ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΟ ΣΤΟΝ ΚΥΡΙΟ ΜΑΣ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΥΠΕΡΑΓΙΑ ΘΕΟΤΟΚΟ
Σελίδες
▼
Κυριακή 19 Μαρτίου 2023
Ἡ ἄθλια ζωή στή μακρινή χώρα - Παραβολή τοῦ ἀσώτου (Β' μέρος 15ης μελέτης), Ἁγ. Νικοδήμου Ἁγιορείτου- Πνευματικά γυμνάσματα.Ἀρχ. Σάββας Ἁγιορείτης
ΚΗΡΥΓΜΑ_Η άθλια ζωή στη μακρινή χώρα - Παραβολή του ασώτου (Β' μέρος 15ης μελετης), Αγ. Νικοδήμου Αγιορειτου- Πνευματικά γυμνασματα, μελέτη 15η- Περίτης Παραβολής του ασώτου, 19-3-2023, Αρχιμ. Σάββα Αγιορειτου
Ἡ ἀπομάκρυνση ἀπό τό πατρικό σπίτι- Παραβολή τοῦ ἀσώτου (Α' μέρος 15ης μελέτης), Ἁγ. Νικοδήμου Ἁγιορείτου- Πνευματικά γυμνάσματα,Ἀρχ. Σάββας Ἁγιορείτης
ΚΗΡΥΓΜΑ_Η απομάκρυνση από το πατρικό σπίτι- Παραβολή του ασώτου (Α' μέρος 15ης μελετης), Αγ. Νικοδήμου Αγιορειτου- Πνευματικά γυμνασματα, μελέτη 15η- Περίτης Παραβολής του ασώτου, 18-3-2023, Αρχιμ. Σάββα Αγιορειτου
Σχόλιο ἐπί τῆς μνημειώδους ἐγκυκλίου τοῦ μακαριστοῦ Φλωρίνης Αὐγουστίνου σχετικά μέ τίς ἐκτροπές τῶν Ἀπόκρεων καί συσχέτισή της μέ πρόσφατα γεγονότα καί καταστάσεις.
Σχόλιο επί της μνημειώδους εγκυκλίου του μακαριστού Φλωρίνης Αυγουστίνου σχετικά με τις εκτροπές των Απόκρεων και συσχέτισή της με πρόσφατα γεγονότα και καταστάσεις.
Λυκούργος Νάνης, ιατρός
Ο μακαριστός ιεράρχης, υπείκων στη φωνή της αρχιερατικής του συνειδήσεως και επόμενος των φρικτών διαβεβαιώσεων που έδωσε κατά την ιερότατη στιγμή της χειροτονίας του, αγωνιών εμπόνως για τις καρναβαλικές και λοιπές ψυχοφθόρες παρεκτροπές των ημερών των Απόκρεων, που σε μεγάλο βαθμό μάστιζαν και λυμαίνονταν από ετών και πολύ προ της ενθρονίσεώς του στη μητρόπολη Φλωρίνης το δημόσιο και ιδιωτικό βίο των κατοίκων της επισκοπικής του παροικίας (όρα επί παραδείγματι ο καρνάβαλος του Αμυνταίου), ήδη από τον πρώτο χρόνο της διαποιμάνσεως του τοπικού εκκλησιαστικού πληρώματος, αποδύθηκε, κατ’ αρχήν, σε μια ευλογημένη επιχείρηση διαφωτίσεως του ποιμνίου του, αναφορικά με την τεράστια και δυσθεώρητη πνευματική ζημία που συνεπάγονται για την πνευματική ζωή των χριστιανών οι εν λόγω ασχημίες και αθλιότητες που αποτελούν χαρακτηριστικές εκδηλώσεις παλινδρόμησης και οπισθοδρόμησης στην αρχαία ειδωλολατρεία, δύο χιλιάδες και πλέον χρόνια μετά Χριστόν!
Στο πλαίσιο αυτό εξαπέλυσε και τη συγκεκριμένη εγκύκλιο στην οποία με γλώσσα ωμή και αληθινή, ομολογιακή και πεπαρρησιασμένη, ευθέως και άνευ περιστροφών, επόμενος μεγάλων πατερικών μορφών του παρελθόντος (των οποίων γενικώς και ειδικώς, των τριών ιεραρχών, ποιείται μνείαν στην εγκύκλιο) που κλέισαν την Ορθοδοξία, αφού κατά πρώτον μας παραθέτει εκείνα τα πνευματικά στοιχεία και χαρακτηριστικά που συγκροτούν την αληθινή έννοια του Τριωδίου, τη σημασία και την αξία του και, εν συνεχεία, αφού μας αναφέρει ονομαστικά συγκεκριμένες εκτροπές των Απόκρεων, εν τέλει μας υπενθυμίζει τα όσα διαλαμβάνουν οι θείοι και ιεροί κανόνες των Οικουμενικών και Τοπικών Συνόδων για τις προαναφερθείσες παρεκτροπές καθώς και τις πνευματικές ποινές που αυτοί προβλέπουν για όσους συμμετέχουν σε αυτές.
Οφείλουμε να ομολογήσουμε ότι το ποίμνιό του, κατά πλειοψηφία, πειθάρχησε στις πνευματικότατες προτροπές του πνευματικού του πατρός, γεγονός που αναδεικνύει το μέγεθος της διαχρονικής σπουδαιότητος της διαφωτίσεως – κατηχήσεως του ποιμνίου από την πλευρά των ποιμένων.
Στο σημείο, όμως, αυτό θα πρέπει να επισημανθεί ότι τους πρώτους μήνες του έτους 1968 (ο π.Αυγουστίνος ενθρονίσθηκε στη Φλώρινα στις 16/7/1967) εξ αιτίας της σφοδρής αντιθέσεως και αντιδράσεώς του στις εν θέματι ασχημίες και ειδικά στον καρνάβαλο του Αμυνταίου εκείνου του έτους τον οποίο, εν τέλει, κατόρθωσε να ματαιώσει (άλλη μια ηρωική σελίδα δράσεως του επισκόπου με την οποία ίσως άλλη φορά ασχοληθούμε) έμελλε να διωχθεί από τους τότε κρατούντες με άμεσο και πολύ ορατό τον κίνδυνο της εκθρονίσεώς του που, θελήματι Θεού, ευτυχώς αποφεύχθηκε.
Συγκεκριμένα ο τότε Υπουργός Παιδείας, με ένα άκρως επαίσχυντο έγγραφο, το περιεχόμενο του οποίου παρέπεμπε σε σταλινιφασιστικά καθεστώτα και καταστάσεις, ανέθετε σε τρεις πανεπιστημιακούς καθηγητές Ψυχιατρικής να εξετάσουν τον επίσκοπο και κατόπιν να γνωματεύσουν εάν συνέτρεχαν ουσιώδεις λόγοι για την απαλλαγή του εκ των επισκοπικών του καθηκόντων!!!
Με άλλα λόγια, επεδίωξαν να τον βγάλουν τρελλό κατά το κοινώς λεγόμενο…
Ο ηρωικός επίσκοπος, σε μια κορυφαία πράξη αντιδικτατορικής αντιστάσεως, αρνήθηκε να τους δεχθεί στο επισκοπείο και αυτοί επέστρεψαν άπρακτοι στις έδρες τους.
Και, μεσούσης της δικτατορίας, κάλεσε το λαό, πρώτα της Φλώρινας (την ίδια ημέρα που ήλθαν οι ψυχίατροι και αφού αυτοί είχαν αποχωρήσει από το Επισκοπείο) και ακολούθως της Πτολεμαϊδας (τις επόμενες ημέρες) στους δύο μεγάλους ναούς τους, αντιστοίχως, όπου εξεφώνησε εν μέσω εντόνου συναισθηματικής εξάρσεως τόσο του ιδίου όσο και του πιστού λαού, και αψηφώντας τον κίνδυνο διώξεώς του από τις τοπικές αρχές ως ταραξίου, μνημειώδεις λόγους που διατράνωναν την απόφασή του να να μην υποκύψει, αναστέλλοντας τον έλεγχο που κατά χρέος ασκούσε, προδίδοντας τις αρχές του και συμβιβαζόμενος με την επικράτηση και εμπέδωση της ηθικής και πνευματικής αποσύνθεσης που σηματοδοτούν οι καρναβαλικές και οι συναφείς εκτροπές.
Ηρωικές σελίδες γράφτηκαν τότε στη μητρόπολη Φλωρίνης!
Σελίδες δόξης της τοπικής Εκκλησίας ανεπανάληπτες!
Σελίδες που αποτελούν αδιάψευστους μάρτυρες του τι μπορεί να επιτύχει ένας επίσκοπος που δεν στέργει να συμβιβασθεί με τον κόσμο και τους κοσμικούς άρχοντες και επ ουδενί υποστέλλει τη σημαία του αγώνα, στοιχών στα Παύλεια ρήματα» Μὴ ἀποβάλητε οὖν τὴν παῤῥησίαν ὑμῶν, ἥτις ἔχει μισθαποδοσίαν μεγάλην», προς Εβραίους 10,35 και «ημείς ουκ εσμέν υποστολής εις απώλειαν, αλλά πίστεως εις περιποίησιν ψυχής» , προς Εβραίους 10,39.
Και ο πιστός λαός συμπαραστάθηκε, κατά τρόπο συγκινητικό, σε μεγάλο ποσοστό και βαθμό, στον επίσκοπό του με κίνδυνο να στοχοποιηθεί και αυτός ανεπανόρθωτα και να υποστεί τις συνέπειες της συγκεκριμένης επιλογής του.
Ὁ ἅγιος νεομάρτυρας Μανουήλ ὁ Κρητικός
Ο άγιος νεομάρτυρας Μανουήλ ο Κρητικός
15 Μαρτίου
O μάρτυρας του Χριστού Μανουήλ ήταν από τα Σφακιά της Κρήτης, από γονείς χριστιανούς. Όταν ήταν νέος σκλαβώθηκε από τους Τούρκους που πήγαν και υπέταξαν τα Σφακιά όταν επαναστάτησαν.
Βλέποντάς τον οι Τούρκοι ότι ήταν καλός στο να τους υπηρετεί, τον τούρκεψαν με τη βία και του έκαναν περιτομή, αλλά ο ευλογημένος Μανουήλ, καθώς ήταν ευσεβής, κατόρθωσε να δραπετεύσει και πήγε στη Μύκονο. Εκεί εξομολογήθηκε την αμαρτία του, έκανε τον πρέποντα κανόνα, και αφού χρίσθηκε με το άγιο μύρο, ήταν πάλι χριστιανός.
Μετά από αρκετό καιρό πήρε και γυναίκα από εκεί, με την οποία απόκτησε έξι παιδιά. Όταν κατάλαβε ότι αυτή πρόδιδε την τιμή της και μοιχευόταν με άλλον, αυτός, φοβούμενος τον Θεό, δεν την κακοποίησε ούτε τη διαπόμπευσε, αλλά πήρε τα παιδιά και έφυγε από το σπίτι της και νοίκιασε άλλο σπίτι.
Ο σύγαμπρός του ήταν άνθρωπος πολύ κακός και αχρείος και πάντοτε τον απειλούσε να του κάνει κακό για την προσβολή που έκανε στη γυναικαδέλφη του. Τι συνέβη λοιπόν;
Κάποτε ο Μανουήλ κατέβαινε από τη Σάμο στη Μύκονο μ’ ένα πλοίο φορτωμένο ξύλα και κατά τύχη συνάντησε ένα καράβι του καπετάν πασά που περιπολούσε στο Αιγαίο. Τον πρόσταξαν κατά τη συνήθεια να πλησιάσει στο καράβι, μέσα στο οποίο υπηρετούσε και ο σύγαμπρός του. Όταν αυτός είδε από μακριά τον ευλογημένο Μανουήλ, έτρεξε στον αγά του καραβιού και του είπε: «Ο άνθρωπος που έρχεται με το καΐκι που φωνάξαμε ήταν κάποτε Τούρκος και τώρα ζει σαν χριστιανός».
Ο αγάς διέταξε να τον φέρουν μπροστά του και τον ρώτησε τι άνθρωπος είναι. Ο Μανουήλ του είπε: «Χριστιανός είμαι από τη γέννησή μου».
Κυριακή Γ Νηστειῶν. «Ὑπάρχει ἀντάλλαγμα τῆς ψυχῆς΄;». Π. Ἀθανάσιος Μυτιληναῖος
ΚΥΡΙΑΚΗ Γ΄ΝΗΣΤΕΙΩΝ[:Μάρκ.8,34-9,1]
Απομαγνητοφωνημένη ομιλία μακαριστού γέροντος Αθανασίου Μυτιληναίου
με θέμα:
« ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΝΤΑΛΛΑΓΜΑ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ;»
[εκφωνήθηκε στην Ιερά Μονή Κομνηνείου Λαρίσης στις 30-3-1997]
[ Β 353 ] Έκδοσις Β΄
Σήμερα, Κυριακή Γ΄Νηστειών, αγαπητοί μου, η επιλεγομένη της Σταυροπροσκυνήσεως. Η Εκκλησία μας προβάλλει τον Τίμιον Σταυρόν προς προσκύνησιν. Ο λόγος αυτής της σταυροπροσκυνήσεως είναι πρώτον η ενίσχυσις των πιστών εις το μέσον της Μεγάλης Τεσσαρακοστής και όπως λέγει το Ωρολόγιον ότι συνήθως εις το μέσον ενός έργου υπάρχει φανερή πια η κόπωσις, ώστε κατά τρόπον τέτοιον να βοηθηθεί κανείς από αυτόν τον κάματον· βλέποντας προβαλλόμενον τον Τίμιον Σταυρόν. Και δεύτερον, η προβολή του Σταυρού του Χριστού, που είναι το σύμβολον του εσταυρωμένου βίου. Ο Χριστιανός πρέπει να έχει πάντοτε εσταυρωμένον βίον αν θέλει να είναι γνήσιος μαθητής του μεγάλου διδασκάλου και εσταυρωμένου Ιησού Χριστού. Εάν αυτό το στοιχείο δεν υπάρχει στον Χριστιανόν, τότε είναι παντελώς αδύνατον να θεωρείται Χριστιανός. Και πρέπει το στοιχείο αυτό να το βιώνει. Να έχει, δηλαδή, τη μετοχή του εις τον Σταυρό του Χριστού.
Όμως όλη αυτή η διαδικασία, το να είναι κανείς εκείνος που έχει δεχθεί τον Σταυρόν του Χριστού και είναι μέσα εις τον Σταυρόν του Χριστού και βιώνει τον Σταυρόν του Χριστού, αυτή όλη η διαδικασία, βέβαια, δεν είναι ένα παιχνίδι που μπορείς να δίνεις και να παίρνεις, που μπορείς να καταβάλεις και να αναιρείς. Είναι μία υπόθεση άκρως άκρως σοβαρή, ἐν οὐ παικτοῖς. Σε πράγματα με τα οποία δεν μπορούμε να παίζομε. Πρόκειται για το κέρδισμα ή το χάσιμο της ψυχής, όπως θα δούμε στη συνέχεια. Γι΄αυτό ο Κύριος είπε: «Τί γὰρ ὠφελήσει ἄνθρωπον ἐὰν κερδήσῃ τὸν κόσμον ὅλον, καὶ ζημιωθῇ τὴν ψυχὴν αὐτοῦ;». Δηλαδή: «Τι έχει κανείς να ωφεληθεί, εάν τα πάντα κερδίσει, το σύμπαν ολόκληρο, αλλά ζημιωθεί όμως ως προς την ψυχήν του;». «Ἢ τί δώσει ἄνθρωπος ἀντάλλαγμα τῆς ψυχῆς αὐτοῦ;». Προσέξτε αυτό το σημείο: «Ο άνθρωπος τι αντάλλαγμα, αντάλλαγμα – σ’ αυτό θα μείνω, στο αντάλλαγμα- τι αντάλλαγμα ο άνθρωπος μπορεί να δώσει για την ψυχή του;». Σου δίνω την ψυχή μου και μου δίνεις τι; Αφού η ψυχή δεν έχει κανένα αντάλλαγμα;
Για να το καταλάβομε, αγαπητοί μου, αυτό, πόσο σοβαρό πράγμα είναι, ο Κύριος μίλησε γι΄αυτό το αντάλλαγμα. Και για να γίνει κατανοητό είπε την αξία της ψυχής. Αλλά ας δούμε τα πράγματα στη σειρά τους.
Έχει αξία η ψυχή; Πολύ μεγάλη αξία. Είναι τόση η αξία της, μας είπε ο Κύριος, όσο δεν μπορεί να λογαριαστεί και να ζυγιστεί με όλον τον ορατόν κτιστόν κόσμον. Λέμε ότι κάποιος κατέκτησε, είναι κατακτητής, έγινε Μέγας Αλέξανδρος. Και τι κατέκτησε ο Μέγας Αλέξανδρος; Είναι εντελώς σχετική η προσπάθειά του, σχετικές οι κατακτήσεις του, ο Μέγας Ναπολέων, τίποτε, όλα πολύ σχετικά. Να κατακτήσεις το σύμπαν ολόκληρο! Αδύνατον! Ε, λοιπόν, η ψυχή σου έχει πιο μεγάλη αξία από το σύμπαν ολόκληρο και δεν δύναται να ισοσταθμιστεί. Γιατί;
Στόν Τίμιο καί Ζωοποιό Σταυρό. Ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Παλαμᾶ
Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά
ΣΤΟΝ ΤΙΜΙΟ ΚΑΙ ΖΩΟΠΟΙΟ ΣΤΑΥΡΟ
Ο Σταυρός του Χριστού προαναγγελλόταν και προτυπωνόταν μυστικά από παλαιές γενεές, και κανείς ποτέ δεν συμφιλιώθηκε με τον Θεό χωρίς τη δύναμη του Σταυρού. Πραγματικά μετά την προγονική εκείνη παράβαση στον παράδεισο του Θεού δια του δέντρου, η μεν αμαρτία αναπτύχθηκε, εμείς δε πεθάναμε, έχοντας υποστεί και πριν από τον σωματικό θάνατο, τον θάνατο της ψυχής, όπως προκύπτει από τον χωρισμό της από τον Θεό. Όσο ζούσαμε μετά την παράβαση, ζούσαμε στην αμαρτία και τη σαρκική ζωή· η δε αμαρτία «τῷ γὰρ νόμῳ τοῦ Θεοῦ οὐχ ὑποτάσσεται· οὐδὲ γὰρ δύναται· οἱ δὲ ἐν σαρκὶ ὄντες Θεῷ ἀρέσαι οὐ δύνανται (:δεν υποτάσσεται στον νόμο του Θεού, επειδή ούτε έχει και τη δύναμη να υποταχθεί. Όσοι λοιπόν είναι παραδομένοι σε σαρκική και κοσμική ζωή δεν μπορούν να αρέσουν στον Θεό)»[Ρωμ. 8, 7-8].
Επειδή λοιπόν, όπως λέγει ο απόστολος: «Ἡ γὰρ σὰρξ ἐπιθυμεῖ κατὰ τοῦ πνεύματος, τὸ δὲ πνεῦμα κατὰ τῆς σαρκός· ταῦτα δὲ ἀντίκειται ἀλλήλοις, ἵνα μὴ ἃ ἂν θέλητε ταῦτα ποιῆτε(: Η κατώτερη φύση μας, που υπηρετεί τις επιθυμίες της σάρκας, επιθυμεί εναντίον της ανώτερης πνευματικής φύσεώς μας, που εμπνέεται από το Άγιο Πνεύμα. Αλλά και η ανώτερη αυτή φύση μας επιθυμεί εναντίον της κατώτερης φύσεώς μας. Και τα δύο αυτά, δηλαδή η σάρκα και το πνεύμα, αντιμάχονται το ένα το άλλο, έτσι ώστε να μην κάνετε χωρίς αντίδραση εκείνα που θέλετε. Ούτε το κακό δηλαδή χωρίς αντίδραση, διότι τότε εξεγείρεται μέσα σας η φωνή της συνειδήσεως˙ ούτε το καλό, διότι πολλές φορές πρέπει να ασκήσετε βία στον εαυτό σας για να το κάνετε. Όταν λοιπόν κυριαρχήσει μέσα σας το πνεύμα, θα υποταχθεί η σάρκα με τις επιθυμίες της, και εσείς δεν θα πραγματοποιήσετε ποτέ καμιά επιθυμία της σάρκας)» [Γαλ.5,17], ο δε Θεός είναι πνεύμα και αυτοαγαθότης και αρετή, και κατ’ εικόνα και ομοίωση Αυτού είναι το δικό μας πνεύμα, ως προς τα οποία αχρειώθηκε εξαιτίας της αμαρτίας, πώς θα ήταν δυνατό να ανανεωθεί και να συμφιλιωθεί οποιοσδήποτε με τον Θεό κατά το πνεύμα, χωρίς να καταργηθεί η αμαρτία και η ζωή κατά σάρκα; Τούτο δε είναι ο Σταυρός του Κυρίου, η κατάργηση της αμαρτίας. Γι΄αυτό, ένας από τους θεοφόρους πατέρες μας, όταν ρωτήθηκε από κάποιον άπιστο αν πιστεύει στον Εσταυρωμένο, «ναι», λέγει, «σε Αυτόν που σταύρωσε την αμαρτία». Πολλοί δε φίλοι του Θεού έχουν αποκαλυφθεί από τον ίδιο τον Θεό, και πριν από τον μωσαϊκό νόμο και μετά τον μωσαϊκό νόμο, χωρίς να έχει φανεί ακόμη ο Σταυρός. Εξάλλου ο βασιλεύς και προφήτης Δαβίδ, με τη βεβαιότητα ότι υπήρχαν οπωσδήποτε τότε φίλοι του Θεού, λέγει: «Ἐμοὶ δὲ λίαν ἐτιμήθησαν οἱ φίλοι σου, ὁ Θεός(: Από εμένα τιμήθηκαν πάρα πολύ οι φίλοι Σου, Θεέ μου)» [Ψαλμ.138,17]. Πώς λοιπόν υπάρχουν άνθρωποι που διετέλεσαν φίλοι του Θεού πριν από τη σταυρική θυσία του Χριστού, θα σας το υποδείξω εγώ, αν μου προσφέρετε φιλόθεα και φιλήκοα τα αυτιά σας.
Ἡ εὐαγγελική περικοπή τῆς Κυριακῆς Γ Νηστειῶν. Παναγιώτης Τρεμπέλας
Η ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗ ΠΕΡΙΚΟΠΗ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ Γ΄ΝΗΣΤΕΙΩΝ
Κατά Μάρκον, κεφ. Η΄, εδάφια 34-38 και κεφ. Θ΄, εδάφιο 1
Κεφ. Η΄ 34 Καὶ προσκαλεσάμενος τὸν ὄχλον σὺν τοῖς μαθηταῖς αὐτοῦ εἶπεν αὐτοῖς· ὅστις θέλει ὀπίσω μου ἀκολουθεῖν, ἀπαρνησάσθω ἑαυτὸν καὶ ἀράτω τὸν σταυρὸν αὐτοῦ, καὶ ἀκολουθείτω μοι. 35 Ὅς γὰρ ἂν θέλῃ τὴν ψυχὴν αὐτοῦ σῶσαι, ἀπολέσει αὐτήν· ὃς δ᾿ ἂν ἀπολέσῃ τὴν ἑαυτοῦ ψυχὴν ἕνεκεν ἐμοῦ καὶ τοῦ εὐαγγελίου οὗτος σώσει αὐτήν. 36 Τί γὰρ ὠφελήσει ἄνθρωπον ἐὰν κερδήσῃ τὸν κόσμον ὅλον, καὶ ζημιωθῇ τὴν ψυχὴν αὐτοῦ; 37 Ἤ τί δώσει ἄνθρωπος ἀντάλλαγμα τῆς ψυχῆς αὐτοῦ; 38 Ὅς γὰρ ἐὰν ἐπαισχυνθῇ με καὶ τοὺς ἐμοὺς λόγους ἐν τῇ γενεᾷ ταύτῃ τῇ μοιχαλίδι καὶ ἁμαρτωλῷ, καὶ ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου ἐπαισχυνθήσεται αὐτὸν ὅταν ἔλθῃ ἐν τῇ δόξῃ τοῦ πατρὸς αὐτοῦ μετὰ τῶν ἀγγέλων τῶν ἁγίων.
Κεφ. Θ΄ 1 Καὶ ἔλεγεν αὐτοῖς· ἀμὴν λέγω ὑμῖν ὅτι εἰσί τινες τῶν ὧδε ἑστηκότων, οἵτινες οὐ μὴ γεύσωνται θανάτου ἕως ἂν ἴδωσι τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ ἐληλυθυῖαν ἐν δυνάμει.
Ερμηνευτική απόδοση από τον μακαριστό Παν. Τρεμπέλα
Κεφ. Η΄ 34 Τότε ο Ιησούς κάλεσε τα πλήθη του λαού μαζί με τους μαθητές Του και τους είπε: Εκείνος που θέλει να γίνει δικός μου και να με ακολουθεί ως μαθητής μου, ας διακόψει κάθε φιλία και σχέση με τον διεφθαρμένο απ’ την αμαρτία εαυτό του και ας πάρει τη σταθερή απόφαση να υποστεί για μένα όχι μόνο κάθε θλίψη και δοκιμασία, αλλά ακόμα και θάνατο σταυρικό, και τότε ας με ακολουθεί μιμούμενος το παράδειγμά μου. 35 Και μη διστάσει κανείς να κάνει τις θυσίες αυτές· διότι όποιος θέλει να σώσει τη ζωή του, θα χάσει την πνευματική, ευτυχισμένη και αιώνια ζωή. Όποιος όμως χάσει και θυσιάσει τη ζωή του για την ομολογία και την υπακοή του σε μένα και το ευαγγέλιό μου, αυτός θα σώσει την ψυχή του στη μέλλουσα ζωή, όπου θα κερδίσει την αιώνια ευτυχία.
Ἠ ἀποστολική περικοπή τῆς Κυριακῆς Γ Νηστειῶν. Παναγιώτης Τρεμπέλας
Η ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΗ ΠΕΡΙΚΟΠΗ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ Γ΄ΝΗΣΤΕΙΩΝ
Προς Εβραίους κεφ. Δ΄, εδάφια 14-16 και κεφ. Ε΄, εδάφια 1-6
Κεφ.Δ΄ 14 Ἔχοντες οὖν ἀρχιερέα μέγαν διεληλυθότα τοὺς οὐρανούς, Ἰησοῦν τὸν υἱὸν τοῦ Θεοῦ, κρατῶμεν τῆς ὁμολογίας. 15 Οὐ γὰρ ἔχομεν ἀρχιερέα μὴ δυνάμενον συμπαθῆσαι ταῖς ἀσθενείαις ἡμῶν, πεπειραμένον δὲ κατὰ πάντα καθ᾿ ὁμοιότητα χωρὶς ἁμαρτίας. 16 Προσερχώμεθα οὖν μετὰ παῤῥησίας τῷ θρόνῳ τῆς χάριτος, ἵνα λάβωμεν ἔλεον καὶ χάριν εὕρωμεν εἰς εὔκαιρον βοήθειαν.
Κεφ. Ε΄ 1Πᾶς γὰρ ἀρχιερεὺς ἐξ ἀνθρώπων λαμβανόμενος ὑπὲρ ἀνθρώπων καθίσταται τὰ πρὸς τὸν Θεόν, ἵνα προσφέρῃ δῶρά τε καὶ θυσίας ὑπὲρ ἁμαρτιῶν, 2 μετριοπαθεῖν δυνάμενος τοῖς ἀγνοοῦσι καὶ πλανωμένοις, ἐπεὶ καὶ αὐτὸς περίκειται ἀσθένειαν· 3 καὶ διὰ ταύτην ὀφείλει, καθὼς περὶ τοῦ λαοῦ, οὕτω καὶ περὶ ἑαυτοῦ προσφέρειν ὑπὲρ ἁμαρτιῶν. 4 Καὶ οὐχ ἑαυτῷ τις λαμβάνει τὴν τιμήν, ἀλλὰ καλούμενος ὑπὸ τοῦ Θεοῦ, καθάπερ καὶ Ἀαρών. 5 Οὕτω καὶ ὁ Χριστὸς οὐχ ἑαυτὸν ἐδόξασε γενηθῆναι ἀρχιερέα, ἀλλ᾿ ὁ λαλήσας πρὸς αὐτόν· υἱός μου εἶ σύ, ἐγὼ σήμερον γεγέννηκά σε· 6 καθὼς καὶ ἐν ἑτέρῳ λέγει· σὺ ἱερεὺς εἰς τὸν αἰῶνα κατὰ τὴν τάξιν Μελχισεδέκ.
Ερμηνευτική απόδοση από τον μακαριστό Παν. Τρεμπέλα
Κεφ.Δ΄ 14 Αφού λοιπόν, σύμφωνα και με όσα είπαμε, έχουμε μεγάλο Αρχιερέα, ο οποίος έχει πλέον διασχίσει τους ουρανούς και μπήκε στον τόπο της αιώνιας αναπαύσεως, στην ουράνια βασιλεία Του, όπου μας περιμένει, τον Ιησού δηλαδή, ο Οποίος δεν είναι ένας απλός άνθρωπος, αλλά και ο Υιός του Θεού, ας κρατούμε καλά την ομολογία της πίστεώς μας προς Αυτόν. 15 Και μην περάσει ποτέ από τον νου μας ότι, αφού Αυτός είναι τώρα στους ουρανούς, δεν θα δείξει ενδιαφέρον για μας. Διότι δεν έχουμε αρχιερέα που να μην μπορεί να μας συμπαθήσει στις ηθικές και φυσικές αδυναμίες μας, επειδή τάχα δεν γνωρίζει τα όσα μας συμβαίνουν ή επειδή υψώθηκε τόσο πολύ· αλλά έχουμε αρχιερέα ο οποίος έχει αντιμετωπίσει πειρασμούς με όλους τους τρόπους που μπορεί να δοκιμαστεί η ανθρώπινη φύση.
ΜΕΣΟΝΥΚΤΙΚΟΝ-ΟΡΘΡΟΣ-ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΤΗΣ ΣΤΑΥΡΟΠΡΟΣΚΥΝΗΣΕΩΣ, 19-3-2023
ΜΕΣΟΝΥΚΤΙΚΟΝ-ΟΡΘΡΟΣ-ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΤΗΣ ΣΤΑΥΡΟΠΡΟΣΚΥΝΗΣΕΩΣ, 19-3-2023 https://www.youtube.com/live/a3rVUmPHhh8?feature=share
Κι αὐτός πού δέ φράζει τό στόμα του, χάνει τούς πνευματικούς καρπούς του.
Ο κήπος που δεν έχει φράχτη, ποδοπατιέται και ερημώνεται. Κι αυτός που δε φράζει το στόμα του, χάνει τους πνευματικούς καρπούς του.
Άγιος Εφραίμ ο Σύρος
https://proskynitis.blogspot.com/2023/03/blog-post_53.html
19 Μαρτίου. † ΚΥΡΙΑΚΗ Γ ́ ΤΩΝ ΝΗΣΤΕΙΩΝ (ΤΗΣ ΣΤΑΥΡΟΠΡΟΣΚΥΝΗΣΕΩΣ). Χρυσάνθου καὶ Δαρείας τῆς Ἀθηναίας. Κλαυδίου καὶ τῶν σὺν αὐτῷ μαρτύρων (†283)· Δημητρίου νεομάρτυρος τοῦ Τορναρᾶ (†1564). Ἁγιογραφικό ἀνάγνωσμα.
Ἀποστολικό ἀνάγνωσμα. Κυρ. γ΄ νηστειῶν (Ἑβρ. δ΄ 14 - ε΄ 6).
Εβρ. 4,14 Ἔχοντες οὖν ἀρχιερέα μέγαν διεληλυθότα τοὺς οὐρανούς, Ἰησοῦν τὸν υἱὸν τοῦ Θεοῦ, κρατῶμεν τῆς ὁμολογίας.
Εβρ. 4,14 Αφού, λοιπόν, έχομεν Αρχιερέα μέγαν, που έχει διαβή τους ουρανούς και εκάθισεν εκ δεξιών του Θεού, τον Ιησούν, τον Υιόν του Θεού, ας κρατώμεν σφικτά την ομολογίαν της πίστεώς μας.