Είναι να απορεί κανείς για
τις κρίσεις που κάνουν πολλοί αναφορικά με το πιο ακριβό και πολύτιμο
πράγμα που έχουν και από το οποίο πολυτιμότερο και πιο ανεκτίμητο ούτε
υπάρχει, ούτε είναι δυνατόν να υπάρξει· και αυτό είναι η ψυχή,
η λογική και αθάνατη. Η ψυχή, για την οποίαν ο Θεός έκανε τόσα, που
κανένας λόγος ανθρώπινος δεν μπορεί να περιγράψει. Είναι αρκετό να πει
κανείς ότι για αυτήν την ψυχή ο Θεός έγινε άνθρωπος, για να κάνει τον άνθρωπο Θεό.
Είναι, λοιπόν, πράγματι άξιο απορίας το γεγονός ο άνθρωπος να
δείχνει τόση λίγη φροντίδα για την επιμέλεια αυτής της λογικής ψυχής,
για την οποία δεν είναι άξιο αντάλλαγμα ο κόσμος ολόκληρος, κατά τον
Δεσποτικό λόγο. Απεναντίας μάλιστα, την περιφρονεί, την προδίδει, την
ανταλλάσσει με τις πιο χυδαίες και αισχρές ηδονές, κάτι που δεν κάνει
για κανένα από τα επίγεια αγαθά.
Το ασήμι, το χρυσάφι, τους πολύτιμους λίθους, τα λεγόμενα «τζεβαερικά»
(θησαυρούς) φροντίζουν να τα φυλάσσουν μέσα σε ασφαλή θησαυροφυλάκια,
ακόμα και σιδερένια και αν συμβεί να κλαπούν ή να υποστούν κάποια ζημιά
-οι ιδιοκτήτες τους- αγανακτούν, οργίζονται, ξεσηκώνουν τα πάντα,
τρέχουν στα δικαστήρια και κάνουν ό,τι είναι δυνατόν για να επανακτήσουν
τα απολεσθέντα, μολονότι είναι πράγματα μάταια, προσωρινά και ευτελή.
Την ψυχή όμως, που δεν συγκρίνεται με κανένα πράγμα του κόσμου τούτου,
ούτε και ο κόσμος ολόκληρος· «τι γαρ δώσει άνθρωπος αντάλλαγμα της ψυχής αυτού;» (Ματθ. ΙΣΤ’, 26), αυτήν την ψυχή λοιπόν, για την οποία πέθανε ο Υιός του Θεού, αυτοί οι ταλαίπωροι την παραδίνουν στην αιώνια απώλεια με τη δική τους θέληση και προαίρεση, για να ικανοποιήσουν τις ορέξεις της σάρκας. Για να απολαύσουν τις κακές τους επιθυμίες! Τι αφροσύνη! Τι ψυχόλεθρη ανταλλαγή!