Ὁ δεύτερος τρόπος, μετά ἀπό
τόν ὀνειδισμό, πού ἐφαρμόζουν ὅσοι θέλουν νά πειράξουν τόν Χριστιανό, εἶναι
κάτι πιό δυναμικό: εἶναι ὁ διωγμός. Στεροῦν τήν ἐλευθερία, κακοποιοῦν
–ὅταν ἔχουμε πλέον προχωρημένες καταστάσεις, καί μάλιστα σ’ ἕνα ἄθεο
κράτος– στεροῦν τόν ἄνθρωπο ἀπό κοινωνικά ἀγαθά ἤ ὅ,τι ἄλλο...
Ὁ ὁμολογητής θεωρεῖται
κοινωνικά ἐπικίνδυνος. Πόσες φορές, σέ ἀνάλογα καθεστῶτα, οἱ ἄνθρωποι
αὐτοί δέν κλείστηκαν σέ ψυχιατρεῖα, ὡς κοινωνικῶς ἐπικίνδυνοι!
Ναί. Ὅλα αὐτά βέβαια ἀποτελοῦν ἕνα μαρτύριο.
Εἶναι χαρακτηριστικό ὅτι
ἡ Ἐκκλησία μας ἔχει ἰδιαίτερη τάξη Ἁγίων πού λέγονται Ὁμολογητές. Ἔχουμε Ὁμολογητές καί Μάρτυρες. Ὁ Ὁμολογητής εἶναι ὁ Ἅγιος πού ὑπέστη διώξεις ἐπειδή ὁμολόγησε μέ
παρρησία τήν πίστη του στόν Χριστό. Παράδειγμα ἔχουμε τόν μέγα Ἀθανάσιο, πού
πολέμησε μέ σθένος τούς αἱρετικούς, ἰδιαίτερα τούς ὁπαδούς τοῦ Ἀρείου. Ὁ
Μάρτυρας εἶναι ὁ Ὁμολογητής πού ἐξαιτίας τῆς ὁμολογίας γιά τήν πίστη του στόν
Χριστό, ἔφθασε μαρτυρικά στόν θάνατο.
Στήν πραγματικότητα δέν ἔχουμε μεγάλη διαφορά, ἀφοῦ καί ὁ
Μάρτυρας, μέ τό μαρτύριό του, ὁμολογεῖ Χριστόν, ἀλλά καί ὁ Ὁμολογητής, γιά τόν ἴδιο
λόγο, ἔχει ὡς μαρτύριο τίς διώξεις καί τούς ἐξευτελισμούς. Γι’ αὐτό, ἀπό τότε
πού ἐμφανίσθηκε ὁ Χριστός πάνω στή γῆ, ἔχουμε ἕνα ἀτελείωτο νέφος Μαρτύρων,[1] καί μάλιστα ὅλοι
αὐτοί ὁμολόγησαν τόν Χριστό, καί μέ λόγο καί μέ ἔργο.
Ὑπολογίζεται ὅτι μόνο
στούς τρεῖς πρώτους αἰῶνες οἱ Μάρτυρες εἶναι γύρω στά ἕνδεκα ἑκατομμύρια,
καί στούς ὑπόλοιπους αἰῶνες ὑπολογίζονται ἕως σαράντα ἑκατομμύρια.
Καί μόνο ὁ Θεός γνωρίζει πόσοι ἄλλοι θά προστεθοῦν ἕως τό τέλος τῆς Ἱστορίας,
καί μάλιστα στίς ἡμέρες τοῦ Ἀντιχρίστου. Ὁ ἅγιος Κύριλλος Ἱεροσολύμων λέει ὅτι τό μαρτύριο τότε θά εἶναι
πολύ περισσότερο, καί σέ πλάτος καί σέ βάθος, ἀπό αὐτό πού ἦταν στούς
πρώτους αἰῶνες· δηλαδή θά εἶναι ἕνα μαρτύριο πού δέν τό βάζει ὁ νοῦς τοῦ ἀνθρώπου,
ἄν σκεφθεῖτε μάλιστα ὅτι σήμερα ἔχουμε μαρτύρια πού γίνονται μέ ἐπιστημονικό
τρόπο! Αὐτό καί μόνο λέει πολλά. Ἀλλάζουν δηλαδή τήν προσωπικότητα
τοῦ πιστοῦ! Δέν ὑπάρχει χειρότερο μαρτύριο ἀπό αὐτό! Τοῦ κάνουν, ἄς ποῦμε,
ἐνέσεις ἰνσουλίνης. Σᾶς τό λέω, ἔτσι, γιά τήν Ἱστορία, γιατί αὐτά ἔχουν
γίνει σέ ἀνάλογα καθεστῶτα. Κάνουν μεγάλη δόση ἰνσουλίνης (ἐπειδή
μέ τήν ἰνσουλίνη χάνει κανείς τήν προσωπικότητά του, καί μπορεῖ νά λέει
πράγματα πού δέν θά τά πίστευε καί δέν θά τά ἔλεγε ποτέ σέ κανονικές
καταστάσεις) καί τόν βάζουν μετά τόν ἄνθρωπο στό ψυχιατρεῖο, ἰσχυριζόμενοι
βέβαια ὅτι εἶναι ἄρρωστος! Εἶναι φοβερό πράγμα! Ἄς μή πῶ καί παραδείγματα.
Ἔχουμε πάρα πολλά βιβλία, κυκλοφοροῦν πολλά, σχετικά σύγχρονα· διαβάστε,
καί ἐκεῖ θά δεῖτε καί θά τρομάξετε.
Πάντως τό θέμα εἶναι ὅτι
στήν ἐποχή μας, μιά ἐποχή μέ πολύ βαθειά παρακμή σέ ὅλους τούς τομεῖς, οἱ
ἄνθρωποι δέν μποροῦν νά δεχθοῦν τόν Χριστιανισμό, εἴτε αὐτοί λέγονται
Μασόνοι εἴτε λέγονται ἄθεοι εἴτε λέγονται ὑλιστές γενικά, εἴτε...
εἴτε... ὅπως θέλετε πεῖτε τους. Τό θέμα εἶναι ὅτι σήμερα ὁ διωγμός
συνεχίζεται, καί, ὅπως σᾶς ἐξήγησα προηγουμένως, γίνεται μάλιστα
καί ἐπιστημονικά.
Ὑπάρχει καί ἕνας τρίτος
τρόπος· εἶναι οἱ πονηροί χαρακτηρισμοί. Ἄς τό προσέξουμε αὐτό. Οἱ ἀντίθετοι
προχωροῦν σέ πολύ πονηρούς καί συκοφαντικούς χαρακτηρισμούς. Συκοφαντία εἶναι ἡ ψευδής κατηγορία. «Ναί, ἐγώ τόν εἶδα τόν πατέρα Ἀθανάσιο, πήγαινε ἐκεῖ καί ἔκανε
ἐκεῖνο· ἀφοῦ τόν εἶδα μέ τά μάτια μου !». Αὐτό λέγεται
συκοφαντία. Ἐνῶ κατηγορία εἶναι ὅτι σ’ αὐτήν ἁπλῶς σχολιάζω
ἐκεῖνο τό κακό πού ἔκανε ὁ ἄλλος· δέν τό
χαλκεύω ὅμως, δέν προσθέτω πληροφορίες ἀνύπαρκτες, γιατί ἄν τό κάνω, τότε
προχωρῶ στή συκοφαντία.
Εἶναι δεινό πράγμα ἡ
συκοφαντία. Γι’ αὐτό λέει ὁ Ψαλμωδός: «Λύτρωσαί με ἀπὸ συκοφαντίας ἀνθρώπων, καὶ φυλάξω τὰς
ἐντολάς σου».[2] Δηλαδή: Κύριε, φύλαξέ με ἀπό τή συκοφαντία,
καί θά τηρήσω τόν νόμο Σου. Κύριε, φύλαξέ με ἀπό τούς ἀνθρώπους πού μέ
συκοφαντοῦν, κι ἐγώ θά τηρήσω τόν νόμο Σου. Εἶναι θά
λέγαμε σάν ἕνα ἀντίβαρο, μία ἀντικαταβολή ἀπό τόν Ψαλμωδό πρός τόν Θεό. Θά τηρήσει τόν νόμο
Του, ἀλλά ζητᾶ νά τόν φυλάξει ἀπό τούς συκοφάντες του. Εἶναι πραγματικά πολύ
φοβερό πράγμα ἡ συκοφαντία!
Ἔτσι, ὅταν λέει ὁ Κύριος
«καὶ εἴπωσι πᾶν πονηρὸν ῥῆμα καθ’ ὑμῶν ψευδόμενοι», ἐννοεῖ τήν συκοφαντία. Τό νά σοῦ ποῦν πονηρά πράγματα, πονηρά
λόγια, ἀλλά «ψευδόμενοι», εἶναι συκοφαντία ἑκατό τοῖς ἑκατό!
Ἐκτός λοιπόν ἀπ’ τά σωματικά
μαρτύρια πού μπορεῖ κανείς νά ὑποστεῖ, εἶναι καί τά ψυχικά μαρτύρια,
ὅπως εἶναι ἡ συκοφαντία. Ξέρετε πόσοι ἄνθρωποι ἔφυγαν ἀπό τόν κόσμο
αὐτό μέ βαρύτατες συκοφαντίες; Τελικά ἔμειναν στήν Ἱστορία αὐτές
οἱ συκοφαντίες γιά ἀθώους ἀνθρώπους, καί τό ἴδιο ἰσχύει καί μέ τή δυσφήμιση.
Ὑπάρχει μάλιστα καί κάτι ἄλλο,
πολύ ἄσχημο, πού δυστυχῶς τό ἐφαρμόζουν καί ἄνθρωποι πού μπορεῖ νά θεωροῦνται
ἴσως καί πνευματικοί. Ἀλλά πόσο πνευματικοί μπορεῖ νά εἶναι, ἀφῆστε το· σᾶς βεβαιώνω
ὅτι ἐκπλήσσομαι. Λέει κάποιος κάτι γιά τόν ἄλλο, κι ἐσύ, ἐπειδή τό εἶπε
σιγά καί ὄχι καθαρά στήν περιγραφή του, τοῦ λές πώς δέν κατάλαβες καλά
καί θέλεις ἀκριβέστερη ἐπανάλειψη. Αὐτός ὅμως ἀρνεῖται νά τά ξαναπεῖ, ἀφήνοντας
ὑπονοούμενα γιά ἐκεῖνον πού θέλει νά συκοφαντήσει. Μοῦ ἔχει συμβεῖ
πολλές φορές αὐτό. Εἶναι τραγικό, εἶναι φοβερό. Αὐτοί οἱ ἄνθρωποι λέγονται
ψιθυριστές, συκοφάντες.[3]
Ὁ εὐαγγελιστής Λουκᾶς τό ἴδιο
θέμα τό ἀναφέρει στό 6ο κεφάλαιο ὡς ἑξῆς: «Καὶ ἐκβάλωσι
τὸ ὄνομα ὑμῶν ὡς πονηρόν», θά βγάλουν
τό ὄνομά σας πονηρό. Δηλαδή οἱ χοῖροι –θά λέγαμε τά γουρούνια– θά κατηγορήσουν τούς ἁγίους
ὡς ἀκάθαρτους! Δηλαδή οἱ σάτυροι θά κατηγορήσουν τούς ἁγνούς ἀνθρώπους
ὡς ἀνήθικους καί διεφθαρμένους καί μή σωστούς, μή ὁμαλούς, αὐτό πού λέγαμε
προηγουμένως!
Εἶναι γνωστό –ἔμεινε καί στήν Ἱστορία–
πώς τούς ἀρχαίους Χριστιανούς τούς συκοφαντοῦσαν ὅτι τελοῦσαν θυέστεια δεῖπνα καί οἰδιποδείους μίξεις ![4]
Καί τί δέν εἶπαν, καί θά λένε πάντοτε, γιά τούς ἁγίους τοῦ Θεοῦ οἱ ἄνθρωποι
οἱ διεφθαρμένοι, τά ὄργανα αὐτά τοῦ Διαβόλου!
Τόν μέγα Ἀθανάσιο, γιά
παράδειγμα, τόν κατασυκοφάντησαν ὡς ἐγκληματία. Δυστυχῶς δέν ἔχω καιρό
νά σᾶς τά διηγηθῶ. Τόν δυσφήμισαν ἀκόμη καί ὅτι εἶχε κόψει τό χέρι
κάποιου μοναχοῦ Ἰσχύρα, καί λοιπά. Ἀκόμη τόν δυσφήμισαν καί ὡς ἀνήθικο! Ἀκοῦτε; Σέ μία
Σύνοδο παρουσίασαν μία γυναίκα, πού ἄφριζε καί ἔλεγε: «Ναί, ναί... Τόν εἶχα φίλο τόν Ἀθανάσιο· τόν εἶχα
φίλο»! Ἀλλά ἀποδείχθηκε ὅτι οὔτε κἄν στό πρόσωπο
δέν ἤξερε τόν μέγα Ἀθανάσιο!
Κάτι ἄλλο παρόμοιο συνέβη
καί μέ τόν ἅγιο Γρηγόριο τόν Θεολόγο, πού εἶχε βρεθεῖ στήν Ἀλεξάνδρεια.
Τόν ἀποκάλεσαν πόρνο. Κάποιοι
πού τόν φθονοῦσαν, γιά νά τόν προσβάλουν ἔβαλαν μία γυναίκα νά λέει: «Δός μου τά λεφτά μου, αὐτά πού μοῦ χρωστᾶς ἀπό...». «Δέν σέ ξέρω» ἔλεγε ὁ ἅγιος
Γρηγόριος. «Ἔλα τώρα , πού κάνεις πώς δέν
μέ γνωρίζεις...». Ἀκοῦτε; Φοβερό! Τί νά πεῖς τώρα;
Καί ἐπειδή αὐτή ἡ ἀνήθικη γυναίκα, ἡ πόρνη, φώναζε κι ἔκανε φασαρία,
ὁ ἅγιος Γρηγόριος ὁ Θεολόγος εἶπε σ’ ἕναν φίλο του: «Σέ παρακαλῶ πλήρωσέ την νά ἡσυχάσω». Ἀλλά τό «πλήρωσέ την» σήμαινε ὅτι ἀποδεχόταν ἐκεῖνο
γιά τό ὁποῖο αὐτή τόν συκοφαντοῦσε. Μόλις ὅμως πῆρε τά χρήματα, κατά
θείαν Πρόνοια, πῆγε δύο - τρία μέτρα πιό πέρα καί ἔπεσε χάμω, ἄφριζε,
δαιμονίστηκε, καί φώναζε: «Ὄχι, ὄχι...
Ὁ Γρηγόριος εἶναι ἀθῶος !». Εἴδατε;
Καί γιά τόν ἅγιο Νεκτάριο,
τόν σύγχρονό μας, ἔλεγαν ὅτι εἶναι ἀνήθικος. Ποιός; Ὁ ἅγιος Νεκτάριος
ὅτι εἶναι ἀνήθικος!...
Ἀκόμη δεινές συκοφαντίες
κατάφεραν καί ἐναντίον τοῦ ἁγίου Νικοδήμου τοῦ Ἁγιορείτου, καί
μάλιστα πρόσφατα. Ἀκόμα καί τώρα, πρόσφατα! Ἄς μή πῶ γιά ἐκεῖνον πού
τόν κατασυκοφάντησε· ἦταν ἀπό αὐτούς τούς λεγόμενους Νεοορθόδοξους. Τόν συκοφάντησε ἐπειδή ὑποστήριζε τήν ἐκφώνηση τῶν εὐχῶν μέσα
στή Θεία Λειτουργία, καθώς καί τή συχνή Θεία Κοινωνία. Ποῦ νά γράψει
βιβλίο ὁ ἅγιος Νικόδημος...! Ἔγραψε ἀνώνυμα τό βιβλίο Περί συχνοῦς Θείας Μεταλήψεως. Θά τόν
γδέρναν ζωντανό ἄν τό ἤξεραν! Ἐπίσης τοῦ ἀλλοίωσαν καί κάποιες θέσεις
μέσα στό Πηδάλιον, γιά νά τόν βγάλουν ὅτι εἶναι αἱρετικός. Καί τό χειρότερο: τοῦ ἐξαφάνισαν
ἕνα βιβλίο μέ σχόλια στόν ἅγιο Γρηγόριο τόν Παλαμᾶ –γιατί τά βιβλία
τότε ἐκτυπώνονταν στήν Εὐρώπη– καί ὁ ἅγιος Νικόδημος ἔλεγε ὅτι τοῦ
κατάστρεψαν τό καλύτερό του βιβλίο. Τί ἄλλο θέλετε νά σᾶς πῶ;
Ὅπως ἀντιλαμβάνεσθε, ὅλα
αὐτά ἔχουν σάν αἴτιο τόν φθόνο τοῦ Διαβόλου, ἀλλά καί τόν φθόνο καί τήν
κακία τῶν πονηρῶν ἀνθρώπων, ἔστω καί ἄν αὐτοί οἱ ἄνθρωποι ἔχουν βαπτισθεῖ,
ἀλλά δέν ἔχουν βέβαια τό Πνεῦμα τοῦ Θεοῦ.
Ἐπειδή ὅμως ὁ χρόνος μας τελείωσε,
τήν ἐρχόμενη φορά, πρῶτα ὁ Θεός, θά μιλήσουμε καί γιά τήν ἀμοιβή ἐκείνων
πού θά ὑπομείνουν. Θά δοῦμε ἀκόμα καί κάτι σχετικά μέ τήν ἀξία τῶν ἀρχαίων
ἑλληνικῶν πού συζητούσαμε στήν ὥρα τῶν ἀποριῶν.
Κυριακή, 4 Φεβρουαρίου 1996
(συνεχίζεται)
Απόσπασμα από το βιβλίο ‘’MAKAΡΙΣΜΟΙ’’ .
Της Ιεράς
Μόνης Κομνηνείου, Κοιμήσεως Θεοτόκου και Αγίου Δημητρίου.
Το βιβλίο
περιέχει απομαγνητοφωνημένες ομιλίες του
μακαριστού Γέροντα Π. Αθανασίου Μυτιληναίου.
Η ανάρτηση
γίνεται με την ευλογία της Ιεράς Μονής.
[1]. Πρβλ. Ἑβρ. 12, 1.
[2]. Ψαλμ. 118, 134.
[3]. Βλ. Ρωμ. 1, 30.
[4]. Βλ. Ἀθηναγόρας
ἀπολογητής, Legatio and De resurrectione, 3, 1, 1-2. «Τρία ἐπιφημίζουσιν
ἡμῖν ἐγκλήματα· ἀθεότητα, Θυέστεια
δεῖπνα, Οἰδιποδείους μίξεις.» Εὐσέβειος Καισαρείας, Ἱστορία Ἐκκλησιαστική, Μαρτύριον τῶν
ἐν Λουγδούνῳ τελειωθέντων, τ. 3. TLG 5,1,14, 5-9. κ.ἀ.
http://makkavaios.blogspot.gr/2016/02/blog-post_24.html#more
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου