Ἡ ἰσότητα
καὶ
ἰσοτιμία
τοῦ
ἄνδρα
καὶ τῆς
γυναίκας μέσα στὸ
γάμο εἶναι
ἀπόλυτη.
Μπροστὰ στὸν
Θεὸ
ὅλοι
οἱ
ἄνθρωποι
εἶναι
ἴσοι.
«Οὐκ
ἔνι
ἰουδαῖος
οὐδὲ
Ἕλλην,
οὐκ ἔνι
δοῦλος
οὐδὲ
ἐλεύθερος,
οὐκ ἔνι
ἄρσεν
καὶ
θῆλυ·
πάντες γὰρ
ὑμεῖς
εἷς
ἔστε
ἐν
Χριστῷ
Ἰησοῦ»
(Γαλ. 3,28). Ἄνδρας
καὶ
γυναίκα ἔχουν
τὴν
ἴδια
ἀνθρώπινη
φύση. Τὸ
διαφορετικὸ
ὑπάρχει
«κατὰ τὴν
τοῦ
σώματος ἰδιότητα».
Κοιτάξτε τί προφητεύει, ὡς
θεοκτίστη ὕπαρξη,
γεμάτη ἀπὸ
θεῖο
φωτισμό, ὁ
πρωτόπλαστος Ἀδὰμ
ὅταν
ἀντικρίζει
τὴ
γυναίκα, ποὺ
δημιουργήθηκε ἀπὸ
τὴν
πλευρά του. «Τοῦτο
νῦν
ὀστοῦν
ἐκ τῶν
ὀστέων
μου καὶ
σὰρξ
ἐκ τῆς
σαρκός μου». Πρέπει νὰ
ὀνομασθεῖ
«γυνή, ὅτι
ἐκ τοῦ
ἀνδρὸς
αὐτῆς
ἐλήφθη».
«Εἶδες
Πνεύματος Ἁγίου
κοινωνίας μετέχοντα τὸν
Ἀδὰμ
καὶ
χάριτος, ἥς
ἠξίωται;
Εἶδες
ἐξαίρετον
λόγον τὸν
μετὰ
πολλάς
γενεάς
ἕως
ἐσχάτου
βεβαιούμενον;»(Σεβηριανὸς
Καβάλας).
Καὶ μάλιστα
φανερώνοντας τὸ
προορατικό του χάρισμα ὁ
Ἀδὰμ
λέγει ὅτι
«ἕνεκεν
τούτου» (δηλ. τῆς
γυναίκας) θὰ
ἐγκαταλείπει
ὁ ἄνδρας
τὸν
πατέρα καὶ
τὴ
μητέρα καὶ
«ἔσονται
οἱ δύο
εἰς
σάρκα μίαν». Εἶναι
φανερὸ
ὅτι
προφητεύει ὁ
Ἀδὰμ
γιατί δὲν
γνώριζε γονεῖς.
«Δὲν
φαίνεται νὰ
ἔχει
λοιπόν, ἀφοῦ
εἶναι
ἄνθρωποι,
ἄλλη
φύση ἡ
γυναίκα καὶ
ἄλλη
φύση ὁ
ἄνδρας-
ἔχουν
τὴν
ἴδια
φύση, καὶ
ἄρα καὶ
τὴν
ἀρετὴ»
(Κλήμης Ἀλεξανδρεύς).
Πράγματι στὴ
Γραφὴ
συναντοῦμε
μία προτεραιότητα τοῦ
ἄνδρα
ὅπως
στὸ
χωρίο τῆς
Α’ Κορ.
11, 1 κ.ε. Ἐκεῖ
λέγεται ὅτι,
«κεφαλὴ γυναικὸς
ὁ ἀνήρ»,
«καὶ
γὰρ οὐκ
ἐκτίσθη
ἀνὴρ
διὰ τὴν
γυναίκα, ἀλλὰ
γυνὴ
διὰ τὸν
ἄνδρα».
Ἡ
προτεραιότητα ὅμως
τοῦ
ἄνδρα
δὲν
σημαίνει ὑπεροχὴ
ἀπέναντι
στὴ
γυναίκα. Ἔχει
προτεραιότητα στὰ
καθήκοντα παρὰ
στὰ
δικαιώματα. Τὸ
θέλημα τοῦ
Θεοῦ
εἶναι
ἡ
ἀμοιβαία
ὑποταγὴ
τῶν
συζύγων «ὑποτασσόμενοι
ἀλλήλοις
ἐν φόβῳ
Χριστοῦ». Ὁ
ἄνδρας
πρέπει νὰ
ἀγαπᾶ
καὶ νὰ
περιθάλπει τὴ
γυναίκα του, «καθὼς
καὶ ὁ
Κύριος τὴν
Ἐκκλησίαν».
Ἂν καὶ
εἶναι
Κύριος δὲν
τὴν
καταδυναστεύει, δὲν
τὴν
ὑποδουλώνει,
ἀλλὰ
θυσιάζει τὸν
ἑαυτό
του γιὰ
χάρη της, «ἵνα
αὐτὴν
ἁγιάσῃ»
(Ἐφ.
5,26). Ἡ
προτεραιότητα τοῦ
ἄνδρα
μέσα στὸ
γάμο ἐκδηλώνεται
ὡς
καθῆκον
ἀγάπης,
διακονίας καὶ
θυσίας γιὰ
χάρη τῆς
γυναίκας του.
Ἡ φυσικὴ
ὑπεροχὴ
τοῦ
ἄνδρα
μέσα στὴ
Ἅγια
Γραφὴ
ἀποτελεῖ
ἔκφραση
τοῦ
θελήματος τοῦ
Θεοῦ.
Ἡ ἄρνηση
τῆς
προτεραιότητας θεωρεῖται
ἄρνηση
τοῦ
θείου θελήματος καὶ
αὐτὴν
καταπολεμεῖ
στὴν
Α’
Κορινθίους 11,2-16 ὁ
Παῦλος.
Ἡ φυσικὴ
ὅμως
ὑπεροχὴ
τοῦ
ἄνδρα
εἶναι
αὐτονόητη
γι’
αὐτόν;
Ὁ ἄνδρας
δὲν
εἶναι,
ὀφείλει
νὰ
γίνει, αὐτὸ
τὸ ὁποῖο
θέλει ὁ
Θεός, δηλαδὴ
κεφαλὴ
τῆς
γυναίκας. Αὐτὸ
σημαίνει ὅτι
πρέπει νὰ
συμπεριφέρεται πρὸς
τὴ
γυναίκα του, ὅπως
θέλει ὁ
Θεός.
Ἂν ἡ
γυναίκα μέσα στὸ
γάμο θεωρεῖ
τὴν
προσφορά της πρὸς
τὸ ἄνδρα
ὡς
δουλεία, τότε θὰ
θέλει νὰ
ἀπελευθερωθεῖ
καὶ νὰ
φανεῖ
ἀνώτερη
ἀπὸ
αὐτόν.
Ἂν ὁ
ἄνδρας
θεωρεῖ
τὴν
ἀγάπη
τῆς γυναίκας του ὡς
ἀδυναμία
καὶ
ἐξάρτηση,
τότε κάνει κατάχρηση καὶ
τὴν
καταδυναστεύει. Ἐδῶ
ὅμως
μιλοῦμε
γιὰ
κατάπτωση.
συνεχίζεται...
πηγή: Γέροντος Ἰωσὴφ
Βατοπαιδινοῦ,
«Συζητήσεις στὸν
Ἄθωνα»,
Ψυχωφελῆ
Βατοπαιδινὰ
13, σ. 141-164
http://www.pemptousia.gr/2011/06/%CE%B3%CE%AC%CE%BC%CE%BF%CF%82-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CE%BF%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CE%B3%CE%AD%CE%BD%CE%B5%CE%B9%CE%B1/
http://www.pemptousia.gr/2011/06/%CE%B3%CE%AC%CE%BC%CE%BF%CF%82-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CE%BF%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CE%B3%CE%AD%CE%BD%CE%B5%CE%B9%CE%B1/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου