ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΟ ΣΤΟΝ ΚΥΡΙΟ ΜΑΣ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΥΠΕΡΑΓΙΑ ΘΕΟΤΟΚΟ
Σελίδες
▼
Κυριακή 30 Δεκεμβρίου 2018
Στή Γέννηση τοῦ Χριστοῦ Ι΄ μέρος, Ἁγ Νικολάου Ἀχρίδος, Ἀρχιμ Σάββα Ἁγιιορείτη
Ἡ ἀμφισβήτηση τῆς εἰλικρίνειας καί τῆς ἀγάπης στήν κοινωνία σήμερα, Ἱ.Ν. Ἁγ. Νικολάου Μαρκόπουλου Ἀττικῆς, Ἁρχιμ. Σάββας Ἁγιορείτης
Ἡ ἀμφισβήτηση τῆς εἰλικρίνειας καί τῆς ἀγάπης στήν κοινωνία σήμερα, Ἱ.Ν. Ἁγ. Νικολάου Μαρκόπουλου Ἀττικῆς, Ἁρχιμ. Σάββας Ἁγιορείτης,14-10-2018, ζωντανή μετάδοση, Ἱ.Ν. Ἁγ. Νικολάου Μαρκόπουλου Ἀττικῆς http://hristospanagia3.blogspot.com, http://www.hristospanagia.gr/ καί τό νέο ἱστολόγιο http://agiapsychanalysi.blogspot.com, Κατέβασμα ὁμιλιῶν ἀπό τό YouTube σέ mp3 http://hristospanagia3.blogspot.com/2...
Ὁ γερω–Μιχαήλ Καυσοκαλυβίτης
Ἀπὸ τὴν Ἀσκητικὴ καὶ Ἡσυχαστικὴ Ἁγιορείτικη Παράδοση
Ὁ γερω–Μιχαήλ, κατά κόσμον Δημήτριος Γ. Καλαμιᾶς, γεννήθηκε στήν Σύμη τό ἔτος 1906. Ὁ πατέρας του ἦταν ὀργανοπαίκτης, ἔπαιζε μπουζούκι. Ὅταν ἔγινε 15–16 ἐτῶν, ὁ πατέρας του τόν πῆρε μαζί του καί πῆγαν στήν Ρόδο νά τοῦ ἀγοράση μπουζούκι γιά νά ἐργάζεται ἐπαγγελματικά. Κατά τήν ἐπιστροφή μέ τό καράβι συνταξίδευε μέ μία χριστιανική οἰκογένεια. Ἕνας ἀπ᾿ αὐτή τήν οἰκογένεια εἶδε τόν μικρό μέ τό μπουζούκι νά χαίρεται καί νά τό θαυμάζη. Τόν ρώτησε σάν νά μήν ἤξερε:
–Τί εἶναι αὐτό;
–Μπουζούκι, τοῦ ἀπάντησε.
–Νά ξέρης ὅτι ὅσα σύρματα (χορδές) ἔχει, τόσα δαιμόνια ἔχει πάνω του. Ὅταν παίζης μπουζούκι, χορεύουν οἱ δαίμονες.
Γιά τόν μικρό, αὐτό ἦταν καθοριστικό. Ἔκτοτε παράτησε τό...
μπουζούκι καί ἀπεφάσισε νά γίνη μοναχός. Οὔτε στήν δουλειά του πήγαινε πλέον, ἀλλά ἑτοιμαζόταν γιά τήν μοναχική ζωή. Ὁ πατέρας του τοῦ ἔλεγε: «Τοὐλάχιστο δούλεψε νά ξεχρεώσουμε τό μπουζούκι». Αὐτός ὅμως εἶχε πάρει τήν μεγάλη ἀπόφαση καί τό ἔτος 1922 ἔφυγε γιά τό Ἅγιον Ὄρος.
Ἦρθε καί κοινοβίασε στά Καυσοκαλύβια στήν Καλύβη τοῦ Εὐαγγελισμοῦ. Γέροντάς του ἦταν ὁ γερω–Ἀρσένιος. Εἶχε ἔρθει ἀπό ἕνα Μοναστήρι ἀπό τόν κόσμο. Ἐπειδή ἦταν ἐνάρετος καί ταπεινός, οἱ κοσμικοί τόν ἐπαινοῦσαν. Αὐτός στενοχωριόταν καί φοβούμενος μήν βλαφτῆ ἀπό τούς ἐπαίνους εἶπε στόν ἑαυτό του: «Ἀρσένιε, φεῦγε καί σώζου». Εἶχε ὡς ἐργόχειρο τά κουτάλια καί ἔκανε τόν μάγειρα στούς Ἰωσαφαίους. Ἔτσι οἰκονομοῦνταν μαζί μέ τό καλογέρι του, τό ὁποῖο μετά τήν δοκιμή τό ἔκανε μοναχό μέ τό ὄνομα Μιχαήλ τό ἔτος 1923. Ἔμαθε καί ὁ π. Μιχαήλ νά κάνη κουτάλια. Τά ἔκανε μάλιστα πολύ καλά, ἴσια, σάν λαμπάδα, ἐνῶ ὁ Γέροντάς του, ἐπειδή δέν ἔβλεπε καλά, τά ἔκανε στραβά.
Κάποιος προσκυνητής πέρασε νά ἀγοράση κουτάλια καί ὁ π. Μιχαήλ τοῦ ἔδωσε ἀπό τά καλά τά δικά του. Ἐκεῖνος τοῦ εἶπε: «Ἔχετε τίποτε καλύτερα;». Τόν π. Μιχαήλ τόν φώτισε τότε ὁ Θεός καί τοῦ ἔδειξε τά στραβά: «Αὐτά ἤθελα», εἶπε καί πῆρε τά στραβά, ἴσως γιατί γίνονταν μέ προσευχή καί εἶχαν χάρι.
Ὁ π. Μιχαήλ ἦταν καλός ὑποτακτικός καί ἀγωνιστής. Συνδέθηκε μέ ἀγάπη ἀδελφική μέ τόν τότε μονάζοντα στά Καυσοκαλύβια γερω–Πορφύριο. Ἀγωνίζονταν μαζί ἀπό νέοι μοναχοί. Δέν ἦταν ἁπλή συμπάθεια ἡ φιλία τους. Μέ τό χάρισμά του ὁ γερω–Πορφύριος ἔβλεπε ἐμφανῶς τήν χάρι πού εἶχε ὁ π. Μιχαήλ. Γι᾿ αὐτό καί πρίν κοιμηθῆ εἶπε νά τόν θάψουν στόν τάφο τοῦ π. Μιχαήλ, ὅπως καί ἔγινε.
Στήν Σκήτη τῶν Καυσοκαλυβίων ζοῦσε τότε κάποιος γερω–Θεόπεμπτος. Ἔμενε σ᾽ ἕνα ἡσυχαστικό καί μισοερειπωμένο καλύβι πού ἦταν στήν ἄκρη τῆς Σκήτεως. Ἦταν βιαστής, ἐργάτης τῆς νοερᾶς προσευχῆς καί ἔκανε τόν διά Χριστόν σαλό. Ὅλη τήν ἑβδομάδα ἡσύχαζε καί τίς Κυριακές καί ἑορτές ἐλειτουργεῖτο καί κοινωνοῦσε στό Κυριακό. Μαζί του συνδέθηκε πνευματικά ὁ π. Μιχαήλ. Τοῦ οἰκονομοῦσε τό παξιμάδι καί τήν κουμπάνια του, ἐνῶ ὁ γερω–Θεόπεμπτος τόν καθωδηγοῦσε στή νοερά προσευχή. Κάποτε ὁ π. Μιχαήλ εἶχε αἱμοπτύσεις καί ἔτρεξε ἀνήσυχος στόν γερω–Θεόπεμπτο. Ἐκεῖνος τόν καθησύχασε λέγοντάς του ὅτι αὐτό ὠφείλετο στήν βία τῆς εὐχῆς.
«Στίς φλόγες τῆς πίστης,τῆς ἀγάπης,τῆς προσευχῆς…( τρεῖς ἱστορίες ἀπό τά Χριστούγεννα τῆς Κατοχῆς)»
Τρεις αληθινές ιστορίες Ορθοδόξων Χριστιανών που συνεχώς προσηύχοντο κι αγρυπνούσαν
Η γιαγιά μέσα στις φλόγες!
Μια κυρία μου διηγείτο, όταν ήτο επτά χρονών περίπου, συνέβη κάτι το συνταρακτικό την παραμονή των Χριστουγέννων.
Σε
μια επαρχιακή πόλη της Μακεδονίας, στη
μαύρη και φοβερή Κατοχή του ’41 με ’42,
όπου οι εκτελέσεις και οι σφαγές των
αθώων ανθρώπων ήσαν ανελέητες και
αθρόες, οι φυλακίσεις και οι εξορίες
φοβερές, το ξύλο και τα βασανιστήρια
τρομακτικά, και η πείνα ως γνωστόν θέριζε
τους πάντες. Σε όλα αυτά δυστυχώς έχω
και γω προσωπική πείρα διότι πολλά είδαν
τότε τα παιδικά μου μάτια.
Η
οικογένεια της κυρίας αυτής όταν ήτο
παιδούλα, ήτο πολύ ευσεβής και ακόμα
ευσεβέστεροι ο παππούς και η γιαγιά.
Άνθρωποι της πολλής προσευχής και της
πολλής ελεημοσύνης.
Το
βράδυ που ξημέρωνε Χριστούγεννα, η
πεντάχρονη αδελφή της ξύπνησε και της
ζήτησε να βγουν έξω στην αυλή, για να
πάει στην τουαλέτα. Δυστυχώς εκείνη την
εποχή οι τουαλέτες ήσαν έξω στις αυλές.
Έξι παιδιά κοιμόντουσαν όλα κάτω στο
πάτωμα, στρωματσάδα, – δεν υπήρχαν
κρεβάτια και πούπουλα και παπλώματα
σαν τα σημερινά.
Σιγά
σιγά βγήκαν έξω στο μικρό διάδρομο.
Απέναντί τους ήταν το δωμάτιο του παππού
και της γιαγιάς.
Ξαφνιάστηκαν
όμως γιατί είδαν, έντονο φως να βγαίνει
από τις χαραμάδες και από τα πολλά
ανοίγματα της σαραβαλιασμένης πόρτας.
Πλησίασαν πιο κοντά και είδαν έντρομοι
τη γιαγιά τους τυλιγμένη στις φλόγες.
Άρχισαν να τσιρίζουν δυνατά, και η μεγάλη
να φωνάζει:
Ὀνοματοδοσία τοῦ βρέφους. Ἐπιτρέπονται τά 2 ὀνόματα;
Η ονοματοδοσία είναι μία σημαντική απόφαση και απασχολεί πολλούς νέους γονείς. Δυστυχώς σε αρκετές περιπτώσεις, γίνεται αιτία στενοχώριας και παρεξηγήσεων ανάμεσα στις οικογένειες.
Αναφoρικά με την oνoματoδoσία τoυ βρέφoυς χρειάζεται, κάτ΄ αρχήν να πoύμε και να τoνίσoυμε κάτι πoύ o περισσότερoς κόσμoς τo αγνoεί ίσως. Ποιό;
Ότι σύμφωνα με την Εκκλησιαστική παράδοση το όνομα δίδεται εις το παιδί κατά την όγδοη ημέρα της γεννήσεώς του (υπάρχει για τούτο και ειδική ευχή στα Ευχολόγια της Εκκλησίας μας) «εις το κατασφραγίσαι παιδίον λαμβάνον όνομα τη ογδόη ημέρα από της γεννήσεως αυτού» και όχι κατά την ακολουθία του εκκλησιασμού του βρέφους την τεσσαρακοστή ημέρα, ακόμα δε χειρότερα όπως δυστυχώς έχει επικρατήσει, κατά την ημέρα της βαπτίσεώς του.
Κατά την παράδοση της Εκκλησίας το βρέφος φέρεται στο Ναό την όγδοη ημέρα από την μαία «του λαβείν όνομα».
Προ των πυλών δε του Ναού τελείται η μικρή ακολουθία της ονοματοδοσίας.
Δυστυχώς η ακολουθία αυτή έχει πέσει σε αχρηστία.
ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΧΡΙΣΤΟΥ ΓΕΝΝΗΣΙΝ (Ματθ.2,13-23) Ἑρμηνεία Ἱεροῦ Χρυσοστόμου στά ἐδάφια 19-23 τοῦ δευτέρου κεφαλαίου τοῦ «κατά Ματθαῖον» εὐαγγελίου
ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΧΡΙΣΤΟΥ ΓΕΝΝΗΣΙΝ (Ματθ.2,13-23)
Ἑρμηνεία Ἱεροῦ Χρυσοστόμου στά ἐδάφια 19-23
τοῦ δευτέρου κεφαλαίου
τοῦ «κατά Ματθαῖον» εὐαγγελίου
[ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ:Η επιστροφή από την Αίγυπτο και η εγκατάσταση στη Ναζαρέτ]
«Τελευτήσαντος δὲ τοῦ Ἡρῴδου ἰδοὺ ἄγγελος Κυρίου κατ᾿ ὄναρ φαίνεται τῷ Ἰωσὴφ ἐν Αἰγύπτῳ. λέγων· ἐγερθεὶς παράλαβε τὸ παιδίον καὶ τὴν μητέρα αὐτοῦ καὶ πορεύου εἰς γῆν Ἰσραήλ· τεθνήκασι γὰρ οἱ ζητοῦντες τὴν ψυχὴν τοῦ παιδίου(:Όταν πέθανε λοιπόν ο Ηρώδης, ιδού ένας άγγελος Κυρίου φάνηκε στον Ιωσήφ σε όνειρο στην Αίγυπτο και του είπε: ‘’Σήκω και πάρε το παιδί και τη μητέρα του και πήγαινε με την ησυχία σου στη χώρα των Ισραηλιτών. Διότι έχουν πεθάνει πλέον εκείνοι που ζητούσαν να πάρουν τη ζωή του παιδιού’’)». Δε λέγει: «Φεύγε», αλλά «πορεύου».
Είδες πάλι μετά τον πειρασμό την άνεση και μετά την άνεση τον κίνδυνο πάλι; Διότι ελευθερώθηκε μεν από την ανάγκη του εκπατρισμού, και επέστρεψε πάλι στην πατρική του γη και είδε να έχει πεθάνει ο φονιάς των παιδιών, όταν όμως επανήλθε στην πατρίδα του, βρίσκει εκεί υπόλοιπα των παλαιών κινδύνων· βρήκε να ζει δηλαδή εκεί και να έχει το βασιλικό αξίωμα ο υιός του τυράννου. Και γιατί τώρα βασίλευε στην Ιουδαία ο Αρχέλαος[:ο Αρχέλαος, αποδείχτηκε σκληρότερος από τον πατέρα του, από τον οποίο και ο φόβος του Ιωσήφ να εγκατασταθεί στην περιοχή του. Καταγγέλθηκε στη Ρώμη για τη σκληρότητά του, εξορίστηκε έπειτα από εννέα ετών ηγεμονία και πέθανε στη Βιέννη], ενώ ηγεμόνας ήταν ο Πόντιος Πιλάτος; Ήταν πρόσφατος ο θάνατος του Ηρώδη και δεν είχε ακόμη διαμοιραστεί και διαιρεθεί σε πολλά μέρη η βασιλεία. Επειδή πριν λίγο μόλις καιρό είχε πεθάνει ο Ηρώδης ο Μέγας, είχε τώρα την εξουσία ο υιός στη θέση του πατρός του. Είχε βέβαια και αδελφό ο Ηρώδης ο Μέγας με το ίδιο όνομα, γι’ αυτό ο Ευαγγελιστής προς διάκρισή τους πρόσθεσε: «ἀντὶ Ἡρῴδου τοῦ πατρὸς αὐτοῦ(:βασίλευε ο Αρχέλαος στη θέση του πατέρα του του Ηρώδη)».
Ἀναχωρησάντων τῶν μάγων..
Ἀναχωρησάντων τῶν μάγων...
Εὑρισκόμεθα ἀκόμη, ἀγαπητοί μου, στό κλίμα τῆς ἑορτῆς τῶν Χριστουγέννων. Τά Χριστούγεννα κατά τόν ἅγιο Ἰωάννη τόν Χρυσόστομο εἶναι ἡ μητρόπολις τῶν ἑορτῶν. Διότι, ἄν δέν εἴχαμε Χριστούγεννα, δέν θά εἴχαμε οὔτε Ὑπαπαντή οὔτε Βάπτιση οὔτε Μεταμόρφωση οὔτε Ἀνάσταση οὔτε Πεντηκοστή. Προχθές, κατά τήν πρώτη ἡμέρα τῆς ἑορτῆς ἤρθαμε στούς ναούς καί προσκηνύσαμε τόν Χριστό ὡς Θεῖο Βρέφος ἐσπαργανωμένον καί κείμενον ἐν φάτνῃ.
Λέει ὁ ἅγιος Γρηγόριος Νύσσης: Ὅταν βλέπεις τό σπήλαιο, στό ὁποῖο γεννήθηκε ὁ Χριστός, φέρε στό νοῦ σου τόν σκοτεινό καί ὑπόγειο βίο τῶν ἀνθρώπων. Ὁ Χριστός, πού εἶναι τό φῶς τό ἀληθινό, ἔρχεται καί γεννᾶται, φανερώνεται στούς ἀνθρώπους, τούς ἐν σκότει καί σκιᾷ θανάτου καθημένους. Ράκη καθάπερ βρωτός σπαργανοῦται, μᾶς εἶπε ἕνα τροπάριο τῆς ἑορτῆς. Περιτυλίσσεται σφικτά μέ σπάργανα αὐτός πού ἔχει φορέσει τά δεσμά τῶν δικῶν μας ἁμαρτιῶν.
Τό σπήλαιο εἶναι ὁ σταῦλος τῶν ἀλόγων ζώων. Σ᾿ αὐτό γεννᾶται, γιά νά γνωρίσει τό βόδι τόν ἰδιοκτήτη του καί ὁ ὄνος τήν φάτνη τοῦ κυρίου του. Ἔτσι λέει ὁ προφήτης. Βόδι εἶναι αὐτός πού εὑρίσκεται στό ζυγό τοῦ νόμου καί ὄνος αὐτός πού εἶναι φορτωμένος μέ τήν ἁμαρτία τῆς εἰδωλολατρείας.
Λέει κάτι ἀκόμη σπουδαῖο ὁ ἅγιος Γρηγόριος: Ἡ κατάλληλη τροφή γιά τά ἄλογα ζῶα εἶναι τό χόρτο. Ἐνῷ τό λογικό ζῶο ὁ ἄνθρωπος τρέφεται μέ ἄρτον. Ὁ ἐκ τοῦ οὐρανοῦ καταβάς ἄρτος τῆς ζωῆς τοποθετεῖται στήν φάτνη, ὥστε οἱ ἄνθρωποι πού κατήντησαν ἄλογα ζῶα, νά γευθοῦν τήν λογική τροφή καί νά γίνουν καί αὐτά λογικά. Νά ἐλευθερώσει τόν ἕνα ἀπό τόν βαρύ ζυγό τοῦ Νόμου καί νά ἀπαλλάξει τόν ἄλλο ἀπό τό φορτίο τῆς εἰδωλολατρείας.
Ἀπό τήν φυλή τοῦ Ἰούδα ἀνέτειλε ὁ Χριστός, ἀλλά οἱ Ἰουδαῖοι δέν φωτίζονται ἀπό τήν ἀνατολή του. Πρῶτοι πού τόν προσκυνοῦν δέν εἶναι οἱ πλούσιοι, οἱ μεγιστάνες, οἱ ἄρχοντες, ἀλλά οἱ ἀγράμματοι καί ἁπλοϊκοί ποιμένες, οἱ ἀγράμματοι βοσκοί, αὐτοί πού περιφρονοῦνται ἀπό τόν πολύ κόσμο.
Ὕμνος γιά τήν γέννηση τοῦ Κυρίου καί Θεοῦ καί Σωτῆρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ. Ἁγίου Νικολάου Ἀχρίδος
ΥΜΝΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΓΕΝΝΗΣΗ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΚΑΙ ΘΕΟΥ ΚΑΙ ΣΩΤΗΡΟΣ ΗΜΩΝ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ. ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΑΧΡΙΔΟΣ.
Με διάπυρη αγάπη, Κύριε, συγκατέβης από τον ουρανό
- από την αιώνια άνωθεν ομορφιά, κατήλθες στον ζοφώδη πόνο-
από τό αιώνιο Φώς, κατήλθες στο πυκνό σκοτάδι του κακού.
Έτεινες τό άγιο χέρι Σου στους ανθρώπους, πού τούς στραγγάλιζε η αμαρτία.
Ό ουρανός κατεπλάγη, η γη εσείσθη!
Καλώς όρισες, Χριστέ! Χαίρετε, λαοί, και αγαλλιάσθε!
Με διάπυρη αγάπη, Θεέ,
από την οποία Σύ έπλασες τον κόσμο,
εκένωσας Εαυτόν, μορφήν δούλου λαβών,
τούς δέσμιους για νά λυτρώσεις-
γιά νά αναπλάσεις τον οικο του Θεού
πού έφθειρε ο Άδάμ-
γιά νά φωτίσεις τούς εσκοτισμένους,
νά ελευθερώσεις τούς αμαρτωλούς.
30 Δεκεμβρίου. ♰ ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΧΡΙΣΤΟΥ ΓΕΝΝΗΣΙΝ. Ἁγιογραφικό ἀνάγνωσμα.
ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΟ ΑΝΑΓΝΩΣΜΑ - Κυρ. μετά τά Χριστούγεννα. Κυρ. κ΄ ἐπιστ. (Γαλ. α΄ 11-19).
Γαλ. 1,11 Γνωρίζω δὲ ὑμῖν,
ἀδελφοί, τὸ εὐαγγέλιον τὸ εὐαγγελισθὲν ὑπ᾿
ἐμοῦ ὅτι οὐκ ἔστι κατὰ ἄνθρωπον·
Γαλ. 1,11 Σας καθιστώ δε γνωστόν, αδελφοί, ότι το Ευαγγέλιον,
το οποίον εγώ εκήρυξα εις σας δεν είναι έργον ανθρώπου και δεν εκφράζει σκέψεις
ανθρώπων.