Σελίδες

Παρασκευή 7 Απριλίου 2023

Ὁ προφήτης Μωϋσῆς Δ΄, Ἀρχιμ. Σάββα Ἁγιορείτου

 Ὁ προφήτης Μωϋσῆς Δ΄, 24-3-2019, Ἀρχιμ. Σάββα Ἁγιορείτου - Ομιλία σε παιδιά 

Μαθητές τοῦ θείου Εὐαγγελίου καί ὄχι τοῦ κόσμου Γ2', Ἁγ. Νικοδήμου Ἁγιορείτου-Ἀρχιμ. Σάββα Ἁγιορείτου

 ΚΗΡΥΓΜΑ_Μαθητές του θείου Ευαγγελίου και όχι του κόσμου Γ2', Περί της διδασκαλίας του θείου Ευαγγελίου (Γ2' μέρος 24ης μελέτης), Αγ. Νικοδήμου Ἁγιορείτου- Πνευματικά γυμνάσματα, 7-4-2023, Αρχιμ. Σάββα Ἁγιορείτου

Ποιός εἶναι ὁ ἀληθινός χριστιανός Γ1'-Περί τῆς διδασκαλίας τοῦ Θείου Εὐαγγελίου.Ἁγ. Νικοδήμου τοῦ Ἁγιορείτου. Ἀρχ. Σάββας Ἁγιορείτης

 ΚΗΡΥΓΜΑ_Ποιος είναι ο αληθινός χριστιανός Γ1'-Περί της διδασκαλίας του Θείου Ευαγγελίου (Γ1' μέρος 24ης μελέτης), Αγ. Νικοδήμου Ἁγιορείτου- Πνευματικά γυμνάσματα, 6-4-2023, Αρχιμ. Σάββα Ἁγιορείτου

Ἡ στάση μας ἀπέναντι στό Εὐαγγέλιο Β2' Περί τῆς διδασκαλίας τοῦ Θείου Εὐαγγελίου Ἁγ. Νικοδήμου Ἁγιορείτου Ἀρχιμ. Σάββα Ἁγιορείτου

 ΚΗΡΥΓΜΑ_Η στάση μας απέναντι στο Ευαγγέλιο Β2' Περί της διδασκαλίας του Θείου Ευαγγελίου (Β2' μέρος 24ης μελέτης), Αγ. Νικοδήμου Ἁγιορείτου Πνευματικά γυμνάσματα, 5-4-2023, Αρχιμ. Σάββα Ἁγιορείτου

Διάβολος, ὁ διαχρονικός ἐχθρός μας Ι΄, Ἀρχιμ. Σάββα Ἁγιορείτου

 Διάβολος, ὁ διαχρονικός ἐχθρός μας Ι΄, 23-11-2019, Ἀρχιμ. Σάββα Ἁγιορείτου

Ἱεροῦ Χρυσοστόμου, Περί τοῦ ὁμοουσίου, Ὁμιλία Θ Στόν τετραήμερο Λάζαρο


Ιερού Χρυσοστόμου, ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΟΜΟΟΥΣΙΟΥ

Ομιλία Θ΄:ΣΤΟΝ ΤΕΤΡΑΗΜΕΡΟ ΛΑΖΑΡΟ

Ο Λάζαρος σήμερα με την ανάστασή του από τους νεκρούς, μάς χαρίζει τη λύση πολλών και διαφόρων σκανδάλων. Πραγματικά δεν ξέρω πώς το ανάγνωσμα αυτό έδωσε και στους αιρετικούς λαβή και στους Ιουδαίους αφορμή για αντιλογία, όχι επειδή πραγματικά υπάρχει τέτοια αφορμή, μακριά μια τέτοια σκέψη, αλλά επειδή εκείνοι είναι κακόψυχοι. Πολλοί δηλαδή από τους αιρετικούς λένε ότι ο Υιός δεν είναι όμοιος με τον Πατέρα. Γιατί; «Διότι χρειάστηκε», λένε, «ο Χριστός να προσευχηθεί για να αναστήσει τον Λάζαρο· εάν δεν προσευχόταν δεν θα μπορούσε να αναστήσει τον Λάζαρο. Και πώς», λένε, «μπορεί να είναι όμοιος εκείνος που προσευχήθηκε με εκείνον που δέχθηκε την παράκληση; Διότι ο μεν Υιός προσεύχεται, ενώ ο Πατέρας δέχτηκε την προσευχή από εκείνον που τον παρακαλούσε». Βλασφημούν όμως αυτοί μην μπορώντας να καταλάβουν ότι η προσευχή έγινε από συγκατάβαση και εξαιτίας της πνευματικής αδυναμίας των παρευρισκομένων εκεί.

Πες μου δηλαδή, ποιος είναι ανώτερος, εκείνος που νίβει τα πόδια, ή εκείνος του οποίου νίβει τα πόδια; Οπωσδήποτε φυσικά ανώτερος είναι εκείνος του οποίου ένιψε τα πόδια εκείνος που τα ένιψε. Αλλά ο Σωτήρας ένιψε τα πόδια του προδότη Ιούδα, διότι αυτός ήταν μαζί με τους άλλους μαθητές [Ιω.13,5: «Εἶτα βάλλει ὕδωρ εἰς τὸν νιπτῆρα, καὶ ἤρξατο νίπτειν τοὺς πόδας τῶν μαθητῶν καὶ ἐκμάσσειν τῷ λεντίῳ ᾧ ἦν διεζωσμένος(: Έπειτα ρίχνει νερό στη λεκάνη που υπήρχε εκεί για το πλύσιμο των ποδιών και άρχισε να πλένει τα πόδια των μαθητών και να τα σκουπίζει με την πετσέτα με την οποία ήταν ζωσμένος)»]. Ποιος, επομένως, είναι ανώτερος· ο προδότης Ιούδας είναι ανώτερος από τον Δεσπότη Χριστό, επειδή ο Χριστός ένιψε τα πόδια αυτού; Μακριά μια τέτοια σκέψη. Αλλά τι είναι ταπεινότερο, το να νίψει τα πόδια, ή το να προσευχηθεί; Οπωσδήποτε βέβαια το να νίψει τα πόδια.

Εκείνος λοιπόν που δεν απέφυγε να κάνει το ταπεινότερο, πώς θα ήταν δυνατό να αποφύγει να κάνει το υψηλότερο; Αλλά το παν έγινε εξαιτίας της πνευματικής αδυναμίας των παρευρισκομένων εκεί Ιουδαίων, όπως θα αποδειχθεί με τον λόγο στη συνέχεια. Και οι Ιουδαίοι, όμως, παίρνοντας από εδώ αφορμή για αντιλογία, λένε: «Πώς οι Χριστιανοί πιστεύουν αυτόν για Θεό, αυτόν που δεν ήξερε τον τόπο, στον οποίο ήταν τοποθετημένος ο νεκρός Λάζαρος;». Επειδή δηλαδή ο Σωτήρας έλεγε στις αδελφές του Λαζάρου, τη Μάρθα και τη Μαρία: «Ποῦ τεθείκατε αὐτόν; (: ‘’Πού τον έχετε βάλει;’’)»[Ιω.11,34]. «Είδες», λένε οι αιρετικοί, «άγνοια; Είδες αδυναμία; Αυτός που δεν γνώριζε τον τόπο, αυτός είναι Θεός;». Αλλά θα τους ρωτήσω, όχι φυσικά επειδή το πιστεύω αυτό, αλλά επειδή θέλω να εκμηδενίσω την αντίρρησή τους.

Ὁ ἅγιος νεομάρτυρας Παῦλος ὁ Ρῶσος

Ο άγιος νεομάρτυρας Παύλος ο Ρώσος

3 Απριλίου

Ο μακάριος αυτός Παύλος ήταν Ρώσος και μικρό παιδί τον πήραν σκλάβο από την πατρίδα του οι Τάταροι. Από αυτούς τον αγόρασε ένας Χριστιανός, ο οποίος, μετά από αρκετά χρόνια δουλείας, τον ελευθέρωσε. Πήρε έπειτα γυναίκα μια Ρωσίδα, απελεύθερη και αυτή, και ζούσε μαζί της με ευσέβεια.

Κάποτε έπαθε επιληψία, είτε από φυσική αιτία είτε από δαιμονική ενέργεια, όπως συμβαίνει συχνά, και επειδή το πρόβλημα χρόνιζε και αυτός όλο και χειροτέρευε, η σύζυγός του με τους γείτονες σκέφτηκαν να τον πάνε για θεραπεία στον ναό της Υπεραγίας Θεοτόκου του Μουγλουνίου, [1] διότι και πολλοί άλλοι τέτοιοι που είχαν μείνει εκεί βρήκαν τη θεραπεία τους. Επειδή όμως ο μακάριος δεν καταλάβαινε την αιτία που τον πάνε εκεί, αντιστεκόταν με δύναμη και δεν ήθελε να πάει. Τον πήραν λοιπόν σηκωτό και τον πήγαιναν.
Στον δρόμο συνάντησαν κάποιους Αγαρηνούς, οι οποίοι τους ρώτησαν πού τον πάνε. Εκείνος, έχοντας σαλεμένο τον νου, μόλις τους είδε, σκέφτηκε να ζητήσει βοήθεια από αυτούς και άρχισε να φωνάζει “Αγαρηνός είμαι” και “Αγαρηνός έγινα”.
Οι Αγαρηνοί την ώρα εκείνη δεν μίλησαν ούτε έκαναν τίποτε, γι’ αυτό και αυτοί που τον κουβαλούσαν τον πήγαν στην εκκλησία της Θεοτόκου. Μετά όμως από δυο μέρες οι επάρατοι εκείνοι, ενθυμούμενοι τα λόγια του Μάρτυρα, έλεγαν μεταξύ τους: «Πώς εμείς παραβλέψαμε τον αδελφό μας μουσουλμάνο που φώναζε και ζητούσε βοήθεια από μας όντας στα χέρια των εχθρών μας; Αυτό που κάναμε είναι απαίσιο για τη θρησκεία μας».

Ἡ ἐκκλησιαστική κατάσταση στήν Οὐκρανία καί ἡ ἐκδίωξη τῶν μοναχῶν ἀπό τήν Λαύρα τῶν Σπηλαίων στό Κίεβο

 

Η εκκλησιαστική κατάσταση στην Ουκρανία και η εκδίωξη των μοναχών από την Λαύρα των Σπηλαίων στο Κίεβο

Απομαγνητοφωνημένο ρεπορτάζ του Έλληνα ανταποκριτή στην Μόσχα Θανάση Αυγερινού στις 31 Μαρτίου 2023 για την εκκλησιαστική κατάσταση στην Ουκρανία και την εκδίωξη των μοναχών από την Λαύρα των Σπηλαίων στο Κίεβο.

Απομαγνητοφώνηση και επιμέλεια από τον Βασίλειο Ευσταθίου, Δρ Φυσικό, Θεολόγο.

Ερώτηση: Θανάση μπορείς να μας εξηγήσεις τι γίνεται στην Λαύρα των Σπηλαίων, που όπως γράφεις είναι η πιο ιερή μονή της Σλαβικής Ορθοδοξίας;

Θ. Αυγερινός: Καλησπέρα από την Μόσχα. Μερικά από τα βίντεο που έχω αναρτήσει δεν αφορούν την ίδια την μονή, αλλά την προετοιμασία της κατάληψης της μονής που γίνεται εδώ και μερικά χρόνια. Από το 2018 τουλάχιστον, όταν δώθηκε αυτό το αμφιλεγόμενο αυτοκέφαλο σε μια νεοϊδρυθείσα εκκλησία, η οποία με την βοήθεια του ουκρανικού κράτους και των ουκρανικών εθνικιστών, και βέβαια όπως βλέπουμε με βίαιες μεθόδους, μιλάμε δηλαδή για τραμπούκους μασκοφόρους, οι οποίοι δεν έχουν ουδεμία σχέση με την εκκλησία, με τις ενορίες δηλαδή, οι οποίοι εισβάλουν σε ναούς, σε μοναστήρια όλα αυτά τα χρόνια. Κανείς δεν δίνει σημασία, δεν μας απασχολεί, ίσως επειδή με ένα περίεργο τρόπο, η Ελλάδα, η Κύπρος και η Αλεξάνδρεια συντάχθηκαν στην γραμμή που αποφάσισε το Οικουμενικό Πατριαρχείο και βέβαια επιβλήθηκε ένα είδος σιωπής για το θέμα. Το ανατριχιαστικό της ιστορίας είναι ότι εμείς, δηλαδή η Ελλάδα, η Κύπρος, το Οικουμενικό Πατριαρχείο και η Αλεξάνδρεια είμαστε μόνο τέσσερις από τις δεκατέσσερις, κατά άλλους δεκαπέντε (σημείωσή μας: μαζί με την Αρχιεπισκοπή Αχρίδος), Εκκλησίες (σημείωσή μας: τοπικές) παγκοσμίως ορθόδοξες, από τις οποίες οι άλλες δέκα ή έντεκα έχουν διαφορετική άποψη για το θέμα, δηλαδή παραμένουν στην αναγνώριση της ιστορικής, της παλαιάς Εκκλησίας της Ουκρανίας, η οποία λέγεται Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία, και υπάγεται, η τουλάχιστον υπαγόταν μέχρι πρόσφατα στο Πατριαρχείο της Μόσχας.

Το Οικουμενικό Πατριαρχείο έδωσε το αυτοκέφαλο σε μια καινούργια εκκλησία που λέγεται Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας, και επιδιώκει με αυτές τις μεθόδους (σημείωσή μας: δηλαδή βίαιες με τραμπούκους μασκοφόρους) μεταξύ άλλων να καταλάβει μοναστήρια, εκκλησίες, να γίνει η κυρίαρχη εκκλησία στην Ουκρανία. Φανταστείτε ότι πάρα το γεγονός ότι την βοηθάει όλο το κράτος, όλος ο μηχανισμός από τον Ποροσένκο δηλαδή και μετά, ο οποίος ασχολήθηκε εντατικά με αυτήν την ιστορία από το 2018 –προηγουμένως γινόταν αυτό με πιο ήπιες μεθόδους , αλλά μετά το 2018 γίνεται αυτό με βίαιες μεθόδους, με υφαρπαγή αυτών των ενοριών, με πλαστά χαρτιά, όπως καταγγέλλεται, με ξυλοδαρμούς, με διάφορους μεθόδους -, προσπαθούν τέλος πάντων αυτούς τους ανθρώπους να τους βγάλουν από την μέση και να ανακηρυχθούν ως επίσημη εκκλησία η νέα αυτή εκκλησία, η οποία δεν τα καταφέρνει και τόσο πολύ, δεν έχει την πλειονότητα του κόσμου μαζί της, και αυτό αποδεικνύεται περίτρανα με την ιστορία της Λαύρας στο Κίεβο.

Σάββατο τοῦ Λαζάρου. Ὁ Ἱερός Χρυσόστομος γιά τήν Ἀνάσταση τοῦ Λαζάρου


ΣΑΒΒΑΤΟ ΤΟΥ ΛΑΖΑΡΟΥ[:Ιω.11,1-45]

Ο ΙΕΡΟΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΛΑΖΑΡΟΥ

«Τῷ καιρῷ ἐκείνῳ, ἦν τις ἀσθενῶν, Λάζαρος ἀπὸ Βηθανίας, ἐκ τῆς κώμης Μαρίας, καὶ Μάρθας τῆς ἀδελφῆς αὐτῆς(:Ήταν τότε κάποιος που λεγόταν Λάζαρος, ο οποίος είχε αρρωστήσει. Αυτός καταγόταν από τη Βηθανία, το χωριό της Μαρίας και της Μάρθας της αδελφής της). Ἦν δὲ Μαρία ἡ ἀλείψασα τὸν Κύριον μύρῳ, καὶ ἐκμάξασα τοὺς πόδας αὐτοῦ ταῖς θριξὶν αὐτῆς, ἧς ὁ ἀδελφὸς Λάζαρος ἠσθένει(:Και ήταν η Μαρία εκείνη που αργότερα, λίγο πριν από τον θάνατο του Κυρίου, Τον άλειψε με το μύρο και σκούπισε τα πόδια Του με τα μαλλιά της. Και ο Λάζαρος που ασθενούσε, ήταν αδελφός της)»[Ιω.11,1-2].

Πολλοί από τους ανθρώπους όταν δουν κάποιους, που είναι αρεστοί στον Θεό, να πάσχουν από κάποιο κακό(όπως για παράδειγμα να έχουν αρρωστήσει ή να πάσχουν από φτώχεια ή από κάποιο άλλο παρόμοιο) σκανδαλίζονται, μη γνωρίζοντας ότι γνώρισμα των κατεξοχήν φίλων του Θεού είναι το να πάσχουν από αυτά· και ο Λάζαρος λοιπόν ήταν ένας από τους φίλους του Χριστού και ήταν ασθενής. Αυτό λοιπόν έλεγαν και εκείνοι που στάλθηκαν: «Κύριε, ἴδε ὃν φιλεῖς ἀσθενεῖ (:Κύριε, να, ο φίλος Σου που τόσο πολύ αγαπάς είναι άρρωστος)». Αλλά ας εξετάσουμε από την αρχή την περικοπή.

«Τῷ καιρῷ ἐκείνῳ, ἦν τις ἀσθενῶν, Λάζαρος ἀπὸ Βηθανίας(:ήταν τότε κάποιος που λεγόταν Λάζαρος, ο οποίος είχε αρρωστήσει. Αυτός καταγόταν από τη Βηθανία)». Δεν ανέφερε έτσι απλά και τυχαία από πού καταγόταν ο Λάζαρος, αλλά για κάποια αιτία, την οποία θα αναφέρει στη συνέχεια· τώρα ας εξετάσουμε το παρόν χωρίο. Και τις αδελφές του μάς τις αναφέρει προς μεγάλη ωφέλεια, και ακόμη, αυτό που επιπλέον είχε η Μαρία, προσθέτοντας και λέγοντας: «Ἦν δὲ Μαρία ἡ ἀλείψασα τὸν Κύριον μύρῳ, καὶ ἐκμάξασα τοὺς πόδας αὐτοῦ ταῖς θριξὶν αὐτῆς, ἧς ὁ ἀδελφὸς Λάζαρος ἠσθένει(:Η Μαρία πάλι ήταν εκείνη που αργότερα, λίγο πριν από τον θάνατο του Κυρίου, Τον άλειψε με το μύρο και σκούπισε τα πόδια Του με τα μαλλιά της. Και ο Λάζαρος που αρρώστησε ήταν αδελφός της)».

Εδώ μερικοί απορώντας λένε: «Πώς», λένε, «ανεχόταν ο Χριστός γυναίκα να ενεργεί με τέτοιον τρόπο;». Κατά πρώτον λοιπόν πρέπει να μάθουμε εκείνο, ότι δεν είναι αυτή η πόρνη που αναφέρει ο Ματθαίος[Ματθ.26,7-13], ούτε αυτή που αναφέρει ο Λουκάς[Λουκ. 7,37-48], διότι άλλη είναι αυτή· καθόσον εκείνες μεν ήσαν πόρνες και γεμάτες από πολλά κακά, ενώ αυτή ήταν σεμνή και σπουδαία· διότι φρόντιζε για την υποδοχή του Χριστού. Δείχνει επίσης ο ευαγγελιστής ότι και οι αδερφές του Λαζάρου αγαπούσαν τον Κύριο και όμως επέτρεψε να πεθάνει ο Λάζαρος.

Γκόρι Ἀνδρέας σέ Ζαπορόζιε Λουκά: ''Οἱ διώξεις θυμίζουν μπολσεβικική ἐποχή''


Γκόρι Ανδρέας σε Ζαπορόζιε Λουκά: ''Οι διώξεις θυμίζουν μπολσεβικική εποχή''

Του Θάνου Θανόπουλου

Επιστολή συμπαράστασης προς τον Σεβ. Μητροπολίτη Ζαπορόζιε κ. Λουκά, απέστειλε ο Μητροπολίτης Γκόρι και Ατένας κ. Ανδρέας του Πατριαρχείου Γεωργίας.


Ο Ιεράρχης της Εκκλησίας της Γεωργίας στην επίστολή του, εκφράζει την θλίψη του για τα τραγικά γεγονότα στην Ουκρανία και για τις ενέργειες κατά της Εκκλησίας.

Η επιστολή του Μητροπολίτη Γκόρι έχει ως εξής:

Σεβασμιώτατε, πεφιλημένε εν Κυρίω αδελφέ και αγαπητέ Δέσποτα κ. Λουκά,

Αφού μελέτησα την γραπτή Σας έκκληση, επιδεινώθηκε ο καρδιακός μας πόνος ακόμη περισσότερο.

Τα μέλη της Εκκλησίας της Γεωργίας θλίβονται βαθύτατα για τα εν εξελίξει στην Ουκρανία τραγικά γεγονότα.

Ἔρευνα ἀπό τίς μυστικές ὑπηρεσίες στόν Καθηγούμενο τῆς Λαύρας τοῦ Κιέβου


Έρευνα πραγματοποιήθηκε σήμερα, Σάββατο 1 Απριλίου 2023 από τις Ειδικές Μυστικές Υπηρεσίες (SBU) της Ουκρανίας, στην κατοικία του Καθηγουμένου της Λαύρας των Σπηλαίων του Κιέβου, Μητροπολίτη Βίσγκοροντ κ. Παύλο.

Σύμφωνα με το ένταλμα της SBU ο Μητροπολίτης Παύλος κατηγορείται για παραβίαση ισότητας των πολιτών (σε σχέση με την καταδίκη του ουκρανικού σχίσματος) και «Αιτιολόγηση της ένοπλης επίθεσης της Ρωσικής Ομοσπονδίας».

Αμέσως μετά την έρευνα ο Μητροπολίτης Παύλος, οδηγήθηκε από την Υπηρεσία Ασφαλείας της Ουκρανίας (SBU) για ανάκριση, μετά την οποία πιθανότατα θα τεθεί σε κατ' οίκον περιορισμό.

Κατά την έρευνα στη ο Μητροπολίτης Παύλος αντέκρουσε τις κατηγορίες εναντίον του, ενώ ενημέρωσε τους πιστούς λέγοντας: «μου είπαν ότι συνεργάζομαι με τη Ρωσία, ότι έβρισα τον πρόεδρο… Ποτέ στη ζωή μου δεν συνέβη αυτό και δεν θα συμβεί ποτέ. Δεν έβρισα ούτε τον Πρόεδρο, ούτε τα παιδιά του. Είπα μόνο τα λόγια του Ευαγγελίου ότι τα δάκρυά μας δεν θα πέσουν στο έδαφος, αλλά θα πέσουν στα κεφάλια εκείνων που προκάλεσαν αυτές τις ταραχές».

ΜΕΣΟΝΥΚΤΙΚΟΝ-ΟΡΘΡΟΣ-ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΠΡΟΗΓΙΑΣΜΕΝΩΝ Τ. ΔΩΡΩΝ 7-4-2023

ΜΕΣΟΝΥΚΤΙΚΟΝ-ΟΡΘΡΟΣ-ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΠΡΟΗΓΙΑΣΜΕΝΩΝ Τ. ΔΩΡΩΝ 7-4-2023 https://www.youtube.com/live/pTWuSqYVVRY?feature=share

ΟΣΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΤΟΥ ΣΙΝΑΪΤΟΥ - ΟΥΡΑΝΟΔΡΟΜΟΣ ΚΛΙΜΑΞ


ΟΣΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΤΟΥ ΣΙΝΑΪΤΟΥ
ΟΥΡΑΝΟΔΡΟΜΟΣ ΚΛΙΜΑΞ


ΠΙΝΑΞ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΩΝ

ΣΥΝΤΟΜΟΣ ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ

ΕΠΙΣΤΟΛΑΙ
4. Περί υπακοής
5. Περί μετανοίας
6. Περί μνήμηςθανάτου
7. Περί του χαροποιούπένθους
8. Περί αοργησίας
9. Περί μνησικακίας
10. Περί καταλαλιάς
11. Περί πολυλογίας και σιωπής

7 Ἀπριλίου. Παρασκευή πρὸ τῶν Βαΐων. Καλλιοπίου καὶ Ἀκυλίνης μαρτύρων (†304). Γεωργίου ὁσίου ἐπισκ. Μυτιλήνης (θ ́ αἰ.). Σάββα ὁσίου τοῦ ἐν Καλύμνῳ (†1948). Ἁγιογραφικό ἀνάγνωσμα.

Ἁγιογραφικό ἀνάγνωσμα. Τριθέκτης (Ἡσαΐας Ξς΄ 10-24).

Ησ. 66,10          εὐφράνθητι, Ἱερουσαλήμ, καὶ πανηγυρίσατε ἐν αὐτῇ, πάντες οἱ ἀγαπῶντες αὐτήν, χάρητε ἅμα αὐτῇ χαρᾷ, πάντες ὅσοι πενθεῖτε ἐπ᾿ αὐτῇ,

Ησ. 66,10                  Συν λοιπόν, η νέα Ιερουσαλήμ, ας πλημμυρίσης από χαράν και ευφροσύνην. Ας πανηγυρίσουν δι' αυτήν και εις αυτήν όλοι όσοι την αγαπούν. Χαρήτε χαράν μεγάλην, όσοι άλλοτε είχατε πένθος δια την κοταστροφήν της,