ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΟ ΣΤΟΝ ΚΥΡΙΟ ΜΑΣ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΥΠΕΡΑΓΙΑ ΘΕΟΤΟΚΟ
Σελίδες
Δευτέρα 9 Σεπτεμβρίου 2024
Περί σκανδάλου καί ποιά ἡ ἐνδεδειγμένη στάση μας ἀπέναντί του (Νικ. Θεοτόκη), Ἀρχ. Σάββα Ἁγιορείτου
Ἡ μετάνοια κατά τόν Ἅγιο Νικόδημο Ἁγιορείτη καί ἡ προκλητική ἐνδυμασία, Ἀρχ. Σάββα Ἁγιορείτου
Εἰσαγωγή στή Φιλοκαλία τῶν νηπτικῶν, 1o μέρος, Ἀρχιμ. Σάββα Ἁγιορείτου
Πῶς ἀποκτᾶται ἡ ταπεινοφροσύνη (Ἁγ. Ἰωάννου τῆς Κλίμακος), Ἀρχιμ. Σάββα Ἁγιορείτου
Τί εἶναι ἡ ταπεινοφροσύνη (Ἁγ. Ἰωάννου τῆς Κλίμακος), Ἀρχιμ. Σάββα Ἁγιορείτου
Ἡ ἀγάπη εἶναι πάνω ἀπ’ ὅλα - Ἅγιος Πορφύριος
Ἡ ἀγάπη πρός τόν Χριστό δέν ἔχει ὅρια, τό ἴδιο καί ἡ ἀγάπη πρός τόν πλησίον. Νά ἐκτείνεται παντοῦ, στά πέρατα τῆς γῆς. Παντοῦ, σέ ὅλους τοὺς ἀνθρώπους.
Θά σᾶς τό πῶ μ’ ἕνα παράδειγμα. Ἦταν ἕνας ἀσκητής κι εἶχε δύο ὑποτακτικούς. Προσπαθοῦσε πολύ νά τούς ὠφελήσει καί νά τούς κάνει καλούς. Εἶχε, ὅμως, τήν ἀνησυχία ἄν ὄντως προχωροῦν στήν πνευματική ζωή, ἄν προοδεύουν κι ἄν εἶναι ἕτοιμοι γιά τή Βασιλεία τοῦ Θεοῦ. Περίμενε ἕνα σημάδι γι’ αὐτό ἀπ’ τόν Θεό, ἀλλά δέν ἔπαιρνε καμία ἀπάντηση. Κάποια ἡμέρα θά γινόταν ἀγρυπνία στήν ἐκκλησία μιᾶς ἄλλης σκήτης πού ἀπεῖχε πολλές ὧρες ἀπ’ τή δική τους. Ἔπρεπε νά γίνει πορεία μές στήν ἔρημο. Ἔστειλε τούς ὑποτακτικούς του ἀπ’ τό πρωί, ὥστε νά φθάσουν νωρίς, γιά νά τακτοποιήσουν τήν ἐκκλησία, κι ὁ Γέροντας θά πήγαινε τ’ ἀπόγευμα. Οἱ ὑποτακτικοί εἶχαν προχωρήσει ἀρκετά, ὅταν ξαφνικά ἄκουσαν βογκητά. Ἦταν ἕνας ἄνθρωπος βαριά τραυματισμένος καί ζητοῦσε βοήθεια:– Πάρτε με, σᾶς παρακαλῶ, τούς ἔλεγε, γιατί ἐδῶ εἶναι ἐρημιά, κανείς... δέν περνάει, ποιός θά μπορέσει νά μέ βοηθήσει. Ἐσεῖς εἶστε δύο. Σηκῶστε με καί ὁδηγῆστε με στό πρῶτο χωριό.– Δέν μποροῦμε! τοῦ εἶπαν. Βιαζόμαστε νά πᾶμε γιά τήν ἀγρυπνία, ἔχουμε πάρει ἐντολή νά ἑτοιμάσουμε.– Πάρτε με, σᾶς παρακαλῶ! Ἄν μ’ ἀφήσετε, θά πεθάνω, θά μέ φᾶνε τά θηρία.
Εισαγωγή στα Ασκητικα του Αββά Δωρόθεου Γ', Το περιβάλλον και η διδασκαλία του, 9-9-2024, Αρχιμ. Σάββα Αγιορειτου
Γκρέμιζε ναοὺς ὁ Ἅγιος Κοσμᾶς;
Γράφει ο Βασίλης ΒακάληςΤο «αληθοφανές» ψέμα ότι ο Εθναπόστολος Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός γκρέμιζε ναούς για να φτιάξει σχολεία το έχουμε ακούσει πολλές φορές. Γράφτηκε ως... «παράδοση» για πρώτη φορά από τον Ηπειρώτη Λόγιο και Γιατρό Ι. Λαμπρίδη το 1880, έναν αιώνα μετά τον μαρτυρικό θάνατο του Αγίου. Έκτοτε επαναλαμβάνεται συχνά ακόμα και από ανθρώπους ευλαβείς, Θεολόγους και Κληρικούς, που δεν υποψιάζονται πως αναπαράγουν άθελά τους ή εν αγνοία τους ένα ψέμα θέλοντας ίσως να δείξουν ότι η Εκκλησία είναι... 'προοδευτική' (!), λησμονώντας ότι η Εκκλησία δε συναγωνίζεται «προοδευτικούς» ή μη, αλλά παραμένει θεσμός με παντοτινά επίκαιρο και αφυπνιστικό μήνυμα με το οποίο καλεί τους ανθρώπους «επ' ελευθερία» (Γαλ. Ε΄, 13). Επαναλαμβάνεται και από ανθρώπους που διακατέχονται από εχθρικά, υποτιμητικά, περιφρονητικά και εικονοκλαστικά αισθήματα προς την Εκκλησία. Οι σύγχρονοι αυτοί εικονοκλάστες ρίχνουν στον μύλο της αντιεκκλησιαστικής προπαγάνδας αυτό το ψέμα για να υποστηρίξουν ότι μερικά φωτισμένα - όντως - μυαλά δε δίστασαν να δράσουν κατά τρόπο βέβηλο και ιερόσυλο, προκειμένου να χτυπήσουν τον... σκοταδισμό της Εκκλησίας και των κληρικών, που ιδιοτελώς κρατού(σα)ν τον λαό στην αμάθεια και μακρυά απ' το φως της γνώσης! Διεδόθη το ψέμα και από σοβαρούς συγγραφείς, που σέβονταν την Εκκλησία και ύμνησαν τον Άγιο, αλλά υιοθέτησαν ανεξέταστα και αστόχαστα την «παράδοση» ως γεγονός ιστορικό και αναμφισβήτητο. Ο Νομικός και σπουδαίος Συγγραφέας Φ. Μιχαλόπουλος ισχυρίζεται μάλιστα ότι ο Άγιος Κοσμάς για να χτίσει σχολείο γκρέμισε ναό με... τσεκούρι!Ο Μεγάλος Δάσκαλος του Γένους Άγιος Κοσμάς ¨εποίησε¨- όπως γράφει ο ίδιος - εκατοντάδες μικρά και μεγάλα σχολεία, ασχολήθηκε δηλαδή και πέτυχε την ίδρυση, τη χρηματοδότηση, τη στελέχωση και τη διεύθυνση / διαχείριση των σχολείων. Δεν ασχολήθηκε ο Άγιος με την εξεύρεση στέγης για τα σχολεία αυτά γιατί τα στέγαζε στους ναούς, που υπήρχαν τότε.
Ἕνα σοβαρό ἀτόπημα τῆς ἀρχαιολογικῆς ὑπηρεσίας: Τά Ἰωάννινα ... "ὀθωμανική μεγαλούπολη"!
Εὐάγγελος Στ. Πονηρός Δρ Θ., Μ.Φ.Ἕνα σοβαρό ἀτόπημα τῆς ἀρχαιολογικῆς ὑπηρεσίας:Τά Ἰωάννινα ... "ὀθωμανική μεγαλούπολη"!Ἐπισκεφθήκαμε πρό ὀλίγων ἡμερῶν, σέ ταξίδι ἀναψυχῆς, τά Ἰωάννινα καί προσκυνήσαμε τόν τόπο μαρτυρίου τοῦ νεομάρτυρος ἁγίου Γεωργίου (+1838) στήν ὁμώνυμη μικρή πλατεία. Μαρτύρησε λίγα χρόνια μετά τή λήξη τῆς ἑλληνικῆς ἐπαναστάσεως καί τήν ἵδρυση τοῦ ἑλληνικοῦ κράτους - οἱ νόμοι τῆς Ἑλλάδος καί οἱ νόμοι τῆς Εὐρώπης δέν ἴσχυαν στά τουρκοκρατούμενα Ἰωάννινα ὥστε νά προστατεύσουν τή ζωή του! Ἀναλογιζόμαστε τό φρικτό μαρτύριο τοῦ ταπεινοῦ τέκνου τοῦ Χριστοῦ. Δύο φορές συκοφαντήθηκε ἀπό τούς βαρβάρους εἰσβολεῖς. Τήν πρώτη φορά ἀθωώθηκε, ὅμως ἡ δεύτερη σήμανε τήν ὥρα τοῦ ἐν Χριστῷ μαρτυρίου του, μαρτύριο ἀργό, ἀπάνθρωπο, ὀδυνηρότατο.Τρόπος ζωῆς ἦταν γιά τούς εἰσβολεῖς ἡ συκοφαντία, ἡ λεγόμενη "ἀβανία" ἤ "ἀβανιά". Ἐπειδή ἦταν ἐπίσημη ὀθωμανική πολιτική εἰς βάρος τῶν ξένων πλοιοκτητῶν, γινόταν ἡ αἰτία νά αὐξάνουν οἱ τιμές τῶν ἐμπορευμάτων ὅσων πλοίων ἐλλιμενίζονταν στούς ὀθωμανικούς λιμένες, ἀφοῦ γιά νά γλιτώσουν πλοιοκτῆτες καί πλοίαρχοι ἀπό αὐτήν ἔπρεπε νά πληρώσουν βαρύ πρόστιμο, τό ὁποῖο κατόπιν συνυπολόγιζαν στίς τιμές. Ὅποιος ὅμως ὑπόδουλος γινόταν στόχος της σπάνια γλίτωνε τή ζωή του. Τόν κατηγοροῦσαν ὅτι ὕβρισε τήν ἰσλαμική πίστη ἤ ὅτι εἶχε μεταστραφεῖ στόν ἰσλαμισμό καί ἐπανῆλθε στήν πίστη τοῦ Χριστοῦ.
Τὰ δεινὰ τῆς ἁμαρτίας καὶ ἡ μετάνοια
ΠΡΟΛΟΓΟΣΠοιὸς μπορεῖ νὰ φαντασθῆ πόσο μεγάλη εἶναι ἡ ἀγάπη τοῦ Θεοῦ πρὸς τὸν ἄνθρωπο;Λέγει ὁ Ἅγιος Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς: «Ὅταν ὁ Θεὸς ἔπλαθε τὸν ἄνθρωπο οἱ ἄγγελοι παρακολουθοῦσαν μὲ πόση ἀγάπη τὸν ἔπλαθε καὶ θαύμαζαν καὶ ἔλεγαν ὅτι ὁ Θεὸς κατασκευάζει “ἄλλον” Θεό».Ἐπίσης ὁ Ἀπόστολος Παῦλος ἐπισημαίνει ὅτι ὁ Θεὸς ἔφτιαξε τοὺς ἀγγέλους νὰ διακονοῦν καὶ νὰ βοηθοῦν τοὺς ἀνθρώπους ποὺ πρόκειται νὰ κληρονομήσουν τὴν βασιλεία τῶν οὐρανῶν.Ὁ δὲ Ἀπόστολος Πέτρος παρατηρεῖ ὅτι οἱ ἄνθρωποι εἶναι σὲ ἀνώτερη θέση ἀπὸ τοὺς ἀγγέλους, ἀφοῦ τὶς μεγάλες καὶ θεῖες ἀλήθειες, οἱ ὁποῖες ἀποκαλύπτονται καὶ ἀφοροῦν τοὺς ἀνθρώπους, καὶ οἱ Ἄγγελοι ἔχουν τὴν ἐπιθυμία νὰ τὶς γνωρίσουν (Α´ Πέτρου 12). Καὶ ὅπως λέγει ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνὸς στὸ τραπέζι τῆς Βασιλείας τῶν Οὐρανῶν, θὰ παρακαθήσουν, ὡς συνδαιτυμόνες τοῦ Χριστοῦ, μόνο οἱ εὐσεβεῖς ἄνθρωποι καὶ ὄχι οἱ Ἄγγελοι.Μὲ πόση λοιπὸν στοργὴ καὶ ἀγάπη ὁ Θεὸς ἔπλασε τὸν ἄνθρωπο: «Κατ᾽ εἰκόνα καὶ καθ᾽ ὁμοίωσιν», «Θεὸν κατὰ χάριν».Στὴν παραβολὴ τοῦ Ἀσώτου τὶ βλέπουμε; τὸ μεγαλεῖο τῆς ἀγάπης τοῦ Θεοῦ! Βλέπουμε τὸν ἄσωτο υἱό, ὅταν ἦλθε εἰς ἑαυτόν, νὰ ἐπιστρέφη στὸν πατέρα του μετανιωμένος. Τὶ λέγει; «πάτερ, ἥμαρτον εἰς τὸν οὐρανὸν καὶ ἐνώπιόν σου»· τὶ δείχνει αὐτό; Αὐτὸ δείχνει ὅτι οἱ ἄνθρωποι πρέπει νὰ μετανοήσουν γιὰ τὴν ἁμαρτωλὴ ζωή τους. Ὁ πατέρας του, ὅταν τὸν εἶδε ἀπὸ μακριά, πρᾶγμα ποὺ σημαίνει ὅτι τὸν περίμενε ἀνὰ πᾶσα στιγμὴ καὶ τὸν εἶχε πάντα στὸ νοῦ του, τὸν ἀγκάλιασε καὶ δὲν τὸν ρώτησε, γιατὶ ἔφυγε, δὲν τὸν ρώτησε, γιατὶ ἁμάρτησε. Τὶ εὐγένεια! Τὶ ἀγάπη!. Ἔτσι καὶ ὁ Χριστός, ποτὲ δὲν πρόκειται νὰ μᾶς ρωτήση, γιατὶ κάναμε τὴν τάδε ἁμαρτία. Ὁ πατέρας στὴ συνέχεια τοῦ ἄλλαξε τὰ ροῦχα. Τὰ ροῦχα συμβολίζουν τὸ Βάπτισμα, τὸ ὁποῖο ἀνακαινίζει τὸν ἄνθρωπο πνευματικὰ καὶ τοῦ δημιουργεῖ προϋποθέσεις σωτηρίας. Τὰ ροῦχα τοῦ Βαπτίσματος, ὅταν λερωθοῦν, λόγῳ τῶν ἁμαρτιῶν, «καθαρίζονται» μὲ τὸ μυστήριο τῆς ἐξομολογήσεως, γιὰ νὰ ὁμολογήση ὁ ἄνθρωπος τὶς ἁμαρτίες του καὶ νὰ συγχωρεθῆ ἀπὸ τὸν Θεό.Στὴ συνέχεια βλέπουμε, ὁ πατέρας, ἀφοῦ τοῦ ἄλλαξε τὰ ροῦχα, τοῦ παρέθεσε δεῖπνο, μόσχο σιτευτὸ τὸν σέρβιρε. Τὶ συμβολίζει αὐτὸ τὸ δεῖπνο; Συμβολίζει τὴν Θεία Κοινωνία. Αὐτὸ εἶναι τὸ τρίπτυχο τῆς σωτηρίας, ὅπως παρουσιάζεται στὴν παραβολὴ αὐτή. Βάπτισμα, μετάνοια καὶ ἐξομολόγηση καὶ Θεία Κοινωνία.Τὴν μετάνοια λοιπὸν ζητᾶ ὁ Θεὸς καὶ τὴν ἐξομολόγηση. Γιὰ αὐτὸ καὶ ἡ Ἐκκλησία μας ὅρισε μεταξὺ τῶν ὑποχρεωτικῶν Μυστηρίων τὸ Μυστήριο τῆς θείας Μετανοίας καὶ Ἐξομολογήσεως «Μετανοεῖτε καὶ πιστεύετε ἐν τῷ Εὐαγγελίῳ» (Μᾶρκ. ι´15) «χαρὰ ἔσται ἐν τῷ οὐρανῷ ἐπὶ ἑνὶ ἁμαρτωλῷ μετανοοῦντι» (Λουκ. ιε´ 7) «ἄν τινων ἀφῆτε τὰς ἁμαρτίας, ἀφίενται αὐτοῖς» (Ἰω. κ´ 23) «ἐξομολογούμενοι καὶ ἀναγγέλλοντες τὰς πράξεις αὐτῶν» (Πράξ. ιθ´ 18).
Περί ἀνατροπῶν καί συσχετισμῶν! (mpox)
Πρωτ. Στέφανος ΣτεφόπουλοςΠερί ανατροπών και συσχετισμών!Ζήσαμε, όλη η ανθρωπότητα, την στενάχωρη αυτή κατάσταση του υγειονομικού κινδύνου από τον Κόβιντ αλλά και την υγειονομικής τάξεως φασίζουσα επιβολή μέτρων – πρόβας τζενεράλε γιά το μελλοντικό “μάντρωμα” των “αμνοεριφίων” της χώρας.Κατόπιν ζήσαμε τη φρενίτιδα των εμβολιασμών που σχεδόν θεοποιήθηκαν αφού τέθηκαν, μάλιστα, ως αντίπαλο δέος στην άλλη ζωή. Και μας προέκυψαν οι διάφορες “ξαφνικίτιδες” οι οποίες όλοι ξέρουμε από που προέρχονται αλλά δεν μιλάμε γιατί θα θιγεί το ιερό “τοτέμ” της παγκόσμιας υγειονομικής δικτατορίας, η επιστήμη των χρυσοπληρωμένων εμβολίων mRNA.Πάλι, στις μέρες μας, προέκυψε μιά άλλη λεγομένη επιδημία που οδήγησε αυτόν τον αξιοθρήνητο Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας να κηρύξει αυξημένη ετοιμότητα γιά την πρόληψη της διασποράς της “ευλογιάς των πιθήκων“, ή αλλιώς όπως την ξέρουν οι επιστήμονες mpox.Δε θα μπω στον πειρασμό των αναλύσεων και των συγκριτικών στοιχείων, ούτε θέλω να θυμηθώ μεγαλοπρεπέστατες “τούμπες” των τηλε-ειδικών, ούτε το προσφιλές σε πολλούς “πήδημα έξω απ’ τη βάρκα” όταν αυτή άρχιζε να μπάζει ευρώνερα.Θα παρουσιάσω μόνο 3 δημοσιεύματα και θα αφήσω την κριτική ικανότητα, την φαντασία και το χάρισμα της εποικοδομητικής χρήσης του νου στον κάθε αναγνώστη. Έτσι, γιά να μην πει κανείς ότι καθοδηγούμε τους αναγνώστες μας εκεί όπου εμείς κρίνουμε – αν και όχι αθέμιτο!
9 Σεπτεμβρίου. Ἰωακεὶμ καὶ Ἄννης τῶν θεοπατόρων, Σεβηριανοῦ μάρτυρος. Μνήμη τῆς ἐν Ἐφέσῳ Γ΄ Οἰκουμενικῆς συνόδου (431). Ἁγιογραφικό ανάγνωσμα.
Ἀποστολικό ἀνάγνωσμα. Τῶν ἁγίων, Σεπτεμβρίου 23 (Γαλ. δ΄ 22-27).
Γαλ. 4,22 γέγραπται γὰρ ὅτι Ἀβραὰμ δύο υἱοὺς ἔσχεν, ἕνα ἐκ τῆς παιδίσκης καὶ ἕνα ἐκ τῆς ἐλευθέρας.
Γαλ. 4,22 Διότι εκεί έχει γραφή, ότι ο Αβραάμ απέκτησε δύο παιδιά, ένα παιδί από την δούλην του, την Αγαρ, και ένα παιδί από την ελευθέραν, από την Σαρραν.
Γαλ. 4,23 ἀλλ᾿ ὁ μὲν ἐκ τῆς παιδίσκης κατὰ σάρκα γεγέννηται, ὁ δὲ ἐκ τῆς ἐλευθέρας διὰ τῆς ἐπαγγελίας.
Γαλ. 4,23 Αλλ' ο μεν πρώτος υιός, ο από την δούλην, έχει γεννηθή, όπως συνήθως, κατά τους βιολογικούς νόμους της σαρκός, χωρίς καμμίαν ειδικήν εύνοιαν και υπόσχεσιν του Θεού. Ο δε άλλος, από την ελευθέραν, την Σαρραν, εγεννήθη σύμφωνα με την υπόσχεσιν, που έδωκεν ο Θεός στον Αβραάμ.
Ἀποτομὴ κεφαλῆς Τιμίου Προδρόμου - Οἱ παράνομες συμβιώσεις (+Μητροπολίτου Φλωρίνης Αὐγουστίνου Καντιώτου)
Οἱ παράνομες συμβιώσεις
«Οὐκ ἔξεστί σοι ἔχειν τὴν γυναῖκα τοῦ ἀδελφοῦ σου» (Μᾶρκ. 6,18)
(Ομιλία του †Επισκόπου Φλωρίνης Αυγουστίνου Καντιώτου)
Ἀκούσατε, ἀγαπητοί μου, τὸ ἱερὸ καὶ ἅγιο εὐαγγέλιο. Πῶς ἀρχίζει; «Τῷ καιρῷ ἐκείνῳ…». Ἔχει σημασία ἡ ἀρχὴ αὐτή. Σημαίνει, ὅτι τὸ εὐαγγέλιο δὲν εἶνε παραμύθι, ἀλλὰ μιὰ πραγματικότης· σημαίνει, ὅτι αὐτὸ ποὺ ἱστορεῖ τὸ εὐαγγέλιο συνέβη σὲ ὡρισμένο χρόνο.
Αποτομὴ κεφαλής Τιμίου Προδρόμου (+Μητροπολίτου Φλωρίνης Αυγουστίνου Καντιώτου) ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ΑΚΤΙΝΕΣ by aktines on Scribd
Ξέρετε πόσο ὑποφέρουν οἱ ἄνθρωποι σήμερα ἀπό λογισμούς;
❈ Ξέρετε πόσο ὑποφέρουν οἱ ἄνθρωποι σήμερα ἀπό λογισμούς; Ποικίλους λογισμούς! Οἱ ψυχολόγοι θά σοῦ ποῦν ἔχεις ἔμμονες ἰδέες καί θά σοῦ δώσουν χάπια. Τί νά σοῦ κάνουν τά χάπια στούς λογισμούς; Θά τά πάρεις λίγο, θά ναρκωθεῖς, μπορεῖ νά γίνεις καί παχύσαρκος, γιατί αὐτά ἀνοίγουν καί τήν ὄρεξη καί γίνεσαι ἕνας ἄχρηστος ἄνθρωπος, μισοκοιμισμένος.