Ἡ ἑορτή τῶν Φώτων, Ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Παλαμᾶ. Ὁμιλία τοῦ π. Σάββα στίς 06-01-2013.http://Hristospanagia.gr & http://Hristospanagia3.blogspot.gr
ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΟ ΣΤΟΝ ΚΥΡΙΟ ΜΑΣ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΥΠΕΡΑΓΙΑ ΘΕΟΤΟΚΟ
Σελίδες
▼
Σάββατο 6 Ιανουαρίου 2018
Κυριακή συνάξεως Τιμίου Προδρόμου
ΚΥΡΙΑΚΗ
ΣΥΝΑΞΕΩΣ ΤΙΜΙΟΥ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ:
Κατά
Ιωάννην Ευαγγέλιο, Κεφ. 1, χωρία 29 έως 34
Απόσπασμα
από την ομιλία ΙΖ΄ του αγίου Ιωάννου,
αρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως, του
Χρυσοστόμου,από το Υπόμνημά του στο
κατά Ιωάννην Ευαγγέλιο, σχετικά με τη
μαρτυρία του Τιμίου Προδρόμου για τον
Αμνό του Θεού
«Ταῦτα
ἐν
Βηθανίᾳ
ἐγένετο
πέραν τοῦ
Ἰορδάνου,
ὅπου
ἦν
Ἰωάννης
βαπτίζων.Τῇ
ἐπαύριον
βλέπει
τὸν
᾽Ιησοῦν
ἐρχόμενον
πρὸς
αὐτόν,
καὶ
λέγει,
῎Ιδε
ὁ
ἀμνὸς
τοῦ
Θεοῦ
ὁ
αἴρων
τὴν
ἁμαρτίαν
τοῦ
κόσμου(:Αυτά
συνέβησαν στην Βηθανία, πέρα από τον
Ιορδάνη όπου βάπτιζε ο Ιωάννης.
Την
επομένη ημέρα βλέπει ο Ιωάννης τον Ιησού
να έρχεται προς αυτόν και λέγει· “ίδε
ο αμνός του Θεού, που προφήτευσε ο Ησαΐας,
ο Μεσσίας και Λυτρωτής, ο οποίος θα
θυσιαστεί για να πάρει επάνω Του και να
εξαλείψει την αμαρτία και την ενοχή του
κόσμου)».
Είναι
μέγα αγαθό η παρρησία και η διακήρυξη
της αλήθειας με ειλικρίνεια και με
θάρρος, καθώς και το να τίθεται υπεράνω
όλων η ομολογία πίστεως στον Χριστό,και
όλα τα άλλα να έρχονται δεύτερα·
τόσο μέγα και αξιοθαύμαστο, ώστε ο Υιός
του Θεού ο Μονογενής, να ανακηρύσσει ως
δικό Του εκείνον που έχει τέτοιο ηρωικό
φρόνημα, ενώπιον του Πατρός Του(πρβλ.
Ματθ.10,32: «Πᾶς
οὖν
ὅστις
ὁμολογήσει
ἐν
ἐμοὶ
ἔμπροσθεν
τῶν
ἀνθρώπων,
ὁμολογήσω
κἀγὼ
ἐν
αὐτῷ
ἔμπροσθεν
τοῦ
πατρός μου τοῦ
ἐν
οὐρανοῖς(:Καθένας,
λοιπόν, που με πίστη και θάρρος και χωρίς
να φοβάται τους διωγμούς, θα με ομολογήσει
σωτήρα του και Θεό του μπροστά στους
ανθρώπους, θα τον ομολογήσω και εγώ
μπροστά στον ουράνιο Πατέρα μου ως δικό
μου.»),
αν και βέβαια δεν είναι ίση η ανταπόδοση·
διότι εσύ μεν δίνεις ομολογία επί της
γης, Αυτός δε ομολογεί στους ουρανούς
και εσύ μεν ομολογείς ενώπιον ανθρώπων,
Αυτός δε ενώπιον του Πατρός και
όλων των αγγέλων.
Τὸ Ὀρθόδοξο πνεῦμα τῶν Χριστουγέννων καὶ ἡ καταστροφικὴ ἐπιρροὴ τῆς Δύσης
Γράφει ὁ Ἠλίας Θεοχαράκης - Θεολόγος
-Ὁ Ἅγιος Παΐσιος ἔλεγε:
«Τὶς γιορτὲς γιὰ νὰ τὶς ζήσουμε, πρέπει νὰ ἔχουμε τὸν νοῦ μας στὶς ἅγιες ἡμέρες καὶ ὄχι στὶς δουλειὲς ποὺ ἔχουμε νὰ κάνουμε γιὰ τὶς ἅγιες ἡμέρες. Νὰ σκεφτόμαστε τὰ γεγονότα τῆς κάθε ἁγίας ἡμέρας καὶ νὰ λέμε τὴν εὐχὴ δοξολογώντας τὸν Θεό. Ἔτσι θὰ γιορτάζουμε μὲ πολλὴ εὐλάβεια κάθε γιορτή.»
Νὰ μελετάει καὶ νὰ ζεῖ τὰ θεία γεγονότα συνέχεια. Ὅταν κανεὶς μελετάει τὰ γεγονότα τῆς κάθε ἑορτῆς, φυσιολογικὰ θὰ συγκινηθεῖ καὶ μὲ ἰδιαίτερη εὐλάβεια θὰ προσευχηθεῖ. Ἔπειτα στὶς Ἀκολουθίες ὁ νοῦς νὰ εἶναι στὰ γεγονότα ποὺ γιορτάζουμε καὶ μὲ εὐλάβεια νὰ παρακολουθοῦμε τὰ τροπάρια ποὺ ψέλνονται. Ὅταν ὁ νοῦς εἶναι στὰ θεία νοήματα, ζεῖ τὰ γεγονότα ὁ ἄνθρωπος, καὶ ἔτσι ἀλλοιώνεται.
Ἤδη ἀπὸ τὶς 15 Νοεμβρίου ἔχει ἀρχίσει ἡ νηστεία τῆς Μεγάλης ἑορτῆς τῶν Χριστουγέννων πρὸς τιμὴν τῆς γεννήσεως τοῦ Χριστοῦ μας ποὺ ἀπετέλεσε σταθμὸ στὴν ἱστορία τοῦ ἀνθρώπινου γένους. Ἡ σπουδαιότητα τῆς ἑορτῆς τῶν Χριστουγέννων εἶναι δεδομένη γιὰ τοὺς πατέρες τῆς ἐκκλησίας, ἀφοῦ ὅπως λέει ὁ Ἅγιος... Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος εἶναι «ἡ πασῶν τῶν ἑορτῶν σεμνοτάτη καὶ φρικωδέστατη… Ἀπὸ γὰρ ταύτης τὰ θεοφάνεια καὶ τὸ Πάσχα τὸ Ἱερὸν καὶ ἡ Ἀνάληψις καὶ ἡ Πεντηκοστὴ τὴν ἀρχὴν καὶ τὴν ὑπόθεσιν ἔλαβον», δηλ. ἡ γέννηση τοῦ Χριστοῦ ἦταν ἡ ἀρχὴ μίας σειρᾶς σπουδαίων γεγονότων στὴν πορεία τῆς Θείας Οἰκονομίας.
«Τὶς γιορτὲς γιὰ νὰ τὶς ζήσουμε, πρέπει νὰ ἔχουμε τὸν νοῦ μας στὶς ἅγιες ἡμέρες καὶ ὄχι στὶς δουλειὲς ποὺ ἔχουμε νὰ κάνουμε γιὰ τὶς ἅγιες ἡμέρες. Νὰ σκεφτόμαστε τὰ γεγονότα τῆς κάθε ἁγίας ἡμέρας καὶ νὰ λέμε τὴν εὐχὴ δοξολογώντας τὸν Θεό. Ἔτσι θὰ γιορτάζουμε μὲ πολλὴ εὐλάβεια κάθε γιορτή.»
Νὰ μελετάει καὶ νὰ ζεῖ τὰ θεία γεγονότα συνέχεια. Ὅταν κανεὶς μελετάει τὰ γεγονότα τῆς κάθε ἑορτῆς, φυσιολογικὰ θὰ συγκινηθεῖ καὶ μὲ ἰδιαίτερη εὐλάβεια θὰ προσευχηθεῖ. Ἔπειτα στὶς Ἀκολουθίες ὁ νοῦς νὰ εἶναι στὰ γεγονότα ποὺ γιορτάζουμε καὶ μὲ εὐλάβεια νὰ παρακολουθοῦμε τὰ τροπάρια ποὺ ψέλνονται. Ὅταν ὁ νοῦς εἶναι στὰ θεία νοήματα, ζεῖ τὰ γεγονότα ὁ ἄνθρωπος, καὶ ἔτσι ἀλλοιώνεται.
Ἤδη ἀπὸ τὶς 15 Νοεμβρίου ἔχει ἀρχίσει ἡ νηστεία τῆς Μεγάλης ἑορτῆς τῶν Χριστουγέννων πρὸς τιμὴν τῆς γεννήσεως τοῦ Χριστοῦ μας ποὺ ἀπετέλεσε σταθμὸ στὴν ἱστορία τοῦ ἀνθρώπινου γένους. Ἡ σπουδαιότητα τῆς ἑορτῆς τῶν Χριστουγέννων εἶναι δεδομένη γιὰ τοὺς πατέρες τῆς ἐκκλησίας, ἀφοῦ ὅπως λέει ὁ Ἅγιος... Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος εἶναι «ἡ πασῶν τῶν ἑορτῶν σεμνοτάτη καὶ φρικωδέστατη… Ἀπὸ γὰρ ταύτης τὰ θεοφάνεια καὶ τὸ Πάσχα τὸ Ἱερὸν καὶ ἡ Ἀνάληψις καὶ ἡ Πεντηκοστὴ τὴν ἀρχὴν καὶ τὴν ὑπόθεσιν ἔλαβον», δηλ. ἡ γέννηση τοῦ Χριστοῦ ἦταν ἡ ἀρχὴ μίας σειρᾶς σπουδαίων γεγονότων στὴν πορεία τῆς Θείας Οἰκονομίας.
Ὁ μοναχός Θεοφύλακτος-Ὁ παπά-Γρηγόρης
Ο Μοναχός Θεοφύλακτος, κατά την εορτή των Θεοφανείων,
πού γίνεται ο μεγάλος Αγιασμός, όταν άκουσε τα τροπάρια και τις ευχές πού
ψάλλει η Εκκλησία μας και τα οποία λένε: «Σήμερον αγιάζεται η φύσις των
υδάτων...», του φάνηκε κάπως περίεργο και όταν τελείωσε η τελετή, ρώτησε το
Γέροντα του Παπά - Γρηγόρη : «Γέροντα, άκουσα στα τροπάρια και στις ευχές να
λέτε πώς «Σήμερον αγιάζεται η φύσις των υδάτων...», πώς γίνεται αυτό το πράγμα
και όλα τα νερά αγιάζονται; Αγιάζονται και τα νερά της θαλάσσης;»
Ο Γέροντάς του Παπά - Γρηγόρης σ' αυτά απάντησε:
— Αδελφέ Θεοφύλακτε, ο Πανάγαθος θεός, με τις προσευχές των ανθρώπων, που γίνονται με ταπείνωση, από αδιάκριτη και ακλόνητη πίστη, με την επιφοίτηση της χάριτος του Παναγίου Πνεύματος, επενεργεί επί των εμψύχων και αψύχων ακόμη μεταβάλλει αυτά και τα αγιάζει, για να καθαρίσει και αγιάσει μ' αυτά τους πιστούς δούλους Του.
— Αδελφέ Θεοφύλακτε, ο Πανάγαθος θεός, με τις προσευχές των ανθρώπων, που γίνονται με ταπείνωση, από αδιάκριτη και ακλόνητη πίστη, με την επιφοίτηση της χάριτος του Παναγίου Πνεύματος, επενεργεί επί των εμψύχων και αψύχων ακόμη μεταβάλλει αυτά και τα αγιάζει, για να καθαρίσει και αγιάσει μ' αυτά τους πιστούς δούλους Του.
Τά ὡροσκόπια
Τα Ωροσκόπια
Μητροπολίτης Ναυπάκτου και αγίου Βλασίου Ιερόθεος
Πολλές εφημερίδες και περιοδικά
δημοσιεύουν ωροσκόπια και αρκετοί άνθρωποι «πολιτισμένοι» τα διαβάζουν.
Άλλοι το κάνουν από περιέργεια, άλλοι για να δημιουργήσουν μια
ατμόσφαιρα χιουμοριστική και πολλοί για να δουν το μέλλον της ζωής
τους, γιατί πιστεύουν ότι επαληθεύονται. Είναι πολύ σημαντικό ότι πριν
από μερικά χρόνια στις Η.Π.Α, από τις 1750 εφημερίδες που κυκλοφορούσαν
οι 1200 είχαν ειδική στήλη αστρολογίας.
Τα ωροσκόπια είναι περιγραφές και συμβουλές που δίνονται από τους αστρολόγους ύστερα από παρατηρήσεις στην κίνηση των άστρων και ιδιαιτέρως από τις παρατηρήσεις των ζωδίων. Αρχαίοι αστρολόγοι έχουν παρατηρήσει ότι «τα άστρα στην φαινομενικήν των κίνησιν πέριξ της γης, διαγράφουν στον ουρανόν μίαν κυκλικήν τροχιάν. Αποκαλείται δε αύτη ζωδιακή». Η ζώνη αυτή διαιρείται σε 12 μέρη. Τα μέρη αυτά λέγονται ζώδια. Κάθε μέρος - ζώδιον έχει ειδική ονομασία. Πρέπει να σημειωθή ότι εκείνοι που ανακάλυψαν τα ζώδια ήταν οι αρχαίοι Χαλδαίοι και από εκείνους τα παρέλαβαν κατ’ αρχάς οι Αιγύπτιοι και έπειτα οι αρχαίοι Έλληνες. Ο άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός, δεχόμενος την επιστήμη της εποχής εκείνης, γράφει «ότι οι επτά πλανήτες περνούν από τα δώδεκα ζώδια. Και ο ήλιος στο κάθε ζώδιο κάνει ένα μήνα και στους δώδεκα μήνες περνά τα δώδεκα ζώδια».
Το γεγονός είναι ότι η παλαιά και σύγχρονη αστρολογία παραδέχεται ότι τα ζώδια διευθύνουν την ζωή των ανθρώπων.
Τα ωροσκόπια είναι περιγραφές και συμβουλές που δίνονται από τους αστρολόγους ύστερα από παρατηρήσεις στην κίνηση των άστρων και ιδιαιτέρως από τις παρατηρήσεις των ζωδίων. Αρχαίοι αστρολόγοι έχουν παρατηρήσει ότι «τα άστρα στην φαινομενικήν των κίνησιν πέριξ της γης, διαγράφουν στον ουρανόν μίαν κυκλικήν τροχιάν. Αποκαλείται δε αύτη ζωδιακή». Η ζώνη αυτή διαιρείται σε 12 μέρη. Τα μέρη αυτά λέγονται ζώδια. Κάθε μέρος - ζώδιον έχει ειδική ονομασία. Πρέπει να σημειωθή ότι εκείνοι που ανακάλυψαν τα ζώδια ήταν οι αρχαίοι Χαλδαίοι και από εκείνους τα παρέλαβαν κατ’ αρχάς οι Αιγύπτιοι και έπειτα οι αρχαίοι Έλληνες. Ο άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός, δεχόμενος την επιστήμη της εποχής εκείνης, γράφει «ότι οι επτά πλανήτες περνούν από τα δώδεκα ζώδια. Και ο ήλιος στο κάθε ζώδιο κάνει ένα μήνα και στους δώδεκα μήνες περνά τα δώδεκα ζώδια».
Το γεγονός είναι ότι η παλαιά και σύγχρονη αστρολογία παραδέχεται ότι τα ζώδια διευθύνουν την ζωή των ανθρώπων.
Γρηγορίου τοῦ Θεολόγου :Λόγος στά Θεοφάνεια
Γρ. Θεολόγου Ἔργα, Λόγος ΛΗ´. Πατερικὲς ἐκδόσεις Γρηγ. ὁ Παλαμᾶς
Α´.
Χριστὸς γεννᾶται, ἂς τὸν δοξάσετε· ὁ Χριστὸς ἔρχεται ἀπὸ τοὺς οὐρανούς,
ἂς τὸν προϋπαντήσετε· ὁ Χριστὸς εὑρίσκεται ἐπὶ τῆς γῆς, ἂς ὑψωθῆτε.
«Δοξολογήσατε τὸν Κύριον, ὅλη ἡ γῆ», καὶ διὰ νὰ τὰ εἴπω καὶ τὰ δύο μὲ
μία λέξιν, ἂς εὐφρανθοῦν οἱ οὐρανοὶ καὶ ἂς νιώση ἀγαλλίασιν ἡ γῆ διὰ τὸν
οὐράνιον ὁ ὁποῖος ἔγινεν ἐπίγειος. Ὁ Χριστὸς ἐσαρκώθη, νιώσατε
ἀγαλλίασιν ἀπὸ χαρὰ καὶ τρόμον. Ἀπὸ τρόμον ἐξ αἰτίας τῆς ἁμαρτίας· ἀπὸ
χαρὰν ἐξ αἰτίας τῆς ἐλπίδος. Ὁ Χριστὸς ἐγεννήθη ἀπὸ τὴν Παρθένον.
Γυναῖκες, παραμένετε παρθένοι γιὰ νὰ γίνετε μητέρες τοῦ Χριστοῦ. Ποιὸς
δὲν ἀποδίδει λατρείαν εἰς ἐκεῖνον ὁ ὁποῖος προϋπῆρχεν ἀπ᾿ ἀρχῆς; Ποιὸς
δὲν δοξολογεῖ ἐκεῖνον ὁ ὁποῖος ἐνεφανίσθη τώρα τελευταία;
Β´.
Πάλιν διαλύεται τὸ σκοτάδι, πάλιν ἐμφανίζεται τὸ φῶς. Πάλιν ἡ Αἴγυπτος
τιμωρεῖται μὲ σκότος, πάλιν ὁ ἰσραηλιτικὸς λαὸς φωτίζεται μὲ στήλην
πυρός. Ὁ λαὸς ὁ ὁποῖος κάθεται εἰς τὸ σκότος ἂς ἴδῃ τὸ λαμπρὸν φῶς τῆς
κατανοήσεως τῶν θείων μυστηρίων. «Τὰ παλιὰ ἔχουν περάσει· ἰδοὺ τὰ πάντα
ἔχουν γίνει νέα». Τὸ γράμμα ὑποχωρεῖ καὶ τὸ πνεῦμα ἀναδεικνύεται. Αἱ
σκιαὶ ἀπομακρύνονται καὶ ἔρχεται εἰς τὴν θέσιν των ἡ ἀλήθεια. Ὁ τύπος
τοῦ Μελχισεδὲκ ἐκπληρώνεται. Ὁ ἀμήτωρ γίνεται ἀπάτωρ.
Γιατί ὁ Ἰησοῦς, ἐπέλεξε τόν Ἰορδάνη ποταμό καί ὄχι κάπου ἀλλοῦ γιά νά Βαπτισθεῖ;
Στον "Θησαυρό Δαμασκηνού" βρίσκουμε τις εξής πληροφορίες:
Στον Ιορδάνη ποταμό είχαν γίνει πολλά θαύματα και ήταν πλήρης χαρίτων, αγιασμένος και για αυτό ο Χριστός πήγε εκεί.
Ένα θαύμα είναι όταν διήλθε από αυτόν ο Ιησούς του Ναυή με την Κιβωτό την οποία την κρατούσαν οι δώδεκα ιερείς και με εντολή του Ιησού του Ναυή μπήκαν οι ιερείς με την κιβωτό. Τότε έγινε θαύμα παράδοξο: Ο Ιορδάνης εστράφη εις τα οπίσω και απέμεινε τόσο νερό, όσο ήταν αρκετό για να βραχούν οι ιερείς μόνο μέχρι τον αστράγαλο. Και έτσι έμειναν τα νερά έως ότου πέρασαν όλοι οι Εβραίοι.
Ένα άλλο θαύμα είναι όταν ο Ηλίας ο Προφήτης, πέρασε τον Ιορδάνη με τον Ελισσαίο, πάλι σαν σε στεριά, όταν ο Προφήτης Ηλίας "χτύπησε" με την μηλωτή του τον ποταμό και άνοιξε στο μέσον του δρόμος ώστε πέρασαν και οι δύο χωρίς να βραχούν. Τότε ο Ηλίας ανελήφθη στους ουρανούς (ανέβηκε με άμαξα πύρινη και με τέσσερα άλογα πύρινα, ως εις τον ουρανόν), και άφησε την μηλωτή του στον Ελισσαίο. Προσπάθησε λοιπόν με την σειρά του κατόπιν ο Ελισσαίος να "χτυπήσει" τα νερά για να περάσει πάλι πίσω και δεν έγινε τίποτα. Τότε επικαλέστηκε τον Θεό του Ηλία και αμέσως επαναλήφθηκε το θαυμαστό αυτό γεγονός
ΓΕΡΟΝΤΑ, τί συμβολίζουν τά κεριά στήν ἐκκλησία;
ΓΕΡΟΝΤΑ, τί συμβολίζουν τα κεριά στήν
εκκλησία;
Το κερί, πού ανάβουμε στήν Εκκλησία, συμβολίζει τον νεκρό άνθρωπο, πού βρίσκεται ξαπλωμένος στον τάφο, όπως το κερί στο παγκάρι, υστέρα ανασταίνεται από τον Χριστό και στέκει , όρθιο στο μανουάλι και κατόπιν ανάβει από την φωτιά τού Χριστού και λιώνει γιά τον Χριστό.
http://apantaortodoxias.blogspot.gr/2017/12/blog-post_655.html
Ἅγια Θεοφάνεια
ΑΓΙΑ ΘΕΟΦΑΝΕΙΑ
« ἡ θάλασσα εἶδε καί ἔφυγεν, ὁ Ἰορδάνης ἐστράφη εἰς τά ὀπίσω».
«Τόν εἶδε ἡ θάλασσα καί ὑποχώρησε καί ὁ Ἰορδάνης στράφηκε πίσω».
(Ψαλμ. ριγ΄: 3)
«
Ἦρθε ὁ Χριστός γιά νά βαπτισθεῖ καί νά ἁγιάσει τό Βάπτισμα. Ἦρθε γιά νά
θαυματουργήσει, περπατώντας πάνω στά κύματα τῆς θάλασσας (πρβλ. Ματθ. ιδ΄: 25). Ἐπειδή,
λοιπόν, πρίν σαρκωθεῖ ὁ Κύριος, ἔχει γραφεῖ στήν Παλαιά Διαθήκη, «τόν
εἶδε ἡ θάλασσα καί ὑποχώρησε καί ὁ Ἰορδάνης στράφηκε πίσω», ἔλαβε ὁ
Κύριος τό σῶμα, γιά νά ἀντέξει ἡ θάλασσα τή θέα Του καί νά τόν ὑποδεχτεῖ
ἄφοβα ὁ Ἰορδάνης».
(Ἁγίου Κυρίλλου Ἱεροσολύμων,
Κατήχηση Φωτιζομένων ΙΒ΄, σελ. 329)
(Ἁγίου Κυρίλλου Ἱεροσολύμων,
Κατήχηση Φωτιζομένων ΙΒ΄, σελ. 329)
Ἠχητικό Ἁγιολόγιο 06 Ἰανουαρίου
Ἀκοῦστε τό βίο τῶν Ἁγίων της Ὀρθοδοξίας πού ἑορτάζουν σήμερα 06 Ἰανουαρίου
Για να κατεβάσετε και να αποθηκεύσετε την ομιλία σε mp3 πατήστε ΕΔΩ (δεξί κλίκ αποθήκευση ως, ή αποθήκευση δεσμού ως)
✝ ΤΑ ΑΓΙΑ ΘΕΟΦΑΝΕΙΑ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΚΑΙ ΘΕΟΥ ΚΑΙ ΣΩΤΗΡΟΣ ΗΜΩΝ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ, Ἁγιογραφικό ἀνάγνωσμα
ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΟ ΑΝΑΓΝΩΣΜΑ - 6ης Ἰαν. (Τίτ. β΄ 11-14, γ΄ 4-7)
Τιτ.
2,11 Ἐπεφάνη γὰρ ἡ
χάρις τοῦ Θεοῦ ἡ
σωτήριος πᾶσιν ἀνθρώποις,
Τιτ. 2,11 Διότι εφανερώθη
πλέον και εδόθη εις όλους, κυρίους και δούλους, η
χάρις του Θεού, η σωτήριος δια τους ανθρώπους.