Σελίδες

Δευτέρα 18 Ιουλίου 2022

Ἡ αμεριμνια ὡς προϋπόθεση τῆς ἀγάπης, Ἀββᾶ Μᾶρκου, Ἀρχιμ. Σάββα Ἁγιορείτου

 ΚΗΡΥΓΜΑ_402. Ἡ αμεριμνια ὡς προϋπόθεση τῆς ἀγάπης, Αββά Μάρκου-Τά 226 κεφάλαια περί αυτών που νομίζουν ότι από τα έργα τους δικαιώνονται, Φιλοκαλία τόμος Α', Αρχιμ. Σάββα Αγιορειτου, 17-7-2022

Τοῦ ὁσίου πατρός ἡμῶν Σισώη, τοῦ μεγάλου


6 Ιουλίου . Τοῦ ὁσίου πατρός ἡμῶν Σισώη, τοῦ μεγάλου

Σήμερα η Εκκλησία εορτάζει και τιμά την ιερή μνήμη του οσίου ασκητή Σισώη. Ο άγιος Σισώης έχει τον τίτλο του μεγάλου, όπως ο άγιος Αντώνιος, και γιατί πραγματικά υπήρξε μεγάλος ασκητής, αλλά και για να ξεχωρίζει από άλλους δυο στην ίδια εποχή, που είχαν κι εκείνοι το ίδιο όνομα. Ο άγιος Σισώης στο άνθος της ηλικίας του παράτησε τα εγκόσμια κι έφυγε στην έρημο της Αιγύπτου, εκεί που πριν λίγα χρόνια είχε ασκητέψει ο άγιος Αντώνιος. Δεν τον τράβηξε προς τα εκεί μόνο ο τόπος, αλλά και το παράδειγμα του αγίου Αντωνίου, που προσπαθούσε να τον μιμηθεί στις αρετές του.Το πρώτο που φρόντιζε ο άγιος Σισώης ήτανε να παραμένει άγνωστος, αλλά οι μαθητές του αγίου Αντωνίου, θαυμάζοντας την αγιότητά του, έτρεχαν και γίνονταν δικοί του μαθητές. Γιατί η αρετή, όσο και να θέλει να κρυφτεί, δεν κρύβεται· είναι, όπως λέγει ο Ιησούς Χριστός, «πόλις επάνω όρους κειμένη»· σαν μια πόλη, που είναι χτισμένη επάνω στο βουνό και φαίνεται από παντού. Ο άγιος Σισώης ήταν τόσο απελευθερωμένος κι ανεξάρτητος από τις υλικές ανάγκες, που πολλές φορές ξεχνούσε και να φάγει. Τότε ένας μαθητής του, που τον έλεγαν Αβραάμ, του το υπενθύμιζε και του έλεγε, σαν που οι μαθητές έλεγαν στον Ιησού Χριστό· «Ραββί, φάγε».

Ο άγιος Σισώης ήταν άνθρωπος της θερμής προσευχής. Όταν προσευχότανε, η καρδιά του ήταν, σαν και να την έκαιε φωτιά. Γι’ αυτό οι μαθητές του τον ήκουαν, που συχνά αναστέναζε βαθειά. Η αληθινή προσευχή είναι μια αιματηρή αγωνία, τέτοια σαν εκείνη του Ιησού Χριστού μετά το μυστικό δείπνο, τότε που προσευχότανε στον κήπο της Γεθσημανη· ο ευαγγελιστής Λουκάς γράφει ότι ο ιδρώτας του έσταζε σαν αίμα στη γη· «εγένετο δε ο ιδρώς αυτού ωσεί θρόμβοι αίματος καταβαίνοντες επί την γην».

+ π. Παῦλος, ὁ Σιναΐτης (1940-2020)


+ π. Παῦλος, ὁ Σιναΐτης (1940-2020)


Ἀρχές Μαρτίου 2005. Ταξίδι στό Σινά. Ἀρχονταρίκι. Ὁ π. Παῦλος ὑποδέχεται τούς προσκυνητές, μά καί τίς καλόγριες πού ἔφταξαν ἀπό τή Ραϊθώ νά τόν παρακαλέσουνε νά προσευχηθεῖ γιά νά βρέξει στό μοναστήρι τους. Σταγόνα δέν εἶχε πέσει ὅλον τόν χειμώνα στόν τόπο τους, εἶπαν. Τίς ἀκούω καί χαμογελῶ. Πῶς εἶναι δυνατόν ὁ καιρός ν' ἀλλάσει κατά τίς πεθυμιές τῶν ἀνθρώπων; Θυμήθηκα ἀπό τό γεροντικό ἀνάλογες ἱστορίες, μά ὁλιγόπιστος ἐπιμένω λογικά. Δέν μιλῶ, ὅμως δέν μπορῶ νά δεχθῶ τήν "ἁπλοϊκότητά" τους. Ἑσπερινός. Αὔριο θά λειτουργήσουμε μέ τόν π. Παῦλο στόν ἅγιο Γεώργιο τόν Ἀρσελαΐτη, μοῦ εἶπε ὁ διάκος, τότες, Μιχαήλ. Ἄν θέλετε, ἐλᾶτε. Ἀξημέρωτα μέ τζίπ toyota, μοντέλα τοῦ 1960 μέ βεδουίνους ὁδηγούς, διασχίζαμε τήν ἔρημο. Σέ κάθε ἐμπόδιο ὑπῆρχε μιά ἀνέλπιστη λύση. Μιάμιση ὥρα πορεία. Ὀμπρός μας τό φαράγγι. Βράχοι. Ἄλλη μιάμιση ὥρα πορεία μέ τά πόδια στόν ἀπαράκλητο τόπο. Φτάξαμε, ἐπιτέλους, στή σκήτη τοῦ Ἀρσελάου. (11 Μαρτίου ἑορτάζει ὁ ἅγιος). Ἡ ἐκκλησία λιτή, φροντισμένη ἀπό τό μοναστήρι.

Γερμανία: Ἀπαγορεύτηκε σέ βιολόγο νά δώσει διάλεξη περί φύλων ἐπειδή ὑποστηρίζει τή θέση ὅτι βιολογικά ὑπάρχουν μόνο δύο φύλα


Το Πανεπιστήμιο Humboldt στο Βερολίνο (HU) ακύρωσε τη διάλεξη ενός επιστήμονα λίγες ημέρες πριν από τη «Μακρά Νύχτα της Επιστήμης 2022».


Η βιολόγος και διδακτορική φοιτήτρια στο HU, Marie-Luise Vollbrecht, θα έδινε διάλεξή με θέμα: «Το Φύλο δεν είναι το ίδιο με το φύλο. Φύλο, φύλο και γιατί υπάρχουν μόνο δύο φύλα στη βιολογία».

Η εκδήλωση «Long Night of Science» λαμβάνει χώρα στη Γερμανία κάθε χρόνο και επιτρέπει σε μεγάλα επιστημονικά ιδρύματα να πραγματοποιούν διαλέξεις και επιδείξεις για το ευρύ κοινό.

Σύμφωνα με την Vollbrecht, ήθελε να χρησιμοποιήσει την εξελικτική βιολογία για να καταλήξει – επίσης με παραδείγματα από τον κόσμο των ζώων και των φυτών – γιατί υπάρχουν μόνο δύο φύλα από βιολογική άποψη και ότι το βιολογικό φύλο (φύλο) και η ταυτότητα του φύλου (φύλο) είναι δύο διαφορετικά πράγματα.

Ωστόσο, ακτιβιστές από μια ομάδα που ονομάζεται «Ομάδα Εργασίας Κριτικών Δικηγόρων» αποδοκίμασαν τη θέση της Vollbrecht ως «αντιεπιστημονική, απάνθρωπη και εχθρική προς τους queer και τους τρανς». Κατηγόρησαν το Πανεπιστήμιο Humboldt (HU), όπου εργάζεται η βιολόγος, ότι προσφέρει τη σκηνή σε έναν «γνωστό υπερεχθρικό ομιλητή» και διακήρυξαν στο Twitter ότι «δεν υπάρχει χώρος για queer εχθρότητα στο πανεπιστήμιό μας. Τα λέμε στο δρόμο!»

Κυριακή Ἁγίων Πατέρων τῆς Δ Οἰκουμενικῆς Συνόδου:«Ὁ Χριστός εἶναι τέλειος Θεός καί τέλειος ἄνθρωπος». π. Ἀθανάσιος Μυτιληναῖος


ΚΥΡΙΑΚΗ ΑΓΙΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ ΤΗΣ Δ΄ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ

Απομαγνητοφωνημένη ομιλία μακαριστού γέροντος Αθανασίου Μυτιληναίου με θέμα:

Θέσις της Δ΄Οικουμενικής Συνόδου:

«Ο Χριστός είναι τέλειος Θεός και τέλειος άνθρωπος»

[εκφωνήθηκε στην Ιερά Μονή Κομνηνείου Λαρίσης στις 17-7-1983]

«Ὃς ἐὰν οὖν λύσῃ μίαν τῶν ἐντολῶν τούτων τῶν ἐλαχίστων καὶ διδάξῃ οὕτω τοὺς ἀνθρώπους, ἐλάχιστος κληθήσεται ἐν τῇ βασιλείᾳ τῶν οὐρανῶν».

Σήμερα, αγαπητοί μου, η Εκκλησία μας γιορτάζει τη μνήμη των 630 θεοφόρων Πατέρων, που συνεκρότησαν την Δ΄ Οικουμενική Σύνοδο στην Χαλκηδόνα. Το θέμα της Συνόδου ήταν ότι ο Ιησούς Χριστός είναι τέλειος Θεός και τέλειος άνθρωπος.

Βέβαια, πριν ξεκινήσουμε να δούμε το περιεχόμενο της Συνόδου αυτής, το εξαιρετικά επίκαιρο σε κάθε εποχή, θα ήθελα να έκανα μια διασάφηση γύρω από το θέμα «δόγμα», διότι όλες οι Σύνοδοι φυσικά δογμάτισαν. Στην εποχή μας, η οποία δεν θα ήθελε να ακούσει ούτε τη λέξη, ούτε το περιεχόμενο «δόγμα»- άλλη παράγραφος ότι η πιο δογματική εποχή είναι η εποχή μας, αυτή που φιλελευθεριάζει, η πιο δογματική- θα ήθελα να κάνω μία διασάφηση το τι είναι δόγμα· το οποίο, όπως σας είπα, τόσο τρομάζει στον σύγχρονο άνθρωπο, όταν ακούει για δόγματα. Νομίζει ο σύγχρονος άνθρωπος ότι το δόγμα είναι κάτι που θες δεν θες πρέπει να το δεχτείς ή σου αρέσει ή δεν σου αρέσει, άλλο εάν αυτό σου δεσμεύει ή δεν σου δεσμεύει την ελευθερία. Ένα είδος δηλαδή πειθαναγκασμού νομίζει ότι είναι το δόγμα. Αυτή η αντίληψη υπάρχει.

Σας είπα όμως ότι η εποχή μας είναι δογματική. Είναι δογματική με αυτήν την έννοια η εποχή μας· διότι βλέπετε σαν κοπάδια, θα ξαναπώ τη λέξη, σαν κοπάδια οι άνθρωποι πηγαίνουν σε ποικίλους δογματισμούς της εποχής μας να ενταχθούν. Τι είναι παρακαλώ η μόδα; Η μόδα δεν είναι παρά ένας δογματισμός. «Τάδε ἒφη Παρίσι». «Τάδε ἒφη Νέα Υόρκη». Αυτό είπε το Παρίσι, αυτό είπε η Νέα Υόρκη, αυτό είπε η Δύσις, αυτό είπε η μόδα. Και βλέπετε, θα ξαναπώ για τρίτη φορά, τους ανθρώπους σαν κοπάδια, να πηγαίνουν να ενταχθούν σε αυτήν τη μάνδρα, με αυτήν την έννοια που λέγεται «δόγμα».

Ἰχνηλάται τῶν Ἁγίων


Ἰχνηλάται τῶν Ἁγίων

Τοῦ πρωτοπρεσβυτέρου π. Διονυσίου Τάτση

Πολλοὶ χριστιανοὶ ἀντιμετωπίζουν διάφορα προβλήματα καὶ ἀναζητοῦν λύσεις ἀπὸ ἐνάρετους κληρικούς, οἱ ὁποῖοι βέβαια δὲν εἶναι παντογνῶστες οὔτε καὶ ἔχουν ἐμπειρίες γιὰ εἰδικὰ προβλήματα προκειμένου νὰ ὑποδείξουν κάποια ὀρθὴ λύση. Ἔτσι παρὰ τὴν καλή τους προαίρεση, διατυπώνουν ἀπόψεις καὶ προτείνουν λύσεις, ποὺ εἶναι ἐσφαλμένες καὶ κάποτε ὀλέθριες. Ἡ εὐθύνη τους εἶναι μεγάλη καὶ χρειάζονται πολλὰ δάκρυα γιὰ τὴ μετάνοιά τους. Μερικοὶ κληρικοὶ καὶ μοναχοὶ στηρίζονται σὲ κάποιες «προφητεῖες» καὶ σὲ «ἄνωθεν ἀποκαλύψεις» καὶ ἐπιμένουν στὶς ἀπόψεις τους, ἀπορρίπτοντας κάθε διαφορετικὴ ἄποψη.

Ὁ συνειδητὸς χριστιανὸς μπορεῖ ν’ ἀντιμετωπίσει τοὺς ποικίλους προβληματισμούς του μὲ τὴν προσεκτικὴ μελέτη τῆς Ἁγίας Γραφῆς καὶ μὲ τὴν ἐντρύφηση στοὺς βίους καὶ τὰ συγγράμματα τῶν ἁγίων καὶ ἰδιαίτερα τῶν συγχρόνων. Μὲ δύο λέξεις, ὅταν εἶναι ἰχνηλάτης ἁγίων. Ἐκεῖ θὰ βρίσκει λύσεις καὶ ἀνάπαυση καὶ θὰ ἀποφεύγει τὸν εὔκολο δρόμο τῆς πλάνης καὶ τῆς παράλογης τακτικῆς.

Ἐκείνους νά κάνεις φίλους...(Ἅγ.Φώτιος)


Μη βιάζεσαι να κάνεις φίλους, αλλά, αφού τους κάνεις, διατήρησε με κάθε τρόπο τη φιλία, σηκώνοντας κάθε βάρος του πλησίον σου, εκτός και αν υπάρχει κίνδυνος να προξενήσει κακό στην ψυχή σου, διότι η ψυχρότητα και η εχθρότητα ανάμεσα σε φίλους δυσκολεύουν την κρίση των ανθρώπων, οι οποίοι υποψιάζονται το ίδιο και τον υπαίτιο και τον ανεύθυνο.

Εκείνους να κάνεις φίλους, οι οποίοι διατήρησαν τη φιλία τους με άλλους αγνή σε όλες τις περιστάσεις και δεν κοίταξαν με ζηλοφθονία τους φίλους τους, όταν αυτοί ευημερούσαν, ούτε αδιαφόρησαν, όταν οι φίλοι τους έπεσαν σε δυστυχία.

Διότι πολλοί, όταν δυστυχούν οι φίλοι τους, και τους συμπαραστέκονται και τους βοηθούν, όταν όμως ευημερούν, δεν αντέχουν να βλέπουν την ευτυχία τους, και όσοι δεν αποκαλύπτονται την ώρα της συμπόνιας, ξεσκεπάζονται από το πάθος του φθόνου.
Κάνε, λοιπόν, φίλους, όχι τους κακούς, αλλά τους άριστους.

Ἡ Εὐρώπη ξέρει μόνο γιά τό διάστημα, δηλαδή γιά πλάτος καί μῆκος.


Η Ευρώπη ξέρει μόνο για το διάστημα, δηλαδή. για πλάτος και μήκος. Δεν γνωρίζει ούτε βάθος ούτε ύψος. Γι' αυτό παλεύει για γη, για χώρο, για επέκταση. Για χώρο, μόνο για χώρο! Εξ ου και πόλεμος μετά τον πόλεμο, φρίκη μετά τη φρίκη. Γιατί ο Θεός δεν δημιούργησε τον άνθρωπο για να είναι μόνο ένα χωροζώο, αλλά να βυθίζεται στα βάθη των μυστικών με το νου του και να υψώνεται στα θεϊκά ύψη με την καρδιά του.


Άγιος Νικόλαος Αχρίδος.


https://apantaortodoxias.blogspot.com/2022/07/blog-post_389.html

18 Ἰουλίου. Αἰμιλιανοῦ, Παύλου, Θεῆς καὶ Οὐαλεντίνης τῶν μαρτύρων (†363). Ἁγιογραφικό ἀνάγνωσμα.

Ἀποστολικό ἀνάγνωσμα. Ἡμέρας, Δευτ. ς´ ἑβδ. ἐπιστ. (Ῥωμ. ις´ 17-24).

Ρωμ. 16,17         Παρακαλῶ δὲ ὑμᾶς, ἀδελφοί, σκοπεῖν τοὺς τὰς διχοστασίας καὶ τὰ σκάνδαλα παρὰ τὴν διδαχὴν ἣν ὑμεῖς ἐμάθετε ποιοῦντας, καὶ ἐκκλίνατε ἀπ᾿ αὐτῶν·

Ρωμ. 16,17                Σας παρακαλώ δε αδελφοί να είσθε άγρυπνοι και να προσέχετε αυτούς, που προκαλούν διαιρέσεις και σκάνδαλα και που δεν συμμορφώνονται, αλλά φέρονται αντίθετα προς την αποστολικήν διδασκαλίαν, την οποίαν σεις εμάθατε. Φεύγετε μακρυά από αυτούς.