Σελίδες

Κυριακή 1 Δεκεμβρίου 2024

Γιά τήν συνείδηση, Ἀββᾶ Δωροθέου- Ἀσκητικά, ΙΗ΄, Ἀρχιμ. Σάββα Ἁγιορείτου

Γιά τήν συνείδηση, Ἀββᾶ Δωροθέου- Ἀσκητικά, ΙΗ΄, Ἀρχιμ. Σάββα Ἁγιορείτου, 30-11-2024

 

Ἡ ἀγάπη πρός τόν Θεό- Ὁ θεῖος ἔρωτας, Αγ. Διαδόχου Φωτικῆς-Λόγος Ἀσκητικός, κεφ. 91, Φιλοκαλία, Ἀρχιμ. Σάββα Ἁγιορείτου

 Ἡ ἀγάπη πρός τόν Θεό- Ὁ θεῖος ἔρωτας, Αγ. Διαδόχου Φωτικῆς-Λόγος Ἀσκητικός, κεφ. 91, Φιλοκαλία, 30-11-2024, Ἀρχιμ. Σάββα Ἁγιορείτου Ἱ.Μ. Ἁγίας Τριάδος Ἐδέσσης
 http://hristospanagia3.blogspot.com

 

«Ὁ πόλεμος πού προκαλεῖται ἀπό τά μάτια εἶναι φοβερός»

«Ὁ πόλεμος πού προκαλεῖται ἀπό τά μάτια εἶναι φοβερός», λέει ὁ Ἅγιος Ἐφραίμ, «ὄχι μόνο ὅσο εἶναι παρούσα ἡ αἰτία, ἀλλά καί ὅταν ἀποσιάζει· ἤ μᾶλλον, περισσότερο θλίβει τήν ψυχή ὅταν ἀπουσιάζει ἡ αἰτία, παρά ὅταν εἶναι παρούσα, γιατί τότε ἀνάβει πιό πολύ τήν ἐπιθυμία.
Τί ἐννοῶ; Ἄκουσε, κάποιος μελωδίες μουσικῶν καί πέρασε· ἔπειτα ἄκουσε πένθιμες φωνές καί μοιρολόγια καί μέ τόν θρῆνο ἐξουδετερώθηκε ἡ μελωδία τῶν μουσικῶν. Μέ τόν ἴδιο τρόπο, κάποιος δοκίμασε μέλι, ἔπειτα ὅμως δοκίμασε καί κάτι πικρό· καί ἔτσι ἡ γλύκα τοῦ μελιοῦ χάθηκε ἀπό τήν πικράδα πού τήν ἀκλούθησε. Κάτι παρόμοιο συμβαίνει καί μέ τήν ὄσφρηση· μύρισε κάποιος κάτι εὐωδιαστό ἔπειτα μύρισε κάτι δύσοσμο, καί ἡ εὐφροσύνη τῆς εὐωδίας διώχθηκε ἀπό τήν ἀηδία τῆς δυσωδίας.

Ἡ σωστή ἀγάπη εἶναι ἀνιδιοτελής...


❈ Ἡ σωστή ἀγάπη δέν ζητάει ἀνταπόδοση. Ποῦ τό ξέρουμε αὐτό; Μᾶς τό λέει ὁ Ἀπόστολος Παῦλος. Λέει: «ἡ ἀγάπη οὐ ζητεῖ τά ἑαυτῆς» (Α’ Κορ. 13,5), δέν ζητάει ἀντάλλαγμα.

Ὁ Χριστός μας πῶς μᾶς ἀγαπάει; Ζητάει ἀντάλλαγμα; Μᾶς δίνει τόν ἀέρα, μᾶς δίνει τόν ἥλιο, μᾶς δίνει αὐτές τίς ὡραιότατες ἐναλλαγές τῶν ἐποχῶν κατά τή διάρκεια τοῦ ἔτους… Ζητάει κανένα ἀντάλλαγμα;

Ὁ Θεός πέτυχε στό ἔργο Του γιατί ὑπάρχει ἡ Παναγία...

❈ Ἐρώτηση: Ἄκουσα σέ κάποια ραδιοφωνική ἐκπομπή τῆς Ἐκκλησίας, ὅτι ὁ Θεός ἀπέτυχε στό ἔργο Του, διότι καί στήν Παλαιά Διαθήκη ὁ Ἀδάμ ἁμάρτησε καί στήν Καινή Διαθήκη παραμείναμε ἀδιόρθωτοι. Τί θά μπορούσαμε νά ἀπαντήσουμε σ’ αὐτό;

Ἀπάντηση: Μποροῦμε νά ἀπαντήσουμε αὐτό πού λέει ὁ Ἅγιος Νικόδημοςὁ Ἁγιορείτης, ὅτι ὁ Θεός πέτυχε γιατί ὑπάρχει ἡ Παναγία. Ἡ Παναγία εἶναι τό μοναδικό πρόσωπο πού εὐαρέστησε πράγματι στόν Θεό. Ἄξιζε ὁ Θεός νά κάνει τά πάντα μόνο καί μόνο γιά τήν Παναγία. Καί ὅλον τόν κόσμο πού ἔφτιαξε ὁ Θεός, ἄξιζε νά τόν φτιάξει μόνο καί μόνο γιατί ὑπάρχει ἡ Παναγία!

Κυριακή ΙΔ Λουκᾶ. Ὁ Ἅγιος Κύριλλος Ἀλεξανδρείας γιά τή θεραπεία τοῦ τυφλοῦ τῆς Ἰεριχοῦς


ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΔ΄ΛΟΥΚΑ[:Λουκ. 18,35-43]

Ο ΑΓΙΟΣ ΚΥΡΙΛΛΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ

ΓΙΑ ΤΗ ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΤΟΥ ΤΥΦΛΟΥ ΤΗΣ ΙΕΡΙΧΟΥΣ



«Ἰησοῦ υἱὲ Δαυΐδ, ἐλέησόν με (:Ιησού, υιέ του Δαβίδ, ελέησέ με)»[Λουκ.18,38].

Προσήλθε, λοιπόν, αυτός ο τυφλός με την πεποίθηση ότι προσερχόταν στον Θεό που είναι σε όλα ισχυρός· και αποκαλεί τον Ιησού «υἱόν Δαυΐδ», διότι έχοντας ανατραφεί μέσα στον ιουδαϊσμό και έχοντας γεννηθεί εκεί ως εντόπιος, δεν αγνόησε όσα είχαν ειπωθεί εκ των προτέρων γι’ Αυτόν μέσω του νόμου βέβαια και των αγίων προφητών και ότι κατά σάρκα προερχόταν από τη γενιά του Δαβίδ. Επομένως, επειδή ήδη είχε πιστέψει ότι, όντας Θεός ο Λόγος, υπέμεινε με τη θέλησή Του την κατά σάρκα γέννησή Του, εννοώ από την αγία Παρθένο, πλησιάζει τον Ιησού ως Θεό, λέγοντάς Του: «Ἰησοῦ υἱὲ Δαυΐδ, ἐλέησόν με». Πράγματι, μια πρόσθετη μαρτυρία ότι απηύθυνε αυτήν την ικεσία στον Κύριο, έχοντας αυτήν την πεποίθηση, αποτελούν τα ίδια τα λόγια του Χριστού: «Ἡ πίστις σου σέσωκέ σε(:Η πίστη σου σε έχει σώσει)».

Ας τον μιμηθούν, λοιπόν, αυτόν που ήταν ασθενής στους οφθαλμούς, όσοι διαιρούν στα δύο τον ένα Κύριο Ιησού Χριστό, καθώς ο τυφλός πλησιάζει τον Σωτήρα των πάντων Χριστό ως Θεό και Τον ονομάζει και Κύριο και υιό του Δαβίδ. Μαρτυρεί επίσης τη δόξα Του, με το να επιζητεί από Αυτόν μια ενέργεια που ταιριάζει απόλυτα στον Θεό. Ας θαυμάζουν επίσης το σθένος της ομολογίας του˙ μερικοί πράγματι τον επιτιμούσαν, επειδή ομολογούσε την πίστη του, αυτός όμως δεν υποχωρούσε, ούτε και μειωνόταν η παρρησία του από όσους τον εμπόδιζαν. Ήξερε ότι η πίστη μάχεται με τα πάντα και τα πάντα νικάει˙ για τον λόγο αυτό τον επιτιμούσαν, αλλά αυτός, πιστός, δεν υποχωρούσε, αλλά ακολουθούσε τον Δεσπότη, γνωρίζοντας ότι είναι καλή η υπέρ της ευσεβείας «αναίδεια»˙ γιατί αν για τα χρήματα υπάρχουν πολλοί αναιδείς, για τη σωτηρία της ψυχής δεν χρειάζεται να ενδύεται κανείς την καλή αναίδεια;

Σταματάει τον Κύριο η φωνή εκείνου που Τον επικαλείται με πίστη˙ και έχει δίκαια τιμηθεί από τον Χριστό ο τυφλός˙ διότι έχει κληθεί από Αυτόν και έχει δεχθεί εντολή να έρθει κοντά, με σκοπό αυτός που Τον προσέγγισε προηγουμένως με την πίστη του, να Τον πλησιάσει και με το σώμα του˙ και εμάς λοιπόν η πίστη μάς παρουσιάζει και μας φέρνει κοντά στον Χριστό, ώστε να αξιωθούμε και λόγια που να προέρχονται από Αυτόν.

Ἡ εὐαγγελική περικοπή τῆς Κυριακῆς ΙΔ Λουκᾶ . Παναγιώτης Τρεμπέλας


Η ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗ ΠΕΡΙΚΟΠΗ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΙΔ΄ΛΟΥΚΑ

Κατά Λουκάν, κεφάλαιο ΙΗ΄, εδάφια 18-35

35 ᾿Εγένετο δὲ ἐν τῷ ἐγγίζειν αὐτὸν εἰς ῾Ιεριχὼ τυφλός τις ἐκάθητο παρὰ τὴν ὁδὸν προσαιτῶν· 36 ἀκούσας δὲ ὄχλου διαπορευομένου ἐπυνθάνετο τί εἴη ταῦτα. 37 Ἀπήγγειλαν δὲ αὐτῷ ὅτι ᾿Ιησοῦς ὁ Ναζωραῖος παρέρχεται. 38 καὶ ἐβόησε λέγων· ᾿Ιησοῦ υἱὲ Δαυΐδ, ἐλέησόν με· 39 καὶ οἱ προάγοντες ἐπετίμων αὐτῷ ἵνα σιωπήσῃ· αὐτὸς δὲ πολλῷ μᾶλλον ἔκραζεν· υἱὲ Δαυΐδ, ἐλέησόν με. 40 Σταθεὶς δὲ ὁ ᾿Ιησοῦς ἐκέλευσεν αὐτὸν ἀχθῆναι πρὸς αὐτόν. ἐγγίσαντος δὲ αὐτοῦ ἐπηρώτησεν αὐτὸν 41 λέγων· τί σοι θέλεις ποιήσω; ὁ δὲ εἶπε· Κύριε, ἵνα ἀναβλέψω. 42 Καὶ ὁ ᾿Ιησοῦς εἶπεν αὐτῷ· ἀνάβλεψον· ἡ πίστις σου σέσωκέ σε. 43 Καὶ παραχρῆμα ἀνέβλεψε, καὶ ἠκολούθει αὐτῷ δοξάζων τὸν Θεόν· καὶ πᾶς ὁ λαὸς ἰδὼν ἔδωκεν αἶνον τῷ Θεῷ.

Ερμηνευτική απόδοση από τον μακαριστό Παν. Τρεμπέλα

35 Καθώς ο Κύριος πλησίαζε στην Ιεριχώ, κάποιος τυφλός καθόταν κοντά στον δρόμο και ζητιάνευε. 36 Όταν όμως άκουσε τον θόρυβο του πλήθους που περνούσε, ρώτησε να μάθει τι να ήταν αυτά που άκουγε.

Ἡ ἀποστολική περικοπή τῆς Κυριακῆς ΙΔ Λουκᾶ. Παναγιώτης Τρεμπέλας

Η ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΗ ΠΕΡΙΚΟΠΗ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΙΔ΄ΛΟΥΚΑ

Προς Εφεσίους, κεφάλαιο Β΄, εδάφια 4-10

4 Ὁ δὲ Θεὸς πλούσιος ὢν ἐν ἐλέει, διὰ τὴν πολλὴν ἀγάπην αὐτοῦ ἣν ἠγάπησεν ἡμᾶς, 5 καὶ ὄντας ἡμᾶς νεκροὺς τοῖς παραπτώμασι συνεζωοποίησε τῷ Χριστῷ· χάριτί ἐστε σεσωσμένοι· 6 καὶ συνήγειρε καὶ συνεκάθισεν ἐν τοῖς ἐπουρανίοις ἐν Χριστῷ ᾿Ιησοῦ, 7 ἵνα ἐνδείξηται ἐν τοῖς αἰῶσι τοῖς ἐπερχομένοις τὸν ὑπερβάλλοντα πλοῦτον τῆς χάριτος αὐτοῦ ἐν χρηστότητι ἐφ' ἡμᾶς ἐν Χριστῷ ᾿Ιησοῦ.

8 Τῇ γὰρ χάριτί ἐστε σεσωσμένοι διὰ τῆς πίστεως· καὶ τοῦτο οὐκ ἐξ ὑμῶν, Θεοῦ τὸ δῶρον, 9 οὐκ ἐξ ἔργων, ἵνα μή τις καυχήσηται. 10 Αὐτοῦ γάρ ἐσμεν ποίημα, κτισθέντες ἐν Χριστῷ ᾿Ιησοῦ ἐπὶ ἔργοις ἀγαθοῖς, οἷς προητοίμασεν ὁ Θεὸς ἵνα ἐν αὐτοῖς περιπατήσωμεν.

Ερμηνευτική απόδοση από τον μακαριστό Παναγιώτη Τρεμπέλα

4 Ο Θεός όμως που είναι πλούσιος σε έλεος, εξαιτίας της πολλής Του αγάπης με την οποία μας αγάπησε, 5 και ενώ ακόμη ήμασταν πνευματικά νεκροί εξαιτίας των παραβάσεών μας, μας ζωοποίησε πνευματικά μαζί με τον Χριστό. Με την χάρη του Θεού έχετε σωθεί, κι όχι με δικά σας κατορθώματα.

ΜΕΣΟΝΥΚΤΙΚΟΝ-ΟΡΘΡΟΣ-ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΑΓΙΟΥ ΠΡΟΦΗΤΟΥ ΝΑΟΥΜ, 1-12-2024

ΜΕΣΟΝΥΚΤΙΚΟΝ-ΟΡΘΡΟΣ-ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΑΓΙΟΥ ΠΡΟΦΗΤΟΥ ΝΑΟΥΜ, 1-12-2024
https://www.youtube.com/live/aMnJBFqY3no?si=830OLQza1_HRdxu_

Ὑπάρχει ὅριο ἁγιασμοῦ;


❈ Ὑπάρχει ὅριο ἁγιασμοῦ; Δέν ὑπάρχει. «Ὁ ἅγιος ἁγιασθήτω ἔτι» (Ἀποκ. 22,11).

Δέν μπορεῖ κανείς νά πεῖ «ἐντάξει ἐγώ εἶμαι ἅγιος». Ἅγιος γίνεσαι συνεχῶς. Εἶναι μιά ἀτέλεστη πορεία, γιατί ἡ τελειότητα εἶναι ἀτέλεστη.

~Ἱερομονάχου Σάββα Ἁγιορείτου (Ὁμιλία 17 – 6 – 2015)

1 Δεκεμβρίου. † ΚΥΡΙΑΚΗ ΚΓ΄ (ΙΔ΄ ΛΟΥΚΑ). Ναοὺμ τοῦ προφήτου (700 π.Χ.). Φιλαρέτου τοῦ ἐλεήμονος (†792), Θεοκλήτου ἀρχιεπισκόπου Λακεδαιμονίας. Ἁγιογραφικό ἀνάγνωσμα.

Ἀποστολικό ἀνάγνωσμα. Κυριακῆς κγ´ ἐπιστολῶν (Ἐφεσ. β´ 4-10).

Εφ. 2,4              ὁ δὲ Θεὸς πλούσιος ὢν ἐν ἐλέει, διὰ τὴν πολλὴν ἀγάπην αὐτοῦ ἣν ἠγάπησεν ἡμᾶς,

Εφ. 2,4                      Ο Θεός όμως, ο οποίος είναι πλούσιος εις έλεος και φιλανθρωπίαν, χάρις εις την απεριόριστον αγάπην του, με την οποίαν μας ηγάπησε,

Εφ. 2,5              καὶ ὄντας ἡμᾶς νεκροὺς τοῖς παραπτώμασι συνεζωοποίησε τῷ Χριστῷ· χάριτί ἐστε σεσωσμένοι·

Εφ. 2,5                      μας εζωοποίησε πνευματικώς, μαζή με τον Χριστόν, και όταν ακόμη ήμεθα νεκροί ένεκα των παραβάσεων. Εχετε σωθή όχι ένεκα της αξίας σας η των έργων σας, αλλά δωρεάν δια της χάριτος.