Ρ Ε
Ϊ Κ Ι
Μία ἀνορθόδοξη θεραπεία με ἀποκρυφιστικά στοιχεῖα
Τοῦ Πρωτ.
Βασιλείου Ἀ.
Γεωργοπούλου, Λέκτωρος
Θεολογικῆς Σχολῆς Α.Π.Θ
Βασικός τρόπος ἔκφρασης και
παρουσίας τοῦ ἄκρως ἀντιχριστιανικοῦ φαινομένου τῆς “Νέας Ἐποχῆς” στό χῶρο τῆς ὑγείας ἀποτελοῦν οἱ λεγόμενες Ἀνορθόδοξες ἤ ἐνεργειακές “θεραπεῖες”, οἱ ὁποῖες στεροῦνται ἐπιστημονικοῦ
χαρακτήρα. Μεταξύ αὐτῶν τῶν ἀνορθόδοξων “θεραπειῶν”
συγκαταλέγεται καί τό «Ρέϊκι»1.
1. Τί
εἶναι τό Ρέϊκι
α) Σύμφωνα
μέ ἔντυπo τοῦ χώρου: «Τό Ρέϊκι εἶναι
μία καθαρή θεραπευτική ἐνέργεια καί δέν ἔχει καμμία
σχέση μέ ὁποιαδήποτε θρησκεία
ἤ κοσμοθεωρία, οὔτε ἀνταγωνίζεται
ἄλλης μορφῆς
θεραπευτικές ἀγωγές. Τό Ρέϊκι ἀποκαθιστᾶ
τήν ἐπαφή μας μέ τήν ξεχασμένη ἀπό
καιρό, ἀλλά πανίσχυρη ζωτική ἐνέργεια». Εὐσταθεῖ ὁ ἰσχυρισμός,
ὅ τι τό
Ρέϊκι δέν ἔχει καμμία σχέση μέ ὁποιαδήποτε θρησκεία; Ἀναμφιβόλως
ὄχι. Δεν ἐπιβεβαιώνεται.
Πῶς προῆλθε το
σύστημα Ρέϊκι Mikao Usui, σκαπανέας
τοῦ ὁποίου ὑπῆρξε ἀργότερα γιά τήν περαιτέρω διάδοσή του στίς
Η.Π.Α καί ἀπό ἐκεῖ στήν Εὐρώπη ἡ Hawayo Takata (1900-1980), ἀφοῦ
διαδέχθηκε τήν Chujiro Hayashi; Σύμφωνα μέ τούς ἐκπροσώπους
τοῦ χώρου, καί ἐφόσον δε θεωρήσουμε μῦθο τά
περί τοῦ ἱδρυτῆ τοῦ συστήματος, ὅπως ὑποστηρίζουν πολλοί εἰδικοί,
προέκυψε μέσα ἀπό μία διαδικασία ἐσωτερικῆς ἀναζήτησης τοῦ Ἰάπωνα ἐμπνευστῆ του Mikao
Usui (1862-1926).
Τί περιελάμβανε αὐτή ἡ
διαδικασία; Περιελάμβανε διαλογισμό,
νηστεία, προσευχή, μελέτη ἱερῶν θρησκευτικῶν βιβλίων
ἀπωανατολιτικῆς
θρησκευτικότητας σέ βουδιστικό μοναστήρι στήν Ἰαπωνία καί
ἀπόσυρση
στό Κουριγιάμα, πού θεωρεῖται ἱερό βουνό στήν Ἰαπωνία.
Καί τελικά μία ἀποκαλυπτική ἐμπειρία-ὅραμα πού εἶχε, πάντα κατά τούς ἰσχυρισμούς
τους, ὡς ἀποτέλεσμα νά τοῦ ἀποκαλυφθοῦν ὁρισμένα σανσκριτικά ἱερά
σύμβολα. Τί διαπιστώνουμε ἐν προκειμένῳ; Ὅτι ὅλη ἡ
διαδικασία ἐσωτερικῆς ἀναζήτησης τοῦ ἱδρυτῆ τοῦ Ρέϊκι Mikao
Usui ἔχει ἔκδηλο το θρησκευτικό στοιχεῖο2.
β) Ὑπάρχει
καί μία ἄλλη παρουσίαση πιό ἀποκαλυπτική γιά τό χαρακτήρα τοῦ Ρέϊκι,
γιά τήν παρουσία τοῦ νεοεποχίτικου καί ἀποκρυφιστικοῦ στοιχείου.
Διαβάζουμε σέ ἔντυπο τοῦ χώρου: «Τό
Ρέϊκι ἔχει σκοπό νά περιβάλλει μέ τήν θεϊκή του οὐσία τά μπλοκαρισμένα μας ἐνεργειακά κέντρα καί
νά μᾶς ἀφυπνίσει
σταδιακά, ὥστε νά διευρύνουμε τη συνειδητότητά
μας, πέρα ἀπό ὅ,τι ἐμεῖς
θεωροῦμε φυσιολογικό. (…) νά
ἐμπιστευόμαστε τήν ἐσωτερική μας
καθοδήγηση, αὐτήν τήν ἐσωτερική μας φωνή, πού δέν προέρχεται
ἀπό τήν προσωπικότητα, ἀλλά ἀπό τόν Ἀνώτερο ἑαυτό μας καί
μᾶς ὁδηγεῖ
στήν ἐπίγνωση τοῦ ποιοί
ἀκριβῶς
εἴμαστε» (σ.Σ. οἱ ὑπογραμμίσεις
δικές μας). Τί βλέπουμε σ’ αὐτό τό ἀπόσπασμα; Διαπιστώνουμε ξεκάθαρα μία κλασική
νεοεποχίτικη ὁρολογία καί θέσεις πού βρίσκουμε στόν εὐρύτερο ἀποκρυφιστικό
χῶρο.
2.
Οἱ βαθμοί και οἱ μυήσεις τοῦ Ρέϊκι
Τό Ρέϊκι ὡς σύστημα ἔχει τρεῖς βαθμούς μύησης (κατ’ ἄλλους 4)
μέ ἀντίστοιχες μυήσεις καί τή χορήγηση συμβόλων. Τί προϋποθέτουν ὅμως καί
ποῦ ἀποβλέπουν οἱ βαθμοί καί οἱ μυήσεις;
Μᾶς πληροφορεῖ σχετικά
ἔντυπο τοῦ χώρου:
Ἡ ἐνέργεια
Ρέϊκι διοχετεύεται ἀπό τό Σύμπαν καί
περνάει μέσα ἀπό τόν διοχετευτή,
πού λειτουργεῖ σάν κανάλι. Γιά νά
γίνει κανείς ”κανάλι” τῆς ἐνέργειας
Ρέϊκι πρέπει νά ἔχει πάρει τίς ἀντίστοιχες
μυήσεις ἀπό κάποιον μυημένο, πού συνηθίζεται νά
λέγεται “Ρέϊκι Μαστερ” ἤ “δάσκαλος Ρέϊκι”».
Καί οἱ μυήσεις; Ἀφοῦ ἐπισημάνουμε ὅτι, ἰδίως στό
δεύτερο και περισσότερο στόν τρίτο βαθμό, κοστίζουν καί ἀρκετά
χρήματα, θεωροῦνται σύμφωνα μέ τήν τυπικῶς νεοεποχίτικη καί ἀποκρυφιστική
ὁρολογία
τοῦ χώρου «ἐνεργειακοί συντονισμοί», μέσῳ τοῦ δάσκαλου,
γιά νά μεταφερθεῖ ἡ συμπαντική ἐνέργεια στόν μυούμενο3.
Γιά τόν χαρακτήρα τῶν
μυήσεων διαβάζουμε πάλι σέ ἔντυπο τοῦ χώρου τά ἑξῆς ἀποκαλυπτικά: «Οἱ μυήσεις
στό Ρέϊκι εἶναι μυστικές. (…)
Τά σύμβολα πού χρησιμοποιοῦνται στίς μυήσεις εἶναι
μυστικά καί μόνο μυημένοι σέ αὐτά
μποροῦν νά τά χρησιμοποιήσουν κατάλληλα. Ἀκόμα,
σύμβολα πού ἀλλάχτηκαν καί πού
δέν μεσολάβησε σωστή μύηση σέ αὐτά,
ὁδηγοῦν σέ
ἐνεργειακούς χώρους ἄγνωστους,
πού κανείς δέν ξέρει τις συνέπειες. (…) Ἡ
χρήση τῶν συμβόλων τοῦ
Mikao Usui εἶναι ἀπαραίτητη
γιά τήν πρόσβαση στην παγκόσμια ἐνέργεια,
πού ὀνομάζουμε Reiki».
Τί εἶναι αὐτά τά σύμβολα; Ἕνα εἶδος
μάντρας, δηλαδή, μαγικῶν στοιχείων4. Στή συνάφεια αὐτή ὁ Ηansjorg
Hemminger, ἕνας γερμανός εἰδικός ἐρευνητής τοῦ χώρου τῶν Σεκτῶν καί τῶν
Κοσμοθεωριῶν τῆς Εὐαγγελικῆς Ἐκκλησίας τῆς Γερμανίας καί μέλος τῆς εἰδικῆς ἐπιτροπῆς τοῦ γερμανικοῦ
κοινοβουλίου γιά τῆς Σέκτες, ὁμιλεῖ σαφῶς γιά ἕνα εἶδος μαγικῆς χρήσης τῶν συμβόλων ἀπό τους ἐμπλεκόμενους
στή διαδικασία μύησης τοῦ Ρέικι5.
Καί ἡ προέλευση τῶν
συμβόλων; Σύμφωνα μέ ἕνα ξένο δάσκαλο τοῦ Ρέϊκι
καί συγγραφέα εἰδικοῦ ἐγχειριδίου γι’ αὐτό: «Ἡ προέλευση τῶν
Συμβόλων τοῦ Δεύτερου Βαθμοῦ
τοῦ Ρέϊκι παραμένει
ἀνεξιχνίαστη, μιά
καί ἐμφανίζονται καί στόν ἀρχαῖο
σιντοϊσμό,(…) και στόν ἀρχαῖο
βουδισμό». Καί στό ἐρώτημα γιατί τόση μυστικότητα
γύρω ἀπό τό Ρέϊκι, ὁ ἴδιος ὁ δάσκαλος ἀπαντᾶ: «δέν εἶναι
κάτι πού μπορεῖ νά συζητηθεῖ
ἀνοιχτά μέ ἀνθρώπους
πού δέν εἶ ναι μυημένοι».
3.
Περίεργα φαινόμενα στά πλαίσια τῆς μύησης
Δέν ἀπουσιάζουν οὔτε αὐτά. Οἱ ὀπαδοί τοῦ Ρέϊκι
τά ὀνομάζουν ἐνεργειακά φαινόμενα. Ποιά εἶναι αὐτά; Μᾶς
πληροφορεῖ εἰδικό ἐγχειρίδιο τοῦ Ρέϊκι, μέ τήν προτροπή στούς μυούμενους νά μή
δώσουν περαιτέρω σημασία σ’ αὐτά, γιατί εἶναι ἁπλῶς παρενέργειες: «Μετά τή μύηση, μπορεῖ
τά χέρια μας, ἡ σπονδυλική στήλη ἤ
τά ἄκρα
μας ν’ ἀρχίσουν νά ζεσταίνονται
ἤ νά καῖνε.
Μπορεῖ ν’
ἀρχίσουμε νά νιώθουμε πράγματα, πού ποτέ δέν εἴχαμε
νιώσει πρίν. Μερικοί μπορεῖ ν’
ἀρχίσουν νά διακρίνουν αὖρες,
νά ἀκο νε καινούργιους ἤχους
ἤ μυρίζουν νέες ὀσμές». Ἐμεῖς θά ἀναρωτηθοῦμε ὅλα αὐτά εἶναι μόνο
παρενέργειες ἤ καί κάτι
ἄλλο;
4.
Τά Πνεύματα θεραπείας τοῦ Ρέϊκι
Σέ ἑλληνικά ἔντυπα τοῦ χώρου δέν γίνεται, τουλάχιστον δημοσίως, λόγος
γι’ αὐτή τήν παράμετρο, πλήν ὅμως εἶναι καί αὐτή ὑπαρκτή καί ἐξόχως ἀποκαλυπτική
γιά τό τί ὑπάρχει πίσω ἀπό τό Ρέϊκι. Θά παραθέσουμε μία δημοσιευμένη
μαρτυρία κάποιας κυρίας, πού κατέφυγε σέ θεραπεία Ρέϊκι καί συνέχισε νά ἀσχολεῖται μέ αὐτό.
Προϊόντος τοῦ χρόνου αἰσθανόταν μία παράξενη παρενέργεια. Κάποιος μιλοῦσε ἀπό μέσα
της. Μία φωνή πού δέν μποροῦσε να τήν ἐλέγχει. Ὅταν τηλεφώνησε μέ ἀγωνία
στόν θεραπευτή Ρέϊκι, αὐτός τῆς ἀπάντησε: «Αὐτό
εἶναι θαυμάσιο
Jill. Ἔχετε ἐπιλεγεῖ
ἀπό τά
πνεύματα θεραπείας τοῦ Ρέϊκι. Θά
εἶναι οἱ
σύντροφοί σας για πάντα τώρα»6. Τά
δικά μας σχόλια ἐν προκειμένῳ περιττεύουν. Εἶναι εὔκολο νά ἀντιληφθεῖ κάποιος
περί τίνος πρόκειται. Ἁπλῶς νά ὑπενθυμίσουμε ὅτι καί αὐτό τό
περιστατικό ἐπιβεβαιώνει τό χαρακτηρισμό τοῦ Ρέϊκι, ἀπό τόν εἰδικό γερμανό ἐρευνητή
γιά θέματα αἱρέσεων καί παραθρησκείας Reinhart Hummel (1930-2007), ὡς μορφή «“θεραπευτικῆς“
μαγείας ἀπό τήν Ἰαπωνία»7 .
5.
Συνδυασμός τοῦ Ρέϊκι καί μέ ἄλλες ἀποκρυφιστικές πρακτικές
Δάσκαλοι καί ὀπαδοί τοῦ παραδοσιακοῦ Ρέϊκι,
προϊόντος τοῦ χρόνου, δέν ἀρκέστηκαν μόνο στήν παραδοσιακή του μορφή.
Προχώρησαν στό συνδυασμό τοῦ Ρέϊκι και μέ ἄλλες ἀποκρυφιστικές
πρακτικές. Ἔτσι, βλέπουμε σέ νεοποχίτικα ἔντυπα καί διαδικτυακούς τόπους νά
διαφημίζονται: Ἀγγελικό Ρέϊκι, Κρυσταλλικό Ρέϊκι, Λαιτάριαν Ρέϊκι, Καρούνα Ρέϊκι,
Σαμπάλλα Ρέϊκι κ.ἄ.
6.
Μία εὔλογη ἀπορία.
Ἐάν τό Ρέϊκι ἦταν ἄχρωμο
θρησκευτικά, ὅπως ἰσχυρίζονται κάποιοι, καί εἶχε ὅλα αὐτά τά τόσο ἑλκυστικά
και εὐεργετικά ἀποτελέσματα, τά ὁποῖα
συνοδεύουν τήν προβολή του, τότε πῶς δικαιολογεῖται τό
γεγονός ὅτι εἰδικά λεξικά, πού ἀναφέρονται στόν ἀποκρυφιστικό
χῶρο,
περιέχουν, σύν τοῖς ἄλλοις, καί τό λῆμμα
Ρέικι8;
Εἶναι γνωστό ὅτι σέ
τέτοια ἔργα καταγράφονται κινήσεις, ὁμάδες, πρακτικές, θεωρίες, ἀρχές, γεγονότα,
τά ὁποῖα ἔχουν ἄμεση ἤ ἔμμεση σχέση μέ τόν συγκεκριμμένο χῶρο. Εἶναι
προφανές, λοιπόν, ὅτι κάποια σχέση ὑπάρχει
μεταξύ τῆς ἐν λόγῳ ἀνορθόδοξης νεοεποχίτικης “θεραπείας” καί τοῦ εὐρύτερου ἀποκρυφιστικοῦ χώρου.
7.
Μία τελική ἐπισήμανση
Τό Ρέϊκι, ὅσο καί ἄν προβάλλεται μέ ἕνα ἑλκυστικό
λεξιλόγιο ὡς «ἐνεργειακή θεραπεία» οὐδέτερη ἤ ἄχρωμη θρησκευτικῶς στήν
πραγματικότητα ἀποτελεῖ μία νεοεποχίτικη σύνθεση μέ συγκρητιστικά θρησκευτικά
στοιχεῖα, ἀποκρυφιστικές πρακτικές μέ ἕνα μονιστικό προσανατολισμό. Εἶναι αὐτονόητο ὅτι ὁ
χριστιανός δέν μπορεῖ νά ἔχει καμμία σχέση μέ τό Ρέϊκι.
Ἡ ὁποιαδήποτε ἐμπλοκή
μέ το Ρέϊκι ἐνέχει τεράστιους πνευματικούς
κινδύνους, ἐνῶ ἡ τυχόν χρήση καί ἐπίκληση μυστικῶν συμβόλων-μάντρας,
στά πλαίσια τῶν μυήσεων καί τῶν διαφόρων συντονισμῶν,
προερχόμενα ἀπό ὁποιοδήποτε ἐξωχριστιανικό μεταπτωτικό θρησκευτικό χῶρο,
συνιστᾶ οὐσιαστικά ἐκ μέρους τοῦ
χριστιανοῦ και χωρίς, ἴσως, νά τό ἔχει
συνειδητοποιήσει ἀποδοχή καί ἐπιστροφή
στά ὅσα ἀποτάχθηκε κατά τήν ἱερή στιγμή τοῦ ἁγίου
βαπτίσματός του.
Σημειώσεις:
1. Βλ. Μ.York,
Historical Dictionary of New Age
Movements, 2004, σσ. 154-155.
2. Τά θρησκευτικά στοιχεῖα, τά ὁποῖα περιέχει ἀπό διαφορετικές θρησκευτικές παραδόσεις τῆς Ἄπω Ἀνατολῆς στό ὑπόβαθρό του τό Ρέϊκι Βλ. R.
Hempelmann u.a (Hrsg), Panorama der
neuen Religiositat, 2001, σσ. 384-385.
3. Γιά τήν ἀποκρυφιστική
κατανόηση τοῦ ὅρου ἐνέργεια και στήν
περίπτωση τοῦ Ρέϊκι βλ. Cl.
Knepper, Energie (Esoterik), στό Materialdienst EZW9 (2012), σσ. 351-355.
4.
Πρβλ. Reiki, στο R. Hauth(Hrsg),
Kompaktlexikon Religionen, 1998, σσ. 290-291.
5. Βλ. H. Hemminger, Geister, Hexen, Halloween. Esoterik und Okkultismusim
Alltag. Ein Ratgeber fur Eltern, 2004, σ.
134.
6. Βλ.
Ρέϊκι, στό Περ. Ὁ Ἐρευνητής
τῆς Ἀλήθειας,
τ. 25, Ἰαν-Φεβρ. 2004, σ. 16.
7. Βλ. R. Hummel, Reiki- Heilungs magie aus Japan, στο Materialdienst EZW 549 (1991), 163-164)
8. Βλ. π.χ. R. Biewald, Kleines Lexikon des Okkultismus, 2005, σ. 150. L.
Gassman- M. Kotsch(Hrsg), Kleines Esoterik Handbuch 2007, σσ.223
-226.
http://www.alopsis.gr/alopsis/reiki2.htm
(Πηγή: «ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΤΥΠΟΣ», φ. 1943)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου