Σελίδες

Τετάρτη 3 Αυγούστου 2016

Το αγιογραφικό ανάγνωσμα της Πέμπτης 04-08-2016

Ἡ καθημερινή μελέτη τῆς Ἁγίας Γραφῆς εἶναι ἀπαραίτητη γιά τόν Χριστιανo. Ὅπως ὁ ἄρτος γιά τό σῶμα ἔτσι καί ὁ Λόγος τοῦ Θεοῦ γιά τήν ψυχή ἀποτελεῖ ζωτική ἀνάγκη. Ὁ Κύριος μᾶς εἶπε ὅτι ὁ ἄνθρωπος δέν ζεῖ μόνο μέ ψωμί. ἀλλά καί μέ κάθε λόγο πού ἐκπορεύεται ἀπό τό στόμα τοῦ Θεοῦ (Ματθ. 4, 4): «Οὐκ ἐπ' ἄρτῳ μόνο ζήσεται ἄνθρωπος ἀλλ' ἐπί παντί ρήματι ἐκπορευομένῳ διά στόματος Θεοῦ». Εἴθε καθημερινά νά μελετοῦμε τό λόγο Του καί νά τρέφουμε τήν ψυχή μας μ' αὐτόν. Μαζί μέ τά Ἅγια Μυστήρια καί τόν Πνευματικό ἀγῶνα, ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ συντηρεῖ ἀναμμένη τήν λαμπάδα τῆς πίστεως μέσα μας καί μᾶς καθιστᾶ ζωντανά κυτταρα τοῦ Σώματος τοῦ Χριστοῦ, πού εἶναι ἡ Ἁγία Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία μας. Σύν Θεῷ θά ἀναρτῶνται τά ἀναγνώσματα πού ἔχει ὁρίσει ἡ Ἁγία Μας Ἐκκλησία νά ἀναγινώσκονται καθημερινά ἀπό τούς Χριστιανούς γιά τό 2016. Κάνετε κλίκ πάνω στήν εἰκόνα καί μεγενθύνετε γιά νά διαβάσετε τό κείμενο.

Απόστολος: Προς Κορινθίους Α΄ κεφ. ζ΄ 12 - 24

ζ΄ 12 - 24



Ευαγγέλιον: Κατά Ματθαίον κεφ. Ιε΄ 24 - 35

Ιε΄ 24 - 35



Ευχαριστοῦμε τήν ἀδελφότητα Θεολόγων «Ὁ Σωτήρ» γιά τήν ὁλοπρόθυμη ἄδεια χρήσης καί ἀναδημοσίευσης τοῦ κειμένου μετά τῆς συντόμου ἑρμηνείας, πού ἔχει εκπονήσει ὁ μακαριστός θεολόγος Π. Τρεμπέλας.

Σε περίπτωση αδυναμίας ανάγνωσης των αναγνωσμάτων ακολουθήστε τα επόμενα δύο βήματα:
1. πατήστε ΔΕΞΙ ΚΛΙΚ στην κάθε εικόνα

2. επιλέξτε ΑΝΟΙΓΜΑ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ ΣΕ ΝΕΑ ΚΑΡΤΕΛΑ

Ὁ Ἅγιος Πορφύριος ὡς παιδαγωγός εἰς Χριστόν. Ἀρχ. Σάββας Ἁγιορείτης.

Ὁ Ἅγιος Πορφύριος ὡς παιδαγωγός εἰς Χριστόν. Ἀρχ. Σάββας Ἁγιορείτης. Ὁμιλία τοῦ π. Σάββα στίς 12-07-2016
(Σύναξη στό Πνευματικό Κέντρο τῆς Νάξου)

http://HristosPanagia3.blogspot.gr

«Θεωρητικό» μέρος α΄


Ὅσιος Θεόδωρος Ἐδέσσης

Πόσο μεγάλος εἶναι ἀγώνας νά σπάσει ἄνθρωπος τόν γερό αὐτό δεσμό καί νά ἐλυθερωθεῖ ἀπό τή λατρεία τῆς ὕλης καί νά ἀποκτήσει τήν ἕξη τῶν καλῶν! Χρειάζεται πράγματι γενναία καί ἀνδρεία ψυχή γιά νά ξεμακρύνει ἀπό τήν ὕλη. Ἐκεῖνο πού φροντίζομε δέν εἶναι μόνο κάθαρση ἀπό τά πάθη, γιατί αὐτό δέν εἶναι κυρίως ἀρετή, ἀλλά προπαρασκευή ἀρετῆς. Χρειάζεται ἐκτός ἀπό τήν κάθαρση τῶν κακῶν συνηθειῶν, καί ἀπόκτηση τῶν ἀρετῶν. Κάθαρση τῆς ψυχῆς εἶναι, γιά μέν τό λογιστικό μέρος της, ἀπαλλαγή καί τέλεια ἐξάλειψη τῶν γηίνων καί ἀσταθῶν, δηλαδή τῶν ἁμαρτωλῶν συνηθειῶν· γιά δέ τό ἐπιθυμητικό, τό νά μή κινεῖται καθόλου πρός τήν ὕλη, μήτε νά ἀποβλέπει στήν αἴσθηση, ἀλλά νά εἶναι πειθήνιο στό λογικό. Γιά τό θυμικό, ἀκολούθως, τό νά μήν ταράζεται ποτέ γιά ὅσα συμβαίνουν. Μετά τήν κάθαρση αὐτή καί τή νέκρωση διόρθωση τῶν χειρότερων δυνάμεων, χρειάζεται καί ἀνάβαση καί θέωση. Γιατί πρέπει, ἀφοῦ ἀφήσει κανείς τό κακό, νά πράξει τό ἀγαθό1, κι ἀκόμη νά ἀπαρνηθεῖ πρῶτα τόν ἑαυτό του καί ἀφοῦ σηκώσει τό σταυρό του, νά ἀκολουθεῖ τόν Κύριο2 πρός τήν ὑπέρτατη κατάσταση τῆς θεώσεως.

Ἡγουμένη Μαρία. Ἀναμνήσεις ἑνός μαθητή. Ἡ περιπλάνησή της στήν Εὐρώπη. Αὐτοβιογραφία. Τοῦ Μητροπολίτου Γαβριήλ τοῦ Λόβτσάνσκ. Ἡ ζωή τῆς μητερούλας στήν Σερβία καί τήν Βουλγαρία. Περί ἀναστάσεως νεκροῦ


Η ζωή της Μητερούλας στην Σερβία και την Βουλγαρία

Μητερούλα Μαρία διηγούνταν πολλά για την ζωή πού έζησε στην Σερβία. Χρειάστηκε να ανασυγκροτήσει τρία μοναστήρια, και κάποια στιγμή όλα βρίσκονταν υπό την πνευματική της χειραγώγηση. Το πρώτο ήταν το μοναστήρι των αγίων Κηρύκιου και Ιουλίττας, το όποιο βρίσκονταν στα σύνορα με την Βουλγαρία.
Οι επαρχιακές αρχές μετέφεραν την αδελφότητα της Μητερούλας από μοναστήρι σε μοναστήρι. Μου διηγήθηκε κάποτε ότι ο Επίσκοπος Σερβίας έλαβε ένα γράμμα πού έλεγε: «Μην κρατάτε στα σύνορα τις Ρωσίδες μοναχές, γιατί μπορεί να συνεννοηθούν με τούς Βούλγαρους, και με κάποιον τρόπο να βλάψουν την Σερβία». Έτσι, πιθανολογώ πώς υπήρχαν και πολιτικοί λόγοι πού συνετέλεσαν ώστε η Μητερούλα να αλλάζει μοναστήρια.

Τά θαυμάσια τοῦ Ἁγίου Παντελεήμονα

Ο κ. Ιωάννης από την Ελβετία ήρχετο από ηλικία 20 ετών στον Άθω.
Τον αγάπησε τόσο πολύ, ώστε παρέμενε αρκετό καιρό κάθε έτος. Το αγαπημένο του μέρος ήταν πάντοτε στα Καυσοκαλύβια η συνοδεία των Ιωασαφαίων, του γέροντος Ιωάννου και Αντωνίου. Προτεστάντης ων, επιθυμούσε να μάθη την Αλήθεια κοντά στους απλούς ειλικρινείς μοναχούς και ν’ αξιωθή του θείου Βαπτίσματος, (όπως κι έγινε τον χειμώνα του 1977, στην Ι. Μ. Σταυρονικήτα, υπό του τότε ηγουμένου π. Βασιλείου).
 Όπως μας διηγήθη ο ίδιος, το 1974, μετά από πολυήμερη παραμονή του στα Καυσοκαλύβια, ως συνήθως, έπρεπε να επιστρέψη στην πατρίδα του.
Λόγω τρικυμίας, η μόνη οδός ήταν μέσω Κερασιάς, εβίασε τον εαυτό του και μετά από πολύ κόπο έφτασε κουρασμένος στη βρύση παρά την οδόν του κελλιού Αγίου Δημητρίου, του λεγόμενου Χατζηγιώργη.
Είδε καπνό στο κελί, πλησίασε, έκρουσε την πεπαλαιωμένην θύραν και τον υπεδέχθη ο γερο-Συμεών.

«Ὅ,τι καί ἄν κάνομε, ἄς λέμε πάντοτε κι ἐμεῖς μέ χαρά γιά τή δόξα τοῦ Θεοῦ, ἐκεῖνο πού ἔλεγε ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Βαπτιστής: «Ἐκεῖνος πρέπει νά δοξάζεται, ἐνῶ ἐμεῖς νά μικραίνομε»1. »


Ἅγιος Διάδοχος Φωτικῆς

Λόγος ἀσκητικός χωρισμένος σέ 100 πρακτικά κεφάλαια
πνευματικῆς γνώσεως καί διακρίσεως


9. Ἡ σοφία καί ἡ γνώση εἶναι χαρίσματα τοῦ ἑνός Ἁγίου Πνεύματος. Τό κάθε ὅμως χάρισμα ἐνεργεῖ μέ διάφορο τρόπο. «Σέ ἄλλον δίνεται σοφία, σέ ἄλλον γνώση, ἀπό τό ἴδιο Πνεῦμα»2, ὅπως μαρτυρεῖ καί ὁ Ἀπόστολος Παῦλος. Καί ἡ γνώση ἑνώνει μέ τήν πείρα τόν ἄνθρωπο μέ τό Θεό, ἀλλά δέν κινεῖ τήν ψυχή σέ λόγους γιά τά ὄντα. Γι᾿ αὐτό καί μερικοί πού ἀσκοῦν τό μοναχικό βίο, φωτίζονται ἀπό τή γνώση μέ νοερή αἴσθηση, ἀλλά ἡ ψυχή τους δέν κινεῖται σέ θείους λόγους. Ἡ σοφία ὅμως, ὅταν δοθεῖ μέ φόβο σέ κάποιον μαζί μέ τή γνώση (καί αὐτό εἶναι σπάνιο), φανερώνει τίς ἴδιες τίς ἐνέργειες τῆς θείας γνώσεως· γιατί ἡ γνώση συνηθίζει νά φωτίζει τόν νοῦ μέ τήν ἐμπειρία, ἐνῶ ἡ σοφία μέ τόν πνευματικό λόγο. Τή γνώση τήν προξενεῖ ἡ προσευχή καί ἡ πολλή ἡσυχία καί ἡ τέλεια ἀμεριμνία, ἐνῶ τή σοφία τήν προξενεῖ ἡ συνεχής μελέτη τῶν λόγων τοῦ Θεοῦ, πού γίνεται χωρίς κενοδοξία· καί προπάντων ἡ χάρη τοῦ Θεοῦ.

Ἡ ὁμιλία τῆς Δρ Ἐλισάβετ Προδρόμου στό Σικάγο τό 2007 πού .. προδρόμησε τήν ἀντορθόδοξη σύναξη τοῦ Κολυμπαρίου


Το Νοέμβριο του 2007 η Δρ Ελισάβετ Προδρόμου μαζί με μια σειρά ομιλητών, παρευρέθησαν στη διάσκεψη που είχε διοργανώσει η ένωση ‘Λαϊκοί Χριστιανοί Ορθόδοξοι’ [Orthodox Christian Laity – OCL] με τίτλο: ‘Η Ανάγκη για μία Αγία και Μεγάλη Σύνοδο’ [The Need for a Great and Holy Counci]. Δεν μπορεί σε αυτό το σημείο να παραβλέψει κανείς το γεγονός ότι μία ομάδα ανθρώπων, άγνωστοι στην συντριπτικότατη πλειοψηφία του πληρώματος της Ορθοδόξου Εκκλησίας, συζητάει για μία ‘Αγία και Μεγάλη Σύνοδο’ η οποία εμφανίζεται με αυτό ακριβώς το όνομα 9 χρόνια αργότερα.
Η ‘Orthodox Christian Laity’, που διοργάνωσε την ομιλία το 2007, προσδιορίζεται ως μία ανεξάρτητη, εθνική, παν-ορθόδοξη, μη κερδοσκοπική (και απαλλαγμένη από τους ομοσπονδιακούς φόρους), εκπαιδευτική οργάνωση που έχει ως βασικό σκοπό την «προώθηση της ανανέωσης της Ορθοδόξου Χριστιανικής Εκκλησίας στις Ηνωμένες Πολιτείες..». Μία πρώτη γεύση αυτής της οργάνωσης παίρνει ο αναγνώστης από αυτό το βίντεο για την «Παρουσία της Ορθοδοξίας στον Νέο Κόσμο». 

Νέος Ἱερομάρτυρας Κωνσταντίνος Ποντγκόρσκυ πού ἐσταυρώθη στήν θύρα τοῦ ναοῦ (+1918)


...Ή τελευταία σταγόνα πού ξεχείλισε το ποτήρι της υπομονής των προσώπων της νέας εξουσίας, ήταν η λειτουργία πού έκανε ο π. Κωνσταντίνος στίς 7 Νοεμβρίου του 1918 (25 Όκτωβρίου με το Ιουλιανό Ημερολόγιο πού ίσχυε ακόμα στη Ρωσία). Την ήμερα αυτή έφτασαν στο Κιρζεμάνι οι επαναστάτες για να επιτάξουν την αγροτική παραγωγή.Ηταν οι «αντιπρόσωποι», όπως τους ονόμαζαν αργότερα στα χωριά, καί προσπαθούσαν να οργανώσουν ένα φεστιβάλ, για να τιμήσουν την πρώτη επέτειο της οκτωβριανής επανάστασης.

 Το φεστιβάλ όμως για κάποιο λόγο δεν είχε την αναμενόμενη επιτυχία για τους συντελεστές του. Δεν προκάλεσε τον αναμενόμενο ενθουσιασμό στους κατοίκους του χωρίου. Οί «αντιπρόσωποι,», αφού ολοκλήρωσαν τη διαδικασία επίταξης της αγροτικής παραγωγής, άρπαξαν όλους τους καρ­πούς, δεν άφησαν τίποτα.