Σελίδες

Παρασκευή 29 Μαΐου 2015

Το αγιογραφικό ανάγνωσμα του Σαββάτου 30-05-2015

Ἡ καθημερινή μελέτη τῆς Ἁγίας Γραφῆς εἶναι ἀπαραίτητη γιά τόν Χριστιαν. Ὅπως ὁ ἄρτος γιά τό σῶμα ἔτσι καί ὁ Λόγος τοῦ Θεοῦ γιά τήν ψυχή ἀποτελεῖ ζωτική ἀνάγκη. Ὁ Κύριος μᾶς εἶπε ὅτι ὁ ἄνθρωπος δέν ζεῖ μόνο μέ ψωμί. ἀλλά καί μέ κάθε λόγο πού ἐκπορεύεται ἀπό τό στόμα τοῦ Θεοῦ (Ματθ. 4, 4): «Οὐκ ἐπ' ἄρτῳ μόνο ζήσεται ἄνθρωπος ἀλλ' ἐπί παντί ρήματι ἐκπορευομένῳ διά στόματος Θεοῦ». Εἴθε καθημερινά νά μελετοῦμε τό λόγο Του καί νά τρέφουμε τήν ψυχή μας μ' αὐτόν. Μαζί μέ τά Ἅγια Μυστήρια καί τόν Πνευματικό ἀγῶνα, ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ συντηρεῖ ἀναμμένη τήν λαμπάδα τῆς πίστεως μέσα μας καί μᾶς καθιστᾶ ζωντανά κυτταρα τοῦ Σώματος τοῦ Χριστοῦ, πού εἶναι ἡ Ἁγία Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία μας. Σύν Θεῷ θά ἀναρτῶνται τά ἀναγνώσματα πού ἔχει ὁρίσει ἡ Ἁγία Μας Ἐκκλησία νά ἀναγινώσκονται καθημερινά ἀπό τούς Χριστιανούς γιά τό 2015. Κάνετε κλίκ πάνω στήν εἰκόνα καί μεγενθύνετε γιά νά διαβάσετε τό κείμενο.

Απόστολος: Προς Θεσσαλονικείς Α΄ κεφ. δ΄ 13 - 17 

δ΄ 13 - 17 
 
 

Ευαγγέλιον: Κατά Ιωάννην κεφ. Κα΄ 14 - 25

Κα΄ 14 - 25

 

Ευχαριστοῦμε τήν ἀδελφότητα Θεολόγων «Ὁ Σωτήρ» γιά τήν ὁλοπρόθυμη ἄδεια χρήσης καί ἀναδημοσίευσης τοῦ κειμένου μετά τῆς συντόμου ἑρμηνείας, πού ἔχει εκπονήσει ὁ μακαριστός θεολόγος Π. Τρεμπέλας.

Ἡ καθαρότητα ὡς προϋπόθεση γιά νά δοῦμε τό Θεό , Ἀρχ. Σάββας Ἁγιορείτης

Η ΚΑΘΑΡΟΤΗΤΑ ΩΣ ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΗ ΓΙΑ ΝΑ ΔΟΥΜΕ ΤΟ ΘΕΟ (ΕΟΡΤΗ ΤΗΣ ΥΠΑΠΑΝΤΗΣ), ΑΡΧ. ΣΑΒΒΑΣ ΑΓΙΟΡΕΙΤΗΣ 

 http://hristospanagia3.blogspot.gr/

Οἱ τρομακτικές μορφές τοῦ πονηροῦ

Δ. ΔΙΑΚΡΙΤΙΚΗ ΠΟΙΜΑΝΤΙΚΗ

Οἱ τρομακτικές μορφές τοῦ πονηροῦ

Ὁ Ὅσιος Γέροντας Πορφύρος ἀπέφευγε τὴν ὀξύτητα στὶς ἐκφράσεις. Συνιστοῦσε πάντα ὅλα νὰ γίνονται ἁπαλὰ καὶ χωρὶς βία.
Οἱ τρομακτικὲς μορφὲς ποὺ παίρνει ὁ πονηρὸς καὶ παρουσιάζεται στὸν χριστιανό, ὀφείλον­ται πολὺ συχνὰ στὸν βίαιο τρόπο, μὲ τὸν ὁποῖον ὁ πιστὸς πολεμᾶ τὰ πάθη του, ἔλεγε. Τὸ πνεῦμα τοῦ κακοῦ δὲν ἔχει μορφή. Οἱ ἄνθρωποι τοῦ δίνουν μορφὴ ἀνάλογα μὲ τὰ βιώματά τους, τὰ γονίδιά τους καὶ τὴν κληρονομικότητά τους.
 — Καὶ ὁ Μέγας Ἀντώνιος ποὺ ἔβλεπε τέτοιες μορφές; (ρώτησε κάποιος)
 —  Ἔ, δὲν ἦταν μέγας καὶ ἅγιος ἀπὸ τὴν ἀρχή, ἔλεγε μὲ χαμόγελο. Νὰ ἀγωνίζεσαι ἁπαλὰ καὶ χωρὶς βία νὰ μεταμορφώσεις τὰ ἁμαρτωλὰ πάθη σὲ καλά. Οἱ τρεῖς  Ἱεράρχες δὲν ἔβλεπαν τὸ κακό καὶ δὲν περιγράφουν τὸν διάβολο.

Πότε γίνονται καί πότε δέν γίνονται μνημόσυνα

Στο ερώτημα, που δυστυχώς απασχολεί πολλούς χριστιανούς αλλά και πολλούς ιερείς, ως μη όφειλε, θα απαντήσομε με μεγάλη συντομία.
Μνημόσυνα κατ’ αρχήν Κυριακή δεν γίνονται.  Αλλά και όταν γίνονται, κατ’  οικονομίαν (που κακώς γίνονται), δεν ψάλλονται Ευλογητάρια, αλλ’ ούτε και τα νεκρώσιμα: Μνήσθητι, Κύριε και Μετά τῶν Ἁγίων. Η Κυριακή είναι ἡ πρώτη αλλά και ογδόη ημέρα της εβδομάδος και είναι αφιερωμένη στον Κύριό μας και στην Ανάστασή Του και συμβολίζει, την επέκεινα του αιώνος τούτου ατελεύτητη ζωή. Επίσης, ολόκληρη η Διακαινήσιμος Εβδομάδα λογίζεται ως μία ημέρα και εικονίζει την ογδόη ημέρα, την αιώνια και ατελεύτητη. Ως εκ τούτου, επειδή η Κυριακή είναι αφιερωμένη στην Ανάσταση του Κυρίου, απαγορεύεται να νηστεύομε, να γονατίζομε και να κάνομε οτιδήποτε άλλο, που  είναι θρηνώδες και πένθιμο. Την Κυριακή καλείται ο πιστός να ζήσει την Ανάσταση του Κυρίου, ως δικό του προσωπικό γεγονός μετοχής στην Ανάσταση του Κυρίου. Αυτός είναι και ο σημαντικότερος λόγος που απαγορεύεται ρητά από τους Πατέρες να γίνονται Μνημόσυνα την Κυριακή και γι’  αυτό έχουν θεσπίσει να γίνονται τα Μνημόσυνα το Σάββατο. Αυτό άλλωστε σημαίνει και η εβραϊκή λέξη Σάββατον: ανάπαυση, επειδή, ακριβώς, οι κεκοιμημένοι αδελφοί μας αναπαύονται, περιμένοντας την ημέρα της κοινής Αναστάσεως.

Βιβλιογραφία, Χαράλαμπου Βασιλόπουλου Ἀρχιμανδρίτου.Πατήρ Ἰάκωβος Βαλοδῆμος.Ἕνα σύγχρονος Ἅγιος 1870-1960








Ό π. Ιάκωβος τρέπει εις φυγή τούς Ιταλούς




Τά τελευταία χρόνια η δυστυχισμένη Ήπειρος δοκιμάστηκε σκληρά. Σκληρότερα από κάθε άλλο μέρος τής Πατρίδος μας. Ό πόλεμος πέρασε από εκεί με όλη του τήν αγριότητα. Δεν ήταν δυνατόν καί ό π. Ιάκωβος να μην υποστεί τις συνέπειες του. Δοκιμάστηκε πρώτα από τούς Ιταλούς κατά τήν επάρατη Κατοχή. Ό φτωχός π. Ιάκωβος είχε κατορθώσει να αποκτήσει ένα μουλαράκι. Το αγαπούσε πολύ, διότι το είχε μεγαλώσει με κόπους αφ’ ενός καί αφ’ ετέρου, διότι τώρα εις τά γεράματά του του ήταν χρησιμότατο καί απαραίτητο. Με αυτό έκαμνε τις εργασίες εις το Μοναστηράκι του. Το δέ σπουδαιότερο, με αυτό μπορούσε να κατέρχεται στα Ιωάννινα, πού απείχαν εννέα ώρες δρόμο, για να συναντά εκεί πνευματικούς αδελφούς καί να συμπνευματίζεται.



Οι Ιταλοί δυστυχώς του το πήραν χωρίς φυσικά να του δώσουν αποζημίωση. Συνήθως η απώλεια του υποζυγίου αυτού εις τά ορεινά μέρη στοιχίζει πολύ. Μερικοί κλαίνε τήν απώλεια του μουλαριού, το οποιο ζει ολόκληρη τήν οικογένεια, περισσότερο από τήν απώλεια ενός παιδιού. Ό π. Ιάκωβος πού το αγαπούσε, με αυτό, πού του έκαμαν, του έκοψαν τά πόδια.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΡΑΔΙΟΦΩΝΟΥ 29/30-5-2015


ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΡΑΔΙΟΦΩΝΟΥ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ/ΣΑΒΒΑΤΟ  29/30-5-2015

*ΕΠΕΤΕΙΟΣ ΆΛΩΣΕΩΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΩΣ_1453*

ΑΦΙΕΡΩΜΑ 562 ΧΡΟΝΙΑ

ΠΟΛΙΣ ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΗ  ΣΤΗΝ ΠΑΝΑΓΙΑ ΜΑΣ
«Πάλι με χρόνους με καιρούς πάλι δικά μας θάναι…»

  

Εκπομπές Ημερήσιου Προγράμματος του Ραδιοφώνου
«ΑΓΙΑ ΤΑΠΕΙΝΩΣΗ» 6:00 - 24:00

   Διεύθυνση ραδιοφώνου:   

 6:00        Ευλογητός ει Χριστέ ο Θεός ημών
                Εθνικός Ύμνος
                Θεία Λειτουργία
                Θεία Ευχαριστία
  8:30        Ηχητικό Αγιολόγιο  
  9:30       Αρχιμ. Σάββας Αγιορείτης__ Οι περιπέτειες ενός προσκυνητού_ΙΗ΄
10:15       Έκφρασις μοναχικής εμπειρίας_Μέρος 24ο
10:30       Π. Θεοδ. Ζήσης-Το μεγαλείο του Βυζαντίου_Αφιέρωμα στην Πτώση της Κωνσταντινουπόλεως
11:40       Παπα- Φώτης Λαυρεώτης, ο δια Χριστόν σαλός της Λέσβου-Αφιέρωμα της Πειραϊκής Εκκλησίας
12:40       Αρχ. Σάββας Αγιορείτης_ Το Άκτιστο Φως_2
14:30       Π. Θεοδ. Ζήσης- Αφιέρωμα στην Άλωση της Κωνσταντινουπόλεως
                Θρήνος της Πόλης_ Παραδοσιακό
15:45       Π.Στ. Αναγνωστόπουλος_Σημεία των καιρών_ Ε΄
16:45       Αρχιμ. Σάββας Αγιορείτης__Οι πέντε δυνάμεις της ψυχής         
17:45       Π. Αθ. Μυτιληναίος_Πρέπει να φοράμε μαύρα, όταν πεθαίνει κάποιος συγγενής;
18:15       Αρχ. Σάββας Αγιορείτης_Η επίδραση της ζωής  των γονέων στα παιδιά τους
19:15       Σεβασμ. Μητροπ. Εδέσσης Πέλλης και Αλμωπίας κ.κ. Ιωήλ_Οι κεκοιμημένοι
20:00       Ηχητικό Αγιολόγιο
20:30        Δημ. Παναγόπουλος_ Ελέησόν με  ο Θεός  
21:45       Αρχ. Σάββας Αγιορείτης_Ταπείνωση
22:30       Παρακλητικός κανόνας στην Παναγία τη Γλυκοφιλούσα
23:15       Απόδειπνο-Χαιρετισμοί της Παναγίας   
24:00       Έναρξη Νυκτερινού Ραδιοφώνου με επιλεγμένες εκπομπές από το Ημερήσιο  Πρόγραμμα

                              *Μεταξύ των εκπομπών μεταδίδονται Βυζαντινοί ύμνοι

***
Το πρόγραμμα της Παρασκευής
θα μεταδοθεί σε επανάληψη και το Σάββατο 30-5-15  
              

Ὁ Ἄρης Βελουχιώτης κάνει Ἐσπερινό μέ τή Γερόντισσα Εὐπραξία στήν Ἱερά Μονή Καλάμου Ἀττικῆς

«Ευχόμενος από μέσης καρδιάς ο Πανάγαθος Θεός ημών Κύριος Ιησούς Χριστός να ευλογήσει έτσι ώστε το κείμενο που ακολουθεί να γίνει αιτία συνεκτική για το έθνος. Σας προτείνω να το αναγνώσετε με προσοχή και δυνατή προοπτική απόφαση υψίστης εθνικής συνοχής».
Γέρων Νεκτάριος Μοναχός
Αγιορείτης
Ηγουμένη στην Ιερά Μονή Καλάμου
Βρισκόμαστε γύρω στο 1930. Η Γερόντισσα Ευπραξία, αφού εγκατέλειψε, κάτω από τις συνθήκες που προαναφέραμε, τη μετάνοιά της για να βρεθεί όπου την οδηγήσει ο Θεός, βρίσκεται ηγουμένη στην Ιερά Μονή του Καλάμου με μερικές υποτακτικές. Πριν πάει η ίδια στη Μονή αυτή οι βοσκοί της περιοχής καταπατούσαν τα χωράφια και τους χώρους της Μονής. Η Γερόντισσα ζήτησε από αυτούς να απομακρυνθούν και όπως ήταν φυσικό αντέδρασαν και μίλησαν άσχημα στη Γερόντισσα και κάποια ένας από αυτούς ήλθε στη Μονή οπλισμένος θέλοντας να τη σκοτώσει. Σήκωσε το όπλο και τη σημάδεψε, την ώρα που εκείνη προσευχόταν στον καλό Θεό να τη σώσει. Πριν όμως προλάβει να πατήσει τη σκανδάλη παρέλυσε το χέρι του, το όπλο έπεσε καταγής και ο βοσκός γύρισε στο χωριό και στο σπίτι του παράλυτος.

Ὁ κλοιὸς σφίγγει ἀσφυκτικὰ (τὸ μέτρο τῆς ὑποχρεωτικῆς χρήσης πλαστικοῦ χρήματος)

Τὴν ὥρα ποὺ γράφονται τοῦτες οἱ γραμμές, ἡ Κυβέρνηση σύμφωνα μὲ δημοσιο­γραφικὲς ἀνταποκρίσεις βρίσκεται σὲ δύ­σ­κολη θέση. Οἱ δανειστές ­(εὐρωπαϊκοὶ καὶ διεθνεῖς θεσμοί) σφίγγουν τὴ θηλιὰ τῆς οἰ­κονομικῆς παροχῆς μέχρις ἀσφυξίας, προκειμένου νὰ τὴν ἀναγκάσουν νὰ δεχθεῖ τοὺς ὅρους ποὺ θέτουν.
   Ἀντιμετωπίζοντας αὐτὴ τὴν ἀσφυκτικὴ πί­εση ἡ Κυβέρνηση ἐπεξεργάζεται σχέδιο μέτρων, μὲ τὰ ὁποῖα ­ὑπολογίζει νὰ ­εἰσπράξει χρήματα σύμφωνα μὲ τὶς ἀπαιτή­σεις τῶν δανειστῶν.
   Ἀνάμεσα στὰ ἄλλα «σχεδιάζει νὰ ξεκινή­σει πιλοτικὰ τὸ μέτρο τῆς ὑποχρεωτικῆς χρή­­­σης πλαστικοῦ χρήματος σὲ 23 ­νησιά. Στόχος εἶναι ὁ περιορισμὸς τῆς φοροδιαφυγῆς καὶ ἡ ἐνίσχυση τῶν δημοσίων ἐσόδων.

«Ἡ Πόλις ἐάλω», ἀλλά καί ζῆ (Σεβασμ. Μητροπολίτης Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου Ἱερόθεος Βλάχος) (ὁμιλία)

Διαβάστε για το 'σωστό' όνομα της αυτοκρατορίας, γιατί η ημέρα της πτώσεως εκτός από αποφράδα είναι και ένδοξη, ποια ήταν τα αίτια αυτής της πτώσης, ιστορικές λεπτομέρειες κατά την πολιορκία, το πνεύμα και το όνειρο της Ρωμηοσύνης.

Πολλές φορές ομίλησα και έγραψα για την Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία, αυτό που μάς συνήθισαν να ονομάζουμε Βυζάντιο, αλλά για πρώτη φορά ομιλώ για την Τρίτη 29 Μαΐου 1453, που είναι ημέρα πτώσεως της Κωνσταντινουπόλεως και βεβαίως γενικότερα της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας - Βυζαντίου. Γι’ αυτό οφείλω ευχαριστίες στην Διακίδειο Σχολή που διοργάνωσε αυτήν την εκδήλωση και τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Πατρών κ. Νικόδημο που έδωσε με εγκαρδιότητα την ευλογία του. Ανέλαβα την ευθύνη αυτή να συμμετάσχω και εγώ διά του τρόπου αυτού στο μνημόσυνο για τις ψυχές των αοιδίμων προμάχων της ηρωϊκής αντιστάσεως που αγωνίσθηκαν με ηρωϊκό σθένος.  Επειδή το θέμα είναι μεγάλο θα επιδιώξω να ομιλήσω επιλεκτικά και αποσπασματικά.

1. Τό όνομα της Αυτοκρατορία
Πρίν προχωρήσω στην έκθεση των απόψεών μου θα ήθελα να υπογραμμίσω ότι την 29ην Μαΐου 1453 δεν έχουμε πτώση του Βυζαντίου, αλλά πτώση της Κωνσταντινουπόλεως της Νέας Ρώμης. Αυτό είναι σημαντικό, γιατί δεν υπήρξε ποτέ Βυζαντινό Κράτος, πράγμα το οποίο ονομάσθηκε μόλις το 1562 από τον Ιερώνυμο Βόλφ, αλλά υπήρξε Ρωμαϊκό Κράτος.

Ὁ μύθος περί ’’Βυζαντινῆς αὐτοκρατορίας’’ καί ’’Βυζαντινῶν’’


Γράφει ο Φώτης Μιχαήλ, ιατρός

Σήμερα, σε ολόκληρο τον κόσμο, αλλά, δυστυχώς, ακόμα και μέσα στην πατρίδα μας, οι περισσότεροι μιλάνε για ’’Βυζαντινή αυτοκρατορία’’ και για ’’Βυζαντινούς’’. Οι όροι Ρωμανία και Ρωμηός, σπάνια χρησιμοποιούνται.
Εμείς, όμως, οι Έλληνες, δεν δικαιολογούμαστε να αγνοούμε την αλήθεια. Και η αλήθεια είναι, ότι αυτοκρατορία με το όνομα ‘’Βυζαντινή’’ δεν υπήρξε στην πραγματικότητα ποτέ.
Οι Κωνσταντινουπολίτες, μέχρι και την Άλωση, αναφέρονται σε όλες τις ιστορικές πηγές ως Ρωμαίοι ή Ρωμηοί και η αυτοκρατορία ως Ρωμαϊκή. Ακόμα και η λαϊκή μούσα, θρηνολογώντας την πτώση της Βασιλεύουσας, αφοπλίζει κάθε δυτική ιστοριογραφική ασέλγεια, λέγοντας: ’’Η Ρωμανία πάρθεν’’.

Ἡ ἅλωση τῆς Πόλης

 

Η ΑΛΩΣΗ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ: ΑΝΑΜΝΗΣΙΣ ΚΑΙ ΑΥΤΟΚΡΙΤΙΚΗ*
 
Η ΑΛΩΣΗ ΕΓΙΝΕ ΔΙΟΤΙ ΚΑΝΑΜΕ ΣΥΛΛΕΙΤΟΥΡΓΟ ΜΕ ΤΟΥΣ ΠΑΠΙΚΟΥΣ (ΠΡΟΔΟΣΑΜΕ ΤΟ ΧΡΙΣΤΟ ΜΑΣ)
      
  ...Όταν προσεγγίζουμε την ιστορία εκκλησιαστι­κά, στην πραγματικότητα θεολογούμε. Ψηλαφούμε τα ίχνη της παρουσίας του Θεού μέσα στην ιστορία. Ο Κύριος είναι παρών στην ιστορία δια των ακτίστων ε­νεργειών του, προνοών και ρυθμίζων τα πάντα προς το συμφέρον και την σωτηρία μας: «Κύριος πτωχίζει και πλουτίζει, ταπεινοί και ανυψοί» (Α' Βασιλ. 2, 7).        Πίσω από το γεγονός της Αλώσεως κρύβονται οι ανεξιχνίαστες βουλές του Θεού....        ...Προσεγγίζοντες, το γεγονός της Αλώσεως φέρομε στην μνήμη μας τέσσερα σημεία, με την ελπίδα ότι θα προκύψη και η ανάλογη πνευματική ωφέλεια σε όλους μας. 
  
Α΄. Σήμερα, ημέρα μνήμης του μεγάλου πόνου για την πτώσι της Βασιλευούσης. Μνήμης των θανατώσεων, των βασανισμών, των εξανδραποδισμών, των διωγ­μών, των ταπεινώσεων, των παιδομαζωμάτων, των εξισλαμισμών και των λοιπών αμετρήτων ταλαιπωριών που υπέστη ο Ορθόδοξος λαός πριν από την Άλωση στις γύρω από την Βασιλεύουσα πόλεις και επαρχίες, κατά την Άλωση στην ίδια την Βασιλεύουσα, και με­τά από αυτήν σ' όλο τον υπόδουλο Ορθόδοξο χώρο.      

«Πρόσεχε τίς σκέψεις σου»


Ἀββᾶς Φιλήμονας

Πρόσεχε μέ ἀκρίβεια καί φύλαγε τήν καρδιά σου νά μή δέχεται πονηρούς λογισμούς ὁποιουσδήποτε μάταιους καί ἀνωφελεῖς. Πάντοτε ὅμως, καί ὅταν κοιμάσαι καί ὅταν τρῶς πίνης συνομιλής, καρδιά σου κρυφά νά μελετᾶ, ἄλλοτε τούς ψαλμούς μέ νοερόν τρόπον, ἄλλοτε νά προσεύχεσαι μέ τά «Κύριε Ιησοῦ Χριστέ, Υἱέ τοῦ Θεοῦ, ἐλέησόν με». Καί πάλιν ὅταν ψάλλης μέ τήν γλῶσσα σου, πρόσεχε μή λέγη ἄλλο τό στόμα σου καί ἀλλού νά γυρίζη νοῦς σου.






http://orthodox-voice.blogspot.gr