Σελίδες

Πέμπτη 11 Μαΐου 2023

Ἡ Ὁσία Σοφία ἡ ἐν Κλεισούρα ἀσκήσασα (6 Μαΐου †)

Ἡ Ὁσία Σοφία Χοτοκουρίδου, τὸ γένος Ἀμανατίου Σαουλίδου, γεννήθηκε τὸ 1883 μ.Χ. στὸ χωριὸ Σαρὴ-ποπὰ (ἢ Σαρὴ-παπὰ) τῆς ἐπαρχίας Ἀρδάσης Τριπόλεως, Νομοῦ Τραπεζούντας τοῦ Πόντου. Τὸ 1907 μ.Χ. παντρεύεται μὲ τὸν Ἰορδάνη Χοτοκουρίδη στὸ χωριὸ Το(γ)ροὺλ τῆς ἐπαρχίας Ἀρδάσης καὶ μετὰ ἀπὸ τρία χρόνια, τὸ 1910 μ.Χ., ἀπέκτησε ἕνα παιδί. Ἔπειτα ἀπὸ δύο χρόνια, χάνει τὸ παιδὶ της τὸ ὁποῖο βρίσκει τραγικὸ θάνατο, ἀφοῦ φαγώθηκε ἀπὸ χοίρους, ἐνῶ δύο χρόνια μετά, τὸ 1914 μ.Χ. χάνει καὶ τὸν ἄντρα της τὸν ὁποῖο τὸν πῆραν οἱ Τοῦρκοι στὰ τάγματα ἐργασίας, ὅπου καὶ μᾶλλον ἀπεβίωσε.
Ἡ νεαρὴ χήρα κατέφυγε στὰ βουνά, ὅπου ζοῦσε ἀσκητικά, μὲ μεγάλη νηστεία. Ἐκεῖ τῆς ἐμφανίστηκε ὁ Ἅγιος Γεώργιος καὶ τὴν προειδοποίησε γιὰ ἐπικείμενη ἐπιδρομὴ τῶν Τσετῶν. Ἡ Σοφία ἐνημέρωσε τοὺς συγχωριανούς της, ποὺ κρύφτηκαν καὶ ἀπέφυγαν τὸν κίνδυνο.
Στὴν ἀνταλλαγὴ τῶν πληθυσμῶν τὸ καράβι ποὺ μετέφερε τοὺς συγχωριανοὺς τῆς Σοφίας στὴν Ἑλλάδα κινδύνεψε νὰ καταποντιστεῖ. Αὐτὴ ἔβλεπε τὰ κύματα γεμάτα ἀπὸ Ἀγγέλους καὶ τὴν Παναγία. Ζήτησε ἀπ΄ αὐτὴν νὰ πνιγεῖ ἡ ἴδια καὶ νὰ σωθοῦν οἱ συγχωριανοί της. Ἡ Παναγία τοὺς ἔσωσε ὅλους. Ὁ καπετάνιος δὲν τὸ πίστευε πῶς σώθηκαν κι ἔλεγε: «Κάποιον ἅγιο ἔχουμε» καὶ οἱ χωριανοὶ τοῦ ἀπάντησαν: «Τὴ Σοφία».

Ὁ ὅσιος Σεραφείμ ὁ ἐν τῷ ὄρει τοῦ Δομποῦ τῆς Λεβαδείας


6 Μαΐου

Ο όσιος Σεραφείμ ο εν τω όρει του Δομπού της Λεβαδείας
Γεννημένος σε ένα μικρό χωριό της Βοιωτίας το 1527, ο πατήρ ημών Σεραφείμ έδειξε από την πιο τρυφερή ηλικία θαυμαστή κλίση προς τον ασκητικό βίο. Υπό την καθοδήγηση του ιερέα του χωριού επιδόθηκε με ζήλο και φιλοπονία στην μελέτη των Γραφών και των Βίων των αγίων, τους οποίους αποφάσισε σύντομα να μιμηθεί ακολουθώντας την μοναχική βιοτή σε εγκαταλελειμμένο μονύδριο στα περίχωρα, αφιερωμένο στον προφήτη Ηλία.
Εγκαταβίωσε εκεί για έξι περίπου μήνες σε σπήλαιο, ασκούμενος. Ενοχλημένος, όμως, από τις συχνές επισκέψεις των γονέων του, χρειάστηκε να μεταβεί στην Μονή της Μεταμορφώσεως, στο Σαγμάτιον όρος, μεταξύ Θηβών και Εύβοιας. Επιδόθηκε με γενναιότητα στους πιο σκληρούς αγώνες και πρωτίστως στην αγόγγυστη υπακοή απέναντι σε όλους τους αδελφούς.
Διαπιστώνοντας τις γρήγορες προόδους του, ο ηγούμενος τον ενέδυσε το μοναχικό Σχήμα και παρά τις αντιρρήσεις λόγω της ταπεινοφροσύνης του, τον χειροτόνησε διάκονο και εν συνεχεία πρεσβύτερο. Αναλογιζόμενος την ευθύνη που είχε αναλάβει έναντι της αγίας Εκκλησίας, ο Σεραφείμ διπλασίασε τις νηστείες, τις προσευχές και τις αγρυπνίες του, για να καταστεί άξιος του ονόματός του και να ζήσει αληθινά ως άγγελος επί της γης.
Μετά δέκα έτη, επιθυμώντας να ξεφύγει από την φήμη που του είχαν αποφέρει οι αρετές του, έλαβε την ευλογία του ηγουμένου του για να πάει να ζήσει στην ησυχία και μετά από μακρά πεζοπορία έφθασε σε όρος που ονομαζόταν Δομπούς, δυτικά του Ελικώνα, στην περιοχή της Λεβαδείας. Έκτισε εκεί παρεκκλήσιο και κελλιά, όπου σύντομα συγκεντρώθηκαν λίγοι μαθητές.

Ὑπάρχει ὁμοφυλοφιλικό γονίδιο;

Πολλοί πιστεύουν πως η ομοφυλοφιλική συμπεριφορά είναι γενετικά προκαθορισμένη, πως ελέγχεται από κάποιο γονίδιο που όταν υπάρχει την καθιστά αναπόφευκτη. Κατά συνέπεια, το άτομο, η οικογένεια, η κοινωνία δεν έχουν λόγο για αυτή, ούτε υπάρχουν περιθώρια παρέμβασης και αλλαγής εφόσον «η φύση επέλεξε έτσι».

Βέβαια ο άνθρωπος παρεμβαίνει σε καταστάσεις όπου η φύση έκανε μεν τη δική της επιλογή αλλά εκείνος τη κρίνει ανεπιθύμητη(1) . Αυτό συμβαίνει σε συγγενείς ανωμαλίες, κληρονομικά νοσήματα, αλλά και δευτερεύουσας σημασίας χαρακτηριστικά όπως ζητήματα αισθητικής, βελτίωση της συμπεριφοράς, της σωματικής διάπλασης κ.α. Συνεπώς το επιχείρημα «γεννήθηκα έτσι» δεν έχει αξία, διότι εάν ένα χαρακτηριστικό θεωρηθεί ανεπιθύμητο υπάρχει πάντα δυνατότητα παρέμβασης άσχετα αν είναι κληρονομούμενο ή εκ γενετής.

Πέρα όμως από αυτό, το ερώτημα αιωρείται. Είναι βιολογικά προκαθορισμένη η ομοφυλοφιλία; Υπάρχει πράγματι «gay γονίδιο»; Ή μήπως πρόκειται για έναν μύθο που απλά εξυπηρετεί γιατί μειώνει την ευθύνη για τις συμπεριφορές μας;

Το 2019, επιστήμονες από το MIT και το Χάρβαρντ διερεύνησαν κατά πόσο υπήρχε ή όχι γενετική βάση για τον σεξουαλικό προσανατολισμό. Η μελέτη,(2) εκτεταμένης φύσης, οδήγησε τους επιστήμονες να πραγματοποιήσουν μια μελέτη συσχετισμού αναλύοντας όλο το γονιδίωμα σε σχεδόν 500.000 συμμετέχοντες ομοφυλόφιλους από τις ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο και τη Σουηδία. Τελικά, η υπόθεση του «gay γονιδίου» διαψεύστηκε.

Ἡ εἰκόνα τοῦ «Ἄξιόν ἐστι» καί ἡ ἱστορία της


Η εικόνα του «Άξιόν εστι» και η ιστορία της

Ιερομονάχου Ιουστίνου Σιμωνοπετρίτη

[…] Στον ιστορικό αυτό ναό [του Πρωτάτου στις Καρυές του Αγίου Όρους], στο άγιο Βήμα, βρίσκεται ενθρονισμένη πάνω στο ιερό σύνθρονο η σεβάσμια και θαυματουργή εικόνα της Θεοτόκου, που επονομάζεται «Άξιόν εστιν»1.

Ονομάζεται έτσι, γιατί μπροστά σ’ αυτήν την εικόνα πρωτοψαλθηκε απ’ τον αρχάγγελο Γαβριήλ ο γνωστός αυτός ύμνος. «Η πάνσεπτος αύτη και αγία εικών, εξ αρχαίων και παλαιών χρόνων, εστάθη το καύχημα των Καρεών, η δόξα των Πρωτατινών, η σκέπη και προστασία των πέριξ Κελλίων», αλλά και όλου του Αγίου Όρους δόξα, καύχημα και προστασία.

Την ιστορία της εικόνας έγραψε το 1548 ο Πρώτος του Άγιου Όρους ιερομόναχος Σεραφείμ που διέπρεψε στην αρετή, τη σοφία, τη μάθηση και την ακτημοσύνη. Ως Πρώτος διοικούσε το Όρος με ευαγγελική δικαιοσύνη και σύνεση. Υπήρξε γέροντας του άγιου Διονυσίου του εν Ολύμπω, όταν εκείνος ζούσε στις Καρυές, και συνδεόταν με στενή φιλία με τον όσιο Θεόφιλο το Μυροβλύτη, που εκείνο το διάστημα ασκήτευε στη γειτονική Καψάλα, Βοήθησε ακόμη με χρήματα για την ανακαίνιση του κελλίου του αγίου Θεοφίλου και έκτισε εκ θεμελίων το νάρθηκα του Πρωτάτου.

Αυτή η ιστορία – υπόμνημα δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στο Νέο Μαρτυρολόγιο του αγίου Νικόδημου του Αγιορείτου απ’ όπου αναδημοσιεύτηκε πολλές φορές. Η σπουδαιότητα του κειμένου, η ακρίβεια του στη διήγηση και η γλαφυρότητά του μας αναγκάζουν να το δημοσιεύσουμε όπως έχει.

«Σεραφείμ του Θυηπόλου υπόμνημα περί του θαύματος του γενομένου υπό του Αρχαγγέλου Γαβριήλ εν τω Αγίω Όρει του Άθω· ήτοι περί του Αρχαγγελικού ύμνου του ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙΝ.

Κατά την Σκήτην του Πρωτάτου, την ευρισκομένην εις τας Καρέας, εκεί πλησίον, εν τη τοποθεσία της ιεράς Μονής του Παντοκράτορος, είναι λάκκος μεγάλος, όστις έχει κελλία διάφορα. Εις ένα γουν των κελλίων τούτων, επ’ ονόματι πμώμενον της Κυρίας Θεοτόκου της Κοιμήσεως, εκατοίκει ένας ιερομόναχος γέρων και ενάρετος μετά άλλου υποτακτικού.

Μητροπολίτης Τσερκάσι Θεοδόσιος: ''Σύντομα θά μᾶς ἀπαγορεύσουν καί νά μιλᾶμε''


Με μήνυμα μέσω διαδικτύου επικοινώνησε με το ποίμνιό του, ο Μητροπολίτης Τσερκάσι και Κάνεφ κ. Θεοδόσιος, ο οποίος βρίσκεται σε κατ΄ οίκον περιορισμό με ηλεκτρονικό βραχιόλι από τις 12 Απριλίου 2023.

Να αναφερθεί ότι στο βιντεοσκοπημένο βίντεο ο Μητροπολίτης Θεοδόσιος, ενημερώνει τους πιστούς ότι παρόλο τον περιορισμό έχει τη δυνατότητα να τελεί καθημερινώς Θεία Λειτουργία και να ποιμάνει την Επαρχία του.

Σε άλλο σημείο ο κ. Θεοδόσιος ανέφερε ότι ο περιορισμός είναι μια ευκαιρία γι΄ αυτόν να προσεύχεται περισσότερο, αλλά και να σκεφτεί πράγματα που οι μέριμνες δεν του άφηναν τόσο καιρό να κάνει.

«Κατά την κράτησή μου έχω περισσότερο χρόνο για προσευχή τόσο για μένα όσο και για την Εκκλησία μας, τον λαό μας και την πορεία μας, που διανύσαμε τις τελευταίες δεκαετίες μετά την έναρξη της αναγεννήσεως της πνευματικής ζωής, κατά την χιλιετηρίδα της Βαπτίσεως των Ρως…» - τόνισε ο Μητροπολίτης Τσερκάσι.

Επίσης ο Ουκρανός Ιεράρχης πρόσθεσε ότι «Παραμένω σιωπηλός την ώρα που η Εκκλησία μας, υφίσταται δοκιμασίες και διώξεις. Επίσης, σκέπτομαι καθημερινά τα δεινά που συμβαίνουν στην Λαύρα των Σπηλαίων, όπως εμπρησμούς, κατεδαφίσεις Ιερών Ναών, αλλά και αρπαγές Ναών από ανθρώπους που δεν έχουν ουδεμία σχέση με αυτούς, αφού εμείς τους χτίσαμε».

"Τριάντα ἑπτά δέν ἤσασταν μέσα Γρήγορη;"(Ἀπό τόν βίο τοῦ Ὁσίου Γεωργίου)

Ο Γ. Ε. από το Λειβαδερό, όταν ήταν δεκαεπτά ετών, γκρίνιαζε με την μητέρα του πού τον παρακαλούσε και τον πίεζε να την ακολουθήσει στον Γέροντα Γεώργιο Καρσλίδη, για να εξομολογηθεί. Στην προσπάθεια της αυτή του εκθείαζε τα πνευματικά χαρίσματα του Γέροντα και μάλιστα το προορατικό και το διορατικό πού γνώριζε την κάθε γωνιά της ψυχής αυτών που τον συναντούσαν.
Κάποια φορά τον έπεισε και πήραν το λεωφορείο με προορισμό την Σίψα.

Η ΜΟΝΗ Μανασίγια της ΣΕΡΒΙΑΣ



Το Μοναστήρι Μανασίγια , γνωστό και ως Ρέσαβα, είναι σερβικό ορθόδοξο μοναστήρι κοντά στο Ντεσπότοβατς της Σερβίας και ιδρύθηκε από τον δεσπότη Στέφανο Λαζάρεβιτς μεταξύ 1406 και 1418. Ο ναός του είναι αφιερωμένος στην Αγία Τριάδα.
Αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα μνημεία του μεσαιωνικού σερβικού πολιτισμού

https://proskynitis.blogspot.com/2023/05/blog-post_31.html

11 Μαΐου. Ἀνάμνησις τῶν ἐγκαινίων τῆς Κων/πόλεως (402), Μωκίου ἱερομάρτυρος (γ ́ αἰ.). Κυρίλλου (†869) καὶ Μεθοδίου (†855) τῶν ἐκ Θεσσαλονίκης ἰσαποστόλων καὶ φωτιστῶν τῶν Σλαύων. Ἁγιογραφικό ἀνάγνωσμα.

ποστολικό ἀνάγνωσμα. Ἡμέρας, Πέμ. δ΄ ἑβδ. Πράξ. (Πρξ. ι΄ 34-43).

Πραξ. 10,34       Ἀνοίξας δὲ Πέτρος τὸ στόμα αὐτοῦ εἶπεν· ἐπ᾿ ἀληθείας καταλαμβάνομαι ὅτι οὐκ ἔστι προσωπολήπτης ὁ Θεός,

Πραξ. 10,34             Ηνοιξε ο Πετρος το στόμα αυτού και με ευλάβειαν και επισημότητα είπεν· “αλήθεια, καταλαβαίνω τώρα πολύ καλά, ότι ο Θεός δεν είναι προσωπολήπτης.

Πραξ. 10,35       ἀλλ᾿ ἐν παντὶ ἔθνει ὁ φοβούμενος αὐτὸν καὶ ἐργαζόμενος δικαιοσύνην δεκτὸς αὐτῷ ἐστι.

Πραξ. 10,35             Αλλά εις κάθε έθνος, κάθε ένας, που ευλαβείται τον Θεόν και εφαρμόζει δικαιοσύνην εις την ζωήν του, γίνεται δεκτός από αυτόν.