Σελίδες

Τρίτη 15 Μαρτίου 2022

Ἡ ὕβρη μας κατά τοῦ Θεοῦ καί ἡ συμμαχία μας μέ τούς ἐχθρούς Του - π. Ἀθανάσιος Μυτιληναῖος


Ομιλία του μακαριστού πατέρα μας Αθανασίου Μυτιληναίου.Από τη σειρά Προφήτης Ιεζεκιήλ. Ημερομηνία ομιλίας: 09/11/92

Γιατί θά ἔρθει ἡ πείνα... π.Ἀθανάσιος Μυτιληναῖος

 Γιατί θα έρθει η πείνα... π.Αθανάσιος Μυτιληναίος

Κωλύματα καί προϋποθέσεις Θείας Μεταλήψεως, Ἀρχιμ. Σάββα Ἁγιορείτου

 Κωλύματα και προϋποθέσεις Θείας Μεταλήψεως, Ἀρχιμ. Σάββα Ἁγιορείτου , 13-3-2022 (ἀπόσπασμα)

Τί μᾶς κάνει ἀκάθαρτους (Ἅγιος Λουκᾶς Ἀρχιεπίσκοπος Κριμαίας)

«Οὐδὲν ἐστίν ἔξωθεν τοῦ ἀνθρώπου εἰσπορευόμενον εἰς αὐτὸν ὁ δύναται αὐτὸν κοινῶσαι, ἀλλὰ τὰ ἐκπορευόμενα ἐστὶ τὰ κοινοῦντα τὸν ἄνθρωπον» (Μρ. 7, 15).

Αὐτὰ τὰ λόγια τοῦ Χριστοῦ, οἱ ἄνθρωποι ποὺ δὲν θέλουν νὰ νηστεύουν, τὰ ἑρμηνεύουν μὲ τὸν δικό τους τρόπο. Λένε πὼς δὲν ὑπάρχουν φαγητὰ ἀκάθαρτα, γι’ αὐτὸ καὶ δὲν νηστεύουν. Εἶναι σωστὸ αὐτὸ ποὺ λένε;

Ὄχι, καθόλου δὲν εἶναι σωστό. Λέγοντας αὐτὸ, ἡ ἁγία μας Ἐκκλησία δὲν ἐννοεῖ ὅτι ὑπάρχουν φαγητὰ ποὺ κάνουν τὸν ἄνθρωπο ἀκάθαρτο, ὅτι ὑπάρχουν τρόφιμα ἀκάθαρτα. Τίποτα ἀπ’ αὐτὰ ποὺ δημιούργησε ὁ Θεὸς δὲν εἶναι ἀκάθαρτο, ὅλα εἶναι καθαρὰ καὶ «καλὰ λίαν», ἂν τὰ δεχόμαστε μὲ εὐχαρίστηση, καὶ κανένα φαγητὸ ποὺ μπαίνει στὸ στόμα μας δὲν μᾶς κάνει ἀκάθαρτους, διότι τίποτα ποὺ μπαίνει στὸν ἄνθρωπο ἀπὸ ἔξω δὲν μπορεῖ νὰ τὸν κάνει ἀκάθαρτο.


Ποιὰ εἶναι αὐτὰ ποὺ μπαίνουν μέσα μας;

Εἶναι οἱ ἐπιδράσεις ποὺ δεχόμαστε ἀπὸ τοὺς ἄλλους ἀνθρώπους. Ἂν οἱ ἄνθρωποι μᾶς βρίζουν, μᾶς προσβάλλουν, μᾶς ταπεινώνουν, αὐτὸ δὲν μᾶς κάνει ἀκάθαρτους. Ἂς τοὺς ἀφήσουμε νὰ μᾶς βρίζουν, νὰ μᾶς κακολογοῦν καὶ νὰ μᾶς συκοφαντοῦν, δὲν πρέπει αὐτὸ νὰ μᾶς ἐνοχλεῖ καὶ νὰ μᾶς κάνει ἀκάθαρτους. Μᾶς κάνουν ἀκάθαρτους ἐκεῖνα, ποὺ βγαίνουν ἀπὸ μέσα μας.

π. Εὐμένιος Σαριδάκης: Νά 'ναι εὐλογημένο, νά 'ναι εὐλογημένο !!!

Κάποια φορά, που ο Πατερούλης Ευμένιος Σαριδάκης είχε μοιράσει όλα τα κεράσματα που είχε και δεν απέμενε τίποτε για να προσφέρει στον επόμενο επισκέπτη, μία κυρία τον παρατήρησε με κάποια αυθάδεια:

– Τώρα, που μοίρασες ό,τι είχες για κέρασμα, έτσι και έρθει ένας άνθρωπος, τι θα του δώσεις;

Ο Παππούλης δεν της απάντησε, απλώς χαμογέλασε.

Εκείνη την στιγμή, χτυπάει την πόρτα κι ένας νεαρός και ρωτά:

– Γέροντα, μπορώ να μπω;

Ο Γέροντας απαντά:

– Να ‘ναι ευλογημένο, έλα, έλα μέσα.

– Μισό λεπτό, απαντά ο νεαρός , φέρνοντας ένα τεράστιο κουτί, που έπιασε όλο το τραπέζι του Παππούλη.

– Τα στέλνει ο τάδε, του λέει.

Πήρε την ευχή του το παλληκάρι και έφυγε.

Άρχισε τότε η κυρία να του λέει:

ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΗΜΕΡΙΔΑΣ: «Ἐλευθερία ἤ Ὑποχρεωτικότητα, ἡ εὐθύνη τῆς ἐπιλογῆς μας»

Στίς 15/1/2022 πραγματοποιήθηκε διαδικτυακή ἡμερίδα τῆς Ἑστίας Πατερικῶν Μελετῶν μέ τή συνδιοργάνωση τῆς Ἑνωμένης Ρωμιοσύνης καί τοῦ κινήματος «Μαμά, Μπαμπάς καί Παιδιά» μέ θέμα «Ἐλευθερία ἤ Ὑποχρεωτικότητα, ἡ εὐθύνη τῆς ἐπιλογῆς μας». Ἡ ἡμερίδα μεταδόθηκε ζωντανά ἀπό τό διαδικτυακό κανάλι τῆς Ἑστίας Πατερικῶν Μελετῶν στό youtube.

Στήν ἡμερίδα παρουσιάστηκαν τεκμηριωμένες εἰσηγήσεις ἀπό τούς κυρίους Κωνσταντῖνο Βαθιώτη, τέως καθηγητή τῆς Νομικῆς Σχολῆς τοῦ ΔΠΘ, Ἀργύρη Νταλιάνη, καρδιολόγο, Εὐγένιο Μπαϊραμίδη, χειρουργό, καί Ἀναστάσιο Πολυχρονιάδη, θεολόγο.

Τά πορίσαματα τῆς ἡμερίδας συνοψίζονται στά ἑξῆς:

Ἡ ὑποχρεωτικότητα στήν ἰατρική πράξη εἶναι πλήρως ἀντίθετη μέ τήν ἰατρική δεοντολογία, διότι θίγει τήν ἐλευθερία τῆς βούλησης τοῦ ἀνθρώπου στόν πυρήνα της, χωρίς μάλιστα νά λαμβάνεται ἡ ἰδιαιτερότητα τῆς ὑγείας κάθε ἀνθρώπου, οὔτε ἡ συνταγματική ἀρχή τῆς ἀναλογικότητας.

Στήν περίπτωση τοῦ ἐμβολιασμοῦ κατά τοῦ κορωνοϊοῦ, ὅπου ὁ ἐμβολιασμός δέν παρέχει ἀποστειρωτική ἀνοσία, δηλαδή δέν καλύπτει ἀπό τή νόσηση καί τή μετάδοση καί ὡς ἐκ τούτου δέν παράγει τεῖχος ἀνοσίας, πολλῶ δέ μᾶλλον στήν περίπτωση τῆς μετάλλαξης «ὄμικρον» ὅπου στήν πραγματικότητα πρόκειται γιά νέο ἰό, ἡ ἐμμονή γιά τήν ἐπιβολή τῶν ἐμβολιασμῶν δέν βρίσκει πειστική ἐξήγηση. Καί ἐνῶ γίνεται σκληρή προσπάθεια ἀπό τήν κυβέρνηση γιά αὔξηση τῶν ἐμβολιασμῶν μέ τά ὑπάρχοντα ἐμβόλια μέσα ἀπό διάφορες μορφές ὑποχρεωτικότητας, οἱ μεγάλες φαρμακευτικές ἑταιρεῖες προαναγγέλλουν νέα ἐμβόλια πού θά καλύπτουν τή μετάλλαξη «ὄμικρον», ὁμολογώντας ἐμμέσως ὅτι τά σημερινά ἐμβόλια δέν τήν καλύπτουν.

Κυριακή Α΄ Νηστειῶν (τῆς Ὀρθοδοξίας): Ἡ Εἰκόνα στήν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία (Δημήτριος Παναγόπουλος)


Η Εικόνα είναι μία έκφραση της θείας οικονομίας, η οποία συνοψίζεται στη διδασκαλία της Ορθόδοξης Εκκλησίας που λέει: «Ο Θεός έγινε άνθρωπος, για να γίνει ο άνθρωπος Θεός».

Η Εκκλησία έδωσε τόσο μεγάλη σημασία στην Εικόνα, ώστε κήρυξε και κηρύττει ότι η νίκη κατά των Εικονομάχων υπήρξε θρίαμβος της Ορθοδοξίας, τον οποίο εορτάζουμε κατά την πρώτη εβδομάδα της Μεγάλης Τεσσαρακοστής.

Ακόμη, για την Ορθόδοξη Εκκλησία, η Εικόνα είναι μία γλώσσα που μέσω αυτής εκφράζει τα δόγματά της και τις εντολές της τόσο καλά, όσο και με τον λόγο. Είναι θεολογία που εκφράζεται με σχήματα και χρώματα που τα βλέπει το μάτι. Είναι δηλαδή σαν ένας καθρέφτης που αντανακλά την πνευματική ζωή της Εκκλησίας, και που μέσα σ’ αυτόν μπορεί να κρίνει κανείς για τους δογματικούς αγώνες κάθε εποχής.

Εικόνες δογματικές υπάρχουν σε πολλές Εκκλησίες μας και προπάντων στα χωριά και τα Μοναστήρια μας. Μόνο κατά το τέλος του ΙΘ’ αιώνα οι ειδικοί ανακάλυψαν ότι υπάρχει η Εικόνα, η Βυζαντινή δηλαδή, διότι μόνο αυτή είναι εικόνα, “εικόνισμα”. Οι άλλες είναι ζωγραφιές. Οι παλαιοί αγιογράφοι δεν ήταν μονάχα σπουδαίοι ζωγράφοι, αλλά και διδάσκαλοι της πνευματικής ζωής, που γνώριζαν να δώσουν μορφή στους λόγους του Κυρίου μας που λένε: «Η βασιλεία η εμή ουκ έστιν εκ του κόσμου τούτου».

«Ἔφυγε» ἕνας ὁμολογητής καί ἀσκητής Ἐπίσκοπος (Ἀρχ. Κύριλλος Κωστόπουλος, Ἱεροκήρυκας Ἱ. Μ. Πατρῶν)

Εις μνήμην του κοιμηθέντος Μητροπολίτου Αιτωλοακαρνανίας Κοσμά.

Ἡ ἱερὰ Μητρόπολις Αἰτωλίας καὶ Ἀκαρνανίας, ἀλλὰ καὶ σύσσωμος ὁ Ὀρθόδοξος κλῆρος καὶ λαὸς θρηνεῖ τὴν ἐκδημία τοῦ σεβαστοῦ σὲ ὅλους Μητροπολίτου κυροῦ Κοσμᾶ.

Ὁ ἀοίδιμος Μητροπολίτης ὑπῆρξε ἕνας Ὀρθόδοξος ἀσκητής, ἀλλὰ καὶ Ὀρθόδοξος ὁμολογητὴς Ἐπίσκοπος. Ὁ Κύριός μας εἶχε πεῖ: «ἐκ τοῦ καρποῦ τὸ δένδρον γινώσκεται» (Ματθ. 12, 33). Τοιουτοτρόπως καὶ ἕνα μέλος τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας μας καὶ μάλιστα ἕνας Ἐπίσκοπος, ὅπως ὁ μακαριστὸς κυρὸς Κοσμᾶς, γνωρίζεται ἀπὸ τὰ ἔργα του καὶ τὴν διδασκαλία του.

Ὅπως ἀκριβῶς λάμπει καὶ φαίνεται ὁ ἥλιος, κατὰ παρόμοιο τρόπο λάμπουν καὶ φαίνονται οἱ Ἅγιοι. Οἱ ἄνθρωποι ἀναγνωρίζουν τοὺς Ἁγίους, βλέποντας τὴν φωτισμένη πίστη τους καὶ τὰ λαμπρὰ ἔργα τους. Οἱ Ἅγιοι, λόγῳ ταπεινώσεως ἠμπορεῖ νὰ ἀποκρύπτουν τὰ θαυμαστὰ ἔργα τους. Ὅμως αὐτά, μὲ λίγη προσοχὴ καὶ προσευχὴ ἐκ μέρους τῶν πιστῶν, ἀποκαλύπτονται καὶ ἠμποροῦν κάλλιστα νὰ γίνουν διακριτά.

Περί νηστείας. Γέρων Ἐφραίμ Ἀριζονίτης

«Όταν η νηστεία συμπορεύεται, ενισχύεται, πλαισιώνεται με προσευχή, με μελέτη, με νήψη, με εκκλησιασμό, με εξομολόγηση, με θεία μετάληψη, με καλά έργα και ελεημοσύνη, τότε ολοκληρώνεται η ομορφιά της προετοιμασίας της ψυχής. Τότε θα νιώθει τα Άγια Πάθη, σ' όλη αυτή την περίοδο της Μεγάλης Σαρακοστής, η καρδιά θα αλλοιωθεί, η ψυχή θα γίνει μαλακιά και θα βιώνει το Πάθος του Χριστού εντονότερα.

Οἱ πόλεμοι… εἶναι οἱ καλύτεροι δάσκαλοι τῆς ταπεινότητας. . .


Οι πόλεμοι… είναι οι καλύτεροι δάσκαλοι της ταπεινότητας. Δείχνουν ξεκάθαρα πόσο απατηλές είναι οι ελπίδες μας για τη δική μας δύναμη και πόσο αληθινή είναι η αλήθεια ότι ο Θεός εναντιώνεται στους υπερήφανους. 

Ιερομάρτυς Βλαντιμίρ Μπογκογιαβλένσκι


https://apantaortodoxias.blogspot.com/2022/03/blog-post_927.html

15 Μαρτίου. Ἀγαπίου καὶ τῶν σὺν αὐτῷ (†303). Ἀριστοβούλου ἀποστόλου Βρετανίας, Μανουὴλ νεομάρτυρος τοῦ Κρητός (†1792). Ἁγιογραφικό ἀνάγνωσμα.

Ἁγιογραφικό ἀνάγνωσμα Τριθέκτης. Ἡσαΐας Ε΄ 7-16.

Ησ. 5,7              ὁ γὰρ ἀμπελῶν Κυρίου σαβαὼθ οἶκος τοῦ Ἰσραήλ ἐστι καὶ ἄνθρωπος τοῦ Ἰούδα νεόφυτον ἠγαπημένον· ἔμεινα τοῦ ποιῆσαι κρίσιν, ἐποίησε δὲ ἀνομίαν καὶ οὐ δικαιοσύνην, ἀλλὰ κραυγήν.

Ησ. 5,7                      Ο αμπελών αυτός του Κυρίου των δυνάμεων είναι ο ισραηλιτικος λαός. Είναι οι άνθρωποι της φυλής του Ιούδα, νέα γενεά ηγαπημένη. Επερίμενα από αυτήν να καρποφορήση δικαιοσύνην και αρετήν, αυτή όμως έκαμε παρανομίαν και όχι δικαιοσύνην, με αποτέλεσμα να ακούεται εκεί κραυγή αδικουμένων.