Σελίδες

Δευτέρα 12 Οκτωβρίου 2015

Το αγιογραφικό ανάγνωσμα της Τρίτης 13-10-2015

Ἡ καθημερινή μελέτη τῆς Ἁγίας Γραφῆς εἶναι ἀπαραίτητη γιά τόν Χριστιαν. Ὅπως ὁ ἄρτος γιά τό σῶμα ἔτσι καί ὁ Λόγος τοῦ Θεοῦ γιά τήν ψυχή ἀποτελεῖ ζωτική ἀνάγκη. Ὁ Κύριος μᾶς εἶπε ὅτι ὁ ἄνθρωπος δέν ζεῖ μόνο μέ ψωμί. ἀλλά καί μέ κάθε λόγο πού ἐκπορεύεται ἀπό τό στόμα τοῦ Θεοῦ (Ματθ. 4, 4): «Οὐκ ἐπ' ἄρτῳ μόνο ζήσεται ἄνθρωπος ἀλλ' ἐπί παντί ρήματι ἐκπορευομένῳ διά στόματος Θεοῦ». Εἴθε καθημερινά νά μελετοῦμε τό λόγο Του καί νά τρέφουμε τήν ψυχή μας μ' αὐτόν. Μαζί μέ τά Ἅγια Μυστήρια καί τόν Πνευματικό ἀγῶνα, ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ συντηρεῖ ἀναμμένη τήν λαμπάδα τῆς πίστεως μέσα μας καί μᾶς καθιστᾶ ζωντανά κυτταρα τοῦ Σώματος τοῦ Χριστοῦ, πού εἶναι ἡ Ἁγία Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία μας. Σύν Θεῷ θά ἀναρτῶνται τά ἀναγνώσματα πού ἔχει ὁρίσει ἡ Ἁγία Μας Ἐκκλησία νά ἀναγινώσκονται καθημερινά ἀπό τούς Χριστιανούς γιά τό 2015. Κάνετε κλίκ πάνω στήν εἰκόνα καί μεγενθύνετε γιά νά διαβάσετε τό κείμενο.

Απόστολος: Προς Φιλιππησίους κεφ. β΄ 16 - 23

β΄ 16 - 23



Ευαγγέλιον: Κατά Λουκάν κεφ. Η΄ 1 - 3

Η΄ 1 - 3



Ευχαριστοῦμε τήν ἀδελφότητα Θεολόγων «Ὁ Σωτήρ» γιά τήν ὁλοπρόθυμη ἄδεια χρήσης καί ἀναδημοσίευσης τοῦ κειμένου μετά τῆς συντόμου ἑρμηνείας, πού ἔχει εκπονήσει ὁ μακαριστός θεολόγος Π. Τρεμπέλας.

WHAT IS NECESSARY FOR A SAVING CONFESSION?


By Metropolitan Innocent of Moscow.

What is Confession?

Confession is the oral avowal of one’s sins which lie heavy upon the conscience. Repentance cleanses the soul and makes it ready to receive the Holy Spirit, but confession, so to speak, only empties the soul of sins.
Let us present a simple analogy and comparison to confession. For example, suppose you had only one vessel of some kind, which you through negligence or laziness let reach a stage where little by little it accumulated all sorts of dirt so that your vessel became not only unusable but even unbearable to look at without repugnance. But what if a king wanted to give you as a gift some sort of fragrant and precious balm, one drop of which could heal all infirmities and protect—what then? 

Ποιές εἶναι οἱ κατά Θεόν συναναστροφές; Ἀρχ. Σάββα Ἁγιορείτου


Ποιές εἶναι οἱ κατά Θεόν συναναστροφές; Ἀρχ. Σάββα Ἁγιορείτου
Ὁμιλία στίς 05-11-2008 (Σύναξη μητέρων). ΑΒΒΑ ΔΩΡΟΘΕΟΥ_ΑΣΚΗΤΙΚΑ_(ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΠΩΣ ΕΙΝΑΙ ΚΑΤΑ ΘΕΟΝ ΟΙ ΣΥΝΑΝΑΣΤΡΟΦΕΣ ΜΕ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ_1)

 http://hristospanagia3.blogspot.gr/

Ἁγίου Ἰωάννου τῆς Κλίμακος: Λόγος περί μνησικακίας



ΟΣΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΤΟΥ ΣΙΝΑΪΤΟΥ - ΟΥΡΑΝΟΔΡΟΜΟΣ ΚΛΙΜΑΞ
ΛΟΓΟΣ ΕΝΑΤΟΣ
Περὶ μνησικακίας

ΟΜΟΙΑΖΟΥΝ, οἱ μὲν εὐλογημένες καὶ ὅσιες ἀρετὲς μὲ τὴν κλίμακα τοῦ Ἰακώβ, οἱ δὲ ἀνόσιες κακίες μὲ τὴν ἁλυσίδα ποὺ ἔπεσε ἀπὸ τὰ χέρια τοῦ κορυφαίου Ἀποστόλου Πέτρου (πρβλ. Πράξ. ιβ´ 7). Διότι οἱ μὲν πρῶτες, καθὼς ἡ μία ὁδηγεῖ στὴν ἄλλη, ἀνεβάζουν στὸν οὐρανὸ ἐκεῖνον ποὺ τὸ ἐπιθυμεῖ. Ἐνῷ οἱ ἄλλες, οἱ κακίες, ἔχουν τὴ συνήθεια νὰ γεννοῦν ἡ μία τὴν ἄλλη καὶ νὰ συσφίγγωνται μεταξύ τους. Διὰ τοῦτο καὶ μόλις προηγουμένως ἀκούσαμε τὸν ἀσύνετο θυμὸ νὰ ὀνομάζη ἰδικό του τέκνο τὴν μνησικακία. Τώρα λοιπὸν ποὺ τὸ καλεῖ ὁ καιρός, ἂς ὁμιλήσωμε καὶ γι᾿ αὐτήν.
2. Μνησικακία σημαίνει κατάληξις τοῦ θυμοῦ, φύλαξ τῶν ἁμαρτημάτων, μίσος τῆς δικαιοσύνης, ἀπώλεια τῶν ἀρετῶν, δηλητήριο τῆς ψυχῆς, σαράκι τοῦ νοῦ, ἐντροπὴ τῆς προσευχῆς (1), ἐκκοπὴ τῆς δεήσεως, ἀποξένωσις τῆς ἀγάπης, καρφὶ ἐμπηγμένο στὴν ψυχή, αἴσθησις δυσάρεστη ποὺ ἀγαπᾶται μέσα στὴν γλυκύτητα τῆς πικρίας της, συνεχὴς ἁμαρτία, ἀνύστακτη παρανομία, διαρκῆς κακία. Καὶ τοῦτο τὸ σκοτεινὸ καὶ δύσμορφο πάθος, ἡ μνησικακία δηλαδή, ἀνήκει στὰ πάθη ποὺ γεννῶνται ἀπὸ ἄλλα πάθη καὶ ὄχι σὲ αὐτὰ ποὺ γεννοῦν. Γι᾿ αὐτὸ δὲν σκοπεύομε νὰ ὁμιλήσωμε πολὺ περὶ αὐτῆς.

Ρωμανός ὁ Μελωδός, τ΄ ἀηδόνι τῆς Ὀρθοδοξίας

romanos_melodos
Ήτανε στα παλιά τα χρόνια ένα παιδί μεγαλωμένο μες στην εκκλησιά. Των ιερέων δεξί χέρι. Πρόφταινε σ΄ όλες τις δουλειές και στις ακολουθίες πάντα πρώτο. Ήξερε πια απ΄ έξω κι ανακατωτά ψαλμούς και προσευχές κι ευλαβικά διακονούσε στο ιερό σε κάθε λειτουργία.
Πόσο του άρεσε η ψαλτική! Καμια φορά χωνόταν στο αναλόγι ανάμεσα σε ψάλτες και ψαλτάκια κι όλο ήθελε κάτι να ψάλει στον Θεό.
Μα τον διώχνανε οι άλλοι. Ήτανε, βλέπεις, πολύ παράφωνο το παιδί. Τόσο, που δεν καταλάβαινε κανείς τις έψελνε. Δεν ήθελαν να τον ακούν. Του λέγαν:  «Όλα, μα όλα να τα κάνεις, Ρωμανέ – αυτό ήταν τ΄ όνομά του – μονάχα στο ψαλτήρι μην ανέβεις».
Ένα βραδάκι, εκεί, στην εκκλησιά της Παναγιάς, όπου βρισκόταν η θαυματουργή εικόνα της Κυρίας Θεοτόκου, έπεσε ο Ρωμανός στα γόνατα. Με δάκρυα ικέτευε τη Δέσποινα των Ουρανών να του χαρίσει της καλλιφωνίας το δώρο.
Παραμονή Χριστούγεννα. Κατάμεστη της Παναγιάς η εκκλησία. Κι εκεί, κοντά στο αναλόγι, μένει άφωνος ο ταπεινός ο Ρωμανός. Πού να τολμήσει ν΄ ανοίξει για ψαλμωδία το στόμα.

Ὁ διάβολος εἶναι διασώστης τῆς ἀργολογίας καί ἀντίπαλος κάθε πνευματικῆς διδαχῆς (Γεροντικό)

monk 1

Ένας γέροντας – διηγήθηκε ο αββάς Κασσιανός – πού ασκήτευε στην έρημο, παρακάλεσε το Θεό να του δώσει τούτο το χάρισμα: Όταν γίνεται πνευματική συζήτηση, να μη νυστάζει ποτέ, όταν όμως κανείς αργολογεί ή κατακρίνει, τότε να τον παίρνει ο ύπνος, για να μη μολύνονται τ΄ αυτιά του με τέτοιο δηλητήριο. Και πραγματικά, του έδωσε ο Θεός αυτό που ζητούσε.
Έλεγε λοιπόν αυτός ο γέροντας, πώς ο διάβολος είναι διασώστης της αργολογίας και αντίπαλος κάθε πνευματικής διδαχής. Επιβεβαίωνε μάλιστα το λόγο του με τούτο το παράδειγμα:

Πρωτ. Ἀναστάσιος Γκοτσόπουλος:Ἱέρεια (754)-Νίκαια (787)-Κωνσταντινούπολη (2016)


π. Αναστάσιος Κ. Γκοτσόπουλος
Πρωτοπρεσβύτερος
Εφημέριος Ι. Ν. Αγ. Νικολάου Πατρών
τηλ. 6945-377621 - agotsopo@gmail.com
Πάτρα, 11 Οκτωβρίου 2015

Απλές σκέψεις πόνου και αγωνίας …
Ιέρεια (754) - Νίκαια (787) - Κωνσταντινούπολη (2016)
Σήμερα η Εκκλησία μας εορτάζει τη μνήμη τής Ζ΄ Οικουμενικής Συνόδου. Κάθε εορτή Οικουμενικής Συνόδου είναι αφορμή για ουσιαστική εμβάθυνση στα θέματα πίστεως, διότι οι Σύνοδοι συγκαλούνταν κυρίως και πρωτίστως για την αντιμετώπιση ζητημάτων που αφορούσαν στην Ορθόδοξη πίστη μας.
Με αφορμή λοιπόν αυτή την εορτή τής Ζ΄ Οικουμενικής Συνόδου ας προσπαθήσουμε να εξετάσουμε τι είναι Σύνοδος και μάλιστα Οικουμενική; Ποια η θέση της στην Εκκλησία μας; Όλες οι σύνοδοι είναι αλάθητοι ή μπορεί και να σφάλλουν σε θέματα πίστεως; Ασφαλώς τα ζητήματα αυτά είναι ιδιαιτέρως σοβαρά και ευαίσθητα, αν, μάλιστα, τα προσεγγίσουμε σε σχέση με τις σημερινές εκκλησιαστικές εξελίξεις σε πανορθόδοξο επίπεδο, και δεν είναι δυνατό να εξαντληθούν στα πολύ περιορισμένα πλαίσια ενός σημειώματος. Ας προσπαθήσουμε όμως με τις πρεσβείες των Αγίων Πατέρων να τα θίξουμε ακροθιγώς, αφού άλλωστε η Ζ΄ Οικουμενική μάς δίνει πολλές αφορμές και απαντήσεις.
«Ἐκκλησία συστήματος καί συνόδου ἐστίν ὂνομα», σημειώνει επιγραμματικά ο Ι. Χρυσόστομος. Σύμφωνα με τη διατύπωση αυτή, η έννοια της Συνόδου δεν περιορίζεται στο όργανο διοικήσεως της Εκκλησίας, αλλά εκτείνεται σε κάτι πολύ βαθύτερο . είναι ο τρόπος υπάρξεως της Εκκλησίας.

«Κλεῖστε τίς τηλεοράσεις, διῶξτε τό Διάβολο ἀπό τό σπίτι, καί ἀνοῖξτε, παρακαλῶ, μιά ἄλλη τηλεόρασι, ἀνοῖξτε τήν Ἁγία Γραφή, γιά νά...»


Γιά τήν τηλεόραση

Καί ποιά τά προγράμματα τῶν τηλεοράσεων; Εἶνε ὠφέλιμα; Εἶνε ἐποικοδομητικά; Ἐάν ἐξαιρέση κανένας ἕνα μικρό μέρος, τό ὑπόλοιπο εἶνε ὅ,τι φανταστῆ κανένας, ἄχυρο, πέτρες, ξύλα, λάσπη, βοῦρκος, αἵματα καί ἐγκλήματα, λόγια καί τραγούδια πού ἐρεθίζουν τίς κατώτερες ἐπιθυμίες τοῦ ἀνθρώπου· ἤ, ἐάν τά προγράμματα προέρχονται ἀπό ὁλοκληρωτικές χῶρες, τότε οἱ θεαταί εἶνε ὑποχρεωμένοι νά ἀκοῦνε ὅλες τίς ψευτιές μιᾶς ἄθλιας προπαγάνδας, πού θέλει νά κάνη πλύσι στά μυαλά τῶν ἀνθρώπων καί νά τούς πείση ὅτι τό μαῦρο εἶνε ἄσπρο καί τό ἄσπρο μαῦρο. Δέν εἶνε ὑπερβολή νά ποῦμε, ὅτι τό 95% τῶν προγραμμάτων τῆς τηλεοράσεως εἶνε ἠθικῶς καί θρησκευτικῶς ἄχρηστο καί ἐπιβλαβές ὑλικό. Ἀνοίγεις τήν τηλεόρασι καί γεμίζει τό μυαλό σου μέ σκουπίδια. Τρῶς τόν πολύτιμο καιρό σου, πού θά μποροῦσες νά τόν χρησιμοποιήσης γιά ἕναν ἀνώτερο σκοπό.

Ὁ Ὅσιος Σέργιος τοῦ Νούρμα (†1412)


Ο όσιος Σέργιος ήταν Έλληνας στην καταγωγή. Εκάρη μοναχός στον Άθωνα και από εδώ αργότερα πήγε στη Ρωσία και έγινε μαθητής του οσίου Σεργίου του Ραντονέζ, στη Λαύρα της Αγίας Τριάδος.
Ποθώντας μεγαλύτερη ησυχία αποτραβήχθηκε στην επαρχία του Ομπνόρσκ και με την ευλογία του μεγάλου Σεργίου κατοίκησε στις απότομες όχθες του ποταμού Νούρμα.

«Κι ἄν ἀκόμη εἶναι ἀναρίθμητοι οἱ ἐχθροί, ὁ δικός μας ὑπερασπιστής εἶναι ἰσχυρότερος…»



 
*Υπόδειγμα και συμπαραστάτες μας οι Άγιοι και οι Άγγελοι στις δοκιμασίες και στους πειρασμούς. Πάντα να τους επικαλούμαστε.
-ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ-

«…Να μην ανησυχείτε καθόλου, αλλά να κερδίζεται απ’ αυτά που γίνονται.
Και η υπομονή εκείνων που αγωνίζονται ας γίνει σ’ εσάς δάσκαλος καρτερίας και βλέποντας όλη τη ζωή των γενναίων και μεγάλων ανδρών να υφαίνεται από τέτοια παθήματα, να μην συγχύζεστε, ούτε να ταράζεστε, ούτε απ’ τους δικούς σας ούτε και απ’ τους κοινούς πειρασμούς.»
«Κανείς να μην σε φοβίζει, ούτε οι διαδόσεις, ούτε οι ορδές των βαρβάρων, ούτε η πυκνή ομίχλη, οι συχνές δηλαδή δοκιμασίες και συμφορές.
Κι αν ακόμη είναι αναρίθμητοι οι εχθροί, ο δικός μας υπερασπιστής είναι ισχυρότερος…

ρήματα Ζωῆς: Ἡ φωτεινή εἰκόνα


20151006-2
Η ψυχή μας είναι κατά κάποιο τρόπο αντανάκλαση της εικόνας του Θεού. Όσο πιο φωτεινή είναι η εικόνα αυτή, τόσο πιο καθαρή και γαλήνια είναι η ψυχή. Όσο λιγότερο φωτεινή είναι η εικόνα, τόσο πιο σκοτεινή και ταραγμένη είναι η ψυχή.

Άγιος Ιωάννης της Κροστάνδης   

 http://www.pemptousia.gr/rimata_zois/rimata-zois-i-fotini-ikona/