Σελίδες

Σάββατο 9 Σεπτεμβρίου 2023

ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ-ΑΠΟΔΕΙΠΝΟ 9-9-2023

ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ-ΑΠΟΔΕΙΠΝΟ 9-9-2023
https://www.youtube.com/live/MriYfqJN93o?si=e4-k218zJCUMz7vH

Κυριακή πρό τῆς Ὑψώσεως . Ὀ Ἱερός Χρυσόστομος γιά τόν διάλογο τοῦ Κυρίου μέ τόν Νικόδημο


ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟ ΤΗΣ ΥΨΩΣΕΩΣ [:Ιω.3,13-17]

Ο ΙΕΡΟΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΛΟΓΟ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΜΕ ΤΟΝ ΝΙΚΟΔΗΜΟ

[Υπομνηματισμός των εδαφίων Ιω.3,13-21]

«Εἰ τὰ ἐπίγεια εἶπον ὑμῖν καὶ οὐ πιστεύετε, πῶς ἐὰν εἴπω ὑμῖν τὰ ἐπουράνια πιστεύσετε; καὶ οὐδεὶς ἀναβέβηκεν εἰς τὸν οὐρανὸν εἰ μὴ ὁ ἐκ τοῦ οὐρανοῦ καταβάς, ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου ὁ ὢν ἐν τῷ οὐρανῷ (:Εάν σας είπα διδασκαλίες και αλήθειες θείες, οι οποίες όμως σχετίζονται με όσα συμβαίνουν πάνω στη γη και οι πιστοί αποκτούν εμπειρία γι' αυτά στην επίγεια ζωή τους και είναι επομένως εύκολο να τις εννοήσετε και όμως δεν τις πιστεύετε, πώς, εάν σας πω υψηλές αλήθειες, που αναφέρονται στον επουράνιο κόσμο, θα τις παραδεχτείτε και θα τις πιστέψετε; Κι όμως, μόνο από Εμένα θα μάθετε τα επουράνια αυτά μυστήρια· διότι κανείς δεν ανέβηκε στον ουρανό, για να μάθει εκεί και να διδάξει σε σας αυτές τις αλήθειες, παρά μόνο Αυτός που κατέβηκε από τον ουρανό και έγινε με την ενανθρώπησή Του υιός του ανθρώπου και ο Οποίος εξακολουθεί, όσο χρόνο ζει στη γη, να είναι και στον ουρανό ως Θεός πανταχού παρών)»[Ιω.3,12-13· ερμηνευτική απόδοση Παναγιώτου Τρεμπέλα].

Αυτό που πολλές φορές είπα, αυτό και τώρα θα πω και δεν θα πάψω ποτέ να το επαναλαμβάνω. Ποιο είναι αυτό; Ότι, όταν ο Ιησούς πρόκειται να θίξει υψηλά δόγματα, προσαρμόζεται πολλές φορές προς την αδυναμία των ακροατών Του και δεν χρονοτριβεί σε λόγους αντάξιους της μεγαλοσύνης Του, αλλά συγκαταβαίνει περισσότερο σε λόγους που είναι πολύ μετριότεροι· διότι τόσο ο υψηλός, όσο και ο μεγάλος λόγος, έστω και αν εκφραστεί μία φορά, είναι ικανός να αποδείξει την αξία του, όσο βέβαια εμείς έχουμε την δύναμη να τον κατανοήσουμε δια της ακοής· όμως τα μετριότερα και όσα περισσότερο προσεγγίζουν τη διάνοια των ακροατών, αν δεν επαναλαμβάνονταν συχνά, επειδή αναφέρονται σε υψηλά πράγματα, δεν θα εισέδυαν γρήγορα στον νου του αμαθούς και προς τα χαμηλά ρέποντα ακροατή. Γι' αυτό ακριβώς και τα περισσότερα από τα υψηλά έχουν λεχθεί από Αυτόν κατά τρόπο ταπεινότερο και απλούστερο. Αλλά για να μην προξενήσει αυτό πάλι κάποια άλλη ζημιά, με το να κρατεί τον μαθητή σε χαμηλό επίπεδο, δεν καταφεύγει μόνο στα απλούστερα λόγια, αλλά εκθέτει και την αιτία για την οποία τα λέγει, πράγμα που έχει κάνει και εδώ.

Αφού δηλαδή είπε για το βάπτισμα, όσα είπε, καθώς και για τη γέννηση που γίνεται στη γη κατά χάριν, επειδή θέλει να φτάσει και στη δική Του γέννηση τη μυστηριώδη και ανέκφραστη, μέχρι κάποιο σημείο συγκρατείται και δεν συνεχίζει, κατόπιν όμως λέγει και την αιτία για την οποία δεν συνεχίζει. Ποια λοιπόν είναι αυτή; Η παχυλή αμάθεια και η αδυναμία των ακροατών. Και αυτήν υπαινισσόμενος πρόσθεσε τα εξής: «Εάν δεν πιστεύετε όταν σας ομιλώ για τα γήινα, πώς θα πιστέψετε, εάν σας ομιλήσω για τα επουράνια;». Ώστε όπου ομιλήσει με μέτρια και απλά λόγια, πρέπει να σκεφτούμε ότι αυτό γίνεται εξαιτίας της αδυναμίας των ακροατών.

Tά μισά δικά σας, τά μισά τοῦ Xριστοῦ..!(Ἀπό τόν βίο τοῦ Μητροπολίτη Αὐγουστίνου)


Aν θέλετε τώρα ένα άλλο παράδειγμα πολύ ζωηρόν, είναι στην Kοζάνη, την αλησμόνητον Kοζάνη. Hμουν το ‘42, ‘43, ‘44. Ήταν η περίοδος της πείνας. Φοβερά πείνα. H νέα γενεά δεν έχει ιδέαν περί της πείνης, που ενέσκηψε τότε. Tρομερά πείνα. Βγήκε η προφητεία του ἁγίου Kοσμά του Aιτωλού, μιά χούφτα χρυσάφι, μιά χούφτα αλεύρι. Tίς βέρες τους πουλούσανε για ένα κομμάτι ψωμί. Φοβερές εἰκόνες ἔβλεπες τότε. Tρομερά πείνα. Πόσοι πέθαναν από την πείνα; Mισό εκατομμύριο Ἕλληνες, πεντακόσιες χιλιάδες πέθαναν μόνο ἀπό τήν πεῖνα. Aς είναι αιωνία των η μνήμη, μάρτυρες της φυλής.
Σ’ αυτή την εποχή βρέθηκα και ‘γώ στην Kοζάνη.

Eκεί που μιλοῦσα ἐπάνω στὸ Εὐαγγέλιο, μου ‘ρχεται μιά ιδέα. Περίεργον φαινόμενον η ζωή του ιεροκήρυκα. Ἀλλαξα ξαφνικά θέμα. Eίδα το δράμα της Kοζάνης, που ‘χαν συρρεύσει στὴν πόλη 15 χιλιάδες άνθρωποι, πένητες ελεηνοί, στά υπόστεγα, στά προαύλεια, σε τσαντήρια! Πείνα καὶ δυστυχία ὑπῆρχε. Λέω, τώρα, τί να κάνω; Θυμήθηκα και ‘γώ τα λόγια, τα λησμονημένα λόγια του Xριστού. Τα λησμονημένα λόγια τοῦ Χριστοῦ , τί δύναμη ἔχουν! Ἐνθυμήθηκα τον Iωάννη τον Πρόδρομο εκεί πέραν του Iορδάνου ποταμού, εις την έρημον, λαός πολύς, όχλος πολύς, άνδρες, γυναίκες, παιδιά και τον ρωτούσαν, Tί να κάνωμε»;
«Tί να κάνετε γιά να σωθείτε; χρειάζεται ένα τους, λέει.
«Tί»;
«Ὅποιος έχει δυό πουκάμισα, να δίνει το ένα. Kαι όποιος έχει δυό ψωμιά, το ένα. Kαι όποιος έχει ένα ψωμί, το μισό».
Aυτά θυμήθηκα, τα λόγια του Iωάννη του Προδρόμου, τα Eυαγγελικά λόγια.

Τό Ὑπουργεῖο Πολιτισμοῦ τῆς Οὐκρανίας ἀπαγόρευσε ἐπισήμως στούς καθηγητές καί τούς φοιτητές τῆς Θεολογικῆς Ἀκαδημίας καί τῆς Ἱερατικῆς Σχολῆς τοῦ Κιέβου τήν πρόσβαση στή Λαύρα τῶν Σπηλαίων τοῦ Κιέβου.


σ.σ. Την «θεολογική κατάρτιση» των Ουκρανών την έχει αναλάβει η μεταπατερική σχολή Βόλου !!

Κίεβο, 30 Αυγούστου 2023

Το Υπουργείο Πολιτισμού της Ουκρανίας απαγόρευσε επισήμως στους καθηγητές και τους φοιτητές της Θεολογικής Ακαδημίας και της Ιερατικής Σχολής του Κιέβου να εισέρχονται και να παραμένουν στο χώρο της Λαύρας των Σπηλαίων του Κιέβου, όπου βρίσκονται οι εκπαιδευτικές δομές. Αυτό αναφέρει η «Ένωση Ορθόδοξων Δημοσιογράφων» επικαλούμενη την ιστοσελίδα της Θεολογικής Ακαδημίας και της Ιερατικής Σχολής του Κιέβου.

Η εν λόγω εντολή εστάλη από το Υπουργείο Πολιτισμού με επιστολή που υπογράφει ο εκτελών χρέη Υπουργού Πολιτισμού Ροστισλάβ Καραντέεβ.

Μετά τη μονομερή ακύρωση της σύμβασης ανάμεσα στο κράτος και τη Λαύρα των Σπηλαίων του Κιέβου, τον Μάρτιο του τρέχοντος έτους, ο πρύτανης της Θεολογικής Ακαδημίας και της Ιερατικής Σχολής του Κιέβου, Αρχιεπίσκοπος Σίλβεστρος, έχει επανειλημμένα απευθύνει έκκληση στις διάφορες Αρχές ώστε να μην επιτρέψουν το κλείσιμο των Θεολογικών Σχολών του Κιέβου.

Κυριακή πρό τῆς Ὑψώσεως τοῦ Τιμίου Σταυροῦ. Ἑρμηνεία τῆς ἀποστολικῆς περικοπῆς ἀπό τόν Ἱερό Χρυσόστομο


ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟ ΤΗΣ ΥΨΩΣΕΩΣ ΤΟΥ ΤΙΜΙΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ[:Γαλ.6,11-18]

ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΤΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΗΣ ΠΕΡΙΚΟΠΗΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΙΕΡΟ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟ

«῎Ιδετε πηλίκοις ὑμῖν γράμμασιν ἔγραψα τῇ ἐμῇ χειρί(:Δείτε με πόσο μεγάλα γράμματα σας έγραψα με το ίδιο μου το χέρι)»[Γαλ.6,11].

Σκέψου πόση οδύνη κατέχει τη μακάρια εκείνη ψυχή· διότι, όπως ακριβώς εκείνοι οι οποίοι περιπίπτουν σε πένθος και αφού απώλεσαν κάποιον από τους οικείους τους ή υπομένοντας κάτι από τα απροσδόκητα, ούτε τη νύκτα ησυχάζουν, ούτε την ημέρα, επειδή πολιορκεί την ψυχή τους το πένθος· έτσι και ο μακάριος Παύλος, αφού είπε λίγο για τα ήθη, πάλι επανέρχεται στα προηγούμενα, τα οποία περισσότερο τάρασσαν την ψυχή του, λέγοντας τα εξής λόγια: «Κοιτάξτε με πόσο μεγάλα γράμματα σας έγραψα».

Εδώ τίποτε άλλο δεν υπαινίσσεται, παρά το ότι αυτός ο ίδιος έγραψε την επιστολή ολόκληρη· πράγμα το οποίο ήταν σημείο απόλυτης γνησιότητας· διότι σε μεν τις άλλες υπαγόρευε αυτός και έγραφε άλλος· και τούτο είναι φανερό από την προς Ρωμαίους επιστολή· διότι προς το τέλος λέγει: «Ἀσπάζομαι ὑμᾶς ἐγὼ Τέρτιος ὁ γράψας τὴν ἐπιστολὴν ἐν Κυρίῳ(:Σας χαιρετώ εν Κυρίω εγώ ο Τέρτιος, που έγραψα με την υπαγόρευση του Παύλου αυτήν την επιστολή)»[Ρωμ.16,22]· εδώ όμως ο ίδιος ο Παύλος έγραψε όλη την επιστολή προς τους Γαλάτες. Και έκανε αυτό εδώ και από ανάγκη, όχι μόνο από αγάπη, αλλά και για να αναιρέσει κάθε πονηρή υπόνοια· διότι, επειδή διαβαλλόταν για πράγματα με τα οποία δεν είχε σχέση, και λεγόταν ότι κηρύττει την περιτομή και υποκρίνεται ότι δεν την κηρύττει, για τούτο αναγκάστηκε να γράψει ιδιοχείρως την επιστολή, δίνοντας εκ των προτέρων έγγραφη μαρτυρία. Όσο για τη φράση «με πόσο μεγάλα» νομίζω ότι αναφέρεται όχι στο μέγεθος, αλλά στη δυσμορφία των γραμμάτων λέγοντας ότι: «ενώ δεν γνωρίζω να γράφω πολύ καλά, αναγκάστηκα να γράψω ο ίδιος, ώστε να φράξω το στόμα των συκοφαντών».

«Ὃσοι θέλουσιν εὐπροσωπῆσαι ἐν σαρκί, οὗτοι ἀναγκάζουσιν ὑμᾶς περιτέμνεσθαι, μόνον ἵνα μὴ τῷ σταυρῷ τοῦ Χριστοῦ διώκωνται. οὐδὲ γὰρ οἱ περιτετμημένοι αὐτοὶ νόμον φυλάσσουσιν, ἀλλὰ θέλουσιν ὑμᾶς περιτέμνεσθαι, ἵνα ἐν τῇ ὑμετέρᾳ σαρκὶ καυχήσωνται (:Όσοι θέλουν να κάνουν καλή εντύπωση και να αρέσουν σε ανθρώπους για πράγματα που αναφέρονται στη σάρκα, αυτοί σας παρακινούν και σας παρασύρουν να κάνετε περιτομή, μόνο και μόνο για να μην καταδιώκονται από τους Ιουδαίους, για το κήρυγμα που αναφέρεται στον σταυρό του Χριστού. Γι' αυτό και μόνο σας αναγκάζουν να περιτέμνεστε. Και αυτό αποδεικνύεται από το ότι ούτε και αυτοί που έχουν περιτμηθεί τηρούν τις τελετουργικές διατάξεις του νόμου, τις καθάρσεις δηλαδή και τις ζωοθυσίες, αλλά θέλουν να περιτέμνεστε εσείς, για να καυχηθούν αυτοί για τη δική σας σάρκα. Θέλουν δηλαδή να καυχηθούν ότι σας έπεισαν να δεχθείτε την περιτομή)»[Γαλ. 6,12-13].

Ποτέ διαπραγμάτευση μέ Τοῦρκο στήν ἐπέτειο τῶν Σεπτεμβριανῶν


Ποτέ διαπραγμάτευση με Τούρκο στην επέτειο των Σεπτεμβριανών

Η εξωτερική πολιτική της χώρας μας, η ανάπτυξη της Τουρκίας στην Αφρική και η συνάντηση στην Αγκυρα για τα Ελληνοτουρκικά τη λάθος ημέρα

Μανώλης Κοττάκης

Πρώτα μία εισαγωγική παρατήρηση: Υπάρχουν στιγμές στη ζωή που πρέπει να αποφασίσεις με ποιον θα πας και ποιον θα αφήσεις.

Μια τέτοια στιγμή ήταν όταν προ διετίας προσγειώθηκε το αεροπλάνο του υπουργού Εξωτερικών Νίκου Δένδια στην Τρίπολη της Λιβύης για να διαβουλευτεί με την ηγεσία της χώρας το μέλλον των σχέσεών της με την πατρίδα μας μετά την υπογραφή του παράνομου και ανυπόστατου τουρκολιβυκού μνημονίου.

Οταν ο υπουργός προσγειώθηκε, πληροφορήθηκε ότι στο αεροδρόμιο τον περίμενε για να τον υποδεχτεί η ομόλογός του υπουργός των Εξωτερικών, η οποία όμως πρωτοστάτησε στην υπογραφή αυτού του απαράδεκτου για τα εθνικά μας συμφέροντα κειμένου.

Ο Νίκος Δένδιας είχε διαμηνύσει τότε στη λιβυκή ηγεσία πως θα συναντηθεί μόνο με συγκεκριμένα πρόσωπα και μόνο με τον πρωθυπουργό. Πληροφορηθείς ότι τον ανέμενε η ομόλογός του σε μία προφανή τουρκική παγίδα δημιουργίας εντυπώσεων (ότι ο Ελληνας υπουργός των Εξωτερικών συνομιλεί ευθέως με κάποιον που πρωταγωνίστησε στην υπογραφή και την πολιτικού του μνημονίου), έδωσε αμέσως εντολή στον πιλότο του Εμπραέρ να απογειωθεί.

Και σε απάντηση αυτής του της κίνησης οι Λίβυοι δυσκόλεψαν την έξοδό του από τον εναέριο χώρο τους, υποδεικνύοντας ένα περίπλοκο δρομολόγιο που αύξανε τον χρόνο της επιστροφής του στην Αθήνα.

Ἡ ταφή τοῦ Χατζῆ Ἐφέντη, ἱερέως Ἀρσενίου τό 1924


Δημοτικό Νεκροταφείο Κέρκυρας.Καταγραφή της ταφής του Χατζη Εφέντη,ιερέως Αρσενίου τo 1924

Δίπλα αναγράφεται η ανακομιδή των λειψάνων του από τον Άγιο Παΐσιο ,το 1958

Μόνος καί τρομαγμένος κοιτάζει ὁ μαυρόγυπας τή φυσική πατρίδα του, τό δάσος τῆς Δαδιᾶς, καμμένο...


Σαστισμένος, μόνος, τρομαγμένος, χωρίς ταίρι, χωρίς παιδί, κοιτάζει ο μαυρόγυπας τη φυσική πατρίδα του, το δάσος της Δαδιάς, καμμένο...
Τα τελευταία 15 - 20 ζευγάρια μαυρόγυπα (μήκος 1 μέτρο, άνοιγμα φτερών 3 μέτρα) ζούσαν εδώ, σε ένα δάσος 600 ετών, που το άφησαν να καεί...
Αλλά, είπαμε. Δεν υπάρχει είδηση. Είναι πολύ μακριά ο Έβρος. Οι κραυγές δεν ακούγονται μέχρις εδώ...



οἴδαμεν γὰρ ὅτι πᾶσα ἡ κτίσις συστενάζει καὶ συνωδίνει ἄχρι τοῦ νῦν·
Ρωμ. 8,22

https://proskynitis.blogspot.com/2023/09/blog-post_55.html

9 Σεπτεμβρίου. Ἰωακεὶμ καὶ Ἄννης τῶν θεοπατόρων, Σεβηριανοῦ μάρτυρος. Μνήμη τῆς ἐν Ἐφέσῳ Γ΄ Οἰκουμενικῆς συνόδου (431). Ἁγιογραφικό ἀνάγνωσμα.

ποστολικό ἀνάγνωσμα. Σαββάτου πρό τῆς Ὑψώσεως, Σαββάτου ιγ´ ἑβδ. ἐπιστολῶν (Α´ Κορ. β´ 6-9).

Α Κορ. 2,6          Σοφίαν δὲ λαλοῦμεν ἐν τοῖς τελείοις, σοφίαν δὲ οὐ τοῦ αἰῶνος τούτου, οὐδὲ τῶν ἀρχόντων τοῦ αἰῶνος τούτου τῶν καταργουμένων·

Α Κορ. 2,6                Και ημείς οι Απόστολοι διδάσκομεν βέβαια σοφίαν, αλλά μεταξύ των ωρίμων και προωδευμένων, από απόψεως πνευματικής, ανθρώπων, όχι όμως την σοφίαν των ανθρώπων του αμαρτωλού τούτου αιώνος ούτε των αρχόντων του κόσμου τούτου, των οποίων η εξουσία είναι προσωρινή και θα καταλυθή.