«Πῶς
γίνεται ἕνας εὐλογημένος γάμος»
Ὁμιλία
τοῦ Ἀρχιμ. Σάββα Ἁγιορείτου στίς 20-02-2011
Εἴχαμε μείνει, ἀγαπητοί ἀδελφοί, τήν προηγούμενη φορά στό θέμα τοῦ γάμου καί στό κεφάλαιο: Γιατί πρέπει ὁ γάμος νά φυλάγεται ἀπό κάθε ἀταξία. Καί σήμερα, μέ τή Χάρη τοῦ Θεοῦ καί τήν εὐχή τοῦ Γέροντα, θά συνεχίσουμε, καί ἐλπίζω νά ὁλοκληρώσουμε αὐτό τό θέμα, γιά τούς χορούς καί τά τραγούδια καί τίς διασκεδάσεις, οἱ ὁποῖες ἔχουνε καθιερωθεῖ ἄς ποῦμε κατά κάποιο τρόπο, ἐνῶ δέν θά ἔπρεπε, καί στούς γάμους, ἀλλά καί σέ πολλές ἄλλες γιορτές, καί εὐκαίρως ἀκαίρως. Καί λέγαμε ὅτι καί τά δεινά τά ὁποῖα ὑπάρχουν τώρα στήν πατρίδα μας, προαναγγέλλονται ἀπό τήν Ἁγία Γραφή, καί ἀπό τήν Παλαιά Διαθήκη ἀκόμα, γι’ αὐτούς τούς ἀνθρώπους πού γλεντοῦν καί χορεύουν καί ἀσωτεύουν. Οἱ προφῆτες τό εἴπανε καί τό λένε ξεκάθαρα, καί οἱ Προφῆτες εἶναι τό στόμα τοῦ Θεοῦ, τό Ἅγιο Πνεῦμα, ὅτι ὁ ἄνθρωπος ὁ ὁποῖος ζεῖ ἔτσι ἄτακτα, μέ χορούς καί τραγούδια καί διασκεδάσεις καί ἀσωτίες, καί ὁ λαός κατ’ ἐπέκταση πού ζεῖ ἔτσι, θά ἔχει σάν κατάληξη τήν δουλεία, τήν σκλαβιά καί τήν πείνα. Καί ξαναλέω, αὐτά δέν εἶναι δικά μου, εἶναι λόγια τῆς Ἁγίας Γραφῆς καί δέν τά λέω γιά νά τρομοκρατηθοῦμε, ἀλλά γιά νά προβληματιστοῦμε ὅλοι.
Ὁ Ἅγιος Νικόδημος συνεχίζει τώρα στό θέμα τοῦ γάμου καί λέει: Ὅπως στά ἄλλα μυστήρια δέν γίνονται χοροί καί παιχνίδια, ἔτσι δέν πρέπει νά γίνουνται οὔτε καί στόν γάμο. Πολλές φορές τό ξεχνᾶμε ὅτι ὁ γάμος εἶναι ἕνα ἀπό τά μυστήρια. Συνήθως λέμε ὅτι εἶναι ἑφτά τά μυστήρια. Βεβαίως τά μυστήρια εἶναι πολλά μέσα στήν Ἐκκλησία, ἀλλά συνηθίζουμε ἔτσι νά τά λέμε ὅτι εἶναι ἑφτά τά βασικά μυστήρια τῆς Ἐκκλησίας μας. Εἶναι τό Ἅγιο Βάφτισμα, τό Ἅγιο Χρίσμα ἤ Μύρο ἀλλιῶς, τό Ἅγιο Μύρο, ἡ Θεία Εὐχαριστία, ἡ Ἱεροσύνη, ἡ Μετάνοια - Ἐξομολόγηση, τό Εὐχέλαιο καί ὁ Γάμος. Καί ὅταν λέμε μυστήριο, ἐννοοῦμε κάτι πού δέν μποροῦμε νά καταλάβουμε, ἀλλά τό ζοῦμε καί εἶναι ἕνας τρόπος γιά νά ἔχουμε κοινωνία μέ τόν Θεό. Εἶναι ἄν θέλετε μία διαδικασία ὅπου ἑλκύουμε τόν Θεό καί, ἄν θέλετε ἀκόμα, νά τό ποῦμε καί πιό καθαρά, προκαλοῦμε μία Θεοφάνεια. Καί φέρνουμε τόν Θεό, καί τόν ἀναγκάζουμε κατά κάποιο τρόπο νά ἐμφανιστεῖ καί νά ἐνεργήσει καί νά μᾶς ἁγιάσει καί νά μᾶς εὐλογήσει, διότι ὁ Ἴδιος ἔχει δεσμευτεῖ νά τό κάνει κάθε φορά πού τελοῦμε ἕνα Ἅγιο Μυστήριο. Δηλαδή καί ὁ γαμός εἶναι ἕνας τρόπος γιά νά ἔχουμε μία Θεοφάνεια, νά ἔχουμε τόν Θεό, νά ζήσουμε τόν Θεό καί νά μετέχουμε τοῦ Θεοῦ. Καί κατεξοχήν πρέπει νά μετέχουνε τοῦ Θεοῦ αὐτοί πού ἔρχονται εἰς γάμου κοινωνία, δηλαδή ὁ γαμπρός καί ἡ νύμφη. Ἀλλά γιά νά μετέχεις τοῦ Θεοῦ, νά μετέχεις τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, θά πρέπει νά ἔχεις καί κάποιες προϋποθέσεις. Δέν εἶναι ἀπροϋπόθετη ἡ μετοχή στόν Θεό. Καί οἱ προϋποθέσεις εἶναι βασικά ἡ καθαρότητα τῆς ψυχῆς καί τοῦ σώματος. Καί ἄν οἱ Ἅγιοι Πατέρες ἀπαγορεύουνε τά παιχνίδια καί τούς χορούς καί τά γλέντια, γι’ αὐτόν τόν λόγο τά ἀπαγορεύουν, διότι χάνεται αὐτή ἡ καθαρότητα τῆς ψυχῆς καί τοῦ σώματος.