ΠΩΣ
ΕΡΧΕΤΑΙ Η ΕΙΡΗΝΗ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ
(ἀπομαγνητοφωνημένο ἀπόσπασμα ἀπό ὁμιλία τοῦ Ἱερομονάχου Σάββα Ἁγιορείτη στόν Ἱερό Ναό τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων Πέτρου καί Παύλου Γιαννιτσῶν στίς 2-3-2014)
Ὁ
ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος τονίζει
ὅτι ὅταν ὑπάρχει εἰρηνική συμβίωση,
τότε δέν ἐπιτρέπει, αὐτή ἡ εἰρηνική
συμβίωση, νά εἰσχωρήσει τίποτα δυσάρεστο
στήν οἰκογενειακή ζωή. Ἀκόμη καί ὅταν
ὑπάρχουν πολλές ἐξωτερικές δυσκολίες,
αὐτές δέν εἰσχωροῦν μέσα στό σῶμα τῆς
οἰκογένειας.
Ὅταν ἔχουν εἰρήνη ὁ ἄνδρας καί ἡ γυναῖκα πρῶτα μέσα τους καί κατόπιν μεταξύ τους, αὐτό τούς προφυλάσσει ἀπό τήν ἁμαρτία. Ὁ ἕνας βοηθεῖ τόν ἄλλο, ὥστε νά μήν διαταραχθεῖ ἡ ἐσωτερική οἰκογενειακή εἰρήνη ἀκόμη καί ἄν μύρια κύματα ὑπάρχουν ἐξωτερικά.
Ἄν ὅμως μεταξύ τῶν συζύγων ὑπάρχει φιλονεικία, ὑπάρχει μιά ἀντιπαράθεση, μιά διαμάχη, τότε αὐτή ἡ ταραχή ἐξαπλώνεται καί στά ὑπόλοιπα μέλη τῆς οἰκογένειας. Ταράζονται τά παιδιά καθώς καί ὅποιοι ἄλλοι συμβιώνουν μέ τό ταραγμένο ζεῦγος (παπποῦδες, γιαγιάδες κ.λ.π.).
Ὅταν ἔχουν εἰρήνη ὁ ἄνδρας καί ἡ γυναῖκα πρῶτα μέσα τους καί κατόπιν μεταξύ τους, αὐτό τούς προφυλάσσει ἀπό τήν ἁμαρτία. Ὁ ἕνας βοηθεῖ τόν ἄλλο, ὥστε νά μήν διαταραχθεῖ ἡ ἐσωτερική οἰκογενειακή εἰρήνη ἀκόμη καί ἄν μύρια κύματα ὑπάρχουν ἐξωτερικά.
Ἄν ὅμως μεταξύ τῶν συζύγων ὑπάρχει φιλονεικία, ὑπάρχει μιά ἀντιπαράθεση, μιά διαμάχη, τότε αὐτή ἡ ταραχή ἐξαπλώνεται καί στά ὑπόλοιπα μέλη τῆς οἰκογένειας. Ταράζονται τά παιδιά καθώς καί ὅποιοι ἄλλοι συμβιώνουν μέ τό ταραγμένο ζεῦγος (παπποῦδες, γιαγιάδες κ.λ.π.).
Τό ἄγχος, οἱ βιοτικές μέριμνες καί ἡ οἰκογενειακή εἰρήνη
«Βασική
αἰτία τῆς ἀκαταστασίας στήν οἰκογένεια»,
λέει ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος,
εἶναι «ἡ ὑπερβολική καί ἀγωνιώδης
μέριμνα γιά τίς βιοτικές ἀνάγκες».
Ἄς
προσέξουμε τίς λέξεις: ὑπερβολική
μέριμνα καί ἀγωνιώδης. Μέριμνα θά πεῖ
φροντίδα, ὑπερβολική ἀγωνιώδης φροντίδα.
Ἡ
φροντίδα, ἡ ὁποία ἔχει μέσα της ἀγωνία,
εἶναι αἰτία ταραχῆς. Ἡ μέριμνα εἶναι
ἕνα μεγάλο λάθος. Ὁ Κύριος μᾶς εἶπε:«Μήν
μεριμνᾶτε, μήν ἔχετε φροντίδα γιά
τίποτα ἐκτός ἀπό τήν Βασιλεία Μου».
Μάλιστα μᾶς τόνισε νά μήν ἔχουμε ποτέ
ἀγωνία.
Τό
«μή μεριμνᾶτε»[१],
ὁ Κύριος μᾶς τό ἔδωσε ὡς ἐντολή καί
ὄχι ὡς μία ἁπλῆ προτροπή.
Ἡ
μέριμνα μᾶς ἀπορροφᾶ ὁλόκληρους, μᾶς
γεμίζει μέ ἄγχος καί μᾶς χωρίζει ἀπό
τόν μόνο ἀληθινό Θεό. Ὅταν μεριμνοῦμε
γιά ὅ,τιδήποτε πλήν τοῦ Κυρίου
ἀποδεικνυόμαστε ἄπιστοι στήν πράξη
καί ἀνάξιοι τοῦ Θεοῦ.
Δέν
τηροῦμε τήν πρώτη Ἐντολή πού ἀπαιτεῖ
ἀπό ἐμᾶς τό ὁλοκληρωτικό δόσιμο στόν
Θεό: « Ἀγαπήσεις Κύριον τὸν Θεόν σου
ἐξ ὅλης τῆς καρδίας σου καὶ ἐξ ὅλης
τῆς ψυχῆς σου καὶ ἐξ ὅλης τῆς διανοίας
σου καὶ ἐξ ὅλης τῆς ἰσχύος σου» (Μαρκ.
12, 30) μᾶς λέγει.
Ὅταν ὅμως ὁ ἄνθρωπος ὑποδουλωθεῖ στίς βιοτικές μέριμνες, δίδει ὅλην του τήν ψυχή, ὅλην του τήν δύναμη (ψυχική καί σωματική), ὅλην του τήν καρδιά σ’ αὐτές χάνοντας τήν εἰρήνη τοῦ Θεοῦ καί γεμίζοντας τήν ὕπαρξή του μέ ἄγχος. Συνάμα ταράζει καί τούς γύρω του, τήν οἰκογένειά του· μεταδίδει τό ἄγχος του, ἰδίως ἡ μητέρα πρός τά παιδιά
Ὅταν ὅμως ὁ ἄνθρωπος ὑποδουλωθεῖ στίς βιοτικές μέριμνες, δίδει ὅλην του τήν ψυχή, ὅλην του τήν δύναμη (ψυχική καί σωματική), ὅλην του τήν καρδιά σ’ αὐτές χάνοντας τήν εἰρήνη τοῦ Θεοῦ καί γεμίζοντας τήν ὕπαρξή του μέ ἄγχος. Συνάμα ταράζει καί τούς γύρω του, τήν οἰκογένειά του· μεταδίδει τό ἄγχος του, ἰδίως ἡ μητέρα πρός τά παιδιά
«Γιά
τοῦτο ἀκριβῶς καὶ σᾶς λέγω, μὴ
φροντίζετε μὲ στενοχωρίαν καὶ ἀγωνίαν
διὰ τὴν ζωήν σας, δηλαδὴ διὰ τὸ τί θὰ
φάγετε καὶ τὸ τί θὰ πίετε, οὔτε καὶ
διὰ τὸ σῶμα σας μὲ τί θὰ ἐνδυθῆτε.
Δὲν ἀξίζει ἡ ζωὴ περισσότερον ἀπὸ
τὴν τροφὴν καὶ τὸ σῶμα ἀπὸ τὸ ἔνδυμα;
(Ὁ Θεός, ποὺ σᾶς ἔδωσε τὸ πολυτιμότερον,
δὲν θὰ σᾶς δώση καὶ τὸ κατώτερον;).
Παρατηρῆστε τὰ πτηνὰ τοῦ οὐρανοῦ καὶ ἴδετε ὅτι αὐτὰ οὔτε σπέρνουν οὔτε θερίζουν οὔτε συγκεντρώνουν τροφές σέ ἀποθῆκες. Καὶ ὅμως ὁ Πατέρας Σας ὁ οὐράνιος τὰ τρέφει. Σεῖς δὲν ἔχετε ἀσυγκρίτως μεγαλύτερη ἀξία ἀπὸ αὐτά;
Ποιὸς δὲ ἀπό σᾶς, ὅσες πολλές καί μεγάλες φροντίδες καὶ ἂν καταβάλη, ἠμπορεῖ νὰ προσθέση στὸ ἀνάστημά του ἕνα πῆχυν; Καὶ ὅμως σᾶς λέγω τοῦτο, οὔτε καὶ αὐτὸς ὁ Σολομών μὲ ὅλην του τὴν βασιλικὴν μεγαλοπρέπειαν καὶ δόξαν δὲν ἐφόρεσε ποτὲ ἕνα τόσον περίλαμπρον ἔνδυμα ὡσὰν αὐτό, μὲ τὸ ὁποῖον περιβάλλεται ἕνα ἀπὸ τὰ ταπεινὰ αὐτὰ ἄνθη.
Ἐὰν δὲ ὁ Θεὸς ἐνδύη μὲ τόσην λαμπρότητα τὰ χορτάρια τοῦ ἀγροῦ, ποὺ σήμερα ὑπάρχουν καὶ αὔριον ρίπτονται στὸν φοῦρνον, δὲν θὰ ἐνδύση πολὺ περισσότερόν ἐσᾶς, ὀλιγόπιστοι; Λοιπὸν μὴ κυριευθῆτε ποτὲ ἀπὸ τὴν ἀνήσυχη μέριμνα καὶ μὴ λέτε συνεχῶς, τί θὰ φᾶμε ἤ τί θὰ πιοῦμε ἤ τί θὰ ντυθοῦμε;
Παρατηρῆστε τὰ πτηνὰ τοῦ οὐρανοῦ καὶ ἴδετε ὅτι αὐτὰ οὔτε σπέρνουν οὔτε θερίζουν οὔτε συγκεντρώνουν τροφές σέ ἀποθῆκες. Καὶ ὅμως ὁ Πατέρας Σας ὁ οὐράνιος τὰ τρέφει. Σεῖς δὲν ἔχετε ἀσυγκρίτως μεγαλύτερη ἀξία ἀπὸ αὐτά;
Ποιὸς δὲ ἀπό σᾶς, ὅσες πολλές καί μεγάλες φροντίδες καὶ ἂν καταβάλη, ἠμπορεῖ νὰ προσθέση στὸ ἀνάστημά του ἕνα πῆχυν; Καὶ ὅμως σᾶς λέγω τοῦτο, οὔτε καὶ αὐτὸς ὁ Σολομών μὲ ὅλην του τὴν βασιλικὴν μεγαλοπρέπειαν καὶ δόξαν δὲν ἐφόρεσε ποτὲ ἕνα τόσον περίλαμπρον ἔνδυμα ὡσὰν αὐτό, μὲ τὸ ὁποῖον περιβάλλεται ἕνα ἀπὸ τὰ ταπεινὰ αὐτὰ ἄνθη.
Ἐὰν δὲ ὁ Θεὸς ἐνδύη μὲ τόσην λαμπρότητα τὰ χορτάρια τοῦ ἀγροῦ, ποὺ σήμερα ὑπάρχουν καὶ αὔριον ρίπτονται στὸν φοῦρνον, δὲν θὰ ἐνδύση πολὺ περισσότερόν ἐσᾶς, ὀλιγόπιστοι; Λοιπὸν μὴ κυριευθῆτε ποτὲ ἀπὸ τὴν ἀνήσυχη μέριμνα καὶ μὴ λέτε συνεχῶς, τί θὰ φᾶμε ἤ τί θὰ πιοῦμε ἤ τί θὰ ντυθοῦμε;
Διότι
οἱ εἰδωλολάτρες (ποὺ δὲν γνωρίζουν
τὰ αἰώνια ἀγαθὰ καὶ τὴν στοργικὴ
πρόνοια τοῦ Θεοῦ), ἐπιζητοῦν ἀποκλειστικά
καὶ μόνον αὐτὰ τὰ φθαρτὰ ἀγαθά. Σεῖς
ὅμως μὴν κυριεύεσθε ἀπὸ τέτοιες
μέριμνες, διότι ὁ Πατέρας Σας ὁ οὐράνιος
γνωρίζει ὅτι ἔχετε ἀνάγκην ἀπὸ ὅλα
αὐτά, καὶ σὰν πανάγαθος, ποὺ εἶναι,
θὰ σᾶς τὰ δώση. Ζητεῖτε δὲ κατὰ πρῶτον
καὶ κύριον λόγον τὴν βασιλείαν τοῦ
Θεοῦ καὶ τὴν ἀρετὴν ποὺ θέλει ἀπὸ
σᾶς ὁ Θεός, καὶ ὅλα αὐτὰ τὰ ἐπίγεια
ἀγαθὰ θὰ σᾶς δοθοῦν μαζί μὲ τὰ
ἀνεκτίμητα ἀγαθὰ τῆς βασιλείας τῶν
οὐρανῶν.
Λοιπὸν μὴ καταληφθῆτε ποτὲ ἀπὸ τὴν ἀνήσυχη μέριμνα γιά τίς ἀνάγκες τῆς αὐριανῆς ἡμέρας. Διότι ἡ αὔριο θὰ φροντίση γιά ὅσα θὰ χρειασθῆτε κατ' αὐτήν. Σέ κάθε ἡμέρα ἀρκοῦν οἱ ἰδικές της ἀσχολίες καὶ τὰ ἰδικὰ της βάσανα»[2].
Λοιπὸν μὴ καταληφθῆτε ποτὲ ἀπὸ τὴν ἀνήσυχη μέριμνα γιά τίς ἀνάγκες τῆς αὐριανῆς ἡμέρας. Διότι ἡ αὔριο θὰ φροντίση γιά ὅσα θὰ χρειασθῆτε κατ' αὐτήν. Σέ κάθε ἡμέρα ἀρκοῦν οἱ ἰδικές της ἀσχολίες καὶ τὰ ἰδικὰ της βάσανα»[2].
Οἱ
ὑπερβολικές βιοτικές φροντίδες, οἱ
ἀγωνιώδεις γήινες μέριμνες γιά δουλειά,
λεφτά, κοινωνική καταξίωση, ὑλικές
ἀπολαύσεις, ἀνθρώπινη δόξα, πολύ
ἀπομακρύνουν τούς γονεῖς καί τήν
οἰκογένεια ἀπὸ τὸν Θεό γεμίζοντας
την μέ ταραχή.
Εἶναι
σὰν τὰ πολὺ μακριὰ φορέματα τά ὁποῖα
δέν ἐπιτρέπουν στούς συζύγους νά
βαδίσουν, νά τρέξουν πρός τόν Θεό μαζί
μέ τά παιδιά τους.
«Ἐκεῖνοι
ποὺ ἔχουν καταληφθεῖ πολὺ ἀπὸ τὶς
μέριμνες τῆς ζωῆς σύρονται στὰ χαμηλὰ
σὰν παχιὲς ὄρνιθες μαζὶ μὲ τὰ ζῶα
πού βόσκουν στή γῆ, ἔχοντας τὰ φτερὰ
χωρὶς σκοπό»[3], λέει ὁ Μέγας Βασίλειος.
Οἱ
ἀγωνιώδεις ὑπερβολικές γήινες φροντίδες
γιά τήν οἰκογένεια, τό σπίτι, τό φαγητό,
τήν ἐπιπλωση, τά παιδιά, τίς «δραστηριότητες»
τῶν παιδιῶν -πού ἐν πολλοῖς εἶναι
ἄχρηστες ἤ καί ζημιογόνες- ὁδηγοῦν
σέ ἀπώλεια πολύτιμου ψυχικοῦ δυναμικοῦ
τῶν συζύγων.
Ὁ πατέρας καί ἡ μητέρα φορτισμένοι ἀπ’ ὅλα αὐτά μέ σφίξιμο στήν ψυχή καί ἀγωνία στά μάτια προσπαθοῦν μάταια ν’ ἀνταποκριθοῦν στίς λεγόμενες «καθημερινές ἀπαιτήσεις».
Ὁ πατέρας καί ἡ μητέρα φορτισμένοι ἀπ’ ὅλα αὐτά μέ σφίξιμο στήν ψυχή καί ἀγωνία στά μάτια προσπαθοῦν μάταια ν’ ἀνταποκριθοῦν στίς λεγόμενες «καθημερινές ἀπαιτήσεις».
Πόσο
ὅμως αὐτές οἱ λεγόμενες ἀνάγκες εἶναι
ἀληθινές ἀνάγκες;
Στήν
πραγματικότητα εἶναι ὑπερβολικές,
«κατασκευασμένες» καί οὐσιαστικά
ἀνύπαρκτες «ἀνάγκες», τίς ὁποῖες
δημιουργεῖ τό σύγχρονο marketing,
οἱ διαφημίσεις, τά ΜΜΕ, καί ἡ φιλαυτία
μας μέ τά τρία ἔκγονά της: τήν φιλοδοξία,
τήν φιλαργυρία καί τήν φιληδονία.
Ὁ
Κύριος μᾶς εἶπε ὅτι στήν πραγματικότητα
καμμία ἀνάγκη δέν ἔχουμε παρά μόνο
μία... «Ἑνός ἐστί χρεία»: Τοῦ νά μοιάσουμε
στή ἁγία Μαρία τήν ἀδελφή τοῦ ἁγίου
Λαζάρου· τοῦ νά καθίσουμε στά πόδια
τοῦ Χριστοῦ καί ν’ ἀκούσουμε τοῦ
λόγου Του. Αὐτή εἶναι ἡ «ἀγαθή μερίδα»
πού φέρνει τήν βαθειά εἰρήνη στήν ψυχή
τοῦ ἀνθρώπου ἀλλά καί στήν καρδιά τῆς
οἰκογένειας.
Οἱ
ὑπερβολικές καί ἀγωνιώδεις βιοτικές
φροντίδες ὁδηγοῦν ἀναπόφευκτα στήν
ἀπώλεια πολύτιμου πνευματικοῦ-ψυχικοῦ-σωματικοῦ
δυναμικοῦ τόσο ἀπαραίτητου γιά τίς
καθημερινές πνευματικές ἀσκήσεις καί
προπάντων γιά τήν προσευχή. Χωρίς
ἀδιάλειπτη προσευχή χάνεται ὁ Χριστός,
χάνεται ἡ Θεία Χάρη (ἀπενεργοποιεῖται),
χάνεται ἡ ἀληθινή εἰρήνη.
Οἱ
πολλές βιοτικές μέριμνες, ἀπενεργοποιοῦν
τή Θεία Χάρη πού λάβαμε κατά τό Ἅγιο
Βάπτισμά μας.
Ἀλλοίμονον!
Σέ τί τραγική κατάσταση βρισκόμαστε! Ἡ
Θεία Χάρη ἔχει καταντήσει ἀνενεργός
στούς περισσότερους ἀπό τούς
βεβαπτισμένους.
Αἰτία:
ἡ ἄγνοια τοῦ Θεοῦ καί τοῦ πνευματικοῦ
ἀγῶνα· πρό πάντων δέ ἡ ὑπερβολική
ἐνασχόληση μέ τά βιοτικά. Ὁ Κύριος
παρομοίασε τίς βιοτικές μέριμνες μέ τά
ἀγκάθια τά ὁποῖα πνίγουν τόν σπόρο
πού ἀρχίζει νά βλαστάνει.
-Ἀπό
ποῦ ὅμως πηγάζουν οἱ μέριμνες, οἱ
ἀγωνιώδεις φροντίδες πού κατατρώγουν
σχεδόν ὅλους τούς σύγχρονους ἀνθρώπους
καί μάλιστα τούς συζύγους;
-Ἀπό
τήν ὀλιγοπιστία μας.
Ἡ
ὀλιγοπιστία στόν Θεό καί στήν Θεία
Πρόνοια Του ὠθεῖ τόν ἄνθρωπο στό νά
ἀναζητήσει ἄλλα στηρίγματα καί ἄλλου
εἴδους προστασία καί «ἐξασφάλιση».
Ἠ
πρόταση τοῦ πονηροῦ καί τῆς διεφθαρμένης
μας λογικῆς εἶναι ἕτοιμη: «Τά χρήματα.
Τά χρήματα εἶναι τό πᾶν. Στηρίξου σ’
αὐτά. Κυνήγησέ τα...».
Ἄν
ὑποταχθεῖ ὁ ἄνθρωπος, ὁ σύζυγος-πατέρας
καί ἡ σύζυγος-μητέρα, καί ἀκολουθήσουν
τήν ὑποβολή τοῦ πονηροῦ, τότε γεμίζουν
μέ μέριμνες καί ἀγωνιώδεις φροντίδες.
Τότε
μπαίνουν στήν διαδικασία τοῦ νά γίνουν
πλούσιοι ἤ τουλάχιστον νά ἔχουν μία
«καλή δουλειά», γιά νά εἶναι «ἐξασφαλισμένοι
αὐτοί καί τά παιδιά τους».
Γίνονται ἔτσι δοῦλοι τῶν γήινων ἐπιθυμιῶν τους καί ὑπηρετοῦν τό μαμωνᾶ, δηλαδή τόν διάβολο καί τά πάθη (φιλαργυρία, φιληδονία καί φιλοδοξία). Ἔχουν κάνει πλέον ἄλλο Θεό. Πλανῶνται βέβαια ἄν νομίζουν ὅτι «πιστεύουν» ἀκόμη στόν ἀληθινό Θεό.
Ἡ εἰρήνη ἀπό τήν οἰκογένεια ἔχει χαθεῖ πρό πολλοῦ, ἀφοῦ πρῶτα χάθηκε ἀπό μέσα τους. Οἱ ψυχές τους τώρα μία ἀγωνία ἔχουν:«Πῶς θά ἔχουν χρήματα ὅσο γίνεται περισσότερα». Ὁ νέος τους κύριος, ὁ Μαμωνᾶς, εἶναι πολύ ἀπαιτητικός· τούς θέλει ὁλόκληρους, «ψυχῇ καί σώματι» δοσμένους στήν ὑπηρεσία του.
Γίνονται ἔτσι δοῦλοι τῶν γήινων ἐπιθυμιῶν τους καί ὑπηρετοῦν τό μαμωνᾶ, δηλαδή τόν διάβολο καί τά πάθη (φιλαργυρία, φιληδονία καί φιλοδοξία). Ἔχουν κάνει πλέον ἄλλο Θεό. Πλανῶνται βέβαια ἄν νομίζουν ὅτι «πιστεύουν» ἀκόμη στόν ἀληθινό Θεό.
Ἡ εἰρήνη ἀπό τήν οἰκογένεια ἔχει χαθεῖ πρό πολλοῦ, ἀφοῦ πρῶτα χάθηκε ἀπό μέσα τους. Οἱ ψυχές τους τώρα μία ἀγωνία ἔχουν:«Πῶς θά ἔχουν χρήματα ὅσο γίνεται περισσότερα». Ὁ νέος τους κύριος, ὁ Μαμωνᾶς, εἶναι πολύ ἀπαιτητικός· τούς θέλει ὁλόκληρους, «ψυχῇ καί σώματι» δοσμένους στήν ὑπηρεσία του.
Ὁ
Κύριος ὅμως μᾶς τό ξέκαθάρισε ὅτι δέν
μποροῦμε νά δουλεύουμε σέ δύο κυρίους.
«Κανεὶς δὲν ἠμπορεῖ νὰ ὑπηρετῆ
συγχρόνως δύο κυρίους· διότι ἤ θὰ
μισήση τὸν ἕνα καὶ θὰ ἀγαπήση τὸν
ἄλλον ἤ θὰ προσκολληθῆ στὸν ἕνα καὶ
θὰ καταφρονήση τὸν ἄλλο.
Καὶ σεῖς δὲν εἶναι δυνατὸν νὰ ὑπηρετῆτε τὸν Θεὸν καὶ τὸν πλοῦτον· ἤ θὰ ἀγαπήσετε τὸν Θεὸν καὶ θὰ περιφρονήσετε τοὺς ἐπιγείους θησαυροὺς ἤ θὰ ὑποδουλωθῆτε εἰς αὐτοὺς καὶ θὰ καταφρονήσετε τὸν Θεόν»[4]. Ἐκεῖ πού εἶναι ὑποδουλωμένος κάποιος ἐκεῖ καί προσκυνᾶ, ἐκεῖ καί πιστεύει, ἐκεῖ καί λατρεύει.
Καὶ σεῖς δὲν εἶναι δυνατὸν νὰ ὑπηρετῆτε τὸν Θεὸν καὶ τὸν πλοῦτον· ἤ θὰ ἀγαπήσετε τὸν Θεὸν καὶ θὰ περιφρονήσετε τοὺς ἐπιγείους θησαυροὺς ἤ θὰ ὑποδουλωθῆτε εἰς αὐτοὺς καὶ θὰ καταφρονήσετε τὸν Θεόν»[4]. Ἐκεῖ πού εἶναι ὑποδουλωμένος κάποιος ἐκεῖ καί προσκυνᾶ, ἐκεῖ καί πιστεύει, ἐκεῖ καί λατρεύει.
Ποῦ
δίνουμε τό χρόνο μας , τή σκέψη μας καί
τήν καρδιά μας; Στά χρήματα, στή μάταιη
δόξα τῶν ἀνθρώπων, στίς ἡδονές; Αὐτά
τότε εἶναι πού ἔχουμε ὡς θεούς, αὐτά
προσκυνᾶμε, αὐτά λατρεύουμε, σ’ αὐτά
πιστεύουμε, γι’ αὐτά μεριμνοῦμε, γι’
αὐτά ἀγωνιοῦμε...Αὐτά γίνονται αἰτία
νά μήν ὑπάρχει ποτέ εἰρήνη στίς ψυχές
τῶν συζύγων ὁπότε οὔτε καί στήν
οἰκογένεια.
Οἱ
Ἅγιοι Πατέρες μᾶς συμβουλεύουν νά
ἐλευθερωνόμαστε ἀπό τίς ἀγωνιώδεις
βιωτικές φροντίδες καί ἀπό τό κοσμικό
φρόνημα σκεπτόμενοι τόν ἐπικείμενο
θάνατό μας καί τήν ἄδηλο κρίση τοῦ
Θεοῦ.
Ὁ
ἅγιος Ἠσαΐας ὁ Ἀναχωρητὴς λέει
χαρακτηριστικά: «Ἔχε μπροστὰ στὰ μάτια
σου τὸν θάνατο, κάθε μέρα· συνεχῶς νὰ
σκέπτεσαι τὸ πῶς θὰ χωριστεῖς ἀπὸ
τὸ σῶμα σου, πῶς θὰ περάσεις ἀπὸ τὴν
περιοχὴ τῶν δυνάμεων τοῦ σκότους ποὺ
θὰ σὲ συναντήσουν στὸν ἀέρα καὶ πῶς
θὰ παρουσιαστεῖς ἐνώπιόν του Θεοῦ!
Προετοιμάσου γιὰ ἐκείνη τὴ Φοβερὴ
Ἡμέρα, κατὰ τὴν ὁποία θὰ σὲ βρεῖ ἡ
Κρίση τοῦ Θεοῦ, σὰν νὰ τὴν βλέπεις
ἤδη ἀπὸ τώρα!»[5].
Οἱ
βιοτικές μέριμνες μᾶς κάνουν νά ξεχνοῦμε
τό πιό βέβαιο γεγονός τῆς γήινης ζωῆς
μας, πού κάθε στιγμή μᾶς πλησιάζει ὅλο
καί περισσότερο: τόν θάνατο...
Κάθε
βῆμα πού κάνουμε, μᾶς διδάσκει ὁ ἅγιος
Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης, πρέπει νά
σκεπτόμεθα ὅτι εἶναι ἕνα βῆμα πού μᾶς
φέρνει πλησιέστερα πρός τόν τάφο. Θά
πρέπει συχνά νά ἐπισκεπτόμεθα τά
κοιμητήρια γιά νά διδασκόμαστε ἀπό
αὐτά τήν προσωρινότητα τῆς ζωῆς
αὐτῆς.
«Ἐὰν δὲν πρόκειται νὰ πεθάνουμε ποτέ», παρατηρεῖ ὁ μέγας ἱεροκήρυκας Ἠλίας Μηνιάτης, «ἀλλὰ πρόκειται νὰ ζήσουμε στὸν κόσμο αἰωνίως, ἂς εἶναι, ἂς γίνωμε δοῦλοι δικοί του γιὰ νὰ τὸν χαροῦμε. Ἄλλα ἐὰν εἴμαστε θνητοί, μία φούχτα χῶμα, καὶ σήμερα ἢ αὔριο πεθαίνουμε καὶ διαλυόμαστε, ἂν αὐτὸς ὁ κόσμος εἶναι πρόσκαιρος, «παράγει γὰρ τὸ σχῆμα τοῦ κόσμου τούτου»[6] λέει ὁ Ἀπόστολος Παῦλος, ἂν λοιπὸν ἐμεῖς ἐδῶ εἴμαστε διαβάτες καὶ ἡ πατρίδα μας εἶναι στὸν οὐρανό, ἂν ἐμεῖς ἔχουμε ἀφεντικὸ καὶ Πατέρα μόνο τὸν Θεό, ἂν στὸ ἅγιο Βάπτισμα Τοῦ ὑποσχεθήκαμε νὰ εἴμαστε πιστοί Του δοῦλοι, τότε τὸν Θεὸ ἂς ὑπηρετοῦμε «ἐξ ὅλης της διανοίας μας καὶ ἐξ ὅλης της ψυχῆς μας καὶ ἐξ ὅλης της ἰσχύος μας»»[7].
«Ἐὰν δὲν πρόκειται νὰ πεθάνουμε ποτέ», παρατηρεῖ ὁ μέγας ἱεροκήρυκας Ἠλίας Μηνιάτης, «ἀλλὰ πρόκειται νὰ ζήσουμε στὸν κόσμο αἰωνίως, ἂς εἶναι, ἂς γίνωμε δοῦλοι δικοί του γιὰ νὰ τὸν χαροῦμε. Ἄλλα ἐὰν εἴμαστε θνητοί, μία φούχτα χῶμα, καὶ σήμερα ἢ αὔριο πεθαίνουμε καὶ διαλυόμαστε, ἂν αὐτὸς ὁ κόσμος εἶναι πρόσκαιρος, «παράγει γὰρ τὸ σχῆμα τοῦ κόσμου τούτου»[6] λέει ὁ Ἀπόστολος Παῦλος, ἂν λοιπὸν ἐμεῖς ἐδῶ εἴμαστε διαβάτες καὶ ἡ πατρίδα μας εἶναι στὸν οὐρανό, ἂν ἐμεῖς ἔχουμε ἀφεντικὸ καὶ Πατέρα μόνο τὸν Θεό, ἂν στὸ ἅγιο Βάπτισμα Τοῦ ὑποσχεθήκαμε νὰ εἴμαστε πιστοί Του δοῦλοι, τότε τὸν Θεὸ ἂς ὑπηρετοῦμε «ἐξ ὅλης της διανοίας μας καὶ ἐξ ὅλης της ψυχῆς μας καὶ ἐξ ὅλης της ἰσχύος μας»»[7].
Αὐτό
δέν σημαίνει ὅτι θά γίνουμε ὀκνηροί,
ὅτι θά γίνουμε ἀδιάφοροι καί δέν θά
κάνουμε αὐτά πού πρέπει, αὐτά πού μᾶς
πληροφορεῖ ἡ συνείδηση καί ἡ λογική.
Ἀντίθετα
θά κάνουμε ὅ,τι πρέπει, ἀλλά χωρίς
ἄγχος, χωρίς ἀγωνία. Καλλίτερα νά μήν
γίνει ἡ ὅποια «δουλειά» παρά νά γίνει
μέ ἄγχος, ἀγωνία, ψυχική ἀκαταστασία
καί ταραχή τῆς ψυχῆς τῶν ἄλλων καί
τῆς δικῆς μας.
Ὁ
Κύριος μᾶς εἶπε ὅτι πρέπει νά ζητᾶμε
συνεχῶς τήν Βασιλεία Του καί τήν
δικαιοσύνη Του( δηλ. τήν σύνολη ἀρετή).
Γιά ὅλα τά ὑπόλοιπα, τά βιοτικά θά
φροντίσει Ἐκεῖνος.
Ἐμεῖς
θά προσπαθήσουμε νά Τόν ἔχουμε Βασιλιά
μέσα μας καί Ἐκεῖνος θά μᾶς προσθέσει
ὅλα αὐτά τά γήινα, πού σάν ἄνθρωποι
γνωρίζει ὅτι χρειαζόμαστε: Τί θά φᾶμε
δηλαδή, τί θά πιοῦμε, πῶς θά ζήσουμε,
πόσα χρήματα θά ἔχουμε ἄν πρέπει νά
ἔχουμε χρήματα κλπ., κλπ.
Ἐμεῖς
ἄς ζητᾶμε πάντοτε νά γίνεται τό θέλημά
Του καί νά ἐπικρατεῖ ἡ ἀρετή στή ζωή
μας, καί Ἐκεῖνος θά μᾶς δώσει ἕτοιμα
ὅλα ὅσα χρειαζόμαστε γιά τήν βιολογική
μας συντήρηση. «Ζητεῖτε πρῶτον τήν
Βασιλεία τοῦ Θεοῦ καί τήν δικαιωσύνην
Αὐτοῦ καί ταῦτα πάντα (τά βιοτικά)
προστεθήσενται ὑμῖν».
συνεχίζεται...
Ἱερομόναχος
Σάββας ὁ Ἁγιορείτης
http://hristospanagia3.blogspot.gr/
[1]
Ματθ. 6,25
[2] Μτ.
6, 34
[3]Μ.
Βασιλείου, Ἐπιστολαί, Ἐπιστολή 293,TLG,
Basilius
Theol.,
Epistulae
(2040: 004) “Saint
Basile.
Lettres, 3 vols.”, Ed.
Courtonne, Y. Paris: Les Belles Lettres, 1:1957; 2:1961; 3:1966.
Epistle 293, section 1, line 19. Τό κείμενο ἔχει ὡς
ἑξῆς:« Ἐπεὶ οἵ γε σφοδρῶς ταῖς τοῦ
βίου μερίμναις κατειλημμένοι, οἷον
ὄρνιθες πολύσαρκοι εἰκῆ τὸ πτερὸν
ἔχοντες, κάτω που σύρονται μετὰ τῶν
βοσκημάτων».
[4]
Ματθ. 6,24
[5]
Ἁγίου Νικολάου
Ἀχρίδος: Γιά τίς βιοτικές
μέριμνες,
http://hristospanagia3.blogspot.com/2011/07/blog-post_6072.html
http://hristospanagia3.blogspot.com/2011/07/blog-post_6072.html
[6]
Α΄Κορ. 7, 31.
[7]Πρβλ.
Μαρκ. 12,30 «ἀγαπήσεις κύριον τὸν Θεόν
σου ἐξ ὅλης τῆς καρδίας σου καὶ ἐξ
ὅλης τῆς ψυχῆς σου καὶ ἐξ ὅλης τῆς
διανοίας σου καὶ ἐξ ὅλης τῆς ἰσχύος
σου». Ἀναφορά στό: Ἠλία Μηνιάτη, Ἐπισκόπου
Κερνίκης καί Καλαβρύτων, Ὁμιλία
στό «Οὐδείς δύναται δυσί κυρίοις
δουλεύειν».
Βρίσκεται στό: Πατερικό Κυριακοδρόμιο,
Ἔκδ. Ι. Κελλίον Ἁγίου Νικολάου Μπουραζέρη,
Ἅγιον Ὄρος, σελ. 155-156
- Η διαπαιδαγώγηση του παιδιού - π. Πορφύριος
ΠΡΟΣΦΑΤΟ ΑΡΘΡΟ:Γιατί οἱ νέοι φεύγουν ἀπό τήν Ἐκκλησία; Ἀπαντᾶ ὁ Ἅγιος Πορφύριος.
ΑΛΛΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ ΚΑΙ ΟΜΙΛΙΕΣ
- Ἡ ἀγωγή τῶν παιδιῶν (Α΄)(mp3)
- Ἡ ἀγωγή τῶν παιδιῶν (Β΄)(mp3)
Ἡ ὑπερβολική πίεση στά παιδιά καί ἡ ἄσκηση στήν οἰκογένεια (mp3)
- Ἡ ἐπίδραση τῆς ζωῆς τῶν γονέων στά παιδιά (Ἀνθρωπολογία τοῦ Γέροντος Πορφυρίου)(mp3)
- Τά παιδιά, οἱ χαρές τους καί ὁ περιορισμός τους (Γέροντος Παϊσίου(mp3)
- Ὁμιλίες γιά τήν οἰκογένεια καί τήν οἰκογενειακή ζωή.
- Ἡ πνευματική ζωή στήν οἰκογένεια (mp3)
- 1)Πῶς θά βοηθήσουν οἱ γονεῖς τούς νέους νά ἀκολουθήσουν τήν κλίση τους;(π. Παΐσιος), 2)Ἡ εἰρήνη στήν οἰκογένεια ὡς παράγοντας ἀγωγῆς (mp3)
- Ἡ μητρική ἀγάπη καί ἡ ἀξιοποίηση τῆς ἀτεκνίας (κατά τόν Γέροντα Παΐσιο)(mp3)
- Περί ἁγνότητας καί ἀκολασίας (ποιά ἡ σωστή στάση νέων καί γονέων;) (mp3)- Ὁμιλία α΄.
- Γέροντας Παΐσιος: Γιά τήν ἀγωγή τῶν παιδιῶν (ἀνάγκη περιορισμοῦ) καί τό πῶς ἐνεργεῖ ὁ Θεός στούς ταπεινούς – ἠχητικό ντοκουμέντο.
- Ἡ εὐθύνη τῶν γονέων γιά τήν ἀνατροφή τῶν παιδιῶν (κατά τόν Γέροντα Παΐσιο)(mp3).
- Ἡ ἀγάπη τῶν γονέων πρός τά παιδιά (mp3)
- Ματαιότης ματαιοτήτων, τά πάντα ματαιότης(Ἐκκλησιαστής) (Ὁμιλία σέ γονεῖς-mp3)
- Ἡ καλή ἀρχή μιᾶς οἰκογένειας καί ἡ διαφορά χαρακτήρων στούς συζύγους (κατά τόν Γέροντα Παΐσιο).
- Πῶς γίνεται ἕνας εὐλογημένος γάμος (Ἁγ. Νικοδήμου, Χρηστοήθεια Δ΄ μέρος)(mp3)
- «Οἱ χριστιανοί ,γενικά, δέν πρέπει νά παίζουν μουσικά ὄργανα, οὔτε νά χορεύουν καί νά τραγουδοῦν» (Ἁγίου Νικοδήμου Ἁγιορείτου, Χρηστοήθεια Λόγ. Β΄)(mp3)
- «Οἱ χριστιανοί ,γενικά, δέν πρέπει νά παίζουν μουσικά ὄργανα, οὔτε νά χορεύουν καί νά τραγουδοῦν» (Ἁγίου Νικοδήμου Ἁγιορείτου, Χρηστοήθεια Β΄ μέρος΄)(mp3)
- Ποιά τά ἐπιτίμια τῶν χορευτῶν. Τά παιχνίδια καί οἱ χοροί εἶναι ἀντίθετα στά συστατικά τοῦ μυστηρίου τοῦ Γάμου(Ἁγ. Νικοδήμου, Χρηστοήθεια Γ΄μέρος)(mp3)
- Οἱ χριστιανοί δέν πρέπει νά καλλωπίζονται, νά φοροῦν ἁρώματα, νά χρησιμοποιοῡν φτιασίδια καί νά βλέπουν περίεργα (Ἁγίου Νικοδήμου, Χρηστοήθεια) (mp3).
- 10 Κατηχήσεις σέ παιδιά (mp3).
- α) Οἱ σχέσεις μέ τούς συγγενεῖς καί φίλους, β)Ἡ ἐγκράτεια στήν καθημερινή ζωή (mp3)
- Ἡ ἀπόφαση γιά τήν ἐπιλογή τοῦ τρόπου ζωῆς τῶν νέων στήν οἰκογένεια(mp3)
- Ἡ ὑπερβολική πίεση στά παιδιά καί ἡ ἄσκηση στήν οἰκογένεια (mp3)
- Ἡ οἰκογένεια καί ἡ εἰρήνη της (A΄)(mp3)
- Ἡ οἰκογένεια καί ἡ εἰρήνη της (Β΄)(mp3)
- «Ἀποκατάσταση» τῶν νέων καί Πνευματική ζωή κατά τόν Γέροντα Παΐσιο(mp3)
- Βοήθεια στά παραστρατημένα παιδιά (mp3)
- Οἱ προγαμιαῖες σχέσεις (mp3)
- Ἡμέρα γενεθλίων ἤ Ὀνομαστική ἑορτή; (Κείμενο + mp3)
- Ἡ ἀποστολή καί ἡ ἀμφίεση τῆς γυναίκας (Ἁγ. Λουκᾶ Κριμαίας)(mp3)
- Ἡ ἀγωγή τῶν παιδιῶν καί ἡ συμβολή τοῦ πατέρα (mp3)
- Ἡ ἀγωγή τῶν παιδιῶν καί ἡ συμβολή τῆς μητέρας (mp3)
- ΕΓΓΑΜΗ Ἤ ΑΓΑΜΗ ΖΩΗ (ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟΝ ΓΕΡΟΝΤΑ ΠΑΪΣΙΟ)(mp3)
- Πῶς μποροῦν οἱ γονείς νά βοηθήσουν τούς νέους ὥστε νά ἀκολουθήσουν τήν κλίση τους (κατά τόν Γέροντα Παΐσιο) (mp3)
- Γέροντος Παϊσίου: Γιά μιά ἁρμονική οἰκογένεια
- Γέροντος Παϊσίου του Αγιορείτου: Γιά μιά ἁρμονική οἰκογένεια (β΄μέρος).
- Γέροντος Παϊσίου: Ἡ τεκνοποιΐα (α΄μέρος).
- Γέροντος Παϊσίου: Ἡ τεκνοποιΐα (Β΄ μέρος)
- «Ὁ ρόλος τῆς μητέρας στήν ἀγωγή τῶν παιδιῶν» – Ἀπομαγνητοφωνημένη ὁμιλία (mp3 + κείμενο)
- Ὁδηγίες πρός τούς γονεῖς γιά τήν ἀγωγή τῶν παιδιῶν καί τήν οἰκογένεια (mp3)
- Γέρων Πορφύριος: Πολλή προσευχή καί ὄχι πολλά λόγια γιά τήν ὀρθή ἀγωγή τῶν παιδιῶν (mp3)
- α)Περί κρίσεως καί β) Ποιά εἶναι ἡ σωστή ζωή καί σχέση τῶν γονέων μέσα στήν οἰκογένεια; (mp3)
- Πῶς ἐξασφαλίζεται ἡ εἰρήνη μέσα στήν οἰκογένεια (mp3)
- Ἡ φαντασία καί ἡ ἀγωγή τῶν παιδιῶν (mp3)
- Χριστιανική Παιδαγωγία (Α΄) (mp3)(Ἁγίου Νικοδήμου Ἁγιορείτου)
- Χριστιανική Παιδαγωγία (Β΄) (mp3)(Ἁγίου Νικοδήμου Ἁγιορείτου)
- Ἡ ἀγωγή τῶν παιδιῶν στό σχολεῖο(mp3)
- Ἡ ἀγωγή τῶν παιδιῶν στό σχολεῖο (Συμβουλές ἀπό τόν Γέροντα Πορφύριο)(mp3)
- Ἡ ἀγωγή τῶν παιδιῶν στό σχολεῖο καί ἡ βλάβη πού προξενεῖ ὁ ἔπαινος (mp3) (Γέροντος Πορφυρίου)Ἐρωτήσεις- Ἀπαντήσεις γιά τήν οἰκογένεια, τά παιδιά καί τήν γυναίκα (mp3)
- Κανείς δέν μπορεῖ νά δουλεύει σέ δύο κυρίους (mp3)
- Ἡ ἀγωγή τῶν παιδιῶν ἀπό τήν ἀρχή τῆς ζωῆς τους.
- Η ΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΝΕΩΝ. Το ενδιαφέρον του ιερού Χρυσοστόμου για τους νέους (Μητροπολίτου Εδέσσης, Πέλλης και Αλμωπίας κ. Ιωήλ)
- Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ (ΑΓ. ΙΩΑΝΝΟΥ ΤΟΥ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ)(MP3)
- «Ἡ εἰρήνη στήν οἰκογένεια» (Μέρος Β΄).
- «Ἡ εἰρήνη στήν οἰκογένεια» (Μέρος Γ΄).
- «Ἡ εἰρήνη στήν οἰκογένεια» (Μέρος Δ΄).
- «Ἡ εἰρήνη στήν οἰκογένεια» (Μέρος Ε΄).
- «Ἡ εἰρήνη στήν οἰκογένεια» (Μέρος ΣΤ΄).
- ΑΣ ΦΡΟΝΤΙΣΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΙΚΟΝΩΝ ΣΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΑΙΘΟΥΣΕΣ
- Ὁ Γέροντας Παΐσιος για τη νεολαία καί τήν οἰκογένεια.
- Ὁ σεβασμός καί ἡ ἀγάπη μεταξύ τῶν συζύγων (σύμφωνα μέ τόν Γέροντα Παΐσιο). Μέρος Α΄. Ἱερομόναχος π. Σάββας Ἁγιορείτης
- Ὁ σεβασμός καί ἡ ἀγάπη μεταξύ τῶν συζύγων (σύμφωνα μέ τόν Γέροντα Παΐσιο). Μέρος Β΄. Ἱερομόναχος π. Σάββας Ἁγιορείτης
- Ὁ σεβασμός καί ἡ ἀγάπη μεταξύ τῶν συζύγων (σύμφωνα μέ τόν Γέροντα Παΐσιο). Μέρος Γ΄. Ἱερομόναχος π. Σάββας Ἁγιορείτης. Τελευταῖο
- Ἀπό τήν ψυχοθεραπευτική διδασκαλία τοῦ Γέροντος Πορφυρίου: Γιά τήν κενοδοξία, τό γάμο, τήν ἀγωγή τῶν παιδιῶν κ.λ.π.
- Γιά τήν ἀγωγή τῶν παιδιῶν, τήν εὐτυχία στό Γάμο καί τίς θλίψεις (Γέροντος Πορφυρίου)
- Γέρων Παΐσιος: Η πνευματική ζωή είναι βασική προϋπόθεση για την καλή αποκατάσταση.
- Στά παιδιά ὁ ἔπαινος κάνει κακό (Γέροντας Πορφύριος).
- Θεοφιλείς γονείς- Μικρός Ευεργετινός.
- Τά παιδιά μας ἔγιναν ἀνίκανα γιά τήν πίστη ἐξ αἰτίας τῶν γονέων.
- Νέοι καί Ἐκκλησία. – Γιατί δυσκολεύονται νά Τήν πλησιάσουν; (Ἀρχ. Γεωργίου Καψάνη)
- Ἡ θεοειδής ζωή τῶν γονέων καί τά παιδιά.
- Ἡ ἐπιείκια, ἡ ἀφοσίωση καί ἡ διχόνοια μεταξύ τῶν συζύγων.
- Ἡ ἀγάπη – ἑνότητα μεταξύ τῶν συζύγων καί πῶς καλλιεργεῖται (κατά τόν Γέροντα Παΐσιο)
- Ἡ ἀγάπη τοῦ συζύγου πρός τή σύζυγο
- Ἡ «δυναμική» γυναίκα, ἡ ἐνδοοικογενειακή βία καί ὁ ἀληθινός δυναμισμός.
- Ἡ ἀπομάκρυνση τῆς δυσαρέσκειας μεταξύ τῶν συζύγων.
- Ἡ ταπείνωση, ἡ θυσία καί ἡ ἐξαγνισμένη ἀγάπη ὡς συστατικά τοῦ ἐπιτυχημένου Γάμου
- Ἡ ἀγάπη, ἡ ἑνότητα καί ἡ συμπεριφορά μεταξύ τῶν συζύγων
- Πῶς ἐπιτυγχάνεται ἡ ἑνότητα μεταξύ τῶν συζύγων
- Η χριστιανική συζυγία: Συμβουλές προς τον σύζυγο (Αγ. Ιωάννης Χρυσόστομος)
- Ἡ ἑνότητα καί ἡ ἀγάπη μεταξύ τῶν συζύγων
- Ἡ φιλονικία μεταξύ τῶν συζύγων
- Τό Μυστήριο τοῦ Γάμου, τό σύμφωνο συμβίωσης, ἡ βία καί τό διαζύγιο (πού εἶναι φόνος).
- «Ἡ γυνή ἵνα φοβῆται τόν ἄνδρα». Τί σημαίνει;
- Ἑλληνική νεολαία
- Ἡ ματαιοδοξία στήν ἀνατροφὴ τῶν παιδιῶν (Ἅγιος Ἰωάννης Χρυσόστομος)
- Τό ἄγχος, οἱ βιοτικές μέριμνες καί ἡ οἰκογένεια
- Ο σατανάς θέλει φασαρία μέσα στο σπίτι. Γέροντας Πορφύριος
- Ἡ οἰκογενειακή εἰρήνη καί τά παιδιά
- Ἡ ἀπαξίωση τῆς ἁγνότητας καί τῆς καθαρότητας σήμερα
- “ΣΚΟΤΩΣΑ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ”
- Μηνύματα παιδιών που αγαπούν τον “Χάρι Πότερ”
- «Κλείστε την τηλεόραση!»
- ΖΕΝ ΓΙΑ ΜΙΚΡΑ ΠΑΙΔΙΑ;
- Η Βάπτιση Μυστήριο της Εκκλησίας για τους Γονείς (Ἐπιτρέπονται δύο ὀνόματα;)
- Τα ονόματα των παιδιών
- Αγ.Κοσμάς Αιτωλός:«Γονείς να δίνετε χριστιανικά ονόματα στα παιδιά σας»
- Πῶς γιορτάζουμε τήν ὀνομαστική μας ἑορτή
- 1)Αγ.Ιωάννης Μαξίμοβιτς:Περι του μη επιτρεπτού να αγγίζουμε τις εικόνες με βαμμένα χείλη, 2)Περί τοῦ τελωνίου τῶν χρωματοπροσώπων, 3)Τά τελώνια
- Γονεῖς καί παιδιά (Γέροντος Πορφυρίου)
- Ὁ σεβασμός τῆς ἐλευθερίας τῶν παιδιῶν καί ὁ ρόλος της στήν ἀγωγή
- Σε κάποια θλιμμένη μητέρα, για τα κακά παιδιά…
- Ἡ σημασία τῆς ἄσκησης στήν οἰκογένεια
- Ώστε το παιδί σας θέλει να γίνει μοναχός;
- Tό σῶμα μας εἶναι ναός τοῦ Ἁγίου Πνεύματος
- Ταξίδεψε ὄρθιος χάριν τῶν παιδιῶν
- Οι Χριστιανοί δεν πρέπει να ρίχνουν τουφέκια την Λαμπρή (Αγ. Νικόδημος ο Αγιορείτης)(κείμενο+mp3)
- Ποιές εἶναι οἱ κατά Θεόν συναναστροφές; (Α΄) (mp3)
- Ποιές εἶναι οἱ κατά Θεόν συναναστροφές μας; (Β΄)(mp3)
- Ἡ διδαχή τῆς πίστης στά παιδιά (mp3)
- Λάθη στήν ἐξομολόγηση καί ποιά ἡ σωστή προετοιμασία. (Ὁλόκληρο τό κείμενο+ mp3)
- Τελευταίες συμβουλές πριν από την Εξομολόγηση και τη Θεία Κοινωνία
- Τό νόημα τοῦ Σταυροῦ καί ὁ Ἅγιος Μιχαήλ τοῦ Μούρομ
- Από την πρώτη ηλικία, ας οδηγούμε τα παιδιά μας στην ουράνια πολιτεία.
- Οι Χριστιανοί μέσα στον κόσμο
- Περί τοῦ Τιμίου Σταυροῦ (mp3)
- Ἀββᾶ Δωρόθεου, Ἀσκητικά, Διάφορα ρητά-2 (mp3)
- Ἐπιστολή πρός προεστούς (Ἀββᾶ Δωροθέου)(mp3)
- Ἡ ὑπακοή καί ὁ Γέροντας Πορφύριος (mp3)
- Μητέρα πρόσεχε (Κείμενο + Ὁμιλία mp3) – Παράρτημα,«Πῶς νά καταστρέψετε ἀποτελεσματικά τό παιδί σας»
- Ὅταν τά παιδιά ἀπομακρύνονται ἀπό τό Θεό (Ἐξομολογήσεις Ἁγίου Αὐγουστίνου)_mp3
- Μητέρα πρόσεχε! 10ο Μέρος,«Ἄφετε τά παιδία ἔρχεσθαι πρός με»
- Μητέρα πρόσεχε!_9ο Μέρος (Κείμενο + Ὁμιλία mp3), Τό δηλητήριο τοῦ φθόνου
- Μητέρα πρόσεχε! Μέρος 8ο, Ἡ ρίζα ὅλων τῶν κακῶν
- Γιά τήν ὑπακοή (mp3)
- Μητέρα πρόσεχε!_6ο Μέρος (Κείμενο + Ὁμιλία mp3)
- Ἡ οἰκογένεια (Ἁγ. Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου)(mp3)
- Μητέρα πρόσεχε!_5ο Μέρος Ὁ λίβας τῆς φιληδονίας (Κείμενο + Ὁμιλία mp3)
- Μητέρα πρόσεχε!_4ο Μέρος Τό ψέμμα (Κείμενο + Ὁμιλία mp3)
- Τό Τριώδιο καί ἡ παραβολή τοῦ Τελώνη καί τοῦ Φαρισαίου_(mp3)
- Ὁ ρόλος τῆς Ἐκκλησίας-Ὀρθοδοξίας-Α΄(mp3)
- Περί παρρησίας-διανθρώπινες σχέσεις (Ἀββᾶ Δωρόθεου)(mp3)
- Ἡ ἀλήθεια γιά τή Νέα Ἐποχή (mp3)
- Περί ὑπερηφανείας -Γ΄ (Ἁγ. Ἰωάννου τῆς Κλίμακας)(mp3)
- Τί εἶναι Ἐκκλησία καί τί χριστιανισμός; (mp3)
- Ποῖα σκάνδαλα πρέπει νά καταφρονοῦμε καί ποιά ὄχι (mp3)
- Ο ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ: Ἡ θεραπεία τῆς ἀνθρώπινης ψυχῆς- Ἀπομαγνητοφωνημένη ὁμιλία (κείμενο + mp3).
- Διάφορα ρητά ἀπό τον ἀββά Δωρόθεο_1 (mp3)
- ΟΝΟΜΑΣΤΙΚΗ ΕΟΡΤΗ Ἤ ΓΕΝΕΘΛΙΑ; (Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟΥ ΟΝΟΜΑΤΟΣ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ) (mp3)
- Τί εἶναι τό σκάνδαλο-Ποιά σκάνδαλα πρέπει νά καταφρονοῦμε; (Γ΄)(mp3)
- Παιδικά παιχνίδια τῆς Νέας Ἐποχῆς: μέσο δαιμονοποίησης τῶν ἀνήλικων παιδιῶν..
- 1)Πρωϊνή προσευχή, 2)Προσευχή τῶν πατέρων τῆς Ὄπτινα, 3)Προσευχή τοῦ Γέροντος Σωφρονίου
- Βραδυνή προσευχή-Τό Μικρό Ἀπόδειπνο
- Άλλο πράγμα ο Santa Claus της Coca Cola κι άλλο ο Άϊ Βασίλης της Ορθοδοξίας!
- Μποϋκοτάζ στή βλάσφημη φουσκωτή καρικατούρα!!!
- Γράμμα στὸν πιὸ ταπεινωμένο ἅγιό του σύγχρονου κόσμου
- Παγκοσμιοποιημένα Χριστούγεννα
- Το Facebook αποκαλύπτει πώς μας παρακολουθεί και χωρίς την θέλησή μας!
- Να φύγει Χριστιανός και σωσμένος …
- ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΑΝΑΔΟΧΟΣ Α΄
- Ο φίλος του κόσμου είναι εχθρός του Θεού((Αγ. Θεοφάνους του Εγκλείστου)
- Άγιος Νικόλαος Βελιμίροβιτς:, Αντί οι γέροι να γίνουν όπως τα παιδιά, κάνουν τα παιδιὰ γέρους!
- Η Αγία Νεομάρτυς Χρυσή
- Πως και γιατί πρέπει να κάνουμε τον Σταυρό μας
- Περί της σπουδαιότητος της ιερωσύνης και του προς τους ιερείς οφειλομένου σεβασμού
- Ἡ στροφή τῆς ψυχολογίας στό χῶρο τῆς δαιμονικῆς ἐξαπατήσεως
- Ὁ φόβος τοῦ Θεοῦ καί ἡ χριστιανική διδαχή στά παιδιά.
- Η διαπαιδαγώγηση του παιδιού – π. Πορφύριος
- Οἱ γονεῖς πρῶτοι ἀπολαμβάνουν τούς καρπούς τῆς ὀρθόδοξης ἀγωγῆς τῶν παιδιῶν τους.
- Συγκλονιστικό ὅραμα γιά τίς ἐκτρώσεις
- Αγώνας μέσα στην οικογένεια
- Ἡ παρακολούθηση καί ἡ διόρθωση τῶν παιδιῶν ἀπό τούς γονεῖς
- Πρέπει νὰ ἐλέγχουμε ὁ ἕνας τὸν ἄλλον, ὅταν βλέπουμε κάποια σφάλματα; Ὑπάρχει διαφορά, ὅταν βρίζει κανεὶς ἢ ὅταν ἐλέγχει κάποιον;
- Ὁ Γάμος καί ἡ πτώση
- Ἡ ἁγνότητα καί ἡ ἄσκηση στό Γάμο.
- 1)Πῶς γίνεται ἕνας γάμος εὐλογημένος; 2)Προσευχή γιά τήν ἑνότητα καί τόν ἁγιασμό τῆς οἰκογένειας
- Γιατί στην τελετή του Γάμου μνημονεύεται ο Άγιος Προκόπιος;
- Ἡ χριστιανική οἰκογένεια ὡς προπονητήριο, παλαίστρα καί καλλιτεχνικό ἐργαστήριο.
- ΑΘΛΗΤΙΚΑ ΕΙΔΩΛΑ ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΜΑΣ
- Γέρων Παΐσιος: «Σκοπός τους τώρα είναι να απομακρύνουν τα παιδιά από την Εκκλησία»
- Η δύναμη της συνήθειας
- Νά γιατί ἀγαπᾶμε τήν Ἑλλάδα
- Δόξα τῷ Θεῷ! Τά παιδιά μᾶς διδάσκουν…
- ῾Αγίου Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου Παιδαγωγικά θέματα
- Στην κοπέλα που δεν μπορεί να αποφασίσει αν πρέπει να παντρευτεί ή να πάει στο μοναστήρι… (Αγ. Νικόλαος Βελιμίροβιτς)
- 1)Εκκοσμίκευση και προγαμιαίες σχέσεις (Αρχιμανδρίτη Ιωαννικίου Κοτσώνη). 2)Η Ορθόδοξη «σεξουαλική αγωγή» (Πρωτοπρεσβυτέρου π. Γεωργίου Μεταλληνού)
- Γάμος ἤ Μοναχισμός
- Συμβουλές σε νιόπαντρη γυναίκα(Αγ.Γρηγόριος Θεολόγος)
Οικογενειακές στενοχώριες και αγιασμός - Γερων Πορφύριος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου