α)«Ἀποβάλετε κάθε ἐμπαθή μολυσμό», β)«Μή φρονεῖτε ὑψηλά»-Τριώδιο Μ. Δευτέρας, Τροπάρια θ΄ ᾠδῆς, Ἁγ. Νικοδήμου Ἁγιορείτου, Ἑορτοδρόμιον, 18-4-2022, Ἀρχιμ. Σάββα Ἁγιορείτου
Ἱ.Μ. Ἁγίας Τριάδος Ἐδέσσης http://hristospanagia3.blogspot.com, http://hristospanagia.gr καί τό νέο ἱστολόγιο http://agiapsychanalysi.blogspot.comΑΦΙΕΡΩΜΕΝΟ ΣΤΟΝ ΚΥΡΙΟ ΜΑΣ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΥΠΕΡΑΓΙΑ ΘΕΟΤΟΚΟ
Σελίδες
▼
Τρίτη 19 Απριλίου 2022
_«Εἴστε μαθηταί Μου ὅταν τηρεῖτε τίς ἐντολές Μου»- Ἀρχ. Σάββα Ἁγιορείτου
ΚΗΡΥΓΜΑ ΣΤΗΝ ΠΡΟΗΓΙΑΣΜΕΝΗ ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ_«Είστε μαθηταί Μου όταν τηρείτε τις εντολές Μου»-Τριώδιο Μ. Δευτέρας, Τροπάριο η΄ ᾠδῆς, Ἁγ. Νικοδήμου Ἁγιορείτου, Ἑορτοδρόμιον, Ἀρχ. Σάββα Ἁγιορείτου, 18-4-2022, Ἀρχιμ. Σάββα Ἁγιορείτου
Ἱ.Μ. Ἁγίας Τριάδος Ἐδέσσης http://hristospanagia3.blogspot.com, http://hristospanagia.gr καί τό νέο ἱστολόγιο http://agiapsychanalysi.blogspot.comΜεγάλη Τετάρτη:Ὁ Ἱερός Χρυσόστομος γιά τίς εὐαγγελικές περικοπές τῆς Μ. Τετάρτης
1) Ο ΙΕΡΟΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ
ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΤΟΥ ΔΕΙΠΝΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΣΧΑ
ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΤΗΣ ΕΠΕΡΧΟΜΕΝΗΣ ΠΡΟΔΟΣΙΑΣ
ΑΠΟ ΤΟΝ ΙΟΥΔΑ
[Υπομνηματισμός στα εδάφια Ματθ.26,17-25]
«Τῇ δὲ πρώτῃ τῶν ἀζύμων προσῆλθον οἱ μαθηταὶ τῷ ᾿Ιησοῦ λέγοντες αὐτῷ· ποῦ θέλεις ἑτοιμάσωμέν σοι φαγεῖν τὸ πάσχα; ὁ δὲ εἶπεν· ὑπάγετε εἰς τὴν πόλιν πρὸς τὸν δεῖνα καὶ εἴπατε αὐτῷ· ὁ διδάσκαλος λέγει, ὁ καιρός μου ἐγγύς ἐστι· πρὸς σὲ ποιῶ τὸ πάσχα μετὰ τῶν μαθητῶν μου(:την πρώτη λοιπόν από τις επτά ημέρες που διαρκούσε η εορτή των αζύμων, δηλαδή του Πάσχα, ήλθαν οι μαθητές στον Ιησού και του είπαν: “Πού θέλεις να σου ετοιμάσουμε να φας το Πάσχα;” Κι ο Ιησούς τους απάντησε: “Πηγαίνετε στην πόλη στον τάδε και να του πείτε: “Ο διδάσκαλος λέει: Ο καιρός του Πάθους μου πλησιάζει. Σκέφτομαι να κάνω με τους μαθητές μου στο σπίτι σου το καινούργιο Πάσχα και όχι εκείνο που από αύριο το βράδυ θα αρχίσουν να εορτάζουν οι Ιουδαίοι”)» [Ματθ.26,17-18]
«Πρώτη τῶν ἀζύμων» ονομάζει την προηγούμενη των αζύμων· διότι συνήθιζαν πάντοτε να υπολογίζουν την ημέρα από την εσπέρα· και αναφέρει την ημέρα εκείνη, κατά την εσπέρα της οποίας επρόκειτο να θυσιάσουν τον πασχάλιο αμνό· διότι είχαν έλθει την πέμπτη ημέρα της εβδομάδος. Αυτήν την ημέρα λοιπόν, ο μεν ένας ευαγγελιστής την ονομάζει «πρώτη τῶν ἀζύμων», εννοώντας τον χρόνο κατά τον οποίο προσήλθαν· ο δε άλλος ευαγγελιστής λέγει ως εξής: «Ἤγγιζε δὲ ἡ ἑορτὴ τῶν ἀζύμων ἡ λεγομένη πάσχα(:πλησίαζε τότε η εορτή των Αζύμων, που ονομαζόταν Πάσχα. Στη γιορτή αυτή οι Ιουδαίοι επτά ημέρες έτρωγαν άζυμο ψωμί)»[Λουκά 22,1]. Με το «ἢγγιζεν» αυτό, εννοεί ότι πλησίαζε, ήταν επί θύραις, αναφέρεται δηλαδή στην εσπέρα εκείνη, διότι από την εσπέρα άρχιζαν. Για τον λόγο αυτόν και ο καθένας προσθέτει «όταν θυσιαζόταν το Πάσχα».
Και Του λένε: «Ποῦ θέλεις ἑτοιμάσωμέν σοι φαγεῖν τὸ πάσχα;». Ώστε και από αυτό είναι φανερό ότι δεν είχε οικία, δεν είχε κατάλυμα. Εγώ μάλιστα νομίζω ότι ούτε αυτοί είχαν· διότι οπωσδήποτε θα Τον παρακαλούσαν να μεταβεί εκεί. Αλλά δεν είχαν ούτε αυτοί, διότι όλα τα είχαν απαρνηθεί. Για ποιον όμως λόγο, αναρωτιούνται κάποιοι, τελούσε το Πάσχα; Για να δείξει με όλα μέχρι την τελευταία ημέρα ότι δεν είναι αντίθετος με τον μωσαϊκό νόμο. Και γιατί τους στέλνει προς έναν άγνωστο άνθρωπο; Για να αποδείξει με αυτό ότι μπορούσε να μην υποστεί το πάθος· διότι αυτός που έπεισε τον νου εκείνου ώστε να τους δεχτεί, και αυτό μόνο με τα λόγια, τι δεν θα μπορούσε να κάνει εναντίον των σταυρωτών Του, εάν βεβαίως δεν ήθελε να πάθει;
Και έκαμε και εδώ ό,τι έκαμε και με τον όνο· διότι και εκεί λέγει: «Πορεύθητε εἰς τὴν κώμην τὴν ἀπέναντι ὑμῶν, καὶ εὐθέως εὑρήσετε ὄνον δεδεμένην καὶ πῶλον μετ᾿ αὐτῆς· λύσαντες ἀγάγετέ μοι.καὶ ἐάν τις ὑμῖν εἴπῃ τι, ἐρεῖτε ὅτι ὁ Κύριος αὐτῶν χρείαν ἔχει· εὐθέως δὲ ἀποστέλλει αὐτούς(:πηγαίνετε στο χωριό που βλέπετε απέναντί σας κι αμέσως θα βρείτε ένα θηλυκό γαϊδούρι δεμένο κι ένα πουλάρι μαζί του. Λύστε το και φέρτε μου και τα δύο εδώ·και αν σας πει κανείς τίποτε, θα πείτε ότι ο Κύριος τα χρειάζεται κι αμέσως θα σας τα στείλει πίσω)» [Ματθ.21,3]. Έτσι και εδώ: «ὁ διδάσκαλος λέγει,πρὸς σὲ ποιῶ τὸ πάσχα». Εγώ όμως δεν θαυμάζω μόνο αυτό, ότι ο άνθρωπος εκείνος Τον υποδέχτηκε ενώ ήταν άγνωστος, αλλά το ότι ενώ περίμενε να προκαλέσει τόση έχθρα και άσπονδο πόλεμο, περιφρόνησε το μίσος των πολλών.
Ἀπό τά ἀπομνημονεύματα τῆς Τατιάνα Τσομάι.
Δεν έχω δει ποτέ τον π. Γαβριήλ να τρώει, παρά μόνο που με το μικρό του δαχτυλάκι έπαιρνε λίγη ζάχαρη ή μέλι και το έτρωγε.
Όταν φτάσαμε κοντά του, φώναξε τη μοναχή Παρασκευή, στο κελί του: «Παρασκευή, στρώστε το τραπέζι!» Και η μοναχή Παρασκευή έκανε το τραπέζι με τηγανητές πατάτες, ζυμαρικά, σούπα, φρούτα. Μερικές φορές ο Γέροντας Γαβριήλ έβαζε φαγητό στο πιάτο του, αλλά δεν έτρωγε ποτέ. Θυμάμαι μια φορά που είπε: «Για έναν καλό μοναχό, μια προσφορα την ημέρα πρέπει να είναι αρκετή». "Πως;! – Ρώτησα τον εαυτό μου… – Τι λέει;!” Κάποτε μου είπε: «Τώρα τόσοι άνθρωποι λιμοκτονούν, τόσοι κρατούμενοι δεν έχουν ούτε ένα κομμάτι ψωμί στις φυλακές. Πώς μπορώ να φάω κάτι;"
Θυμάμαι μια φορά κατά τη διάρκεια της Σαρακοστής επισκεφθήκαμε τον Γέροντα Γαβριήλ στο μοναστήρι. Ζήτησε ζυμαρικά. Και εμείς, οι νεόκοποι πιστοί, αρχίσαμε να διαβάζουμε την ετικέτα στο κουτί. «Μάλλον, στη σύνθεση του αυγού, και θα σπάσουμε τη νηστεία», σκεφτήκαμε. Ο παπάς μας κοίταξε, περίμενε μέχρι να διαβάσουμε τη σύνθεση γραμμένη με τα πιο μικρά γράμματα και μετά είπε αυστηρά:
Ὁδεύουμε πρός νομιμοποίηση τῆς παιδοκτονίας;
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΕΙΡΑΙΩΣ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΕΠΙ ΤΩΝ ΑΙΡΕΣΕΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΠΑΡΑΘΡΗΣΚΕΙΩΝ
Εν Πειραιεί τη 11η Απριλίου 2022
ΟΔΕΥΟΥΜΕ ΠΡΟΣ ΝΟΜΙΜΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΠΑΙΔΟΚΤΟΝΙΑΣ;
Η υπό διερεύνηση υπόθεση παιδοκτονίας στην Πάτρα συντάραξε κυριολεκτικά τόσο την ελληνική κοινωνία, όσο και την παγκόσμια κοινότητα, η οποία αντέδρασε, κατά τη γνώμη μας υγιώς, μπροστά στα ειδεχθή εγκλήματα της δολοφονίας ανυπεράσπιστων παιδιών. Αν ο φόνος ενήλικος είναι χείριστο έγκλημα, τότε η παιδοκτονία πως αλλιώς μπορεί να θεωρηθεί, παρά ως έσχατη κατάσταση αποκτηνώσεως και διαστροφής, η οποία φανερώνει θηριωδία, που υπερβαίνει και αυτή των αγρίων ζώων;
Και αν η απλή παιδοκτονία φανερώνει θηριωδία εσχάτης μορφής, τότε πως θα πρέπει να χαρακτηριστεί η παιδοκτονία εκείνη, που διαπράττεται όχι από ένα τυχαίο άνθρωπο, αλλά από την ίδια την μητέρα, η οποία στρέφεται εναντίον των ιδίων των παιδιών της, εναντίον των ιδίων των σπλάγχνων της; Όταν το ένστικτο της μητρικής αγάπης και στοργής, που ο Θεός φύτεψε στην ψυχή της μάνας, (αλλά και σ’ όλο το ζωϊκό βασίλειο), φθάσει στο σημείο να μην λειτουργεί, τότε πόση άραγε διαστροφή και πόρωση συνειδήσεως πρέπει να έχει υποστεί αυτή η μάνα;
Όμως το πρωτοφανές και ανήκουστο αυτό έγκλημα έγινε αφορμή να βγεί στην επιφάνεια μια ακόμη παθογένεια, ένα ακόμη καρκίνωμα της ελληνικής κοινωνίας, που αποκαλύπτει και καταδεικνύει το μέγεθος της σήψεως και της πνευματικής χρεοκοπίας της. Μία ομάδα «ελληνίδων» φεμινιστριών συντάχθηκε με την υπό κατηγορία παιδοκτόνο, την οποία θεώρησε ως «αδικημένη» και ανέλαβε την υπεράσπιση της. Εξέδωσε ανακοίνωση, στην οποία προσπαθεί να δικαιολογήσει την αποτρόπαια πράξη της και παράλληλα απαιτεί να αποποινικοποιηθεί το έγκλημα αυτό! Να έχει δηλαδή το «δικαίωμα» η γυναίκα, να φονεύει το γεννημένο τέκνο της, όπως το αγέννητο με την έκτρωση, χωρίς νομικές συνέπειες! Θεωρήσαμε καθήκον μας να αναφερθούμε σ’ αυτό το γεγονός, το οποίο ως δήθεν «δικαίωμα», όπως θα δούμε στη συνέχεια, έχει γενικότερο χαρακτήρα, προωθούμενο από «προοδευτικούς» κύκλους του εξωτερικού και γι’ αυτό πρέπει να στιγματιστεί, ως ένα ακόμη «κυοφορούμενο» μέγα κοινωνικό πρόβλημα.
« Οἱ λογισμοὶ ἐξαπατοῦν ὀλίγον κατ’ ὀλίγον τὴν ψυχὴ» Ἀββᾶ Μᾶρκου-Ἀρχιμανδρίτου Σάββα Ἁγιορείτου
Ἀρχιμανδρίτου Σάββα Ἁγιορείτου
Κήρυγμα 10/3/22
«Ὅπως ἀκριβῶς ἕνα ἀμάθητο μοσχάρι ποὺ τρέχει ἐπάνω στὰ βοσκοτόπια, φθάνει τελικὰ σὲ ἀπόκρημνο τόπο, σὲ παρόμοια κατάσταση βρίσκεται ἡ ψυχὴ ὅταν κατ’ ὀλίγον ἐξαπατηθεῖ ἀπὸ τοὺς λογισμοὺς» λέει ὁ Ἀββᾶς Μάρκος στὸ σύγγραμμά του Περὶ τῶν οἰομένων ἐξ ἔργων δικαιοῦσθαι (Γιὰ αὐτοὺς ποὺ νομίζουν ὅτι δικαιώνονται ἀπὸ τὰ ἔργα τους). Παρομοιάζει τὸν νοῦ ὁ ὁποῖος ἐξαπατᾶται ἀπὸ τοὺς λογισμοὺς -καὶ βέβαια πίσω ἀπὸ τοὺς λογισμοὺς κρύβονται συνήθως οἱ δαίμονες- τὸν παρομοιάζει μὲ μόσχο ὁ ὁποῖος εἶναι ἄπειρος, καὶ σιγὰ-σιγὰ φτάνει στὸν γκρεμὸ χωρὶς νὰ τὸ καταλάβει. Ἔτσι καὶ ὁ νοῦς, σιγὰ-σιγὰ ἐξαπατᾶται ἀπὸ τοὺς δαίμονες, καὶ χάνει τὸν σκοπό του, καὶ χάνει τὴ σωστή του λειτουργία, καὶ φθάνει νὰ γκρεμιστεῖ καὶ νὰ συγκατατεθεῖ μὲ τὴν ἁμαρτία. Μᾶς μιλάει ἑπομένως γιὰ τοὺς λογισμοὺς καὶ τὴν πάλη ποὺ ἔχει ὁ ἄνθρωπος μαζί τους, καὶ τὴν νήψη, καὶ τὴν ἐγρήγορση ποὺ πρέπει νὰ ἔχει ὥστε νὰ μὴν ἐξαπατᾶται ἀπὸ τοὺς πονηρούς, καὶ αἰσχρούς καὶ βλάφημους λογισμούς. Χρειάζεται συνεχὴς ἀγώνας.
«Ὅταν ὁ νοῦς» λέει καὶ στὸ ἑπόμενο ἀπόφθεγμά του (τὸ οε’), «ποὺ ἀπέκτησε ἀνδρεία μὲ τὴ Χάρη τοῦ Κυρίου, ἀποσπᾶ τὴν ψυχὴ ἀπὸ πολυχρόνια πρόληψη» ἀπὸ πάθη δηλαδὴ καὶ ἀγῶνες οἱ ὁποῖοι ἔχουν σχέση μὲ τοὺς ἐμπαθεῖς λογισμούς, καὶ καταφέρει νὰ ἐλευθερώσει τὴν ψυχὴ ἀπὸ αὐτοὺς τοὺς λογισμοὺς ὁ ἀνδρεῖος νοῦς, τότε, λέγει, ἡ καρδιὰ βασανίζεται σὰν ἀπὸ δημίους ποὺ τὴν τραβοῦν ἐδῶ καὶ ἐκεῖ· ἀπὸ τὸ ἕνα μέρος ὁ νοῦς ὁ ὁποῖος τραβᾶ τὴν καρδία πρὸς τὸ ὀρθό, πρὸς τὸν Χριστό, πρὸς τὸν Θεό, καὶ ἀπὸ τὸ ἄλλο μέρος τὸ πάθος ποὺ θέλει νὰ τραβήξει τὴν καρδία πρὸς τὸν Ἅδη, πρὸς τὴν κόλαση. Ἑπομένως, χρειάζεται συνεχὴς νῆψις καὶ πάλι ἐναντίον τῶν κακῶν λογισμῶν.
Στή σύγχρονη ἐποχή ὁ τρόπος τῆς ζωῆς εἶναι πολύ διαφορετικός ἀπό ἐκεῖνον τῶν πρώτων Χριστιανικῶν αἰώνων.
Στη σύγχρονη εποχή ο τρόπος της ζωής είναι πολύ διαφορετικός από εκείνον των πρώτων Χριστιανικών αιώνων. Η σημερινή κοινωνία απλώς ονομάζεται Χριστιανική, χωρίς να είναι τέτοια στο μεγαλύτερο μέρος της. Η ελάττωση της Πίστεως και η αθέτηση των Εντολών του Χριστού έχουν κάνει τη ζωή αφόρητη, θλιβερή, φτηνή, τόσο ανάμεσα στους φτωχούς όσο και ανάμεσα στους ευπόρους. Οι μισοί από τους σύγχρονους ανθρώπους έχουν βυθιστεί στη νέα ειδωλολατρία, η οποία, θα μπορούσαμε να το πούμε, είναι χειρότερη από την αρχαία, καθώς καλύπτεται από την υποκρισία.
19 Ἀπριλίου. † Μεγάλη Τρίτη. «Ἡ παραβολὴ τοῦ Κυρίου περὶ τῶν δέκα παρθένων». Παφνουτίου ἱερομάρτυρος. Φιλίππας μάρτυρος, Γεωργίου ἐπισκόπου Πισιδίας. Ἁγιογραφικό ἀνάγνωσμα.
Εὐαγγελικό ἀνάγνωσμα. Ὄρθρου Μεγ. Τρίτης (Μτθ. κβ΄ 15-46, κγ΄ 1-39).
Ματθ. 22,15 Τότε πορευθέντες οἱ Φαρισαῖοι συμβούλιον ἔλαβον ὅπως αὐτὸν παγιδεύσωσιν ἐν λόγῳ.
Ματθ. 22,15 Τοτε έφυγαν οι Φαρισαίοι και έκαμαν συμβούλιον και απεφάσισαν να παγιδεύσουν τον Ιησούν με συζήτησιν, που θα άνοιγαν μαζή του.
Καρδία ἐλεήμων ἐστί καύσις ὑπέρ πᾶσης τῆς κτίσεως..
«Καρδία ελεήμων εστί καύσις υπέρ πάσης της κτίσεως, υπέρ ανθρώπων και των ορνέων και των ζώων και των δαιμόνων και υπέρ παντός κτίσματος.
Και εκ της μνήμης αυτών και της θεωρίας ρέουσιν οι οφθαλμοί αυτού δάκρυα. Και εκ της πολλής και σφοδράς ελεημοσύνης και συνεχούσης την καρδίαν και εκ της πολλής καρτερίας σμικρύνεται η καρδία αυτού και ου δύναται βαστάσαι ή ακούσαι ή ιδείν βλάβην τινά ή λύπην μικράν εν τη κτίσει γινομένην.
Ἐ-πιστή-μη
Όταν η Ε-πιστη-μη δεν περιέχει πίστη, τότε από χρήσιμη για τον άνθρωπο, μετατρέπεται σε επικίνδυνη...
https://proskynitis.blogspot.com/2022/04/blog-post_42.html
ΜΕΣΟΝΥΚΤΙΚΟΝ-ΟΡΘΡΟΣ-ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΠΡΟΗΓΙΑΣΜΕΝΩΝ Τ. ΔΩΡΩΝ 19-4-2022
https://youtu.be/dM17u71aoek
Συν Θεω ζωντανή μετάδοση τώρα: ΜΕΣΟΝΥΚΤΙΚΟΝ-ΟΡΘΡΟΣ-ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΠΡΟΗΓΙΑΣΜΕΝΩΝ Τ. ΔΩΡΩΝ 19-4-2022