Σελίδες

Δευτέρα 31 Ιανουαρίου 2022

Ἀγρυπνία τῆς Ὑπαπαντῆς τοῦ Κυρίου στήν Ἱερά Μονή Ἁγίας Τριάδας:Τρίτη 1 Φεβρουαρίου 2022


ΤΡΙΤΗ 1-2-2022

ΑΓΡΥΠΝΙΑ ΤΗΣ ΥΠΑΠΑΝΤΗΣ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ 21.00-01.00

Η ΠΥΛΗ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΜΟΝΗΣ ΠΑΡΑΜΕΝΕΙ ΑΝΟΙΚΤΗ ΑΠΟ 21.00- 22.30 Μ.Μ.

Παθοκτόνοι καί ὄχι σωματοκτόνοι, Γεροντικό-Ἀποφθέγματα Ἀββᾶ Ποιμένος, Ἀρχιμ. Σάββα Ἁγιορείτου

 ΚΗΡΥΓΜΑ_ Παθοκτόνοι καί ὄχι σωματοκτόνοι, Γεροντικό-Ἀποφθέγματα Ἀββᾶ Ποιμένος, 5-3-2021, Ἀρχιμ. Σάββα Ἁγιορείτου

Ἱ.Μ. Ἁγίας Τριάδος Ἐδέσσης http://hristospanagia3.blogspot.com, http://hristospanagia.gr καί τό νέο ἱστολόγιο http://agiapsychanalysi.blogspot.com

Μήν μέ δοξάσεις στήν γῆ,Γεροντικό-Ἀποφθέγματα Ἀββᾶ Παμβῶ, Ἀρχιμ. Σάββα ἉγιορείτουΚήρυγμα

  Μήν μέ δοξάσεις στήν γῆ, Γεροντικό-Ἀποφθέγματα Ἀββᾶ Παμβῶ, 5-3-2021, Ἀρχιμ. Σάββα Ἁγιορείτου

Ἱ.Μ. Ἁγίας Τριάδος Ἐδέσσης http://hristospanagia3.blogspot.com, http://hristospanagia.gr καί τό νέο ἱστολόγιο http://agiapsychanalysi.blogspot.com

Ὁ σωστός μοναχός εἶναι φῶς τοῦ κόσμου, Ἁγίου Παϊσίου, Οἱ Ἅγιοι Τρεῖς Ἱεράρχαι ὡς μοναχοί, Ἀρχ. Σάββα Ἁγιορείτου

 ΚΗΡΥΓΜΑ_Ὁ σωστός μοναχός εἶναι φῶς τοῦ κόσμου, Ἁγ. Παϊσίου, Οἱ Ἅγιοι Τρεῖς Ἱεράρχαι ὡς μοναχοί, 30-1-2022, Ἀρχ. Σάββα Ἁγιορείτου

Ἱ.Μ. Ἁγίας Τριάδος Ἐδέσσης http://hristospanagia3.blogspot.com, http://hristospanagia.gr καί τό νέο ἱστολόγιο http://agiapsychanalysi.blogspot.com

Ὅποιος παρασέρνεται ἀπό τούς λογισμούς του, τυφλώνεται, Ἀρχιμ. Σάββα Ἁγιορείτου

 ΚΗΡΥΓΜΑ_239. Όποιος παρασέρνεται από τους λογισμούς του, τυφλώνεται, Τά 200 κεφάλαια περί τοῦ πνευματικοῦ νόμου, Φιλοκαλία τόμος Α', 31-1-2022, Ἀρχιμ. Σάββα Ἁγιορείτου

Ἱ.Μ. Ἁγίας Τριάδος Ἐδέσσης http://hristospanagia3.blogspot.com, http://hristospanagia.gr καί τό νέο ἱστολόγιο http://agiapsychanalysi.blogspot.com

Ἡ ἀπαλλαγή τοῦ νοῦ ἀπό τίς σωματικές φροντίδες, Ἀρχιμ. Σάββα Ἁγιορείτου (Κήρυγμα)

 ΚΗΡΥΓΜΑ ΣΤΟΝ ΕΣΠΕΡΙΝΟ_238. Η απαλλαγή του νου από τις σωματικές φροντίδες, Τά 200 κεφάλαια περί τοῦ πνευματικοῦ νόμου, Φιλοκαλία τόμος Α', 30-1-2022, Ἀρχιμ. Σάββα Ἁγιορείτου

Ἱ.Μ. Ἁγίας Τριάδος Ἐδέσσης http://hristospanagia3.blogspot.com, http://hristospanagia.gr καί τό νέο ἱστολόγιο http://agiapsychanalysi.blogspot.com

Ὁ σωστός μοναχός εἶναι φῶς τοῦ κόσμου, Ἀγ. Παϊσίου, Ἀρχ. Σάββα Ἁγιορείτου (Κήρυγμα)

 ΚΗΡΥΓΜΑ_Ὁ σωστός μοναχός εἶναι φῶς τοῦ κόσμου, Ἀγ. Παϊσίου, 30-1-2022, Ἀρχ. Σάββα Ἁγιορείτου

Ἱ.Μ. Ἁγίας Τριάδος Ἐδέσσης http://hristospanagia3.blogspot.com, http://hristospanagia.gr καί τό νέο ἱστολόγιο http://agiapsychanalysi.blogspot.com

«Κύριε, καταφυγή ἐγενήθης ἡμῖν ἐν γενεά καί γενεά»


ΛΟΓΟΣ ΛΘ΄

Επιστολή προς τον αδελφό Γρηγόριο σχετικά με το χωρίο:
«Κύριε, καταφυγή εγενήθης ημίν εν γενεά και γενεά»

Κύριε και αδελφέ μου Γρηγόριε! Ας σε σώσει ο Κύριος για όλη την καλή διάθεσή σου απέναντί μου και την πνευματική αγάπη σου. Άκουσα παρεμπιπτόντως ότι ο άρχοντάς μας, ο μητροπολίτης της Τβερ, δυσαρεστήθηκε από εμένα τον πτωχό, λόγω της εκφράσεως, «Κύριε, καταφυγή εγενήθης ημίν εν γενεά και γενεά» [1], και λέγει κατηγορώντας με αναίτια ότι ο Μάξιμος με αυτήν την μετάφρασή του στην Γραφή σοφίζεται, σαν να μην έχουμε πλέον την καταφυγή στον Θεό.

Σώσε με, Κύριε, από αυτήν την συκοφαντία, και όποιος διδάσκει έτσι ας είναι αναθεματισμένος στον αιώνα. Αμήν. Αυτή η έκφραση «ήσουν» δεν μας απομακρύνει από την θεία πρόνοια και την καταφυγή, όπως το ερμηνεύει ο δεσπότης, αλλά αντιθέτως καθιερώνει και δείχνει αναμφίβολα την θεία για μας πρόνοια δηλώνοντας καθαρά ότι δεν γίνεσαι μόνο τώρα, που είσαι η καταφυγή μας, Κύριε, αλλά και εξαρχής του ανθρωπίνου γένους «καταφυγή εγενήθης». Αυτό μας εξηγούν τα λόγια «εν γενεά και γενεά», που σημαίνουν πάντοτε, δηλαδή εξαρχής και τώρα γίνεσαι η καταφυγή μας, και ακόμη ως το τέλος του βίου μας και έπειτα. Επομένως ο καλός μας άρχοντας δυσαρεστείται μαζί μου χωρίς λόγο σχετικά με την έκφραση που ανέφερα. Ας γίνει το θέλημα του Θεού και το δικό του. Και η διαφορά μεταξύ αυτών των εκφράσεων συνίσταται στο εξής.

Ἅγιος Παΐσιος ὁ Ἁγιορείτης: "Ἡ καλλιέργεια τῶν καλῶν λογισμῶν"

Ἀπό τό Βιβλίο Ἁγ. Παϊσίου Ἁγιορείτου
ΛΟΓΟΙ Γ' «Πνευματικός Ἀγῶνας»
ἐκδόσεις ΙΕΡΟΝ ΗΣΥΧΑΣΤΗΡΙΟΝ «ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Ὁ ΘΕΟΛΟΓΟΣ» ΣΟΥΡΩΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Ἡ καλλιέργεια τῶν καλῶν λογισμῶν

– Γέροντα, οἱ καλοὶ λογισμοὶ ἔρχονται μόνοι τους ἢ πρέπει νὰ τοὺς καλλιεργῶ;
– Πρέπει νὰ τοὺς καλλιεργῆς. Νὰ παρακολουθῆς τὸν ἑαυτό σου, νὰ τὸν ἐλέγχης καὶ νὰ προσπαθῆς, ὅταν ὁ ἐχθρὸς σοῦ φέρνη κακοὺς λογισμούς, νὰ τοὺς διώχνης καὶ νὰ τοὺς ἀντικαθιστᾶς μὲ καλοὺς λογισμούς. Ὅταν ἀγωνίζεσαι ἔτσι, θὰ καλλιεργηθῆ ἡ διάθεσή σου καὶ θὰ γίνη καλή. Τότε ὁ Θεός, βλέποντας τὴν καλή σου διάθεση, θὰ συγκαταβῆ καὶ θὰ σὲ βοηθήση, ὁπότε οἱ κακοὶ λογισμοὶ δὲν θὰ βρίσκουν μέσα σου τόπο. Θὰ φεύγουν καὶ θὰ ἔχης πλέον φυσιολογικὰ καλοὺς λογισμούς. Θὰ ἀποκτήσης μιὰ συνήθεια πρὸς τὸ καλό, θὰ ἔρθη ἡ καλωσύνη στὴν καρδιά σου, καὶ τότε θὰ φιλοξενῆς μέσα σου τὸν Χριστό. Αὐτὸ ὅμως δὲν γίνεται... ἀπὸ τὴν μιὰ μέρα στὴν ἄλλη· χρειάζεται χρόνος καὶ συνεχὴς ἀγώνας, γιὰ νὰ λάβη ἡ ψυχὴ τὸν στέφανο τῆς νίκης. Τότε πιὰ ὁ πόλεμος ἐξαλείφεται γιὰ πάντα, διότι οἱ πόλεμοι εἶναι ξεσπάσματα ἐσωτερικῆς ἀκαταστασίας, ποὺ τὴν ἐκμεταλλεύονται οἱ προπαγάνδες τῶν ἐχθρῶν.
– Δηλαδή, Γέροντα, ὅσοι ἔχουν καλοὺς λογισμούς, τὸ πέτυχαν μὲ ἀγώνα;

Πῶς μπορεῖ νά ἐπιτευχθεῖ ἡ ἑνότητα τῶν χριστιανῶν; (Σχόλιο σέ ἄρθρο φραγκολατίνου «ἀρχιεπισκόπου»)


ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΕΙΡΑΙΩΣ

ΓΡΑΦΕΙΟ ΕΠΙ ΤΩΝ ΑΙΡΕΣΕΩΝ ΚΑΙ ΠΑΡΑΘΡΗΣΚΕΙΩΝ

Εν Πειραιεί τη 24η Ιανουαρίου 2022

ΠΩΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΠΙΤΕΥΧΘΕΙ Η ΕΝΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ;


Η αίρεση είναι η πιο φοβερή αρρώστια, το πιο ολέθριο κακό μέσα στο σώμα της Εκκλησίας. Οι εκπεσόντες αιρετικοί συνήθως αδυνατούν, εξ’ αιτίας της αλαζονείας των, να αντιληφθούν ότι βρίσκονται σε πλάνη, γι’ αυτό και είναι πολύ δύσκολο, αν όχι αδύνατο, να μετανοήσουν και να επιστρέψουν στην Εκκλησία. Εστερημένοι της Θείας Χάριτος, όχι μόνο δεν συναισθάνονται την τραγική τους κατάσταση, αλλά στρέφουν τα βέλη τους προς τα υγιή μέλη της Εκκλησίας, καταλογίζοντάς τους δήθεν «αιρετικές» απόψεις. Κλασικό παράδειγμα οι κατηγορίες των αιρετικών παπικών, οι οποίοι επί χίλια χρόνια κατηγορούν την Ορθοδοξία ως «αίρεση», επειδή αυτή έχει απορρίψει τις πάμπολλες αιρετικές δοξασίες των, που έχουν συσσωρεύσει μετά το σχίσμα του 1054.

Η Ορθόδοξη Εκκλησία μετά το δράμα της αποκοπής από το σώμα της του δυτικού Χριστιανισμού τον 11ον αιώνα έκανε πολλές και επανηλλειμένες «ενωτικές» προσπάθειες και διαλόγους με τον Παπισμό, ωστόσο καμία από αυτές δεν καρποφόρησε. Η πείρα 10 αιώνων απέδειξε ότι ο Παπισμός παραμένει περιχαρακωμένος και αμετακίνητος στις κακοδοξίες του και ιδίως στις περί πρωτείου πλάνες του, παρ’ όλες τις Ορθόδοξες ερμηνευτικές διασαφήσεις που δόθηκαν σ’ αυτούς, περί του Πετρείου δόγματος, πάνω στο οποίο στηρίζεται κυρίως η φοβερή αυτή πλάνη, η οποία έχει μεταβάλει τον Παπισμό σ’ έναν εγκόσμιο πολιτικό και στην καλλίτερη περίπτωση, θρησκευτικό οργανισμό, απογυμνωμένο από τη Θεία Χάρη και την σώζουσα δύναμη του Χριστού. Αξίζει να τονιστεί ότι σ’ όλες αυτές τις «ενωτικές» προσπάθειες οι άγιοι Πατέρες έθεταν ως απαράβατο όρο ενώσεως την εν μετανοία επιστροφή των αιρετικών παπικών στη σώζουσα αγκαλιά της Εκκλησίας μας. Σήμερα δυστυχώς στους οικουμενιστικούς διαλόγους και συναντήσεις οι διαλεγόμενοι νομίζουν ανοήτως, ότι με «αγαπολογίες» και με ψευτοευγένειες, δηλαδή με τη βοήθεια μιας κίβδηλης και ψεύτικης, κοσμικού τύπου, αγάπης, θα γεφυρώσουν τις χαώδεις δογματικές διαφορές, που χωρίζουν την Ορθοδοξία από την αίρεση.

Ὁ Πνευματικός Πατέρας καί ἡ ἀντιμετώπιση τοῦ κακοῦ.Ἀρχ. Σάββας Ἁγιορείτης



Ὁμιλία τοῦ Ἀρχ. Σάββα Ἁγιορείτη στίς 01-10-2011

Λοιπόν, εἴχαμε ἀρχίσει τήν προηγούμενη φορά, μέ τή Χάρη τοῦ Θεοῦ, νά λέμε γιά τό τί εἶναι ὁ Γέροντας, ὁ Πνευματικός∙ καί ὅτι εἶναι ἕνα ἀπαραίτητο στοιχεῖο στήν θεραπευτική τῆς ψυχῆς τοῦ ἀνθρώπου. Δηλαδή χωρίς Γέροντα, χωρίς Πνευματικό ὁδηγό, δέν γίνεται θεραπεία τῆς ψυχῆς μας. Κι αὐτό τό τόνιζε πάρα πολύ ὁ π. Πορφύριος, γιατί τό θέμα μας εἶναι ἡ θεραπεία τῆς ψυχῆς, ἤ πιό σωστά ἡ ἀνθρωπολογία τοῦ Γέροντα Πορφύριου. Καί μέσα στήν ἀνθρωπολογία εἶναι καί ἡ σωτηριολογία, τό πῶς κανείς σώζεται, πῶς θεραπεύεται ἡ ψυχή του. Καί θεραπεία ἴσον σωτηρία.

Ὁ Γέροντας λοιπόν ἔλεγε -μᾶλλον δίδασκε- μέ τήν ζωή του. Ὅπως ἔλεγε, ἔκανα χαρούμενη καί ἄκρα ὑπακοή. Αὐτές οἱ λέξεις ἔχουνε τεράστια σημασία. Γιατί δέν πρέπει νά βλέπουμε τήν ὑπακοή σάν ἕναν καταναγκασμό. Ἔλεγε καί ὁ π. Παΐσιος, δέν μπορεῖ νά βλέπεις τόν Γέροντα σάν ἕναν Διοκλητιανό!.. ὁ ὁποῖος θά σοῦ πάρει τό κεφάλι, ἀλλά πρέπει νά τό κάνεις ὡς ἀνάγκη. Νά τό ἔχεις καταλάβει δηλαδή ὅτι εἶναι ἀνάγκη. Πῶς εἶναι ἀνάγκη νά φᾶς καί τρῶς καί χαίρεσαι πού τρῶς, γιατί ἔχεις μετά τίς προϋποθέσεις γιά νά ἔχεις ὑγεία, ἀνθρωπίνως βεβαίως, ἔτσι καί πνευματικά, γιά νά ἔχεις ὑγεία, χρειάζεσαι τήν ὑπακοή. Γιατί; Γιατί ἀκριβῶς αὐτό μᾶς δίδαξε ὁ Χριστός. Καί ὅ,τι ἔκανε ὁ Χριστός, ὅ,τι ἔγινε στόν Χριστό, γιά μᾶς ἔγινε. Λοιπόν, ὁ Χριστός εἶναι ὁ πρῶτος καί ὁ τέλειος ὑποτακτικός τοῦ Οὐρανίου Πατρός. Γι’ αὐτό καί ὁ Ἴδιος λέει, «δέν ἦρθα νά κάνω τό θέλημα τό ἐμόν, ἀλλά τό θέλημα τοῦ πέμψαντός με πατρός»[1]. Βλέπετε; Ὁ Θεός, ὁ Θεάνθρωπος, κάνει ὑπακοή! Πόσο μᾶλλον ὁ ἄνθρωπος πρέπει νά κάνει ὑπακοή στόν Θεάνθρωπο!

Καί αὐτή ἡ ὑπακοή ἔχει πολύ ἄμεσα, θά ἔλεγα θεραπευτικά ἀποτελέσματα, πάρα πάρα πολύ ἄμεσα! Διότι εἶναι ταπείνωση καί ἀμέσως ἔρχεται ἡ Χάρη τοῦ Θεοῦ στόν ταπεινό ἄνθρωπο. Ἕνας ἄνθρωπος δηλαδή πού ὑποτάσσεται, πού ρωτάει, πού δέν ἐμπιστεύεται τόν λογισμό του, πού δέν θέλει νά κάνει τό θέλημά του, ἀλλά κάθε στιγμή εἶναι ἕτοιμος ν΄ ἀκούσει τί νά κάνει, νά ρωτήσει γιά νά κάνει πρίν κάνει, αὐτός ὁ ἄνθρωπος, ἔλεγε ὁ Γέροντας, ἀλλάζει πολύ γρήγορα σέ ὅλα τά πράγματα.

Πῶς ἀποκτοῦμε τόν φόβο τοῦ Θεοῦ, Γεροντικό-Ἀποφθέγματα Ἀββᾶ Ποιμένος, Ἀρχ. Σάββα Ἁγιορείτου.

  Πῶς ἀποκτοῦμε τόν φόβο τοῦ Θεοῦ, Γεροντικό-Ἀποφθέγματα Ἀββᾶ Ποιμένος, 4-3-2021, Ἀρχ. Σάββα Ἁγιορείτου.Ἀρχιμ. Σάββα Ἁγιορείτου

Ἱ.Μ. Ἁγίας Τριάδος Ἐδέσσης http://hristospanagia3.blogspot.com, http://hristospanagia.gr καί τό νέο ἱστολόγιο http://agiapsychanalysi.blogspot.com

Μακάριος ὁ Ἀλεξανδρεύς, ὁ καί «Πολιτικός» ἐπονομαζόμενος

Μακάριος ο Αλεξανδρεύς,
ο και «Πολιτικός» επονομαζόμενος

Συνονόματος και σύγχρονος του ιδρυτή της Σκήτης, ο όσιος Μακάριος ήταν έμπορος ξηρών καρπών και γλυκισμάτων στην Αλεξάνδρεια, προτού αποσυρθεί, σε ηλικία σαράντα ετών, στην έρημο των Κελίων, η οποία βρισκόταν μεταξύ Νιτρίας και Σκήτης. Υπήρξε κι αυτός μαθητής του οσίου Αντωνίου του Μεγάλου, ο οποίος ευλογώντας τον, του είπε: «Ιδού, έχει αναπαυθεί το Πνεύμα το Άγιο σ’ εσένα, γι’ αυτό και μέλλει να γίνεις κληρονόμος των αρετών μου!». Είχε διάφορα κελιά: ένα στη Σκήτη, ένα στη Λίβα, ένα στα Κελία κι ένα άλλο στο όρος της Νιτρίας. Δύο από αυτά ήσαν χωρίς παράθυρα κι εκεί μέσα έμενε όλη τη Μεγάλη Τεσσαρακοστή. Ένα άλλο κελί του ήταν τόσο στενό που ούτε να ξαπλώσει μπορούσε· και σε ένα άλλο, πιο ευρύχωρο, δεχόταν τους πολλούς επισκέπτες του.
Η άκρα εγκράτειά του και η μεγάλη του υπομονή στους πειρασμούς έλκυσαν προς αυτόν τη Χάρη του Αγίου Πνεύματος και τον κατέστησαν άξιο να εκλεγεί από τους αδελφούς της Σκήτης για να γίνει πρεσβύτερος και προϊστάμενός τους (αρχιμανδρίτης). Αγαπούσε τόσο την αρετή, ώστε μόλις άκουγε να μιλούν για τον ασκητικό άθλο κάποιου ερημίτη, έσπευδε πάραυτα να κατορθώσει και να τον φέρει στην τελείωσή του. Άκουσε να λένε ότι οι μοναχοί του αγίου Παχωμίου [15 Μαΐου] δεν τρώνε τίποτε ψημένο στη φωτιά ολόκληρη τη Μεγάλη Τεσσαρακοστή και επί επτά έτη δεν έφαγε μαγειρεμένο φαγητό παρά μόνον όσπρια βρασμένα και ωμά λαχανικά. Έβαζε το ψωμί του σ’ ένα πήλινο δοχείο με στενό άνοιγμα και επί τρία χρόνια δεν έτρωγε παρά μονάχα απ’ αυτό που έπιανε το χέρι του. Πεπεισμένος ότι πρέπει να νικήσει την τυραννία του ύπνου, έμεινε στο ύπαιθρο όρθιος είκοσι ημερονύκτια, να καίγεται τη μέρα από τη ζέστη και να τρέμει από το κρύο τη νύχτα. Μια άλλη φορά, σκότωσε με το χέρι του ένα κουνούπι που τον τσίμπησε. Συνειδητοποιώντας ότι θανάτωσε ένα πλάσμα του Θεού, καταδίκασε τον εαυτό του να μείνει γυμνός έξι μήνες σ’ έναν βαλτότοπο με θεόρατα κουνούπια και άλλα ζωύφια. Όταν γύρισε στο κελί του, ήταν τόσο παραμορφωμένος που τον αναγνώριζες μόνον από τη φωνή.

...Τί ἒκαμε ὃμως ὁ Χριστός πού κι 'ἐγώ θά μποροῦσα νά κάνω ἀντίστοιχα;

...Τί ἒκαμε ὃμως ὁ Χριστός πού κι'ἐγώ θά μποροῦσα νά κάνω ἀντίστοιχα;
Ἡ πρώτη ἐνέργεια τοῦ Λόγου τοῦ Θεοῦ προκειμένου νά προβεῖ στή σωτηρία τοῦ ἀνθρώπου ἦταν ἡ "κένωσίς"του. "Ἑαυτόν ἐκένωσε" γιά νἀ γίνει ἀνθρωπος, "σάρξ" καί νά σκηνώση ἐν ἡμῖν".
Τί εἶναι ὃμως αὐτή ἡ "κένωσις"; Εἶναι μιά ἐξοδος τοῦ Θεοῦ-Λόγου πρός τόν ἀνθρωπον(Ιω.ιγ΄3) ἀπό τό "ὃ ἦν" στό "ὃ οὐκ ἦν", ἀνεκφοιτήτως. Ὁ Πατήρ εὐδόκησε καί ὁ Λόγος σάρξ ἐγένετο διά Πνεύματος Ἁγίου, διότι "ὁ Θεός ἀγάπη ἐστί". (Α΄Ιω.δ΄16). Ἡ ἀγάπη κινεῖται πάντα πρός "κένωσιν". Νά λοιπόν τί ἐκανε ὁ σαρκωθείς Λόγος - Θεός γιά μένα. Μέ ἀ γ ά π η σ ε. Καί γι'αὐτό ἒκανε τήν "ἒξοδο"πρός τά ἐμένα.

Γέροντα, πόσα εἴδη φίλων ὑπάρχουν;

- Γέροντα, πόσα είδη φίλων υπάρχουν;
- Τέσσερα, απάντησε.
1. Οι φίλοι που είναι σαν το φαγητό, κάθε μέρα τους χρειάζεσαι.
2. Υπάρχουν οι φίλοι που είναι σαν το φάρμακο, τους ψάχνεις όταν νοιώθεις άσχημα.

31 Ἰανουαρίου. Κύρου καὶ Ἰωάννου τῶν ἀναργύρων (†311). Τῶν ἐν Κορίνθῳ ἓξ μαρτύρων (†251), Ἠλία νεομάρτυρος τοῦ ἐν Καλαμάτᾳ (†1685), Ἀρσενίου ὁσίου τοῦ ἐν Πάρῳ (†1877). Ἁγιογραφικό ἀνάγνωσμα.

Ἀποστολικό ἀνάγνωσμα. Παραλειφθέν, Κυρ. λβ΄ ἐπιστ. (Α΄ Τιμ. δ΄ 9-15).

Α Τιμ. 4,9           πιστὸς ὁ λόγος καὶ πάσης ἀποδοχῆς ἄξιος·

Α Τιμ. 4,9                 Αυτός δε ο λόγος, που σου γράφω, είναι αξιόπιστος και άξιος να γίνη δεκτός με όλην την καρδίαν.

Α Τιμ. 4,10         εἰς τοῦτο γὰρ καὶ κοπιῶμεν καὶ ὀνειδιζόμεθα, ὅτι ἠλπίκαμεν ἐπὶ Θεῷ ζῶντι, ὅς ἐστι σωτὴρ πάντων ἀνθρώπων, μάλιστα πιστῶν.

Α Τιμ. 4,10                Δι' αυτό ακριβώς και ημείς κοπιάζωμεν και γινόμεθα αντικείμενον εμπαιγμών και ειρωνειών, διότι έχομεν τας ελπίδας μας στον ζώντα Θεόν, ο οποίος είναι σωτήρ και τρφοδότης όλων των ανθρώπων, μάλιστα δε σωτήρ των πιστών, στους οποίους χαρίζει την αιωνίαν ζωήν.