Η
ΑΓΑΠΗ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΣΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ
ΚΑΙ
ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ ΣΤΟ ΘΕΟ
(ἀπομαγνητοφωνημένο
ἀπόσπασμα ἀπό ὁμιλία τοῦ Ἱερομονάχου
Σάββα Ἁγιορείτη)
Δεῖτε
ἐδῶ:Τί σημαίνει ἀγαπῶ τόν Θεό καί τόν πλησίον.
Ἡ
διαφορά τῆς Θεϊκῆς ἀπό τίς ἀνθρώπινες
ἀγάπες.
«Θά
δεῖτε τό ἔλεος τοῦ Θεοῦ καί θά γνωρίσετε
τόν οὐράνιο δημιουργό. Καί ἡ ψυχή σας
δέν θά γνωρίσει κορεσμό στήν ἀγάπη».
Οἱ
ἀνθρώπινες ἀγάπες καί οἱ ἔρωτες ἔχουνε
κορεσμό. Κάποια στιγμή ὅσοι εἶχαν
πιαστεῖ στά δίχτυα των ὁμολογοῦνε:
«βαρέθηκα». Ἐπίσης φοβοῦνται κάπως οἱ
ἄνθρωποι καί λένε: «Θά παντρευτῶ καί
θά περάσω τόσα χρόνια συνέχεια μέ τόν
ἴδιο ἄνθρωπο;(!) Δέν θά βαρεθῶ;».
Ὡς
ἐπακόλουθο αὐτοῦ λένε: «Νά παντρευτοῦμε
πιό μεγάλοι (σέ πιό προχωρημένη ἡλικία)
γιά νά μήν βαρεθοῦμε» καί...κάτι τέτοιες
θεωρίες. Ἀλλά αὐτά εἶναι, θά λέγαμε,
γελοῖα, ἀνόητα πράγματα.
-Γιατί;
-Διότι
οἱ ἄνθρωποι πού τά λένε αὐτά δέν
γνωρίζουν τόν σκοπό τοῦ γάμου. Δέν ἔχουν
καταλάβει ὅτι αὐτή ἡ ἀρχική σαρκική
ἀγάπη, ἤ ἀκόμη καί ἡ ψυχική ἀγάπη,
πού τούς ἕνωσε, (αὐτό, πού λέμε ἔρωτας),
πρέπει μέσα στό γάμο νά μεταστραφεῖ,
νά ὑπερβαθεῖ καί νά γίνει
πνευματική ἀγάπη. Ὁπότε μετά ἡ
ἕνωση εἶναι αἰώνια, εἶναι ἀδιάσπαστη,
διότι εἶναι Ἁγιοπνευματική ἕνωση-ἀγάπη.
Τότε
δέν βαριέσαι ποτέ πλέον τόν ἄλλον διότι
αἰσθάνεσαι ὅτι ὁ ἄλλος εἶναι εἰκόνα
τοῦ Θεοῦ καί εἶναι ἕνα μαζί σου. Σέ
συνδέει μέ τόν ἄλλον ὄχι ἡ σάρκα, οὔτε
ἡ ψυχή, οὔτε τά κοινά σημεῖα τοῦ
χαρακτήρα. Σέ συνδέει τό Ἅγιο Πνεῦμα
καί ὁ σύνδεσμος τοῦ Ἁγίου Πνεύματος
εἶναι ἀδιάλυτος, ἀδιάλειπτος, ἀκατάλυτος
καί αἰώνιος.
Νά
λοιπόν τί πρέπει νά προσπαθοῦν οἱ
ἄνθρωποι, πού θέλουν νά συνδεθοῦν
μεταξύ τους: νά ἀποκτήσουν τό Ἅγιο
Πνεῦμα, τό Ὁποῖο θά τούς ἑνώσει γιά
πάντα. Ἡ ἐν Ἁγίῳ Πνεύματι ἀγάπη πλέον
δέν κουράζει, οὔτε κορέννυται, οὔτε
τήν βαριέται κανείς. Ἐνῷ τίς
ἡδονές τίς σαρκικές ἔρχεται κάποια
στιγμή πού οἱ ἄνθρωποι τίς βαριοῦνται.
Γιά
αὐτό καί οἱ φιλήδονοι ἄνθρωποι, πού
εἶναι παραδομένοι στίς σαρκικές ἡδονές,
θέλουν συνεχῶς νά ἀλλάζουνε τρόπο
ἱκανοποίησης τοῦ πάθους τῆς φιληδονίας
τους. Προχωροῦν σέ διαστροφές, σέ πολύ
ἄσχημα πράγματα καί πάλι ποτέ δέν εἶναι
ἱκανοποιημένοι.
Αὐτό
εἶναι ἀκριβῶς τό στοιχεῖο τό διακριτικό,
τό χαρακτηριστικό τῆς σαρκικῆς
ἡδονῆς: φέρνει κόρο, τήν βαριέται ὁ
ἄνθρωπος καί συνάμα νιώθει ἄδειος.
Ἡ ψυχή τοῦ ἀνθρώπου ἔχει ἔνα ἄπειρο
βάθος, ἔχει τήν εἰκόνα τοῦ Θεοῦ . Γι’
αὐτό καί ἀναζητάει τό ἀπόλυτο, ἀναζητάει
τόν Θεό. Δέν μπορεῖ νά γεμίσει μέ
φτηνά, πρόσκαιρα, σαρκικά, γήινα πράγματα.
Γεμίζει μόνον μέ τόν ἄπειρο Θεό.
Τό Ἅγιο Πνεῦμα μᾶς διδάσκει τί εἶναι
ἡ ἀγάπη
«Κανένας
δέν γνωρίζει ἀπό μόνος του ΤΙ εἶναι ἡ
ἀγάπη τοῦ Θεοῦ, ἄν δέν τόν διδάξει τό
Ἅγιο Πνεῦμα»1.
Νά τώρα τόση ὥρα μιλᾶμε γιά
τόν Θεό, γιά τήν ἀγάπη πού μᾶς ἔχει ὁ
Θεός...Τήν καταλάβαμε; Δέν τήν καταλάβαμε.
Δέν μποροῦμε νά τήν καταλάβουμε
ἐγκεφαλικά.
Κάποια
στοιχεῖα λέμε... τήν περιγράφουμε κάπως,
ἀλλά γιά νά τήν καταλάβουμε, νά τήν
ζήσουμε, νά τήν νοιώσουμε, θά πρέπει
νά μᾶς τήν διδάξει τό Ἅγιο
Πνεῦμα. Και τήν διδάσκει τό Ἅγιο Πνεῦμα
σ’ αὐτούς τούς ἀνθρώπους, πού θέλουνε
νά ἀκούσουνε τήν διδαχή του. Σ’ αὐτούς
πού, ὅπως εἴπαμε, μετανοοῦνε, πού
προσεύχονται, πού μελετοῦν τόν Λόγο
τοῦ Θεοῦ, πού ἐκκλησιάζονται.
«Στήν
Ἐκκλησία μας ὅμως ἡ ἀγάπη τοῦ Θεοῦ
εἶναι γνωστή μέ τό Ἅγιο Πνεῦμα. Γι’
αὐτό μιλᾶμε γιά αὐτήν»2.
Πιστεύω
ὅτι ὅλοι μας ἐδῷ, πού
προσπαθοῦμε κάπως νά ζήσουμε πνευματικά,
μέ τήν βοήθεια τοῦ πνευματικοῦ μας
ὁδηγοῦ, ἔχουμε αἰσθανθεῖ κάποιες
φορές τήν μεγάλη ἀγάπη τοῦ Θεοῦ.
Εἴτε
σέ κάποια ὥρα τῆς Θείας λειτουργίας,
εἴτε σέ κάποια ὥρα, πού κάναμε καλή
προσευχή -σωστή προσευχή- εἴτε σέ κάποια
ὥρα πού μελετούσαμε τόν λόγο τοῦ Θεοῦ,
αἰσθανθήκαμε τήν πνοή τοῦ Ἁγίου
Πνεύματος. Κάπως διαφορετικά ἄγγιξαν
τήν ψυχή μας αὐτά, πού διαβάσαμε ἤ
ἀκούσαμε ἐκείνη τήν στιγμή.
συνεχίζεται...
Ἱερομόναχος
Σάββας ὁ Ἁγιορείτης
1. Ὅ.π.
2. Ὅ.π.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου