Νά ἀντιστεκόμαστε μέ γενναιότητα στήν ἀκηδία πού μᾶς προξενοῦν οἱ δαίμονες, Εὐεργετινός, 4-7-2009, Ἀρχιμ. Σάββας Ἁγιορείτης,
http://hristospanagia3.blogspot.gr, http://hristospanagia.gr καί τό νέο ἱστολόγιο http://agiapsychanalysi.blogspot.gr
ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΟ ΣΤΟΝ ΚΥΡΙΟ ΜΑΣ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΥΠΕΡΑΓΙΑ ΘΕΟΤΟΚΟ
Σελίδες
▼
Παρασκευή 19 Ιουλίου 2019
«Ἐνδυναμοῦσθε ἐν Κυρίῳ» (Ἐφ. 6, 10) Ἁγ. Ἰουστίνου Πόποβιτς.Ἀρχ. Σάββας Ἁγιορείτης
Εἴμαστε,
μέ τή Χάρη τοῦ Θεοῦ, στό 6ο Κεφάλαιο τῆς πρός Ἐφεσίους ἐπιστολῆς,
στόν 10ο στίχο. «Τό λοιπόν, ἀδελφοί μου, ἐνδυναμοῦσθε ἐν Κυρίῳ καί ἐν
τῷ κράτει τῆς ἰσχύος αὐτοῦ»[1].
Τό λοιπόν ἀδελφοί, λέει ὁ Ἀπόστολος Παῦλος εἰς τούς Ἐφεσίους, νά ἐνδυναμώνεστε ἐν
Κυρίῳ, νά παίρνετε δύναμη ἀπό τόν Κύριο, καί ἐν τῷ κράτει, καί νά εἶστε δυνατοί
καί ἰσχυροί μέ τή δική Του δύναμη, μέ τό δικό Του κράτος.
Λέει ὁ
Ἅγιος Νικόδημος ἑρμηνεύοντας τόν στίχο αὐτό[2], ἡ
οἰκεία καί ἡ φαμίλια τοῦ κάθε χριστιανοῦ παρομοιάζει μέ τό στρατόπεδο καί τήν
παρεμβολή τῶν πολεμικῶν στρατευμάτων. Ἔτσι, ὁ Ἀπόστολος Παῦλος, ἀφοῦ ἔβαλε σέ
τάξη τά πράγματα τῆς οἰκείας καί τῆς φαμίλιας τῶν χριστιανῶν, γιατί προηγουμένως
μᾶς μίλησε γιά τό πῶς πρέπει νά εἶναι ἡ οἰκογένεια, πῶς πρέπει νά εἶναι ἡ σχέση
τοῦ ἄνδρα μέ τή γυναίκα, πῶς πρέπει νά εἶναι ἡ σχέση τῶν παιδιῶν μέ τούς γονεῖς,
πῶς πρέπει νά εἶναι ἡ σχέση τῶν δούλων μέ τούς κυρίους, τῶν ὑπηρετῶν πού ὑπάρχουν
στήν οἰκογένεια, καί ἀφοῦ, λέει τώρα, τά τακτοποίησε ὅλα αὐτά, τώρα μᾶς βγάζει
στόν πόλεμο, εἰς τόν πόλεμο τόν νοητό ἐναντίον τοῦ διαβόλου, τόν ἀόρατο πόλεμο
πού πρέπει νά κάνουμε ὡς χριστιανοί.
Γιατί
ὅταν -λέει ὁ Ἅγιος- ὁ ἄνδρας καί ἡ γυναίκα καί τά παιδιά καί οἱ δοῦλοι,
φυλάττουν τήν πρέπουσα τάξη τους, δηλαδή στέκονται σύμφωνα μέ τίς ἐντολές τοῦ
Θεοῦ στή θέση καί στόν ρόλο πού τούς ἔχει βάλει ὁ Θεός, ἄλλος εἶναι ὁ ρόλος τοῦ
ἄνδρα, ἄλλος τῆς γυναίκας, ἄλλος τῶν παιδιῶν κ.λ.π. , ὅταν λοιπόν στέκονται ὅπως
πρέπει, στήν πρέπουσα τάξη τους καί δέν βγαίνουν ἔξω ἀπό τούς διορισμένους ἐκ
τοῦ Θεοῦ νόμους, τότε καί ὁ πόλεμος πού ἔχουν νά κάμουν ἐναντίον τῶν δαιμόνων
πρόκειται νά εὐτυχήσει καί νά κατευοδωθεῖ.
Δηλαδή, θά ἔχουν ἐπιτυχῆ ἔκβαση οἱ ἀγῶνες τους οἱ πνευματικοί. Ἐφ΄ ὦ ἐτάχθη
ἕκαστος, ὅπου ὁ καθένας ἔχει ταχθεῖ, ἐκεῖ πρέπει νά στέκεται καί νά πολεμᾶ τόν ἐχθρό,
τόν διάβολο, καί θά νικήσει ἐφόσον τηρεῖ τά προστάγματα, τίς ἐντολές τοῦ Θεοῦ,
τά ὁποῖα εἶναι ἀφενός μέν σέ σχέση μέ τόν Θεό, ἀφετέρου σέ σχέση μέ τόν
συνάνθρωπο καί ἀφετέρου σέ σχέση μέ τόν ἑαυτό μας. Γι’ αὐτό καί ὅταν ἐξετάζουμε
τόν ἑαυτό μας, τόν ἐξετάζουμε ὡς πρός τόν Θεό, ὡς πρός τόν πλησίον καί ὡς πρός
τόν ἑαυτό μας. Ποιά εἶναι ἡ σχέση μας, πῶς συμπεριφερθήκαμε ἀπέναντι στόν Θεό, ἀπέναντι
στόν πλησίον καί ἀπέναντι στόν ἑαυτό μας καί ἄν ἀκολουθήσαμε τίς ἐντολές τοῦ
Θεοῦ καί ἐκπληρώσαμε τά καθήκοντά μας, τίς ὑποχρεώσεις μας, τήν ἀγάπη μας ἀπέναντι
στόν Θεό, ἐάν τηρήσαμε τά καθήκοντά μας καί τίς ὑποχρεώσεις μας ἀπέναντι στόν
πλησίον καί μετά καί στόν ἑαυτό μας.
Γέρων Θεοδόσιος Ἁγιοπαυλίτης
Ἀπό τήν Ἀσκητική καί Ἡσυχαστική Ἁγιορείτικη Παράδοση
O π. Θεοδόσιος Ἁγιοπαυλίτης, κατά κόσμον Θεόδωρος Ἀντωνᾶτος, γεννήθηκε στήν Ἀταλάντη Λοκρίδος τήν πρώτη Μαρτίου τοῦ ἔτους 1901. Σπούδασε στήν Ἀνωτάτη Ἐμπορική καί, ὅσο ἦταν στόν κόσμο, ἀσχολεῖτο μέ τό ἐμπόριο. Σχέση μέ τήν Ἐκκλησία καί τήν ἐκκλησιαστική ζωή δέν εἶχε, γιά νά μήν ποῦμε ὅτι ἦταν καί ἀντίθετος. Θέλοντας νά αὐξήση τίς δουλειές του σχετίστηκε μέ μία ὁμάδα πνευματιστῶν καί ὄντως αὐξήθηκαν τά κέρδη του.
Ἐκεῖνο τόν καιρό εἶχε ἐκδώσει στήν Γαλλία μία Γαλλίδα ἕνα βιβλίο: «Ἕνα μῆνα μέ τούς ἄντρες τοῦ Ἁγίου Ὄρους», ὑβριστικό γιά τό Ἅγιον Ὄρος[1]. Ἐπειδή εἶχε μεγάλη κυκλοφορία, βρέθηκαν κάποιοι καί δυστυχῶς τό μετέφρασαν καί στά Ἑλληνικά. Μία ἐφημερίδα, τήν ὁποία ἔπαιρνε ὁ Θεόδωρος, τό δημοσίευε σέ συνέχειες. Ἀφοῦ εἶχε διαβάσει κάποια τεύχη, ὡς ἀνήσυχο πνεῦμα πού ἦταν, τοῦ ἦρθε ἡ ἐπιθυμία, ἡ περιέργεια νά ἐπισκεφθῆ τό Ἅγιον Ὄρος. «Ἀπό τόσα πού γράφει αὐτή ἡ Γαλλίδα, τά μισά νά εἶναι ἀλήθεια, τό Ἅγιον Ὄρος πρέπει νά εἶναι...
κάτι σπουδαῖο. Θά πάω», σκέφθηκε.
κάτι σπουδαῖο. Θά πάω», σκέφθηκε.
Μετά ἀπό μερικές μέρες εἶχαν συνάντηση μέ τήν ὁμάδα τῶν πνευματιστῶν καί πῆγε καί αὐτός. Κατά παράδοξο τρόπο ὅμως δέν εἶχαν καμμία ἀποκάλυψη ἀπό τά πνεύματα. Ἐπικλήσεις, ἐπικλήσεις… τίποτα! Τότε ἀκούστηκε φωνή νά λέη: «Ἄν δέν ἀλλάξη τήν ἀπόφαση πού ἔβαλε στό νοῦ του ὁ Θεόδωρος, δέν μποροῦμε νά ποῦμε τίποτα!». Ὁ Θεόδωρος ὅμως πείσμωσε ἀκόμη περισσότερο καί προγραμμάτισε τήν ἐπίσκεψή του στό Ἅγιον Ὄρος.
Ἔφθασε στό Ὄρος παραμονή τοῦ Δεκαπενταυγούστου καί ἀκολουθώντας τό πλῆθος τῶν προσκυνητῶν πῆγε στῶν Ἰβήρων. Παρακολούθησε τήν ἀγρυπνία, ἐντυπωσιάστηκε, ἀλλά δέν ἀλλοιώθηκε πνευματικά. Ἔπειτα ἐπισκέφθηκε τόν Ἅγιο Παῦλο. Ἐκεῖ κάτι συνέβη μέσα του, ἀποφάσισε νά ἐξομολογηθῆ καί ἀνακοίνωσε στόν Πνευματικό τῆς Μονῆς παπα–Ἰγνάτιο (ὑποτακτικό τοῦ γνωστοῦ παπα–Ἰγνάτιου Πνευματικοῦ) τήν ἐπιθυμία του νά μείνη. Τόν δέχθηκαν οἱ πατέρες. Κοινοβίασε στήν Ἱερά Μονή τοῦ Ἁγίου Παύλου καί στίς 19 Φεβρουαρίου 1936 ἐκάρη μοναχός μέ τό ὄνομα Θεοδόσιος.
Ὅταν ἦταν νέος μοναχός ὁ π. Θεοδόσιος, ἐπισκέφθηκε χάριν ὠφελείας τόν φημισμένο γιά τήν ἀρετήν του Γρηγοριάτη ἡγούμενο παπα–Θανάση. Ἐκεῖνος τοῦ ἔδωσε πολύτιμες συμβουλές γιά τήν μοναχική του ζωή καί στό τέλος τοῦ εἶπε: «Ἄν θέλης νά γίνης καλός μοναχός, νά διαβάζης τόν ἅγιο Ἐφραίμ τόν Σύρο. Πάντα νά τόν ἔχης στό προσκεφάλαιόν σου». Πράγματι καθημερινῶς ἀνεγίνωσκε τόν ἅγιο Ἐφραίμ καί ἐκαρποῦτο μεγίστην ὠφέλεια. Τόν ἀγάπησε πολύ, ἀλλά πείσθηκε ἀπό τίς ταπεινές ἐκφράσεις πού χρησιμοποιεῖ ὁ ὅσιος Ἐφραίμ γιά τόν ἑαυτό του, ὅτι δηλαδή εἶναι ἁμαρτωλός, ἄξιος γιά τήν κόλαση καί ἄλλες παρόμοιες ἐκφράσες ὅτι πράγματι ὁ ἅγιος Ἐφραίμ εἶναι στήν κόλαση. Γι᾿ αὐτό πονοῦσε πολύ καί, ἐπειδή τόν ἀγαποῦσε, ἔκανε κομποσχοίνι νά τόν βγάλη ὁ Θεός ἀπό τήν κόλαση.
Ἡ προσευχή τῆς μάνας δέν συγκρίνεται μέ τίποτα σέ αὐτό τόν κόσμο. Μᾶς λείπουν οἱ ἅγιες μητέρες…
π. Ιουστίνος Parvu
Η προσευχή της μάνας δεν συγκρίνεται με τίποτα σε αυτό τον κόσμο. Στον κόπο των μητέρων βρίσκεται το παρόν και το μέλλον ενός λαού.
Πέρα από ό,τι προσφέρει η κοινωνία στον άνθρωπο, η μάνα που μεγαλώνει το παιδί φυτεύει τον σπόρο στην ψυχή του. Αυτή πρέπει να είναι ισορροπημένη, να έχει τον Άγιο της εικόνας στην καρδιά,τον Σταυρό στο μυαλό και να ξέρει τον δρόμο της Εκκλησίας. Μόνο έτσι θα μπορέσει να προετοιμάσει το παιδί για την ζωή. Αυτό που μας λείπει τώρα είναι ακριβώς αυτό. Μας λείπουν οι άγιες μητέρες, οι οποίες μας χαρίζουν αγίους ήρωες, μάρτυρες, διανοουμένους ή να μας δώσουν τις ιδιοφυΐες,που θα αναδείξουν ό,τι καλύτερο έχει αυτός ο λαός της Ορθοδοξίας.
Τρεῖς εἶναι οἱ καταστάσεις τῶν ἀνθρώπων
Ο ένας αφήνει ελεύθερο το πάθος του να εκδηλώνεται, ο άλλος δεν το αφήνει να εκδηλωθεί και ο τρίτος το ξεριζώνει.
Αυτός που το αφήνει να εκδηλωθεί, ενεργεί όπως του υπαγορεύει το πάθος, σαν αυτό να ήταν δικαίωμά του. Αυτός που δεν επιτρέπει στο πάθος να εκδηλωθεί, ούτε το αφήνει ελεύθερο ούτε και το κόβει, αντίθετα το εξετάζει και το ξεπερνάει τη δύσκολη στιγμή, αλλά δεν παύει να το έχει. Και αυτός που ξεριζώνει το πάθος είναι όποιος αγωνίζεται και κάνει τα αντίθετα από αυτά που του υπαγορεύει το πάθος του.
Και οι τρεις αυτές καταστάσεις έχουν πολύ πλάτος. Να τί εννοώ. Σε ποιο πάθος θέλετε να αναφερθούμε και να το εξετάσουμε; Θέλετε να πούμε για την υπερηφάνεια; Να πούμε για τις επιπόλαιες ερωτικές σχέσεις; Ή για την έπαρση, επειδή πέφτουμε συχνά σ’ αυτή;
Από έπαρση δε σηκώνει κανείς μια κουβέντα από τον αδελφό του. Μπορεί κάποιος να ακούσει μια κουβέντα και να ταραχθεί και να πει πέντε κουβέντες ή και δέκα για τη μια που άκουσε. Μετά μαλώνει και ταράζει τον άλλο.
Ἅγιος Ἱερομάρτυς Βασίλειος
Ο Άγιος Ιερομάρτυς Βασίλειος γεννήθηκε στην ευλογημένη από τον Θεόν επαρχία της Χελμ, στο χωρίον Τερατίν κατά τα τέλη του 19ου αιώνος. Κατήγετο από την περιφανή ορθόδοξη οικογένεια των Μαρτίς, ο πατέρας του Αλέξανδρος ήταν δικαστής και μετά έγινε ιερεύς. Ο νεαρός Βασίλειος μεγάλωνε σε ορθόδοξη ευλαβική ατμόσφαιρα και μαθήτευσε στην ιερατική Σχολή της Χελμ.
Μετά την αποφοίτησή του, ενυμφεύθη και σε ηλικία 26 ετών εισήλθε στην ιερωσύνη. Κατόπιν εστάλη υπό της εκκλησιαστικής του αρχής ως ιεραπόστολος στην Αλάσκα και εκεί προσέφερε τις ιερατικές του υπηρεσίες, λειτουργών προπαντός στα νησιά Αφογκνάκ και Κόντιακ. Εκτελούσε τα ιερατικά του καθήκοντα με μόχθο και αφοσίωσι, και, διατελών υπό την πνευματική δικαιοδοσία της Ρωσσικής Εκκλησίας, λειτουργούσε κατά διαστήματα στην Πενσυλβανία της Αμερικής και στον Καναδά.
Μετά την επιστροφή του στην πατρίδα του, διορίζεται ως εφημέριος το 1912 στην ορθόδοξη ενορία της πόλεως Σοσνόβιετς (νότια Πολωνία). Όταν άρχισε ο Α' Παγκόσμιος Πόλεμος, ευρέθηκε σε κατάσταση διωγμού και αναγκάσθηκε να γίνη πρόσφυγας μαζί με την οικογένειά του στην Ρωσσία, όπου τελικώς κατέφυγε στην Μόσχα, στο μοναστήρι του Αγίου Ανδρόνικου. Λειτουργούσε όπου αν τύχαινε, μετά κάπου δε εργαζόταν χειρωνακτικώς για να συντήρηση την οικογένειά του. Μετά το τέλος του πολέμου, επέστρεψε στην πόλι του Σοσνόβιετς και στην ενορία του.
Ἀναμνήσεις ἀπό τόν Ἅγιο Παΐσιο:
Αναμνήσεις από τον Άγιο Παΐσιο:
«Όταν άκουγε κανένα κουτσομπολιό, ας το πούμε έτσι,τι έλεγε;
Θηρίο γινόταν. Δεν σου επέτρεπε να πεις κακό για κληρικό. Δεν σε άφηνε να σχολιάσεις. Είχε αυτό που λέμε:«καλό λογισμό» για όλα. Δεν το έκανε αφ’ υψηλού, δεν σου επέτρεπε, ήθελε να σου δείξει ότι: «πρέπει να έχουμεπάντοτε καλό λογισμό» και πάνω σε αυτό έκανε και ολόκληρες εισηγήσεις, όχι ομιλίες.
19 Ιουλίου. Μακρίνης, ἀδελφῆς τοῦ μεγάλου Βασιλείου. Ἁγιογραφικό ἀνάγνωσμα.
ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΟ ΑΝΑΓΝΩΣΜΑ. Ἡμέρας. Παρ. ε´ ἑβδ. ἐπιστ. (Ῥωμ. ις´ 1-16).
Ρωμ. 16,1 Συνίστημι δὲ ὑμῖν Φοίβην τὴν ἀδελφὴν ἡμῶν, οὖσαν διάκονον τῆς ἐκκλησίας τῆς ἐν Κεγχρεαῖς,
Ρωμ. 16,1 Σας συνιστώ την Φοίβην, την εν Χριστώ αδελφήν μας, η οποία είναι διακόνισσα εις την Εκκλησίαν των Κεγχρεών.