Σελίδες

Κυριακή 8 Ιανουαρίου 2023

Πῶς πρέπει νά συμπεριφερόμεθα ὅταν φιλοξενουμεθα καί ὅταν συνοδεύουμε κάποιους, Εὐεργετινός τόμος Γ', (Β' μέρος), Ἀρχιμ .Σάββα Ἁγιορείτου

 Ὁμιλία 246. Πῶς πρέπει νά συμπεριφερομεθα ὅταν φιλοξενουμεθα καί ὅταν συνοδεύουμε κάποιους, Εὐεργετινός τόμος Γ', ὑπόθεσις ΜΕ', (Β' μέρος), Ἀρχιμ .Σάββα Ἁγιορείτου, 7-1-2023


Περί τοῦ γραπτοῦ νόμου τοῦ Θεοῦ καί τῶν Ἁγίων Γραφῶν-Ἀββᾶ Ἰσαάκ Σύρου, Ἀσκητικά

 Περί τοῦ γραπτοῦ νόμου τοῦ Θεοῦ καί τῶν Ἁγίων Γραφῶν-Ἀββᾶ Ἰσαάκ Σύρου, Ἀσκητικά, ΣΥΝΑΞΗ_8-1-23

ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ ΑΠΟΔΕΙΠΝΟ 8-1-2023

ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ ΑΠΟΔΕΙΠΝΟ 8-1-2023
https://youtu.be/HK1kDiTzyb8

Πόσο ὡραία γίνεται ἡ ζωή τῶν ἀνθρώπων, ὅταν ὁ Χριστός βασιλεύῃ στίς ψυχές των;


...Ὁ ἐν σπηλαίῳ γεννηθεὶς Κύριος μᾶς ἀπεκάλυψε, ὅτι ὁ Θεός μας δὲν εἶναι ὁ ψυχρὸς θεὸς τῶν φιλοσόφων οὔτε ὁ ἀπρόσιτος θεὸς τῶν Ἰουδαίων, ἀλλὰ εἶναι ὁ «Ἐμμανουήλ», δηλαδὴ «μεθ᾿ ἡμῶν ὁ Θεὸς» (Ματθ. α´ 23).Ἔτσι καὶ τώρα μέσα στὸ σκότος ποὺ μᾶς περιβάλλει μποροῦμε νὰ δοῦμε Φῶς, νὰ ἐλπίσουμε, νὰ χαροῦμε.

Ὁ Ἐμμανουὴλ εἶναι μαζί μας, γιὰ νὰ μᾶς παρηγορῇ, ὅτι ἔχουμε ὄχι μόνο παντοδύναμο ἀλλὰ καὶ φιλόστοργο Πατέρα, ὁ ὁποῖος δὲν θὰ μᾶς ἀφήσῃ μόνους καὶ ἀβοηθήτους στὶς δυσκολίες μας. Ἀρκεῖ καὶ ἐμεῖς μὲ πίστι καὶ ταπείνωσι νὰ ζητήσουμε τὴν βοήθειά Του. Ἔχουμε ἄλλωστε ἀποδείξεις ὅτι ὁ παντοδύναμος Κύριος πολλὲς φορὲς ἔσωσε τὸ Γένος μας ἀπὸ τὸν ἀφανισμὸ καὶ τὴν καταστροφή. Βέβαια γιὰ κάθε ἐπέμβασι τοῦ Ἁγίου Θεοῦ ἀπαιτεῖται καὶ ἡ δική μας μετάνοια.

Πῶς θὰ ὑγιάνῃ ἡ κοινωνία μας, ὅταν ἐμεῖς, ἄρχοντες καὶ ἀρχόμενοι, θεοποιοῦμε τὸν ἑαυτό μας, καλλιεργοῦμε ἕνα πολιτισμὸ φιλαυτίας, ποὺ εἶναι ἀδιέξοδος;
Καταφρονοῦμε τὶς σωτήριες καὶ φιλάνθρωπες ἐντολὲς τοῦ Θεοῦ, διώχνουμε τὸν Ἐμμανουὴλ ἀπὸ τὴν κοινωνικὴ καὶ οἰκογενειακή μας ζωή, καὶ μένουμε ἔρημοι καὶ ἀπελπισμένοι στὸν ταλαίπωρο κόσμο μας.

Ὁ Ἐμμανουὴλ ἦλθε, θέλει νὰ εἶναι μαζί μας, γιὰ νὰ μᾶς ἐμπνέῃ τὴν ἀγάπη, τὴν πίστη, τὴν φιλανθρωπία, τὴν δικαιοσύνη, τὴν εἰρήνη. Πρέπει ὅμως καὶ ἐμεῖς νὰ Τὸν θέλουμε, νὰ Τὸν ζητοῦμε, νὰ μὴ Τὸν διώχνουμε ἀπὸ κοντά μας μὲ τὴν ἀπιστία μας καὶ τὸν ἐγωϊσμὸ μας.

"Δηλαδή, ἐσεῖς ἄν καί ἐπιστήμονας, πιστεύετε στό Θεό;"

Πριν από λίγο στην ΕΡΤ3, ανάμεσα σε "ειδήσεις" για τους εγχώριους και τους εισαγόμενους celebrities, ανάμεσα σε ειδήσεις που τρομοκρατούν, φοβίζουν και χειραγωγούν το λαό μας, προβλήθηκε και το συγκλονιστικό νέο για τον 17χρονο Ταξιάρχη στη Μυτιλήνη, για τον οποίο ενώ είχε κινηθεί η διαδικασία δωρεάς των οργάνων του γιατί πληρούσε τις προϋποθέσεις εγκεφαλικής νέκρωσης, άρχισε να συνέρχεται και να δίνει σημεία εγκεφαλικής λειτουργίας !

Η παρουσιάστρια των ειδήσεων θέλησε να δώσει το χαρμόσυνο νέο όχι ως θαύμα, αλλά ως μια κατάκτηση του 17χρονου, αλλά και να θέσει τον νευροχειρουργό κ.Σουρτζή προ των " επιστημονικών ευθυνών " του, να αποκαταστήσει δηλαδή την πιθανή παραπληροφόρηση και τη δυσφήμιση της καμπάνιας της δωρεάς οργάνων από ένα τέτοιο " τυχαίο" γεγονός....

Προς τιμήν του ο νευροχειρουργός είπε ότι εκπλήσσεται για την έκταση που πήρε η είδηση καθώς τέτοια γεγονότα εγκεφαλικά νεκρών ανθρώπων συμβαίνουν, αν και δεν είναι δυστυχώς η συχνότερη έκβαση και πλέον υπάρχει αυτό το ποσοστό να επανέλθει ο "εγκεφαλικά νεκρός" , ποσοστό που τίθεται στη διάθεσή των συγγενών, για να αποφασίσουν να δωρίσουν τα όργανα, ή να μην τα δωρίσουν ελπίζοντας στο θαύμα.

Δηλαδή επισήμανε ότι ο εγκεφαλικά νεκρός που ήδη η οικογένεια του σκέπτεται τη δωρεά οργάνων, συνέβη και άλλες φορές λίγες ώρες πριν τη δωρεά να επανέρχεται και μάλιστα να συνέρχεται πλήρως!

-"Δηλαδή, εσείς αν και επιστήμονας, πιστεύετε στο Θεό; " τραύλισε η τηλεπαρουσιάστρια σα να υπέστη εγκεφαλικό....
-"Ναι πιστεύω", ανταπάντησε "βλέπουμε συχνά στη δουλειά μας το έργο του Θεού, όπως είναι έντονο και το θρησκευτικό συναίσθημα στο νησί", ενώ συνέδεσε το γεγονός με μια πρόσφατη γιορτή του Ταξιάρχη στη Μυτιλήνη.

Ἡ ἐξαγορά τοῦ χρόνου στή χριστιανική ζωή


Ηρακλής Ρεράκης, Καθηγητής ΑΠΘ

Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενώσεως Θεολόγων

Η εξαγορά του χρόνου στη χριστιανική ζωή

Όταν τελειώνει ο παλιός ο χρόνος και αρχίζει ο καινούριος, οι άνθρωποι και μάλιστα οι Χριστιανοί κάνουν, είτε μόνοι τους είτε με τον πνευματικό τους, μια αυτοκριτική, μια αξιολόγηση, έναν εσωτερικό πνευματικό απολογισμό για την περίοδο που πέρασε και έναν πνευματικό σχεδιασμό, για τη νέα που έρχεται, που να μπορεί να λειτουργεί, ως πυξίδα και μέτρο, για γόνιμες αποφάσεις και πράξεις, που θα τους βοηθούν να πορεύονται μέσα σε μια ηθικοπνευματική πληρότητα και ισορροπία.

Ο Απ. Παύλος, γνωρίζοντας τον προορισμό της ανθρώπινης ζωής αλλά και τον αποτελεσματικό τρόπο επίτευξής του, αναφέρει: «Προσέχετε πώς να συμπεριφέρεστε, με κάθε ακρίβεια στη ζωή σας, όχι ως μωροί και άσοφοι, αλλά ως συνετοί και φρόνιμοι, προκειμένου να αξιοποιείτε τον χρόνο και τις ευκαιρίες της παρούσας ζωής, διότι, λόγω της αμαρτίας που επικρατεί, οι ημέρες είναι γεμάτες από πειρασμούς και πνευματικούς κινδύνους. Γι’ αυτό να φροντίζετε να συνειδητοποιείτε ποιο είναι το θέλημα του Θεού στη ζωή σας (Εφεσ. 5, 15-17).

Σε άλλο σημείο, ο Απόστολος αναφέρεται στη μεγάλη ευκαιρία, που δίνεται στους ανθρώπους, εδώ και τώρα σε αυτήν την ζωή, προκειμένου να αξιοποιήσουν τον χρόνο για τη σωτηρία τους: «Ιδού νυν καιρός ευπρόσδεκτος, ιδού νυν ημέρα σωτηρίας» (Β΄ Κορ. 6, 2), ενώ, σε άλλη συνάφεια, υπογραμμίζει ότι ο χρόνος είναι λίγος και σύντομος: «ο καιρός συνεσταλμένος εστίν» (Α΄ Κορ. 7, 29).

8 Ἰανουαρίου. † ΚΥΡΙΑΚΗ μετὰ τὰ Φῶτα. Γεωργίου τοῦ Χοζεβίτου, Δομνίκης ὁσίας· Κύρου καὶ Ἀττικοῦ πατριαρχῶν Κωνσταντινουπόλεως. Ἁγιογραφικό ἀνάγνωσμα.

Ἀποστολικό ἀνάγνωσμα. Κυρ. μετά τά Φῶτα (Ἐφεσ. δ΄ 7-13).

Εφ. 4,7              Ἑνὶ δὲ ἑκάστῳ ἡμῶν ἐδόθη ἡ χάρις κατὰ τὸ μέτρον τῆς δωρεᾶς τοῦ Χριστοῦ.

Εφ. 4,7                      Εις τον καθένα δε από ημάς εδόθη η χάρις, τα χαρίσματα και αι δωρεαί, σύμφωνα με το μέτρον, με το οποίον δικαίως και σαφώς μοιράζει ο Χριστός τας δωρεάς του. (Ας μη υπάρχουν, λοιπόν, ζηλοφθονίαι μεταξύ σας, διότι τα χαρίσματα είναι δώρα του Θεού, δια την εξυπηρέτησιν όλων).

Κυριακή μετά τά Φῶτα. Ἑρμηνεία τῆς εὐαγγελικῆς περικοπῆς ἀπό τόν Ἱερό Χρυσόστομο

ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΑ ΦΩΤΑ[:Ματθ. 4, 12 - 17]

ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΤΗΣ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΠΕΡΙΚΟΠΗΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΙΕΡΟ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟ

«Ἀκούσας δὲ ὁ Ἰησοῦς ὅτι Ἰωάννης παρεδόθη, ἀνεχώρησεν εἰς τὴν Γαλιλαίαν(:Όταν άκουσε ο Ιησούς ότι ο Ιωάννης συνελήφθη κατά διαταγή του βασιλιά Ηρώδη Αντύπα και οδηγήθηκε στη φυλακή, αναχώρησε από την Ιουδαία και πήγε στη Γαλιλαία)»[Ματθ.4,12].

Για ποιον λόγο ο Ιησούς αναχωρεί από την Ιουδαία μόλις άκουσε για τη σύλληψη του Ιωάννη του Βαπτιστή; Επειδή πάλι θέλει να μας διδάξει να μη σπεύδουμε να αντιμετωπίσουμε κατά μέτωπο τους πειρασμούς, αλλά να υποχωρούμε και να απομακρυνόμαστε από αυτούς· διότι αξιοκατάκριτο δεν είναι το να μη ρίχνεις τον εαυτό σου στον κίνδυνο, αλλά το να μην αντισταθείς με γενναιότητα, όταν πέσεις σε αυτόν. Αυτό λοιπόν θέλοντας να διδάξει και προσπαθώντας να περιορίσει τον φθόνο των Ιουδαίων, αναχωρεί για την Καπερναούμ. Έτσι, αφενός και την προφητεία εκπληρώνει και αφετέρου σπεύδει για να αλιεύσει τους μελλοντικούς διδασκάλους της οικουμένης, επειδή βέβαια διέμεναν εκεί, ασχολούμενοι βιοποριστικά με το ψάρεμα.

Εσύ, όμως, πρόσεξε, σε παρακαλώ, με ποιον τρόπο, σε όλες τις περιπτώσεις κατά τις οποίες σκοπεύει να στραφεί στους εθνικούς, από τους Ιουδαίους λαμβάνει τις αιτίες και τις αφορμές. Πραγματικά, και στην προκειμένη περίπτωση, αυτοί είναι που, επειδή επιβουλεύτηκαν τον Πρόδρομο και τον έριξαν στο δεσμωτήριο, ωθούν τον Ιησού προς την ειδωλολατρική Γαλιλαία[:Η Γαλιλαία είναι η βόρεια από τις τέσσερις επαρχίες της Παλαιστίνης(Σαμάρεια, Ιουδαία, Περαία, είναι οι άλλες τρεις). Οι πρώτοι κάτοικοί της από τις φυλές Ισαχάρ, Ζαβουλών, Νεφθαλείμ και Ασήρ αναμίχθηκαν με αλλόφυλους και για αυτό και την αποκαλούσαν περιφρονητικά ως «Γαλιλαία των εθνών». Παρά ταύτα, οι Γαλιλαίοι είχαν πνευματικότερη αντίληψη για τον Μεσσία, γι' αυτό και εξέλεξε ο Χριστός από εκεί τους μαθητές Του].

Ότι, από την άλλη, δεν εννοεί ένα μέρος του ιουδαϊκού έθνους, ούτε υπαινίσσεται όλες τις φυλές, πρόσεξε με ποιον τρόπο προσδιορίζει την περιοχή εκείνη ο προφήτης, λέγοντας τα εξής: «Γῆ Ζαβουλὼν καὶ γῆ Νεφθαλεὶμ, ὁδὸν θαλάσσης πέραν τοῦ Ἰορδάνου,Γαλιλαία τῶν ἐθνῶν· ὁ λαὸς ὁ καθήμενος ἐν σκότει, εἶδε φῶς μέγα (:Η περιοχή της φυλής Ζαβουλών και η περιοχή της φυλής Νεφθαλείμ, που εκτείνεται πλησίον της θάλασσας της Γενησαρέτ και ανατολικά του Ιορδάνη ποταμού, η Γαλιλαία η γεμάτη από ειδωλολάτρες· ο λαός που καθόταν στο σκοτάδι της θρησκευτικής άγνοιας και πλάνης, είδε πνευματικό φως μέγα, τον Χριστό)»[Ησαΐας,9,1· Ματθ.4,15].

Ἡ εὐαγγελική περικοπή τῆς Κυριακῆς μετά τά Φῶτα. Παναγιώτης Τρεμπέλας

Η ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗ ΠΕΡΙΚΟΠΗ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΜΕΤΑ ΤΑ ΦΩΤΑ

Κατά Ματθαίον, κεφάλαιο Δ΄, εδάφια 12-17

12 ᾿Ακούσας δὲ ὁ Ἰησοῦς ὅτι Ἰωάννης παρεδόθη, ἀνεχώρησεν εἰς τὴν Γαλιλαίαν, 13 καὶ καταλιπὼν τὴν Ναζαρὲτ ἐλθὼν κατῴκησεν εἰς Καπερναοὺμ τὴν παραθαλασσίαν ἐν ὁρίοις Ζαβουλὼν καὶ Νεφθαλείμ, 14 ἵνα πληρωθῇ τὸ ρηθὲν διὰ ῾Ησαΐου τοῦ προφήτου λέγοντος· 15 γῆ Ζαβουλὼν καὶ γῆ Νεφθαλείμ, ὁδὸν θαλάσσης, πέραν τοῦ Ἰορδάνου, Γαλιλαία τῶν ἐθνῶν, 16 ὁ λαὸς ὁ καθήμενος ἐν σκότει εἶδε φῶς μέγα καὶ τοῖς καθημένοις ἐν χώρᾳ καὶ σκιᾷ θανάτου φῶς ἀνέτειλεν αὐτοῖς.

17᾿Απὸ τότε ἤρξατο ὁ Ἰησοῦς κηρύσσειν καὶ λέγειν· μετανοεῖτε· ἤγγικε γὰρ ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν.

Ερμηνευτική απόδοση από τον μακαριστό Παν. Τρεμπέλα

12 Όταν άκουσε ο Ιησούς ότι ο Ιωάννης παραδόθηκε στη φυλακή απ’ τον βασιλιά Αντίπα, αναχώρησε και πήγε στη Γαλιλαία.

Ἡ ἀποστολική περικοπή τῆς Κυρικακῆς μετά τά Φῶτα. Παναγιώτης Τρεμπέλας


Η ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΗ ΠΕΡΙΚΟΠΗ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΜΕΤΑ ΤΑ ΦΩΤΑ

Προς Εφεσίους, κεφάλαιο Δ΄, εδάφια 7-13

7 ῾Ενὶ δὲ ἑκάστῳ ἡμῶν ἐδόθη ἡ χάρις κατὰ τὸ μέτρον τῆς δωρεᾶς τοῦ Χριστοῦ. 8 διὸ λέγει· ἀναβὰς εἰς ὕψος ᾐχμαλώτευσεν αἰχμαλωσίαν καὶ ἔδωκε δόματα τοῖς ἀνθρώποις. 9 Τὸ δὲ ἀνέβη τί ἐστιν εἰ μὴ ὅτι καὶ κατέβη πρῶτον εἰς τὰ κατώτερα μέρη τῆς γῆς; 10 Ὁ καταβὰς αὐτός ἐστι καὶ ὁ ἀναβὰς ὑπεράνω πάντων τῶν οὐρανῶν, ἵνα πληρώσῃ τὰ πάντα. 11 Καὶ αὐτὸς ἔδωκε τοὺς μὲν ἀποστόλους, τοὺς δὲ προφήτας, τοὺς δὲ εὐαγγελιστάς, τοὺς δὲ ποιμένας καὶ διδασκάλους, 12 πρὸς τὸν καταρτισμὸν τῶν ἁγίων εἰς ἔργον διακονίας, εἰς οἰκοδομὴν τοῦ σώματος τοῦ Χριστοῦ, 13 μέχρι καταντήσωμεν οἱ πάντες εἰς τὴν ἑνότητα τῆς πίστεως καὶ τῆς ἐπιγνώσεως τοῦ υἱοῦ τοῦ Θεοῦ, εἰς ἄνδρα τέλειον, εἰς μέτρον ἡλικίας τοῦ πληρώματος τοῦ Χριστοῦ.

Ερμηνευτική απόδοση από τον μακαριστό Παν. Τρεμπέλα

7 Πρέπει λοιπόν να είμαστε όλοι ένα. Βέβαια όλοι οι πιστοί δεν έχουμε λάβει τα ίδια χαρίσματα, αλλά διάφορα και ποικίλα. Αυτή όμως η διανομή για κανένα λόγο δεν επιτρέπεται να γίνεται αιτία χωρισμού μεταξύ των πιστών· διότι η διανομή αυτή δεν είναι τυχαία, αλλά γίνεται απ’ τον ίδιο τον Χριστό. Αυτός δηλαδή στον καθένα ξεχωριστά από εμάς έδωσε τη θεία χάρη, σύμφωνα με το μέτρο που με σοφία και δικαιοσύνη χρησιμοποιεί στη διανομή της δωρεάς Του.8 Κι επειδή ο ίδιος ο Χριστός διανέμει τα χαρίσματα, γι’ αυτό λέει και η Αγία Γραφή στους Ψαλμούς:

ΜΕΣΟΝΥΚΤΙΚΟΝ-ΟΡΘΡΟΣ-ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΜΕΤΑ ΤΑ ΦΩΤΑ 8-1-2023

ΜΕΣΟΝΥΚΤΙΚΟΝ-ΟΡΘΡΟΣ-ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΜΕΤΑ ΤΑ ΦΩΤΑ 8-1-2023
https://youtu.be/OnoVpogE_xk

"Γιατί σ ἀγαπάει ἐσένα περισσότερο ἡ Παναγία γέροντα;

Ρώτησε ὁ γερων Ἀρσένιος τόν μέγα Ἅγιο Ἰωσήφ τόν Ἡσυχαστή ..."Γιατί σ ἀγαπάει ἐσένα περισσότερο ἡ Παναγία γέροντα;" Καί ὁ γερων ἀπάντησε..."Γιατί ἐμβάθυνα στήν αὐτογνωσία τοῦ μηδενός μου Ἀρσένιε"


https://apantaortodoxias.blogspot.com/2022/12/blog-post_583.html