ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΟ ΣΤΟΝ ΚΥΡΙΟ ΜΑΣ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΥΠΕΡΑΓΙΑ ΘΕΟΤΟΚΟ
Σελίδες
▼
Παρασκευή 22 Σεπτεμβρίου 2023
π. Ἀρσένιος Βλιαγκόφτης: "Ὁ Ἅγιος Παΐσιος καὶ ἡ «Κάρτα τοῦ Πολίτη»"
Ἐκπομπὴ μὲ τὸν π. Ἀρσένιο Βλιαγκόφτη
[Κυριακή, 3 Σεπτεμβρίου 2023]
http://www.orthodoxia-ellhnismos.gr/2023/09/blog-post_23
ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ-ΑΠΟΔΕΙΠΝΟ 22-9-2023
ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ-ΑΠΟΔΕΙΠΝΟ 22-9-2023 https://www.youtube.com/live/-n1tXZzs1Dg?si=fmeXzi4kR-wBljr1
Ὅταν σᾶς ἔρχονται κακοί λογισμοί
Όταν σας έρχονται κακοί λογισμοί
Όταν σας επισκέπτονται κακοί λογισμοί για οποιονδήποτε, παλέψτε με την κακή αυτή σκέψη για τον αδελφό μας ή την αδελφή μας!
Τότε θα διαφυλάξετε την ενότητα της ζωής, την ενότητα της αγάπης στο Πνεύμα του Θεού μας.
Οι άνθρωποι δεν γνωρίζουν ότι, όταν διαλογίζονται κάτι κακό σε κάποια γωνιά του σπιτιού τους, στη «φωλιά» τους, καταστρέφουν το μεγάλο σώμα όλης της ανθρωπότητος. Από τους κακούς αυτούς λογισμούς και τις αρνητικές διαθέσεις προς τον αδελφό συντρίβεται ο ίδιος ο άνθρωπος και αισθάνεται τη δυστυχία του.
Αυτό είναι πολύ λεπτό πράγμα. Ποτέ δεν μπορούμε να είμαστε βέβαιοι ότι η άσχημη σκέψη μας δεν είναι η πρώτη σκέψη αλλά η αντανάκλαση της κακής διαθέσεως, της ασυμπάθειας, του θυμού ή του εκνευρισμού της αδελφής ή του αδελφού εναντίον μας.
Ωστόσο, κάθε κακή σκέψη που εμφανίζεται μέσα μου αντανακλάται αρνητικά στις σχέσεις μου. Η καρδιά του άλλου ανθρώπου αισθάνεται την άσχημη αυτή ενέργεια.
Ἡ ἁγία ὁσιομάρτυς Ἱερουσαλήμ ἡ ἐν Βεροία
Η αγία οσιομάρτυς Ιερουσαλήμ η εν Βεροία
4 Σεπτεμβρίου
Η αγία Ιερουσαλήμ γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου κατά το πρώτο ήμισυ του γ’ αιώνος. Γαλουχημένη με την πίστη του Χριστού και εκπαιδευμένη στα ιερά γράμματα, νωρίς κατενόησε την ματαιότητα του κοσμικού βίου. Υποτασσόμενη όμως στην επιθυμία των γονέων της δέχθηκε τον ζυγό του γάμου και απέκτησε τρία παιδιά: τον Σέκενδο, τον Σεκένδικο και τον Κήγορο.
Ύστερα από οκτώ χρόνια εγγάμου βίου πέθανε ο άνδρας της και η αγία μαζί με τους υιούς της ανεχώρησε για την Ρώμη κηρύττοντας καθ’ οδόν τον Χριστό. Από εκεί ήλθε στην Ελλάδα. Στα μέρη της Εδέσσης αφιερώθηκε στον μοναχικό βίο από κάποιον ιερομόναχο Ευσέβιο και εν συνεχεία εγκαταστάθηκε στην Βέροια, δύο μόλις αιώνες αφ’ ότου ο απόστολος Παύλος ίδρυσε την τοπική αυτή Εκκλησία.
Με το παράδειγμα του ασκητικού της βίου και το κήρυγμα του Ευαγγελίου ανέσυρε πολλούς κατοίκους της πόλεως από τα σκότη της ειδωλολατρίας. Επί της βασιλείας όμως του Πρόβου (276-282) η αποστολική της δράση καταγγέλθηκε στον διοικητή της Θεσσαλονίκης Κινδιανό και κλήθηκε σε απολογία μαζί με τους υιούς της.
Ἀνοιχτή Ἐπιστολή πρός Δ.Ι. Σύνοδο.
(και προς Μητροπολίτη Λαρίσης και Τυρνάβου κ.κ. Ιερώνυμο)
«Θεολογικώς αδιάφορες οι νέες ταυτότητες, Σεβασμιώτατοι;»
ΝΙΚΟΣ Ε. ΣΑΚΑΛΑΚΗΣ, ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟΣ
Σεβασμιώτατοι
Είναι ανάγκη (και οφείλουν) οι εις τους επισκοπικούς θρόνους καθήμενοι να παρορμήσουν τους πιστούς και να τους κατευθύνουν σε ορθή θεολογική κίνηση, ώστε να επιζήσουν πνευματικά∙ να αφυπνισθούν δηλ. οι πιστοί μπροστά στις νέες συνθήκες ζωής, με αγία και θεοειδή ενότητα με την Ορθοδοξία.
Η ίδια η Αγία Γραφή και η ερμηνεία της από τους Θεοφόρους Πατέρες, δημιουργούν στο εσωτερικό των πιστών ψυχολογία εξέγερσης – αντίστασης, ως εγγύηση ασφαλείας έναντι των δαιμονικών ταπεινώσεων, που έχουν προκαλέσει στο πλήρωμα τα εμβόλια, η «σύνοδος» της Κρήτης και (τώρα) η δοκιμασία των νέων ταυτοτήτων.
Δεν μας εκπλήση η θέσις σας: «Θεολογικώς αδιάφορες οι νέες ταυτότητες». Υπάρχει, μετά την ψευδοσύνοδο στην Κρήτη, ολοένα και περισσότερο αύξηση πνευματικής αταξίας (εντροπία) στο χώρο της Εκκλησίας.
Εκεί έγινε αποδοχή της νέας ταυτότητας, που λέγεται «οικουμενισμός». Εκεί απωλέσθηκε η Ορθόδοξη συνείδηση – ευαισθησία.
Αυτή η αποκοπή από την Ορθόδοξη (διαχρονική) ταυτότητα, ψυχολογικά σας εμποδίζει – δυσκολεύει, τους σημερινούς επισκόπους, να συλλάβετε θεολογικά και το «πνεύμα» των νέων ταυτοτήτων.
Τί φρονεῖτε ἐσεῖς οἱ µοναχοί καί λέτε ὅτι πρέπει αὐτούς πού ἀδικοῦν νά µή τούς κρίνουµε; ἤ µέ τί ἀσχολεῖσθε καί ἀπέχετε ἀπό τά αἰσθητά ἔργα;
Αγίου Μάρκου του Ασκητού
Περί των ακουσίων θλίψεων
∆ΙΑΛΟΓΟΣ ΑΣΚΗΤΟΥ ΜΕ ΕΝΑ ΝΟΜΙΚΟ
1. Ρώτησε κάποιος νοµικός ρήτορας ένα Γέροντα ασκητή λέγοντας παρακαλώ να µου εξηγήσετε, γιατί θέλω να µάθω, τί φρονείτε εσείς οι µοναχοί και λέτε ότι πρέπει αυτούς που αδικούν να µη τους κρίνουµε; ή µε τί ασχολείσθε και απέχετε από τα αισθητά έργα[1]; Για τα οποία σας κατηγορώ ευθαρσώς, διότι επαγγέλεστε την έλλειψη κρίσεως που είναι αντίθετη στους νόµους και την αργία που είναι αντίθετη στη φύση. Αν όµως το κάνετε για χάρη κάποιας θεωρίας θέλω να το γνωρίσω, οπότε αναγκαστικά θα σταµατήσω την κατηγορία και θα επαινέσω την αρετή σας.
Ο ασκητής ευχήθηκε κατά πρώτον νοερά και έπειτα είπε έπρεπε φιλοµαθέστατε να τα πληροφορηθείς και να τα µάθεις από τους πλέον έµπειρους, γιατί εµείς είµαστε ακόµα στην τάξη των µαθητών. Επειδή όµως συ ο σοφός κατέφυγες σ' εµάς τους απαίδευτους για να εξακριβώσεις αυτά για τα οποία µίλησες, άκουσε οι µονάχοι δεν προτίµησαν διαφορετικό φρόνηµα απ' αυτό της Εκκλησίας, αλλά αγωνίζονται να κρατούν µε δύναµη το φρόνηµα του Χριστού, σύµφωνα µε τον Απόστολο που λέγει: «Να υπάρχει µεταξύ σας το ίδιο φρόνηµα που είχε κι ο Ιησούς Χριστός, ο οποίος, αν και ήταν Θεός, δε θεώρησε την ισότητά του µε το Θεό αποτέλεσµα αρπαγής, αλλά τα απαρνήθηκε όλα, πήρε µορφή δούλου και έγινε άνθρωπος». Μάθε λοιπόν ότι η εργασία αυτή είναι δώρον Θεού και πρόξενος της µεγάλης αρετής, εννοώ την ταπεινοφροσύνη. Ο ίδιος ο Κύριος έδωσε εντολή στην Εκκλησία αυτή την εργασία να εργάζεται, λέγοντας: «µην κοπιάζετε για τη φθαρτή τροφή, που προσωρινά συντηρεί, αλλά για την τροφή που τρέφει µόνιµα για την αιώνια ζωή».
Λέγει τότε ο νοµοµαθής λόγιος
Παρακαλώ, ας γνωρίσουµε και εµείς ποιο είναι αυτό το έργο.
Ο ασκητής απάντησε
Τό Αὐτοκέφαλον δέν εἶναι διμερές πρόβλημα μεταξύ δύο Τοπικῶν Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν.
Του Β. Χαραλάμπους, θεολόγου
Πολλοί είναι εκείνοι οι οποίοι θεωρούν το θέμα της Αυτοκεφαλίας στην Ουκρανία, ως πρόβλημα διμερές. Ως εκ τούτου πιστεύουν ότι δεν υπάρχει χρεία συνοδικής διευθέτησης του, άσχετα και από το γεγονός ότι, η κληθείσα ‘’Ενωτική Σύνοδος’’, είχε ως παρεπόμενο τον κλονισμό της Εκκλησιαστικής ενότητας.
Τόσο το Αυτοκέφαλο όσο και ο επακολουθήσας κλονισμός της Εκκλησιαστικής ενότητας, είναι ζητήματα τα οποία αφορούν την Οικουμενική Εκκλησία.
Αυτοί οι οποίοι θεώρησαν λανθασμένα ως ‘’κανονικό έθος’’ την εξουδετέρωση της συναίνεσης των Τοπικών Ορθοδόξων Εκκλησιών στο ζήτημα του Αυτοκεφάλου, επόμενο είναι να μη δέχονται να ακούσουν για συνοδική διευθέτησή του.
Τόσο το ‘’Αυτοκέφαλο’’, όσο και το ‘’Αυτόνομο’’, καθώς και ο τρόπος ανακήρυξής τους στην Ορθόδοξη Εκκλησία, έχουν τεθεί στις ‘’Διορθόδοξες Προπαρασκευαστικές Επιτροπές’’, οι οποίες προηγήθηκαν της Συνόδου της Κρήτης. Αυτό δεν προβληματίζει;
Αν υπήρχε αδιαμφισβήτητο ‘’κανονικό έθος’’ στο θέμα τούτο, ποιος ο λόγος να τεθεί τέτοιο θέμα στις ‘’Διορθόδοξες Προπαρασκευαστικές Επιτροπές’’;
Κατά την Πανορθόδοξη διάσκεψη η οποία πραγματοποιήθηκε στη Ρόδο το έτος 1963, τέθηκαν τα ζητήματα του Αυτοκεφάλου και του Αυτόνομου στην Ορθόδοξη Εκκλησία ως εξής : (1) ‘’Tις ο ανακηρύσσων’’, (2) ‘’Προϋποθέσεις και όροι’’ και (3) ‘’Ο τρόπος ανακηρύξεως Αυτοκεφάλου’’.
Προκλητικός περιφρονητής.
Γράφει ὁ Πρωτοπρεσβύτερος π. Ἰωάννης Κ. Διώτης
Κάποιος κ. Κασσελάκης, νεαρὸς τὴν ἡλικίαν, ἦλθεν αἰφνιδίως ἀπὸ τὴν Ἀμερικήν, διὰ νὰ γίνῃ Πρόεδρος πολιτικοῦ κόμματος, χωρὶς νὰ ἔχῃ οὐδεμίαν πολιτικὴν ἐμπειρίαν. Δὲν ἐδίστασεν ὅμως νὰ αὐτοπαρουσιασθῇ καὶ ὡς ὁμοφυλόφιλος.
Ὡς τοιοῦτος εἶναι προκλητικὸς περιφρονητὴς τῆς Ἁγίας Γραφῆς, τῆς Πατερικῆς σοφίας καὶ ἐν γένει τῆς Ὀρθοδόξου Χριστιανικῆς Διδασκαλίας, κατὰ τὴν ὁποίαν ἀποκλείεται νὰ εἰσέλθῃ εἰς τὸν Παράδεισον, ἐὰν δὲν μετανοήσῃ. Αὐτὴ ἡ καταδίκη του εἶναι ἡ μεγαλυτέρα ὅλων τῶν οἱωνδήποτε ἄλλων καταδικῶν, ἀκόμη καὶ τῆς θανατικῆς ποινῆς. Ἐπειδὴ παρουσιάζεται ὡς πρόσωπον πρὸς μίμησιν εἶναι προκλητικὸς περιφρονητὴς καὶ τῆς συντριπτικῆς πλειοψηφίας τοῦ Ἑλληνικοῦ Λαοῦ, καθὼς καὶ τῆς ἀρχαίας ἑλληνικῆς φιλοσοφίας. Κατὰ τὴν ἀρχαιότητα, οἱ κίναιδοι (ὁμοφυλόφιλοι) δὲν ἐδικαιοῦντο νὰ ἀναλάβουν ἀξιώματα.
Ἔχω γράψει ὅτι μισοῦμεν τὸ μέγα ἁμάρτημα καὶ τὸ δυσῶδες πάθος τῆς παρὰ φύσιν ἀσελγείας καὶ ὄχι τοὺς ὁμοφυλοφίλους. Εἶναι καὶ αὐτοὶ ἀξιολύπητοι ἀδελφοί μας καὶ καλοῦνται εἰς μετάνοιαν.
22 Σεπτεμβρίου. Φωκᾶ ἱερομάρτυρος, ἐπισκόπου Σινώπης (†117). Φωκᾶ τοῦ κηπουροῦ (†320), Ἰσαὰκ καὶ Μαρτίνου μαρτύρων. Ἁγιογραφικό ἀνάγνωσμα.
Ἀποστολικό ἀνάγνωσμα. Ἡμέρας, Παρ. ις´ ἑβδ. ἐπιστ. (Ἐφεσ. α´ 7-17).
Εφ. 1,7 ἐν ᾧ ἔχομεν τὴν ἀπολύτρωσιν διὰ τοῦ αἵματος αὐτοῦ, τὴν ἄφεσιν τῶν παραπτωμάτων, κατὰ τὸν πλοῦτον τῆς χάριτος αὐτοῦ,
Εφ. 1,7 Πράγματι δια του Υιού του ελάβομεν και έχομεν την απελευθέρωσιν από την δουλείαν της αμαρτίας και την σωτηρίαν με το αίμα του, που εχύθη επάνω στον σταυρόν και εδόθη δια την εξαγοράν μας. Ελάβομεν έτσι και έχομεν την συγχώρησιν των αμαρτιών μας σύμφωνα με τον πλούτον της χάριτός του.