Σελίδες

ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ - ΠΑΡΑΚΛΗΣΗ- ΠΑΡΑΚΛΗΣΗ, 2-8-2023

ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ - ΠΑΡΑΚΛΗΣΗ- ΠΑΡΑΚΛΗΣΗ, 2-8-2023 
https://www.youtube.com/live/24qZ410eme0?feature=share

...νά μετριάσεις τήν ἐμπιστοσύνη στή διαίσθησή σου… (ὅσιος Σωφρόνιος)

Επιστολή 32
Εργασία επάνω στον εαυτό της. Διαίσθηση και αγιότητα.

The Old Rectory
13 Ιανουαρίου 1968

Αγαπητή μου Μαρία,

Να πληθαίνει αδιάκοπα σ’ εσένα η Άνωθεν ευλογία και η ειρήνη του Χριστού να βασιλεύει στην ψυχή σου.
Σήμερα είναι ιδαίτερα σημαντικό ν’ αρχίσω το γράμμα μου επικαλούμενος για σένα την Άνωθεν ειρήνη. Με αναγκάζεις να σου γράψω αμέσως εφόσον το τελευταίο γράμμα μου σε σύγχυσε με αμφιβολίες. Γράφεις: «Παλαιότερα η διαίσθησή μου ποτέ δεν με είχε παραπλανήσει. Τώρα όμως χάρηκα που είδα ότι έσφαλα».
Σε παρακαλώ, μη βάζεις τον άνθρωπο σε τόσο δύσκολη θέση, όταν για κάθε απάντηση μπορείς να βρίσκεις κάτι το αρνητικό. Σήμερα θέλω να σου γράψω ότι όχι μόνο η διαίσθησή σου σε σχέση με το γράμμα μου ήταν λανθασμένη, αλλά και ότι γενικά το να εμπιστεύεσαι τόσο πολύ τη διαίσθησή σου, δεν είναι ακίνδυνο πράγμα. Και το δεύτερο αυτό είναι πολύ σημαντικότερο από το πρώτο. Για το ότι είχα πάντοτε τα καλύτερα αισθήματα για σένα δεν πρέπει να αμφιβάλλεις. Έχεις θαυμάσια καρδιά, ωστόσο όμως και συ ακόμη πρέπει να εργάζεσαι επάνω στον εαυτό σου, για να τον κάνεις ακόμη πιο άνετο με τους ανθρώπους που σε αγαπούν. Να γίνεις τέτοια, που να μη προκαλούνται ούτε προστριβές ούτε λάθη ούτε παρεξηγήσεις μαζί σου. Τέτοιος ήταν ο Γέροντας Σιλουανός. Συνεπώς, Μαρία, αν πρόκειται για εφήμερα πράγματα, τότε τα λάθη δεν είναι τόσο ουσιαστικά. Αν όμως εμπιστευόμαστε τη διαίσθησή μας για πράγματα υπέρτατης σημασίας, τότε το κάθε λάθος μπορεί να απειλήσει τον άνθρωπο ακόμη και με απώλεια. Με την έννοια λοιπόν αυτή να υπακούς στην πείρα των αρχαίων ασκητών, που δεν επιτρέπει να εμπιστευόμαστε σε τέτοιο βαθμό τη διαίσθησή μας.

Ἀσκητές μέσα στόν κόσμο Β’: Ἀπόστολος Τσαλαπάτας

Ο Απόστολος Τσαλαπάτας του Ιωάννου και της Μαρίας γεννήθηκε το 1885 στο χωριό Αγναντερή Λαρίσης. Οι γονείς του απέκτησαν και μία κόρη, την Βασιλική. Ήταν φτωχοί και απλοί άνθρωποι, αλλά τίμιοι και πιστοί. Αυτή την πίστη κληρονόμησαν και τα παιδιά τους, και ιδιαίτερα ο Απόστολος. Έμεινε αγράμματος λόγω της ανέχειας των γονέων του, και ακολούθησε το επάγγελμά τους. Από μικρός έγινε βοσκός προβάτων. Αυτό όμως δεν τον εμπόδιζε στην πνευματική του προκοπή. Ήταν απλός στους τρόπους, αθώος αγνός και καθαρός στην ψυχή. Βόσκοντας τα πρόβατά του στην ησυχία, προσευχόταν και δόξαζε τον Θεό.

Όταν ήρθε σε ηλικία γάμου, νυμφεύθηκε την Ασημούλα από το χωριό Αρμένιο και απέκτησαν ένα γυιό και δύο θυγατέρες. Ζούσαν φτωχικά αλλά με αγάπη και ειρηνικά. Ο γυιός τους εκοιμήθη σε ηλικία 10 ετών και υιοθέτησε άλλο αγοράκι, με την επιθυμία να αφήση διάδοχο για να μην χαθή το όνομά του, αλλά και αυτό πέθανε. Δεν ήταν θέλημα Θεού να αφήση διάδοχο για να διαιωνίση το όνομά του, αλλά άφησε ο ίδιος όνομα καλό συνοδευόμενο από οσμή ευωδίας πνευματικής. Εκοιμήθη και η σύζυγός του και ο Απόστολος έμεινε με τις θυγατέρες του.

Μαρτυρεί ο Σαράντης Αξούγκας: «Ήμουν βοηθός του μπαρμπά-Αποστόλη Τσαλαπάτα στα πρόβατα. Ένα μεσημέρι κοιμώμασταν μαζί με τα πρόβατα έξω από το προσκύνημα της Παναγίας στο Αρμένιο, ο Αποστόλης σηκώθηκε ξαφνικά, μάζεψε τα πρόβατα και έφυγε, ενώ εμένα με άφησε να κοιμάμαι. Ύστερα μου είπε ότι του εμφανίστηκε στον ύπνο η Παναγία. Του είπε να μαζέψη τα πρόβατα, να μην τα ξαναφέρει εκεί στο προσκύνημα, γιατί γεμίζουν κοπριές που τις πατάει ο κόσμος και έπειτα λερώνουν την Εκκλησία».

Ἐξάρτηση ἀπό τά ἠλεκτρονικά παιχνίδια


Κλέβει τις ζωές των παιδιών

“Αποκατάσταση σημαίνει να έχει το παιδί ζωή με νόημα μακριά από την οθόνη, και όχι απλώς αποχή από την οθόνη”

Το πρόβλημα της εξάρτησης από το ηλεκτρονικό παιγνίδι, (Gaming Disorder, GD) βρίσκεται και πάλι στη δημοσιότητα καθώς πρόσφατες μελέτες φέρνουν στο φως νέα στοιχεία σχετικά με τη γένεση της πάθησης, τις θεραπείες και την ανάγκη για προσεκτικότερη εστίαση στην αποκατάσταση του παιδιού και της οικογένειας.
Οι μελέτες δημοσιεύτηκαν τον Απρίλιο στο Comprehensive Psychiatry(1) και τον Φεβρουάριο στο Frontiers in Psychiatry.(2)

H Gaming Disorder, GD, άρχισε να απασχολεί ιδιαίτερα μετά το 2019 που ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας τη συμπεριέλαβε στην 11η Αναθεώρηση (ICD-11) του καταλόγου Διεθνούς Ταξινόμησης Νοσημάτων. Οι ειδικοί έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα πως η γένεσή της προκύπτει από την αλληλεπίδραση παραγόντων του περιβάλλοντος, άλλων που σχετίζονται με το παιχνίδι και μεμονωμένων ζητημάτων στα οποία περιλαμβάνονται χαρακτηριστικά της προσωπικότητας, συννοσηρότητες ψυχοπαθολογίας και η γενετική προδιάθεση.(3)

Ενώ για τα περισσότερα άτομα, το gaming είναι μια ψυχαγωγική δραστηριότητα, μια μικρή ομάδα παικτών εκδηλώνει αρνητικά συμπτώματα που επηρεάζουν την ψυχική και σωματική υγεία και προκαλούν λειτουργικές βλάβες. Πράγματι οι περισσότεροι νέοι που παίζουν βιντεοπαιχνίδια το κάνουν ως μια μορφή ψυχαγωγίας- όπως υποτίθεται ότι είναι- αλλά περίπου το 5% έως 6% των χρηστών βιντεοπαιχνιδιών παίζουν σε σημείο που αυτό παρεμβαίνει στη ζωή τους και γίνεται εθισμός.(4)

Τα βιντεοπαιχνίδια μπήκαν στη ζωή μας τα μέσα με τέλη της δεκαετίας του 1970, αλλά όχι στο σημερινό βαθμό. Όταν εντάχθηκαν στο Διαδίκτυο, τότε δημιουργήθηκε ένα καταστροφικό μίγμα. Καθώς η δημοτικότητα του Διαδικτύου άνθιζε στα τέλη της δεκαετίας του 1980 και τη δεκαετία του 1990, η κατάσταση ξέφυγε από τον έλεγχο.(4)

Λαμβάνοντας υπόψη ότι υπάρχουν περίπου 2,7 δις παίκτες παγκοσμίως, με το 75% των νοικοκυριών των ΗΠΑ να έχει τουλάχιστον έναν παίκτη, το 5% έως 6% των εθισμένων ατόμων είναι ένας εκπληκτικός αριθμός. Οι θεραπευτές ελπίζουν οι έφηβοι να «καταφέρουν να συνειδητοποιήσουν ότι μπορούν να ζήσουν μια ολοκληρωμένη και παραγωγική ζωή μακριά από μια οθόνη».(4)


Τι κάνει τα βιντεοπαιχνίδια τόσο εθιστικά;(4)

Ἄν εἶμαι ὁ ναός τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Μέρος Α


Αν είμαι ο ναός του Αγίου Πνεύματος.
Μέρος Α
ΠΗΓΗ:ΕΔΩ

Ιερομόναχος Ιουλιανός (Λάζαρ).
Ο Γέροντας Ιουλιανός (Λάζαρ) πλησιάζει την 90η επέτειο της επίγειας παραμονής του, που είναι φωτεινή με την αδιάλειπτη προσευχή του. Για την αγνότητα της καρδιάς του, ο Θεός του έδωσε απαντήσεις σε πολλά ερωτήματα, μερικές φορές ανείπωτα από τον ίδιο. «Ο Γέροντας από το Πρόδρομο», όπως τον αποκαλούν με αγάπη οι κάτοικοι του Αγίου Όρους, είναι ένας εξομολογητής από αυτούς που σπάνια συναντάς πάνω στη γη: ο ιερομόναχος, που κλαίει μαζί σου για τις αμαρτίες σου και θεραπεύει τις πληγές της ψυχής σου με σοφές συμβουλές και με την προσευχή. Εκείνος που τηρεί τις εντολές, είναι ένας από εκείνους για τους οποίους λέγεται: «ὃς δ᾿ ἂν ποιήσῃ καὶ διδάξῃ, οὗτος μέγας κληθήσεται ἐν τῇ βασιλείᾳ τῶν οὐρανῶν.» (Ματθ. 5:19).
Έχει μια καθαρή ψυχή, στην οποία, όπως σε έναν καθρέφτη, αντανακλάται ο ουρανός για χάρη της τίμιας καρδιάς του, και όταν είναι ευτυχισμένος, όλο του το πρόσωπο αρχίζει να λάμπει, και είναι μεγάλη χαρά να είσαι κοντά του τότε, γιατί υπάρχει μια αίσθηση σαν να κάθεσαι στην αγκαλιά του παππού σου με την κατάλευκη γενειάδα, ο οποίος κοιτάζει με αγάπη την παιδική ηλικία της ψυχής σου.
Και όμως, παρόλο που έχει «καλή καρδιά και ελαφρύ χέρι» (όπως το έθεσε ο πατήρ Αρσένιος (Παπατσόκ) σε σχέση με τους κληρικούς), μπορεί επίσης να είναι αρκετά σκληρός με τις αμαρτίες σας, αν δει ότι υποτάσσεστε σε αυτές. Αλλά ακόμη και σε αυτή την αυστηρότητα (προς την αμαρτία, αλλά ποτέ προς τον αμαρτωλό!) είναι εμφανής η αγάπη του για τους ανθρώπους.
Λόγω της αγνότητας της ζωής του, ο Θεός τον έδωσε το χάρισμα της διορατικότητας, να βλέπει δηλαδή πάντα (πριν από εσάς!) πού είναι η «ρωγμή» στην καρδιά σας, το σημείο από το οποίο εισέρχονται τα πάθη στην ψυχή σας. Και είναι σε αυτό το σημείο που ο Αββάς Ιουλιανός σας διδάσκει να εφαρμόζετε τη θεραπεία.
Μαζί με τρεις καλούς μου φίλους, επισκέφθηκα τον Αββά Ιουλιανό τον Φεβρουάριο του 2014[1] και ένα βράδυ, όταν θρηνούσαμε για τις πολλές κοσμικές ανησυχίες μας και την έλλειψη χρόνου για προσευχή, ο Γέροντας μας απάντησε ως εξής.
Η Μονή του Αγίου Προδρόμου.
Θέωση
- Βλέπω ότι εσείς οι άνθρωποι είστε πολύ απασχολημένοι και θα μπορούσατε να πείτε πολλά, αν χρειαζότανε κάτι να πείτε, αλλά νομίζω ότι σε αυτή τη ζωή είναι σημαντικό να κάνουμε υπακοή για χάρη της μέλλουσας ζωής. Εξάλλου, ο Θεός μας έδωσε τον χρόνο και αυτή τη ζωή για να πάμε προετοιμασμένοι σ' Αυτόν. Αλλά δεν γνωρίζω γιατί δεν μας επιτρέπεται να ξέρουμε τη στιγμή ή την ώρα που θα πάμε στον Κύριο προετοιμασμένοι. Εξάλλου, ο Θεός δεν μας δημιούργησε χωρίς σκοπό. Και διακήρυξε τον σκοπό στην αρχή της Βίβλου, στη Γένεσις 1: 26: «καὶ εἶπεν ὁ Θεός· ποιήσωμεν ἄνθρωπον κατ᾿ εἰκόνα ἡμετέραν καὶ καθ᾿ ὁμοίωσιν» Και ο επόμενος στίχος λέει ότι «καὶ ἐποίησεν ὁ Θεὸς τὸν ἄνθρωπον, κατ᾿ εἰκόνα Θεοῦ ἐποίησεν αὐτόν», και δεν υπάρχει καμία αναφορά για την ομοιότητα, επειδή έπρεπε να γίνει από τον Αδάμ.
Λοιπόν, εδώ είναι ο στόχος της ζωής μας, η θέωση, γιατί είναι γραμμένο: «Ἔσεσθε οὖν ὑμεῖς τέλειοι, ὥσπερ ὁ πατὴρ ὑμῶν ὁ ἐν τοῖς οὐρανοῖς τέλειός ἐστιν.» (Ματθ. 5:48).
Προσευχή και αγιότητα
- Δεν έχουμε δει το πρόσωπο του Θεού, όπως διαβάζουμε στο κατά Ιωάννη ευαγγέλιο, κεφ. 1:18: «Θεὸν οὐδεὶς ἑώρακε πώποτε». Αυτό είναι αλήθεια, αλλά μπορούμε να Τον συναντήσουμε στην προσευχή. Πήγαινε στο δωμάτιό σου, στο κελί σου, στην καρδιά σου, και πρώτα απ' όλα σκέψου καλά σε ποιον θα μιλήσεις, και μετά πες, όπως σε δίδαξε ο γέροντας: «Κύριε, Σ' ευχαριστώ, Κύριε, σ’ ευχαριστώ που μου έδωσες την ευκαιρία να μιλήσω σε Σένα, εγώ... ο πιο αμαρτωλός άνθρωπος»! Και μετά σηκωθείτε και μιλήστε στον Θεό.

Σοφία Μπεκρῆ: Θεάρεστοι ἢ ἀνθρωπάρεσκοι;


Σοφία Μπεκρῆ, φιλόλογος-θεολόγος


Στὸ ἀποστολικὸ ἀνάγνωσμα τῆς Ζ’ Κυριακῆς Ματθαίου, ὁ Ἀπόστολος Παῦλος μᾶς ὑπενθυμίζει ὅτι ὀφείλομε «οὐχ ἑαυτοῖς ἀρέσκειν» ἀλλὰ «ἕκαστος ὑμῶν τῷ πλησίον ἀρεσκέτω εἰς τὸ ἀγαθὸν πρὸς οἰκοδομήν» (Ρωμ. ιε’ 2), πρὸς πνευματικὴ ὠφέλεια καὶ ἐνίσχυσή του. Γι’ αὐτὸ καὶ ζητεῖ ἀπὸ τοὺς δυνατώτερους νὰ βαστάζουν τὰ ἀσθενήματα τῶν ἀδυνάτων.

Γιὰ νὰ μπορέσωμε, συνεχίζει ὁ Ἀπόστολος, νὰ κάνωμε ἐκεῖνο ποὺ ἀρέσει ὄχι στὸν ἑαυτό μας ἀλλὰ στὸν Θεὸ καί, συγχρόνως, ἐκεῖνο ποὺ ὠφελεῖ τὸν πλησίον, χρειάζεται νὰ ἔχωμε πάντοτε ὡς ὑπόδειγμά μας τὸν Χριστό, ὁ ὁποῖος «οὐχ ἑαυτῷ ἤρεσεν» (ὅ.π. 3) ἀλλὰ ἔγινε «ὑπήκοος» τοῦ πατρός Του καὶ μάλιστα «μέχρι θανάτου σταυροῦ», χάριν τῆς δικῆς μας σωτηρίας.

Γιὰ νὰ ἐλέγξωμε, λοιπόν, καὶ ἐμεῖς κάθε φορὰ ἐὰν εἴμαστε θεάρεστοι καὶ ὄχι ἀνθρωπάρεσκοι καὶ μάλιστα αὐτάρεσκοι, χρειάζεται νὰ ἀναρωτιώμαστε: «Αὐτὸ ποὺ θέλω νὰ κάνω εἶναι πρὸς δόξα Θεοῦ καὶ πρὸς ὄφελος τοῦ πλησίον; Ἐὰν ναί, τότε εἶναι καὶ πρὸς δικό μου ὄφελος!»

Πιὸ ἁπλᾶ: «Θέλεις, Χριστέ μου, νὰ ἐνεργήσω ἔτσι; Ἐὰν θέλῃς ἐσύ, τότε καὶ ἐγὼ θὰ τὸ κάνω, ἐπειδὴ ἐσὺ μοῦ τὸ ζητᾶς καὶ ἐπειδὴ αὐτὸ ὠφελεῖ σίγουρα καὶ ἐμένα». «Γεννηθήτω τὸ θέλημά σου», λοιπόν, καὶ ὄχι τὸ δικό μου θέλημα!

Τὸ τί θέλει ὁ Χριστὸς ἀπὸ ἐμᾶς τὸ γνωρίζομε μέσα ἀπὸ τὴν διδασκαλία Του: πίστη, δηλ. ἐμπιστοσύνη σὲ Αὐτόν, καὶ ἔργα ἀγάπης καὶ μετανοίας.

2 Αὐγούστου. Ἀνακομιδὴ λειψάνου τοῦ πρωτομάρτυρος καὶ ἀποστόλου Στεφάνου (428). Θεοδώρου νεομάρτυρος (†1690). Ἁγιογραφικό ἀνάγνωσμα.

ποστολικό ἀνάγνωσμα. Τοῦ ἁγίου, Δευτ. γ΄ ἑβδ. Πράξ. (Πρξ. ς΄ 8 - ζ΄ 5, 47-60).

Πραξ. 6,8           Στέφανος δὲ πλήρης πίστεως καὶ δυνάμεως ἐποίει τέρατα καὶ σημεῖα μεγάλα ἐν τῷ λαῷ.

Πραξ. 6,8                 Ο δε Στέφανος, γεμάτος πίστιν και δύναμιν Θεού, έκανε μεταξύ του λαού καταπληκτικά θαύματα και υπερφυσικά έργα, που μαρτυρούσαν την αλήθειαν της πίστεως.

Ἐπιστολὴ Ἱερᾶς Μονῆς Ζωγράφου διά τό Οὐκρανικὸν


Εἰς τὸ πλευρὸν τῆς μόνης ΚΑΝΟΝΙΚΗΣ Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας τῆς Οὐκρανίας ὑπὸ τὸν Κιέβου Ὀνούφριον εὑρίσκεται ἡ Ἱ. Μ. Ζωγράφου Ἁγίου Ὄρους. Παραθέτομεν τὴν ἐπιστολὴν τῆς 1ης Μαΐου 2023, ἡ ὁποία τώρα κατέστη γνωστή:

«Σεβασμιώτατε κ. Ὀνούφριε,

Ἡ ἀδελφότητά μας θυμᾶται πὼς ἐρχόσασταν σὲ ἐμᾶς στὶς προσκυνηματικές σας ἐπισκέψεις στὸ Ἅγιο Ὄρος καὶ μαζὶ προσευχόμασταν στὸν κοινό μας Δημιουργὸ καὶ μεταλαμβάναμε τὰ ἅγια Μυστήρια τοῦ Χριστοῦ. Τὸ ἴδιο συνέβη καὶ μὲ ἄλλους ἐπισκόπους τῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας τῆς Οὐκρανίας, μὲ τοὺς ἱερεῖς καὶ τοὺς πιστούς. Ὅπως νωρίτερα μοιραζόμασταν τὴ χαρὰ τῆς συναδέλφωσης καὶ τῆς ἀδελφικῆς ἀγάπης, ἔτσι καὶ τώρα εἴμαστε συμπονετικοὶ γιὰ τὶς μεγάλες θλίψεις ποὺ ἔπληξαν τὴν Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ στὴν Οὐκρανία. Οἱ διωγμοὶ κατὰ ἐπισκόπων, μοναχῶν καὶ πιστῶν αὐξάνουν ἀκόμη περισσότερο τὴν τραγωδία τῶν ἀδελφοκτόνων γεγονότων, ποὺ ἐκτυλίσσονται στὴ χώρα σας.

ΜΕΣΟΝΥΚΤΙΚΟΝ-ΟΡΘΡΟΣ-ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΑΓ. ΠΡΩΤΟΜΑΡΤΥΡΟΣ ΣΤΕΦΑΝΟΥ (ΑΝΑΚΟΜΙΔΗ ΑΓ. ΛΕΙΨΑΝΩΝ ΤΟΥ), 2-8-2023

ΜΕΣΟΝΥΚΤΙΚΟΝ-ΟΡΘΡΟΣ-ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΑΓ. ΠΡΩΤΟΜΑΡΤΥΡΟΣ ΣΤΕΦΑΝΟΥ (ΑΝΑΚΟΜΙΔΗ ΑΓ. ΛΕΙΨΑΝΩΝ ΤΟΥ), 2-8-2023

Ὁ Ἅγ.Πορφύριος τελεῖ τό μυστήριο τοῦ βαπτίσματος...


Η φωτογραφία είναι από το βιβλίο ''Ο Πάνσοφος Όσιος Πορφύριος (Μαρτυρίες)'' έκδοση ''Αγιοπαυλίτικο ιερό κελλί αγίων Θεοδώρων Καρυές Άγιον Όρος''

πηγή


https://proskynitis.blogspot.com/2023/07/blog-post_844.html