Σελίδες

Παρασκευή 1 Ιουλίου 2011

Ἡ φιλοσοφία τῆς ἐρήμου στίς πόλεις



ΛΑΪΚΟΙ ΚΑΙ ΜΟΝΑΧΟΙ: ΙΔΙΟΣ Ο ΤΡΟΠΟΣ ΤΗΣ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΖΩΗΣ

-Εἶναι ἄραγε σκόπιμο νά εἰσαγάγουμε τόν κοινοβιακό-μοναστικό τρόπο ζωῆς σέ μία κοσμική ἐνορία;

-Ναί! Γράφει ὁ Ἱερός Χρυσόστομος: «τὴν ἐν ταῖς ἐρημίαις φιλοσοφίαν εἰς τὰς πόλεις εἰσαγάγωμεν»[1].
Δηλαδή: «Ἄς εἰσαγάγουμε τήν φιλοσοφία τῶν ἐρήμων (δηλ. τήν ἡσυχαστική-ἀσκητική-μοναστική ζωή) στίς πόλεις».

Διαπιστώνουμε, ἑπομένως, ὅτι ἡ Πατερική Γραμματεία μέ τά λόγια ἑνός ἐκ τῶν ἁγιοτέρων καί ἐπιφανεστέρων ἐκπροσώπων της -καί ὄχι μόνο- προτρέπει ὅλους στήν μίμηση τῆς ζωῆς τῶν μοναχῶν.

Εἶναι ὄχι μόνο δυνατόν ἀλλά καί ἐπιβεβλημένο νά εἰσαγάγουμε τήν φιλοσοφία, τήν ὄντως φιλοσοφία, πού εἶναι ἡ θεογνωσία καί ἡ θεοπτία καί ἡ θεολογία τῆς ἐρήμου, στίς πόλεις.

Οἱ λαϊκοί σέ τίποτε δέν διαφέρουν ἀπό τούς Μοναχούς (πλήν τῆς παρθενίας καί τῆς ἀκτημοσύνης), μᾶς λέγει σύμφωνη ὅλη ἡ Πατερική Γραμματεία.

Οἱ πρῶτοι χριστιανοί καθώς καί οἱ ἐκχριστιανισμένοι ὀρθόδοξοι Ρωμαῖοι-Ρωμηοί, (οἱ λεγόμενοι «Βυζαντινοί»[2]), ἐνῶ ζοῦσαν στίς πόλεις, ἐμιμοῦντο τούς μοναχούς.

Νά τί λέει πάλι ὁ ἱερός Χρυσόστομος: «Εἶναι δυνατόν (κατορθωτόν, πρέπον) καί στήν πόλη νά κατοικεῖς καί τήν ζωή τῶν μοναχῶν νά ἔχεις σάν πρότυπο (νά τήν ζηλεύεις μέ τήν καλή ἔννοια καί νά θέλεις νά τήν μιμηθεῖς). Εἶναι δυνατόν καί γυναίκα νά ἔχεις καί σέ σπίτι νά περνᾶς τήν ζωή σου καί παράλληλα νά προσεύχεσαι, νά νηστεύεις καί νά κατανύσσεσαι.

Διότι καί οἱ πρῶτοι χριστιανοί, πού κατηχήθηκαν κατ’ ἀρχάς ἀπό τούς Ἁγίους Ἀποστόλους, κατοικοῦσαν μέν στίς πόλεις, ἀλλά ἐμιμοῦντο τήν εὐλάβεια ἐκείνων, πού εἶχαν καταλάβει τίς ἐρήμους· ἄλλοι πάλι, πού ἦταν προϊστάμενοι ἐργαστηρίων (βιοτέχνες), ὅπως ἡ Πρίσκιλλα καί ὁ Ἀκύλας (ἐνν. ἐπίσης καί αὐτοί ζοῦσαν σάν μοναχοί καί ἀσκητές). Οἱ Προφῆτες, ἐπίσης, ὅλοι καί γυναῖκες εἶχαν καί σπίτια, ὅπως ὁ Ἡσαΐας, ὅπως ὁ Ἰεζεκιήλ, ὅπως ὁ μέγας Μωϋσῆς, καί τίποτε ἀπό αὐτά δέν τούς ἔβλαψε στήν ἀρετή (τίποτε ἀπό αὐτά δέν τούς ἐμπόδισε στό νά εἶναι ἐνάρετοι καί ἅγιοι).

Αὐτούς λοιπόν καί μεῖς ἀφοῦ ζηλέψουμε ( μέ τήν καλή ἔννοια), συνεχῶς ἄς εὐχαριστοῦμε τόν Θεό, συνεχῶς ἄς Τόν ὑμνοῦμεν, καί ἄς φροντίζουμε γιά τήν σωφροσύνη καί τίς ἄλλες ἀρετές· ς εσαγάγουμε τήν φιλοσοφία τν ρήμων ( τήν σκητική-μοναστική-συχαστική ζωή) στίς πόλεις. Γιά νά γίνουμε εὐάρεστοι στόν Θεό καί νά φανερωθοῦμε ὡς δόκιμοι (τηρητές τῶν Θείων Ἐντολῶν) στούς ἀνθρώπους, ἔτσι ὥστε νά ἐπιτύχουμε τά μελλοντικά ἀγαθά (τῆς Βασιλείας τῶν Οὐρανῶν)»[3]. Ἀμήν!

Ἱερομόναχος Σάββας Ἁγιορείτης
http://Hristospanagia3.blogspot.com

Πηγή εἰκόνας: Ἱ. Ἡσ. Ἀνάστασις Χριστοῦ-Ἐμμαούς, Ἅγ. Βασίλειος Λαγκαδᾶ.


[1] : Ἁγ. Ἰωάννου Χρυσοστόμου, TLG, Work #152 58.549.2 to Work #152 58.549.3«Τὴν ἐν ταῖς ἐρημίαις φιλοσοφίαν εἰς τὰς πόλεις εἰσαγάγωμεν»..
[2] Βλ. παρακάτω, περί τῆς νόθευσης τῆς Ἱστορίας μας ἀπό τούς Φράγκους.
[3]Ἁγ. Ἰωάννου Χρυσοστόμου, TLG, Work #152 58.548.50 to Work #152 58.550.4«Ἔστι γὰρ καὶ πόλιν οἰκοῦντα τὴν τῶν μοναχῶν φιλοσοφίαν ζηλοῦν· ἔστι γὰρ καὶ γυναῖκα ἔχοντα͵ καὶ ἐν οἰκίᾳ στρεφόμενον͵ καὶ εὔχεσθαι͵ καὶ νηστεύειν͵ καὶ κατανενύχθαι. Ἐπεὶ καὶ οἱ παρὰ τὴν ἀρχὴν ὑπὸ τῶν ἀποστόλων κατηχηθέντες τὰς μὲν πόλεις ᾤκουν͵ τῶν δὲ τὰς ἐρημίας κατειληφότων τὴν εὐλάβειαν ἐπεδείκνυντο· καὶ ἕτεροι δὲ πάλιν ἐργαστηρίων προεστηκότες͵ ὡς Πρίσκιλλα καὶ Ἀκύλας. Καὶ οἱ προφῆται δὲ πάντες καὶ γυναῖκας εἶ χον καὶ οἰκίας͵ ὡς ὁ Ἡσαΐας͵ ὡς ὁ Ἰεζεχιὴλ͵ ὡς ὁ μέγας Μωϋσῆς͵ καὶ οὐδὲν ἐντεῦθεν εἰς ἀρετὴν παρεβλάβησαν. Τούτους δὴ καὶ ἡμεῖς ζηλώσαντες͵ διαπαντὸς εὐχαριστήσωμεν τῷ Θεῷ͵ διαπαντὸς ὑμνῶμεν αὐτὸν͵ 58.549 καὶ σωφροσύνης καὶ τῶν ἄλλων ἀρετῶν ἐπιμελώμεθα͵ καὶ τὴν ἐν ταῖς ἐρημίαις φιλοσοφίαν εἰς τὰς πόλεις εἰσ αγάγωμεν· ἵνα καὶ παρὰ Θεῷ εὐάρεστοι καὶ τοῖς ἀνθρώποις δόκιμοι φανῶμεν͵ καὶ τῶν μελλόντων ἐπιτύχωμεν ἀγαθῶν».


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου