«Τό Σάββατον διά τόν ἄνθρωπον ἔγινε καί οὐχ ὁ ἄνθρωπος διά τό Σάββατον»[1], εἶπε ὁ Κύριος εἰς τούς φθονερούς Φαρισαίους, οἱ ὁποῖοι ἔμεναν κολλημένοι στόν τύπο, στό γράμμα τοῦ νόμου καί δέν φρόντιζαν νά καλλιεργήσουν καί νά ἐπιτύχουν μία ζωντανή σχέση μέ τόν ζῶντα Θεόν. Ὁ Κύριος θέλει νά κοπιάζουμε, νά κάνουμε τίς προσευχές μας καί ὅλα τά λεγόμενα θρησκευτικά καί πνευματικά μας «καθήκοντα», ὄχι γιά νά τηρήσουμε κάποιον τύπο καί νά ἐκπληρώσουμε κάποιες ὑποχρεώσεις καί ἔτσι νά νιώσουμε μία ψυχολογική ἀνακούφιση, ἀλλά θέλει νά ἀναπτύξουμε μία ζωντανή πνευματική σχέση μαζί Του. Γιατί εἶναι πρόσωπο καί ἐμεῖς εἴμαστε πρόσωπα καί θέλει νά συνομιλοῦμε καί νά ἔχουμε μεταξύ μας ἀγάπη καί κοινωνία πραγματική.
Ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός μᾶς δίδαξε μέ τήν ὅλη Του τή ζωή πῶς πρέπει νά συμπεριφερόμαστε. Μᾶς μίλησε γιά τήν προσευχή καί μᾶς δίδαξε νά ἀγαπήσουμε τήν προσευχή καί μάλιστα τήν νυχτερινή προσευχή. Μᾶς δίδαξε νά ἀγαποῦμε τόν σωματικό κόπο, τήν κακοπάθεια, ἡ ὁποία ταπεινώνει τό σῶμα καί συν-ταπεινώνει καί τήν ψυχή.
«Νά διαλέγετε», ἔλεγε καί ὁ Ἅγιος Πορφύριος, «τήν κούραση τήν σωματική. Νά τό ἐπιδιώκετε, γιά νά γυμνάζετε σῶμα καί ψυχή. Ἡ ζωή μας ἐξαρτᾶται ἀπό τό θέλημά μας. Ὅ,τι θέλουμε κι ὅπως τό θέλουμε μποροῦμε νά τό ζήσουμε. Αὐτός πού κάνει κόπο γιά τόν Χριστό μεγαλύτερο -κι αὐτό γίνεται βέβαια ἀπό θεῖο ἔρωτα- προσελκύει περισσότερη Χάρη»[2]. Καί τώρα, ἀδελφοί μου, πού κοπιάζουμε λίγο στήν νηστεία, λίγο στήν προσευχή περισσότερο, ὅλο αὐτό μᾶς δίνει μεγάλη Χάρη καί μεγάλο μισθό ἀπό τόν Θεό.
«Κι ὅταν λέμε κόπο», λέει κι ὁ Ἅγιος Πορφύριος, «ἐννοοῦμε, ἐκτός τῶν ἄλλων, καί τήν προσευχή τῆς νυκτός. Πολύ ὠφελεῖ νά σηκώνεστε τήν νύκτα γιά προσευχή. Καλύτερη εἶναι ἡ προσευχή τῆς νύκτας. Ἀκοῦμε καί τόν -προφήτη- Ἡσαΐα νά λέγει: «Ἐκ νυκτός ὀρθρίζει τό πνεῦμά μου πρὸς σε ὁ Θεός»[3]. Καί τόν Δαυίδ: «ἠγρύπνησα καί ἐγενόμην ὡς στρουθίον μονάζον ἐπί δώματος»[4]…. «Τό πρωῒ εἰσάκουσον τῆς φωνῆς μου…». Τό πρωί εἰσακούσῃ τῆς φωνῆς μου, τό πρωί παραστήσομαί σοι καί ἐπόψει με…»[5]»[6]. Πολύ πρωί, ἀξημέρωτα ἀκόμα, πρίν φανεῖ τό φῶς τῆς ἡμέρας, ὁ Δαυίδ δοξολογοῦσε, ὑμνολογοῦσε τόν Θεό κι ἔκλαιγε τίς ἁμαρτίες του.
«Ὁ Θεός, ὁ Θεός μου πρός σέ ὀρθρίζω»[7]. Πόσο ὡραῖα τά λέει ὁ Δαυίδ! Δέν τά λέει, τά ζεῖ, τά χαίρεται. Ἔχει τήν Χάρη τοῦ Θεοῦ, τό Ἅγιον Πνεῦμα»[8]. Βλέπουμε καί τόν ἴδιο τόν Κύριο, ὅπως μᾶς λέει τό Ἱερό Εὐαγγέλιο, νά διανυκτερεύει πολλές φορές στήν προσευχή, δηλαδή νά περνᾶ ὅλη τήν νύκτα προσευχόμενος.