ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΟ ΣΤΟΝ ΚΥΡΙΟ ΜΑΣ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΥΠΕΡΑΓΙΑ ΘΕΟΤΟΚΟ
Σελίδες
Κυριακή 20 Οκτωβρίου 2024
Οἱ δαίμονες- ἡ ταυτότητα τοῦ ἐχθροῦ, Ἀρχιμ. Σάββα Ἁγιορείτου
Ἡ πίστη πού ὁδηγεῖ στήν ἀκτημοσύνη καί τήν ταπείνωση, Αγ. Διαδόχου Φωτικῆς-Λόγος Ἀσκητικός, κεφ. 66, Φιλοκαλία, Ἀρχιμ. Σάββα Ἁγιορείτου
Ἡ ἑκούσια πτωχεία χάριν τοῦ Χριστοῦ, Αγ. Διαδόχου Φωτικῆς-Λόγος Ἀσκητικός , κεφ. 65, Φιλοκαλία, Ἀρχιμ. Σάββα Ἁγιορείτου
ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ-ΑΠΟΔΕΙΠΝΟ 20-9-2024
Ἡ ὀφειλόμενη ἀγάπη στόν Πνευματικό μας Πατέρα, Ἀρχιμ. Σάββα Ἁγιορείτου
Ὄχι στὴν παρακολούθηση θλιβερῶν εἰδήσεων!
Ὄχι στὴν παρακολούθηση θλιβερῶν εἰδήσεων!Κ. Γ. ΠαπαδημητρακόπουλοςΑ΄ ΜΕΡΟΣΣτὴν ἐποχή μας, καλοί μου φίλοι, καλούμαστε νὰ διαχειριστοῦμε τοὺς ὅλο καὶ αὐξανόμενους ὄγκους τῶν πληροφοριῶν. Πολλοί, δυστυχῶς, καταλήγουν στὸ νὰ ἐπιλέγουν τὶς ἀρνητικὲς εἰδήσεις καὶ μόνο! Ἀρέσκονται στὸ νὰ παρακολουθοῦν, κάποτε καὶ μανιακά, εἰδήσεις γιὰ πολέμους, λιμούς, καταστροφές, κρίσεις, πανδημίες, δολοφονίες, ἐγκλήματα κ.λπ., ἀπ’ τὶς ὁποῖες κατακλύζονται τὰ ἔντυπα, τὰ τηλεοπτικὰ καὶ κοινωνικὰ δίκτυα [1], οἱ ἱστοσελίδες. Καὶ βέβαια τὸ «ἔξυπνο κινητό» μας! Φθάνουν μάλιστα νὰ ἐθίζονται σ’ αὐτὲς καὶ νὰ ξοδεύουν πάρα πολὺ χρόνο μέσα σ’ αὐτὴ τὴ θολούρα τῆς ἀπόγνωσης. Ἆραγε πῶς εἶναι δυνατὸν αὐτὸ νὰ μὴ ἔχει ἐπιπτώσεις καὶ μάλιστα στὴν ψυχική τους ὑγεία; Ἀλλ’ ἂς πάρουμε τὰ πράγματα μὲ τὴ σειρά τους …Τί ἀκριβῶς συμβαίνει;Πρόκειται γιὰ τὸ φαινόμενο «doomscrolling» [2], ὅπως ἀποκαλεῖται. Γιὰ πρώτη φορὰ ὁ ὅρος αὐτὸς προστέθηκε στὸ λεξικὸ τῆς Ὀξφόρδης [3] τὸ 2020 καὶ σημαίνει, μὲ ἁπλὰ λόγια, «τὴν ἀδιάκοπη παρακολούθηση δυσάρεστων εἰδήσεων». Τροφοδοτεῖται ἀπὸ τὴν «ἀνάγκη» νὰ ἐνημερωνόμαστε καὶ νὰ παρακολουθοῦμε τὰ ὅσα συμβαίνουν γύρω μας! Ἂν δὲν τὰ παρακολουθεῖ κανεὶς ὅλα αὐτά, νομίζει ὅτι κάτι πάει λάθος σ’ αὐτὸν καὶ πὼς κάτι τοῦ κρύβουν, ὁπότε καὶ ἀγχώνεται! Ἔγινε δημοφιλὴς κατὰ τὴν περίοδο τοῦ κορωνοϊοῦ, μὲ τὴν δολοφονία τοῦ Τζὸρτζ Φλόϊντ καὶ μὲ τὴν εἰσβολὴ στὸ Καπιτώλιο τῶν ΗΠΑ. Ἔρευνα στὸν Καναδὰ ἀποκάλεσε τὸ φαινόμενο αὐτὸ «πανικὸ τῶν κοινωνικῶν δικτύων»!!Βλέπετε δὲν ὑπάρχει θέαμα χωρὶς ἐκείνους ποὺ τὸ παρακολουθοῦν. Ἀπὸ τὴ ρωμαϊκὴ ἐποχὴ μὲ τὸ Κολοσσαῖο, μέχρι τὸ σημερινὸ ποὺ τὰ ἔχει πλέον ὅλα!Ἐν προκειμένῳ ἔχουμε μία τάση κατὰ τὴν ὁποία κάποιος, ἀντὶ νὰ θέλει νὰ ἀπομακρυνθεῖ ἀπ’ αὐτὸ τὸ θλιβερὸ περιεχόμενο, ἐν τέλει ἕλκεται ὅλο καὶ πιὸ πολὺ ἀπ’ αὐτό, ἐθίζεται καὶ τὸ παρακολουθεῖ ἀδιάκοπα!Ὅπως καὶ νὰ τὸ κάνουμε πρόκειται γιὰ ἕνα ἀνησυχητικὸ πρόβλημα τῆς σύγχρονης κοινωνίας, ἄξιο τῆς προσοχῆς μας.Ποιὰ εἶναι ἡ ἱστορία τοῦ φαινομένου;Βέβαια ἡ ἀνάγκη τοῦ ἀνθρώπου νὰ ἐνημερώνεται γιὰ τὸν ἐπερχόμενο κίνδυνο προκειμένου νὰ προστατευτεῖ ἔγκαιρα ἀπ’ αὐτόν, εἶναι βαθιὰ ριζωμένη στὸν ψυχισμό μας.Στὶς μέρες μας μὲ τὴν ἄνευ προηγουμένου ἐξάπλωση τῶν μέσων ἐνημέρωσης καὶ ἰδιαίτερα τοῦ διαδικτύου, ὅπως καὶ τῶν «ἔξυπνων κινητῶν», οἱ εἰδήσεις εἶναι προσβάσιμες σὲ ὅλους, εἴτε αὐτὲς εἶναι καλές, εἴτε εἶναι κακές. Ἔτσι μὲ τὸν κορωνοϊὸ δημιουργήθηκε ἡ ἐντύπωση ὅτι ἀπὸ ἐκεῖ καὶ πέρα μᾶς περιμένουν ὅλους, μόνο κακὰ νέα καὶ μόνο κακὲς ἐξελίξεις! Ὁπότε ἀναπτύχθηκε τὸ 2020 τὸ ἀποκαλούμενο «doomscrolling». Ὁ δὲ ἐγκλεισμός μας στὰ σπίτια μας, μᾶς ἔστρεψε στὶς ὀθόνες γιὰ τὴν παρακολούθηση αὐτοῦ τοῦ «κακοῦ».
Σπήλαιο – ἐγκλείστρα Ἁγίου Νικολάου
«Εἴμαστε πολλοί, γινόμαστε περισσότεροι καί τό ξέρουν. Αὐτό φοβοῦνται!»
«Εἴμαστε πολλοί, γινόμαστε περισσότεροι καί τό ξέρουν. Αὐτό φοβοῦνται!»ΠορφυρίτηςΠροσπάθησα μέ μεγάλη ὑπομονή νά ἀκούσω τήν περιβόητη ἐκπομπή περί Ἀντι-οἰκουμενισμοῦ τοῦ διαδικτυακοῦ τόπου «Ἀπαρχή». Παρουσιαστής ἕνας νεαρός ρασοφόρος, ὁ ὁποῖος ὅπως προλέγει, μᾶλλον εἶναι ὁ πρῶτος πού θά ρίξει «φῶς σέ σημεῖα πού κανείς μέχρι σήμερα δέν ἔθιξε»[1]. Καί ὅπως θά ἀντιληφθοῦμε ἀμέσως, τό φῶς εἶναι τόσο ἐκτυφλωτικό πού μᾶλλον θά ξεπερνᾶ «τὸ πῦρ τὸ ἄσβεστον»[2]! Ὁ ἴδιος συνεχίζοντας, ὑποστηρίζει ὅτι «ἡ θεωρία τοῦ Οἰκουμενισμοῦ ἦρθε στό προσκήνιο ὄχι ἀπό κάποιους ὑποστηρικτές της, ἄν ὑπῆρξαν ποτέ καί πράγματι κάποιοι ὑποστηρικτές της, ἀλλά ἀπό τούς ἴδιους τούς πολέμιούς της. Τό ἐρώτημα πού γεννᾶται ἀμέσως, εἶναι τό πῶς, μέ ποιά ἀφορμή ξεκίνησαν κάποιοι νά ἀντιτάσσονται σέ κάτι πού δέν εἶχε δεῖ ποτέ κανείς»[3]...!!! Ἀλλόκοτα πράγματα!Παύση γιά συλλογισμούς: Εἶναι δηλαδή ὅπως οἱ Ἄθεοι; Πιστεύουν καί διαδίδουν μέ τό κίνημά τους, ὅτι δέν ὑπάρχει Θεός. Ἀλλά ὁ Θεός ὅμως ἀποδεδειγμένα ΥΠΑΡΧΕΙ, καί αὐτούς πού πιστεύουν σέ τέτοιες ἀνοησίες τούς ὀνομάζει ἄφρονες[4]. Ὑπάρχουν ἐπίσης, αὐτοί πού πιστεύουν ὅτι δέν ὑπάρχει ὁ διάβολος. Ὁ διάβολος ὅμως, εἶναι σαφέστατο καί ἀπό τήν Ἁγία Γραφή ἀλλά καί ἀπό τήν Ἱερά Παράδοση, ὅτι εἶναι ὑπαρκτό πρόσωπο. Ὅσοι δέν τό πιστεύουν αὐτό, εἶναι ἁπλῶς, θύματά του... Πῶς λοιπόν, πολεμοῦν, τόσοι πολλοί Ἅγιοι κάτι πού δέν ὑπάρχει;
Κυριακή Στ Λουκᾶ. Ὁ Ἱερός Χρυσόστομος γιά τή θεραπεία τῶν δαιμονιζομένων τῶν Γεργεσηνῶν
ΚΥΡΙΑΚΗ ΣΤ΄ΛΟΥΚΑ[:Λουκά 8,26-39]Ο ΙΕΡΟΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣΓΙΑ ΤΗ ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΤΩΝ ΔΑΙΜΟΝΙΖΟΜΕΝΩΝ ΤΩΝ ΓΕΡΓΕΣΗΝΩΝ[:Υπομνηματισμός των εδαφίων Ματθ.8,28-34]«Καὶ ἐλθόντι αὐτῷ εἰς τὸ πέραν εἰς τὴν χώραν τῶν Γεργεσηνῶν ὑπήντησαν αὐτῷ δύο δαιμονιζόμενοι ἐκ τῶν μνημείων ἐξερχόμενοι, χαλεποὶ λίαν, ὥστε μὴ ἰσχύειν τινὰ παρελθεῖν διὰ τῆς ὁδοῦ ἐκείνης. Καὶ ἰδοὺ ἔκραξαν λέγοντες· τί ἡμῖν καὶ σοί, Ἰησοῦ υἱὲ τοῦ Θεοῦ; Ἦλθες ὧδε πρὸ καιροῦ βασανίσαι ἡμᾶς;(:Και όταν ο Κύριος ήλθε στην απέναντι όχθη, στη χώρα των Γεργεσηνών, Τον συνάντησαν δύο δαιμονισμένοι που έβγαιναν από τα μνήματα που υπήρχαν εκεί, στα οποία ευχαριστιούνταν να κατοικούν. Ήταν και οι δύο επιθετικοί και πολύ επικίνδυνοι˙ τόσο, ώστε να μην μπορεί κανείς να περάσει απ’ τον δρόμο εκείνο. Και ξαφνικά απ’ τον φόβο τους κραύγασαν δυνατά και είπαν: “Ποια σχέση υπάρχει ανάμεσα σε μας και σε σένα, Ιησού, υιέ του Θεού; Ήλθες εδώ πρόωρα, πριν από τον καιρό της παγκόσμιας κρίσεως, για να μας βασανίσεις;”)»[Ματθ.8,28-29].Επειδή ο κόσμος θεωρούσε τον Ιησού ακόμη ως έναν απλό άνθρωπο, ήρθαν τώρα οι δαίμονες και ανακηρύσσουν την θεότητά Του. Και αυτοί που την τρικυμισμένη πρώτα και τώρα, έπειτα από την εντολή Του, ησυχασμένη θάλασσα, δεν την άκουγαν που μαρτυρούσε με την απότομη γαλήνευσή της την ομολογία του Δημιουργού της, άκουγαν τους δαίμονες που κραύγαζαν αυτά, που ακριβώς και εκείνη κραύγαζε με τη γαλήνη της. Κι έπειτα, για να μη θεωρηθεί ότι η διακήρυξη αυτή των δαιμόνων απέβλεπε στην κολακεία του Ιησού που λίγο πριν με ένα πρόσταγμά Του είχε επιβληθεί στα στοιχεία της φύσης και είχε κοπάσει την τρικυμία, φωνάζουν δυνατά, βασιζόμενοι στην πείρα τους και λέγουν: «Ήρθες εδώ πρόωρα για να μας βασανίσεις;». Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο ομολογούν την έχθρα τους προς τον Κύριο, για να μη θεωρηθεί ύποπτη κολακείας η παράκλησή τους· γιατί δέχονταν αόρατα χτυπήματα και τους έδερνε χειρότερη από όσο την θάλασσα τρικυμία κι ένιωθαν να τρυπιούνται και να καίγονται και να παθαίνουν αθεράπευτα κακά και από την παρουσία Του μονάχα.
Ἡ εὐαγγελική περικοπή τῆς Κυριακῆς Στ Λουκᾶ. Παναγιώτης Τρεμπέλας
Η ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗ ΠΕΡΙΚΟΠΗ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΣΤ΄ΛΟΥΚΑΚατά Λουκάν, κεφάλαιο Η’, εδάφια 26-3926 Καὶ κατέπλευσεν εἰς τὴν χώραν τῶν Γαδαρηνῶν, ἥτις ἐστὶν ἀντίπερα τῆς Γαλιλαίας. 27Ἐξελθόντι δὲ αὐτῷ ἐπὶ τὴν γῆν ὑπήντησεν αὐτῷ ἀνήρ τις ἐκ τῆς πόλεως, ὃς εἶχε δαιμόνια ἐκ χρόνων ἱκανῶν, καὶ ἱμάτιον οὐκ ἐνεδιδύσκετο καὶ ἐν οἰκίᾳ οὐκ ἔμενεν, ἀλλ᾿ ἐν τοῖς μνήμασιν. 28 Ἰδὼν δὲ τὸν ᾿Ιησοῦν καὶ ἀνακράξας προσέπεσεν αὐτῷ καὶ φωνῇ μεγάλῃ εἶπε· τί ἐμοὶ καὶ σοί, ᾿Ιησοῦ, υἱὲ τοῦ Θεοῦ τοῦ ὑψίστου; Δέομαί σου, μή με βασανίσῃς. 29 Παρήγγειλε γὰρ τῷ πνεύματι τῷ ἀκαθάρτῳ ἐξελθεῖν ἀπὸ τοῦ ἀνθρώπου. πολλοῖς γὰρ χρόνοις συνηρπάκει αὐτόν, καὶ ἐδεσμεῖτο ἁλύσεσι καὶ πέδαις φυλασσόμενος, καὶ διαρρήσσων τὰ δεσμὰ ἠλαύνετο ὑπὸ τοῦ δαίμονος εἰς τὰς ἐρήμους. 30 Ἐπηρώτησε δὲ αὐτὸν ὁ ᾿Ιησοῦς λέγων· τί σοί ἐστιν ὄνομα; ὁ δὲ εἶπε· λεγεών· ὅτι δαιμόνια πολλὰ εἰσῆλθεν εἰς αὐτόν· 31 καὶ παρεκάλει αὐτὸν ἵνα μὴ ἐπιτάξῃ αὐτοῖς εἰς τὴν ἄβυσσον ἀπελθεῖν. 32 Ἦν δὲ ἐκεῖ ἀγέλη χοίρων ἱκανῶν βοσκομένων ἐν τῷ ὄρει· καὶ παρεκάλουν αὐτὸν ἵνα ἐπιτρέψῃ αὐτοῖς εἰς ἐκείνους εἰσελθεῖν· καὶ ἐπέτρεψεν αὐτοῖς. 33Ἐξελθόντα δὲ τὰ δαιμόνια ἀπὸ τοῦ ἀνθρώπου εἰσῆλθον εἰς τοὺς χοίρους, καὶ ὥρμησεν ἡ ἀγέλη κατὰ τοῦ κρημνοῦ εἰς τὴν λίμνην καὶ ἀπεπνίγη.34 Ἰδόντες δὲ οἱ βόσκοντες τὸ γεγενημένον ἔφυγον, καὶ ἀπήγγειλαν εἰς τὴν πόλιν καὶ εἰς τοὺς ἀγρούς. 35 Ἐξῆλθον δὲ ἰδεῖν τὸ γεγονός, καὶ ἦλθον πρὸς τὸν ᾿Ιησοῦν καὶ εὗρον καθήμενον τὸν ἄνθρωπον, ἀφ᾿ οὗ τὰ δαιμόνια ἐξεληλύθει, ἱματισμένον καὶ σωφρονοῦντα παρὰ τοὺς πόδας τοῦ ᾿Ιησοῦ, καὶ ἐφοβήθησαν. 36 Ἀπήγγειλαν δὲ αὐτοῖς οἱ ἰδόντες πῶς ἐσώθη ὁ δαιμονισθείς. 37 Καὶ ἠρώτησαν αὐτὸν ἅπαν τὸ πλῆθος τῆς περιχώρου τῶν Γαδαρηνῶν ἀπελθεῖν ἀπ᾿ αὐτῶν, ὅτι φόβῳ μεγάλῳ συνείχοντο· αὐτὸς δὲ ἐμβὰς εἰς τὸ πλοῖον ὑπέστρεψεν. 38 Ἐδέετο δὲ αὐτοῦ ὁ ἀνήρ, ἀφ᾿ οὗ ἐξεληλύθει τὰ δαιμόνια, εἶναι σὺν αὐτῷ· ἀπέλυσε δὲ αὐτὸν ὁ Ἰησοῦς λέγων· 39 Ὑπόστρεφε εἰς τὸν οἶκόν σου καὶ διηγοῦ ὅσα ἐποίησέ σοι ὁ Θεός. Καὶ ἀπῆλθε καθ᾿ ὅλην τὴν πόλιν κηρύσσων ὅσα ἐποίησεν αὐτῷ ὁ ᾿Ιησοῦς.Ερμηνευτική απόδοση από τον μακαριστό Παν. Τρεμπέλα26 Έπειτα έφθασε με το πλοίο στη χώρα των Γαδαρηνών, που είναι απέναντι από τη Γαλιλαία. 27 Και όταν βγήκε στη στεριά, τον συνάντησε κάποιος άνθρωπος που καταγόταν από την πόλη, ο οποίος είχε μέσα του δαιμόνια από πολλά χρόνια. Αυτός δεν φορούσε πάνω του ρούχα ούτε έμενε σε σπίτι, αλλά ζούσε μέσα στα μνήματα.
Ἡ ἀποστολική περικοπή τῆς Κυριακῆς Στ Λουκᾶ. Παναγιώτης Τρεμπέλας
Η ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΗ ΠΕΡΙΚΟΠΗ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΣΤ΄ΛΟΥΚΑΒ΄προς Koρινθίους, κεφ. Στ΄, εδάφια 14-18 και κεφ. Ζ΄, εδάφιο 1Κεφ. ΣΤ΄ 14Μὴ γίνεσθε ἑτεροζυγοῦντες ἀπίστοις· τίς γὰρ μετοχὴ δικαιοσύνῃ καὶ ἀνομίᾳ; Τίς δὲ κοινωνία φωτὶ πρὸς σκότος; 15 Τίς δὲ συμφώνησις Χριστῷ πρὸς Βελίαλ; ἢ τίς μερὶς πιστῷ μετὰ ἀπίστου; 16 Τίς δὲ συγκατάθεσις ναῷ Θεοῦ μετὰ εἰδώλων; Ὑμεῖς γὰρ ναὸς Θεοῦ ἐστε ζῶντος, καθὼς εἶπεν ὁ Θεὸς ὅτι ἐνοικήσω ἐν αὐτοῖς καὶ ἐμπεριπατήσω, καὶ ἔσομαι αὐτῶν Θεός, καὶ αὐτοὶ ἔσονταί μοι λαός. 17 Διὸ ἐξέλθατε ἐκ μέσου αὐτῶν καὶ ἀφορίσθητε, λέγει Κύριος, καὶ ἀκαθάρτου μὴ ἅπτεσθε, κἀγὼ εἰσδέξομαι ὑμᾶς, 18 καὶ ἔσομαι ὑμῖν εἰς πατέρα, καὶ ὑμεῖς ἔσεσθέ μοι εἰς υἱοὺς καὶ θυγατέρας, λέγει Κύριος παντοκράτωρ.Κεφ. Ζ΄ 1Ταύτας οὖν ἔχοντες τὰς ἐπαγγελίας, ἀγαπητοί, καθαρίσωμεν ἑαυτοὺς ἀπὸ παντὸς μολυσμοῦ σαρκὸς καὶ πνεύματος, ἐπιτελοῦντες ἁγιωσύνην ἐν φόβῳ Θεοῦ.Ερμηνευτική απόδοση από τον μακαριστό Παν. ΤρεμπέλαΚεφ. ΣΤ΄ 14 Μην έχετε στενό σύνδεσμο με τους απίστους, με τους οποίους δεν μπορείτε να αποτελέσετε ταιριαστό ζευγάρι, ώστε να μπαίνετε στον ίδιο ζυγό μαζί τους. Διότι ποια σχέση και κοινωνία μπορεί να υπάρχει μεταξύ δικαιοσύνης και ανομίας; Και ποια επικοινωνία μεταξύ φωτός και σκότους;
ΜΕΣΟΝΥΚΤΙΚΟΝ-ΟΡΘΡΟΣ-ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΑΓ. ΜΕΓΑΛΟΜΑΡΤΥΡΟΣ ΑΡΤΕΜΙΟΥ, 20-10-2024
Βίος τοῦ Ἁγ. Λουκᾶ καί ἡ ἀφοσίωση στόν πνευματικό τοῦ Πατέρα τόν Ἁγ. Ἄποστ. Παῦλο, Ἀρχ. Σάββας Ἁγιορείτης
20 Ὀκτωβρίου. † ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΖ΄ (Ϛ΄ ΛΟΥΚΑ). Ἀρτεμίου μεγαλομ. (†326), Ματρώνης ὁσίας τῆς Χιοπολίτιδος (†462), Γερασίμου ὁσίου τοῦ ἐν Κεφαλληνίᾳ (†1581). Ἁγιογραφικό ανάγνωσμα.
Ἀποστολικό ἀνάγνωσμα. Τοῦ ὁσίου, Σαββάτου κζ´ ἑβδ. ἐπιστολῶν (Γαλ. ε´ 22 - ς´ 2).
Γαλ. 5,22 ὁ δὲ καρπὸς τοῦ Πνεύματός ἐστιν ἀγάπη, χαρά, εἰρήνη, μακροθυμία, χρηστότης, ἀγαθωσύνη, πίστις,
Γαλ. 5,22 Ο καρπός όμως, τον οποίον το Αγιον Πνεύμα παράγει εις τας καλοπροαιρέτους και πιστάς καρδίας, είναι η αγάπη προς όλους, η χαρά από την λύτρωσιν που δίδει ο Χριστός, η ειρήνη που παρέχει η αγαθή συνείδησις, η μακροθυμία προς εκείνους που πταίουν απέναντι μας, η καλωσύνη και η διάθεσις να είμεθα εξυπηρετικοί προς τους άλλους, η αγαθότης της καρδίας, η αξιοπιστία στους λόγους και τας υποσχέσεις μας,
Γαλ. 5,23 πρᾳότης, ἐγκράτεια· κατὰ τῶν τοιούτων οὐκ ἔστι νόμος.
Γαλ. 5,23 η πραότης απέναντι εκείνων, που μας φέρονται κατά τρόπον εξοργιστικόν, η εγκράτεια και η αποφυγή κάθε πονηράς επιθυμίας και πράξεως. Εναντίον των ανθρώπων, που έχουν αυτάς τας αρετάς, δεν υπάρχει και δεν ισχύει ο νόμος.