μ. Εισοδίων της Θεοτόκου Μυρτιάς Τριχωνίδος, στο
κοιμητήριο της οποίας ενταφιάστηκε το σκήνωμά του. Σαν μία ελάχιστη εκδήλωση
τιμής και σεβασμού μου στο πρόσωπό του καταθέτω και την προσωπική μου μαρτυρία.
Μετά την ειρηνική κοιμησή του εγράφησαν πολλοί
εγκωμιαστικοί λόγοι. Όσοι εγκωμιαστικοί λόγοι εγράφησαν για το πρόσωπό του
και το ιεραποστολικό του έργο είναι αληθείς, και δεν υπάρχει ούτε στο
ελάχιστο το στοιχείο της υπερβολής, όπως συνηθίζεται σε παρόμοιες περιπτώσεις
κατά τις οποίες εξαίρονται υπαρκτές ή
ανύπαρκτες αρετές του κοιμηθέντος.
Δεν
θα επαναλάβω λοιπόν τα ανωτέρω γραφέντα. Θα παρουσιάσω μερικές ακόμη πτυχές της
ιεραποστολικής δράσεώς του και της συνεργασίας μας σε θέματα καταπολεμήσεως
αιρέσεων και παροχής πνευματικής βοήθειας σε πλανεμένες ψυχές, που είναι
άγνωστες στο ευρύ χριστεπώνυμο πλήρωμα, αλλά είναι γνωστές σε λίγα πρόσωπα.
Ἕνα ἀστέρι τῆς Ὀρθοδοξίας, Ἐπιστροφή στήν Κωνσταντινούπολη κεφ. Δ μέρος α'
ΙΕΡΟΜΑΡΤΥΣ
ΠΑΥΛΟΣ
ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΩΣ
- ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ
Στήν
ἐξορία
ὁ
Παῦλος
ἔζησε
πιό
πολύ
τό
Θεό
του.
Ἡ
ἐξορία
εἶχε
τήν
πίκρα
της
ἀπηλλαγμένος
ἀναγκαστικά
ἀπό
τίς
πολυποίκιλες
φροντίδες
καί
τίς
μέριμνες
τοῦ
λογικοῦ
ποιμνίου,
ἀπερίσπαστος,
μέσα
σέ
μιά
παρθενική
ἐξωτερική
ἡσυχία
ἀφοσιωνόταν
ἀμέριστα
στό Θεό
του
καί
Τόν
ἀπολάμβανε
μέ
τήν
προσευχή,
τόν
ἱερό
στοχασμό
καί
τή
μελέτη.
Ἔτσι
καί
ὁ
πόνος
τῆς
ἐξορίας
μίκραινε
καί
οἱ
ἐλπίδες
μεγάλωναν
καί
ἡ
θεία
παράκληση
γινόταν
πιό
αἰσθητή.
Βυζαντινοί
ἔμποροι
καί
λόγιοι
ἐγκατεστημένοι
στά
περίχωρα
τῆς
πρωτεύουσας
τῆς
Ἰταλίας
μέ
μεγάλη
προθυμία,
πού
πήγαζε
ἀπό
τήν
ἀγάπη
πού
ἔτρεφαν
γιά
τό
σεπτό
πρόσωπό
του,
τοῦ
παραχώρησαν
μία
ἥσυχη
ἀγροικία
καί
φρόντιζαν
νά
μήν
τοῦ
λείπει
τίποτε.
Ἦταν
ὅμως
τόσο
ὁλιγάρκης
καί
συνηθισμένος
στή
ζωή
τῆς
ἀσκήσεως,
πού
μπροστά
στήν
λιτότητά
του
ἔνοιωθαν
θαυμασμό
καί
ἀμηχανία.
Ἀπό
τή
Βασιλεύουσα
εἶχε
συχνά
εἰδήσεις.
Ναυτικοί,
ἔμποροι,
διπλωμάτες
καί
διανοούμενοι,
ἀλλά
καί
ἄνθρωποι
τῆς
Ἐκκλησίας
διακατεχόμενοι
ἀπό
ἱερό
ζῆλο,
ὁ
πρῶτος
πού
ἐπισκέπτονταν,
ὅταν
ἔφθαναν στήν
Ἰταλία,
ἦταν
ὁ
ἐξόριστος
Πατριάρχης
στήν
ἥσυχη
ἀγροικία
τῆς
Ρώμης.
Τά μοναστήρια τῆς νήσου τῶν Ἰωαννίνων
Επιμέλεια Κειμένου: Βαχαβιώλος Δημήτριος, Αρχαιολόγος
Σ' ένα κείμενο του 16ου αιώνα, το μαρτύριο του νεομάρτυρα Ιωάννη από τα
Γιάννενα, υποδεικνύονται τα Γιάννενα ως σημαντικό μοναστηριακό κέντρο
της εποχής. Η απόδοση της ιδιότητας αυτής
στην ιστορική πόλη των Ιωαννίνων οφείλεται κυρίως στη μοναστική
πολιτεία, που είχε αναπτυχθεί στο νησί της λίμνης Παμβώτιδος. Το
νησί αυτό, προστατευμένο από τα νερά της λίμνης, αποτέλεσε όχι μόνο
καταφύγιο, όπως υποδεικνύουν οι τελευταίες στιγμές της ζωής του Αλή
Πασά, αλλά και ιδεώδης χώρος για ασκητές. Αποτέλεσμα της ιδιότητος αυτής
ήταν να συγκροτηθεί στο νησί μοναστική πολιτεία με οκτώ μοναστήρια.
Π.Θεόδωρος Ζήσης, Ἡ ἀπαράδεκτη ὑποδοχή στόν αἱρετικό πατριάρχη τῶν Ἀρμενίων ἀπό προκαθημένους τῆς Ἐκκλησίας μας [ΒΙΝΤΕΟ]
π.Θεόδωρος Ζήσης, Η απαράδεκτη υποδοχή στον αιρετικό πατριάρχη των Αρμενίων από προκαθημένους της Εκκλησίας μας [ΒΙΝΤΕΟ]
Πάντοτε
μεστός ο θεολογικός λόγος του πρωτοπρεσβυτέρου Θεοδώρου Ζήση και
ιδιαιτέρως ομολογιακός και απολογητικός, δε διστάζει να ελέγξει με
προδρομικό ύφος, την κακοδοξία του Οικουμενισμού, στα πρόσωπα των
συγχρόνων ταγών της Ορθοδόξου Εκκλησίας.
Στο
σημερινό βίντεο, καταπιάνεται με την απαράδεκτη συμπεριφορά των
επιφανών προκαθημένων, του παναγιωτάτου οικουμενικού πατριάρχου κ.
Βαρθολομαίου, του μακαριωτάτου αρχιεπισκόπου Αθηνών κ. Ιερωνύμου και του
παναγιωτάτου μητροπολίτου Θεσσαλονίκης κ. Ανθίμου, σε σχέση με την
απαράδεκτη υποδοχή που επιφύλαξαν στον αιρετικό μονοφυσίτη πατριάρχη των
Αρμενίων κ. Αράμ. Δείτε σχετικά εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ.
Παίρνει
θέση απέναντι στη σύγχρονη μεθόδευση της παναιρέσεως και των οργάνων
της, στο να απαλειφθούν οι αποφάσεις των αγίων Οικουμενικών Συνόδων οι
οποίες καταδικάζουν την αίρεση του μονοφυσιτισμού.
Περιφρόνηση χρειάζεται….-Γέροντας Ἐφραίμ Κατουνακιώτης
Γέροντας: Ε, τη δουλειά του κάνει αυτός. Τη δουλειά του, αλλά κι εμείς θα κάνουμε τη δουλειά μας. Εκεί εις την Παναγία, να παρακαλάς την Παναγία, παιδί μου, διότι όλοι οι Άγιοι παρακάλεσαν την Παναγία. Δεν δίνεται ένα χάρισμα από τον Θεό εις τον άνθρωπο, εί μή διά μέσου της Παναγίας. Η Παναγία μοιράζει τα χαρίσματα στον κόσμο, η Παναγία τα μοιράζει.
Μυαλό παλιᾶς ἐποχῆς- Γέροντα Παΐσίου Ἁγιορείτη, Χαριτωμένες διδαχές
— Γέροντα, πως να αποκτήσω την απλότητα;
— Να ανοίξω το κεφάλι σου και να βάλω μυαλό… παλιάς εποχής!
— Να ανοίξω το κεφάλι σου και να βάλω μυαλό… παλιάς εποχής!
8 Οκτωβρίου Συναξαριστής. Ὁσία Πελαγία, Ἁγία Πελαγία ἡ Παρθένος, Ἁγία Ταϊσία, Ἅγιος Ἰγνάτιος, Ὁ Ἅγιος Δοσίθεος.
Ἡ Ὁσία Πελαγία
Ζοῦσε στὴν Ἀντιόχεια καὶ ἀνῆκε στὴν τάξη τῶν ἐλαφρῶν γυναικών. Ἦταν πόρνη. Ἡ ζωή της ἦταν βουτηγμένη μέσα στὸν οἶστρο τῶν ἁμαρτωλῶν ἡδονῶν. Ἡ ἀκολασία εἶχε πωρώσει τόσο τὴν συνείδησή της, ὥστε καμιὰ ἔννοια μετανοίας νὰ μὴ μπορεῖ νὰ εἰσχωρήσει στὴν ψυχή της.
Ἑπομένως, θὰ μποροῦσε νὰ πεῖ κανείς, ἦταν καταδικασμένη ἀπὸ τὴν ἐπίγεια ζωή της στὸ πῦρ τῆς κολάσεως. Ὅμως ὄχι! Ὁ πολυεύσπλαχνος Κύριός μας διαβεβαίωσε ὅτι «αἱ τελώναι καὶ αἱ πόρνοι προάγουσιν ὑμᾶς εἰς τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ».
Δηλαδή, οἱ τελῶνες καὶ οἱ πόρνες, ποὺ στὴν ἀρχὴ ἔδειξαν ἀπείθεια στὸ Νόμο τοῦ Θεοῦ, ἀλλὰ κατόπιν εἰλικρινὰ μετάνιωσαν, προλαμβάνουν στὴ βασιλεία τοῦ Θεοῦ ἐσᾶς, ποὺ μόνο μὲ τὰ λόγια δείξατε ὑπακοὴ στὸν Θεό, στὴν πράξη ὅμως ὑπήρξατε ἀπειθεῖς καὶ ἄπιστοι.
Πράγματι ἡ Πελαγία τυχαῖα σὲ κάποια σύναξη χριστιανῶν ἄκουσε θερμὸ κήρυγμα περὶ ἁγνότητας, τοῦ ἐπισκόπου Νόννου. Τὰ λόγια του ἤλεγξαν καὶ συγκλόνισαν τὴν ψυχή της. Μὲ τὴν χάρη τοῦ Θεοῦ, ἀπαρνήθηκε τὴν ἄσωτη ζωή της, πούλησε τὰ διάφορα κοσμήματά της καὶ τὰ χρήματα τὰ διαμοίρασε στοὺς φτωχούς.
Ζοῦσε στὴν Ἀντιόχεια καὶ ἀνῆκε στὴν τάξη τῶν ἐλαφρῶν γυναικών. Ἦταν πόρνη. Ἡ ζωή της ἦταν βουτηγμένη μέσα στὸν οἶστρο τῶν ἁμαρτωλῶν ἡδονῶν. Ἡ ἀκολασία εἶχε πωρώσει τόσο τὴν συνείδησή της, ὥστε καμιὰ ἔννοια μετανοίας νὰ μὴ μπορεῖ νὰ εἰσχωρήσει στὴν ψυχή της.
Ἑπομένως, θὰ μποροῦσε νὰ πεῖ κανείς, ἦταν καταδικασμένη ἀπὸ τὴν ἐπίγεια ζωή της στὸ πῦρ τῆς κολάσεως. Ὅμως ὄχι! Ὁ πολυεύσπλαχνος Κύριός μας διαβεβαίωσε ὅτι «αἱ τελώναι καὶ αἱ πόρνοι προάγουσιν ὑμᾶς εἰς τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ».
Δηλαδή, οἱ τελῶνες καὶ οἱ πόρνες, ποὺ στὴν ἀρχὴ ἔδειξαν ἀπείθεια στὸ Νόμο τοῦ Θεοῦ, ἀλλὰ κατόπιν εἰλικρινὰ μετάνιωσαν, προλαμβάνουν στὴ βασιλεία τοῦ Θεοῦ ἐσᾶς, ποὺ μόνο μὲ τὰ λόγια δείξατε ὑπακοὴ στὸν Θεό, στὴν πράξη ὅμως ὑπήρξατε ἀπειθεῖς καὶ ἄπιστοι.
Πράγματι ἡ Πελαγία τυχαῖα σὲ κάποια σύναξη χριστιανῶν ἄκουσε θερμὸ κήρυγμα περὶ ἁγνότητας, τοῦ ἐπισκόπου Νόννου. Τὰ λόγια του ἤλεγξαν καὶ συγκλόνισαν τὴν ψυχή της. Μὲ τὴν χάρη τοῦ Θεοῦ, ἀπαρνήθηκε τὴν ἄσωτη ζωή της, πούλησε τὰ διάφορα κοσμήματά της καὶ τὰ χρήματα τὰ διαμοίρασε στοὺς φτωχούς.