Σελίδες

Ἐρώτηση: Γεννιέσαι ἤ γίνεσαι Ἅγιος;


Ἀπάντηση: Καί γεννιέσαι καί γίνεσαι! Γεννιέσαι, ἄν ἡ μητέρα σου καί ὁ πατέρας σου εἶναι σωστοί. Ἅγιος ἐκ κοιλίας μητρός, δέν λέμε; Ὁ Ἅγιος Σάββας, ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Πρόδρομος, ἡ Παναγία μας. Γιατί ἦταν Ἅγιοι οἱ γονεῖς καί κάνανε τά σωστά ὅσο κυοφοροῦσαν τά βρέφη τους, τά παιδάκια τους. Καί ἡ Ἁγία Ἄννα πού γέννησε τήν Παναγία μας καί ἡ Ἁγία Ἐλισάβετ πού γέννησε τόν Ἅγιο Ἰωάννη τόν Πρόδρομο ἦταν τέλειοι, δίκαιοι, Ἅγιοι, πανάγιοι! Τό ἁγιότερο, τό ἀπαθέστερο ζευγάρι στή γῆ ἦταν οἱ γονεῖς τῆς Παναγίας, γι’ αὐτό καί γεννήθηκε τό ἀπαθέστερο βρέφος παγκοσμίως, ἡ Παναγία μας. Ἀλλά καί ἡ ἴδια μετά συνέχισε. Γιατί θά μποροῦσε μέ τή θέλησή της νά φύγει ἀπό τόν δρόμο αὐτό, πού τῆς ἐνεφύσησαν οἱ γονεῖς. Δέν ἔφυγε. Συνέχισε καί ἁγιάστηκε ἀκόμα περισσότερο.

Ἅγιος Ἰάκωβος Τσαλίκης: Γιὰ τὴν μητέρα ποὺ εἶχε παιδὶ μὲ εἰδικὲς ἀνάγκες

Απόσπασμα από το βιβλίο ο «Γέρων Ιάκωβος (Διηγήσεις, νουθεσίες, μαρτυρίες)» έκδοση Ενωμένη Ρωμηοσύνη.

Μαρτυρία ανωνύμου:
Επισκεπτόταν συχνά το Μοναστήρι [του οσίου Δαυίδ του Γέροντα στην Εύβοια] μία μητέρα με το άρρωστο παιδί της. Κάποια μέρα, αυτή έκανε δουλειές και ο γυιός της περιφερόταν στην αυλή.

Κάποιες κυρίες, είχαν μαζευτή εκεί στην αυλή και «σχολίαζαν» την πονεμένη αυτή μητέρα και τον γυιό της. Έλεγαν, πώς άντεχε να βαστά τέτοια δοκιμασία και δεν έκλεινε το παιδί της σε Ίδρυμα, να ησυχάση.

Έλεγαν και διάφορα άλλα πράγματα για την μητέρα του νέου.

Οἱ «φατριασταὶ» τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος


Οἱ «φατριασταὶ» τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος

Γράφει ὁ κ. Παναγιώτης Κατραμάδος, θεολόγος

Πολλὰ ἀπεκαλύφθησαν κατὰ τὴν τελευταίαν συγκέντρωσιν Ἱεραρχῶν εἰς τὸ Φανάρι διὰ τὸν νέον Ἐνιαυτόν, παρὰ τὰς προσπαθείας τοῦ Πατριαρχείου νὰ συσκοτίση τὴν κατάστασιν. Χαρακτηριστικὸν εἶναι ὅτι πλὴν μιᾶς (αὐτῆς περὶ τῶν λειτουργικῶν παρατυπιῶν, τῆς πλέον ἀνωδύνου κατὰ τὴν κρίσιν πολλῶν) δὲν ἔδωσαν τὰς ὁμιλίας εἰς τὴν δημοσιότητα. Ἐντρέπονται δι’ αὐτάς; Κρατοῦνται μυστικαί, διότι θὰ φρίξουν «Ἅδου πυλωροὶ» μὲ τὰ ὅσα διατυπώνονται; Παραλλήλως, δὲν ἐδόθησαν οὔτε τὰ ὀνόματα τῶν συμμετεχόντων εἰς τὴν λεγομένην αὐτὴν «Σύναξιν». Μήπως διότι ὑπῆρξαν ἠχηραὶ ἀπουσίαι; Μήπως δὲν ἔχουν τὸ θάρρος νὰ ὁμολογήσουν ποῖοι μετέβησαν ἀντικανονικῶς εἰς τὸ Φανάρι; Τί φοβοῦνται;

Δύο πράγματα γνωρίζουν ὅλοι πολλοὶ καλῶς. Πρῶτον, ὅτι ἡ «Σύναξις» αὕτη ἐχαρακτηρίσθη ἀπὸ ἰδιαιτέραν μυστικοπαθείαν, ἐπειδὴ σκοπὸς δὲν ἦτο νὰ ληφθῆ μία ἀπόφασις πρὸς τό συμφέρον τῆς Ἐκκλησίας, ἀλλὰ νὰ γίνη «πλύσις ἐγκεφάλου» εἰς τοὺς παρόντας περὶ Οὐκρανικοῦ καὶ παπισμοῦ. Διὰ τοῦτο καὶ τὸ «ἀνίερον» τοῦ γεγονότος: Συνεδρίασαν εἰς ξενοδοχεῖ­ον, οὐχὶ εἰς ἱερόν ναόν, οὔτε κἄν εἰς αἴθουσαν τοῦ Πατριαρχείου ἢ Θεολογικῆς Σχολῆς.

Ἅγιος Νεκτάριος: ΑΓΩΓΗ ΠΑΙΔΩΝ & ΜΗΤΕΡΕΣ Β΄



ΒΑΡΒΑΡΑΣ Χ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

Πρόλογος ……………………………………………………………………………..9

Α. Ὁ Διευθυντής τῆς Ριζαρείου Ἐκκλ. Σχολῆς …………………………..11

Β. Ὁ Παιδαγωγός ……………………………………………………………….23

Γ. Ὁ Θεολόγος ………………………………………………………………….37

Συγγράμματα τοῦ Ἁγίου Νεκταρίου Πενταπόλεως ……………………….. 53

Παραρτήματα:

Α. Περί τῆς Ἑλληνικῆς Φιλοσοφίας ὡς προπαιδείας εἰς τόν Χριστιανισμόν ………………………………………………………………….63

Β. Περί τῆς κλήσεως καί ἀποστολῆς τοῦ Ἕλληνος ………………………..79

Ὑποσημειώσεις …………………………………………………………………….87

Γ. Ἡ ἀγωγή τῶν παίδων καί αἱ μητέρες ………………………………………93


Η ΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΩΝ ΚΑΙ ΑΙ ΜΗΤΕΡΕΣ


Ἡ τῶν παίδων ἀγωγὴ ἀπὸ τῆς βρεφικῆς ἡλικίας ἀνάγκη νὰ ἄρχηται, ὅπως αἱ ψυχικαὶ τοῦ παιδὸς δυνάμεις ἀπ᾿ αὐτῆς τῆς ἐκδηλώσεως αὐτῶν διευθύνωνται εὐθὺς ἐξ ἀρχῆς πρὸς τὸ καλόν, τὸ ἀγαθόν, τὸ ἀληθές, καὶ ἀπομακρύνωνται τοῦ κακοῦ, τοῦ αἰσχροῦ καὶ τοῦ ψευδοῦς· ἡ ἡλικία αὕτη δύναται νὰ θεωρηθῇ ἡ ἀσφαλεστέρα βάσις, ἐφ᾿ ἧς μέλλει νὰ οἰκοδομηθῆ ἡ ἠθικὴ καὶ διανοητικὴ τοῦ παιδὸς μόρφωσις. Διὸ ὁ μὲν Φωκυλίδης λέγει· «Χρὴ παῖδ᾿ ἔτ᾿ ἐόντα καλὰ διδασκέμεν ἔργα», διότι ἀπό τῆς παιδικῆς ἡλικίας, ὡς ἀπὸ ἀφετηρίας, ὁρμᾶται ὁ ἄνθρωπος πρὸς τὸ στάδιον, ὅπερ μέλλει νὰ διατρέξῃ ἐν τῷ βίῳ του. Ὁ δὲ Μέγας Βασίλειος ἀποφαίνεται· «εὔπλαστον ἔτι οὖσαν καὶ ἁπαλὴν τὴν ψυχὴν καὶ ὡς κηρὸν εὔτηκτον ταῖς τῶν ἐπιβαλλομένων μορφαῖς ῥαδίως ἐκτυπουμένην πρὸς πᾶσαν ἀγαθῶν ἄσκησιν εὐθὺς καὶ ἐξ ἀρχῆς ἐνάγεσθαι χρή.

Ὁ ἅγιος Παπουλάκος


Στὶς 30 τοῦ περασμένου Αὐγούστου μὲ ἰδιαίτερη χαρὰ οἱ Ὀρθόδοξοι πιστοὶ πληροφορηθήκαμε τὴν ὁμόφωνη ἀπόφαση τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου νὰ ἀναγνωρισθεῖ καὶ ἐπισήμως ὁ ἀπὸ πολλῶν δεκαετιῶν τιμώμενος ἀπὸ τὸν λαὸ ὡς Ἅγιος, μοναχὸς Χριστοφόρος ὁ Παπουλάκος.

Ὁ Ἅγιος Χριστοφόρος (Παναγιωτόπουλος) γεννήθηκε στὸ χωριὸ Ἄρμπουνας τῶν Καλαβρύτων τὸ 1770. Ἐργαζόταν ὡς κρεοπώλης, ὅμως ἔπειτα ἀπὸ ἕνα θεϊκὸ σημεῖο παρέδωσε τὴν περιουσία του στὰ ἀδέρφια του, ἐγκατέλειψε τὴν κοσμικὴ ζωὴ καὶ ἔγινε μοναχὸς στὴ Μονὴ τοῦ Μεγάλου Σπηλαίου, ὅπου Ἡγούμε­νος ἦταν ὁ περίφημος ἀρχιμανδρίτης Ἰγνάτιος Λαμπρόπουλος, ὁ ὁ­ποῖ­ος καὶ τὸν καθοδήγησε στὴ μοναχι­κὴ ζωή. Ἀργότερα ὁ Ἅγιος ἀσκήτεψε σὲ καλύβι κοντὰ στὸ χωριό του, ὅπου ἄρχισε τὴν ἀνέγερση Ἱερῆς Σκήτης στὸ ὄνομα τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου καὶ ἔμεινε σὲ ἀπομόνωση περίπου 20 χρόνια. Τότε ἔμαθε γραφὴ καὶ ἀνάγνωση.

Σὲ ἡλικία 80 ἐτῶν, βλέποντας τὴν τραγικὴ ἐγκατάλειψη τοῦ λαοῦ, πῆρε τὴν ἀπόφαση νὰ κηρύξει. Ἡ φήμη του διαδόθηκε γρήγορα· ἔτσι σὲ ὅποιο χωριὸ πήγαινε, οἱ ἄνθρωποι κρέμονταν ἀπὸ τὰ χείλη του. Κυρίως κήρυττε ἐναντίον τῆς μοιχείας καὶ τῆς κλοπῆς. Παρηγοροῦσε τὸν λαὸ καὶ τὸν παρακινοῦσε νὰ προσ­εύχεται. Τὰ πλήθη παντοῦ τοῦ ἐπιφύλασσαν ὑποδοχὴ Ἁγίου. Φιλοῦσαν τὸ χῶμα ποὺ πατοῦσε, ἔκοβαν κομμάτια ἀπὸ τὰ ράσα του καὶ τὰ ἔβαζαν στὰ εἰκονίσματα.

Ἡμέ­ρα ποὺ θὰ πε­ρά­ση καὶ δὲν ἔνοιω­σες τὸν Χρι­στόν μας...Ὅσιος Ἱερώνυμος τῆς Σιμωνόπετρας


Ημέ­ρα ποὺ θὰ πε­ρά­ση καὶ δὲν ἔνοιω­σες τὸν Χρι­στόν μας εἰς τὴν καρ­δία σου, διὰ τῆς προ­σευ­χῆς, ἀνα­γνώ­σε­ως Ψαλ­τη­ρί­ου, Εὐ­αγ­γε­λί­ου κλπ., νὰ θε­ω­ρῆς ὅτι ἀπώ­λε­σες αὐτὴ τὴν ἡμέ­ρα!

30 Σεπτεμβρίου. Γρηγορίου ἱερομάρτυρος, ἐπισκόπου τῆς Μεγάλης Ἀρμενίας, τοῦ φωτιστοῦ (†335). Ῥιψιμίας καὶ Γαϊανῆς καὶ τῶν μετ᾿ αὐτῶν 32 μαρτύρων γυναικῶν. Ἁγιογραφικό ανάγνωσμα.

Ἀποστολικό ἀνάγνωσμα. Ἡμέρας, Δευτέρας ιε΄ ἑβδ. ἐπιστολῶν (Γαλ. β΄ 11-16).

Γαλ. 2,11           Ὅτε δὲ ἦλθε Πέτρος εἰς Ἀντιόχειαν, κατὰ πρόσωπον αὐτῷ ἀντέστην, ὅτι κατεγνωσμένος ἦν.

Γαλ. 2,11                    Οταν δε ήλθεν ο Πετρος εις την Αντιόχειαν, φανερά και κατά πρόσωπον του αντιστάθηκα και διεφώνησα μαζή του, διότι ήτο αξιόμεμπτος και αξιοκατάκριτος.

Γαλ. 2,12           πρὸ τοῦ γὰρ ἐλθεῖν τινας ἀπὸ Ἰακώβου μετὰ τῶν ἐθνῶν συνήσθιεν· ὅτε δὲ ἦλθον, ὑπέστελλε καὶ ἀφώριζεν ἑαυτόν, φοβούμενος τοὺς ἐκ περιτομῆς.

Γαλ. 2,12                   Το γεγονός έχει ως εξής· Πριν έλθουν εις την Αντιόχειαν μερικοί από τους Χριστιανούς των Ιεροσολύμων, όπου επίσκοπος ήτο ο Ιάκωβος, ο αδελφός του Κυρίου, ο Πετρος συνανεστρέφετο και έτρωγε ελεύθερα μαζή με τους εξ εθνών Χριστιανούς. Οταν όμως ήλθαν εκείνοι, άλλαξε αυτός τακτικήν, απέφευγε τους εξ εθνών Χριστιανούς και εξεχώριζε τον ευατόν του, επειδή εφοβείτο μήπως σκανδαλίση τους εξ Εβραίων Χριστιανούς.