Σελίδες

Παρασκευή 17 Μαρτίου 2023

«Συνταγματικός σκοπός καί ὑποχρεωτικότητα τῆς σχολικῆς διδασκαλίας τῆς Ὀρθόδοξης Χριστιανικῆς Παραδόσεως»

Πρωτ. Βασίλειος Κοκολάκης, Θεολόγος, MSc Δογματικῆς,& φιλόλογος, ἐφημέριος Ἱ.Ν. Ὑψώσεως Τιμίου Σταυροῦ Χολαργοῦ, ἐκπ/κός Β΄θμιας Ἐκπ/σεως

Εἰσήγησή του στήν Ἐπιστημονική Ἡμερίδα τῆς Πανελληνίου Ἑνώσεως Θεολόγων
πού διεξήχθη στίς 4 Μαρτίου 2023 στήν Αἴθουσα τῆς Ἑταιρείας τῶν Φίλων τοῦ Λαοῦ.

Σεβασμιώτατε ἅγιε Μητροπολῖτα Πειραιῶς κ. Σεραφείμ, σεβασμιώτατε ἅγιε Μητροπολῖτα Κερκύρας κ. Νεκτάριε, σεβαστοί πατέρες, κ. Πρόεδρε τῆς Πανελληνίου Ἑνώσεως Θεολόγων, μάχιμοι ἐν Χριστῷ θεολόγοι, ἀγαπητοί ἀδελφοί κι΄ ἀδελφές

Καλή Σαρακοστή!

Εὐχαριστῶ τήν Πανελλήνια Ἕνωση Θεολόγων γιά τήν ἰδιαίτερη τιμή πού μοῦ κάνει. Θά ἤθελα ὅμως νά μιλήσω ὄχι μέ ἐπιστημονική ἀκρίβεια ἀλλά ἀπό καρδιᾶς σάν μάχιμος ἐφημέριος καί σάν μάχιμος θεολόγος καθηγητής.

Ἡ αὐριανή Κυριακή τῆς Ὀρθοδοξίας ἀποτελεῖ κριτήριο στό κατά πόσο ὀρθόδοξοι εἴμαστε καί στό κατά πόσο εἴμαστε πιστοί φίλοι τῆς Ὀρθοδοξίας.

Εἶναι ἀδιανόητο στήν Ἑλλάδα πού εἶναι τό λίκνο τῆς Ὀρθοδοξίας, ἡ χώρα τῶν ἁγίων μαρτύρων καί ἡρώων, (αἷμα καί θυσία δηλαδή γιά νά ‘μαστε ἐμεῖς σήμερα ζωντανοί, ἀπό τή μια, καί νά συζητᾶμε ἀπό τήν ἄλλη ἀφ΄ ὑψηλοῦ περί τοῦ ἄν μπορεῖ ἤ δέν μπορεῖ νά ὑποχρεώνεται ἕνας μαθητής νά μάθει τήν πίστη τῶν ἁγίων προγόνων του), ἡ χώρα πού ἡ κάθε της γωνιά κοσμεῖται ἀπό ἐκκλησίες, ἐκκλησάκια, μοναστήρια, προσκυνητάρια, εἶναι ἀπίστευτο λέω, νά γίνεται λόγος γιά τήν ὑποχρεωτικότητα ἤ μή τοῦ ΜτΘ, μέχρι πού νά φθάνουμε στό σημεῖο κατάπτωσης νά ἐπικυρώνουμε τήν ὑποχρεωτικότητα μέσα ἀπό νόμους, ἀποφάσεις, διατάγματα, δικαστήρια καί συμβούλια ἐπικρατείας.

Τόσοι ἀγῶνες γιά τήν κατοχύρωση τοῦ αὐτονοήτου.

Πιὀ συγκεκριμένα τό ΣτΈ εἶχε ἀποφανθεῖ ὅτι τό μάθημα τῶν Θρησκευτικῶν πρέπει νά διδάσκεται ὑποχρεωτικά κατά τό ὀρθόδοξο χριστιανικό δόγμα. Καί μάλιστα, τουλάχιστον δύο ὧρες ἑβδομαδιαίως σέ κάθε τάξη γυμνασίου - λυκείου, γενικοῦ ἤ ἐπαγγελματικοῦ ἐκτός τῶν ὡρῶν τοῦ δημοτικοῦ στίς τάξεις Γ΄- ΣΤ΄. Καί αὐτό ἐπειδή ἡ μία ὥρα τήν ἑβδομάδα δέν ἀρκεῖ πρός διδασκαλία καί ἐμπέδωση τοῦ γνωστικοῦ ἀντικειμένου. Στά ΕΠΑΛ ἐνημερωτικά, διδάσκεται μία ὥρα στίς Α΄και Β΄ τάξεις Λυκείου καί καμία στήν Γ΄. Λές καί πρόκειται γιά μαθητές ἄλλου θεοῦ. Καί δέν εἶναι ὅτι δέν ὑπάρχουν ὧρες στό ἑβδομαδιαῖο σχολικό πρόγραμμα. Ἄρα καί στό θέμα τῶν ὡρῶν τῆς διδασκαλίας δέν ἐφαρμόζεται ἡ ἀπόφαση τοῦ ΣτΕ. Ἐκτός τούτου ὑπάρχει ἡ δυνατότητα σέ μαθητές πού δέν εἶναι χριστιανοί ὀρθόδοξοι καί δέν θέλουν νά μετέχουν στο μάθημα νά τό δηλώνουν καί νά ἀπαλλάσσονται τοῦ μαθήματος. Πρός τό παρόν αὐτήν την πλευρά τῆς ὑποχρεωτικότητας τήν παρακάμπτουμε ἐν γνώσει μας, ἄν καί σᾶς πληροφορῶ κάποιες ἐλάχιστες φορές πού παραμένουν στήν αἴθουσα οἰκειοθελῶς ἀλλόδοξοι ἤ ἀλλόθρησκοι ἤ καί ἰεχωβάδες δέν δημιουργεῖται κανένα πρόβλημα, ἀντιθέτως προκύπτουν πολλοί οὐσιαστικοί ἐποικοδομητικοί διάλογοι. Καί δέν ἔφτανε αὐτή ἡ ἀπαξίωση τοῦ μαθήματος μέ τό ¨κουτσούρεμα¨ τῶν ὡρῶν διαδασκαλίας, τό ἔβγαλαν καί ἀπό τή λίστα τῶν ἐξεταζομένων μαθημάτων.

Ἐπειδή ὅμως δέν κατάφεραν τόν ἀπόλυτο ἐξοβελισμό τοῦ μαθήματος προσπάθησαν νά τό ἀλλοιώσουν, νά τό ἐκσυγχρονίσουν, νά τό κάνουν in. Καί πάλι νέες ἀντιδράσεις, νέες προσφυγές. Μέ ἀποτέλεσμα δόξα τῷ Θεῷ καί πάλι τό ΣτΕ προβάλλοντας χαρακτήρα ἀμετακινήτου ἑλληνορθοδόξου φρονήματος, πῆρε θέση μέ τίς δύο περίφημες ἀποφάσεις καταπέλτη 660/2018 καί 926/2018 πού χαρακτήρισαν ὡς ἀντισυνταγματική τήν ὕλη καί τή φιλοσοφία τοῦ Νέου Προγράμματος Σπουδῶν γιά τά Θρησκευτικά. Χαρακτήρισε ὡς ἀντισυνταγματικό τόν πολυθρησκειακό χαρακτήρα τῶν προγραμμάτων, ὅπως προκύπτει ἀπό τό περιεχόμενο-σκεπτικό τῶν ὡς ἄνω ἀποφάσεων, ὥστε τό Ὑπουργεῖο νά ὑποχρεωθεῖ νά ἀποσύρει ὁποιοδήποτε πολυθρησκειακό πρόγραμμα μέ σκοπό νά εἰσαγάγει ὀρθόδοξο ὁμολογητικό. Μέχρι νά πράξει τά νόμιμα, ἴσχυε ἡ προηγούμενη Ὑπουργική Ἀπόφαση (ΣτΈ 4690/1983). Οὔτε κι΄ αὐτό τηρήθηκε.

Ἐπιστολὴ πρὸς Παῦλον Ἀσάνην – Ἡ θεολογία τοῦ ἀκτίστου φωτὸς. Ἅγιος Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς

Ἐπιστολὴ πρὸς Παῦλον Ἀσάνην

Ἡ θεολογία τοῦ ἀκτίστου φωτὸς. Ἅγιος Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς

1. Συναντήσας ἐσὰς πρόσφατα, ἐσύ, ποὺ κατὰ τὴν ἐξ αἵματος καταγωγὴ εἶσαι συγγενής των κατεχόντων τὴν βασιλεία ἀλλὰ κατὰ τὶς πνευματικὲς προδιαγραφὲς ἔχεις ἐπιλέξει νὰ εἶσαι υἱὸς καὶ ἀδελφὸς ἠμῶν ποὺ εἴμαστε ἐλάχιστοι λόγω τῆς πτωχείας τοῦ πνεύματος ποὺ μακαρίζεται ἀπὸ τὸν Κύριο, ἀνέφερες ὅτι ποθεῖς νὰ μάθεις ποιὰ εἶναι ἡ δοξασία τῆς ὁποίας ἡ ἀρχικὴ πηγὴ εἶναι ὁ Ἀκίνδυνος καὶ σὲ ποίου, ἀπ’ ὅσους σὲ ὅλη τὴν ἱστορικὴ ἐξέλιξη ἐξέφρασαν ἄνομα φρονήματα γιὰ τὸν Θεό, τὸ ἔργο, τὸν λόγο καὶ τὰ γέμοντα φλυαριῶν συγγράμματα ἐμπιστεύτηκε, ὥστε νὰ προβεῖ περαιτέρω κατὰ τῆς δόξας τοῦ Θεοῦ ἡ ὁποία μὲ ἀποδεικτικὰ τεκμήρια κατέστη σαφὴς στὸ Θαβώρ.

Ἡ ἐν λόγω ἀπόπειρα δὲν φαίνεται νὰ εἶναι τόσο δοξασία ἀλλὰ μᾶλλον κάποια ἀδοξία καὶ μάλιστα ὅλη ἡ ἀδοξία καὶ ὄχι ἐπιμέρους· διότι ὅποιος ἀσπάζεται τὴν ἐν λόγω ἀδοξία περιπίπτει σὲ οἱαδήποτε ἐκτροπὴ προσιδιάζει στὸ (ἐν λόγω ἀρνητικὰ χαρακτηρολογικὸ) ὄνομα, ἀφ’ ἑνὸς κατὰ τὸ ὅτι ἀντιμετωπίζει ἀπαξιωτικὰ τὴν θεία ἐκείνη δόξα καὶ ὅσους ἀνέκαθεν καὶ κατὰ τὴν παροῦσα ἱστορικὴ στιγμὴ τὴν ἀνύψωσαν κατὰ τὸ μέτρο τῆς δυνατότητάς τους, ἀλλά, γιὰ νὰ μιλήσουμε ἀληθέστερα, τὸν ἴδιο τὸν ἑαυτό του, καὶ ἀφ’ ἑτέρου κατὰ τὸ ὅτι ἔχει ἀποκτήσει ἐξ αὐτῆς τῆς θέσης τὴν νόσο τῆς ἔσχατης ἠθικῶς κακοδοξίας· καὶ τρίτον, τὸ ὁποῖο κατ’ἐξοχὴν ἔρχεται σὲ ἀντιπαράθεση μὲ τὴν ἀπορία τῆς σεβασμιότητάς σου, μὲ τὸ νὰ μὴ συντάσσεται μὲ καμιὰ ἄποψη καὶ καμιὰ ἐκδοχὴ μέχρι τέλους ἀναφορικὰ μὲ αὐτὴ τὴν δόξα (ἐπισφαλῆ ἐκδοχὴ) γιὰ τὴν ὁποία ἐσὺ θέτεις ἐρωτήματα. Εἶναι ἐφικτὸ μάλιστα νὰ μάθεις τὴν ἐν λόγω ἀσυμφωνία του μὲ σαφήνεια καὶ ἀπὸ τὰ αὐτόγραφα συγγράμματα ἐκείνου, τὰ ὁποῖα ἔχουμε (στὴν διάθεσή μας).

Πράγματι, ὅποια ἄποψη θὰ εἶχε κάποιος γιὰ τὸ φῶς ἐκεῖνο, θὰ εὕρει κατὰ τὴν ἐκτύλιξη τοῦ περιεχομένου τοὺς τὴν ἀντίθετη· καθὼς φαίνεται λοιπὸν ὁ συγγραφέας τῶν τέτοιου εἴδους συγγραμμάτων στὸ ἐν λόγω σημεῖο ἀκριβῶς ἔδωσε ἰδιαίτερη προσοχή, νὰ στρέφεται ἐναντίον τοῦ ἐαυτοῦ του μὲ κάποιους ἀνατρεπτικοὺς συλλογισμοὺς καὶ νὰ ἀντιφάσκει μὲ τὸν ἑαυτὸ τοῦ καταρχᾶς ὡς πρὸς ὅλα καὶ μὲ πολλοὺς τρόπους, γιὰ καθένα ἀπὸ τὰ θέματα ποὺ βρίσκονται στὸ προσκήνιο, καὶ στὸν καθένα ἀπὸ τοὺς ὑπολοίπους (θεολογοῦντες) κατὰ πολλοὺς βέβαια τρόπους ἀλλὰ ὄχι σὲ ὅλα τα ζητήματα· διότι ποιὸς θὰ μποροῦσε, ὅπως ὁ ἴδιος, νὰ ἐντοπισθεῖ ἀπὸ ὅλους, καθὼς ἀναφέρει γενικῶς γιὰ τὸ ἴδιο ζήτημα ὅλες τὶς ἐκδοχὲς καὶ ἀκόμη τὶς ἀντίθετες;

Ἐπιστολές Πατριάρχη Μόσχας σέ Θρησκευτικούς Ἡγέτες καί Διεθνεῖς Ὀργανισμούς γιά τήν Λαύρα τοῦ Κιέβου


Ο Αγιώτατος Πατριάρχης Μόσχας και Πασών των Ρωσσιών Κύριλλος απηύθυνε στις 11 Μαρτίου 2023 επιστολές στους Προκαθημένους των κατά τόπους Ορθοδόξων Εκκλησιών, καθώς και σε θρησκευτικούς ηγέτες και εκπροσώπους διεθνών οργανισμών, όπου μοιράστηκε τη βαθιά του ανησυχία εξαιτίας της απότομης αύξησης της κρατικής πίεσης στους ορθοδόξους χριστιανούς της Ουκρανίας.
Όπως είναι γνωστό, στις 10 Μαρτίου 2023 η διεύθυνση του Εθνικού Φυλασσόμενου Πάρκου «Λαύρα των Σπηλαίων του Κιέβου» του υπουργείου Πολιτισμού και Ενημερωτικής Πολιτικής της Ουκρανίας ανακοίνωσε στην κοινότητα της Λαύρας των Σπηλαίων του Κιέβου της Ουκρανικής Ορθοδόξου Εκκλησίας την καταγγελία του συμφωνητικού χρήσεως των ναών και κτηρίων της μονής και την απαίτηση να εκκενώσουν τον χώρο της μονής εντός προθεσμίας έως την 29η Μαρτίου 2023.

Ο Αγιώτατος υπενθύμισε ότι της εν λόγω αποφάσεως προηγήθηκε ολόκληρη σειρά μέτρων άσκησης πίεσης στη μοναστική κοινότητα της Λαύρας των Σπηλαίων του Κιέβου. Υπέδειξε ειδικότερα τις ταπεινωτικές έρευνες των κτηρίων της μονής και των χώρων διαμονής των οικιστών, που οργανώθηκαν από τις μυστικές υπηρεσίες της Ουκρανίας τον Νοέμβριο του 2022 και την καταγγελία του συμφωνητικού με τη μονή για τη χρήση των δύο μεγαλύτερων ιερών ναών της στις 31 Δεκεμβρίου 2022. Πίεση αποτελεί και η πολύμηνη δυσφημιστική εκστρατεία με τη συμμετοχή των κρατικών ΜΜΕ και τηλεοπτικών δικτύων, καθώς και εξτρεμιστών πολιτικών, θρησκευτικών και κοινωνικών παραγόντων, οι οποίοι στρέφονταν κατά της μονής με εκκλήσεις να αφαιρεθεί από τη χρήση της κοινότητας, ακόμη και να καταληφθεί βιαίως.

Ὁ Ἱερός Αὐγουστῖνος καί ἡ μελέτη τῆς Ἁγίας Γραφῆς, Βίος καί Λόγοι Ἁγίου Πορφυρίου. Ἀρχιμ. Σάββα Ἁγιορείτου


«Μελετᾶτε τάς Γραφάς»[1]. Ὁ Ἅγιος Πορφύριος τόνιζε πάντοτε ὅτι εἶναι ἀναγκαῖο νά μελετοῦμε τήν Ἁγία Γραφή. Οἱ Ἅγιοι Πατέρες συνεχῶς τήν μελετοῦσαν καί ἐμπνέονταν καί γέμιζαν μέ Πνεῦμα Ἅγιο ἀπό αὐτή τήν μελέτη. Κι ἔτσι ἀποτύπωσαν καί στά ἔργα τους αὐτή τήν ἔμπνευση καί τήν Θεία Χάρη, ἡ ὁποία εἶναι φανερή στήν ζωή τους, στά λόγια τους. Αὐτή τήν Θεία Χάρη τήν γευόμαστε καί ἐμεῖς, ὅταν μελετοῦμε τά ἔργα τῶν Ἁγίων Πατέρων. «Νά διαβάζετε», ἔλεγε ὁ Ἅγιος Πορφύριος, «μέ ἔρωτα τίς Ἐξομολογήσεις τοῦ Αὐγουστίνου, τό Κεκραγάριον. Ὅταν τά αἰσθάνεσαι αὐτά πού διαβάζεις, καλλιεργεῖς τόν θεῖο ἔρωτα. Αὐτό τό νόημα ἔχει ἡ μελέτη»[2]. Δηλαδή, λέει ὁ Ἅγιος, μέ τήν μελέτη καλλιεργοῦμε τόν θεῖο ἔρωτα, τήν ἀγάπη πρός τόν Θεό, παρακινούμαστε ἀπό τούς Ἁγίους νά ἀγαπήσουμε κι ἐμεῖς τόν Θεό.

«Διαβάστε τό Κεκραγάριον», ἔλεγε «πού εἶναι ὅλο θεῖο ἔρωτα. Τό διαβάζω καί κλαίω. Τί λόγια ὡραῖα, βαθιά πού ἔχει! Αὐτά νά διαβάζετε, σ' αὐτά νά ἐντρυφᾶτε. Ἔτσι θ' ἀποκτήσετε τόν θεῖο ἔρωτα. «Ὦ, τό ἀθέατο φῶς, μέ τό ὅποιο γίνεται ὁρατή ὅλη ἤ ἄβυσσος τῆς ἀνθρώπινης καρδιᾶς!», λέει στό Κεκραγάριο περί τοῦ θαυμάσιου Θείου φωτός, ὁ Ἱερός Αὐγουστῖνος. «Σύ εἶσαι ἡ ἀλήθεια, ὦ Λόγε, μέ τόν Ὅποιον ἔγιναν τά πάντα, καί πού χωρίς Ἐσέ δέν εἶναι τίποτα πού νά 'γινε... Σύ, Λόγε, πού εἶπες, τότε, στήν ἀρχή, «Γενηθήτω φῶς», κι ἔγινε φῶς. Πές, λοιπόν, καί γιά μένα τώρα, «Γενηθήτω φῶς!». Καί εἴθε νά μοῦ γίνει φῶς, εἴθε νά τό ἰδῶ τό φῶς αὐτό καί νά γνωρίζω καθετί πού δέν εἶναι φῶς!». Ὅπως ό Ἱερός Αὐγουστῖνος», ἔλεγε ὁ Ἅγιος Πορφύριος, «ἔτσι κι ἐσεῖς νά σκέπτεσθε τόν Παντοδύναμο Θεό, πού ἐπεφέρετο ὑπεράνω τοῦ σκότους καί εἶπε: «Γενηθήτω φῶς» καί ἐγένετο φῶς. Νά λέτε μέ θεῖο ἔρωτα καί ἐνθουσιασμό: «Δόξα ἐν ὑψίστοις Θεῷ καὶ ἐπὶ γῆς εἰρήνη ἐν ἀνθρώποις εὐδοκία. Ὑμνοῦμέν σε, εὐλογοῦμέν σε, προσκυνοῦμέν σε, δοξολογοῦμέν σε, εὐχαριστοῦμέν σοι, διά τήν μεγάλην σου δόξαν». Τί ἔχει νά πεῖ ἤ Δοξολογία, μεγάλη ἤ Δοξολογία, μεγάλο πρᾶγμα, ἤ πιό ὡραία προσευχή!»[3]. Ὅπως ἔλεγε καί σέ ἄλλο σημεῖο, αὐτή εἶναι ἡ τελειότερη προσευχή, ἡ δοξολογία, γιατί εἶναι προσευχή ἀνιδιοτελής, δέν ζητᾶμε τίποτε ἀπό τόν Θεό, ἀλλά Τόν ὑμνοῦμε καί Τόν δοξάζουμε γιά τό ἄπειρο μεγαλείο Του, γιά τήν ἄπειρη δύναμή Του καί δόξα καί σοφία καί ἀγάπη Του.

«Θεέ μου, ἀχρεῖοι δοῦλοι Σου ἐσμέν οἱ ταπεινοί καί ἀνάξιοι νά Σέ ὑμνοῦμε καί νά Σέ δοξάζομε. Ἡ μεγάλη Σου ἀγαθότης μᾶς ἀξιώνει, ὅμως, σέ αὐτήν τήν χαρά. Σύ πού Σέ ὑμνοῦσιν Ἄγγελοι, Ἀρχάγγελοι, Ἀρχαί, Κυριότητες, τά Σεραφείμ καί τά Χερουβείμ καί πᾶσαι αἱ Οὐράνιαι Δυνάμεις Ἀγγέλων καί Ἀρχαγγέλων.

Κυριακή Β΄ Νηστειῶν (Ἁγ. Γρηγορίου Παλαμᾶ)- Ἐκκλησιαζόμεθα μὲ συναίσθησι; (+Μητροπολίτου Φλωρίνης Αὐγουστίνου Καντιώτου)

 

Ἐκκλησιαζόμεθα μὲ συναίσθησι;

(Ομιλία του †Επισκόπου Φλωρίνης Αυγουστίνου Καντιώτου)

Θὰ προσπαθήσω νὰ σᾶς πῶ λίγα ἁπλᾶ λόγια μὲ τρόπο ποὺ ὅλοι νὰ μὲ καταλάβετε. Ὅταν, ἀγαπητοί μου, βρισκόμαστε στὸ ναό, ἐκτελοῦμε τὴν ἐν τολὴ τοῦ Κυρίου «Ἓξ ἡμέρας ἐργᾷ καὶ ποιήσεις πάντα τὰ ἔργα σου· τῇ δὲ ἡμέρᾳ τῇ ἑβδόμῃ σάββατα Κυρίῳ τῷ Θεῷ σου» (Ἔξ. 20,9)·

ἐκτελοῦμε τὴν προτροπὴ τοῦ ἁγίου Πνεύματος, ποὺ διὰ τοῦ Δαυῒδ λέει· «Ἐν ἐκκλησίαις εὐλογεῖτε τὸν Θεόν…» (Ψαλμ. 67,27).

Οὐκρανία - Ἀρχιεπίσκοπος Ποιμήν σέ πιστούς: ''Ὑπερασπιστεῖτε τήν Λαύρα τοῦ Κιέβου''


Έκκληση στους πιστούς να υπερασπιστούν την Λαύρα του Κιέβου, έκανε μέσω άμβωνος ο Αρχιεπίσκοπος Ρίβνε κ. Ποιμήν της Ορθοδόξου Εκκλησία της Ουκρανίας του Μητροπολίτη Ονουφρίου.

Ο Αρχιεπίσκοπος Ποιμήν υπενθύμισε στους πιστούς την επιστολή του Υπουργείου Πολιτισμού, λέγοντας ότι τέτοιες ενέργειες θυμίζουν τους μαχητές των Σοβιετικών χρόνων.

"Οι άθεοι του κράτους μας έχουν έναν στόχο, και αυτός είναι να καταστρέψουν την Λαύρα του Κιέβου. Οδεύουν πεισματικά προς τον στόχο αυτό, γι΄ αυτό ζητώ από όλους εσάς να ενωθείτε και να στηρίξετε τον Ηγούμενο και την Αδελφότητα που βιώνουν δύσκολες ώρες" - ανέφερε χαρακτηριστικά ο Ουκρανός Αρχιεπίσκοπος.

Επίσης ο Αρχιεπίσκοπος Ποιμήν ζήτησε τις προσευχές όλων, τονίζοντας ότι ο Θεός στο τέλος θα βοηθήσει τους πατέρες της Λαύρας.

Ἀκουμπάει ὁ Θεὸς στοὺς ἅγιους καὶ ἀναπαύεται, ὅμως στὸν Θεὸ οἱ ἅγιοι ζοῦν καὶ κινοῦνται βαδίζοντας στὸ Φῶς ὅπως ἐπάνω σ’ ἔδαφος.



Ἀκουμπάει ὁ Θεὸς στοὺς ἅγιους καὶ ἀναπαύεται, ὅμως στὸν Θεὸ οἱ ἅγιοι ζοῦν καὶ κινοῦνται βαδίζοντας στὸ Φῶς ὅπως ἐπάνω σ’ ἔδαφος.

17 Μαρτίου. Ἀλεξίου ὁσ. τοῦ ἀνθρώπου τοῦ Θεοῦ (†411). Ἁγιογραφικό ἀνάγνωσμα.

Ἁγιογραφικό ἀνάγνωσμα. Τριθέκτης (Ἡσαΐας ΙΓ΄ 2-13).

Ησ. 13,2            ἐπ᾿ ὄρους πεδινοῦ ἄρατε σημεῖον, ὑψώσατε τὴν φωνὴν αὐτοῖς, μὴ φοβεῖσθε, παρακαλεῖτε τῇ χειρί· ἀνοίξατε, οἱ ἄρχοντες.

Ησ. 13,2                    Επάνω στο οροπεδιον της Βαβυλώνος, σεις οι επιτιθέμενοι επισημάνατε τον στόχον σας, σηκώσατε φωνήν και αλαλάξατε εναντίον αυτών. Μη φοβείσθε· ενθαρρύνετε και ενισχύετε ο ένας τον άλλον και με τας κινήσεις των χειρών σας. Και σεις, οι άρχοντες της Βαβυλώνος, ανοίξατε τας πύλας της πόλεως.