Περί Μελλούσης Κρίσεως, περί Ἁγίου Πνεύματος καί περί ψυχῆς, 4η Κατήχηση-3ο μέρος, Ἁγ. ΚυρίλλουἹεροσολύμων, Ἀρχ. Σάββας Ἁγιορείτης,Ὁμιλία τοῦ π. Σάββα στίς 11-6-2011 http://www.HristosPanagia.gr, Κατέβασμα ὁμιλιῶν ἀπό τό YouTube: http://hristospanagia3.blogspot.gr/20...
ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΟ ΣΤΟΝ ΚΥΡΙΟ ΜΑΣ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΥΠΕΡΑΓΙΑ ΘΕΟΤΟΚΟ
Σελίδες
▼
Τρίτη 2 Ιανουαρίου 2018
9ο Μέρος, Ἡ μορφή τοῦ Γέροντα 4. Ἅγιος Σιλουανός ὁ Ἀθωνίτης, Ἀρχ. Σάββας Ἁγιορείτης
9ο
Μέρος, Ἡ μορφή τοῦ Γέροντα 4.
Ἅγιος
Σιλουανός ὁ Ἀθωνίτης, Ὁμιλία στίς 22-03-2015
Μέ τή Χάρη τοῦ Θεοῦ καί τίς εὐχές τοῦ Ἁγίου Σιλουανοῦ,
συνεχίζουμε τό 3ο Κεφάλαιο πού ἐπιγράφεται
«Ἡ μορφή τοῦ Γέροντα». Λέει, λοιπόν, ὁ π. Σωφρόνιος «Πολλές φορές ἡ ψυχή χάνει πολλά, γιατί τῆς περνᾶ μία σκέψη ἀμφιβολίας γιά
τό ἔλεος τοῦ Θεοῦ». Ποιά εἶναι αὐτή ἡ σκέψη; «Κι ἄν ὁ Κύριος δέν μέ συγχωρέσει;». Ναί μέν ἐγώ ζητάω τό ἔλεος,
Κύριε ἐλέησον, θά μέ συγχωρέσει, ὅμως, ὁ Κύριος; Αὐτή τήν σκέψη δέν πρέπει νά τήν
κάνουμε, γιατί χάνει πολλά ἡ ψυχή.
«Ἡ
ἀπόγνωση ὅμως», γιατί πίσω ἀπό αὐτή τήν σκέψη ἔρχεται ἡ ἀπόγνωση, «εἶναι τό χειρότερο ἀπό ὅλα· βλασφημία κατά
τοῦ Θεοῦ». Ἄν κανείς ἀναρωτιέται, ἄν θά τόν συγχωρήσει ὁ Θεός, εἶναι σάν νά
βλασφημεῖ τόν Θεό κατηγορώντας Τον καί ὀνομάζοντάς Τον ἀνοικτίρμονα καί ἀνελεήμονα,
ἐνῶ ἡ πραγματικότητα εἶναι τό ἐντελῶς ἀντίθετο. Ὁ Θεός εἶναι οἰκτίρμων καί ἐλεήμων,
μακρόθυμος καί πολυέλεος. Ὁπότε, δέν πρέπει νά περνάει ἡ σκέψη ἀπό τόν ἄνθρωπο ὅτι
ὁ Θεός δέν θά τόν ἐλεήσει, δέν θά τόν συγχωρήσει, ἐφόσον ζητάει συγγνώμη.
Εἶναι «σάν νά μήν ἔχει Αὐτός -ὁ Θεός- τήν δύναμη νά μᾶς σώσει, ἤ ὅτι μπορεῖ τό
μέτρο τῶν ἁμαρτιῶν μας νά ξεπεράσει τήν ἀμέτρητη εὐσπλαχνία τοῦ Θεοῦ». Αὐτό
δέν συμβαίνει ποτέ. Ὅσες κι ἄν εἶναι οἱ ἁμαρτίες τοῦ ἀνθρώπου, τό ἔλεος τοῦ Θεοῦ
εἶναι ἀπείρως μεγαλύτερο. «Αὐτός -ὁ
Θεός- σήκωσε τίς ἁμαρτίες ὅλου τοῦ κόσμου
… Ἄν ἡ μάνα συγχωρεῖ τά πάντα στό παιδί της, γιατί εἶναι ἀκόμα ἄπλαστο, πολύ
περισσότερο συγχωρεῖ ὁ Κύριος, ἄν ἔχουμε ταπείνωση καί μετανοοῦμε». Ξέρει ὅτι
εἴμαστε ἄπλαστοι, ἀδιαμόρφωτοι, ἀτελεῖς.
«Ὁ
πνευματικός πόλεμος εἶναι παρόμοιος μέ τόν συνηθισμένο πόλεμο. Ἡ πνευματική ἀνδρεία
ἔγκειται στήν ἰσχυρή ἐλπίδα στό ἔλεος τοῦ Θεοῦ». Ὁ πιστός πρέπει νά ἔχει πνευματική
ἀνδρεία, ἡ ὁποία συνίσταται στόν Θεό, στό ἔλεος τοῦ Θεοῦ.
Ἐν τοῖς λογισμοῖς μας βελτιούμεθα ἢ ἀχρειούμεθα
Γέροντος Ἐφραὶμ τῆς Ἀριζόνα
«Ἐν τοῖς λογισμοῖς
μας βελτιούμεθα ἢ ἀχρειούμεθα». Δηλαδὴ ἕνας λογισμός, ὁ ὁποῖος
ἀπρόσεκτα θὰ μᾶς προσβάλη, θὰ μᾶς δηλητηριάση, θὰ μᾶς ἠδονίση, μπορεῖ νὰ
μᾶς καταστήση ἀξίους γιὰ τὴν κόλαση. Ἕνας λογισμὸς θεϊκός, ἕνας
λογισμὸς αὐταπαρνήσεως, ἕνας λογισμὸς ἀνδρείας, ἕνας λογισμὸς προσευχῆς
καὶ θεωρίας, μᾶς ἀξιώνει νὰ πλησιάσουμε τὸν Θεῖο Θρόνο καὶ νὰ γευθοῦμε
πράγματα οὐράνια. Ἀπὸ τοὺς λογισμοὺς ἢ θὰ γίνουμε ἀκάθαρτοι ἢ θὰ γίνουμε
καλύτεροι. Ἡ ἀρχὴ τῶν ἁμαρτημάτων ξεκινᾶ ἀπὸ τοὺς λογισμούς.
ΘΑΥΜΑ: Ὁ πλανεμένος ἀναχωρητής
ΚΑΠΟΙΟΣ αναχωρητής, από αμάθεια πιο πολύ, δεν ήθελε να παραδεχθεί πώς ο
άγιος "Άρτος πού μεταλαμβάνουμε εΙναι το Σώμα του Κυρίου.
Οι γέροντες της Σκήτης, όταν το έμαθαν, τον κάλεσαν και τον κατήχησαν με
την ορθή διδασκαλία της 'Εκκλησίας για τα άχραντα Μυστήρια.
Εκείνος όμως επέμενε στην πλάνη του. οι πατέρες τον άφησαν, αλλά
προσευχήθηκαν να τον φωτίσει ο Θεός, ώστε να καταλάβει την αλήθεια.
Μία Κυριακή ο αναχωρητής συμμετείχε στη θεία λειτουργία από το άγιο βήμα του ναού της Σκήτης.
Τη στιγμή πού ο ιερέας πήρε στα χέρια του το πρόσφορο για να
προσκομίσει, ο πλανεμένος μοναχός είδε κατάπληκτος ένα βρέφος ξαπλωμένο
πάνω στην άγία τράπεζα.
Υπάρχουν περιθώρια παρερμηνείας τοῦ Κορανίου σχετικά μέ τό Τζιχάντ; (Μητροπολίτης Πειραιῶς Σεραφείμ)
Ἐν Πειραιεῖ τῇ 28ῃΔεκεμβρίου
2017
Α
Ν Α Κ Ο Ι Ν Ω Θ Ε Ν
ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΠΕΡΙΘΩΡΙΑ ΠΑΡΕΡΜΗΝΕΙΑΣ ΤΟΥ ΚΟΡΑΝΙΟΥ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ
ΤΖΙΧΑΝΤ;
(Απάντηση
σε ηλεκτρονικό μήνυμα)
Έχω
ήδη επισημάνει σε παλαιότερες δημοσιεύσεις μου, ότι ο ραγδαίως εξελισσόμενος
θρησκευτικός συγκρητισμός, τον οποίο προωθεί ο Οικουμενισμός και οι σκοτεινές
δυνάμεις της Νέας Εποχής δημιουργούν νέα θρησκευτικά μορφώματα, με στοιχεία των
ήδη υπαρχόντων θρησκειών και πίστεων, με απώτερο σκοπό τη δημιουργία της
εφιαλτικής πανθρησκείας, της θρησκείας του Αντιχρίστου, η οποία θα είναι ένα
δαιμονικό συμπίλημα των «θετικών» στοιχείων όλων των θρησκειών! Παράλληλα με το
ρεύμα του θρησκευτικού συγκρητισμού παρατηρείται στην εποχή μας μια πρωτοφανής
αναζωπύρωση του Ισλαμισμού, αλλά και μια επικίνδυνη επεκτατική πορεία και
διείσδυση του Ισλάμ στη Δύση, το οποίο φιλοδοξεί να κυριαρχήσει σ’ όλη την
Ευρώπη και την Αμερική.
Ένα πλήθος
μουσουλμανικών οργανώσεων εργάζονται εντατικά αυτή τη στιγμή σ’ όλη την γηραιά
ήπειρο, και προπαγανδίζει συστηματικά το Ισλάμ, το οποίο προσπαθεί να
ωραιοποιήσει και να το παρουσιάσει ως δήθεν φιλειρηνικό. Προσπαθεί να πείσει
τους δυτικούς ότι το Ισλάμ εργάζεται για την παγκόσμια ειρήνη, η οποία είναι
και το μεγάλο ζητούμενο της εποχής μας. Να «φορτώσει» τα φρικώδη εγκλήματα των
συγχρόνων σφαγέων της ανθρωπότητος ισλαμιστών σε δήθεν παρερμηνείες του Ισλάμ.
Ωστόσο τα διδάγματα του Κορανίου είναι τόσο σαφή, που δεν αφήνουν κανένα
περιθώριο παρερμηνείας.
Ἅγιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης: Κύριε, στή θλίψη μου, ἄκουσε τή φωνή τῆς καρδιᾶς μου!
Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης:
Κύριε, στη θλίψη μου, άκουσε τη φωνή της καρδιάς μου!
«Ἐν τῷ θλίβεσθαί με, εἰσάκουσόν μου τῶν ὀδυνῶν, Κύριε σοὶ κράζω».
Απόδοση στην Νεοελληνική Σάββας
Ηλιάδης, δάσκαλος- Κιλκίς
(Από
το βιβλίο «ΝΕΑ ΚΛΙΜΑΞ»: Ερμηνεία του πρώτου Αναβαθμού του Α΄ ήχου, Ἀντίφωνον Α΄)
Ερμηνεία
Όταν οι Ισραηλίτες βρίσκονταν στην πατρίδα
τους τα Ιεροσόλυμα και είχαν κάθε ευτυχία και ανάπαυση και απολάμβαναν εκείνον
τον ωραιότατο και υπερθαύμαστο ναό του Σολομώντος, τότε, αντί να ευχαριστούν περισσότερο
τον Θεό, αυτοί επιδόθηκαν σε καλοπεράσεις και σε ειδωλολατρίες. Εξ αιτίας αυτού,
παραχώρησε ο Θεός και σκλαβώθηκαν από τους Βαβυλώνιους και έμειναν σκλάβοι για
εβδομήντα χρόνια (1). Έπειτα, όταν αναλογίστηκαν την προηγούμενη άνεση και
ευτυχία που είχαν στην πατρίδα τους από τη μια, και τη θλίψη και τη δυστυχία
που δοκίμαζαν στη σκλαβιά από την άλλη, παρακάλεσαν με καρδιά συντετριμμένη τον
φιλάνθρωπο Κύριο και είπαν τον 119ο ψαλμό του Δαβίδ, ο οποίος είναι ο πρώτος
ψαλμός των Αναβαθμών, δηλαδή, το: «Πρὸς Κύριον ἐν τῷ θλίβεσθαί με ἐκέκραξα, καὶ
εἰσήκουσέ μου» (Ψαλμ. 119,1).
Από εδώ, από τον πρώτο αυτό Αναβαθμό του Δαβίδ,
δανείστηκε και ο ιερός Θεόδωρος ο Στουδίτης, ο ποιητής των Αναβαθμών, αυτόν τον
πρώτο Αναβαθμό της Οκτωήχου. Βέβαια, το «εκέκραξα» και το «εισήκουσέ μου»
αναφέρονται σε μελλοντικό χρόνο, διότι η σκλαβιά των Ιουδαίων ήλθε ύστερα από
τη γραφή των Ψαλμών. Ο Δαβίδ όμως τα γράφει αυτά, σαν να έγιναν στο παρελθόν.
Επειδή οι Προφήτες έβλεπαν τόσο φανερά τα πράγματα με το νου, ο οποίος
φωτιζόταν από το Άγιο Πνεύμα, ώστε προέλεγαν τα μέλλοντα, σαν να ήταν
παρελθόντα. Έτσι, είπε και ο χρυσός στη γλώσσα και στην ψυχή άγιος Ιωάννης:
«Είναι συνηθισμένο στους Προφήτες σε πολλές περιπτώσεις, να προλέγουν τα
μέλλοντα ως περασμένα.
Eνημέρωση ἀπό τό ἱστολόγιο http:// hristospanagia3.blogspot.gr γιά τίς 30-12-2017 ἕως 1-1-2018
Ἀγαπητοί ἐν Χριστῷ ἀδελφοί
Εἴθε
ὁ ἐνανθρωπήσας δι' ἡμᾶς Κύριος Ἰησοῦς Χριστός νά μᾶς χαρίζει μετάνοια, κάθαρση ἀπό τά πάθη καί ἀληθινά ὀρθόδοξη πίστη καί ζωή.
Εἴθε
καί ἐμεῖς νά ἀγωνιζόμαστε ζώντας ἀσκητικά καί μυστηριακά μέσα στήν μόνη
ἀληθινή Ἐκκλησία, τήν Μία, Ἅγία, Καθολική καί Ἀποστολική Ὀρθόδοξη
Ἐκκλησία μας.
Ἔτσι θά μετέχουμε στήν θεία Του εὐλογία σ' ὅλη τήν διάρκεια τοῦ νέου ἔτους, ἀλλά καί στήν αἰωνιότητα.
Λαμβάνετε αὐτό τό μήνυμα ὡς ἐνημέρωση ἀπό τό ἱστολόγιο
http://hristospanagia3.blogspo t.gr, τήν ἱστοσελίδα http://hristosp anagia.gr καί τό νέο ἱστολόγιο http://agiapsychanal ysi.blogspot.gr γιά τίς 30-12-2017 ἕως 1-1-2018
Ἐνημέρωση ἀπό τό ἱστολόγιο: http://hristospa
- ▼ Ιανουαρίου (16)
- ▼ 01 Ιαν (15)
- Ἀδάμ τόν φθαρέντα ἀναπλάττει_Α΄ ὡδή κανόνος Θεοφαν...
- Οἱ Ἅγιοι Τρεῖς Παῖδες καί ἡ πανθρησκεία, Ἀρχ. Σάββ...
- Ἁγίου Ἰωάννου Χρυσοστόμου - Ὑπόμνημα εἰς τόν εὐαγγ...
- Ὅσιος Σεραφείμ τῆς Βύριτσα (1866)
- Ἄξιοι καί Ἀνάξιοι. Ὁ παρήκοος Ὁσιομάρτυρας. Θαύματ...
- Φώτης Μιχαήλ, Ὁ Μέγας Βασίλειος, ὁ ἄγρυπνος Ἐπίσκο...
- Ἀρχιμ. Γεώργιος Καψάνης - Στή γέννηση τοῦ Χριστοῦ
- Ἡ Σύναξη τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου († Ἀρχ. Γεώργιος Κ...
- Γέροντας Γεώργιος Καψάνης: Ἡ εἴσοδός μας στὸ νέο ἔ...
- Ψεύτικο χάδι
Χρῆστος Σαλταούρας, Ἐλοχίμ
ΕΛΟΧΙΜ
Χρήστος Σαλταούρας
Πολλά
ακούγονται και γράφονται τα τελευταία έτη περί ΕΛΟΧΙΜ. Στην Ελλάδα
ειδικά,αίσθηση και σύγχυση μεγάλη έχουν προκαλέσει τα λόγια και τα βιβλία
γνωστού τηλε-βιβλιοπώλη αναφορικά με το θέμα ΕΛΟΧΙΜ. Τί σημαίνει η λέξη αυτή ;
Ας δούμε τί σημαίνει αυτή η λέξη με βάση την Αγία Γραφή.
ΕΛΟΧΙΜ : Λέξη Εβραϊκή πληθυντικού αριθμού.
Η
λέξη ΕΛΟΧΙΜ έχει πολλές σημασίες και το γεγονός αυτό σε συνάρτηση με την άγνοια πολλών για το θέμα
επιτείνει την σύγχυση αλλά και προσφέρει έδαφος σε διάφορους αιρετικούς, δήθεν
μελετητές, να διατυπώσουν τα δικά τους ασεβή διδάγματα.
ΔΕΥΤΕΡΟΝΟΜΙΟΝ
4:35 «ο Κύριος, αυτός είναι ο Θεός
(Ελοχίμ)» (Εβραϊκό κείμενο).
Γιαχβέ
χού χα-Ελοχίμ
(Σημ.
: Τα Εβραϊκά διαβάζονται από τα δεξιά προς τα αριστερά).
Σύμφωνα
με το εδάφιο Δευτ. 4:35 ο Γιαχβέ, ο Ένας αληθινός Θεός δηλαδή, ΑΥΤΟΣ είναι ο ΕΛΟΧΙΜ. Το ΕΛΟΧΙΜ που εφαρμόζεται στον Ένα
Θεό είναι όπως είπαμε πληθυντικού αριθμού. Γιατί λοιπόν η Γραφή εφαρμόζει
πληθυντικό αριθμό στον Ένα Θεό ; Αυτό συμβαίνει για δύο λόγους. Πρώτον ο
πληθυντικός ΕΛΟΧΙΜ είναι πληθυντικός μεγαλοπρεπείας. Δεύτερον ο πληθυντικός
αυτός εφαρμοζόμενος στον Ένα Αληθινό Θεό
υποδηλώνει την Τριαδικότητα του Ενός Θεού !
Τὸ μυστήριο τοῦ Σταυροῦ στὴν Παλαιὰ Διαθήκη
Τὸ μυστήριο τοῦ Σταυροῦ στὴν Παλαιὰ Διαθήκη, Ἐκπομπὴ 38η, 9 Νοεμβρίου 2017, Ναυπάκτου Ἱερόθεος
https://www.youtube.com/watch?v=I7AJn5J9R88&feature=youtu.be
Ἀββᾶς Ἰσαάκ ὁ Σύρος: «Ὁ ἀγώνας εἶναι σκληρός. Θά πέσεις καί θά ξανασηκωθεῖς καί πάλι θά πέσεις καί πάλι θά σηκωθεῖς. Εἶναι ἀγώνας ἰσόβιος»
Χρειάζεται μεγάλος αγώνας, γιατί τα πάθη έχουν μεγάλη δύναμη. Με τη χάρη
όμως του Θεού θα νικήσει ο γενναίος αθλητής που αγωνίζεται μ’ όλες τις
δυνάμεις του.
Ο σωματικός κόπος και η μελέτη των θείων Γραφών φυλάνε την καθαρότητα
του νού. Ακόμη χρειάζεται και πολλή προσευχή, ώστε να επισκιάση τον
αγωνιστή η Θεία Χάρη. Για ν’ αποκτήση κανείς τη Χάρη
του Αγίου Πνεύματος χρειάζεται μεγάλος πνευματικός αγώνας, γιατί εύκολα
παρασύρεται ο άνθρωπος στο κακό και χάνει σε μια στιγμή αυτό που
απέκτησε ύστερα από μεγάλους αγώνες..
Στην καρδιά του ανθρώπου υπάρχει το καλό και το κακό.
Από τον αγώνα το δικό μας θα εξαρτηθεί πιο από τα δύο θα επικρατήσει. Αν
αφήσουμε τον εαυτό μας ελεύθερο, χωρίς να τον βιάσουμε, θα επικρατήσει
το κακό. Αντίθετα όταν αγωνισθούμε, θα νικήσει το καλό και η αρετή.
Ἠχητικό Ἁγιολόγιο 02 Ἰανουαρίου
Ἀκοῦστε τό βίο τῶν Ἁγίων της Ὀρθοδοξίας πού ἑορτάζουν σήμερα 02 Ἰανουαρίου
Για να κατεβάσετε και να αποθηκεύσετε την ομιλία σε mp3 πατήστε ΕΔΩ (δεξί κλίκ αποθήκευση ως, ή αποθήκευση δεσμού ως)
2 Ιανουαρίου Συναξαριστής. Σιλβέστρου Ρώμης, Βασιλείου ἐξ Ἀγκύρας, Θεοδότης, Θεαγένους Ἱερομάρτυρα, Σεργίου, Θεοπίστου, Ἰσιδώρου Ἱερομάρτυρα, Θεοπέμπτου, Μάρκου Κωφοῦ, Σειριόλου Δικαίου, Κοσμᾶ Πατριάρχου, Σειριόλου τοῦ Δικαίου, Σιλβέστρου Ὁσίου, Ἰουλιανῆς Δικαίας, Γεωργίου Νεομάρτυρα, Σεραφεὶμ Σάρωφ.
Ὁ Ἅγιος Σιλβέστρος, Πάπας Ρώμης
Ὁ Ἅγιος Σιλβέστρος καταγόταν ἀπὸ τὴν Ρώμη. Ἐπειδὴ μὲ τὸν πνευματικό του ἀγῶνα ἔφθασε στὸ ἄκρο τῆς ἀρετῆς καὶ τῆς εὐσέβειας, χειροτονήθηκε Ἐπίσκοπος τῆς Πρεσβυτέρας (Παλαιᾶς) Ρώμης, ὕστερα ἀπὸ τὸν θάνατο τοῦ Ἐπισκόπου Μιλτιάδη, ὁ ὁποῖος κοιμήθηκε στὶς 11 Ἰανουαρίου τοῦ ἔτους 314 μ.Χ.
Ἐποίμανε ἀξίως τὸ ποίμνιό του καὶ μὲ τὴν ἁγιότητά του ἐλάμπρυνε τὸν ἀποστολικὸ θρόνο του καὶ ἔκανε πολλὰ θαύματα. Ἐπιδόθηκε μὲ περισσὴ φροντίδα στὸ φιλανθρωπικὸ ἔργο καὶ ἀγωνίσθηκε νὰ μεταμορφώσει κατὰ Χριστὸν τὰ ἤθη καὶ τὰ ἔθιμα τοῦ λαοῦ τῆς Ρώμης.
Κατὰ τὴν παράδοση ὁ Ἅγιος ἐχειραγώγησε πρὸς τὴν χριστιανικὴ πίστη τὸν αὐτοκράτορα Μέγα Κωνσταντῖνο καὶ μὲ τὸ θεῖο Βάπτισμα τοῦ καθάρισε τὰ πάθη, τῆς ψυχῆς καὶ τοῦ σώματος. Μὲ τὴ συμβουλὴ τοῦ Ἁγίου Σιλβέστρου, ὁ Μέγας Κωνσταντῖνος ἀνήγειρε ἑπτὰ ναούς, γιὰ νὰ ἑορτάζονται οἱ ἑορτὲς τοῦ Σωτῆρος Χριστοῦ καὶ τῶν Ἁγίων Μαρτύρων.
ΠΡΟΕΟΡΤΙΑ ΤΩΝ ΦΩΤΩΝ, Σιλβέστρου Ρώμης, Σεραφίμ ἐν Σάρωφ, Ἁγιογραφικό ἀνάγνωσμα
ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΟ ΑΝΑΓΝΩΣΜΑ - Προεόρτιον, Τετ. κα΄ εβδ. ἐπιστολῶν, (Κλσ. α΄ 18-23)
Κολ. 1,18 καὶ αὐτός ἐστιν
ἡ κεφαλὴ τοῦ σώματος, τῆς ἐκκλησίας· ὅς
ἐστιν ἀρχή, πρωτότοκος ἐκ τῶν νεκρῶν, ἵνα
γένηται ἐν πᾶσιν αὐτὸς πρωτεύων,
Κολ. 1,18 Και αυτός είναι η κεφαλή και ο αρχηγός του
σώματος, δηλαδή της Εκκλησίας· η αρχή και η ζωοποιός δύναμις της Εκκλησίας, ο
πρώτος που ανεστήθη εκ των νεκρών, δια να γίνη αυτός και ως άνθρωπος πρώτος εις
όλα.