Σελίδες

Τετάρτη 19 Οκτωβρίου 2022

Ἄς σέ διδάσκει ἡ ἀνάπαυση πού ἔρχεται μέ τό καλό, Ἅγιου Ἠσύχιου τοῦ Πρεσβύτερου -Ἀρχιμ. Σάββα Ἁγιορείτου

 Κήρυγμα 450. Ἄς σέ διδάσκει ἡ ἀνάπαυση πού ἔρχεται μέ τό καλό, Ἅγιου Ἠσύχιου τοῦ Πρεσβύτερου - Πρός τόν Θεόδουλο, Λόγος περί νήψεως καί ἀρετῆς χωρισμένος σέ 203 κεφάλαια (τά λεγόμενα ἀντιρρητικά καί εὐκτικά), Φιλοκαλία τόμος Α', Ἀρχιμ. Σάββα Ἁγιορειτου, 19-10-2022

Συμπολεμιστής ὁ Κύριος στόν πνευματικό ἀγῶνα- καμμία δειλία δέν δικαιολογεῖται , Ἅγιου Ἠσύχιου τοῦ Πρεσβύτερου - Ἀρχιμ. Σάββα Ἁγιορείτου

 Συμπολεμιστής ὁ Κύριος στόν πνευματικό ἀγῶνα- καμμία δειλία δέν δικαιολογεῖται , Ἅγιου Ἠσύχιου τοῦ Πρεσβύτερου - Πρός τόν Θεόδουλο, Λόγος περί νήψεως καί ἀρετῆς χωρισμένος σέ 203 κεφάλαια (τά λεγόμενα ἀντιρρητικά καί εὐκτικά), Φιλοκαλία τόμος Α', Ἀρχιμ. Σάββα Ἁγιορειτου, 18-10-2022

Οἱ εἰκόνες ὡς κριτήριο ὀρθοδοξίας- Ποιές εἶναι οἱ ὀρθόδοξες εἰκόνες, (β' μέρος), Ἀρχιμ. Σάββα Ἁγιορειτου

 Οἱ εἰκόνες ὡς κριτήριο ὀρθοδοξίας- Ποιές εἶναι οἱ ὀρθόδοξες εἰκόνες, Ἀρχιμ. Ἀθ. Μυτιληναίου (β' μέρος), 18-10-2022, Ἀρχιμ. Σάββα Ἁγιορειτου

«Σύγχρονη Εἰκονομαχία-Ἐκκλησιομαχία» Ἀρχιμανδρίτου π. Σάββα Ἁγιορείτου




Ἀπόσπασμα 16/10/22

Σήμερα ποὺ εἶναι ἡ μνήμη τῶν Ἁγίων Πατέρων τῆς Ζ’ Οἰκουμενικῆς Συνόδου ἡ ὁποία ὡς γνωστὸν κατετρόπωσε τοὺς εἰκονομάχους, αὐτοὺς ὅλους οἱ ὁποῖοι βλασφημοῦσαν τὴν Ἁγία μας Ἐκκλησία καὶ ἔλεγαν ὅτι εἰδωλολατρεῖ, ὅτι προσκυνεῖ εἴδωλα-ὀνόμαζαν τὶς Ἅγιες Εἰκόνες εἴδωλα· σήμερα λοιπὸν ποὺ γιορτάζουμε αὐτοὺς τοὺς Ἁγίους Πατέρες, καὶ αὔριο ποὺ θὰ γιορτάσουμε τὸν Ἅγιο Λουκᾶ τὸν Ἰατρὸ καὶ πρῶτο Εἰκονογράφο, θυμόμαστε καὶ αὐτὸ τὸ αἶσχος ποὺ ἔγινε στὶς μέρες μας: τό νὰ ἀπαγορεύεται ἡ προσκύνηση τῶν Ἁγίων Εἰκόνων καθώς καί τό νὰ βάζουν ἀντισηπτικὰ ἐπάνω στὶς Ἅγιες Εἰκόνες ἤ νὰ προσκυνᾶνε -ὑποτίθεται ὅτι προσκυνᾶνε- τὶς Ἅγιες Εἰκόνες μὲ μάσκα, μὲ φίμωτρο·στὴν πραγματικότητα προσκυνοῦσαν τὴν μάσκα τους καὶ τὸν ἐγωϊσμό τους βέβαια, τὴν φιλαυτία τους καὶ τὴν φοβία τους. Ὅλο αὐτὸ εἶναι μία πολὺ μεγάλη βλασφημία, ὅπως καὶ τὸ νὰ φοράει ὁ ἱερέας μάσκα καὶ νὰ μεταδίδει τὴν Θεία Μετάληψη. Πρέπει νὰ φεύγουμε ὅταν βλέπουμε τέτοιες καταστάσεις στὴν Ἐκκλησία· δέν πρέπει νὰ κοινωνοῦμε. Εἶναι εἶναι μεγίστη βλασφημία ἡ μετάδοση τῶν ἀχράντων Μυστηρίων ἀπό μασκοφόρο, ὅπως καὶ τὸ νὰ χρησιμοποιοῦνται πολλὰ κουταλάκια, πολλὲς λαβίδες, γιατὶ προφανῶς φοβοῦνται τὴν μετάδοση μικροβίων. Ἄν εἶναι δυνατόν, Ὁ Κύριός μας νὰ μᾶς μολύνει μὲ τὸ Σῶμα Του καὶ τὸ Αἷμα Του ἤ μὲ τὶς Ἅγιες Εἰκόνες Του οἱ ὁποῖες εἶναι πηγὲς ἁγιασμοῦ, πηγὲς ἁγιότητος καὶ ὄχι πηγὲς μολυσμοῦ καὶ μικροβίων. Τὸ ἴδιο πηγή ἁγιασμοῦ εἶναι καὶ ὁ ναός, ὅλος ὁ ναὸς εἶναι πηγὴ ἁγιασμοῦ. Καὶ μόνο νὰ μπεῖ κανεὶς μέσα σὲ ἕνα ναὸ Ὀρθόδοξο, ἁγιάζεται. Καὶ μόνο νὰ μπεῖ μέσα! Πολὺ περισσότερο ἄν προσκυνήσει, ἀσπαστεῖ μέ εὐλάβεια τίς Ἅγιες Εἰκόνες. Ἀσπάζομαι, αὐτὴ εἶναι ἡ σωστὴ λέξη· ὄχι ἁπλῶς προσκυνῶ, κάνω ὑπόκλιση στὶς Ἅγιες Εἰκόνες, ἀλλὰ ἀσπάζομαι, καταφιλῶ τὶς Ἅγιες Εἰκόνες σὲ σημεῖο μάλιστα ποὺ νὰ ἀκούγεται καὶ ἦχος. Ὅταν δίνουμε ἕνα θερμὸ ἀσπασμό ἀκούγεται καὶ ἦχος. Γι’ αὐτὸ λέει καὶ τὸ τροπάριο ‘ἄλαλα τὰ χείλη τῶν ἀσεβῶν, τῶν μὴ προσκυνούντων τὴν εἰκόνα Σου τὴν σεπτήν’. Σύμφωνα μέ τήν ἑρμηνεία τοῦ Ἁγίου Παϊσίου εἶναι ἄλαλα, δηλαδή δὲν βγάζουν ἦχο τά χείλη τῶν ἀσεβῶν διότι ὡς ἀσεβεῖς, δὲν προσκυνοῦν τὶς Ἅγιες Εἰκόνες. Ἀκόμη καί ἄν κάπως τίς πλησιάζουν πάλι εἶναι ἄλαλα τὰ χείλη τους· πολὺ περισσότερο ὅταν φορᾶνε αὐτὸ τὸ φίμωτρο. Ὁ ἱερός ναός ἐπίσης, εἶναι πηγή ἁγιασμοῦ. Ἀκόμη καί ὁ ἀέρας πού ὑπάρχει στό ναό ἁγιάζεται μέ τό θυμίαμα. Ἐπίσης ὅλα ὅσα ἔχει μέσα του, ὅσα τόν συνθέτουν, ἀκόμη καὶ τὰ ξύλα, καὶ οἱ πέτρες, τὰ μέταλλα καὶ ὁ,τιδήποτε ὑπάρχει μέσα στὸν ναό, μᾶς λέει ὁ Ἅγιος Συμεὼν Θεσσαλονίκης, ὁ μέγας Λειτουργιολόγος μας, ὅλα αὐτὰ εἶναι ἁγιασμένα. Ἁγιάζονται ἀπό τὴν Θεία Χάρη ποὺ ὑπάρχει στὸν ναὸ. Ἀπὸ τὴν στιγμὴ ποὺ ὁ ναὸς αὐτὸς ἀφιερώνεται στὸν Θεό διά τῶν ἐγκαινίων καὶ μέσα στὸν ναὸ αὐτὸ γίνονται ἀκολουθίες, προσευχὲς καὶ θεῖες λειτουργίες ὁ ναός εἶναι ἔμπλεως (γεμάτος) Θείας Χάρης. Καὶ ἡ σκόνη ἀκόμα, ὅπως ἔλεγε ἕνας σύγχρονος Ἅγιος, ὁ Ἅγιος Γαβριὴλ ὁ διὰ Χριστὸν Σαλός, «ἡ σκόνη ποὺ ὑπάρχει στὸ δάπεδο τοῦ ναοῦ, ἄν ξέρατε» λέει, «τὶ Θεία Χάρη ἔχει, θὰ τὴν παίρνατε καὶ θὰ τὴν βάζατε ἐπάνω σας, θά χριόσαστε μὲ αὐτήν».

13 Ὀκτωβρίου 1904: Θάνατος τοῦ Μακεδονομάχου Παύλου Μελᾶ

Γράφει ὁ Σάββας Ἠλιάδης, Δάσκαλος - Κιλκίς

Οἱ τελευταῖες στιγμές τοῦ Παύλου, ἀπό τό βιβλίο τῆς συζύγου του, Ναταλίας Μελά: «ΠΑΥΛΟΣ ΜΕΛΑΣ»
… Ἄρχισε νά νυχτώνει. Σέ λίγο βγῆκε ὁ Στρατινάκης στήν αὐλή, γιά νά δεῖ τόν σκοτωμένο Τουρκο. Ἐπροχώρησαν στόν περίβολο τοῦ σπιτιοῦ καί ὁ Παῦλος μέ τόν Ντίνα καί τόν Πέτρο. Ὁ Στρατινάκης κοίταζε νά πάρει τό ὅπλο τοῦ Τούρκου. Ἀκούσθηκε τότε ἕνας πυροβολισμός μονάχα. Καί γύρισε ὁ Παῦλος πίσω, λέγοντας...
«στή μέση μέ πῆρε παιδιά».

Μπήκε μέσα, ἐκάθισε καί φώναξε τόν Πύρζα «Νίκο, ποῦ εἶσαι;». Ἔβγαλε τό σταυρό του ἀπ` τό λαιμό καί εἶπε: «Τόν σταυρό νά τόν δώσεις στή γυναῖκα μου καί τό τουφέκι, ὅπως σοῦ εἶπα, τοῦ Μίκη καί νά τούς πεῖς ὅτι τό καθῆκον μου ἔκαμα».

Συνεχὲς συνοδικὸν σκάνδαλον


Συνεχὲς συνοδικὸν σκάνδαλον

Τοῦ Πρωτοπρεσβυτέρου π. Ἰωάννου Κ. Διώτη, Θεολόγου- Δημοσιογράφου- Συγγραφέως- Ἐκδότου (ὅπως ἐτίμησεν αὐτὸν ἡ Ἀκαδημία Ἀθηνῶν)

Ἡ Πατριαρχικὴ Ψευδοεκκλησία

Μὲ τρία προηγηθέντα ἄρθρα μου («ΠΡΩΤΟΦΑΝΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΟΛΟΓΙΚΟΣ ΕΚΤΡΟΧΙΑΣΜΟΣ», «ΣΥΝΟΔΙΚΟΣ ΤΡΑΓΕΛΑΦΟΣ» καὶ «ΕΚΤΡΩΜΑΤΙΚΑ ΤΑ ΣΥΝΟΔΙΚΑ ΔΙΠΤΥΧΑ 2021») ἐσχολίασα Συνοδικὰ ἄτοπα ἐν σχέσει πρὸς τὴν Πατριαρχικὴν ψευδοαυτοκεφαλίαν τῆς ὑπὸ τοῦ Πατριάρχου π. Βαρθολομαίου ἱδρυθείσης ἐν Κιέβῳ ψευδοεκκλησίας ἀπὸ καθῃρημένους, ἀναθεματισμένους, αὐτοχειροτονήτους καὶ σχισματικοὺς μὲ ψευδοπροκαθήμενον τὸν ἀχειροτόνητον ψευδοεπίσκοπον Ἐπιφάνιον.

Μὲ τὸ τελευταῖον ἄρθρον μου ἤλεγξα τὴν ἀποτροπιαστικὴν αὐθαιρεσίαν τῆς Ἱερᾶς Συνόδου, ἡ ὁποία προσέθεσεν εἰς τὰ Δίπτυχά της αὐτὴν τὴν προσωπικήν τοῦ π. Βαρθολομαίου ψευδοεκκλησίαν ὡς δεκάτην πέμπτην (15ην) αὐτοκέφαλον Ἐκκλησίαν τῆς Ὀρθοδοξίας. Ἡ Ἱερὰ Σύνοδος, προκλητικῶς, ἐπανέλαβε καὶ εἰς τὰ Δίπτυχα τοῦ τρέχοντος ἔτους αὐτὴν τὴν ἀνατινακτικὴν τοῦ Κανονικοῦ καὶ Ἐκκλησιαστικοῦ Δικαίου προσθήκην. Ἐτοποθέτησε δὲ καὶ τὴν φωτογραφίαν τοῦ ψευδοκιέβου Ἐπιφανίου. Ἡ κατάσταση κατέστη ἀφόρητος. Συνεχίζεται αὐτὸ τὸ προκλητικὸν Συνοδικὸν σκάνδαλον. Μία νέα αὐτοκέφαλος Ἐκκλησία εἶναι γεγονὸς ὁλοκλήρου τῆς Ὀρθοδοξίας. Δὲν δικαιοῦται καὶ δὲν ἔχει ἁρμοδιότητα ἡ ἐν Ἑλλάδι Ἱερὰ Σύνοδος νὰ ἐνεργῆ ὡς ἐκπροσωποῦσα τὴν ὅλην Ὀρθοδοξίαν. Αὐτὴν τὴν προσωπικὴν ψευδοεκκλησίαν τοῦ Πατριάρχου δὲν τὴν δέχεται ἡ Ὀρθοδοξία. Δέκα (10) αὐτοκέφαλοι Ἐκκλησίαι καὶ δεκαέξι (16) Ἱεραὶ Μοναὶ τοῦ Ἁγίου Ὄρους ἀρνοῦνται ἐπὶ τρία ἔτη νὰ ἀναγνωρίσουν αὐτὸ τὸ ἐκτρωματικὸν ψευδοεκκλησιαστικὸν μόρφωμα, πραξικοπηματικὸν δημιούργημα τῆς ἐξοργιστικῆς δαιμονικῆς αὐθαιρεσίας τοῦ Πατριάρχου π. Βαρθολομαίου.

Ἀλλὰ καὶ ἡ κοινὴ ἐκκλησιαστικὴ συνείδησις, ὅπως κατεδίκασε τὴν ἀνίερον ψευδοαγίαν Σύνοδον τῆς Κρήτης (2016), οὕτως ἔχει καταδικάσει καὶ τὸ ἀναταράσσον τὴν πανορθόδοξον ἑνότητα σκανδαλωδέστατον Οὐκρανικὸν ζήτημα. Εἰς ἑκατοντάδας ἀνῆλθον τὰ σχετικὰ δημοσιεύματα ἀπὸ Μητροπολίτας, ἀπὸ Καθηγητάς Θεολογικῶν Σχολῶν, ἀπὸ πολλοὺς ἄλλους λογίους θεολόγους, ἀπὸ πλῆθος Ἁγιορειτῶν Πατέρων, ἀπὸ πεπαιδευμένους ἄλλους κληρικούς, ἀπὸ δημοσιογράφους, ἀπὸ ἐμπείρους ἀρθρογράφους κ.ἄ.

Ἡ προσευχή τοῦ μοναχοῦ καί ἡ προσευχή τοῦ λαϊκοῦ. Μέρος Α. Πρωτοσύγκελος Πετρώνιος (Τανάσε)


Η προσευχή του μοναχού και η προσευχή του λαϊκού. Μέρος Α.

Πρωτοσύγκελος Πετρώνιος (Τανάσε)

Στα πρόσωπα των πνευματικών ανθρώπων πάντα αντικατοπτρίζεται μια κάποια υπερκόσμια ομορφιά. Στην περίπτωση των μοναχών αυτή φαίνεται με γυμνό μάτι. Τα φωτισμένα τους μάτια, οι πράοι, αλλά σταθεροί και πειστικοί λόγοι – ο καρπός όλης της ζωής – δημιουργούν την εντύπωση ότι βγήκαν από σελίδες γεροντικών ή βίους αγίων. Αυστηρές νηστείες, εκτενείς αγρυπνίες και ολοκληρωτική παράδοση του εαυτού τους στα χέρια του Θεού έχουν εξαλείψει κάθε ίχνος εγωισμού και υπερηφάνειας.

Ο Γέροντας Πετρώνιος (Τανάσε), δικαίος της Ρουμανικής Σκήτης Τιμίου Προδρόμου Αγίου Όρους, είναι εικόνα μοναχού που ολοκληρωτικά εκπλήρωσε τον προορισμό του. Είχε ασυνήθιστο στους μοναχικούς κύκλους νοητικό επίπεδο (τρία πτυχία ανώτατης εκπαίδευσης) και ιδιαίτερη ζέση για τις ιερές ακολουθίες, στις οποίες συμμετείχε απαρέγκλιτα κάθε νύχτα στα 92 του χρόνια. Ο πατήρ Πετρώνιος μπορεί να αποτελέσει το παράδειγμα για όσους θα επιθυμούσαν να ζήσουν τη ζωή τους με νόημα.

Η χαρά που νιώθεις όταν συναντάς έναν τέτοιο άνθρωπο, δεν συγκρίνεται με τίποτα. Όμως, πώς μπορούμε και εμείς να αποκτήσουμε το αίσθημα της παρουσίας του Θεού; Τι είναι ο ησυχασμός; Ποιες είναι οι συνθήκες που απαιτούνται για να αποκτήσει κανείς την αδιάλειπτη προσευχή; Σε όλες αυτές τις ερωτήσεις απαντάει ο γέροντας – πνευματικός της αγιορείτικης σκήτης του Προδρόμου*.

– Πατέρα Πετρώνιε, υπάρχουν στο Άγιο Όρος ακόμα μοναχοί που ασκούν την προσευχή του Ιησού;

– Νομίζω πως υπάρχουν. Δεν έχουμε άμεσες σχέσεις με τους ερημίτες που ασκητεύουν σε διάφορα αγιορείτικα κελλιά, αλλά, αναμφίβολα, οι μοναχοί που συνεχίζουν αυτήν την πρακτική της Ανατολικής Εκκλησίας, υπάρχουν.

Ὁμολογία πίστεως


Ὁμολογία πίστεως

Τοῦ πρωτοπρεσβυτέρου π. Διονυσίου Τάτση

Πολλοὶ ὀρθόδοξοι χριστιανοὶ στὴ χώρα μας ἔχομεν μειωμένο ἐνδιαφέρον γιὰ τὴν πίστη τους, χωρὶς αὐτὸ νὰ σημαίνει ὅτι τὴν ἀρνοῦνται ἢ τὴν ἀλλάζουν μὲ ἄλλη θρησκευτικὴ πίστη, ποὺ ἔχουν οἱ ἐγκατεστημένοι στὴν πατρίδα μας ἀλλοδαποί. Οἱ Ἕλληνες σπάνια ἀλλαξοπιστοῦν. Εἶναι ἀδιανόητο νὰ γίνει κάποιος μουσουλμάνος, ἀλλὰ καὶ παπικὸς ἢ προτεστάντης. Οἱ ἐξαιρέσεις στὸν κανόνα δὲν μᾶς ἀνησυχοῦν ἰδιαίτερα. Ὑπάρχουν βέβαια πνευματικοὶ κίνδυνοι. Ἡ χαλάρωση στὴν ἠθική, ἡ ἄμβλυνση τοῦ ὀρθοδόξου ἤθους, ἡ λήθη καὶ ἡ διαστρέβλωση τῶν ἐντολῶν καὶ γενικὰ ἡ περιφρόνηση τῆς παράδοσης τῆς Ἐκκλησίας.

Ἐπικίνδυνοι ἐπίσης εἶναι καὶ οἱ πολιτικοί, ποὺ νομοθετοῦν ἀντίθετα ἀπὸ τὶς ἐντολὲς τοῦ Εὐαγγελίου, ἀκολουθώντας τοὺς Εὐρωπαίους, οἱ ὁποῖοι δὲν εἶναι ὀρθόδοξοι, ἀλλὰ αἱρετικοὶ χωρὶς ἰδιαίτερη ἀναφορὰ στὸ Θεό.

Ὅλους αὐτοὺς τοὺς κινδύνους ἡ Ἐκκλησία πρέπει νὰ ἀντιμετωπίζει μὲ ψυχραιμία, σταθερότητα, χωρὶς κοσμικοὺς συμβιβασμοὺς καὶ μὲ τρόπο ποὺ νὰ ἀναφέρει δυσ­πιστία στὰ ὅσα τῆς ὑπόσχονται οἱ πολιτικοὶ καὶ οἱ ἐξουσιαστὲς τοῦ πλούτου, ποὺ μὲ τὴν ὑποκρισία καλύπτουν τὴν ἀπιστία τους καὶ τὸ πάθος τους κατὰ τῆς Ἐκκλησίας. Μέσα σὲ αὐτὴ τὴ ζοφερὴ κατάσταση τῆς κοινωνίας οἱ κληρικοὶ καὶ οἱ εὐσεβεῖς χριστιανοὶ βιώνουν ἄγριες συμπεριφορές, ποὺ τοὺς θλίβουν καὶ ἀνησυχοῦν γιὰ ὅ,τι συμβαίνει. Οἱ προβληματισμοὶ εἶναι πολλοὶ καὶ οἱ ἀπογοητεύσεις περισσότερες.

Ἡ Ἐκκλησία στέλνει τὸ σωτήριο μήνυμά της μὲ τὸ κήρυγμα, προφορικὸ καὶ γραπτό, μὲ τὸ φωτεινὸ παράδειγμα τῶν κληρικῶν καὶ τὸν ἐνάρετο βίο τῶν συνειδητῶν χριστιανῶν. Τὸ μήνυμα ἐπίσης τὸ στέλνει καὶ μὲ τὸν ἔλεγχο καὶ τὴν ἀντίδραση. Νὰ βλέπουν οἱ καλοπροαίρετοι ἄνθρωποι ὅτι ἡ Ἐκκλησία ἀγρυπνεῖ, ἐλέγχει στοργικὰ καὶ τοὺς περιμένει.

Ἀκουμπάει ὁ Θεὸς στοὺς ἅγιους καὶ ἀναπαύεται, ὅμως στὸν Θεὸ οἱ ἅγιοι ζοῦν καὶ κινοῦνται βαδίζοντας στὸ Φῶς ὅπως ἐπάνω σ’ ἔδαφος.



Ἀκουμπάει ὁ Θεὸς στοὺς ἅγιους καὶ ἀναπαύεται, ὅμως στὸν Θεὸ οἱ ἅγιοι ζοῦν καὶ κινοῦνται βαδίζοντας στὸ Φῶς ὅπως ἐπάνω σ’ ἔδαφος.

***

Εἰ γάρ καί ἐπαναπαύεται Θεός ἐν τοῖς ἁγίοις,
ἀλλ᾿ ἐν Θεῷ οἱ ἅγιοι ζῶσί τε καί κινοῦνται,
βαδίζοντες ἐν τῷ φωτί ὥσπερ ἐπί ἐδάφους.
Άγιος Συμεών ο Νέος Θεολόγος, Ύμνος ΚΖ΄




https://wra9.blogspot.com/2020/10/blog-post_37.html

19 Ὀκτωβρίου. Ἰωὴλ προφήτου (630 π.Χ.), Οὐάρου μάρτυρος (†307). Ἁγιογραφικό ἀνάγνωσμα.

Ἀποστολικό ἀνάγνωσμα. Προφήτου, Τρ. διακαινησίμου (Πρξ. β΄ 14-21).

Πραξ. 2,14         Σταθεὶς δὲ Πέτρος σὺν τοῖς ἕνδεκα ἐπῆρε τὴν φωνὴν αὐτοῦ καὶ ἀπεφθέγξατο αὐτοῖς· ἄνδρες Ἰουδαῖοι καὶ οἱ κατοικοῦντες Ἱερουσαλὴμ ἅπαντες, τοῦτο ὑμῖν γνωστὸν ἔστω καὶ ἐνωτίσασθε τὰ ῥήματά μου.

Πραξ. 2,14               Και τότε ο Πετρος μαζή με τους ένδεκα εστάθηκε, ώστε να τον βλέπουν όλοι, ύψωσε την φωνήν αυτού και ήρχισε να ομιλή, όπως το Πνεύμα το Αγιον τον εφώτιζε· “άνδρες Ιουδαίοι και σεις όλοι που κατοικείτε την Ιερουσαλήμ, ας γίνη γνωστόν εις σας αυτό, που θα σας πω και ακούσατε με προσοχήν τα λόγια μου.