Σελίδες

Πέμπτη 4 Νοεμβρίου 2021

Γιατί δέν προγνωρίζουμε τήν ἡμέρα τοῦ θανάτου μας....Ἀρχ. Σάββα Ἁγιορείτου

 α) Γιατί δεν προγνωριζουμε την ημέρα του θανάτου μας, β)Πεθαινοντας προαισθανομαστε άραγε κάτι από τα αγαθά ή τα κακά που μας περιμένουν, Αγ. Αναστασίου Σιναιτου, Ερωταποκρισεις ( 21η), 3-11-2021, Ἀρχ. Σάββα Ἁγιορείτου

Ἱ.Μ. Ἁγίας Τριάδος Ἐδέσσης http://hristospanagia3.blogspot.com, http://hristospanagia.gr καί τό νέο ἱστολόγιο http://agiapsychanalysi.blogspot.com Κάνετε ἐγγραφή στό κανάλι μας "Κύριος Ἰησοῦς Χριστός Kyrios Ihsous Hristos" τοῦ Youtube πατώντας ἐδῶ: https://www.youtube.com/channel/UCEtO...

Πρόσεχε, Ἀββᾶ Ἠσαΐα, Περί τηρήσεως τοῦ νοῦ, Φιλοκαλία, Ἀρχιμ. Σάββα Ἁγιορείτου

  Πρόσεχε, Αββά Ησαΐα, 27 κεφαλαια -Περί τηρησεως του νου, Φιλοκαλία τόμος Α', 4-11-2021, Αρχιμ. Σάββα Αγιορειτου

Ἱ.Μ. Ἁγίας Τριάδος Ἐδέσσης http://hristospanagia3.blogspot.com, http://hristospanagia.gr καί τό νέο ἱστολόγιο http://agiapsychanalysi.blogspot.com Κάνετε ἐγγραφή στό κανάλι μας "Κύριος Ἰησοῦς Χριστός Kyrios Ihsous Hristos" τοῦ Youtube πατώντας ἐδῶ: https://www.youtube.com/channel/UCEtO...

Γιά τούς δύσκολους καιρούς

Γιά τούς δύσκολους καιρούς
Μέγας Βασίλειος

ΠΡΟΛΟΓΟΣ

Ὁ Μακάριος καὶ ὁ Ἰωάννης ὑπέφεραν πολύ. Τοὺς καταδίωκε ὁ Ἰουλιανὸς ὁ Παραβάτης* (361-363 μ.Χ.) γιὰ τὴν Πίστη τους, καὶ ἀπὸ ὅ,τι ἀναφέρει ὁ Μ. Βασίλειος γιὰ νὰ τοὺς στηρίξει, καὶ τὸ αὐτοκρατορικὸ περιβάλλον - «οἱ κρατοῦντες» ἀνώτεροι ὑπάλληλοι - καὶ οἱ δικοί τους - «οἱ γνώριμοι», ἴσως οἰκογενειακοὶ - πρόσθεταν τὶς ἀπειλές τους καὶ τὶς κολακεῖες τους.


Ὁ Μέγας Βασίλειος θέλοντας νὰ τονώσει τὸ ἠθικό τους, ἀντιπαραβάλλει τοὺς κόπους ποὺ ἔχουν οἱ γήινες ἐπιδιώξεις μὲ τὶς θλίψεις, ποὺ ὁ πιστὸς Χριστιανὸς σηκώνει χάριν τοῦ Χριστοῦ. Καὶ τὸ πιὸ ἰσχυρὸ ἀντίβαρο, ἡ συμμαχία στὸν ἀγώνα τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ? καὶ ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν, ποὺ εἶναι τὸ τέρμα τῶν κόπων καὶ τῶν πόνων μας.

Αὐτὴ ἡ μεταφυσικὴ διάσταση τῆς ἐπιστολῆς εἶναι γιὰ τοὺς δύσκολους καιρούς, ὅπου ἀποθρασύνονται οἱ ἐχθροί της Πίστεως, ἡ πνοὴ τῆς αἰσιοδοξίας γιὰ τὴν τελικὴ νίκη τῆς Ἀληθείας καὶ γιὰ τὴ βράβευση τῶν ἀγωνιστῶν της.
Σὰν τὸ Μακάριο καὶ τὸν Ἰωάννη τῆς 18ης ἐπιστολῆς τοῦ Μ. Βασιλείου πολλοὶ σήμερα ἀγωνίζονται, διώκονται καὶ βασανίζονται. Εἶναι αὐτοὶ ποὺ ἔχουν τὴ χάρη νὰ βαστάζουν μέσα στὴν ψυχὴ τοὺς τὴν ὑπόθεση τοῦ Χριστοῦ καὶ στὴ δική μας ἐποχή.
Ἐπιστολὴ 18η
Μακάριῳ καὶ Ἰωὰννῃ
Δὲν ξαφνιάζουν οἱ γεωργικοὶ κόποι τοὺς γεωργούς, οὔτε εἶναι ἀπροσδόκητη ἡ θαλασσινὴ φουρτούνα γιὰ τοὺς ναῦτες, ὅπως καὶ ὁ ἱδρώτας δὲν παραξενεύει τοὺς ἐργάτες κατὰ τὸ καλοκαίρι, ἔτσι δὲν εἶναι ἐκτὸς προγράμματος καὶ ἡ θλίψη τῆς παρούσας ζωῆς, γιὰ ἐκείνους ποὺ διάλεξαν τὴ ζωὴ τῆς εὐσεβείας. Ἀλλὰ στὸ καθένα ἐπάγγελμα ἀπὸ αὐτὰ ποὺ ἀναφέρθηκαν ἔχει συνταιριαχθεῖ ἀνάλογος κόπος πού μας εἶναι γνωστός, αὐτοὶ δὲ ποὺ μετέχουν στὸ ἐπάγγελμα, τὸν ἀναδέχονται τὸν πόνο αὐτό, ὄχι βέβαια γιατί τοὺς ἀρέσει νὰ κοπιάζουν, ἀλλὰ διότι περιμένουν νὰ ἀπολαύσουν τὰ ἀγαθὰ ποὺ ἐκεῖνα - τὰ ἐπαγγέλματα - ἀποδίδουν.

Ἕνα θαῦμα ἔζησαν οἱ στρατιῶτες τοῦ 51ου τάγματος στὴν κορυφογραμμὴ Ροντένη

Ἀπὸ τὶς 22 Ἰανουαρίου καὶ κάθε βράδυ στὶς ἐννέα καὶ εἴκοσι ἀκριβῶς, τὸ βαρὺ πυροβολικὸ τῶν ἀντιπάλων ἄρχιζε βολὴ ἐναντίον τοῦ τάγματος. Ὁ ἐκνευρισμὸς καὶ οἱ ἀπώλειες ἦταν πολλές. Οἱ τολμηροὶ ἀνιχνευτὲς δὲν μποροῦσαν νὰ ἐντοπίσουν τὰ ἐχθρικὰ πυροβόλα, προφανῶς γιατί κάθε βράδυ οἱ ἀντίπαλοι τὰ μετακινοῦσαν. Ἡ κατάσταση ἦταν πιεστική. Ἕνα βράδυ τοῦ Φεβρουαρίου ἀκουστήκανε πάλι τὰ ἐχθρικὰ κανόνια.
«Παναγιά μου, βοήθησέ μας, σῶσε μας», φώναξε ἐντελῶς αὐθόρμητα ὁ ταγματάρχης Πετράκης. Ἀμέσως στὸ βάθος πρόβαλε ἕνα φωτεινὸ σύννεφο καὶ σιγὰ-σιγὰ δημιουργήθηκε κάτι σὰν φωτοστέφανο καὶ ἐμφανίστηκε ἡ μορφὴ τῆς Παναγίας, ἡ ὁποία ἄρχισε νὰ γέρνει πρὸς τὴ γῆ καὶ....στάθηκε σὲ ἕνα φαράγγι. Ὅλοι στὸ τάγμα μόλις εἶδαν τὸ θαῦμα, ρίγησαν.
«Θαῦμα!», φώναξαν καὶ ἔκαναν τὸν σταυρό τους. Ἀμέσως στάλθηκε μήνυμα στὴν ἑλληνικὴ πυροβολαρχία, τὰ ἑλληνικὰ κανόνια βρόντηξαν καὶ λίγο μετὰ τὰ ἀντίπαλα σίγησαν. Οἱ ὀβίδες τῶν Ἑλλήνων εἶχαν πετύχει τὸν ἀπόλυτο στόχο.
«Ἡ πίστη κατὰ τὴ διάρκεια τοῦ πολέμου, τὸ σίγουρο εἶναι ὅτι βοηθάει τὸν δοκιμαζόμενο στρατιώτη. Καὶ ἡ εἰκόνα τῆς προστάτιδας τοῦ φέρνει ἐλπίδα καὶ αἰσιοδοξία. … οἱ Ἀρτινοὶ στὸ μέτωπο μπροστὰ στὴν εἰκόνα τῆς Παναγιᾶς δὲν φοβόνταν οὔτε ὅλμους, οὔτε τὶς ἐχθρικὲς σφαῖρες…».
Ὁ ζωγράφος Γιάννης Τσαρούχης ζωγράφισε πάνω στὸ καπάκι ἑνὸς κιβωτίου ρέγγας τὴν Παναγία τῆς Νίκης, ἡ ὁποία ἀπέκτησε τὴ φήμη ὅτι εἶναι θαυματουργή.

Γιατί δέν ἐπεμβαίνει ὁ Θεός μέσα στήν Ἱστορία γιά νά ἀποδώσει τό δίκαιον;


Γιατί δεν επεμβαίνει ο Θεός μέσα στην Ιστορία για να αποδώσει το δίκαιον; Πού είναι ο Θεός; Γιατί δεν βοήθησε αυτό το αεροπλάνο που έπεσε με τους 63 ανθρώπους; Γιατί εκείνο, γιατί εκείνο…; Γιατί αφήνει να πεθαίνουν παιδιά και να γίνονται σκέλεθρα τα παιδιά από την πείνα;

Αρχιμ. Αθαν. Μυτιλιναίου


ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΟ «ΠΡΟΒΛΗΜΑ» ΤΗΣ ΘΕΟΔΙΚΙΑΣ

Αυτό το πρόβλημα είναι ψευδοπρόβλημα, διότι αν μελετήσει κανείς καλύτερα το λόγο του Θεού, δεν υπάρχει το θέμα της Θεοδικίας, γιατί παρέδωσε στα χέρια μας ο Θεός τη διαχείριση του εαυτού μας και των κοινωνιών μας, και της Ιστορίας.

Ο Θεός αγαπητοί μου δεν είναι χωροφύλακας, να κάθεται απο πάνω και να λέει:

Α! Έλα εδώ, έλα εδώ... τι έκανες; τι έκανες; ΜΠΑΠ, Άρπα την!!!

Δεν είναι ο Θεός χωροφύλακας. Θυμηθείτε κάποιες παραβολές που φεύγει, παραδίδει λέγει τα τάλαντα ας πούμε και φεύγει.

Γυρίζει..., για να λογαριαστεί. Θα έρθει ο Κύριος, αλλά τώρα σε αφήνει διαχειριστή! Διαχειριστή της Ιστορίας!!!

Μην λοιπόν φορτώνουμε στον Θεό το γιατί δεν επεμβαίνει. Ο Θεός είναι πανταχού παρών, βλέπει τα πάντα, ξέρει τα πάντα, ξέρει και τους δικούς του.

Αλλά... αλλά δεν επεμβαίνει γιατί δεν είναι χωροφύλακας και ακόμη είναι εκείνο το φοβερό που λέει ο ψαλμωδός:

"Ινα τι ευοδούται ο ασεβής". Για πιο λόγο προκόβει ο ασεβής;

«Ἡ εὐεργεσία πρός τόν ἀδικοῦντα καθιστᾶ φίλον μας τόν Θεό», Ἀρχιμανδρίτου Σάββα Ἁγιορείτου

 «Ἡ εὐεργεσία πρός τόν ἀδικοῦντα καθιστᾶ φίλον μας τόν Θεό»

ΑΝΤΩΝΙΟΥ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ-ΠΑΡΑΙΝΕΣΕΙΣ ΠΕΡΙ ΗΘΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΩΝ ΚΑΙ ΧΡΗΣΤΗΣ ΠΟΛΙΤΕΙΑΣ, Φιλοκαλία τόμος Α’

Ἀρχιμανδρίτου Σάββα Ἁγιορείτου 

Ἀπόσπασμα 22/10/21

 Ἐλαφρότερα θά κριθοῦν τά Σόδομα καί τά Γόμορρα, παρά οἱ πόλεις ἐκεῖνες καί οἱ κοινωνίες οἱ ὁποῖες δέν δέχτηκαν τό Εὐαγγέλιο τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ. Ὀφείλουμε νά πάρουμε στά σοβαρά τό Εὐαγγέλιο καί νά τηρήσουμε τίς Ἅγιες Ἐντολές τοῦ Κυρίου, καί πρωτίστως, νά ἀγαπήσουμε τόν Κύριο, μελετῶντας τόν Λόγο Του καί ἐφαρμόζοντάς τον. 

Καί τί λέγει ὁ Λόγος τοῦ Θεοῦ; Προπάντων, κηρύσσει τήν ἀγάπη πρός τόν Θεό καί πρός τόν πλησίον. Καί ὄχι μόνο πρός αὐτούς πού μᾶς ἀγαποῦν, ἀλλά καί πρός αὐτούς πού μᾶς μισοῦν, πού μᾶς φέρονται κακῶς. Καί αὐτούς ὀφείλουμε νά τούς ἀγαποῦμε καί νά τούς εὐεργετοῦμε, γιά νά ὁμοιάσουμε στόν Κύριο, καί νά ἀποδειχτοῦμε πραγματικά πιστοί, καί μαθητές τοῦ Ἁγίου Εὐαγγελίου Του. 

«Εὐεργέτησε ἐκεῖνον πού σέ ἀδικεῖ, καί θά ἔχεις φίλο τόν Θεό», λέγει ὁ Μέγας Ἀντώνιος. «Εὐποίει τὸν ἀδικοῦντά σε, καὶ φίλον ἕξεις τὸν Θεόν». ( Ἀντωνίου τοῦ Μεγάλου, Παραινέσεις περί ἤθους ἀνθρώπων καί χρηστῆς πολιτείας, Φιλοκαλία Α΄, κεφ. ρξε’).  «Σέ κανένα νά μήν κατηγορεῖς τόν ἐχθρόν σου»· «μηδενὶ διάβαλλε τὸν ἐχθρόν σου». Ἄσκησε τήν ἀγάπη, τήν σωφροσύνη, τήν ὑπομονή καί τίς παρόμοιες ἀρετές, διότι αὐτή εἶναι ἡ γνώση τοῦ Θεοῦ: τό νά ἀκολουθεῖς τόν Θεό μέ ταπεινοφροσύνη καί μέ τίς ὅμοιες μ’ αὐτήν ἀρετές. Ἀληθινή γνώση τοῦ Θεοῦ δέν εἶναι μιά ἐγκεφαλική γνῶσις, ἀλλά εἶναι ἡ ἐφαρμογή τῶν ἐντολῶν Του, καί τότε ὁ ἄνθρωπος γνωρίζει ἐμπειρικά ποιός εἶναι ὁ Θεός. 

Ὁμιλία περί αἰσιοδοξίας Ἁγίου Νικολάου Βελιμίροβιτς



ΝΑ ΜΗΝ ΑΠΕΛΠΙΖΕΤΑΙ ΚΑΝΕΝΑΣ, ΟΥΔΕΠΟΤΕ ΚΑΙ ΓΙΑ ΟΤΙΔΗΠΟΤΕ

ΑΓΙΟΥ ΑΜΦΙΛΟΧΙΟΥ ΙΚΟΝΙΟΥ


Στην εποχή μας παρατηρούμε γενική αποστασία από το άγιο θέλημα του φιλάνθρωπου Θεού μας που ξεπερνά, δυστυχώς, τους ασεβείς της εποχής του Νώε και τους ασελγείς των κατοίκων των Σοδόμων και Γομμόρων, και μάλιστα μετά Χριστόν.

Η πνευματική χρεωκοπία και παραλυσία μας επέφερε σκλήρυνση καρδιάς, και αμαρτάνουμε χωρίς τύψεις και χωρίς αληθινή μετάνοια.

Και εφ’ όσον δουλεύουμε στα φθοροποιά πάθη, μένοντες σκλάβοι της τυραννικής αμαρτίας, τα ποικίλα δεινά όχι μόνον θα παραμένουν αλλά και θα προσαυξάνουν, λόγω των αμαρτωλών επιλογών μας.

Η αμαρτία, αγαπητοί, μας χωρίζει από τον Θεό, ενώ η μετάνοια μας ενώνει και μας καθιστά οικείους του Θεού και βρισκόμεθα κάτω από την παντοδύναμη προστατευτική κηδεμονία του.

Το να προσκρούση κανείς δια της αμαρτίας προς τον Θεό αποτελεί την μεγαλύτερη συμφορά· η δε πολυποίκιλη κρίση που μαστίζει παγκοσμίως τις ανθρώπινες κοινωνίες με αποκορύφωμα το οικονομικό, μπορεί να εξελιχθή σε αναρχία και τελικά και σε τρίτο παγκόσμιο καταστροφικό πόλεμο, κατά παραχώρηση Θεού προς αναχαίτιση του κακού, τιμωρία των ασεβών και σωφρονισμό των καλοπροαιρέτων ανθρώπων.

Λόγω που δημιουργήθηκαν δυσμενείς καταστάσεις σε χιλιάδες συνανθρώπους και στην Ελλάδα μας, εξ αμαρτιών μας και πολλοί είναι αθωράκιστοι πνευματικά από ζωντανή πίστη και ελπίδα στην πρόνοια του Θεού, έχουμε πλήθος αυτοκτονιών και απώλεια αθανάτων ψυχών.

ΜΕΣΟΝΥΚΤΙΚΟΝ-ΟΡΘΡΟΣ-ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΑΓΙΩΝ ΝΙΚΑΝΔΡΟΥ, ΙΩΑΝΝΙΚΙΟΥ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ, ΓΕΩΡΓΊΟΥ ΚΑΡΣΛΙΔΗ, ΙΩΑΝΝΟΥ ΒΑΣΙΛΕΩΣ ΤΟΥ ΒΑΤΑΤΖΗ

https://youtu.be/N9tS6b7HliM
Συν ζωντανή μετάδοση τώρα: ΜΕΣΟΝΥΚΤΙΚΟΝ-ΟΡΘΡΟΣ-ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΑΓΙΩΝ ΝΙΚΑΝΔΡΟΥ, ΙΩΑΝΝΙΚΙΟΥ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ, ΓΕΩΡΓΊΟΥ ΚΑΡΣΛΙΔΗ,  ΙΩΑΝΝΟΥ ΒΑΣΙΛΕΩΣ ΤΟΥ ΒΑΤΑΤΖΗ

Ἐδῶ σέ αὐτή τή γῆ, δέν ὑπάρχει τίποτα πού νά μᾶς γαληνεύει.


«Εδώ σε αυτή τη γη, δεν υπάρχει τίποτα που να μας γαληνεύει.

Ούτε ο πλούτος, ούτε η επιτυχία, ούτε οι τιμές, ούτε η κοινωνική θέση, ούτε η οικογένεια, ούτε οι φίλοι μπορούν να δώσουν ακλόνητη γαλήνη στις ψυχές μας.

Σε ολόκληρο τον κόσμο, υπάρχει μόνο Ένας που φέρνει ειρήνη, ζωή και χαρά. Και αυτός είναι ο Κύριος και ο Θεός μας ».

Ο ηγούμενος Θαδδαίος από τη Μονή Vitovniţa

https://apantaortodoxias.blogspot.com/2021/10/blog-post_299.html

4 Νοεμβρίου. Ἰωαννικίου ὁσίου τοῦ μεγάλου (+846), Νικάνδρου καὶ Ἑρμαίου ὶερομαρτύρων. Ἰωάννου Βατάτζη τοῦ βασιλέως καὶ ἑλεἡμονος, Γεωργίου ὁσίου τοῦ ἐν Δράμᾳ (+1959). Ἁγιογραφικό ἀνάγνωσμα.

Ἀποστολικό ἀνάγνωσμα. Ἡμέρας. Πέμ. κ´ ἑβδ. ἐπιστ. (Φιλιπ. γ´ 1-8).

Φιλιπ. 3,1           Τὸ λοιπόν, ἀδελφοί μου, χαίρετε ἐν Κυρίῳ. τὰ αὐτὰ γράφειν ὑμῖν ἐμοὶ μὲν οὐκ ὀκνηρόν, ὑμῖν δὲ ἀσφαλές.

Φιλιπ. 3,1                  Λοιπόν, αδελφοί, επειδή τώρα έχετε μαζή σας τον Επαφρόδιτον, εμάθετε δε ότι και τα κατ' εμέ συντελούν εις την διάδοσιν του Ευαγγελίου εδώ εις την Ρωμην, χαίρετε με την αληθινήν και πλήρη χαράν, που δίδει ο Κυριος. Το να σας απευθύνω πάλιν γραπτήν αυτήν την προτροπήν της χαράς, όπως σας την είπα και προφορικώς, όταν ήμην μαζή σας, δι' εμέ μεν δεν είναι ενοχλητικόν, δια σας δε είναι ασφαλές, διότι σας στηρίζει εις την ορθήν πίστιν και ζωήν.