Σελίδες

Σάββατο 10 Φεβρουαρίου 2018

Κυριακή τῆς Ἀπόκρεω (Ματθ. 25,31-46). Ἅγιος Κύριλλος Ἀλεξανδρείας

ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΑΠΟΚΡΕΩ (Ματθ.25,31-46)

Ερμηνεία του αγίου Κυρίλλου, πατριάρχου Αλεξανδρείας στο εδάφιο:
«ταν δ λθ υἱὸς το νθρώπου ν τ δόξ ατοῦ(:Όταν δε έλθει ο υιός του ανθρώπου με όλη την δόξα αυτού)» [Ματθ.κε΄,31]
Πώς όμως θα έρθει, πώς θα εμφανισθεί; Όπως δήλωσε ο ίδιος αλλού, λέγοντας: «καὶ τότε ψονται τν υἱὸν το νθρώπου ρχόμενον π τν νεφελν το ορανο μετ δυνάμεως κα δόξης πολλς(:και τότε θα δουν τον Υιό του ανθρώπου να έρχεται επάνω στις νεφέλες του ουρανού με δύναμη μεγάλη και δόξα πολλή)».[Ματθ.24,30]. Θα έρθει δηλαδή, όχι πια με ταπείνωση, ούτε με τη μικροπρέπεια τη δική μας, αλλά με δόξα και δύναμη θεϊκή. Θα ακούσεις και στα δύο ουσιαστικά το επίθετο «πολλή»· διότι με δύναμη πολλή και με δόξα πολλή θα κάνει τη δεύτερη θεϊκή παρουσία Του, γιατί την προηγούμενη την έκανε με αδύναμη και περιφρονημένη όψη, όση δηλαδή ήταν σε θέση να δουν οι πολλοί. Γιατί όμως επάνω σε σύννεφο; Επειδή έτσι εμφανίζεται πάντοτε ο Θεός: «νέφη κα γνόφος κύκλ ατοῦ(:Απρόσιτη και ακατάληπτη είναι η τελειότητά Του, ως εάν νεφέλη και γνόφος απλώνεται γύρω Του)»(Ψαλμ.96,2) και «δο Κύριος κάθηται π νεφέλης κούφης(:Ιδού,ο Κύριος κάθεται επάνω σε ελαφρά ταχυκίνητη νεφέλη)»(Ησ.19,1).

Και πάλι: « τιθες νέφη τν πίβασιν ατοῦ(:αυτός που επιβαίνει επάνω στα νέφη σαν σε πολυτελή ταχέα άρματα)»(Ψαλμ.103,3) και «κα τατα επν βλεπόντων ατν πήρθη, κα νεφέλη πέλαβεν ατν π τν φθαλμν ατν(: Και αφού είπε αυτά, ενώ εκείνοι Τον έβλεπαν, υψώθηκε προς τα επάνω και ένα σύννεφο ολόφωτο Τον παρέλαβε εκ των κάτω και Τον απέκρυψε από τα μάτια τους.)»(Πραξ.1,9). Έτσι βέβαια Τον βλέπει και ο Δανιήλ( Δαν.7,13: « θεώρουν ν ράματι τς νυκτς κα δο μετ τν νεφελν το ορανο ς υἱὸς νθρώπου ρχόμενος ν κα ως το παλαιο τν μερν φθασε κα νώπιον ατο προσηνέχθη(:Έβλεπα μετά προσοχής στο όραμα της νυκτός και ιδού κάποιος, ως Υιός ανθρώπου, ερχόταν επί των νεφελών του ουρανού, έφθασε μπροστά στον Παλαιόν των ημερών και οδηγήθηκε προς Αυτόν υπό των αγγέλων εν δόξη)», έτσι λοιπόν θα έρθει και τότε, όχι κρυφά, αλλά ως Θεός και Κύριος με δόξα τέτοια που ταιριάζει σε Θεό, και όλα θα τα μεταβάλει προς το καλύτερο. Γιατί θα αναστηθούν οι νεκροί και θα απαλλαγεί από τη φθορά αυτό το ευάλωτο στα πάθη σώμα και θα φορέσει την αθανασία, την οποία θα του δώσει ο Χριστός, και θα κάνει όμοιας μορφής με το δοξασμένο σώμα Του εκείνους που πιστεύουν σε Αυτόν. Γι’ αυτό και ο Ίδιος το γεγονός αυτό το ονομάζει απολύτρωση, λέγοντας: «ρχομένων δ τούτων γίνεσθαι νακύψατε κα πάρατε τς κεφαλς μν, διότι γγίζει πολύτρωσις μν(:Όταν λοιπόν θα αρχίσουν αυτά να γίνονται, εσείς οι πιστοί μου, σηκωθείτε επάνω γεμάτοι ελπίδα και σηκώστε τα κεφάλια σας προς τον ουρανό όχι με φόβο, αλλά με χαρά και ελπίδα, διότι πλησιάζει πλέον η απαλλαγή από τα δεινά της παρούσης ζωής και η ένδοξη σωτηρία σας στην Βασιλεία των ουρανών.)»[Λουκ.21,28].
Γιατί, όπως αν πει κάποιος για έναν άνθρωπο, ότι από τον πατέρα του πήρε το να είναι λογικός, δηλώνει ότι από λογικό γεννήθηκε και αυτός λογικός, έτσι και ο Μονογενής προήλθε από Θεό Θεός, και Κριτής από Εκείνον που κρίνει όλην τη γη, χωρίς να αποστερηθεί ο Πατέρας την εξουσία, επειδή έδωσε όλη την κρίση στον Υιό· γιατί ο Μονογενής είναι αχώριστος από τον Θεό, όπως το φως από τον ήλιο. Γιατί υπάρχει σε Αυτόν από τη φύση Του,και όλα όσα έχει ο Πατέρας είναι του Υιού,και αντιστρόφως.
ΠΗΓΕΣ:

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου