Σελίδες

Δευτέρα 21 Μαΐου 2012

Ποιά εἶναι ἡ ὀρθόδοξη παράδοση;Κάθαρση-φωτισμός-θέωση,β' μέρος

 

ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ; ΚΑΘΑΡΣΗ-ΦΩΤΙΣΜΟΣ-ΘΕΩΣΗ

Ἱερομόναχος Σάββας Ἁγιορείτης

 Δεῖτε ἐδῶ:α' μέρος


Β’ μέρος: Γιατί χάσαμε ἐν πολλοῖς αὐτήν τήν παράδοση πού περικλείεται στά τρία στάδια τῆς πνευματικῆς ζωῆς-θεραπείας τοῦ ἐσκοτισμένου νοός (τῆς ψυχῆς) τοῦ ἀνθρώπου: 1ον)κάθαρση -2ον )φωτισμός - 3ον)θέωση.


Διαβάζουμε στόν π. Ἰωάννη: «Ἄς ὑποθέσωμε ὅτι ἕνας ἐρευνητής ἐπιστήμονας, πού δέν ἔχει σχέσι μέ θρησκεῖες , ἕνας ἄθεος, ἄν θέλετε, κάνει ἔρευνα πάνω στίς θρησκευτικές παραδόσεις καί φθάνοντας στήν Ὀρθόδοξη παράδοσι σκαλίζει, ἀνακαλύπτει καί περιγράφει αὐτά τά πράγματα. Ὅποτε λέγει: Γιά κοιτᾶτε ἐδῶ! Αὐτή ἡ παράδοση μιλάει γιά ψυχή, γιά νοερά ἐνέργεια τῆς ψυχῆς καί γιά συγκεκριμένη θεραπευτική ἀγωγή. Μετά αὐτός ὁ ἄνθρωπος ἐρευνώντας φθάνει νά ἀναγνωρίση ὅτι, ἄν αὐτή ἡ θεραπευτική ἀγωγή ἐφαρμοσθῆ στίς κοινωνίες τῶν ἀνθρώπων, θά ἔχει πολύ ὠφέλιμα ἀποτελέσματα γιά τήν ἀτομική καί κοινωνική ὑγεία.
Μετά, συνεχίζοντας τό ψάξιμο, ἀρχίζει νά ἐξακριβώνη ἀπό πότε ἐμφανίσθηκε αὐτή ἡ παράδοσι, ποιές εἶναι οἱ πηγές της, πόσους αἰῶνες ἐπιτυχῶς ἐφαρμόσθηκε στήν πράξι, πού ἐφαρμόσθηκε καί συνεχίζοντας βρίσκει γιατί δέν ὑπάρχει σήμερα στούς Ὀρθοδόξους, στήν πλειοψηφία τους, αὐτή ἡ παράδοσι, καί γιατί ἡ Ὀρθοδοξία ὑπέστη ἀλλοίωσι. Καί ὁ ἐρευνητής αὐτός συνεχίζει καί βρίσκει ὅτι αὐτό συνέβη, διότι ἐδιώχθη ὁ Ἡσυχασμός καί ὁ παραδοσιακός Μοναχισμός, πού εἶναι ὁ φορέας τῆς παραδόσεως αὐτῆς.


Γιατί ἐδιώχθη ὅμως; Διότι οἱ χῶροι στούς ὁποίους ἤκμαζε ἄρχισαν νά δυτικοποιοῦνται πολιτιστικά, ὅπως συνέβη στήν Ρωσσία μετά τήν μεταρρύθμισι τοῦ «Μεγάλου» Πέτρου, καί στήν Ἑλλάδα μετά τήν Ἐπανάσταση τοῦ 1821.(Σημ. Μέ πρωτεργάτες τόν Κοραῆ, τούς νεοέλληνες διαφωτιστές καί τούς Βαυαρούς τοῦ Ὄθωνα οἱ ὁποῖοι διέλυσαν 400 ἀπό τά 600 μοναστήρια τῆς πατρίδας μας καί ἔβαλαν τά προτεσταντικά θεμέλια στήν Παιδεία τοῦ Γένους μας.) Ὁ σύγχρονος ἱστορικός Τoynbee λέγει ὅτι ὁ Ὀρθόδοξος πολιτισμός ἀφομοιώνεται σιγά-σιγά σήμερα ἀπό τόν Δυτικό πολιτισμό. Ἔχει γράψει ὁλόκληρο βιβλίο, στό ὁποῖο διακρίνει τούς ὑπάρχοντες σήμερα πολιτισμούς σέ πέντε μόνον, ἀπό τούς εἴκοσι μέ εἴκοσι πέντε πού ὑπῆρχαν στό παρελθόν. Αὐτοί οἱ πέντε πολιτισμοί εἶναι ὁ Ἰνδικός πολιτισμός, ὁ πολιτισμός τῆς Ἄπω Ἀνατολῆς (Κίνα, Ἰαπωνία), ὁ Εὐρωπαϊκός πολιτισμός, ὁ Ὀρθόδοξος πολιτισμός καί ὁ πρωτόγονος πολιτισμός πού ὑπάρχει σήμερα ἀκόμη σέ περιοχές τῆς Αὐστραλίας καί τῆς Ἀφρικῆς. Καί ἔχει ὁ Toynbee τήν θεωρία ὅτι ὅλοι οἱ πολιτισμοί σήμερα δυτικοποιοῦνται.


Στό παρελθόν αὐτή ἡ δυτικοποίησης κατεβλήθη προσπάθεια νά γίνη μέσω τῆς Ἱεραποστολῆς τῶν Δυτικῶν ἱεραποστόλων. Οἱ Εὐρωπαῖοι στό παρελθόν ἀλλά καί σήμερα ἀκόμη ἑξαποστείλανε καί ἐξαποστέλλουν στρατούς ἱεραποστόλων  γιά νά κάνουν ὄχι μόνο τά ἄλλα ἔθνη Χριστιανούς, ἀλλά καί νά τούς δυτικοποιήσουν. Καί γι’ αὐτό ὑπάρχουν καί στήν Ἑλλάδα ὅλοι αὐτοί οἱ αἱρετικοί καί δροῦν ἀκόμη. Ἡ  ἱεραποστολή αὐτή ὅμως, λέγει ὁ Toynbee, ἀπέτυχε στά εἰδωλολατρικά ἔθνη τῆς Ἀφρικῆς καί ὅπου ἀλλοῦ, διότι οἱ  ἱεραπόστολοι χώριζαν  μεταξύ τους τούς ἀνθρώπους. Π.χ. σέ μία  οἰκογένεια εἰδωλολατρῶν συνέβαινε  ὁ ἕνας νά γίνη Λουθηρανός, ὁ ἄλλος ἀδελφός νά γίνη Ἀγγλικανός, ὁ ἄλλος Βαπτιστής, ὁ ἐξάδελφος Μεθοδιστής, ὁ ἄλλος Πεντηκοστιανός, ὁ ἄλλος Εὐαγγελικός κλπ., ὅποτε ὄχι μόνο διέσπασαν τό ἔθνος τους σέ μικρά κομμάτια ἀπό πλευρᾶς θρησκευτικῆς, ἀλλά καί τίς ἴδιες τίς οἰκογένειες. Διεπιστώθη λοιπόν ὅτι ἡ ἱεραποστολή αὐτοῦ του εἴδους εἶχε μεγάλη ἀποτυχία στήν δυτικοποίησι τῶν ἀνθρώπων τοῦ τρίτου κόσμου.


Ο Τoynbee λοιπόν πρότεινε τό 1948 μία νέα λύσι. Ἡ δυτικοποίησις αὐτή νά γίνη μέσω τῆς τεχνολογίας, καθώς  καί  μέσω τῆς οἰκονομίας». Αὐτό ἀκριβῶς γίνεται σήμερα μέ τήν παγκοσμιοποίηση: Μία δυτικοποίηση ὅλων τῶν λαῶν καί τῶν πολιτισμῶν.


Δίδαγμα: Ἄς ἀντισταθοῦμε στόν ἐκδυτικισμό μας (καλοπέραση, χρῆμα, κοσμική δύναμη) μέ τό ἀσκητικό-ἡσυχαστικό τρόπο τῆς ζωῆς μας. Αὐτή εἶναι ἡ ὀρθόδοξη Παράδοσή μας, πού μᾶς παραδόθηκε ἀπό τόν Ἅγιο Τριαδικό Θεό μας ἀκόμη ἀπό τόν Ἀδάμ μέχρι καί σήμερα.


συνεχίζεται...



Ἱερομόναχος Σάββας Ἁγιορείτης
Hristospanagia3.blogspot.com



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου