Σελίδες

Δευτέρα 19 Φεβρουαρίου 2024

Ἡ ἐξομολόγηση δὲν ἐξαλείφει τὶς κακὲς συνήθειες -Εἶναι πολὺ βοηθητικὸ νὰ ὑπάρχει ἕνα καθημερινὸ σταθερὸ πρόγραμμα , Ἀρχιμ. Σάββα Ἁγιορείτου

Ἡ ἐξομολόγηση δὲν ἐξαλείφει τὶς κακὲς συνήθειες -Εἶναι πολὺ βοηθητικὸ νὰ ὑπάρχει ἕνα καθημερινὸ σταθερὸ πρόγραμμα , Ἀρχιμ. Σάββα Ἁγιορείτου 
Ἱ.Μ. Ἁγίας Τριάδος Ἐδέσσης
 http://hristospanagia3.blogspot.com

 

Ἡ ἀγάπη πρός τόν πλησίον -Τὸ μυστήριο τῆς Ἐκκλησίας κατά τον Όσιο Πορφύριο/Τα θεραπευτικά μέσα της Εκκλησίας, Ἀρχιμ. Σάββα Ἁγιορείτου

Ἡ ἀγάπη πρός τόν πλησίον -Τὸ μυστήριο τῆς Ἐκκλησίας κατά τον Όσιο Πορφύριο/Τα θεραπευτικά μέσα της Εκκλησίας, 18-2-2024, Ἀρχιμ. Σάββα Ἁγιορείτου 
Ἱ.Μ. Ἁγίας Τριάδος Ἐδέσσης 
http://hristospanagia3.blogspot.com

 

Ἡ ἀποδοχὴ τῶν παλαιῶν φαντασιῶν ἐπαναφέρουν τὰ πάθη, Ἁγίου Νείλου, Ἀρχιμ. Σάββα Ἀγιορείτη

Ἡ ἀποδοχὴ τῶν παλαιῶν φαντασιῶν ἐπαναφέρουν τὰ πάθη -Ἡ ἐκκοσμίκευση τῆς μοναχικῆς καὶ χριστιανικῆς ζωῆς, Ἁγ. Νείλου -Λόγος ἀσκητικός, Φιλοκαλία τόμος Α', 
Ἀρχιμ. Σάββα Ἀγιορείτου, 18-2-2024 Ἱ.Μ. Ἁγίας Τριάδος Ἐδέσσης
 http://hristospanagia3.blogspot.com

 

Θεανθρώπινη κοινωνία (Ἅγιος Ἰουστῖνος Πόποβιτς)

Στη θεανθρώπινη κοινωνία όλα συνοψίζονται στο ζωηφόρο Πρόσωπο του Θεανθρώπου Χριστού. Αυτός είναι η ύψιστη αξία και το ύψιστο αγαθό. Όλες οι άλλες αξίες, και ατομικές και κοινωνικές, πηγάζουν από αυτήν, όπως οι ακτίνες από τον ήλιο.

Το αντιλαμβάνεσθε ότι μιλώ για την Ορθόδοξη Καθολική Εκκλησία ως θεανθρώπινη κοινωνία. Ποια είναι η ουσία της; Ο Θεάνθρωπος Χριστός. Γι’ αυτό καθετί που είναι ορθόδοξο έχει θεανθρώπινο χαρακτήρα: και η συνείδηση και η αίσθηση και η θέληση και η σκέψη και η ζωή και η κοινωνία. Ο Θεός είναι παντού πρώτος, ενώ ο άνθρωπος δεύτερος· ο Θεός οδηγεί, ο άνθρωπος χειραγωγείται· ο Θεός εργάζεται, ο άνθρωπος συνεργάζεται. Εδώ δεν πρόκειται για έναν υπερφυσικό, αφηρημένο, φανταστικό Θεό, αλλά για Θεό της πιο άμεσης ιστορικής πραγματικότητας, για Θεό που έγινε άνθρωπος, έζησε μέσα στις κατηγορίες της δικής μας ανθρώπινης ζωής και φανερώθηκε παντού με χειροπιαστό και οφθαλμοφανή τρόπο ως απολύτως αναμάρτητος, απολύτως άγιος, απολύτως αληθινός. Γι’ αυτό και η κοινωνία την οποία οργάνωσε είναι τόσο αληθινή και τόσο πραγματική.

Και πράγματι, η Εκκλησία ως κοινωνία δεν είναι κάτι άλλο παρά θαυμαστός θεανθρώπινος οργανισμός, στον οποίο με τη συνεργασία της θείας χάρης και της ελεύθερης ανθρώπινης εργασίας ενώνεται και θεανθρωποποιείται το παν, εκτός από την αμαρτία. Σ’ αυτόν τον θεανθρώπινο οργανισμό της Εκκλησίας κάθε πιστός είναι σαν ζωντανό κύτταρο, το οποίο αποβαίνει συστατικό μέρος του και ζει από τη ζωηφόρο θεανθρώπινη δύναμή του.

***


Ιδού οι βασικές αρχές της ορθόδοξης φιλοσοφίας της κοινωνίας: η Εκκλησία ως η μόνη αληθινή κοινωνία είναι πρωτίστως θεανθρώπινος οργανισμός και έπειτα θεανθρώπινη οργάνωση. Από αυτό έπεται λογικά και το θεανθρώπινο έργο της μέσα στον κόσμο: καθετί που είναι του Θεανθρώπου πρέπει να ενσαρκωθεί στον άνθρωπο και την ανθρωπότητα. Πρέπει δηλαδή να ενσαρκωθεί η αγάπη του Χριστού, η οποία ενοποιεί τα πάντα, η δικαιοσύνη του Χριστού, η αγαθοσύνη του Χριστού, η σοφία του Χριστού, η ταπείνωση του Χριστού, και γενικά όλες οι αρετές του Χριστού. Διότι διαμέσου αυτών ο Χριστός ενοικεί στον άνθρωπο και ενσαρκώνεται σε αυτόν.

Ἱερομόναχος Ἰάκωβος Ἁγιορείτης (1870-15 Φεβρουαρίου 1960)

Ἀπὸ τὸ χωριὸ Βοδίνο Ἀργυροκάστρου τῆς Βορείου Ἠπείρου ποὺ γεννήθηκε, ὁ κατὰ κόσμον Εὐάγγελος Βαλοδῆμος, τὸ 1870, πῆγε στὴν Κωνσταντινούπολη, ὅπου ἐργάσθηκε ὡς μικροπωλητὴς καὶ ἀπὸ ἐκεῖ ἦλθε στὸ Ἅγιον Ὅρος, στὴν περιβόητη χερσόνησο τῶν ἁγίων. Ἡ τριετὴς φοίτησή του στὸ ἀθωνικὸ φροντιστήριο τῆς ὁσιότητος, καὶ ἡ ἐδῶ χειροτονία του, τοῦ ἔδωσε δύναμη ἰσχυρή, γιὰ ν’ ἀρχίσει ἱεραποστολικὸ ἔργο στὴν πονεμένη πατρίδα του.
Σὰν νέος ἅγιος Κοσμᾶς Αἰτωλὸς προσπάθησε νὰ διατηρήσει τὴν ἑλληνικότητα τῶν τόπων του, ποὺ εἶχαν καταπατήσει Τουρκαλβανοί. Γιὰ τοὺς ἀγῶνες του αὐτοὺς δύο φορὲς ἀποφάσισαν, ἡμέτεροι καὶ ξένοι, νὰ τὸν φονεύσουν, μὰ δὲν τὰ κατάφεραν. Ἡ ζωή του κυλοῦσε μέσα ἀπὸ θαύματα. Δοσμένος ὅλος στὸν Θεό, δὲν βαστοῦσε τίποτε γιὰ τὸν ἑαυτό του. Ἀπὸ μικρὸς ἀγάπησε θερμὰ τὴν πενία. Ἤξερε, παντοῦ ὅπου βρισκόταν, νὰ στήνει τὸ ἅγιο θυσιαστήριο τῶν προσευχῶν του.
Τὸ μοναστηράκι τοῦ Προφήτη Ἠλία στὰ Ζαγοροχώρια ἔγινε τὸ ὁρμητήριό του. Ἀπέκτησε φήμη ἁγίου Πνευματικοῦ. Ἔλεγε στοὺς νέους:... «Νὰ ἐξομολογεῖσθε παστρικά!». Συνήθιζε νὰ ἐπαναλαμβάνει μὲ πόνο βαθύ, κάτι ποὺ ἔλεγαν καὶ ἄλλοι Ἁγιορεῖτες: «Πολλοὶ ἐξομολογοῦνται, ἀλλὰ λίγοι μετανοοῦν»! Διωγμοὶ καὶ θλίψεις δὲν τὸν λύγισαν ποτέ. Σὰν τὸν διώχνουν ἀπὸ τὸν τόπο του, δὲν ἔχει νὰ πάρει τίποτε μαζί του, ἀφοῦ ποτὲ δὲν ἀπόκτησε κάτι δικό του. Γυρίζει τὰ χωριὰ τῆς Ἠπείρου καὶ διδάσκει τὸν λαὸ τὸν λόγο τοῦ Θεοῦ, μὲ τὴ ζωντάνια τοῦ παραδείγματός του καὶ τὴν ἁπλὴ γλῶσσα του, ποὺ περνᾶ εὔκολα στὶς καρδιὲς τῶν ἁπλῶν ἀνθρώπων. Ἦταν θεοφώτιστος, ἤρεμος, ἤπιος, γαλήνιος, πρᾶος καὶ πολὺ ταπεινός.

Δημήτρης Δασκαλάκης: Εἶναι ὁ γάμος ἰδιωτικὴ ὑπόθεση;


Γράφει ο Δημήτριος Νικ. Δασκαλάκης, Δικηγόρος Αθηνών


Στις 3-2-2024, δημοσιεύτηκε στην ηλεκτρονική έκδοση της εφημερίδας «Καθημερινή» άρθρο της Έφης Κουνουγέρη-Μανωλεδάκη, ομότιμης καθηγήτριας του Αστικού Δικαίου στη Νομική Σχολή του ΑΠΘ, που επιγραφόταν «Tο οικογενειακό δίκαιο και “τι ακριβώς είναι ο γάμος;”»1.

Η ΣΥΜΒΑΤΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ

Στο εν λόγω άρθρο υποστηρίζεται η άποψη σύμφωνα με την οποία «ο γάμος είναι μια συμβατική σχέση που αποβλέπει στην ικανοποίηση των ιδιωτικών προσδοκιών των μερών της και έχει κατά κύριο λόγο ιδιωτικό χαρακτήρα».

Η συγκεκριμένη θέση της αρθρογράφου στοιχίζεται με την συμβατική θεωρία σύμφωνα με την οποία ο γάμος αποτελεί σύμβαση του Αστικού Δικαίου, που παράγει για τους συζύγους έννομα αποτελέσματα, όπως κάθε άλλη αστική σύμβαση.

Κατά καιρούς αναπτύχθηκαν διάφορες θεωρίες αναφορικά με την νομική φύση του γάμου και την ενσωμάτωσή του στο δικαιικό σύστημα, και κατά μια άποψη ο γάμος αποτελεί σύμβαση αστικού δικαίου. Όμως οι οικείες διατάξεις του Οικογενειακού Δικαίου, που διέπουν την σύσταση και την λειτουργία του γάμου, συνηγορούν υπέρ της βούλησης των μελλονύμφων να δημιουργήσουν μια κατ’ αρχήν χρονικά απεριόριστη κοινωνία βίου, και όχι να καταρτίσουν μια αστική σύμβαση, έστω και ιδιόρρυθμη.

Ρήσεις καὶ Διηγήσεις Ἁγίου Παϊσίου (τπδ-τκς). Ἀπὸ τὴν Ἀσκητικὴ καὶ Ἡσυχαστικὴ Ἁγιορείτικη Παράδοση


τπδ’

«Μα­κρυά ἀ­πό ἀρ­χαι­ο­λο­γί­ες οἱ μο­να­χοί καί νά προ­σέ­ξουν μέ το­ύς τσι­μεν­τό­λι­θους (τά κτι­σί­μα­τα) νά μή γί­νουν καί αὐ­τοί τσι­μεν­τό­λι­θοι». (Ἀ­φή­σουν τά κα­λο­γε­ρι­κά καί σκλη­ρύ­νη καί πα­γώ­ση ἡ καρ­διά τους).

τπε’

«Σέ ἕ­να Μο­να­στή­ρι μέ πε­νῆν­τα μο­να­χο­ύς, πολ­λές φο­ρές οἱ πε­νῆν­τα μα­ζί δέν μπο­ροῦν νά βο­η­θή­σουν πνευ­μα­τι­κά τό Μο­να­στή­ρι ὅ­σο ὁ ἕ­νας».

τπς’

«Ὁ λο­γι­σμός με­ρι­κῶν μοι­ά­ζει μέ τό κρα­σί. Ὅταν ἀρ­χί­ση καί χα­λά­η δέν στα­μα­τᾶ, μέ­χρι νά γί­νη ξύ­δι».

τπζ’

«Στό Ἅ­γιον Ὄ­ρος ἦρ­θε ζύ­μη (νέ­οι μο­να­χοί), ἀλ­λά τί προ­ζύ­μι βρῆ­κε ἀ­πό μᾶς το­ύς ση­με­ρι­νο­ύς μο­να­χο­ύς;».

τπη’

«Ἕ­ναν ἅ­γιο ἄν εἴ­χα­με, θά ἀν­τι­με­τώ­πι­ζε ὅ­λα τά προ­βλή­μα­τα. Μπο­ρεῖς νά μοῦ βρῆς ἕ­ναν ἅ­γιο;».

τπθ’

«Τήν καρ­διά μου δέν τήν δί­νω σέ κα­νέ­ναν. Τήν ἔ­δω­σα με­ρι­κές φο­ρές καί εἶ­παν: ”Τί ὡ­ραία καρ­διά!”, ἀλ­λά τήν χρη­σι­μο­πο­ί­η­σαν γιά νά σπά­ζουν κα­ρύ­δια».

Ἐπιστολὴ διαμαρτυρίας γιὰ τὴν ἀφαίρεση τοῦ Ἐσταυρωμένου ἀπὸ τὸν Ἰ. Ναό τῶν Ἁγίου Κωνσταντίνου καὶ Ἑλένης στὸν Πειραιᾶ

Ο Ιερός Ναός των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης στο κέντρο του Πειραιά έχει δυστυχώς μία θλιβερή πρωτιά: Ήδη από τον Μάϊο του 2022 έχει αφαιρεθεί ο Εσταυρωμένος από το Ιερό (!) πολύ πριν από την Μητρόπολη Περιστερίου!

Με την πρόσφατη εκτεταμένης κλίμακας ανακαίνιση που πραγματοποιήθηκε στον Ιερό Ναό, ο Εσταυρωμένος μετακινήθηκε από τη θέση Του αλλά δυστυχώς δεν επέστρεψε ποτέ!

Το γεγονός αυτό έγινε αντιληπτό στον πιστό πειραιώτικο λαό μόλις πρόσφατα. Λόγω της κατασκευής της Αγίας Τραπέζης που βρίσκεται μέσα στο Ιερό και είναι ογκώδης, εμποδίζεται η θέαση στο πίσω μέρος της. Σε συνδυασμό με την αποτροπή των πιστών να ανεβαίνουν στον Σολέα για την Θεία Κοινωνία και την βιασύνη για το κλείσιμο των θυρών της Ωραίας Πύλης μετά το πέρας οποιασδήποτε Ιεροπραξίας, το «μυστικό» της απομάκρυνσης του Εσταυρωμένου έχει κρατηθεί με επιτυχία. Προφανώς οι υπόλοιποι ιερείς που διακονούν εκεί μαζί με τους λαϊκούς που έχουν πρόσβαση στον χώρο του Ιερού, για διάφορους λόγους αναγκάζονται να καταπιούν την όποια αντίδραση και να κρατήσουν το επτασφράγιστο μυστικό.

Θα μπορούσε να ισχυριστεί κανείς ότι λόγω του μεγέθους του κουβουκλίου της Αγίας Τραπέζης δεν θα φαινόταν ο Εσταυρωμένος, γι’αυτό αφαιρέθηκε. Όμως είναι δυνατόν να εγκρίνεται η κατασκευή ενός τέτοιου παραδοσιακού κατά τα άλλα κουβουκλίου που όμως έχει σαν αποτέλεσμα την οικουμενιστική αυτή καινοτομία; Ακόμη και αν δεν φαίνεται ο Εσταυρωμένος πρέπει να είναι Παρών στην θέση που Του αρμόζει πίσω από την Αγία Τράπεζα ή κατ΄οικονομίαν στο κέντρο του συνθρόνου στο βάθος της αψίδας του Ιερού.όπως ορίζουν η Παράδοση αλλά και οι Άγιοι Πατέρες. [1]

19 Φεβρουαρίου. Ἀρχίππου, Φιλήμονος καὶ Ἀπφίας (α΄ αἰών). Φιλοθέης ὁσιομάρτυρος τῆς Ἀθηναίας (†1589). Ἁγιογραφικό ανάγνωσμα.

ποστολικό ἀνάγνωσμα. Ἡμέρας, Δευτέρας λγ΄ ἑβδ. ἐπιστολῶν (Β΄ Πέτρ. β΄ 21 - γ΄ 9).

Β Πε. 2,21          κρεῖττον γὰρ ἦν αὐτοῖς μὴ ἐπεγνωκέναι τὴν ὁδὸν τῆς δικαιοσύνης ἢ ἐπιγνοῦσιν ἐπιστρέψαι ἐκ τῆς παραδοθείσης αὐτοῖς ἁγίας ἐντολῆς.

Β Πε. 2,21                 Διότι ήτο πολύ καλύτερον δι' αυτούς, να μη είχαν γνωρίσει καθόλου τον δρόμον της δικαιοσύνης, παρά, αφού τον εγνώρισαν καλά, να φύγουν και να απομακρυνθούν από το παραδοθέν εις αυτούς άγιον θέλημα του Κυρίου και να επιστρέψουν εις την ακαθαρσίαν της αμαρτωλότητος.

Ἡ καταστροφὴ τῶν Σοδόμων καὶ τῶν Γομόρρων

Μετὰ τὴν φιλοξενία τοῦ Ἀβραάμ, ὅταν ὁ Κύριος ἔφευγε ἀπὸ τὸ σπίτι του εἶπε στὸν Ἀβραάμ: «Ἡ κακὴ φήμη τῶν Σοδόμων καὶ τῶν Γομόρρων διαδόθηκε πολὺ καὶ ἡ ἁμαρτία τους εἶναι πολὺ βαριά. Θὰ κατεβῶ, λοιπόν, νὰ ἐξακριβώσω ἂν ἀληθεύουν ὅλες αὐτὲς οἱ διαδόσεις ποὺ ἔφτασαν ὡς ἐμένα». Οἱ δυὸ ἄγγελοι ἔφυγαν ἀπὸ τὸ σπίτι τοῦ Ἀβραὰμ καὶ κατευθύνθηκαν πρὸς τὰ Σόδομα. Ἀλλὰ ὁ Κύριος παρέμεινε ἀκόμη μαζὶ μὲ τὸν Ἀβραάμ.
Πλησίασε τότε ὁ Ἀβραὰμ καὶ τοῦ εἶπε: «θὰ καταστρέψεις τοὺς δικαίους μαζὶ μὲ τοὺς ἁμαρτωλούς; Ἴσως ὑπάρχουν κάποιοι δίκαιοι στὴν πόλη. Θὰ τοὺς καταστρέψεις κι αὐτούς; Δὲν θὰ συγχωρήσεις τὴν περιοχὴ γιὰ χάρη τῶν λίγων δικαίων ποὺ βρίσκονται σ᾿ αὐτήν; Δὲν γίνεται νὰ θανατώσεις δικαίους κι ἁμαρτωλοὺς μαζί, σὰν νὰ ἦταν ὅλοι τὸ ἴδιο. Δὲν εἶναι δυνατό! Ὁ κριτὴς ὅλης τῆς γῆς δὲν πρέπει νὰ᾿.. ἀποδώσει δικαιοσύνη;»
Ὁ Κύριος τοῦ ἀπάντησε: «Ἂν βρῶ στὴν πόλη τῶν Σοδόμων ἔστω καὶ δέκα δικαίους, δὲν θὰ καταστρέψω τὴν πόλη καὶ τὴν περιοχὴ γιὰ χάρη τῶν δέκα».
Οἱ δυὸ ἄγγελοι ἔφτασαν στὰ Σόδομα τὸ βράδυ. Ὁ Λὼτ τοὺς φιλοξένησε, τοὺς περιποιήθηκε καὶ τοὺς ἑτοίμασε τὸ δεῖπνο. Πρὶν ὅμως κοιμηθοῦν, οἱ ἄντρες τῶν Σοδόμων περικύκλωσαν ἀπὸ παντοῦ τὸ σπίτι. Ἦταν ἐκεῖ ὅλος ὁ ἀντρικὸς πληθυσμὸς τῆς πόλης, νέοι καὶ γέροι. Φώναζαν στὸν Λὼτ καὶ τοῦ ἔλεγαν: «Ποῦ εἶναι ἐκεῖνοι οἱ ἄνθρωποι ποὺ ἦρθαν σπίτι σου ἀπόψε; Φέρ᾿ τους μας ἔξω, νὰ συνευρεθοῦμε μαζί τους!»
Τότε ὁ Λὼτ τοὺς παρεκάλεσε καὶ τοὺς ἔλεγε, «μὴν τοὺς κάνετε κανένα κακό, γιατί εἶναι φιλοξενούμενοί μου κι ἦρθαν νὰ προστατευτοῦν στὸ σπίτι μου».

ΜΕΣΟΝΥΚΤΙΚΟΝ-ΟΡΘΡΟΣ-ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ/ΑΓΙΑΣ ΦΙΛΟΘΕΗΣ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΙΑΣ, 19-2-2024

ΜΕΣΟΝΥΚΤΙΚΟΝ-ΟΡΘΡΟΣ-ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ/ΑΓΙΑΣ ΦΙΛΟΘΕΗΣ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΙΑΣ, 19-2-2024
https://www.youtube.com/live/EDlqb4K8Wgc?si=lTDLIH71WoABe3zr

Μέγα μὲν τὸ ἀπερισπάστως προσεύχεσθαι...


γ. Εἶπε πάλιν μέγα μὲν τὸ ἀπερισπάστως προσεύχεσθαι· μεῖζον δὲ καὶ τὸ ψάλλειν ἀπερισπάστως.
Εἶπεν ὁ ἀββᾶς Εὐάγριος·


https://wra9.blogspot.com/2024/02/blog-post_15.html