ΤΑ ΑΣΚΗΤΙΚΑ ΤΗΣ ΕΝΟΡΙΑΣ
3.ΜΥΣΤΗΡΙΑΚΗ ΖΩΗ
Εἰσαγωγή τοῦ θεσμοῦ τοῦ Γέροντα- Πνευματικοῦ ὁδηγοῦ- κατηχητοῦ στήν κοσμική Ἐνορία.
Στήν ἀρχαία
Ἐκκλησία ὑπῆρχε ὁ
κατηχητής πού ἀνελάμβανε
τήν πνευματική φροντίδα τοῦ
κατηχουμένου-ὑποψηφίου γιά τό Ἅγιο
Βάπτισμα. Αὐτός ἔδινε
λόγο στόν Ἐπίσκοπο τῆς
τοπικῆς Ἐκκλησίας γιά τήν πρόοδο τοῦ
κατηχουμένου του. Στό Μοναστήρι
ἐπίσης ὑπάρχει ὁ θεσμός τοῦ Γέροντα,
ὁ ὁποῖος μπορεῖ νά εἶναι καί ἁπλός
μοναχός (ὄχι Ἱερέας ἤ
Ἐπίσκοπος). Αὐτός ἀναλαμβάνει, κατόπιν
εὐλογίας, τήν πνευματική καθοδήγηση
ἑνός ἤ περισσοτέρων δοκίμων ἤ νέων
μοναχῶν. Δέχεται τήν ἐξαγόρευση τῶν
λογισμῶν των καθημερινά
καί τούς καθοδηγεῖ μέ βάση τό χάρισμα
τῆς διάκρισης πού ἔχει. Αὐτό βέβαια
δέν σημαίνει ὅτι καταργεῖ τόν
Πνευματικό-Ἐξομολόγο
τῆς μονῆς στόν ὁποῖο ὀφείλει νά
προσφεύγει ὁ κάθε μοναχός συχνά.
Σήμερα ἡ
ἀνάγκη γιά κατήχηση-πνευματική
καθοδήγηση σέ προσωπική βάση εἶναι
πολύ μεγάλη. Δυστυχῶς, ἡ συντριπτική
πλειοψηφία τῶν κοσμικῶν
χριστιανῶν παραμένουν
ἀκατήχητοι. Ὅταν σκεφθεῖ κανείς ὅτι
μόνο τό 3% τῶν πιστῶν ἐκκλησιάζονται
τακτικά τίς Κυριακές καί ἀπό αὐτούς
πολλοί εἶναι ἁπλῶς «παρόντες σωματικά»
χωρίς οὐσιαστική ψυχική μετοχή στήν
καθαρτική καί φωτιστική Θεία Χάρη
κατανοεῖ τήν τεράστια καί ἐπιτακτική
ἀνάγκη γιά ἐπανευαγγελισμό τοῦ κατ’
ὄνομα ὀρθόδοξου λαοῦ μας.