Ὁ τίμιος
γάμος εἶναι
ἡ βάση
τῆς
ἁρμονίας,
τῆς εἰρήνης,
τῆς
κατὰ
τὸ
δυνατὸν
εὐτυχίας
ἀλλὰ
τὸ
κυριότερο ἀπ’
ὅλα
εἶναι
ἡ βάση
τῆς
δημιουργίας ἀνθρώπων,
τῆς πιὸ
ὑψηλῆς
στοὺς
κόσμους μας
ἀξίας,
ἐφ’
ὅσον ὁ
Κύριός μας ἀποκαλύπτει
ὅτι δὲν
εἶναι
ἄξιος
ὅλος ὁ
κόσμος γιὰ
ἕναν
ἄνθρωπο.
Τὸ
ὑψηλότατο
αὐτὸ
ἀξίωμα
ποὺ ἡ
θεία παναγαθότητα παραχώρησε στοὺς
δύο συζύγους, νὰ
γεννοῦν
ἄνθρωπο,
ποὺ
ἔχει
τὴ
δυνατότητα νὰ
ἀποκτήσει
θεοαγχιστεία καὶ
νὰ γίνει
«κληρονόμος τοῦ
Θεοῦ
Πατρὸς
καὶ
συγκληρονόμος τοῦ
Υἱοῦ
αὐτοῦ»
δὲν
μπορεῖ
νὰ
περιγραφεῖ.
Τὸ
μέγιστο αὐτὸ
ἀξίωμα
ποὺ παράγει ὄχι
ἥλιους
ἢ ἄστρα
ἢ ἡλιακὰ
συστήματα, ἀλλὰ
τὴν
«κατ’ εἰκόνα
καὶ
ὁμοίωσιν»
τοῦ
Δημιουργοῦ
μορφή, τὸ
παράγει ἡ
σεμνότητα καὶ
συμφωνία τοῦ
γάμου καὶ
γίνεται ὁ
ἄνθρωπος
συνεργὸς
τῆς
ἀειζωείας
χάρη στὸν
Θεό.
Τὸ ἀπαραίτητο
μέσο αὐτοῦ
τοῦ θριάμβου εἶναι
ἡ γνήσια
καὶ
ἀληθινὴ
ἀγάπη
τῶν
συζύγων, κυρίως στὶς
ἀντιξοότητες
τῆς
ζωῆς,
ἐφ’
ὅσον
καὶ ὁ
ἀνύστακτός
μας ἐχθρὸς
πολεμᾶ.
Ἐπειδὴ
ὅμως
κεφαλὴ
τῆς
γυναίκας εἶναι
ὁ ἄνδρας,
αὐτὸς
πρέπει νὰ
ἔχει
τὴ
μέριμνα γιὰ
τὴν
ἀδιάλειπτη
ἀγάπη
ἡ ὁποία
θὰ τοὺς
συνδέει. Ὁ
Ἀπ.
Παῦλος
συμβουλεύει: «Τῇ
γυναικὶ
ὁ ἀνὴρ
τὴν
ὀφειλόμενην
εὔνοιαν
ἀποδιδότω·
ὁμοίως
καὶ ἡ
γυνὴ
τῷ
ἀνδρὶ»
(Α’ Κορ.
7,3).
Ἑρμηνεύοντας τὴ βαθύτητα αὐτοῦ του μυστηρίου λέγει: «ἡ γυνὴ τοῦ ἰδίου σώματος οὐκ ἐξουσιάζει, ἀλλ’ ὁ ἀνήρ· ὁμοίως δὲ καὶ ὁ ἀνὴρ τοῦ ἰδίου σώματος οὐκ ἐξουσιάζει, ἀλλ’ ἡ γυνὴ» (Α’ Κορ. 7,4). Καὶ προσθέτει τοὺς λόγους τῆς οἰκονομίας γιὰ νὰ μὴν εἰσχωροῦν ἐλλείψεις ἢ ὑπερβολές. Λέγει λοιπὸν στοὺς συζύγους: «Μὴ ἀποστερεῖτε ἀλλήλους, εἰ μὴ τί ἂν ἐκ συμφώνου πρὸς καιρόν, ἵνα σχολάζητε τῇ νηστείᾳ καὶ τῇ προσευχῇ, καὶ πάλιν ἐπὶ τὸ αὐτὸ συνέρχησθε, ἵνα μὴ πειράζῃ ὑμᾶς ὁ σατανᾶς» (Α’ Κορ. 7,5). Τὸ «ἐκ συμφώνου» ποὺ τονίζει ὁ Παῦλος ἔχει βαθιὰ σημασία, διότι τὸ «ἀσύμφωνον» γεννᾶ τὴν ὑποψίαν τῆς σατανικῆς κακότητας, ἀλλὰ λαμβάνεται ὑπ’ ὄψιν καὶ τὸ περιβάλλον, ποὺ πάντοτε γεννᾶ πειρασμούς.
Ἑρμηνεύοντας τὴ βαθύτητα αὐτοῦ του μυστηρίου λέγει: «ἡ γυνὴ τοῦ ἰδίου σώματος οὐκ ἐξουσιάζει, ἀλλ’ ὁ ἀνήρ· ὁμοίως δὲ καὶ ὁ ἀνὴρ τοῦ ἰδίου σώματος οὐκ ἐξουσιάζει, ἀλλ’ ἡ γυνὴ» (Α’ Κορ. 7,4). Καὶ προσθέτει τοὺς λόγους τῆς οἰκονομίας γιὰ νὰ μὴν εἰσχωροῦν ἐλλείψεις ἢ ὑπερβολές. Λέγει λοιπὸν στοὺς συζύγους: «Μὴ ἀποστερεῖτε ἀλλήλους, εἰ μὴ τί ἂν ἐκ συμφώνου πρὸς καιρόν, ἵνα σχολάζητε τῇ νηστείᾳ καὶ τῇ προσευχῇ, καὶ πάλιν ἐπὶ τὸ αὐτὸ συνέρχησθε, ἵνα μὴ πειράζῃ ὑμᾶς ὁ σατανᾶς» (Α’ Κορ. 7,5). Τὸ «ἐκ συμφώνου» ποὺ τονίζει ὁ Παῦλος ἔχει βαθιὰ σημασία, διότι τὸ «ἀσύμφωνον» γεννᾶ τὴν ὑποψίαν τῆς σατανικῆς κακότητας, ἀλλὰ λαμβάνεται ὑπ’ ὄψιν καὶ τὸ περιβάλλον, ποὺ πάντοτε γεννᾶ πειρασμούς.
Γιὰ τὴ
σταθερότητα καὶ
τὴ
μονιμότητα τοῦ
γάμου ὁ
Παῦλος
γράφει: «Παραγγέλλω οὐκ
ἐγὼ
ἀλλ’
ὁ Κύριος
γυναίκα ἀπὸ
ἀνδρὸς
μὴ
χωρισθῆναι
καὶ
ἄνδρα
γυναίκα μὴ
ἀφιέναι»
(Α’ Κορ.
7,10). Ἀλλοῦ
ἀπευθυνόμενος
στὸν
ἄνδρα
λέγει: «δέδεσαι γυναικί;
μὴ ζήτει λύσιν. Λέλυσαι
ἀπὸ
γυναικὸς
μὴ ζήτει
γυναίκα» (Α’
Κορ. 7, 27).
Ὑπάρχει
καὶ
ἄλλος
λόγος σοβαρότερος, ποὺ
ἀπορρέει
ἀπὸ
τὴν
ἔμπρακτη
συζυγικὴ
ἀγάπη
καὶ
ἑνότητα,
σύμφωνα μὲ
τὸ νόμο
τῆς
ἐπιρροῆς.
Ἂν οἱ
πιστοὶ
σύζυγοι ἐφαρμόζουν
τὸ νόμο
τῆς
ἀγάπης
μεταξύ τους, τότε ἡ
ὑπερφυσικὴ
ἐνέργεια
τῆς
ἀγάπης,
ποὺ
εἶναι
θεία καὶ
ζωοποιός, ἐπιδρᾶ
ὀργανικὰ
ἀπὸ
τὴ
σύλληψη, τὴν
ἐγκυμοσύνη
καὶ τὸν
τοκετὸ
στὴ
διάπλαση τοῦ
ἀκέραιου
καὶ
σωστοῦ
χαρακτήρα τοῦ
παιδιοῦ.
Ἔτσι
πρακτικὰ
καὶ
πραγματικὰ
τὸ παιδὶ
ἀποκτᾶ
χαρακτήρα καὶ
προσωπικότητα ποὺ
περιεῖχε
ἡ πρώτη
«κατ’ εἰκόνα
καὶ
ὁμοίωσιν»
τοῦ
Δημιουργοῦ
ἀνθρώπινη
ὑπόσταση.
Ἂν οἱ
σύζυγοι μὲ
προσοχὴ
καὶ
πίστη ἐφαρμόζουν
στὴ ζωὴ
τους
τὴν
ἐντολὴ
τῆς
θείας ἀγάπης,
οἱ
καρποὶ
εἶναι
ἐμφανεῖς
στὴν
ἁρμονικὴ
καὶ
εἰρηνικὴ
οἰκογενειακὴ
ζωὴ
καθὼς
καὶ στὸ
χαρακτήρα τῶν
παιδιῶν
ποὺ θὰ
γεννηθοῦν
ἀφοῦ
δὲ θὰ
εἶναι
μόνο γεννήματα καὶ
προϊόντα τῆς σάρκας ἀλλὰ
καὶ τοῦ
πνεύματος, ἐφ’
ὅσον
«τὸ
γεγεννημένον ἐκ
τοῦ
πνεύματος πνεῦμα
ἔστιν»
(‘Ἰω.
3, 6).
http://www.pemptousia.gr/2011/06/%CE%B3%CE%AC%CE%BC%CE%BF%CF%82-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CE%BF%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CE%B3%CE%AD%CE%BD%CE%B5%CE%B9%CE%B1/
συνεχίζεται...
πηγή: Γέροντος Ἰωσὴφ
Βατοπαιδινοῦ,
«Συζητήσεις στὸν
Ἄθωνα»,
Ψυχωφελῆ
Βατοπαιδινὰ
13, σ. 141-164
http://www.pemptousia.gr/2011/06/%CE%B3%CE%AC%CE%BC%CE%BF%CF%82-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CE%BF%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CE%B3%CE%AD%CE%BD%CE%B5%CE%B9%CE%B1/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου