ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΟ ΣΤΟΝ ΚΥΡΙΟ ΜΑΣ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΥΠΕΡΑΓΙΑ ΘΕΟΤΟΚΟ
Σελίδες
▼
Κυριακή 11 Ιανουαρίου 2015
Τά ὀνόματα τῶν παθῶν ( Ἅγιος Ἰσαάκ ὁ Σύρος )
Όταν θέλουμε να ονομάσουμε όλα τα πάθη μαζί, τα λέμε «κόσμο». Και
όταν θέλουμε να ξεχωρίσουμε και να δώσουμε στο καθένα το όνομά του, τα
ονομάζουμε «πάθη». Και τα πάθη, καθώς διαδέχονται το ένα το άλλο,
σχηματίζουν το δρόμο του κόσμου, και οπού τελειώνουν τα πάθη, εκεί παύει
να υπάρχει ό δρόμος του κόσμου.
Τα πάθη είναι τα εξής:
Ό πόθος του πλούτου το να μαζεύει ό μοναχός γήινα και μη αναγκαία πράγματα
Η τρυφή του σώματος, από την οποία έρχεται το πορνικό πάθος.
Ο πόθος της τιμής, από τον όποιο προκύπτει ό φθόνος.
Ο πόθος της εξουσίας, ή φιλαρχία.
Ο στολισμός και ή ανόητη επίδειξη .
Η ανθρώπινη δόξα, πού είναι αιτία της μνησικακίας.
Ο φόβος ότι θα πάθει κάτι κακό το σώμα μας.
Όπου πάψει ή ενέργεια των παθών, εκεί πεθαίνει μαζί τους και ό κόσμος. Είπε κάποιος σοφός για τους αγίους, ότι όταν ζούσαν, ήταν ήδη πεθαμένοι διότι, ενώ ζούσαν με το σώμα τους, δε ζούσαν ζωή σαρκική. Και συ πρόσεξε να δεις ποια πάθη ζούνε μέσα σου, για να καταλάβεις πόσο ανήκεις στον κόσμο και για ποια πάθη είσαι δεμένος μαζί του και από ποια ελευθερώθηκες. Με δυο λόγια, κόσμος είναι ή εμπαθής ζωή και το σαρκικό φρόνημα Όποιος απαλλαγεί από τα πάθη του, έχει εξέλθει από τον κόσμο.
Τα πάθη είναι τα εξής:
Ό πόθος του πλούτου το να μαζεύει ό μοναχός γήινα και μη αναγκαία πράγματα
Η τρυφή του σώματος, από την οποία έρχεται το πορνικό πάθος.
Ο πόθος της τιμής, από τον όποιο προκύπτει ό φθόνος.
Ο πόθος της εξουσίας, ή φιλαρχία.
Ο στολισμός και ή ανόητη επίδειξη .
Η ανθρώπινη δόξα, πού είναι αιτία της μνησικακίας.
Ο φόβος ότι θα πάθει κάτι κακό το σώμα μας.
Όπου πάψει ή ενέργεια των παθών, εκεί πεθαίνει μαζί τους και ό κόσμος. Είπε κάποιος σοφός για τους αγίους, ότι όταν ζούσαν, ήταν ήδη πεθαμένοι διότι, ενώ ζούσαν με το σώμα τους, δε ζούσαν ζωή σαρκική. Και συ πρόσεξε να δεις ποια πάθη ζούνε μέσα σου, για να καταλάβεις πόσο ανήκεις στον κόσμο και για ποια πάθη είσαι δεμένος μαζί του και από ποια ελευθερώθηκες. Με δυο λόγια, κόσμος είναι ή εμπαθής ζωή και το σαρκικό φρόνημα Όποιος απαλλαγεί από τα πάθη του, έχει εξέλθει από τον κόσμο.
Μία ἀκούσια ἁμαρτία, πόσο ἀκούσια εἶναι;
Συχνά έχουμε όλοι οι άνθρωποι την εμπειρία μιας ακούσιας αμαρτίας. Και βέβαια κάθε εξομολόγος-πνευματικός πατέρας ακούει πολύ συχνά, σχεδόν σε κάθε εξομολόγηση, τη διαβεβαίωση η τον ισχυρισμό του εξομολογούμενου για το αθέλητο μιας αμαρτίας του.
– «Σας διαβεβαιώνω ειλικρινώς. πάτερ μου, ότι αυτή η αμαρτία μου έγινε χωρίς να το αντιληφθώ. Εντελώς ακούσια χωρίς να είναι στη βούλησή μου η στην σκέψη μου να την κάνω»!
Πόσο ειλικρινής ή τουλάχιστον σίγουρη μπορεί να είναι μία τέτοια διαβεβαίωση και πόσο αληθινός ένας τέτοιος ισχυρισμός;
Ἡ συγχωρητικότητα_mp3
Π. Σάββας 2014-11-09_Ἡ συγχωρητικότητα_mp3
Ὁμιλία τοῦ π. Σάββα στίς 09-11-2014 (Ὁμιλία στὸν Ι.Ν. Πέτρου καὶ Παύλου Γιαννιτσῶν ).
Γιά νά κατεβάσετε καί νά ἀποθηκεύσετε τήν ὁμιλία πατῆστε ἐδῶ (δεξί κλίκ, 'Ἀποθήκευση προορισμοῦ ὡς, ἄν ἔχετε Interntet Explorer ἤ Ἀποθήκευση δεσμοῦ ὡς, ἄν ἔχετε Mozilla. Στή συνέχεια δῶστε τό ὄνομα πού θέλετε καί πατῆστε ΟΚ γιά νά ἀποθηκευθεῖ ἡ ὁμιλία).
Τά χειρόγραφα ἑνός ἐρημίτη (2)
Θεοκλήτου Μοναχού Διονυσιάτου
Εκείνο που προκαλεί εντύπωση είναι
ότι αυτά που έγραφε από ανάγκη ψυχής, δεν ήσαν απλώς σκέψεις, δεν ήταν
θεολογική εσωτερικώς απλή διεργασία, δεν ήσαν «μελέτες», αλλά αυτή η ίδια ψυχή
του, το αίμα της καρδιάς του, η έντονη αίσθηση των πνευματικών του εμπειριών. Ο
Ερημίτης Νικόδημος έφθασε σε προσωπική σχέση αγάπης και έρωτος με τον Θεόν. Γι’
αυτό οι εμπειρίες του παίρνουν την μορφή συνομιλίας με τον Χριστό.
Τα χειρόγραφα είναι σε γλώσσα
καθαρεύουσα με αρχαϊκές εκφράσεις, που τις συναντά κανείς σε κείμενα της λογίας
γλώσσης, τα οποία εγράφοντο προ μισού αιώνος. Σήμερα, με τη ραγδαία εξέλιξη
προς την απλή καθαρεύουσα και μάλλον προς την δημοτική, που μορφώνεται μια
διάφορη γλωσσική αίσθηση, τα κείμενα αυτά ασφαλώς θα έχαναν την ομορφιά και την
δύναμή τους. Γι’ αυτό με πολύ σεβασμό, προς την ψυχή που διαλέγεται με τον
Θεόν, θα φροντίσω ώστε να αποδώσω όσο πιο γνήσια είναι δυνατό την εν αγάπη
φλεγομένη ψυχή και τον καθαρό νου του οσίου αυτού Ερημίτου.
θ.μ.δ
Γλυκύτατε Κύριε Ιησού Χριστέ, τι
να σου ανταποδώσω για τις ανέκφραστες δωρεές σου;
Θεῖο ὅραμα τῆς Παναγίας στή Βίγλα τοῦ Ἄθωνα
Στην
πανώρια αυτή περιοχή της Βίγλας, που έχει πολύ ανοιχτόν ορίζοντα προς
όλες τις κατευθύνσεις και βλέπει τα απέραντα γαλανά νερά του Αιγαίου
Πελάγου, τον δέκατο τέταρτο αιώνα ήρθε και αρκετά χρόνια εφησύχαζε, ο
νηπτικώτατος πατήρ και διδάσκαλος άγιος Γρηγόριος ο Σιναίτης, ο οποίος
δίδαξε και ανέδειξε πολλούς μαθητές της νηπτικής θεωρίας και πρακτικής
καρδιακής προσευχής. Μεταξύ των μαθητών του, σαν αστέρι πρώτου μεγέθους
έλαμπε ο απλός και αγαθός Μάρκος, ο οποίος στην τοποθεσία αυτή αξιώθηκε
να δει θαυμάσιο και υπερφυσικό όραμα :
Ὁ ἐναγκαλισμὸς τοῦ ὄφεως
Ἐλλιπὴς
ἐνημέρωση συνετέλεσε νὰ σημειώσουμε λανθασμένα σὲ σχόλιο τοῦ προηγούμενου
τεύχους τοῦ Περιοδικοῦ («Ὁ Σωτήρ», ἀριθ. 2102/1-1-2015, σελ. 13:
«Πανθρησκειακὴ ψευδένωση;») ὅτι ὁ ἀσπασμὸς τοῦ Πάπα μὲ τὸν Πατριάρχη στὴ
θρονικὴ ἑορτὴ τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου τὴν 30ὴ Νοεμβρίου ἔγινε στὸ τέλος τῆς
θείας Λειτουργίας καὶ ὅτι σὲ κάποιο ἑπόμενο βῆμα στὸ μέλλον αὐτὸ θὰ γίνει κατὰ
τὴ διάρκεια τῆς θείας Λειτουργίας, ὥστε τελικὰ νὰ ὁδηγηθοῦμε σὲ ἕνωση μὲ τοὺς
παπικοὺς στὴν πράξη, χωρὶς νὰ ἔχει ἐπιτευχθεῖ συμφωνία στὴν πίστη.
Προσεκτικὴ ὅμως παρακολούθηση τοῦ σχετικοῦ ὀπτικοακουστικοῦ ὑλικοῦ (video) ἔδειξε ὅτι ὁ ἀσπασμὸς κατὰ τὸ τέλος τῆς θείας Λειτουργίας ἦταν δεύτερος. Εἶχε προηγηθεῖ ἄλλος κατὰ τὴν ὥρα ποὺ
αὐτὸς ἀνταλλάσσεται μεταξὺ τῶν λειτουργούντων κληρικῶν πρὶν ἀπὸ τὴν ἀπαγγελία
τοῦ Συμβόλου τῆς Πίστεως, τότε ποὺ γίνεται ἡ ἐκφώνηση «Ἀγαπήσωμεν ἀλλήλους, ἵνα
ἐν ὁμονοίᾳ ὁμολογήσωμεν», ὅπως δυστυχῶς εἶχε γίνει καὶ κατὰ τὴν ἀντίστοιχη ἐπίσκεψη
τοῦ προηγούμενου πάπα Βενεδίκτου.
Ἡ κρίση θά κρατήση χρόνους πολλούς; Γέρων Ἐφραίμ Σκήτη Ἁγίου Ἀνδρέα
http://eisagios.blogspot.gr/2015/01/blog-post_63.html
«Ἡ ὑπακοή εἶναι ἀπαραίτητη. Ἐπίσης, ποιά εἶναι ἡ ὠφέλεια ἀπό αὐτήν καί πῶς τήν κατορθώνει κανείς»
"Ὁ
ἐν ὑπακοῇ ὤν ἀπροσκόπτῳ
ὁδεύει
τήν ὁδόν τῆς σωτηρίας"
Ἀπό
τόν βίο τοῦ
ἁγίου
Θεοδοσίου τοῦ Κοινοβιάρχη
«ΛΟΓΟΙ
ΚΑΙ
ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΕΣ
ΑΓΙΩΝ
ΠΑΤΕΡΩΝ»
Ὁ
ἅγιος Θεοδόσιος πλησίαζε πιά νά
ἐνηλικιωθεῖ, ὅταν κυριεύτηκε ἀπό τόν
ἔρωτα τῆς ἀσκητικῆς ζωῆς. Ἔφυγε τότε
ἀπό τήν πατρίδα του καί πῆγε στά
Ἱεροσόλυμα, ὅπου προσκύνησε μέ εὐλάβεια
τά ἅγια προσκυνήματα. Ἔπειτα συλλογιζόταν
πῶς νά ἀρχίσει νά ἀσκητεύει καί ποιόν
τρόπο ζωῆς νά προτιμήσει, τόν ἐντελῶς
ἐρημικό καί ἀπομονωμένο, ἤ μαζί μέ
ἄλλους εὐλαβεῖς πού ἔχουν τόν ἴδιο
σκοπο; Ὅμως, τουλάχιστο γιά τήν ὥρα,
δέν ἔβρισκε καλό νά ἀποσυρθεῖ μόνος
στήν ἡσυχία, ἐπειδή θεωροῦσε ἐπικίνδυνο
τό νά παλεύει ὁλομόναχος ἐναντίον τῶν
πονηρῶν πνευμάτων, τή στιγμή πού ἦταν
ἄπειρος.
Ἔλεγε
δηλαδή:
Πῶς νά ἑορτάσουμε τά Θεοφάνεια_mp3
Ὁμιλία τοῦ π. Σάββα (Κήρυγμα τήν ἡμέρα τῆς ἑορτῆς στόν Ι. Ν. Ἁγίων Ἀναργύρων Πενταπλάτανου Γιαννιτσῶν)
Γιά νά κατεβάσετε καί νά ἀποθηκεύσετε τήν ὁμιλία πατῆστε ἐδῶ (δεξί κλίκ, 'Ἀποθήκευση προορισμοῦ ὡς, ἄν ἔχετε Interntet Explorer ἤ Ἀποθήκευση δεσμοῦ ὡς, ἄν ἔχετε Mozilla. Στή συνέχεια δῶστε τό ὄνομα πού θέλετε καί πατῆστε ΟΚ γιά νά ἀποθηκευθεῖ ἡ ὁμιλία).
Τό ἄβατον τοῦ Ἁγίου Ὄρους καί ἡ χειροτονία τῶν γυναικῶν κατά τήν παράδοση τῆς ἐκκλησίας
Αρχιμ. Γεώργιος (†2014),
Προηγούμενος Ι.Μ. Οσίου Γρηγορίου
Αγίου Όρους
Πολύς λόγος γίνεται τελευταία για
την κατάργησι του αβάτου του Αγίου Όρους και την χειροτονία γυναικών. Εζητήθη
και η ιδική μου γνώμη, την οποία και καθηκόντως διατυπώνω, διότι κατά τον σοφόν
Σολομώντα «καιρός του σιγάν και καιρός του λαλείν» (Εκκλ. 3, 7).
Οι φεμινίστριες ζητούν την
κατάργησι του αβάτου του Αγίου Όρους, γιατί θεωρούν ότι θίγεται το ατομικό
δικαίωμά τους να μπορούν να επισκεφθούν και πιθανώς να εγκαταβιώσουν και στο
Άγιον Όρος.
Λησμονούν όμως ότι και οι Μοναχοί
έχουν το ατομικό δικαίωμα να μονάζουν σ’ έναν τόπο που οι ίδιοι τον διάλεξαν,
οι ίδιοι τον δημιούργησαν και οι ίδιοι τον θέλησαν άβατο. Και ακόμη, ότι όσοι
βοήθησαν να δημιουργηθή το Άγιον Όρος, Ορθόδοξοι Αυτοκράτορες και Ηγεμόνες,
Έλληνες και μή Έλληνες, και Οικουμενικοί Πατριάρχαι, έτσι το ήθελαν και έτσι με
χρυσόβουλα και σιγίλλια το κατωχύρωσαν.
Ακόμη ότι και η Έφορος του Αγίου
Όρους, η Κυρία Θεοτόκος, με σημεία και θαύματα έδειξε την θέλησί της το Άγιον
Όρος να παραμείνη άβατο.
Κάποτε ερώτησαν έναν Αγιορείτη
Γέροντα, γιατί οι μοναχοί θέλουν το άβατο, και αυτός έδωσε μία παράδοξη
απάντησι:
Ἀποστολικό ἀνάγνωσμα Κυριακῆς πρό τῶν Φώτων: Ἑρμηνεία εἰς τήν δευτέραν πρός Τιμόθεον ἐπιστολήν τοῦ Παύλου (Ἀρχιεπίσκοπος Ἀστραχάν καί Σταυρουπόλεως Νικηφόρος Θεοτόκης)
(Β' Τιμ. δ' 5-8)
- Ποιά η διαφορά Ευαγγελιστού και Αποστόλου;
- Ο τρισμακάριος Παύλος γνώριζε πότε και με ποιο τρόπο θα τελειώσει ο βίος του.
- Ποιός είναι ο αγών ο καλός τον οποίο ηγωνίσθη ο Παύλος; Και γιατί "καλός"; Υπάρχει και κακός αγώνας;
- Ποιά η διαφορά Ευαγγελιστού και Αποστόλου;
- Ο τρισμακάριος Παύλος γνώριζε πότε και με ποιο τρόπο θα τελειώσει ο βίος του.
- Ποιός είναι ο αγών ο καλός τον οποίο ηγωνίσθη ο Παύλος; Και γιατί "καλός"; Υπάρχει και κακός αγώνας;