Σελίδες

Κυριακή 29 Νοεμβρίου 2015

Ὑπερηφάνεια


«ΥΠΕΡΗΦΑΝΕΙΑ»
Ἀπό τό βιβλίο «ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΑΛΦΑΒΗΤΟ»
Ἁγίου Δημητρίου τοῦ Ροστώφ

Θυμήσου ὅτι ἀπό μόνη τήν ὑπερηφάνεια ἕνας ἂγγελος ἔπεσε ἀπό τόν οὐρανό. Καί ἀπό ἄγγελος ἒγινε διάβολος.
Μήν εἶσαι κι ἐσύ ὑπερήφανος καί ὑψηλόφρων, γιά νά μή γίνῃς ὅμοιος μέ τούς δαίμονες. Νά εἶσαι ταπεινός καί πρᾶος, καί θά γίνῃς ὅμοιος μέ τούς ἀγγέλους. Τότε θά εὐλογηθεῖς ἀπό τόν Κύριο: «Ἐπί τίνα ἐπιβλέψω, ἀλλ΄ ἤ ἐπί τόν ταπεινόν καίσύχιον καί τρέμοντά μου τούς λόγους;» (Ήσ. 66. 2).
Δένπάρχει τίποτε πιό βδελυκτό στόν Θεό, ἀλλά καί στούς ἀνθρώπους, ἀπό τήν ὑπερηφάνεια καί τήν οἴησι. Καί δέν ὑπάρχει τίποτε πιό προσφιλές καί εὐχάριστο ἀπό τήν πραότητα καί τήν ταπεινοφροσύνη.
ὑπερηφάνεια, εἶναι θυγατέρα τῆς ἀλογίας, τῆς ἀγνωσίας καί τῆς πνευματικῆς τυφλώσεως. Ἐνῶ ἀπό τήν ἀληθινή γνῶσι προέρχεται ταπείνωσις. Ἄν γνώριζες πραγματικά τόν ἑαυτό σου δέν θά ἤσουν ὑπερήφανος.
ἔλλειψις τῆς αὐτογνωσίας σέ ὁδηγεῖ στήν ὑπερηφάνεια. Συνειδητοποίησε τοὐλάχιστον ὅτι «Κύριος ὑπερηφάνοις ἀντιτάσσεται, ταπεινοῖς δέ δίδωσι χάρι» (Παροιμ. 3, 34). Ἀπό τόν ταπεινό Κύριος καί τό πιό ἀσήμαντο δῶρο τό δέχεται, ἀπό τόν ὑπερήφανο καί τό πιό μεγάλο τό ἀποστρέφεται. Πιό ἀρεστός εἶναι στόν Θεόταπεινόςμαρτωλός ἀπό τόν ὑπερήφανο δίκαιο. «Ἀκάθαρτος παρά Θεῷ πᾶς ὑψηλοκάρδιος» (Παροιμ. 16. 5).

Μέσα στή ροή τῆς ἀνθρώπινης ἱστορίας, πάντοτε Κύριος ἀποστράφηκε τούς ὑπερηφάνους καί δέχθηκε τούς ταπεινούς. «Καθεῖλε δυνάστας ἀπό θρόνων καί ὕψωσε ταπεινούς· πεινῶντας ἐνέπλησεν ἀγαθῶν καί πλουτοῦντας ἐξαπέστειλε κενούς» (Λουκ. 1. 52-53).ποστράφηκε τούς σοφούς φιλοσόφους καί τούςψηλόφρονες Φαρισαίους καίπέλεξε γιά διαδόχους Του τούςσημους καίγράμματους ψαράδες.ποστράφηκε τούς πλουσίους καί εὐγενεῖςρχοντες καί διάλεξε γιάπιγείους γονεῖς Του τόν φτωχό μαραγκόωσήφ καί τήν ταπεινή Μαριάμ.ς μήν ὑπερηφανεύεται λοιπόν κανείς γιά τούςπιφανεῖς προγόνους του.να κοινό πρόγονο ἔχουμελοι, τόν παραβάτη καίξόριστοδάμ. Ἡ κληρονομιάλων μας εἶναι χῶμα καί λάσπη.πό τή γῆ πλασθήκαμε καί στή γῆ θάπανέλθουμε.
Ἀνχῃς κάποιονώτεροξίωμα, μήνψηλοφρονῇς καί μήνξουθενώνῃς τούςφισταμένους σου. Ὁ ἀνώτεροςπ΄λους τούς ἀνθρώπους καίλη τήν κτίσι, δημιουργός σου καί δημιουργός τοῦ παντός Κύριος, σοῦδωσε τό παράδειγμα τῆς ταπεινώσεως. Πῆρε δούλου μορφή καί «ἐταπείνωσεν “ἑαυτόν γενόμενος πήκοος μέχρι θανάτου, θανάτου δέ σταυροῦ» (Φιλιππ. 2. 8).λα τάξιώματα καίλα τάπίγειαγαθά θά μείνουν ἐδῶ, κισύ θά πᾶςκεῖ πού αὐτά δέν θάχουν καμμιάνξία,λλάκαθένας θάμειφθεῖπό τόν Κύριο κατά τάργα του. Γι΄ αὐτό «ὅσῳ μέγας εἶ, τοσούτῳ ταπεινοῦ σεαυτόν, καίναντι Κυρίου εὑρήσεις χάριν» (Σοφ. Σειράχ 3. 18).
«Ὑπερήφανοι παρηνόμουνως σφόδρα,πό δέ τοῦ νόμου σου οὐκξέκλινα» (Ψαλμ. 118. 51). Ὁ ὑπερήφανος δένκολουθεῖ ποτέ τήν θείαδό τοῦ Κυρίου,λλά τή δαιμονικήδό τῆς παρανομίας. Τίποτελλο δένπομακρύνει τόσοπό τό Θεό,σο ἡ ὑπερηφάνεια καί ὁ ἐγωϊσμός. Πίσωπό κάθε πτῶσι βρίσκεται κρυμμένη ἡ ὑπερηφάνεια. Καί πίσωπό τά πνευματικάγαθά, πού συνάζεις μέ τόσο κόπο, πάλι ἡ ἴδια εἶναι κρυμμένη, γιά νά σοῦ τά σκορπίσῃ.
Κάνειςλεημοσύνες, καίπερηφανεύεσαι γιά τή φιλάνθρωπη καρδιά σου. Συγκρατεῖς τόν θυμό σου, καίπερηφανεύεσαι γιά τήνοργησία σου. Νηστεύεις καίγρυπνεῖς, καίπερηφανεύεσαι γιά τόνσκητικό ζῆλο σου.τσιμωςποβαίνουν μάταια ὅλα τά ἔργα καί ὅλοι οἱ κόποι σου, ὅπως μάταια ἦταν καί γιά τόν Φαρισαῖο τά καλά τουργα, πού τοῦ τά σκόρπισε ἡ ὑπερηφάνεια.
Ὅσεςρετές κατώρθωσες χωρίς τόν νοῦ, αὐτές μόνο εἶναι δικές σου,φοῦ νοῦς σου εἶναι δῶρο τοῦ Θεοῦ. Ὅσα σπουδαῖα πράγματα κατασκεύασες χωρίς τή χρῆσι τῶν μελῶν τοῦ σώματός σου, αὐτά μόνοφείλονται σέ σένα,φοῦ τό σῶμα σου εἶναι δημιούργημα τοῦ Θεοῦ. Ὅσα κατορθώματα πέτυχες πρίν γεννηθῆς, γι΄ αὐτά μόνο σοῦ ἀνήκειπαινος,φοῦ τά μετά τή γέννησί σου, καθώςπίσης καί αὐτή τή γέννησι, σοῦ τά χάρισε ο Θεός. Λοιπόν, τίχεις δικό σου γιά νάπερηφανεύεσαι;
Ἠ ὑπερηφάνεια είναινα πολυκέφαλο τέρας, πού κλείνει στά σπλάγχνα τουλα τά πάθη καί ὅλες τίς κακίες. Αὐτή γεννᾶ τόν θυμό, τήν κατάκρισι, τόν φθόνο, τή μνησικακία, τήνποκρισία, τήνσπλαγχνία, τή βλασφημία, τήνξουδένωσι τοῦ πλησίον, τήνσχυρογνωμοσύνη, τήν προπέτεια, τήνπείθεια στόν νόμο τοῦ Θεοῦ. Στό τέλος μάλισταδηγεῖ στήν πλήρηπιστία, στήνποστασία, στήν συμμαχία μέ τούς δαίμονες καί στήν παραφροσύνη.
Θέλεις μέ εἰλικρίνεια νά νικήσῃς τήνπερηφάνεια, πού μόνη αὐτή φτάνει γιά νά χάσης τή βασιλεία τών οὐρανῶν;
Νά τί πρέπει νά κάνῃς:
  • Ν΄ ἀγαπήσῃς τή σιωπή.
  • Νά ζῇς στήνφάνεια,ποκρύπτονταςπό τούςνθρώπους τά καλάργα καί τούς πνευματικούς κόπους σου.
  • Νά σηκώνῃςγόγγυστα τούςλέγχους, τίςτιμίες τίς λοιδορίες καί τήν περιφρόνησι τῶννθρώπων, καθώς καί τά παιδαγωγικά ραπίσματα τοῦ Θεοῦ.
  • Νά θυμᾶσαι τά πολλά σουμαρτήματα καί νά συντρίβεσαι γι΄ αὐτά.
  • Νά μελετᾶς καί νά θαυμάζῃς τάπερφυσικά κατορθώματα τῶνγίων τοῦ Θεοῦ.
  • Νά καλλιεργῇς τήνσωτερική αὐτομεμψία.
  • Ν΄ποφεύγῃς τούςπαίνους σάν τή φωτιά.
  • Τέλος, νά κρατᾶς πάντοτε στόν νοῦ σου τή μνήμη τοῦ φοβεροῦ δικαστηρίου τοῦ Κυρίου, κεῖ πούλοι οἱπερήφανοι θά ταπεινωθοῦνριστικά.



ΤΕΛΟΣ ΚΑΙ Τῼ ΘΕῼ ΔΟΞΑ!


ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΠΑΡΑΚΛΗΤΟΥ
ΩΡΩΠΟΣ ΑΤΤΙΚΗ.


 Εὐχαριστοῦμε θερμά τόν Ἡγούμενο τῆς Ι.Μ. Παρακλήτου γιά τήν ἄδεια δημοσίευσης ἀποσπασμάτων ἀπό τά βιβλία πού ἐκδίδει ἡ Ἱερά  Μονή.
Ἀρχ. Σάββας Ἁγιορείτης
http://Hristospanagia3.blogspot.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου